WERELDRAAD WIL GEEN CONCILIE ZIJN Kerkelijk vakantietehuis voor gehandicapten geopend DS. BEYERS NAUDE: PAAR KRITIEK AAN LIEFDE EN BEGRIP Maria in Egypte verschenen Ds. Aalbers: Léér van hervormden Een noord voor vandaag Uw probleem is het onze.... Mbumastichting blijft Schotse kerk steunen Ds. Van Kooten bij Geref. Gem. Prof. Fortmann overleden Ds. J. II. A. Bosch overleden MAANDAG 6 MEI 1968 Jesaja 54 eindigt met: „Dit is het deel van de knechten des Heren en hun recht van Mijnentwege, luidt het woord des Heren." Vorige week zagen we hoe dat recht in Jesaja 54 be schreven staat. In Jesaja 55 zien we dan wat de gevolgen zijn. God keert Zich tot de mensen. „O, alle gij dorstigen, komt tot de waterenzo nodigt de Here. Het is een tekst die telkens weer in de bijbel zal terug keren, tot op de laatste bladzijde toe. God roept niet de goeden. God roept niet de nette mensen. God roept niet de sterken van geest. Hij roept dorstigen, men sen wier tong aan hun gehemelte kleeft. Die hebben niet veel praats meer. Om welke dorst gaat hetChristus legt dat uit in de zalig sprekingen. Hij moet aan deze tekst gedacht hebben toen Hij zei: Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. We zien daar hoe Hij Jesaja 54 en 55 samentrekt. God spreekt tot mensen die dorsten naar hun recht van Mijnentwege." Dit wordt dus gesproken tot de ontrechten in de wereld, de achter gestelden, de vertrapten. De Heer wil hen helpen, be vrijden, blijdschap schenken. Zij hoeven het recht niet in eigen hand te nemen, want God zelf garandeert hen hun recht. We lezen vandaag: I Koningen 8 22-40 (Van een onzer redacteuren) BOTTERDAM In de Gere formeerde Verryzeniskerk van RotterdamAlexanderstad stampvol, de kinderen zaten op het podium heeft gistermorgen da. C. F. Beyers Naudé, de direc teur van het Christelijk Insti tuut in Zuid-Afrika, het Woord bediend over Lucas 24 44 en 45 en na de dienst nog voor een rui me kring van belangstellenden hem gestelde vragen beantwoord. Een der plaatselijke predikanten, de W. B. van der Meulen, die ook het liturgische gedeelte van de dienst verzorgde, leidde ds. Beyers Naudé bij de gemeente in. Hij deed later nog uitkomen, dat ds. Beyers Naudé door de Gereformeerde Kerken in Nederland wordt gezien als een pre dikant „in volle rechten", weshalve tijn voorgaan niet als „illegaal", maar als volkomen legitiem mocht worden, beschouwd. Ds. Beyers Naudé. die zich dank baar betoonde voor de uitnodiging en het voorrecht het Woord te mogen verkondigen, zag punten van over eenstemming tussen de verwarring waaraan de Emmaüsgangers ten prooi waren en de verwarring die zich in onze dagen van velen meester heeft gemaakt. Kerk in worsteling Tn de situatie van toen en van nu is daar het Woord van God. waarvan opvalt, dat Jezus het voor de Em maüsgangers in zijn geheel gaat ont vouwen. om het zo te sprekender te betrekken op de uitdagende situatie van het ogenblik; immers daardoor wordt hét eens te meer levend en krachtig. Jezus doet méér. Hij gaat ook met zijn medereizigers aan tafel zitten in de gemeenschap van de breking van het brood. Daardoor laat Hij eerst recht het licht van de Waarheid doorbreken. Wie, zo vroeg ds. Beyers Naudé zich af, wie zijn wij, zó wij God zouden willen voorschrijven met wie we het Avondmaal kunnen vie ren? Waar Hij aanwezig is met Zijn Woord en de verlossing van zijn Geest, heeft niemand het recht tot weigeren. In het vervolg van zijn preek ging ds. Beyers Naudé nader op de situatie in Zuid-Afrika in. Hij zag er de kerk betrokken in de worsteling die daar gaande is. Het is de problematiek van een te gemakkelijke identificatie tussen Gods rijk en aarderijk. Intus