Yam Hijkoops foto' begrepen ze niets VÊÊÊk LOFPRIJZING EN DIENST AAN NAASTE Eigen parlement gekleurde voor Zuidafrikanen GERINGER GROEI GEREFORMEERDEN Een woord voor vandaag Ds. C.F. Beyers Naudé preekt in Rotterdam Jehovah's getuigen groeien langzamer Ds. Toornvliet mag preken in Haarlem-Zuid Kerk van Genk in juni gereed Vanavond herdenken wij de velen die hun leven gaven voor onze vrijheid. Eigenlijk is dat tegelijkertijd het thema van Jesaja 54, waar gesproken wordt over het recht van de knech ten des Heren, van hen die gered zijn door het offer en de opstanding van Christus, beschreven in Jesaja 53. Gisteren dachten we na over die zin: „Door gerechtigheid zult gij bevestigd worden." Jesaja geeft in de volgende zin van vers 14 een practische toepassing: „Weet u verre van on derdrukking." Gerechtigheid is, zeiden we gisteren, doen wat recht is. Jesaja zegt het hier iets anders. Hij zegt: „Het recht van anderen erkennen" Ons leven mag nooit geleefd worden ten koste van anderen. Een christen moet zich verre weten van onderdrukking, dan dat blijkt uit de rest van dit hoofdstuk zal Hij de zegen des Heren ervaren. Hij mag zich niet verheffen boven die an der, hem als minder zien. Ook dat is een vorm van onder drukking. Onderdrukking is ook het voedsel verspillen wat de ander toekomt. Wij eten teveel, terwijl duizenden hongerig gaan. Wij zijn rijk, terwijl miljoenen nauwelijks genoeg verdienen om in leven te blijven. Wij erkennen dan zijn recht op voed sel niet. Gelukkig beginnen we dat meer en meer te beseffen. Maar we hebben nog maar zo weinig gedaan om dit onrecht te herstellen. We lezen vandaag: I Koningen 6 1-13. We lezen morgen: I Koningen 8 1-21. ZATERDAG 4 MEI 1968 (Van een onzer verslaggeefsters) SOEST Al heeft Maarten Hijkoop met zijn vrouw Bep en de drie kinderen er nu al weer vier jaar in de Afrikaanse staat Roeanda opzitten, er is geen woord Roeandees bij wat hij zegt. Het is zelfs een leuke gewaarwording, dat het oude vertrouwde Utrechtse accent van de voormalige on derwijzer en jeugdwerkleider uit de Domstad beslist nog niet is versleten. Hij en zijn vrouw spreken het Roeandees niet goed, bekennen ze, in tegenstelling tot dochter Truus (bijna zeven), die het van de gitzwarte buurkindertjes heeft geleerd, terwijl de jongens vaak Frans, Roeandees en Nederlands in één zin door elkaar haspelen. SCHIPHOL Ds. C. F. Beyers Naudé, directeur van het Christelijk Instituut in Zuid- Afrika is gisteren in ons land aangekomen in verband met het bedrag, dat de actie Kom over de Brug voor zijn werk heeft bijeen gebracht. Stap verder "PEN VERRASSING was de mede- del lux van Hanoi.dat Vietnam Bereid was. WrRs té aan vaarden als plaats voor inleidende besprekingen met de Ver. Staten. Een aangename verrassing overigens. Als spoedig nadat Hanoi liet weten, slechts met Phon Penh of Warschau te sullen instemmen, werd Parjjs ge noemd, vooral toen gebleken was, dat ook het conferentie-oord Genève taboe was. Het is vooral VN-secretaris-generaal Oe Thant geweest, die hoe ont moedigend de reacties ook waren de Franse hoofdstad bleef aanbevelen als plaats voor de eerste contacten. Voor de verrassende stap van Hanoi kunnen enkele motieven worden aangevoerd. Eén er van is, dat het aich niet langer kon veroorloven elke nieuwe suggestie als die van Indo' nesië van de hand te wijzen. De belangrijkste reden moet echter worden gezocht in het feit, dat de verhevigde bombardementen op het kleine deel van Noord-Vietnam, waar de aanvallen voortduren, ernstig na deel