TV
RADIO
Het verknipte interview
veel kwaad
zet
bloed
■5
1 Aanvechtbare moderniteit
Lowry vindt
niet lonend
schilderen
en stopt
NCR Y's „Rodeo" komt
nu vrijdagsavonds
en
Goede film
Toegeven aan
ndeel
vooroor
Tv-distributie met
schone beloften
Met aanmoedigingsprijs
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
DONDERDAG 9 MEI 1968
ommentaar
rPERWlJL ue ons steeds meer verbaas-
k den over de sobere maar uiterst rake
karakterontleding door een 19-jarig meis
je in pakkende dialogen neergeschreven,
genoten wij van de in haar tragiek zo
ichokkende jilm ,J)e smaak van honing
Een treijend voorbeeld, hoe zowel sto
tende verhoudingen en losbandig leven
als de moderne realistische seksuele rela
ties toch zonder een enkele grofheid, laak
bare beelden of kwalijke taal, kunnen
u orden weergegeven.
In dit verhaal ivas niets cru of onsma
kelijk, toch werd er evenmin iets ver
bloemd en juist daardoor raakte het die
per dan menig modern werk. waarin zo-
i eel mogelijk openlijk wordt aangetoond
en zogenaamd bij de naam genoemd
Het is dus zeer wel te doen. ook ingeto
gen, ja bijna ivaardig zulk een triest ver
haal te vertellen en voortreffelijk te spé
len.
Hiervan ging beslist geen nare sfeer uit,
hoewel alles direct luid te maken met de
zelfkant van de samenleving, hetgeen dui
delijk genoeg tot uiting kwam.
oor de liefhebbers van afgeronde ver
halen teas het vage slot van de film mis
schien een teleurstelling, maar een vrien
delijke draai noch een sensationele climax
naren op hun plaats geweest: voor dit
arme meisje Jo bleef het „de smaak van
honing" in een uitzichtloos bestaan, waar
in oprechte liefde de hoogste levenswaar
de bleek te zijn.
Omdat wij deze film voor u bekeken
zagen wij slechts een gedeelte van VARA's
„Rood wit blauw", met een wel harde, ech
ter niet onsympathieke reportage tan
jeestdagen met en voor gehandicapte jon-
feren. Het begin tan het programma
mankte een betere indruk dan het vorige.
HILVERSUM „Eens, maar
nooit weer" is de conclusie
van vele voor radio en televisie
geïnterviewden, die in han
den zijn gevallen van een spe
ciaal soort „artistieke" pro
grammamakers, die tezamen
met hun progressiviteit een
uitgesproken vooroordeel plus
schaar en lijmpot hanteren.
Uit dit streven komt namelijk
het moderne „verknipte inter
view" voort en het is ontstel- j
lend hoe gemakkelijk men
daarmee iemand voor gek kan
zetten dan wel laten zeggen,
wat men wenst.
Met dit euvel wordt een kwasi-se
rieuze uitzending volkomen naar wil
lekeur van de programmamakers op
touw gezet. Het is louter een kwestie
"an ethiek, want in feite heeft elke
journalist van krant of tijdschrift de
zelfde kansen, wanneer hij of zij een
interview afneemt. Wij willen be
paald niet beweren, dat het „ver
knipte interview" nooit in de pers
zou verschijnen, en dat het dan min
der afwijsbaar zou zijn.
Maar radio en televisie zijn wat
het vraaggesprek betreft veel indrin
gender dan het geschreven woord.
Een schrijvende journalist kan ie
mand woorden in de mond hebben
gelegd (op zichzelf ook een heel nare
zaak), maar de radio laat de stem
van de ondervraagde schijnbaar reëel
horen, de tv toont er zelfs de persoon
bij.
(Van onze radio- en tv-redactie)
(Van onze radio- en tv-redactie)
BRUSSEL De nieuwe
maatschappij „Radio Public", ge
vestigd in Waals België, heeft plan
nen om eind volgend jaar in de
noordwestelijke gemeenten van de
Brusselse agglomeratie een groot net
voor televisie-distributie te bouwen.
In de besprekingen met de gemeen
ten die zover zouden zijn gevor
derd dat men op het punt staat de
overeenkomsten te tekenen wordt
een aanbod van 12 tv-programma's
gegarandeerd.
Een eenvoudig rekensommetje leert
cms, dat dit wel heel schone beloften
7,\yn,„ maar moeilijk te realiseren.
