WEERZIEN IN
PRAAG II
I
en
met
alle oederdrukkin
Kamerleden: u kunt
ook weigeren
Bijbeldag in
Antwerpen
I
Jongeren moeten nauw
gaan samenwerken
Zendingsfirma in Suriname jubileert
Een woord voor vandaag
Interkerkelijk
gezangboek
later klaar
Uw probleem
is het
onze....
GFR kocht groot pand
Hoofdkantoor hervormd
Z.-Holland nu in S c lam
F. H. Landsman en
L. H. Ruitenberg
uit Wending
door prof. dr.
A. J. Rasker
H
ZATERDAG 27 APRIL 1961
„Kom tot de rechte nuchterheid en zondigt niet langer",
schrijft Paulus aan de gemeente van Corinthe. U vindt die
woorden in het hoofdstuk (15 van de eerste brief) over de
opstanding. Nuchter zijn, betekent rekening houden met het
feit van de opstanding.
De kruising van Christus is voor Paulus een feit. De begra
fenis is dat eveneens. Maar de opstanding is dat niet minder.
Christus is in deze wereld opgestaan. Hij werd door de vrou
wen, de discipelen en vele anderen met eigen ogen gezien.
Paulus heeft Christus nooit gezien voor die eerste Pasen, zelfs
niet voor zijn hemelvaart. Maar hij heeft Hem ontmoet op
weg naar Damascus. Hij is de opgestane Heer midden op de
weg tegengekomen. Als hij later over zijn werk schrijft, dan
schrijft hij zijn levenswerk toe aan die ontmoeting.
Hij zegt nu tegen de mensen van Corinthe en tot ons: Houdt
rekening met het feit dat de Heer leeft. Als u plannen maakt,
vergeet dat feit niet. Calculeer Hem en Zijn werk in, in uw
berekeningen. We worden niet gedreven door een idee, maar
gezonden door een levende Persoon. Zijn handelingen in deze
wereld zijn even reëel als die van koningen en presidenten.
Nuchter zijn wil zeggen rekening houden met een daadwer
kelijke ontmoeting. Juist omdat Hij leeft roept Hij ons tot
Zich en wil Hij tot ons komen. Zijn aanwezigheid moet ons
leven beïnvloedenvandaar die oproep: Zondigt niet langer.
Geen rekening met Hem houden is zondigen.
We lezen vandaag: I Koningen 1:22-40
W« lezen morgen: I Koningen 1:41-53
NIEL
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM In afwachting
van het gereedkomen van een nieuw
gezangboek voor de protestantse ker
ken in ons land, heeft het dagelijks
bestuur van de Algemene Doopsge
zinde Sociëteit besloten tot een her
druk (met een bescheiden oplaag)
van de bestaande doopsgezinde lie
derenbundel.
De generale synode van de Gere
formeerde Kerken besloot in januari
juist, om haar bundel „119 Gezangen"
niet meer in haar nieuwe kerkboek
op te nemen. De synode nam dit
besluit, omdat uit de informatie van
deputaten voor de eredienst bleek
dat het concept voor de nieuwe Ge
zangenbundel voor protestants Ne
derland reeds op de tafel van de vol
gende synode (in 1969) zou liggen.
Blijkbaar zijn de doopsgezinden
minder optimistisch, want zij gaan
uit van een klaarkomen „circa
1971"
Op het ogenblik is het zo, dat van
de 194 doopsgezinde gemeenten 142
gebruik maken van de doopsgezinde
liederenbundel (het zwarte boekje),
Negenendertig gebruiken de doopsge
zinde proefbundel (grijs), zes de
proeve van nieuwe psalmberijming
(groen), drie de proefbundel van 102
hervormde gezangen (rood), drie de
(oude) hervormde bundel. 1 de re
monstrantse bundel en 1 die van de
NPB.