berokkenen. Doel van het komende overleg Is voor Hanoi vrijwel uitsluitend, on voorwaardelijke stopzetting te ver krijgen van alle bombardementen op Noord-Vietnam. De Amerikanen zullen van hun kant „andere kwesties van gemeenschap pelijk belang" aan de orde stellen, zoals stopzetting of vermindering van de Noordvietnamese Infiltraties In het suiden. Dat Hanoi Parijs aanvaardde bete kent, dat het de Franse hoofdstad geschikt acht voor de propagandisti sche doeleinden, die het nastreeft. Amerika verkeert hier inderdaad in het nadeel. Op haar beurt kan de Franse rege ring zich gevleid voelen, nu de keus op Parijs is gevallen. Er herleven ech ter ook herinneringen- aan een niet so grootse periode in de Franse ge schiedenis. Overigens sullen met de inleidende besprekingen, die nog geen echte vredesonderhandelingen zijn, de moei lijkheden pas beginnen. Hanoi moet dan ook niet verwachten, dat het goedkoop succes kan boeken. Kees van Dongen ernstig ziek MONTE CARLO De Neder- landse schilder Kees van Dongen is heden met longontsteking in een zie kenhuis te Monte Carlo opgenomen. Hij verkeert in een ernstige toestand. Bw in Europa weer max. temp. gisteren neer slag- Kopenhagen zw bew. 9 0 Londen mist IS 0 Amsterdam tegen 15 2 Brussel regen 15 2 Luxemburg iw. bew 15 3 PartJ» geh. bew. 17 10 Nice regen 18 0.1 Frankfort zw bew. 16 0.5 München onbew. 17 0.1 Zürlch zw. bew. 19 0 Genéve zw. bew. 19 0 Locamo regen 16 4 Vanen mist 22 0.4 lnnabrdrV rw. bew 21 0 Rome geh. bew 22 Madrid zw bew. 2« Mallorca zw. bew. 27 Ds. Naudé, zoals bekend strijder voor rassengelijkheid, zal zondagmor gen preken in de gereformeerde kerk van Rotterdam- Alexanderstad: de Verrijzeniskerk aan de Sprin gerstraat. Ds. Naudé blijft een paar weken in ons land onder andere om te bespre ken hoe de 150.000, dii hem vanwe ge Kom over de Brug in het vooruit zicht zijn gesteld te besteden. Ds. Naudé, mag in zijn land niet meer preken. Banden Naast financiële besprekingen hoopt ds. Naudé in ons land een po ging te wagen om de banden tussen de kerken in Nederland met de Afri kaanse aan te halen. Ds. Naudé blijft voorlopig in Euro pa om de assemblee van de Wereld raad van Kerken in Uppsala bij te wonen, waar hij als adviseur zal op treden. Van de onafhankelijke Ban- toekerken zal een waarnemer in Uppsala zijn. O C DEN HAAG Volgens opgave van het Wachttorengenootschap zijn er thans ongeveer 16.000 Jehova's getui gen in ons land. Dat betekent, dat de groei van het Wachttorengenootschap in de zestiger jaren aanmerkelijk geringer is, dan in de jaren vijftig. Bij de volkstelling van 1960 gaven 13.000 mensen zich op als Jehova's getuigen. Bij de volkstelling van 1947 waren dat er 1700. Het Wachttorengenootschap orga- j niseert van de zomer vier congressen. Dat in Den Haag wordt van 1 tot 4 augustus in de Houtrusthallen gehou- j den. Er worden zesduizend personen 1 verwacht. DRIEBERGEN ..Kerk en We reld" organiseert samen met de ge meentecommissie van de oecume nische raad van kerken op 25 en 26 mei een weekend- conferentie over Uppsala. Doel: achtergrondinformatie, die het mogelijk zal maken het nieuws van de assemblee goed te volgen, de achtergronden van de discussies te onderkennen en met de stof in eigen omgeving aan het werk te kunnen gaan. Maarten, die al enkele weken met verlof in Nederland verblijft, is voor de eerste keer over nadat het gere formeerde jeugdwerk het met een ju bileumactie mogelijk maakte hem uit te zenden om het jeugdwerk in Roe anda op poten te zetten. Roeanda is een zendingsgebied