Waar toch haalt men tegen 1970 in
Wallonië 12 aan te sluiten tv-stations
vandaan? Op het ogenblik ligt deze
streek binnen het bereik van 9 sta
tions en wel 2 Franse, 2 Nederlandse
tn 3 Duitse, plus de eigen twee Bel-
jische: dat van BRT en, RBT.
Het Brusselse is dus wél goed voor
zien van mogelijkheden, maar de on
derneming rekent er blijkbaar op,
dat enkele buurlanden nog een nieuw
net zullen gaan bezetten voor die
tijd: in België zelf is er althans
'geen sprake van.
Men kent in België reeds tv-distri
butie van de maatschappij Coditel,
o.a. in Namen, Luik, Verviers en An-
derlecht, en daarbij heeft de kijker
inderdaad keus uit 9 stations.
Wie druft dan twijfelen aan de
juistheid van de weergave'? Zeker
niet het technisch ondeskundige en
dus goedgelovige publiek, waarop
met dergelijke uitzendingen wordt
gespeculeerd. Dat is niet op de hoog
te van het vernuftige spel met schaar
en lijmpot, dat de geluidsband tot op
een haar en de beeldband redelijk
ver toelaat.
De manier
De manier is doodeenvoudig en de
ondervraagde kan nergens voor op
zijn hoede zijn. Wat de televisie be
treft hebt U meermalen kunnen er
varen, hoe dat gaat. Er wordt een
documentaire gemaakt waarin di
verse personen naar hun mening
over een bepaald onderwerp worden
gevraagd. Om de verschillende aspec
ten van het vraagstuk beter tot recht
te laten komen, worden deze in de
uiteindelijke produktie netjes ge
rangschikt en zo ziet men de mede
werkende personen telkens opnieuw
in liet beeld komen: de gesprekken
worden in mootjes verdeeld en later
weer als een legkaart ordelijk aan
elkaar gepast.
Dit kan, wanneer het oprecht en
niet zorg wordt gedaan, zeer verhel
derend werken. Dan is het een be
langrijke formule voor de overzichte
lijkheid van het geheel.
Maar hoe gemakkelijk is het, er
een potje van te maken. U kunt dat
o.a. zien aan rondvragen op straat,
die in feite niets zeggen. Wil een
programmamaker beweren, dat
mensen van een bepaald onderwerp
niets afweten, dan kan hij tien posi
tieve antwoorden weglaten en acht
negatieve handhaven. Daarvoor zor
gen schaar en lijmpot. Zeker gebeurt
dit niet bij integere samenstellers
van uitzendingen, maar wel vaak in
zgn. extreme of tendentieuze pro
gramma's: men kan dan pikken wat
men wil om de kwestie een bepaalde
kleur te geven.
Dit is geen bewering in het luchtle
dige, U hebt zelf kunnen constateren
hoe daartegep af en toe wordt gepro
testeerd. Voorbeeld: het beruchte
Hoepla-interview met het echtpaar
Clinge Doorenbos.
Gemakkelijk
Bij de radio gaat dit nog veel ge
makkelijker, de geluidsband laat zich
tot op de letter verknippen en aan
plakken. Het kan voorkomen, dat een
programmamedewerker een half uur
zit te praten met iemand, terwijl er
later in de uitzending drie of vier
verknipte zinnen uit de hele opname
tevoorschijn komen.
De ondervraagde kan later niet
protesteren: „Dat heb ik niet be
weerd!".... want hij heeft zijn eigen
stem gehoord. Helaas is het een be
wezen feit, dat men met een onder
deel van een zin een geheel andere
interpretatie van een antwoord kan
bereiken dan met een hele. Laat een
paar woorden weg.... en de opmer
king klinkt totaal anders.
Hiermee komen wij nog..eens terug
op de radiokritiek. Enige tijd geleden
wijdde het late-avondprogramma Ra-
diorama, dat zich kritisch mini-ma
gazine noemt, daaraan een verwij
tende uitzending.
Men had een hele rij dagbladcritici
geïnterviewd om te kunnen bewijzen,
dat zij de radio weinig of niet in hun
•kritieken betrekken, maar wèl veel
aandacht besteden aan de tele-
visie-uïtzendjngen.
De Critici, langdurig ondervraagd,
hadden het hunne geantwoord. Deze
LONDEN De tach
tigjarige L. S. Lowry,
een van de markantste
schilders van primitieve
stadsgezichten, houdt er
mee op omdat hij het
schilderen niet lonend
vindt. Hij zegt dat de
belasting bijna alles in
pikt".