De Leidse hoogleraar dr. A. J. Rasker bezocht in Praag de Christelijke
Vredesconferentie. Gisteren beschreef hij in zijn verslag de verande
ringen die zich in het politieke leven in Tsjechoslowakije hebben
voltrokken. Belangrijker was echter voor de conferentie de rede van
president Johnson en de moord op dr. Martin Luther King.
Vooral schonk de vergadering aandacht aan de tegenstelling
Noord-Zuid in de wereld, waardoor zij het begrip „revolutie" zeer
positief interpreteerde.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding is verzekerd. Vragen
die niet onderling met eikaar in
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Ik bezit een grote Staten
bijbel met kanttekeningen 39 bij 23
cm, gedrukt in 1702, met koperen
sloten en dito hoekstukken. Hoeveel
zou d#ze waard zijn?
Antwoord: Dat is bij benadering
niet te zeggen, daar er te weinig
gegevens zijn. Wie is de uitgever en
wie de drukker? Wend u tot een
erkend antiquair of een grote biblio
theek. Als het een gaaf exemplaar
is, zal de waarde niet gering zijn.
Ga dus niet overijld te werk.
Vraag: Dit najaar had ik bloem
bollen geplant, maar honden en kat
ten gooien alles overhoop wat er
geplant is en doen tevens hun be
hoefte. Weet u hiertegen een middel
dat niet schadelijk is voor plant en
dier?
.Antwoord: Er zijn middelen in de
handel, die voor honden en katten
weerzinwekkend zijn, b.v. stankia.
dat ook tegen hazevraat gebruikt
wordt. In olie gedrenkte lappen aan
stokjes gebonden willen vaak het
zelfde resultaat opleveren.
Tegenwoordig zijn er op staafjes
bevestigde schijven in de handel,
geprepareerd met een afweerstof,
zogenaamde reppers. Deze staafi s
worden met een onderlinge afstand
van 50 cm geplaatst. Het preparaat
•toot water af. zodat regen- en
sproeiwater de werking niet verhin
deren. In een dierenzaak of een
handel in land- en tuinbouwbestrij-
dingsmiddelen kan men deze midde
len kopen.
Vraag: Hoeveel kostte in augustus
1955 een kg suiker, 1 kg aardappels,
een half witbrood, 1 liter melk en 1
pakje margarine?
Antwoord: 1 kg aardappelen 16 ct,
een half wittebrood 18 ct. 1 kg sui
ker 81 ct, 1 pakje margarine 42 ct.
PRAAG Hoe belangrijk ook, tocli bleven de ontwikkelingen in Tsjechoslowakije voor de
Praagse vredesconferentie, die begin van deze maand werd gehouden, van secundaire betekenis.
Van primair belang echter werden twee berichten uit de Verenigde Staten. Het eerste was het
verrassende aanbod van president Johnson om vredesbesprekingen te willen beginnen met
Noord-Vietnam. Het tweede was de tragische moord op de bekende negerleider dr. Martin Luther
King. i
„Voor jonge mensen in Azië. Afri
ka en Latijns-Amerika vereist de
strijd voor sociale vooruitgang hun
deelname aan revolutie, aan de strijd
tegen het imperialisme der Verenigde
Staten en tegen de kleine oligarchiën,
die het imperialisme in stand houden
door dictatuur en geweld. Zij nemen
deel aan deze strijd met de uitgebui
te bevolking, welke in ongezonde en
subculturele omstandigheden gedu
rende vele honderden jaren geleefd
heeft".
GERECHTIGHEID
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIEDAM De Provinciale
Kerkvergadering Zuid-Holland der
Nederlandse Hervormde Kerk verga
dert woensdag 1 mei voor het eerst
„in eigen huis". Het is het pand
Tuinlaan 18 in Schiedam, waarin het
provinciaal kerkcentrum nu zes we
ken is gevestigd. Na beëindiging van
de vergadering van volgende week
woensdag zal in aanwezigheid van
een aantal genodigden alsnog een of
ficieel tintje aan de ingebruikneming
worden gegeven.