sen. ook voor Zuid-Afika gaat het i erom, of we Christus erkennen als Verlosser. Brieven die niet rijn voorrlen van naam cn adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd, vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Is er een opleiding voor maatschappelijk werkster? Antwoord: Men kan opgeleid wor den aan een der dagscholen van maatschappelijk werk, tegenwoordig veelal sociale academies genoemd. Duur vier jaar. waarvan één prak tijkjaar; vooropleiding middelbare school of vergelijkbare ontwikke ling. Men kan er ook een avondcur sus volgen, de urgentieopleiding. Vraag: Iemand is filiaalhouder voor een firma. In het contract wordt de officiële naam van de ge meente slechts ten dele opgegeven. Ic zo'n contract rechtsgeldig? Antwoord: Ondanks deze slordig heid die in dit geval geen vergis singen kan veroorzaken is het contract rechtsgeldig. Het is echter beter de fout te verbeteren Vraag: De stichting tot bevorde ring van de organisatie van cursus- aen op het gebied van bur gerschapskunde te Leiden zou een schriftelijke cursus gaan geven. Kunt u mij inlichtingen geven? Antwoord: De cursus wil staatsburgers helpen bij de verwer ving van kennis en inzicht, die zij als zodanig nodig hebben. In de stichting werken politieke partijen, organisaties van werkgevers, vrou wen. middenstand, landbouw, enz. samen. De cursus is 2 januari^ be gonnen. Dit jaar kunnen er 2000 worden toegelaten, volgend jaar 5000 en vervolgens 10.000. De totale kosten bedragen f 25. Het adres der dichting is postbus 349. Leiden. On- terwerpen zijn: overheidsbeleid, po- Uk ce opvattingen, verkiezingen, bitenlardse politiek en internatio- iteto lichamen Ds. Beyers Naudé vroeg zijn hoor ders om kritiek met liefde en begrip gepaard te doen gaan. Overigens be hoort men niet minder vast te hou den aan de waarheid. De kerkelijk heid in Zuid-Afrika ligt hoog, maar dan mag men te meer verwachten dat het Woord gezag zal hebben. Om dat gezag gaat het. De problemen van Zuid-Afrika gaan ook de kerken ïh Nederland aan en ds. Beyers Naudé vroeg de christe nen hier samen met die ginds te worstelen, te bidden, te studeren en te zoeken. Wij. zei hij. hebben be hoefte aan uw aansporing en bemoe diging. ook voor wat betreft het werk van het Instituut. Oplossing is er alleen in een knie len met elkaar in zelfvernedering bij het kruis van Golgotha. Verstaan van het Woord zal altijd leiden tot de daad der gehoorzaamheid. Maar wie niet bereid is dit alles met zijn leven te bevestigen, die verloochent de Heer van Zuid-Afrika en van de we reld. Bij de beantwoording van de vra gen na de dienst onderstreepte ds. Beyers Naudé nog eens. dat de kritiek verantwoord moet zijn en gedragen door liefde en sympathie. Hij zag veel waarde in bezoeken wederzijds die aan het gesprek ten goede kun nen komen. Het komt er op aan. af zondering te doorbreken. Van wie. oprecht en eerlijk naar de waarheid strevend, een ander stand punt innemen zei ds. Naudé met na druk. dat zij niet geacht mogen wor den te vallen onder het oordeel, het kruis van Christus te verloochenen. Hij wekte hartelijk op. vanwege juist 'de mogelijkheden die er voor de zending nog zijn. tot voortzetting van de zendingsarbeid ook vanuit Neder land. en ontkende, eveneens in ant woord op een vraag, nadrukkelijk Zuid-Afrika als een politiestaat te zien. Te betreuren is echter wel, dat goede bedoelingen met ernstig on recht gepaard gaan en hij achtte 'de Diakonieën namen het initiatief Roosevelthuis voor 35 gasten (Van een onzer verslaggeefsters) DOORN Zaterdag bij de officiële opening van het F. D. Roosevelthuis, het recreatiecentrum voor gehandicapten vanwege de