van de Gerefor meerde Kerken. Op zijn verlofadres ver van de be woonde wereld van Soest maakt hij een tevreden indruk over de afgelo pen jaren. Niet dat ze gemakkelijk zijn geweest, want toen hij aankwam stond hij voor het probleem; waar moet ik beginnen. De mensen zijn er erg arm. Moet je dan wel met jeugd werk aankomen in plaats van te pro beren wat verbetering te brengen in de sociale toestand? Drente Roeanda, Boeroendi en Oeganda zijn protectoraten (beheersgebieden en geen kolonies) van België geweest. In 1961 is Roeanda zelfstandig gewor den. Het land heeft niet zoveel ont wikkelingsmogelijkheden gehad. Het is heuvelachtig en het is niet eenvou dig er cultures te hebben. De bevol kingsdichtheid is ongeveer gelijk aan de provincie Drente vijftig jaar gele den en dat is voor Afrika zeer dicht. De helft van de bevolking is jonger dan twintig jaar. Er zijn "maar twee grote steden en verder wonen de mensen overal verspreid in de heuvels. Het gevolg is dat als je met je auto ergens stopt, je nooit alleen bent; er zijn altijd mensen om je heen. In het kort geeft Maarten een in druk van Roeanda. Daarbij gebruikt hij de gegevens van de zendingspre dikant ds. C. M. Overdulve. werk zaam in Roeanda, die naar het thuisland schreef: „Tot omstreeks het begin van onze eeuw is Roeanda een vrijwel gesloten land geweest waar nagenoeg geen vreemdeling binnen kwam. Maar met de komst van het kolonialisme, op de voet gevolgd door missie en zending, is dit isolement opengebroken en Roeanda is in contact gekomen met de rest van de wereld. En daarmee is het land in een stroomversnelling te rechtgekomen." Bij de jeugd zijn grote verwachtin gen gewekt, al zijn er veel, die geen onderwijs hebben genoten. Anderen gaan naar de lagere school, maar val len vaak bij het middelbaar onder wijs af en dan komen de moeilijkhe- De meeste jongens hebben wel iets te doen rond de hut. maar ze hebben geen volledige dagtaak. Vaak zijn de jongens, die enige tijd school hebben gegaan, het op het land werken ont wend. Bij deze situatie heeft het jeugd werk zich aangesloten. Hijkoop heeft namelijk toch voor jeugdwerk geko zen omdat van verschillende zijden de laatste jaren hulp komt opdagen op het economisch vlak. Zwitsers le ren de jongens timmeren en het land bewerken. Ook is er een opleidings school waar de jeugd instructies komt halen. Voor dit werk is het plezierig als er aanspreekbare jeugdgroepen zijn. Daar zorgt het jeugdwerk voor, dat verder ook samenwerkt met het ont wikkelingswerk. „Bij het jeugdwerk wordt gebruik gemaakt van de technische hulp van andere landen", vertelt Maarten. „Ik ben geen landbouwer, maar de jeugdgroep in Kiranda een van de twee steden heeft eigen koffie plantages aangelegd volgens de re gels van de kunst. En dan wordt er een wedstrijd gehouden tussen drie jeugdgroepen welke de best verzorg de plantage heeft. Daarna neemt ieder lid vijftig tot honderd plantjes mee, die. bij de ei gen hut worden geplant. Ook worden er groentetuinen aangelegd. Ik neem de groenten mee in de Landrover en verkoop ze in de hoofdstad Kigali. Op den duur moeten we daar een vaste verkoper voor hebben. Van de gemeente hebben we nu een groot terrein voor een model boerderij. Ze kennen het begrip boer derij wel niet. Maar het gaat zeer eenvoudig. We gaan kippen en konij nen houden. De konijnenhokken wor den gemaakt van takjes en klei, want ze hebben geen planken. Verder ver bouwen we groenten, sojabonen, kof fie en maïs. Verschillende groepen komen er een of twee dagen werken. De