Bijna negen jaar heeft het provin
ciaal kerkelijk bureau aan de Heem
raadssingel in Rotterdam min of
meer ingewoond in het jeugdhonk
„De veilige haven"' van de schip-
perspredikant ds. A. van der Most. De
groei van dit werk leidde tot ruimte
nood.
Indeling
De generale financiële raad heeft
het statige Schiedamse pand (begane
grond en drie verdiepingen) voor het
Zuid-Hollands kerkbestuur aange
kocht van Kok Beheer N V. De pro
vinciale kerkvergadering, die de
laatste jaren bijeenkwam in de
OpstandingSkerk aan het Lisplein in
Rotterdam, krijgt er een eigen verga
derzaal. Vrijgesteld scriba ds. E. J.
Beens heeft er zijn bureau, het pro
vinciaal college van toezicht (dat uit
eenvalt in een kerkvoogdijkamer en
een diakonale kamer) voert er zijn
administratie en het is de bedoeling
ook de commissie voor het opzicht en
die voor de behandeling van bezwa
ren en geschillen er hun vergadering
gaan houden.
Het nieuwe kerkcentrum is ook de
zetel van de Hervormde Stichting
voor diakonaal maatschappelijk werk
in Zuid-Holland, waarvan ds. G. J.
Geels directeur is. De stichting heeft
acht maatschappelijk werk-adviseurs
in dienst.
Ruim twintig staffunctionarissen
en andere full-time medewerkers
vormen de bezetting van het „hoofd
kantoor van hervormd Zuid-Hol
land", een apparaat dat met de heer
s. de Boer als chef de bureau, zijn
vele taken verricht voor ruim een
kwart van het totale aantal hervorm
de (wijk)gemeenten in ons land.
Afscheid
Advertentie over huurverhoging
Gisteren werd in het nieuwe pro
vinciale kerkcentrum een intieme
bijeenkomst gehouden in verband
met het aftreden van de heer A. J.
Gijsbers (Voorburg) als voorzitter van
dè reeds eerder genoemde Hervorm
de stichting voor diakonaal
maatschappelijk werk in Zuid-Hol
land. Hij heeft deze functie vele ja
ren vervuld.
Directeur ds. Geels overhandigde
hem namens het bestuur een boeken
bom
De heer P. C. Elfferich (Delft) heeft
het voorzitterschap van de stichting
van de heer Gijsbers overgenomen.
DEN HAAG Ds. F. H. Landsman
en ds. L. H. Ruitenberg hebben
afscheid genomen van de redactie
van het maandblad Wending.
Ds. Landsman is een van de mensen
die in 1945 Wending hebben opge
richt. De naam van het tijdschrift
was van hem afkomstig. Hij is de
laatste „werker van het eerste uur"
die de redactie verlaat.
Voorlopig zullen de lege plaatsen
niet worden bezet. De redactie is vrij
groot en daar komt bij dat het aantal
theologen in de redactie onevenredig
groot was, schrijft voorzitter van de
redactie, prof. dr. J. Sperna Weiland,
in het laatste nummer.
De conferentie had president
Johnson een telegram willen zenden,
maar toen hij op 31 maart zijn rede
hield, was dat telegram in zekere zin
achterhaald. Veel geruchten deden de
ronde, daarom werd gewacht tot de
officiële tekst beschikbaar was. Toen
werd er een commissie gevormd,
waarin niet minder dan drie Ameri
kanen benoemd werden op een totaal
van zes leden, die de rede moesten
analyseren.
Ofschoon er een straal van hoop
was, bleek wel spoedig dat er iets,
maar nog niet veel ten goede was
veranderd. De hoop werd uitgespro
ken „dat de vredeskrachten in de
Verenigde Staten er in zullen slagen
te bereiken dat de beperkte eerste
stappen gevolgd zullen worden door
werkelijke effectieve maatregelen in
die richting."
