wint tieners voor
„evangelie in beat"
Commentaar
KERK NIET LANGER
TOEREIKEND ALS
KLEINBEDRIJF
Spreek u nu uit
tegen apartheid
Der Kerk
Een woord voor vandaag
Einde van Pop-zanger vertelt
In Dienst van Zlin Se^00J
Blijft zingen
Vrouwelijke
diaken in
Hillegersberg
DR. A. NAWIJN
HOOGLERAAR
DRAKA
Dr. Van Veen tot
reehter benoemd
NCRV tot lierv. geref. mannen
Toogdag past niet
in zaterdagprogram
Jesaja 53 beschrijft de lijdende, maar overwinnende Knecht
des Heren. Steed weer heeft de Kerk in dat hoofdstuk een
profetie van Christus gezien. Maar al te vaak vergeten we
verder te lezen. Let eens op hoe Jesaja 53 eindigt: ,JDit is het
deel van de knechten des Heren en hun recht van Mijnent-
weg, luidt het woord des Heren."
De vruchten van het lijden van de Knecht des Heren in Je
saja 53 worden ons afgeschilderd in Jesaja 54. Jesaja had
reeds gezegd: „Door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Recht
vaardige, velen rechtvaardig maken." Over die vele gerecht
vaardigden spreekt het volgende hoofdstuk. Zij zijn de „knech
ten des Heren."
Maar dan valt er een opmerkelijk woord. Wij zijn gewoon
grote nadruk te leggen op genade. Terecht, maar God gaat
een stap verder. Jesaja hoort God spreken over: „hun recht
van Mijnentwege." Wie genade ontvangt, verkrijgt rechten.
Wij spreken veel over „mensenrechten"maar hier wordt ge
sproken over het recht van de knechten des Heren, van hen
die in Christus zijn aangenomen.
Ook in het Koninkrijk Gods gelden burgerrechten. God be
handelt ons niet als slaven, als onmondige kinderen. Hij be
handelt ons als mondige mensen.
Betekent dat, dat wij ten opzichte van God op onze rechten
kunnen gaan staan? Natuurlijk niet, dat zou alleen nodig zijn
als Hij Zijn beloften niet na kwam. En Hij komt ze na. Het
betekent de zekerheid dat Hij voor ons zorgt, de zekerheid
niet tot, maar tot over het graf.
We lezen vandaag: I Koningen 2 1-12.
We lezen morgen: I Koningen 3 1-15.
MAANDAG 29 APRIL 1
AMERSFOORT Het lande
lijk orgaan In Dienst Der Kerk
(IDDK) van hervormde man-
nenverenigingen is opgeheven.
Alle pogingen om de organisatie
alsnog in leven te houden zijn
mislukt. Op een vergadering in
De Oude Tram te Amersfoort
viel zaterdagmiddag het besluit:
Het gaat niet langer.
Er werd een opheffingscommissie
ingesteld waarin benoemd werden de
oud- voorzitters ds. C. Lebbing en ds.
J. F. Wagenaar en het oud-
bestuurslid, de heer Prikkel. Dit co
mité zal contact opnemen met het
hervormd moderamen en andere -
kerkelijke instanties.
Het comité wil pogen de kerkelijke
instanties op te wekken langs andere
weg de hervormde mannen te blijven
activeren. Wel blijven in verschil
lende plaatselijke gemeenten nog
mannenverenigingen bestaan, maar
ze zullen nu geen landelijk Verband
meer hebben.
De enige landelijke mannen orga
nisatie in de Hervormde Kerk is nu
nog de Hervormd- gereformeerde
Mannenbond, die ook zaterdag verga
derde. Deze bond houdt contacten
met de Gereformeerde Bond in de
Hervormde Kerk. Hij boekte in het
afgelopen jaar ledenwinst.