Aan zijn vrienden, die
het niet willen geloven,
heeft Lowry gezegd:
„Misschien maak ik nog
eens een zeegezicht of
een kleine schets, maar
ik houd geen tenioon-
lingen meer".
De schilderijen van
lelijke straten en fa
brieken kwamen pas in
trek toen Lowry zeven
tig jaar was. „Op mijn
laatste tentoonstelling
gingen de doeken weg
voor 21.000 pond. De
kunsthandelaar eiste er
een derde van op en na
aftrek van alle onkosten
en de belasting hield ik
zoiets als 3.000 pond over
dat is niet best be
taald voor enkele jaren
werk".
Lowry is nooit
trouwd geweestj Hij
woonde vele jaren hij zijn
moeder. Een groot deel
van zijn leven bracht hij
alleen door in een som
ber huis aan de rand van
de moerassen van Der
byshire. Hij draagt altijd
antieke, erg versleten
kleren. Maar Lowry's
schilderijen worden over
de gehele wereld ge
kocht. Boven aan de lijst
van kunstverzamelaars
die een Lowry bezitten
staat koningin Eliza
beth 11.
op de band vastgelegde interviews
werden grondig verknipt en in
slechts enkele kreten te pas gebracht
In een rancuneus commentaar van dc
programmamakers. Eén van de critici
had op de vraag: „Waarom schrijft u
wel eens over radioprogramma's?"
geantwoord: „Omdat het moet. aan
gezien de radio vooral in de laatste
tijd dikwijls zulke opvallende en
goede uitzendingen heeft". Hiervan
werd alleen het begin van de zin:
„Omdat het moet", als antwoord uit
gezonden.
Een schoon voorbeeld van interpre
tatie en aldus goed te pas te brengen
in een negatieve benadering van het
onderwerp. Nu kan men als onder
vraagde dit schouderophalend aanho
ren, men kan zich er ook blauwe
plekken aan stoten en zeggen: een
dergelijk verknipt interview is on
rechtvaardig.
Alle kanten
Wij voor ons willen slechts aanto
nen, wat de euvelen kunnen zijn van
het vooroordeel, waarmee tenden
tieuze of met rancune beladen pro
gramma's worden samengesteld, in
dien al te lichtvaardig wordt om
gesprongen met schaar en lijmpot.
Het verknipte interview kan uitste
kend en voorlichtend zijn, maar ook
misleidend en het zijn de slachtoffers
daarvan, die soms het protest „Nooit
weer!" bij de omroep deponeren.
Wie zich genomen of bedrogen
voelt, kan er om lachen of boos wor
den, kwaad bloed zet het altijd. De
lacher zegt: „Ik kijk wel uit een vol
gende keer", de boos gewordene
blijft alles, ook het integere program
ma, wantrouwen.
Daarom bewijzen de omroepen
zichzelf geen dienst met onjuist ver
knipte interviews die moeten dienen
om een eigen bewering te staven: het
is een gevaarlijk staaltje van pro
gramma-makerij, dat subjectieve
suggestie inplaats van objectieve in
formatie beoogt en waarop dus geen
staat is te maken. Het grote publiek
zal het wel slikken als het. gaat over
I zaken die men onvoldoende kent,
maar geeft dat een omroep voldoe-
I ning? Niet te geloven.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM NCRV's program
ma „Rodeo" dat verleden jaar op za
terdagmiddag zomeramusement
vormde, komt dit seizoen vrijdagsa
vonds tussen 7 en 8 uur op het
scherm: 17 mei kunt u de eerste van
6 afleveringen met een finale in sep
tember, zien.
Muzikale amateurs mogen probe
ren, hoe lang zij „in het zadel" kun
nen blijven, oftewel hoe lang hun
optreden voor de camera's mag du
ren.
U herinnert zich mogelijk de pro
cedure nog: iedereen is vrij zich aan
te melden voor dit programma, maar
het gaat vrij hard toe en de deelne
mers onderschrijven dat. Zij zijn
geen semi-beroeps-artiesten, het gaat
er bij de jury ook niet om te beoor
delen of zij daarvoor kansen maken.
Slechts de aantrekkelijkheid van hun
nummer als tv-prestatie wordt gecri-
tiseerd. Zij mogen altijd 30 seconden
aan bod blijven, daarna kunnen de
juryleden hun vertrek vaststellen.