Een resolutie in diezelfde zin, maar
in fellere bewoordingen werd aange
nomen na een lange discussie. Eén
enkele uitdrukking, die sprak over
„een vernietigingsoorlog van een we
reldmacht tegen een klein volk, die
een volkenmoord nabij komt" was
aanleiding voor een deel van de
Amerikanen en enkele anderen om
tegen te stemmen.
MOORD
(Van onze parlcmentsredactie)
ARNHEM Drie PvdA-Kamerle-
den uit Gelderland gaan een actie
voeren om de huurders die geen ge
noegen nemen met de facultatieve
huurverhoging van 4 procent te wij
zen op de mogelijkheid, dat zij ook
kunnen weigeren.
De doctorandi G. M. Nederhorst, E.
L. Berg en J. van den Doel starten
met een advertentiecampagne in Gel
derland, die mits het resultaat bevre
digend is. na 1 januari 1969. wanneer
er weer een huurverhoging op het
BEROEPINGSWERK
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Haulerwijk. kand.
J G. Barnhoorn te Sassenheim, die be
dankte voor Suawoude
Emeritaat verleend aan G. J. Derk-
■en te Utrecht 'ziekenhuispredikant).
C. M de Jong te Schoorl, L. Knier te
Doorn en G. C. Molenaar te Groningen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Murmerwoude. drs. R.
Brands, laatstelijk pred. bij de geref.
kerken vrijg. van Oegstgeest-Valken-
burg.
Emeritaat verleend aan K. Bokma te
Voorthuizen.
GERSF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Avereest .accl.) en te
Kornhorn-Marum (accl.). kand. R T
Urban te Drachten: te Loosdrecht. J
Verhoeff te Vroomshoop.
Aangenomen naar Rijnsburg (tweede
miss. pred. op Curacao). T. O G. M.
Bosma te Waardhuizen, die bedankt
voor Rotterdam-Zuid
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Leiden. C. Harinck te
programma staat, uitgebreid wordt
tot heel Nederland.
De advertentie luidt: Alvorens u
per 1 mei een huurverhoging aan
vaardt, raadpleeg eerst uw Kamerlid,
en dan volgen de drie namen.
Schrijven huurders, dan krijgen
zij ten antwoord dat zij kunnen wei
geren. Hun wordt te verstaan gegeven,
dat niet zij, maar de verhuurder naar
de huuradviescommissie moet gaan
en daarna pas in beroep kan gaan bij
de kantonrechter.
Minister Schut zegt: Onderhande
len. De drie Kamerleden wijzen op
andere mogelijkheden De laatste
procedure zou wel eens maanden
kunnen duren en de huurad
viescommissie een overstelpende hoe
veelheid werk bezorgen."
„Maar." zeggen de Kamerleden,
„minister Schut heeft met zoveel
woorden gezegd, dat de huurad
viescommissie voldoende bemand
zijn." Valt het advies gunstig uit
voor de verhuurder, dan moet de
huurder alsnog betalen.
IOO JAAR Z ENDINGS FIR MA
JmI
H s i
-c,
SURINAME
ZOO JAAR ZEXDINGTPItMA
jg je j ciLC
H>
•I aJSHtP-Wni gmg-..
NfctófSTwU* SfcK'-Ae
SURINAME CENT
200 JAAR ZENDINGSFIRMA
1748
J9Ó8-
SURINAME cent
In de tweede plaats was er het
bericht van de moord op Martin Lu
ther King, dat de conferentie diep
ontstelde, en deed vrezen dat hier
mee de tijd van de door hem gepre
dikte geweldloze weerbaarheid nu
wel eens ten einde zou kunnen zijn,
en dat de Verenigde Staten een „long
hot summer" te wachten kan staan.
Men kan niet alle wereldproblemen
i in vier dagen behandelen. Uiteraard
werd er teveel gevraagd van de con
ferentie. Ofschoon de laatste jaren
veel voorbereidende studiearbeid ook
in overleg met deskundigen, was ver
richt, kon zij zich onmogelijk met
voldoende zorgvuldigheid over tal
van wereldproblemen, die al dan niet
j op haar agenda stonden, uitspreken.