Voor het eerst bracht georganiseerd door een herleefd Youth for
Christ de bekeerde pop-zanger, Cliff Richard, een programma van
moderne geestelijke liederen. Doel was tweeledig: Geld bijeen brengen
voor Rennies Mill in Hongkong en tieners confronteren met het evan
gelie. Het werd een concert waarover nog lang gediscussieerd zal
worden.
Door Jan J. van Capelleveen
Cliff Richard kwam en zong, maar niet voor zoveel jonge
mensen dat de
Dronten
"VIET byna aanstekelijk enthousias-
me is de partij „Radicalen" za
terdag van start gegaan. Het oprich
tingscongres in Dronten was een
kleurige doopplechtigheid rond een
nogal luidruchtige, zij het wat mage
re zuigeling. Na afloop kon een trotse
vader Bogaers constateren, dat het
wicht kerngezond en springlevend is.
Wij gunnen hem die trots. De heer
Bogaers heeft bergen werk verzet om
de nieuwe club van de grond te krij
gen en dat is redelijk goed gelukt.
Zijn aanhangers huldigden hem daar
voor met een uitbundigheid die wel
haast on-Ncderlands aandeed. De ene
ovatie overspoelde de andere en er
waren spandoeken met griezelige
pretentieuze kreten als ..Een volk
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Functionele
schaalvergroting in de kerk
door sterker nadruk op de be
tekenis van de classis werd
zaterdag bepleit door drs. K.
L. van Stegeren op de jaarver
gadering van het landelijk ver
band van commissies van be
heer van de Gereformeerde
Kerken.
Het groeien naar grotere eenheden
is volgens drs. Van Stegeren onver
dat leeft bouwt met Bogaers" enl mi/'delijk, wil de kerk niet aehterop-
„Met Bogaers bouwen aan de toe
komst". Alsof een volk dat metj
Schut bouwt op sterven na dood is.
Maar goed, spandoeken lenen zich nu
eenmaal niet voor subtiliteiten.
Is het oprichtingscongres intern ze
ker een succes geworden, als presen
tatie naar buiten viel het ons niet! bij het bureau Kerkopbouw, reie-
mee. Het gezicht van de nieuwe par-i
ty is niet duidelijker geworden dan
het al was, en dat was niet zo dui-
deiyk. De Bogaerdisten modderen nog
steeds met hun grondslag. Die is
nlet-confessioneel. Toch exposeert de
party zich als „groep van christenen".
De christeiyke inspiratie vindt ze al-
lerbelangrykst. maar mensen met an
dere inspiratiebronnen dan het Evan
gelie zyn meer dan harteiyk welkom
en zullen als eersterangs leden wor
den beschouwd.
Dus toch niet helemaal een „groep i
van christenen". „Wy leggen geen di
rect verband tussen geloofsovertui-1
ging en politieke beslissingen", zei
fractieleider Aarden heel duldeiyk.
Toch richt de party „Radicalen" zich
hi de eerste plaats tot „kiezers, die
in het verleden op de christeiyke par
tijen stemden". Dus tot christenen.
Waarom? Genieten die toch een voor
keursbehandeling? Of is het alleen
maar de bedoeling hen in de nieuwe
party voorzichtig vertrouwd te ma
ken met de deconfessionalisering? Zo
ja, dan was misschien toch eeriyker
en vooral duideiyker geweest, als de
heer Aarden maar meteen naar de
P.v.d.A. was overgestapt in plaats
van lonkend te biyven staan in een
half-confessioneel voorportaal.
Het meest opmerkeiyke punt in zyn
rede was de innigheid waarmee hy
de ARP omhelsde. De ARP Is ge
weldig, heeft geniale leiders, een
magnifieke staf en een fractie welke
met die van de P.v.d.A. de beste in
de Kamer is. De intentie van deze
loftuiting was overduideiyk. De ARP
moet met alle geweld losgewrikt
worden uit het overleg van de Acht
tien. De Achttien is het spookbeeld
van de Radicalen. En een mogelijke
weigering van de ARP om verder aan
het gesprek met KVP en CHU deel
te nemen is de strohalm waaraan de
heer Aarden zich vastklampt.
raken in het proces van specialise
ring en differentiëring van de samen
leving. Een oplossing, in de zin als
door hem bepleit, zou echter tevens
ruimte laten voor de kleine, over
zichtelijke plaatselijke gemeente.