Hervormde Kerk, zaten de eerste gasten in hun rolstoelen met glun derende gezichten, sommigen ontroerd, tussen de vele genodigden. Een dag waren ze al op hun va kantieverblijf op het landgoed Hydepark te Doorn, een verblijf, dat een week zal duren. Het F. D Roosevelthuis is het eerste kerkelijke recreatiecentrum in ons land voor gehandicapten. Een tweede zal spoedig volgen als De Blijde We- relt te Lunteren vanwege de Gerefor meerde Kerken een dergelijk vakan tieverblijf opent, waaraan nu de laat ste hand wordt gelegd. Het Roosevelthuis biedt ruimte aan ongeveer zestig personen, namelijk 35 gehandicapte gasten en een staf van ongeveer 25 vrijwilligers. De inscha keling van vrijwilligers maakt het mogelijk de permanente huishoudelij ke staf gering te houden. Het verblijf is opengesteld van april tot en met september, zodat er 945 mensen van een vakantieweek kunnen genieten. De architect van het bijzonder mooie complex is de heer Aar Grasman, de aannemer de heer Jurriëns. Diakonieën Omdat het initiatief is genomen van diakonale zijde sprak drs. A. D. W. Tilanus als voorzitter van de Gene rale Diakonale Raad het welkomst woord, waarin hij memoreerde, dat in 1962 de toenmalige Federatie van Dia- coniën een experimentele kampweek voor gehandicapten organiseerde. Deze federatie is inmiddels vervangen door de Generale Diaconale Raad. Een kleine kring heeft zich daarna beziggehouden met de vr^ag of het op de weg van het diakonaat zou kun nen liggen een aparte voorziening te treffen voor de recreatie van gehandi capten. Een studie, waarbij een onder zoek werd ingesteld naar de behoefte aan een goed geoutilleerd vakantie verblijf voor lichamelijk gehandicap ten leverde een meer dan positief re sultaat op. Het onderzoek heeft ook de stoot ge geven tot het schryten van het boek ,J)e lichamelijk gehandicapte mens" van dr. J. C. van Dongen, secretaris t an de F erk- eroep Gehandicapten van de Generale Diaconale Raad. de ouders tijdelijk te verlichten. Maxi maal is dat drie maanden. De voorzit ter, de heer J. J. Dondorp vertelde ons, dat Philadelphia zelf nu in Ben- nekom een short stay home bouwt om aan de grote behoefte tegemoet te ko men. Na een observatietijd daar worden de ouders geadviseerd. Zoals bekend heeft Philadelphia veel tehuizen in ons land, waar de kinderen blijvend zijn. Ds. F. H. Landsman, secretaris-ge neraal van de Hervormde Kerk, bood tot slot een huisbijbel aan. Bij na ROTTERDAM Er is geen sprake van. dat de Nederlandse stichting tot steun aan de Mbumazending wordt opgeheven. Ook blijft de doelstelling ongewijzigd. „Alhoewel ons gebleken is, dat dé positie van zendeling Van Woerden veranderd is. blijft ons bestuur de zending van de Schotse kerk steunen", deelt de voorzitter de heer A. de Redelijkheid te Den Hulst (Ov.) ons mee. Terstond na onze publikatie heeft het stichtingsbestuur een brief gezon den naar de zendingsdeputanten in Schotland en naar Rhodesië. om de ongerustheid daar weg te nemen. Het blijkt, dat alleen het te Lisse gevestigde Mbumazendingsbureau het werk een andere richting wilde geven. Dit bureau is nooit geheel geïntegreerd in de stichting. De zendingsdag op 8 juni kan nu, georganiseerd door het stich tingsbestuur. normaal doorgang vin den. Daar zullen spreken de heer De Redelijkheid, de Schotse zendeling I ds. A. F. Mackay. ds. A. J. Wijnmaa- len. ds. H. J. C. H. Zwijnenburg. ds. i W. Kamp. ds. J. Pannekoek en ds. G. van den Breevaart. Gezien de reac ties van de afgelopen dagen is te verwachten, dat de belangstelling groter zal zijn dan ooit. ginds gevolgde weg onjuist voor het vinden van de oplossing. Boven: Een rondleiding in het nieuwe