Een jonge vrouw uit Afrika pro
testeerde met heftige verontwaardi
ging tegen een zo uitvoerige discussie
j over Europese veiligheid en de oorlog
in Vietnam, terwijl er toch ook in
Afrika verschrikkelijke dingen ge
beuren. die tienduizenden slachtof-
i fers vragen. Hierop werd een com
missie benoemd, die een desbetref
fende resolutie opstelde, welke met
vrijwel algemene stemmen werd aan-
genomen.
NABIJE OOSTEN
Over het conflict in het Nabije
Oosten is op een der eerste dagen
uitvoerig gediscussieerd, voorname
lijk in de commissie voor internatio
nale vragen. Het feit dat Israël zowel
een theologisch als een seculair poli-
I tiek probleem is, leidde tot een moei
lijke discussie.
I Het is interessant op te merken,
dat een van de belangrijkste bijdra
gen in de desbetreffende studiegroep
uit de D.D.R. kwam, bij monde van
j prof. Bassarak. De conferentie sloot
zich, wat het politieke betreft, aan
bij de resolutie van de Veilig-
I heidsraad van 23 november 1967; met
de aantekening, dat de Europeanen
zich bewust moeten zijn, dat zij hun
eeuwenlange schuld aan de joden
niet op de Arabieren kunnen afwen
telen.
Over China sprak Hromadka in
zijn openingsrede: wij moeten niet
vergeten, dat de tweede wereldoorlog
in zekere zin is ontstaan als gevolg
van een lange en kunstmatige isole
ring van de Sowjetunie uit de Vere-
I nigde Naties. Alleen dit reeds moet
I een reden zijn, erop aan te dringen,
dat aan de tegenwoordige kunstmati
ge isolering van China een eind moet
I komen.
Het is waar, dat wij moeite heb
ben. de tegenwoordige gebeurtenissen
in China te begrijpen, maar ook, dat
China duidelijk bezig is, zich op een
eigen vorm van communisme te
I consolideren. Een voortgaande isole
ring van China, gedreven door een
I krampachtige angst voor dit commu
nisme, kan niet anders dan een heil
loze weg zijn.
REVOLUTIE
Met een zekere schrik hebben som-
lutie". zelfs over een theologische
ons land. geconstateerd dat er in dc
conferentie nogal positief over „revo
lutie". zelgs over een theologisch.1
rechtvaardiging van revolutie,
gesproken is. Men doet goed, daarbij
te bedenken, dat ditzelfde in de con
ferentie van de Wereldraad van Ker
ken in Genève. 1966, ook al gebeurd
is: het waren deels dezelfde mensen
en het ging in hoofdzaak om dezelfde
problemen.
Als tweederde van de mensheid
permanent tekort aan voedsel, onder
dak, aan medische verzorging en on
derwijs heeft; als het andere éénderde
en min of meer welvarende deel van
de mensheid, dat dit alles wel heeft,
de politieke en economische vinding
rijkheid en het menselijke verant
woordelijkheidsbesef niet opbrengt,
om dit te veranderen, wat blijft er
dan over dan een roep, een noodkreet
om een radicale omwenteling als
het kan zonder, als het moet mèt
geweld?
Men moet bedenken, dat ook de
bestaande „orde", die tweederde van
de mensheid permanent gebrek doet
lijdkn, en die ieder streven naar ver
andering geneigd is als „commu
nistische subversie" verdacht te ma
ken, die jaarlijks miljoenen slachtof
fers maakt aan ondervoeding en uit
putting, een vorm van geweld is,
waarbij het geweld van een revolutie
velen een geringer kwaad moet lij
ken.