Drs. Van Stégërerf, staffunctionaris
reerde voor de gereformeerde „kerk
voogden" over „structuurverande
ringen in onze kerken". Hij wee3 op
de toegenomen mobiliteit van de
kerkleden, de vraag naar meer
schakering en variatie in het kerke-
werk en de behoefte aan meer des
kundigheid, inspraak van niet-theo-
logen, nu de samenleving bezig is
uiteen te vallen in allerlei sub
culturen.
De predikant kan niet meer tege
lijk de handen en voeten van de ge
meente zijn. Er is wijsheid, kennis,
ervaring op allerlei gebied nodig. We
missen vaak de juiste handen, de
scherpe ogen voor het detail, de snel-
le voeten die bijtijds de boodschap I
aanreiken, de oren die de behoefte
van de gemeenteleden opvangen.
Predikanten en kerkeraden zullen
zich met een leger van adviseurs op
elk gebied moeten omringen in werk
groepen, commissies en tijdelijke col
leges.
FUSIE
De vraag is nu: waar halen we in
één gemeente al deze mensen van
daan? De kerk is als kleinbedrijf ei
genlijk niet toereikend meer. Was
vroeger in de grote steden
kerksplitsing gebruikelijk, nu zien
we stadskerken, die weer tot fusie
overgaan.
Hoewel de bundeling van kerken
aanbeveling verdient te komen tot
een gced geoutilleerd service-insti-
tuut gaat men daarmee de weg op van
de massale kerk. Die massale kerk
kan een dode kerk zijn. zie maar de
ontwikkeling in vele Duitse gro-
te-stadskerken. Daarom sprak drs.
Van Stegeren zich uit voor een soort,
functionele schaalvergroting: alleen
bij bepaalde taken.
Bij het begin van de vergadering
werd de heer Jac. Kruithof uit Zwol
le herdacht, die onlangs plotseling op
52-jarige leeftijd is overleden.
De heer Kruithof was tweede voor
zitter van het landelijk verband,
maar leidde het landelijk verband al
een jaar, sinds eerste voorzitter de
heer B. Roolvink moest bedanken
wegens zijn benoeming tot minister.
Algemeen adjunct de heer D. J.
van der Meer uit Ermelo, die nu de
vergadering leidde, wees er op, dat
de Gereformeerde Kerken nu een ge
neraal deputaatschap voor financiën
en organisatie hebben. Provinciaal en
classicaal zouden er ook dergelijke
deputaatschappen moeten komen.
Het landelijk verband zou dan nog
zeker een functie behouden door de
kerken voor te lichten en van advie6
te dienen.
Uit het jaarverslag citeren wij, dat
zich in 1967 24 commissies of kerke
raden bij het landelijk verband heb
ben aangesloten. Het aantal aangeslo
ten commissies of kerkeraden be
draagt thans 592 (van de 822).
DEN HAAG
Houtrusthal vol was. Werden ze afgeschrikt door de hoge prijs (ƒ7,50)? Of door het feit dat hij
alleen geestelijke liederen zou zingen. Vreesden ze dat hij een soort kwelige Pat Boone was geworden?
De 1300 die er waren kregen echter echte heat te horen. En de zaal vol tieners er waren nau
welijks tien grijze hoofden reageerde enthousiast. Het „evangelie in beat" deed het. nog beter
zelfs dan een tiental jaren geleden de Gospel jazz.
De 28-jarige Cliff, die met „Con
gratulations" net niet het Spaanse la-
lalala op het Songfestival kon over
troeven. maar in vele landen toch
aan de top staat van de platenmarkt
(o.a. in Nederland en Zweden), wordt
voorlopig toch maar geen
godsdienstonderwijzer.