gebouwencomplex. Op de voorgrond een van de eerste gasten. V.l.n.r.: de heer en mevrouw Tilanus, ds. F. H. Landsman, dr. Van Dongen en de commissaris van de Koningin, graaf Van Lynden van Sandenburg. Onder: De directrice van het F. D. Roosevelthuis. mejuffrouw J. van der Heijden, in gesprek met drs. A. D. W. Tilanus. voorzitter van de (hervormde) Generale Diakonale Raad en dr. J. C. van Dongen, secre taris van de Werkgroep Gehandicap ten van de Generale Diakonale Raad. Drs. Tilanus dankte de vele diako- niën, die,, ons met financiële steun in staat hebben gesteld de plannen te realiseren. Het gebouw kost 1,6 mil joen. Afspraak was, dat het diakonaat de helft van dit kapitaal, rond 8 ton, zou beschikbaar stellen. Wij zijn er nog niet helemaal, maar het bedrag is bijna geheel bijeen". Daarna volgde de officiële opening door staatssecretaris mr. H. J. van de Poel van cultuur, recreatie en maat schappelijk werk. „Het" feit dat u dit alles zonder financiële steun van overheidswege tot stand weet te bren gen is een goede getuigenis van bur gerzin", prees hij. „In het Roosevelthuis zijn de indivi duele verlangens en mogelijkheden van de gasten tot uitgangspunt geko zen. Aangezien het gaat om lichame lijk gehandicapten zal het extra in spanning kosten zodanige vormen van vrijetijdsbesteding te vinden, dat ze j 1 ook voldoening schenken. Bovendien", j aldus mr. Van de Poel, „kan worden bezien in hoeverre latente mogelijk- heden bij gehandicapten tot leven ge- wekt kunnen worden: deelneming aan bepaalde programma-onderdelen kan voor hen een uitdaging betekenen, die j bijdraagt tot hun revalidatie. Deskundigen uit verschillende parti culiere sectoren zün in overleg met het ministerie van C.R.M. bezig van uit deze grondgedachte naar goede vormgevingen te zoeken." De staats secretaris verwacht binnenkort con crete resultaten van deze studie. Philadelphia Het F. D. Roosevelthuis staat in de wintermaanden ter beschikking van Philadelphia, de oudervereniging voor het afwijkende kind. De kinderen worden tijdelijk opgenomen in bijzon dere omstandigheden, bijvoorbeeld om ROTTERDAM De classis Rotter dam van de Gereformeerde Gemeen ten heeft de christelijke gereformeer de gemeente van Rotterdam-Zuid met haar predikant ds. H. van Koo ten opgenomen in het kerkverband. De gemeente zal niet samensmelten met de bestaande gereformeerde ge meente te Rotterdam-Zuid (kerk aan het Mijnsheerenplein), maar blijven bestaan onder de naam Gereformeer de Gemeente Rotterdam-Zuid Putse- laan. In de christelijke gereformeerde kerk van Rotterdam-Zuid ontstond in 1947 een scheuring, toen de predikant ds. H. Visser Mzn. en het merendeel van de gemeente zich onttrok als christelijke gereformeerde gemeente. Ds. Visser stond er tot 1960. Hij werd in 1963 opgevolgd door ds. KI. van Twillert, die het jaar daarop over ging naar de Volle Evangelie Zending (Joh. Maasbach). Sinds 1965 is ds. Van Kooten er predikant. Ds. van Kooten is geboren in 1897. Hij werd in 1952 predikant. Voor Rotterdam-Zuid stond hij in Werken dam. Koptisrhe Kerk zegt: KAIRO Het patriarchaat van de Koptische Kerk in Egypte heeft laten bekendmaken dat duizenden een verschijning heb ben gezien van Maria. Op de laatste dag van april zou de ver schijning zelfs van kwart voor drie tot vijf uur in de morgen zijn waargenomen. Zij verscheen bij en in een klein, oud kerkje in Zeitoen. Reeds enige tijd gingen er geruch ten over een verschijning van Maria in Egypte. Deze geruchten zijn nu door de Koptische Kerk bevestigd. Aan alle binnen- en buitenlandse journalisten in het land van Nasser is een verklaring overhandigd, onderte kend door patriarch Kyrillos. Een