Opnieuw zullen radio- en tv-critici
van een aantal dagbladen de jury
vormen. In de samenstelling kan af
wisseling worden gebracht. In de
eerste en tweede uitzending fungeren
als juryleden mejuffrouw Phé Wijn
beek (Rotterdammer Kwartet), en de
heren Ben Bunders (Het Vrije Volk),
Koos Groen (Trouw), Bert de Rijk
(Persunie) en Leo Riemers (Tele
graaf).
Een nieuwtje is. dat in elke uitzen
ding een gast-beoordelaar optreedt,
die de deelnemers op een andere ma
nier kwalificeert: hij (of zij) bestu
deert, wie de beste kansen heeft voor
een ev. muzikale toekomst, en doet
dat onafhankelijk van de jury. die
Vanavond vertoont de NCRV het tweede en derde
deel van het Russische toneelspel „De belofte". U ziet
na de eerste tragische kennismaking, het verloop van
de vriendschap tussen Lika en Marat. Zij voelen veel
voor elkaar, maar Leonidik blijft tussen hen in staan,
omdat zij hem samen het leven hebben gered in de
barre oorlogswinter.
Leonidik is de eerste, die weer terugkomt bij Lika,
nu onder geheel andere omstandigheden. (U ziet ze
samen op de foto). Maar als ook Marat weer verschijnt,
ontstaat ongeveer dezelfde situatie als in het begin. Hoe
het afloopt, ziet u later op de avond na het tweede
deel van de serie over Mozart.
Nederland 1 NCRV
7.06 uur BBC-film over herenigd Jeruzalem.
8.20 uur Actualiteiten.
8.45 uur Tweede deel-spel „De belofte", 10 uur derde
deel.
9.25 uur Tweede aflevering tv-film over Mozart.
Nederland 2 AVRO
7.03 uur (NTS) Gewestelijk nieuws.
8.20 uur Feuilleton „Peyten Place".
8.45 uur Politieserie „Slatterly": Luistervinken.
9.35 uur Actualiteiten.
10.00 uur (CKV/IKOR) Dichterbij de profeten: Sa
muel.
alleen het huidige optreden critiseert.
i Dikwjjls kan dus deze gast een an
dere solist of ensemble kiezen dan
degene(n) die de meeste minuten op
het scherm maakte(n).
Wie bij de jury het hoogst geno
teerd staat dingt mee in de competi
tie om in de finale te komen, wie
door de gast (in de eerste uitzending
is dit impresario Lou van Rees)
wordt uitverkoren krijgt een door de
NCRV beschikbaargestelde aanmoe
digingsprijs in geld.
De presentatie van „Rodeo" is weer
in handen van Pim Jacobs.
Verboden film toch in
V.S. op scherm
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het is alweer een
hele tijd geleden, dat bij ons de op
zienbarende documentaire film over
de communistenjacht van de Ameri
kaanse senator McCarthy werd ver
toond. U zult zich nog wel herinne
ren hoe die was: uit debatten en pro
cessen van 88 uren in totaal werden
de meest frappante 50 minuten ge
peurd.
In Amerika mocht deze film niet
op het scherm verschijnen, toen het
network ABC haar had gemaakt.
Daarom ging zij eerst in de export,
^u echter zijn de kansen gekeerd en
kon ABC er de 1 mei-uitzending mee
opluisteren.
8.05 uur
8.30 uur
9.50 uur
10.55 uur
10.20 uur
11.00 uur
Hilversum I AVRO
Kunstkroniek.
Programma van eigentijdse muziek en zang'.
Klankbeeld over 20 jaar Israël.
Programma over Nederlandse muziek: 5 ja
ren composities.
Hilversum 11 NCRV
Jaap Dragt bespeelt het orgel van de
Utrechtse Nicolaïkerk. Hedendaagse Neder
landse muziekwerken.
Vrolijke platen met muziek en zang uit vele
landen.
Avondoverdenking.
Gevarieerd programma Studio 2300.
VIERPOLDERS Gistermorgen
is in Vierpolders de tweejarige
Keesje Klok verdronken. Het kind is
onder het spelen in het zogenaamde
Vlietje, een water nabij zijn woning,
terecht gejtomen.
86
Freek richtte zich op. Wat te doen? Even moest hij zich
bezinnen. Hij stond overeind en trok zijn jas weer aan.