Dat plan dateerde van vlak na zijn
bekering in een Billy Grahamsamen-
komst. De populaire zanger werd
naar de Amerikaanse evangelist ge
dreven door een gevoel van inner
lijke onzekerheid en onvrede. Direct
daarna had hij het gevoel dat hij
geen echt christen kon zijn in de
I wereld van het populaire lied, de
„pop". Zijn eerste gedachte was: Bre
ken en iets anders gaan doen.
„Maar." zei hij op de persconferen
tie op Schiphol direct na zijn aan
komst uit Zweden 4000 tieners
hoorden hem in Stockholm zingen
en 's avonds opnieuw in de Hout
rusthal, „in het afgelopen jaar ont
dekte ik, dat er ook in die wereld
mogelijkheden zijn."
„God zegt me: Geef het nog niet
op. Ik kreeg een kans om mee te
spelen in een christelijke film, ik
bracht een langspeelplaat met geeste
lijke liederen uit. ik kan zingen in
evangelisatiesamenkomsten en nu
geef ik voor het eerst een liefdadig
heidsconcert van moderne geestelijke
liederen."
Hij blijft zijn populaire liederen
j ook zingen. Pas als over een jaar of
wat blijkt, dat zijn populariteit be-
1 gint te 'tanen, wil hij iets anders gaan
1 doen. „Misschien wordt ik dan wel
1 een onderbetaalde onderwijzer."
Maar zover is het kennelijk nog
I niet. Hij blijft tieners trekken, ook
met geestelijke liederen waarbij
I niemand moet denken aan de psal-
I men van de Reformatie, de gezangen
van het Reveil of de evangelisatielie
deren van het begin van deze eeuw.
Het werd een rasechte beatavond,
j met niet minder dan 32 liederen in
uiteenlopende stijlen van ballade tot
j emotioneel negerlied.
Veel show
podium, er deel van te zijn. Nauwi
lijks een minuut later stond de hel
zaal op de stoelen mee te klappe
met het strakke ritme. Een ogenbli
dacht ik: Het wordt een pan.
Maar het tegendeel was het geva
Cliff zal kans om de zaal in twe
groepen te verdelen. Hij trok ee
denkbeeldige lijn door het volgeprop
te middenpad, en werkelijk, link
scheidde zich van rechts. Het wer
een werkelijke lijn en zonder oefe
ning klonken al spoedig twee neger
liederen „He holds the whole wid
world in His hands" en „Rocking ii
the bosom of Abraham" door el
kaar. Hij had ze, door ze te latei
meedoen.
Getuigenis
Hij had ze niet alleen als hij zon|
maar ook als hij sprak. Twee maa
gaf Cliff een korte getuigenis, ver
taald door Hans Cornelder van Youtl
for Christ, die deze avond organiseer
de. en er werd naar geluisterd. „Vee
mensen denken dat je naar de heme
gaat om je goede daden, zei hi;
„Maar dat is onjuist. Het hangt nie
Later zei hij, dat hij
christen-zijn niet onder stoelen
banken wilde steken. „Ik kan geet
christen in het geheim zijn. Als ikTï
ontdekt heb, dat Christus echt kanji
helpen, moet ik dat doorgeven. De I
jonge Britse evangelist en snelteke-
naar, Dave Foster, vroeg hem: „Bent"
u altijd een chris'cen geweest?"
„Of ik als christen ben geboren",,
vroeg hij, „Neen, ik ben als mens;
geboren. Je kunt ook niet als christen
geboren worden. Je moet wederom
geboren worden." Die woorden wek-j
ten een even luid applaus op als zijn
liederen.
Antwoord
Aan „show" ontbrak het niet. Voor
de pauze verscheen Cliff in een
hei-blauw pak met een witkanten ja
bot in plaats van das. Na de pauze
droeg hij een lindegroene bloes met
bruine broek. Cindy, het zangeresje
Cliff Richard zingt. Op de achtergrond het zangeresje Cindy van
The Settlers.