commissie van de kerk is na een onderzoek tot de conclusie geko men dat de beweringen op waarheid berusten. Het rapport van de com missie is nog niet geheel klaar, maar de kerk is zelf reeds op publikatie vooruitgelopen. Politiek Op een persconferentie trok aartsbisschop Athanasius de verschij ning onmiddellijk in een politiek vlak. Hij zei dat de herhaalde verschijningen erop wezen dat „God met de Egyptenaren is in hun strijd tegen Israël. De verschijning van de heilige maagd is aanduiding, dat God met ons is in ons pogen om de ramp te overwinnen, die ons is over komen toen de joden gedurende de junioorlog van het vorige jaar het heilige land veroverden." Volgens de commissie had de verschijning het uiterlijk van een le vensgrote gestalte van een vrouw ge kleed in het wit en omstroomd door licht. Bij verschillende gelegenheden werd het bovenlichaam van de vrouw gezien. Zij verscheen of boven de koepel van de kerk, of in het gewelf. Zeitoen ligt 8 kilometer ten noor den van Kairo. In deze streek zouden Jozef en Maria zich met de jonge i Jezus hebben gevestigd na hun I vlucht uit Bethlehem. GEREFORMEERDE KERKEN MOEILIJKER BESTUURBAAR (Van onze kerkredactie) DEN HAAG De gerefor meerde predikant van Geldrop, ds. B. J. Aalders zegt, dat de Gereformeerde Kerken de in druk maken hoe langer hoe moeilijker bestuurbaar te wor den. Hy schrijft dat in het blad voor de hervormde ambtsdra gers, Woord en Dienst. Het valt te verwachten schrijft hij, dat „op de duur de gereformeerden het vergadersysteem van de her vormden wel zullen overnemen: kor tere plenaire zittingen en meer conti nuïteit." „Een synode die binnen een perio de van twee jaar steeds enige weken (Van onze kerkredactie) KAMPEN Waarom heet de Wereldraad van Kerken Wereld raad? Voor de officiële stichting spraken de oecumenische voor- j trekkers in het Engels altijd over j de oprichting van een „ecumeni- cal council". In het Frans en Duits heet de Wereldraad nu nog „Conceil oecuménique des Egli- ses". respectievelijk „Oekumeni- scher Rat der Kirchen". Maar het Engelse woord „council" betekent behalve „raad" ook „conci lie". Tegen de benaming ..ecumenical council" kwam daarom verzet, met name van de oosterse orthodoxen, want „oecumenisch concilie" was nu eenmaal de naam van zeven kerkver gaderingen in de oudheid. Daarom kreeg de orgapisatie in het Engels de naam „World Council". Dat vertelt prof. drs. J. Plomp in het Gereformeerd Weekblad (uitgave Kok) en hij verbindt er de vraag aan: Mag men World Council nu ook door Wereldconcilie vertalen? Wil de Wereldraad misschien zo iets zijn? In het onlangs verschenen Faith and Order Paper No. 50 wordt op deze vraag een antwoord gegeven door de commissie voor geloof en kerkorde van de Wereldraad zelf. Prof. Plomp geeft er onder ineer hst volgende van door: De vragen waarvoor de studiecom missie zich gesteld zag, waren deze: kunnen wij de tegenwoordige oecu menische beweging beschouwen als een parallel van de synoden en con- i cilies van de oude kerk? Kan men zeggen dat op de een of andere ma nier de oecumenische beweging de i voortzetting is van het conciliaire j proces van de eerste eeuwen? Kan bestudering van die eeuwen ons iets leren, dat voor de toekomst van de oecumenische beweging van belang moet worden geacht? Een van de peilers waarop de stu diecommissie haar antwoord op deze vragen gebouwd heeft, is de overtui ging, dat „conciliarity" en concilies zeer nauw samenhangen met de éénheid van de kerk. Concilies kwa men bijeen wanneer de eenheid van de kerk door ketterij werd bedreigd of door een schisma was verbroken. Ze hadden direct of indirect de taak om de eenheid der kerk te