Het beste was de jongen mee naar huis te nemen en hem
daar in de warmte trachten bij te brengen, dan kon hij ook
in het dorp een dokter halen als dat nodig was.
Freek tilde hem op,, het hoofd gleed opzij tegen zijn
schouder. Hij klauterde terug over het mulle duin en vergat
dat hijzelf ook nat en koud was. Toen hij de deur van het
huis, die hij had laten aanstaan verder openduwde, sloeg de
gangklok elf uur.
In de keuken brandde het fornuis. Freek duwde met zijn
voet de deur achter zich dicht, legde de drenkeling op de
grond en knipte het licht aan.
Zou hij Mol wekken en dan meteen naar de dokter
lopen? Of zou hij eerst proberen of hij hem zelf kon bij
brengen?
Hij dacht niet lang na, gooide al onderwijl zijn jas uit.
Zijn kleren plakten aan zijn lijf, maar door de warmte die
in de gesloten keukenruimte begon te heersen, was het niet
zeer hinderlijk, hij lette trouwens niet op zichzelf. Weer
knielde hij, maakte de hoog dichtgeknoopte jas los...
Zijn handen vielen stil. Maar... Ja, die lange broek en trui
stonden jongensachtig genoeg al waren het meisjeskleren,
het was een meisje, dat hij had gered.
Freek staarde verschrikt naar het bleke gezicht, waarom
heen het donkere haar tegen voorhoofd en slapen plakte,
korte donkere krukken, maar geen jongenskop.
Even moest hij het van zich afschudden, het wonderlijke,
hij hier met dit meisje, dat hij niet kende, waarvan
waarschijnlijk gedacht werd dat zij was verdronken..
Haastig bijna nam hij haar armen. Hoe had hij ook weer
geleerd dat je kunstmatige ademhaling moest toepassen? Hij
kon het nu toch bezwaarlijk ergens in een boekje gaan
nakijken. Op goed geluk probeerde hij het, eigenlijk alsof
het hem werd voorgeschreven. Juist wilde hij kussens halen
en haar voorover leggen toen haar oogleden trilden en zij
hem overwacht aankeek, wazig eerst, dan enkel niet begrij
pend, daarna slechts met verwondering en iets van schrik.
Haar ogen waren wijd en licht, wonderlijke peinzende
o£en.
Freek rees overeind, staarde haar aan of hij een spook zag.
Die ogen kende hij immers, hij herkende nu ook de mond,
de kleine besliste mond en het donkere haar....
Zij keek om zich heen. O, ze ze, o... alsof zij zich
plotseling herinnerde. Freek schoot haastig toe toen hij
zag dat zij overeind wilde komen. Zij hing tegen hem aan,
spuwde water boven de gootsteen. Hij liet haar zitten gaan
op een stoel bij het fornuis.
Met iets van verlegenheid en een klein lachje keek zij
naar hem.
Hoe voel je je nu?
Zij knikte, bijna onverschillig,' haar wangen begonnen
weer zacht te kleuren.
Heb jij me opgevist?
Haar stem was ongewoon donker, een beetje hees.
Ja, zei Freek, wie ben je en waar woon je?
Ik heet Nelda Vrede, mijn tante woont in net zo'n huis als
dit, tenminste, monsterend keek zij rond, het ziet er
hetzelfde uit, hè. 'k Zit hier zeker ook vlak achter de
duinen?
De naam gaf hem een schok, maar hij bedwong zich.
Ja, zei hij zo gewoon mogelijk, nou, ik zal droge kleren
voor je halen misschien past je wel iets van mijn tante, die
is ook zo klein. Je treft het niet, dat ze uit zijn.
Och, zei ze en tuitte de lippen, haar ogen stonden groot
en licht.
Hij liet haar alleen en zocht boven in Queeny's kast op
goed geluk wat kleren. Wist hij veel wat dat kind precies
nodig hadl Wonderlijk, zij had geen blijk gegeven hem te
kennen. Onzinnige gedachte! Dat kon ook niet, zij zag hem
voor het eerst en hij haar ook natuurlijk. Die gelijkenis en
die naam..Och kom, zoiets moest hij eens en voorgoed
schuiven op rekening van zijn "afwijking" en het toeval. Hij
ging terug naar de keuken en legde de kleren op de tafel
voor haar neer.
'k Ga ook even ander goed aantrekken.