GEREFORMEERDEN TOT GOS
(Van onze kerkredactie)
ROTTERDAM V(jf en veer
tig vooraanstaande gereformeer
den van ons land hebben een be
roep gedaan op de Gereformeer
de Oecumenische synode om
zich eindelijk uit te spreken voor
„beoordeling van de medemens
op grond van diens huiskleur of
ras." De brief is een protest te
gen uitspraken over rassenver-
Zyn angst is begrypelyk. Als het lukt
met de Achttien, wordt het voor de
Bogaerdisten vechten tegen de bier
kaai. Temeer omdat er programma
tisch weinig of geen essentiële ver
schilpunten zyn tussen de rapporten
van de Achttien en de ideeën van de.—0
party „Radicalen". Behalve dan na- bemannen en te reorganiseren, dat de
tuuriyk lm aanzien van het stembm-1 k"k'n bijzondere taken, die
akkoord. En juist op dit punt heeft ™.n v"m°
bfl monde van de. Berg-
(Van onze kerkredactie)
ROTTERDAM De gereformeerde
kerk van Rotterdam - Hillegersberg
heeft twee vrouwelijke diakenen g-
kozen, mevrouw S. A. Hoekstra-Vonk
en mevrouw E. Noppers-Kapteijn.
HZ° if Dil versie vrouwelijke diake-
.mann.n ner, gekozen werden sedert het
CLASSIS
Er zijn nu al regionale commissies
en stichtingen. maar zij zijn
kwetsbaar, omdat ze onvoldoende ge
zag kunnen laten gelden wanneer het
op zaken doen aankomt. Daarom
heeft de synodale commissie grote
steden het pleit gevoerd voor de ge
dachte, de classis in dit opzicht een
functie te geven.
De classis is nu een enigszins ach
tergebleven instituut, waarop Hoofd
zakelijk formele en kerkrechtelijke
zaken aan de orde komen. Zou het
hun vermogen te boven gaan. hieraan
de ARP bij i
huls een keihard
Berg-
laten horen.'
ENSCHEDE Tot gewoon hoogle
raar by de afdeling der werktuigbouw
kunde. om onderwijs te geven in de
fijnmechanische techniek, is benoemd
dr. ir. A. Nawijn. thans adjunct-direc
teur van de NV Optische Industrie De
Oude Delft, te Delft.
De heer Nawijn werd in 1913 te Den
Haag geboren, studeerde in Delft, waar
hij ook promoveerde. Hij was eerder
hoogleraar aan de TH in Bandung (van
1952 tot 1955): in 1955 werd hij weten
schappelijk hoofdambtenaar in Delft en
in datzelfde jaar ging hij naar eerder
genoemde optische industrie.
Zou men dit aandurven, aldus drs.
Van Stegeren, dan zijn wij ook die
dwang om grote kerken te vormen,
kwijt. Dan zou men ook in de steden
kunnen uiteenvallen tot intieme ge
meenschappen, waar men elkaar nog
kent, zelfs eventueel kerken met één
predikant, en tegelijk deskundigheid
verkregen zijn.
De matras
waarop U
wérkelijk
uitrustl
Van I
DRAKA.
besluit van de synode.
Hillegersberg kiest haar nieuwe
ambtsdragers reeds vroeg in het jaar.
De ambtstermijn begint pas op 1
september. De kerkeraad hoopt dat
dan ook het deputaatschap tot een
beslissing zal zijn gekomen. Zoals be
kend wacht de officiële beslissing om
vrouwelijke ambtsdragers toe te la
ten in de Gereformeerde Kerken op
de Gereformeerde Oecumenische Sy
node die in augustus in Lun teren bij
een komt.
Het rapport van de GOS over deze
kwestie spreekt zich uit voor vrou
welijke diakenen. De kerkeraad ver
wacht op dit punt dan ook geen en
kele moeilijkheid. Omdat de predi
kant van Hillegersberg, dr. N. H.