boer derij wordt door de jongelui zelf ge bouwd. Er is alleen advies van drie bouwkundigen: T. van Hemert, H. van Triest en P. van Egmond. Ze hebben Jan Hylkema, Taeke Visser, Wout Monster en Aart Lock afgelost, die vier huizen hebben gebouwd voor het jeugd- en lectuurwerk. In okto ber of november zal de grote jeugd- zaal die daarbij hoort in gebruik worden genomen. De jeugdbeweging is georganiseerd en draagt de naam Mejar. Dat is een afkorting van de Franse naam Mou vement Evangélique de Jeunesse au Ruanda. In het Nederlands is dat: Evangelische Jeugdbeweging in Roe anda. „Kijk, zo moet je doen", wijst Maarten Hijkoop zijn vrouw Bep. De jeugd- werkieider staat hier in „vol ornaat". Zo kennen ze hem in Roeanda het best. met het fototoestel, maar niet in z'n zondagse pak. Dat ging vier jaar geleden mee op reis en nu wordt het pas gedragen. Artikel 3 over het doel van Mejar luidt: het doel is 1) bij te dragen aan de opvoeding van de jeugd van de Roeandese republiek om goede christenen en goede burgers te vor men en daarbij zorg te dragen voor him ontwikkeling, intellectueel, geestelijk, moreel en lichamelijk en voor hun algemene beschaving, 2) bij te dragen aan de sociale ontwikke ling. Het jeugdwerk is georganiseerd in verschillende groepen. De jongeren van 8 tot 12 vormen de „meute", die van 12 tot 17 de „troupe" en van 17 tot de trouwdag of anders 30 jaar de „equipe". „Het werk lijkt op padvinderij" vertelt Hijkoop, die over het werk niet uitgepraat raakt. „De mensen hebben zelf naar een vorm meege- zocht. Op Nederlandse mensen maakt het geheel een beetje ouderwetse in druk, De jongens willen een insigne en de uniformen moeten ze zelf ver dienen met koffie of groenten te ver bouwen. Maar dit is zuiver een be gin. Wij vonden dat vroeger ook leuk". Schrijven Bep is actief in het vrouwenwerk. In een groep van 25 meisjes kunnen er 23 lezen noch schrijven., die ook niet wisten wat een naald was. De ene week komen ze naaien en de andere schrijven. Ze komen maar een keer per week. want ze moeten vaak twee uur ervoor lopen. Ook leren ze de eenvoudigste dingen op hygiënisch gebied, zoals kleren wassen, drink water koken. Nou, daar werd wat om gegiecheld. Op het ogenblik woont de familie Hijkoop in de hoofdstad Kigali, na eerste drie jaar in een oud zen dingshuis tussen de hutten te hebben, gewoond. In Kigali gaan de drie kin deren op de Vlaamse school. Hun verloftijd in Soest betekent voor hen echt geen hele lange vakantie, want ze gaan er gewoon naar school. In augustus gaan ze met hun vij ven weer terug. Waarschijnlijk wel met heel. veel foto's "en dia's van Ne derland. Dat komt niet alleen omdat hij een verwoed amateur fotograaf is, maar ook omdat het iets met zijn werk heeft te maken. Voor zijn komst had den veel Roeandezen nog nooit een foto of iets dergelijks gezien. Toen hij plaatjes liet zien van Nederland begrepen ze er niets van. Maarten is toen begonnen foto's van henzelf te nemen, hun hut, de rivier en de heuvels. Later vertoonde hij dia's van Kigali, en tegen ouders van meisjes op de huishoudschool kon hij vertellen: daar zit je dochter op school. Deze school is in Remera en deze mensen reizen nooit. Nu is hij wel zover met ze gevorderd dat hij plaatsjes van zijn vaderland kan laten zien. Roeandese jongens komen aan dragen met golfplaten voor het dak van hun clubhuis, dat ze zelf bouwen (linker foto.) Op de middelste foto een clubhuis dat klaar is. Het is gebouwd van stro en klei. Op de rechter foto: de Roean dese lieve jeugd die