Doe dat, zei ze, zeg, wat is er geworden van Dik en
van de boot? Hij is me niet achterna gesprongen. Ik snap
zelf nog, niet hoe ik gevallen ben.
't Was &sn stomme streek van jullie op zee te gaan
zeilen en nog wel in het donker, wie verzint nu zoiets, zei
Freek een beetje geprikkeld. Hij yond haar zo koel, zo won
derlijk. Een ander meisje zou gehuild hebben, dacht hij, of...
nou ja, eigenlijk wist hij ook niets van meisjes af. De
boot is verder gegaan, deelde hij haar mee, meer weet ik
ook niet. Wordt vervolgd
Lappie Loep en het verdwenen standbeeld
■Of
5. Ieders aandacht wordt opeens gevestigd op een klein
kwast in zijn hand en een rol papier onder zijn arm.
mannetje, dat aan kwam sloffen met een emmer en een
Langzaam ging hij naar de blinde muur en zette zijn
emmer op de grond, zich wel bewust van de grote
nieuwsgierigheid, die hij bij het groepje mensen opgewekt
had. „Nou zallie het kenne leze..." mompelde de man met
de pet, Jonas op de schouder tikkend. Het mannetje doop
te de kwast in en smeerde met krachtige slagen lijm aan de
muur. Daarna pakte hij langzaam de rol papier en plakte
die vast. Toen hij daarmee klaar was nam hij zijn emmer
weer op en liep het marktplein af. De stilte was gebroken.
Iemand hacLgeroepen: „Mot je nou eens zien!" „Vijfhonderd
gulden beloning!" mompelde een ander. „Wat een geld
nietverbaasde het vrouwtje zich. De mensen dromden
om het aanplakbiljet om alles maar goed te kunnen lezen,
wat nieuwe inkopen te doenLappie keek Jonas eens
hij stapte op en reed weg. Zo ging iedereen weer naar zijn
werk, totdat Lappie en Jonas alleen waren. „Dat is lang
niet gek, he Lappie", vond Jonas, „een mooi kapitaaltje om
wat nieuwe inkopen te doen.. „Lappie keek Jonas eens
aan. „Weet u waar het beeld is?" vroeg hij toen eigenwijs,
om vervolgens met de mars naar de hoek van de markt te
lopen, Jonas verbaasd achterlatend
Hilversum I. 402 m. AVRO:
18.00 Nws. 18.16 Radiojourn.
18.20 Uitz. v. d. CHU. 18.30 De
tafel van (half) zeven: gevar.
progr. 19.30 Nws. IKOR: 19.35
Kritische theologie. AVRO:
20.05 Kunstkron. 20.30 Nederl.
Muziekdagen 1968:
daagse muz.opn. 21.50 Israël
tussen Oost en West. klankb.
22.30 Nws. 22.40 Radiojourn.
22.55 Nederl. Muzlekbelangen
1978: Overzicht vijf jaren Ne
derl. composities. 23.35 Nederl.
Muziekdagen I9é8: Modern
belaardconc. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II. 298 m. NCRV:
18.30 Nws en weerpr. 18.46 Act.
19.00 Leger des Hellskwartler.
19.15 Nws. uit de prot. christe
lijke organisaties. 19.30 Nederl.
Muziekdagen 1968: kerkorgel-
conc .20.00 Intern, oriëntatie in
kerk. zending en oekumene.
20.10 Stereo: Klass. orkestmuz.
(gr.). 20.30 Stereo: Gevar.
muz.progr. (opn.) 22.25 Boek-
bespr. 22.30 Nws. 22.40 Avondo-
verdïnking. 22.50 Stereo: Licht
harpspel met ritmische bege
leiding. 23.00 Studio 2300: licht
muz.progr. 23.55-24.00 Nws.
TELEVISIE I
;V.\N AVON»
WW.-.W^-'AVWWmvl
Nederland I. NTS: 18.50 Plpo
de clown. STER: 18.56 Recla
me. NTS: 19.00 Journ. STER:
19.03 Reclame. NCRV: 19.06
Docum. over Jeruzalem.
STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journ. STER: 20.16 Recla
me. NCRV: 20.20 AiktuaMteiten-
rubr. 20.45 De Belofte, TV-spel
(dl. 2). 31.25 Het leven van
Heden- Mozart (II), TV-film. 22.00 De
Belofte. TV-spel (dl. 3). 22.35
Dagsluiting. NTS: 22.40-22.45
Journ.