Hommes, lid van het deputaatschap is
verwacht men snel op de hoogte te
zijn. zoadat de bevestiging begin sep
tember kan plaats vinden.
houdingen, die in het verleden
werden aangenomen.
Het gravamen is ook toegezonden
aan de gereformeerde classes, met het
verzoek deze brief aan de GOS te on
dersteunen. De synode komt in augus
tus in Lunteren bijeen.
De synode wordt gevraagd duidelijk
uit te spreken
1. Dat begrippen als „ras" en „eigen
soortigheid" als stukken natuurliike
theologie ontmaskerd moeten wor
den
2. Dat volgens Handelingen 15 alle ver
schillen. van hoeveel gewicht in het
sociale leven ook. moeten wijken voor
de zichtbare eenheid van de gemeente
en dus een'kerkelijke scheiding op
grond van ras ongeoorloofd is.
3. Dat niemand terwille van zijn ras in
zijn christelijke vrijheid belemmerd
mag worden om een huwelijk te slui
ten met iemand van een ander ras.
4. Dat de beginselen van recht en liefde
toegepast moeten worden ongeacht de
bijzondere maatschappelijke verhou
dingen binnen elk land en volk.
5. Dat de kerk de dure roeping heeft op
de weg der onherroepelijk komende
intergratie de wereld voor te gaan.
omdat zij leeft uit het geloof in Hem.
die in Zijn mens-wording de laatste
hindernis voor de ontmoeting van
mens tot mens wegnam.
De ondertekenaars hebben geconsla-
teerd dat vorige uitspraken van deze
wereldsynode gebruikt zijn als verde
diging van het rassenbeleid van Zuid-
Af rika (o.a. voor het Haagse Internatio
nale Gerechtshof). Zij wensen nu geheel
andere uitspraken.
De brief is onder meer ondertekend
door prof. dr. W. Albeda, Rotterdam:
dr. K. J. Kraan. Rotterdam, prof. dr. L.
W. Kuilman, Amsterdam; dr. H. M. Mat
ter, Rotterdam: ds. mr. dr. J. Ozinga.
Lunteren. prof. dr. G. Th. Rothuizen,
Kampen; mevrouw mr. A. Scholten-
Bruins Slot, Andel NB; prof. dr. J. W.
Schoorl, Huizen NH en ds. P B. Suur-
mond, Baarn.
AMSTERDAM Dr. Th. W. van
Veen. oud-hoofdredacteur van het Vrije
Volk, die dit blad enkele maanden ge
leden verliet, heeft een benoeming bij
de rechterlijke macht aanvaard. Met
ingang van mei is hij benoemd tot
rechter-plaatsvervanger bij de Amster
damse rechtbank.
van de Settlers lanceerde zelfs drie
jurken.
Eerst had ze een smaragdgroene
mini aan, toen het programma in het
teken stond van de vragen die bij
mensen leven. Daarna droeg ze een
paarse maxi, toen er gezongen werd
over het verlossingswerk wan
Christus. En uiteindelijk kwam ze op
in een perzikkleurige lange broek
jurk, toen er gezongen werd over de
blijdschap van het geloof.
Kwam de boodschap van de liede
ren over? De teksten in ieder geval
nauwelijks. Maar het enthousiasme
van de zaal was er niet minder om.
Cliff en zijn Settlers speelden met
hun publiek. Ze zweepten de zaal op
tot een enthousiast klappende menig
te, maar kregen ze een moment later
weer muisstil.
Meedoen
Op het podium zongen ze niet al
leen mét hun monden, maar met heel
hun lichamen. In de zaal luisterden
de tieners niet slechts met hun oren.
maar eveneens met heel hun licha
men. Het was maar goed dat de di
rectie van de Houtrusthallen ijzeren
hekken om het podium hadden laten
plaatsen, want anders was het pu
bliek op het podium terecht geko
men.