bescher men of te herstellen en wel op de basis van de in Schrift en kerk over geleverde waarheid. Ook al zijn de concilies daarin niet altyd. en niet altijd volledig geslaagd: de grondonderstelling van het bijeen komen van concilies in de oude kerk is toch altijd geweest: de bestaande eenheid, de aanwezige gemeenschap. Dé kerk kwam bijeen in het concilie. Na het ontstaan van scheuringen van blijvende aard zijn er nog wel conci lies gehouden, maar geen van die verdient nog de naam „oecumenisch" Gescheiden „De vooronderstelling voor het houden van een oecumenisch concilie is de eenheid van de kerk". Het is ongeveer bij deze zin dat de con clusies van de studie beginnen. Uit het in deze zin gestelde volgt, dat de Wereldraad géén concilie is, ook niet wanneer hij in vergadering bijeen is. Want zo'n vergadering wordt ge vormd door gescheiden kerken, die onder elkaar geen avondmaalsge- meenschap kennen. Dan kan er van een concQie eenvoudig geen sprake zijn. Maar hoe mag men in het licht van het voorgaande de oecumenische be weging en met name de Wereldraad van Kerken dan wél beschouwen? Op die vraag wordt het volgende antwoord gegeven (ik vertaal vrij): „De Wereldraad kan worden beschouwd als een werktuig ter voorbereiding van een echt oecume nisch concilie. Hij werkt in deze richting op twee manieren: In de eerste plaats dwingt hij de kerken de in het verleden genomen beslissingen die tot verdeeldheid aanleiding heb ben gegeven, aan een nieuw onder zoek te onderwerpen. Hij draagt er toe bij het levende proces van voort gaande en vernieuwde aanvaarding van eens genomen beslissingen gaan de te houden en is als g-.meenschap van verschillende terken tegelijk de plaats waar d't op de meest vrucht bare wijze kan plaatsvinden. In de twee ie plaats maakt de We reldraad het de kerken mogelijk een consensus (overeenstemming) op te stellen over kwesties waarmee de kerk tevoren nog niet in aanraking kwam of die nog niet aanleiding tot verdeeldheid werden. Alle kerken staan tegenwoordig tegenover dezelf de problemen. Zij moeten het evan gelie belijden in nieuwe situaties en ter zake van nieuwe kwesties. Dat is een zo reusachtige taak, dat veel tra ditionele scheidslijnen haar betekenis schijnen verloren te hebben. Door gezamenlijk de nieuwe taken onder ogen te zien, zullen de tferken tot een diepere gemeenschap worden geleid". Het is op déze twee manieren dat de oecumenische beweging kan heen werken naar de tijd waarin een echt oecumenisch concilie tot de mogelijk heden gaat behoren. Waardevol Prof. Plomp vindt deze zelfkarak teristiek om meerdere redenen waar devol. Vooreerst, omdat het goed is, van tijd tot tijd van de Wereldraad zelf te horen, wat hij voor wil stel len. Maar ook, omdat deze kenschetsing zijns inziens acceptabel is: geen concilie, wel een werktuig ter voorbereiding ervan. „Een Wereldraad met déze preten tie acht ik ook voor de Gereformeer de Kerken aanvaardbaar. Hel zijn pretenties, die niet te ver gaan, zodat wij er n-e tegen zouden moeten zeg gen. en die tegelijk ver genoeg gaan. o:a deelneming aan de Wereldraad de moeit" waard te maken". UTRECHT Vrijdag is op 64-jari- ge leeftijd overleden prof. drs. H. J. H. M. Fortmann. president van het groot-seminarie Rijsenburg van het aartsbisdom Utrecht en bijzonder hoogleraar aan de Utrechtse uni versiteit. Prof. Fortmann werd in 1926 priester. Hij was enkele jaren kape laan in Oud-Zevenaar en wijdde zich vervolgens geheel aan het onderwijs in de theologie. Sinds 1962 had hij de leiding van Rijsenburg. In 1949 werd hij als enige rooms-katholieke priester benoemd aan de theologische faculteit van de Utrechtse universiteit. Hij