Nederland II. NTS: 18 50 Pi-
po de clown. STER: 18.56 Re
clame. NTS: 19.00 Journ. 19.03
Van gewest tot gewest 19.20
Progr. over geestelijke en
maatschappelijke groeperin
gen. 19.45 Openbaar Kunstbe
zit. 20.00 Journ. STER: 20.46
Reclame. AVRO: 20.20 Peyton
Place, TV-feuill. 20.45 Luister
vinken. TV-spel. 21.34 AVRO'S
Televlzier. CVK/IKOR: 22.00
Dichterbij de Profeten. NTS:
22.30-22.35 Journ.
België. Nederlands progr.
Kanalen: 2 en 10. 18.25 Pas
se-partout: herh. v. d. 35e les
en de 36e Franse les. 18.55
Zandmannetje. 19.00 Zorro,
tv-feulll. voor de Jeugd, (32).
19.25 Tienerklanken. 19.52 Me
dedelingen en Nederlandse les.
20.00 Nieuws. 20.25 At last the
1948 Show (Progr. v. d. Redif-
fusion tv). 20.50 Het gelukkige
gezin (5). 21.35 In de spiegel
van de kunst. De Barok. 22,05
Fragmenten uit de nieuwste
films. 22.40 Nws.
lt.AIMO
'■W |p
MORGEN
Hilversum I. 402 m. AVRO:
7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20
Stereo: Lichte gram. VPRO:
7.54 Deze dag. AVRO: 8.00
Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20_Ste- pas"/17.50 Act. NCRV: 18.00 Jo-
Ue hfin win - -
Hilversum II. 298 m. KRO:
7.00 Nws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Klass. gram. (7.30
Nws.; 7.32 Act.: 7.50 Overwe
ging: 8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8.32
V.d. huisvrouw. 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Stereo: Mod. muz.
11.00 Nws. 11.02 V.d. zieken.
12.00 Gevar. progr. (pim. 12.22
Wij van het land: 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinb.: 12.30
Nws.: 12.41 Act.) 14.05 School
radio. 14.30 Licht muz.progr.
TROS: 15.00 Stereo: Klass.
gramm. 16.30 V.d. tieners. 17.15
Lichte gram. 17.30 Sportkom-
reo: Lichte gram. (8.30-8.35
groenteman.) 8.50 Woordelijk,
vandaag de dag. NRU: 900
Fragm. uit Russ. opera's.
(9.35-9.40 Waterst.) AVRO: 10.00
V.d. kleuters. 10.10 Arbeidsvi
taminen. (11.00-11.02 Nws.) 11.55
Beursber. NRU: 12.00 P
men v.d. Europese Integratie.
12.26 Meded. v. land- en tuinb.
12.29 V.d. landbouw. NRU;
12.39 Lichte ork.tnuz. 12.49
Recht en slecht, praatje. 13.00
Nws. 13.11 Act., met de rubr.;
Hoor die krant. VARA: 13.3(
V.d. middenstand, gespr. 13.35
Stereo: Klass. piano-trio's.
14.20 Wikken en wegen,
consum.rubr. NRU: 14.30 Le
vensbeschouwing: Respekt v.h.
menselijk leven, vanuit de fi
losofie v. Levinas, lezing. 15.00
Broadway-mel. 15.20 Gebed
voor een analfabeet, lezing.
15.30 Gevar. gram. VPRO. 16.oO
Nws. 16.02 Voor thuiszittenden. P
16 30 V.d. kinderen. 16.45 Ne- Nederland I. NTS/NOr.
derl. Muz.dagen 1968: R'dams 10.45-12.00 School-tv.
han Willem Frisokapel. 18.19
Uitz. v.d. KVP.
Hilversum ni. 210 in en
FM-kanalen. VARA: 9.00 Nws.
9.02 Plaatjes v.d. pep. (10.00
3., Nws.) NRU: 11.00 Nws. 11.03
Proble- Doordraaien en verversen.
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Agent
000. 13.00 Nws. 13.03 Hans
Kemna met lichte platen. 13-30
Gevar. platenprogr. TROS:
14.00 NWS. 14.03 Act. 14.08 Nwe.
platen. AVRO: 15.00 Nws. 15.03
"ia'a'n Lichte muz. 16.00 Nws. 16.03
Operette-Varla. 17.00 Nws. 17 02
Act. 17.05-18.00 Gevar. platen
progr. v. automobilisten.
TELEVISIE
MORGEN
Bontekoe