Tijdens het voorlaats'ie lied begon
nen ineens tientallen jongeren naar
voren te lopen, als in een dwang om
mee te doen met die groep op het
Hij probeerde in het kort uit tei
leggen wat dat betekent. „Ieder zit
vol vragen en problemen. Daarop
hebben we een antwoord nodig. Dat
antwoord vond ik in het christelijk
geloof. De eers'ce stap is dat je gaat
beseffen dat je Christus nodig hebt
Niemand van jullie kan zeggen, dat
hy helemaal geen hulp nodig heeft.
De volgende stap is dat we in de
bijbel ontdekken dat Christus zegt,
dat Hij ons kan vervullen. We moe
ten zien dat we Christus nodig heb
ben en Hem aannemen.
Er werd muisstil geluisterd. Even
later werd het strakke ritme van een
oud negerlied weer en'chousiast mee-
geklapt. Maar het volgend ogenblik
was de zaal weer roerloos, toen Cliff
zong: „Als ik het wondere kruis
aanschouw." Een televisieteam van
het IKOR vroeg verschillende jongt
mensen: „Waarom zijn jullie geko
men, om Cliff of om Phristus" Mijn
persoonlijke indruk was dat velen
om Cliff waren gekomen, maar dat
het aan een confrontatie met
Christus niet ontbrak.
Moet het echter zo? Die vraag zal
in de komende dagen wel hevig
besproken worden door felle
voorstanders en even felle 'tegenstan
ders. Een uur stil zitten in de kerk is
vaak lang. Twee en een half uur in
beweging zijn in de Houtrusthal was
kort, te kort meenden de tieners. Ze
zagen Cliff en de Settlers node gaan.
Na een dergelijke samenkomst moet
een kerkdienst wel heel saai en sta
tisch lijken.
99
99
NED. HERV. KERK
Beroepen te Amersfoort wijkgem
Zon en Schild: 2e pred. pl.). R. Houts-
ma te Hijkersmilde: te Drachten
(wijkgem. Zuidoost), A. J. de Bue te
Makkum. die bedankt voor Hoofd
dorp (toez.); te Drachten (wijkgem.
Noordwest), Joh. Dijkstra te Kampen;
te Rijnsburg (vac. M. C. Groenev/oud),
I. -I. Wisse te Vroomshoop.
Aangenomen naar Bussum (vac. A.
Oskamp). G. E. Zevenbergen, jeugdpre-
dikant te Zwolle.
Bedankt voor Benthuizen. G. van
Estrik te Genemuiden: voor Elim
(toez.). C. L. Verbaas te Monnikendam.
Emeritaat verleend aan B. Dagevos
en N. R. Hefting, beiden te Nijmegen en
aan E. C. B. Kok te Oudenhoorn.
GEREF. KERKEN
Voorgedragen door de raad van sa
menwerking van de gereformeerde zen
ding tot missionair predikant bij de In
donesisch Christelijke Kerk van Mid
den-Java, J. Geel te Winsum (Fr.).
Aangenomen naar Bakkeveen, kand.
J. G. Korteweg te Leeuwarden, die
bedankt voor Zuidbroek-Harkstede;
naar Bussum (vac. drs. H. Schut», drs.
F. Vroon te Amsterdam-Slotermeer.
Beroepbaar J. P. van der Stoel jr..
Nieuwe Prinsengracht 811, Amsterdam
en P. Wulffraat, Newtonstraat 35 bv.,
Amsterdam, beiden laatstelijk predikant
van de geref. kerk vrijg. van Amster
dam-Centrum.
UNIE VAN BAPTISTEN'GEM.
Beroepen te Tweede Exloërmond.