doceerde er rooms-katholieke dogmatiek. Nog onlangs was prof. Fortmann in het nieuws, toen hij door de Neder landse bisschoppen werd aangewe zen, om namens hen met twee door Rome aangewezen theologen bespre kingen te voeren over de Neder landse katechismus. Prof. Fortmann was kanunnik van het metropolitaan kapittel, huispre laat van de paus en ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw. De be grafenis/ geschiedt woensdagmorgen uit de Heilig Hartkerk te Utrecht. ALPHEN aan de RIJN Zaterdag is op 78-jarige leeftijd overleden de gereformeerde emeritus-predikant ds. J. H. A. Bosch. Ds. Bosch werd 23 april 1890 te Andijk geboren. Hij studeerde tc Kampen. Op 31 oktober 1915 werd hij d<x>r zijn vader bevestigd tot predi kant te Andel. Vervolgens stond hij in Nijverdal (1919). Alphen aan den Rijn (1927) en Daarle (1948). Op 2G oktober 1958 werd hem emeritaat verleend. De begrafenis is donderdagmiddag om drie uur op de Oosterbegraaf plaats te Alphen. Vooraf wordt een bijeenkomst gehouden in het gebouw I Nabij. Van Lennepstraat 24. Aanvang I kwart voor twee. achter elkaar bijeenkomt," vindt ds. Aalbers „een onmogelijke figuur." Hij vervolgt: „Niet alleen voor de predikanten (en hun gemeenten) is het ongewenst dat zij zulke lange periodes uit hun werk zijn. Maar van 1 groot belang is ook dat men bij de I afvaardiging van ouderlingen en dia- I kenen een veel grotere keuze zou I hebben als er niet de voor vele in het volle leven staande ambtsdragers on- mogelijke eisen van dit vergadersys- I teem waren." GERADBRAAKT In dit verband citeert hij de voor zitter van de afgelopen synode, ds. P Visser, die in zijn wijkbericht schreef da hij geestelijk en lichamelijk ge radbraakt van de synode thuiskwam. Ds. Aalbers vraagt zich af „of deze synodes wel werkelijk representatief zijn voor de Gereformeerde Ker ken?". Maar niet alleen de lange synode maakt de kerk steeds moeilijker bestuurbaar. Daar Is ook de steeds toenemende variatie binnen deze ker ken, waardoor het hoe langer hoe moeilijker wordt besluiten te nemen, die voor alle streken van het land zinvol en hanteerbaar zijn". „De grote stadskerken staan er heel anders voor dan het zich ontvol kende platteland en was dat vroeger minder een probleem: ook de geeste lijke instelling binnen de kerken gaat steeds meer „modaliteiten" verto nen." WEERSTANDEN Ds. Aalbers meent, „dat de weerstanden die deze synode dan ook allerwege opriep onder andere te wijten zijn aan het feit dat men in niet voldoende mate diverse zaken overgelaten heeft aan de grijsheid van de plaatselijke kerken, maar te veel generale regels wil handhaven of maken." i Deze predikant noemt de laatste synode „aarzelend en halfslachtig". Hij weet dat sommige gereformeer- i den liever zouden spreken van „voor zichtig en tactisch", maar is van me ning dat men zich met een dergelijke diplomatie vergist" en er noch de Gereformeerde Kerken zelf, noch de genen die met hen in contact komen een dienst mee bewijst. NED. HERV. KI RK Beroepen te Elspcel-Vierhouten: J. den Bestor, te Huizen <N.H.) Beroepbaarstelling: M. G. Baldee, zenndingspred. met verlof. Leidsestraat- weg 11, Oegsigeest. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Schiedam 'vac. P. R. Everaars): C. v. Zuylen te Hooge- veen. GEREF. KERKEN (vrygem.) Beroepen te Nagele (N.O.P T. Dek teer te Goes GEREF. GEMEENTEN Beroepen le Groningen en te P.illand- Bath: J C. Weststrate te Me!><-kerke. Tweetal te Rotterdam-zuid: G. Schip- aanboord te Apeldoorn en A. Vergunst te Rotterdam-centrum. UNIE v. BAPT. GEM. Beroepen te Zutfen- kand. W G Ron ken te S'a4 '--"-al.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2