wel kan lezen) zingt met een ernstig ge zicht uit een bundel. Ze vormen een uitzondering op anderen, die meestal slecht gekleed zijn. HAARLEM De kerkeraad van de gereformeerde kerk van Haar lem-zuid heeft ds. G. Toornvliet voorgesteld in de komende epriode voor te gaan in de middagdiensten in de Wilhelminakerk aldaar. Deze dientsen kunnen dan in de plaats komen van kerkdiensten in het Concertgebouw en andere ge legenheden waarin ds. Toornvliet voorgaat op „kerkuren". e kerkeraad van Haarlem-zuid herinnert ds. Toornvliet (die met verlof is gezonden) aan artikel 10 van de kerkorde. Dat artikel houdt in dat een predikant zonder toestem ming van de betrokken kerkeraad niet mag voorgaan binnen het resort van enige kerk in een samenkomst, die het karakter van een kerkdienst draagt. De kerkeraad schrijft echter van mening te zijn, dat de verkondiging van het evangelie ondanks alles zo royaal mogelijk voortgang moet kun nen vinden. KAAPSTAD Het Zuid afrikaan** parlement heeft gisteren een wetsontwerp aangenomen, waardoor de gekleurde bevolking van bijna twee miljoen personen in de toe komst niet meer in het (blanke) par lement zal zijn vertegenwoordigd, maar een eigen „gekleurd" parlement krijgt. Volgens de regering geeft deze wet de niet-blanke bevolking voor het eerst in de historie werkelijke politieke rechten. De wet zal in 1971 in werking tre den; het huidige parlement wordt dan vernieuwd. Het zal na dat tijdstip uitsluitend uit blanken bes'caan, waardoor de vier vertegen woordigers van de gekleurden hun zetels zullen verliezen. De regering heeft ontkend, dat het ontwerp is „doorgedrukt" ondanks het feit. dat de gekleurde bevolking er duidelijk tegen is. Reactie op reacties na „Kerkdienst, een feest" ROTTERDAM U herinnert zich misschien nog de serie van enige tijd geleden: „Terug naar de kerkdienst, een Feest. Confrontatie met de Oosterse orthodoxie", waarin we wat informatie gaven over een vorm van eredienst, die terug grijpt op, of liever: is bewaard gebleven vanaf, het eerste christendom. Daar zijn een aantal re acties op gekomen. Bijvalsbetuigingen, maar ook kritische opmerkingen. In beide gevallen een ver heugend verschijnsel. Op enkele kritische reacties willen we kort ingaan, omdat eruit blijkt dat er kennelijk wat misverstanden zijn opgeroepen. Dat gebeurt al gauw als men probeert een uitgebreid terrein als „de liturgie" in een aantal artikeltjes aan de orde te stellen. We onthouden ons gemakshalve van het noe men van namen. Die doen er niet toe en de inzenders zullen zichzelf wel herkennen. Om nu maar eens van achteren naar voren te beginnen: Het heeft een lezer bij het verwerken van. Tafel des Heren centraal" (liturgische viering zoals ds. W. Vos die in Rotterdam gestalte heeft gegeven, waarbij ter verduidelijking een schematische te kening was afgedrukt) getroffen, dat daar steeds van „wij" en „ons" gesproken wordt: Wij gaan in, wij bereiden ons voor, wij roepen de naam des Heren aan, enz. De lezer concludeert: „De mens en zijn werken dus in het middelpunt; God is buitengesloten". A FA AR is dit een juiste interpretajtie? God is niet buitengesloten. Hij is het alleen, Die het kan doen. Maar hij roept ook ons om het te doen (1 Petrus 2 vers 4 en 5): „En komt tot Hem, de levende steen, door de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en kostbaar, en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis om een heilig priesterschap te vormen, tot het brengen van geestelijke offers. Die Gode welgevallig zijn door Jezus