Ph. Lindeman Wzn. te Utrecht,
rotterdammer 24 pvea
JOHANNESBURG De Johan
nesburg Sunday Express meldt dat
Philip Blaiberg, de Zuidafrikaanse
tandarts die een nieuw hart heeft
gekregen, weer auto rijdt op de
drukke wegen van Kaapstad en om
geving. Bij Blaiberg werd 116 dagen
geleden een nieuw hart ingeplant
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De NCRV vindt,
dat de toogdag van de hervormd-
gereformeerde mannenbond niet
past in het kader van haar zater
dagprogram. Daarom is zij niet
bereid tot een gedeeltelijke uit
zending van dit jaarlijkse hoog
tepunt van de mannenorganisa-
tie van de Gereformeerde Bond.
Deze mededeling, gedaan op de
huishoudelijke vergadering van dc
mannenbond (de toogdag is eind ok
tober) door secretaris ds. Joh. Verwe-
lius, werd door de leden verontwaar
digd aangehoord en besloten werd,
namens de vergadering een pro-
testschrijven aan de NCRV te rich
ten.
De lezingen van dr. Visser 't Hooft
over de Wereldraad van Kerken pas
sen schijnbaar wel in het zaterdag
program, want die worden wel uitge
zonden, aldus ds. Verwelius. Het
hoofdbestuur had verleden jaar voor
het eerst de NCRV gevraagd, omdat
de NCRV toen op zaterdag zendtijd
gekregen had)
De NCRV heeft nu aangeboden, in
Spectrum aandacht te schenken aan
de hervormd-gereformeerde mannen
bond. „Maar wij vinden die enkele
minuten wel heel karig. Wij zijn van
oordeel, dat het werk van onze man
nenbond op meer aandacht recht
heeft", aldus ds. Verwelius.
WAARHEID
Voorzitter ds. A. Vroegindeweij
(Veenendaal) bepaalde in zijn ope
ningswoord zijn gehoor bij het woord
van Paulus „Want wij vermogen
niets tegen de waarheid". De waar
heid mag maar niet de een of andere
theorie zijn, die wij aanvaard heb
ben. Jezus Christus is de Waarheid.
Hij leeft onder ons in de gestalte van
het Woord, dat Hij ons gegeven
heeft. Hij zal de kerk in alle waar
heid leiden.
Voor deze waarheid willen i
staan, ook in de geestelijke revolutie
van onze tijd, nu vele progressieve
krachten bezig zijn kerk en volk los
te wrikken van die waarheid, die ons
van de vaderen overgeleverd is.
Ook in de Gereformeerde Bond
wordt wel gehoord, dat wij mee moe
ten op de weg van de theologische
ontwikkelingen, maar met alle na
druk stellen wij, aldus ds. Vroeginde
weij, dat ons geloof geen som van
waarheden, is. die wij wijzigen kun
nen al naar de tijd, waarin wij leven.
VERBLIJDEND
Dat de brief van de 24 zoveel heeft
losgemaakt, noemde ds. Vroeginde
weij een verblijdend teken. De nood
der kerk is hier gepeild op een een
voudige wijze. De eenvoudigen heb
ben dat ook begrepen.
Ds. G. Voordijk refereerde over
Gods Woord in onze tijd. Hij wees op
Christus en de apostelen, die het bin
dend. goddelijk gezag van de Schrif
ten volledig erkenden in woord en
daad en nooit ook maar enige kritiek
op het Oude Testament hebben geuit.
Maar door de eeuwen heen is men
in de kerk bezig geweest," om dat
gezag te ondermijnen, door mense
lijke instanties als kriteria aan te
leggen bij de beoordeling. Ds. Voor
dijk noemde de menselijke we
tenschap.' vrome ervaring, zedelijk
besef en het heersende levensgevoel.
Daartegenover stelde hij artikel 5
van de geloofsbelijdenis.
Uil het jaarverslag van ds. Verwe
lius citeren wc nog. dat het aantal
verenigingen in het afgelopen jaar
steeg van 155 tot 157 en het aantal
leden van 3478 tot 3524. Bovendien
kent de bond dan nog 350 leden, die
rechtstreeks bij de bond aangesloten
zijn.