Christus". Als over „wij" en „ons" gesproken wordt dan lijkt het, oppervlakkig gezien misschien of „wij" het doen. maar dat is niet zo. „Wij" zijn geen subject, ook geen object, maar, om taalkun dig door te redeneren: derde naamval. We mogen „meewerkend voorwerp" zijn. Dat blijkt uit de hele structuur van de liturgie, die één voortduren de aanroeping is van de Heilige Geest. Een andere lezer: Moeten wij van de Russische Orthodoxe Kerk leren? De leiders daar zijn toch allemaal verraderlijke marionetten? Als dat zo zou zijn, dan waren er geen vervolgingen in Rusland nodig. Nog tot Chroesjtsjef toe, die een aantal kerken liet sluiten. Juist door de liturgie (er mogen geen bijbels worden gedrukt, of ligur- gieën; er mag geen catechisatie worden gegeven) èn door de lijdenssituatie bleef men waarlijk gemeente, kwam de opleving. Zodanig, dat (zelfs) wij er wel eens mee geconfronteerd kunnen wor den. Want daar leeft, heel duidelijk, de vreugdp om het heil. (~)OK wordt opgemerkt: Is het christendom niet heel iets anders, dan het vertonen van een soort toneelstuk, zoals je die liturgie zou kunnen omschrijven? Het gaat toch (Paulus) om de onderhouding van Gods geboden, niet met de mond of in bepaalde gedragingen, maar met het hart, als gevolg van een nieuwe gezindheid? Antwoord: opvoering, spelen is in verband met de liturgische viering inderdaad een goed beeld, maar dan toch wel met de toevoeging: allemaal meedoen, zonder uitzondering. Wie op de tribune blijft zitten heeft geen deel aan het feest We zijn namelijk allemaal in de kerk Huisgenoten. Bij-woners, geen toeschouwers (dat is juist de fundamentele fout in menige westerse kerk dienst). We komen om mee te doen, om het geloof te versterken en geïnspireerd te worden tot da den! Met het hele hart, inderdaad. Maar dat hart zit in ons lichaam van vlees en bloed. Dat lichaam ook door God aangenomen zal mee moeten doen. Toegegeven, wij kunnen dat nauwelijks: zoals een blij kind dat gaat huppelen en springen. Maar daartoe wil de liturgie toch oproepen: tot feestelijke, als het kan uitbundige beweging Nooit tot vormen- of lippendienst. Alg het dat is: fout! Dan is er hoogstens een esthetische bele ving. T^ENSLOTTE de reactie van een lezer, die met een citaat van ds. Hegger uit diens blad De Rechte Straat, meent te kunnen concluderen (als we het tenminste goed begrepen hebben): Devotie en mystiek zijn voor het hiernèmaals, maar de Heilige Geest met Zijn gaven voor verstand en hart. Die Hij in de gemeente uitgiet, is voor het hiernamaals. Want, aldus deze schrijver, de bij bel verkondigt ons de heilshandelende God en niet een God als voorwerp van aanbiddende ge nieting. f Hierop het volgende. God treedt heilshandelend op in het hele leven, ook in woord en sacrament: in de eredienst. De bijbel geeft in Lucas 10 het verslag van Jezus' ontmoeting met Maria en Mar tha. Martha, die zo bedrijvig in de weer is, dient en zorgt. En Maria, die maar „mystiek en devoot zit te doen aan de voeten van de Heer. Nu komt de reactie van Martha: „Zeg haar, dat ze mij komt helpen" En dan Christus, Die het handelen van Martha niet afwijst, zeker niet, maar die Maria prijst: „...Maria heeft het goe de deel uitgekozen, dat van haar niet zal worden weggenomen". Dèt dus als uitgangspunt. LIET GAAT niet om het een of het an- 11 der. maar om het een en het ander. Er is a. het getuigenis, de eredienst en er is b. de diaconale taak. Gaan we alleen van a. uit, de erediens liturgie, dan is dat verkeerd. Gaan we alleen v. b. uit, de diaconale taak, dan verschrompelt de/ tot een louter socialiserende bezigheid. A. staat duidelijk voorop, maar is van b. niet los te ma ken. Vandaar ook de titel van een onzer artikelen die we nu herhalen: „Voortdurende lofprijzing (in liturgie) èn dienst aan de naaste". We gaan in tot God en vanuit Hem de wereld in. Precies zoals in een gezin: daar ontmoeten we elkaar steeds om van daaruit, opnieuw toegerust, de wereld in te gaan. (Van onze kerkredactie) GOES Het zielental van de Gereformeerde Kerken in ons land bedroeg per 1 januari 1968 848.918 (1967: 838.671). De aanwas bedraagt 1,22 procent. In de jaren 1962 tot 1966 waren de groeipercentages achtereenvolgens 1,70, 1.58, 1,51, 1,51 en 1,26. „De aan was is nog steeds iets groter dan die van de totale bevolking, maar het verschil wordt tengevolge van de da ling van het geboortecijfer ook in onze kring kleiner". (Prof. drs. J. Plomp.) Het aantal dienstdoende pre dikanten bedraagt 1054. Wij destilleren deze cijfers uit het nieuwe Jaarboek van de Gerefor meerde Kerken, dat zojuist (vroeger dan andere jaren) is verschenen. Voor het eerst heeft prof. Plomp het Jaaroverzicht verzorgd. Hij geeft op overzichtelijke wijze uitstekende in formatie, maar hij onthoudt zich, in tegenstelling tot zijn voorganger prof. dr. J. van den Berg, van vrijwel elke bespiegeling. GENK Zaterdag 22 juni zal de nieuwe kerk van de Belgische Evan gelische Zending officieel in gebruik worden genomen. Deze dag is geko zen, omdat het dan ook de jaarlijkse „kinderhuisdag" is van het kinderte huis van deze gemeente. Een hele generatie lang is er gespaard door deze kleine gemeente, die gevestigd is in een streek van België (de provincie Limburg), waar j zo goed als geen protestanten zijn. Daarbij is veel steun ondervonden van de Nederlandse „Vrienden van Genk". De kleine, maar moderne kerk is voor een groot deel met eigen krachten gebouwd. Sinds 1964 is ds. J. Lukasse er predikant. De vertrouwde opzet van het Jaar boek is gebleven. Het is met grote accuratesse door het algemeen kerke lijk bureau en door uitgeverij Oosterbaan en Le Cointre verzorgd. Het is een prestatie, dat de mutaties van eind maart er nog in verwerkt konden worden. Alleen constateerden wij, dat ds. J. A. C. Rullmann sr. nog steeds wordt aangeduid als conrector van het zen dingsseminarie (hij is momenteel waarnemend rector). Is het daarom, dat zijn opvolger ds. P. G. van Berge op pag. 154 de functie „corrector van het zendingsseminarium" heeft ge kregen? Voor meelevende kerkleden is dit boekje onmisbaar. De prijs is 5,40 voor een exemplaar met geplastifi ceerde omslag. Gekantonneerde exemplaren worden niet meer in de handel gebracht. NW: Sinds 1965 geen 1 mei-viering UTRECHT Het NW doet sinds 1965 niet mee aan landelijke 1 mei-manifestaties vanwege het par tijpolitiek karakter. Bestuurdersbon den zijn geheel vrij in hun 1 mei-ac tiviteiten en bestuurders ook. Aldus heeft het NW via zijn weekblad „De Vakbeweging" gerea geerd op het rumoer," dat hier en daar is ontstaan, omdat het NW niet wenste mee te werken aan de 1 mei-viering in Amsterdam. Van een nieuwe koers is geen sprake, aldus het NW. Toen bleek dat NKV en NOV in Amsterdam lieten afweten, heeft ook de NW-bestuurdersbond m Amster dam geen aanleiding gezien op het in 1965 ingenomen standpunt terug te komen. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Goed (vac. W Jans< - to*?,): j Geurtsen te Drie!. BedanJct voor Zalk en veecaten: Boertje te Moerkapelle.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2