THEOLOGEN
Het is duidelijk, dat de ontsteltenis
hierover niet afgereageerd mag wor
den door te schrijven: Zie hoe links
die christelijke vredesconferentie ge
worden is. Het feit, dat onze ge
vestigde orde hierdoor wordt aange
tast, zou veeleer aanleiding kunnen
zijn, ons af te vragen, of die
gevestigde orde wel recht is in de
ogen van Hem, van wie we zingen ,,'t
is de Heer, die 't recht der armen,
der verdrukten gelden doet"
Er gaat in onze tijd een roep om
sociale gerechtigheid door de wereld,
op een nog heel andere maatstaf en
met nog veel groter nadruk dan die
van de proletariërs in de vorige
eeuw.
Als wij nu inzien, hoezeer onze
grootouders en overgrootouders toen
hun christelijke roeping verzuimd
hebben, hoeveel te meer reden is er
dan om te vragen, waar onze verant
woordelijkheid tegenwoordig ligt. en
hoe onmetelijk zwaar zij is. Het zou
kunnen zijn. dat ook dé christelijke
Vredesconferentie in Praag dienen
moet, om onze gewetens te - wekken.
Zeker na het schandaal van de bijna
zonder enig resultaat verlopen we
reldhandelsconferentie in New Dehli,
waar het om dezelfde problemen
ging.
Tenslotte nog iets uit het slotwoord
van Hromadka, de ondanks zijn ho-
I ge leeftijd (78 jaar) nog weer herk<
zen is als de onmisbare en algemeej
gerespecteerde president van ue b
1 weging:
„We kunnen niets doen, als we n
in solidariteit met de zondaren, n
I de wereld, ook met hen die we k
(iseren, onze taak op ons nemen.
zijn hier niet als rechters, maar al
medeschuldigen. Onze conferentie b«
i tekent, dat, wat we ook gekritiseei
hebben, we onszelf gekritiseerd heb]
I ben. Dat is het geheim van het evai
gelie. Het gaat er om, of onze confe\
rentie ons geholpen heeft, in dl
geschiedenis de schreden
Christus beter te verstaan."
„We hebben ontzaglijke moeilijk
heden te verwachten. De geschAei
nis gaat voort. Het gaat onze krach
ten te boven. Alles wat we hier ge-
daan hebben, kan geen vrucht dra
gen, als we niet de last op onze Heet
leggen; opdat we in alle moeite en
zorg niet vertwijfelen in vertrouwen
op Hem, die voor ons gestorven en
opgestaan is.
ANTWERPEN Traditiegetrou'
wordt volgende week woensdag op
mei in Antwerpen weer de Bijbelf
gehouden.
Om tien uur begint de morgensat
menkomst in schouwburg „Majestic"
Carnotstraat 90 Antwerpen. Ds. G. A
Brucks uit Zeist spréékt over: „0(
zoek naar een nieuwe levensstijl".
Om drie uur is de middagsamen
komst in Cinema „Century", Drink 24
te Borgerhout. Daar spreekt ds. J.
Overduin uit Veenendaal over: „Hoe
bereiken wij de moderne mens?"
's Avonds half acht begint de laatste
samenkomst in schouwburg „Ma
jestic" waarin spreker is: ds. H. A
Visser uit Amsterdam. Zijn onder,
werp is: „Is het leven de moeiq
waard?".
'p i
da i
Stimulans voor christelijke partijen
En wat de theologen betreft: die
hebben lang genoeg bijna alle oorlo
gen geaccepteerd als rechtvaardig of
althans onvermijdelijk, en alle revo
luties als onrecht tegen de door God
bepaalde orde veroordeeld. Het
zou kunnen zijn, dat de tijd gekomen
is om dit eens om te keren. In deze
zin spraken Dr. Julio de Santa Ana
uit Uruguay '(economische situatie
van de Derde Wereld en voorstellen
tot haar oplossing), M. M. Thomas uit
India (Vrede en radicale sociale
veranderingen) en dr. A. Tolen uit
Kameroen (Wat heeft voorrang, het
heil of het welzijn van de mens?). In j tevens
de resolutie van de conferentie werd
daarvan onder anderen gezegd:
DRIEBERGEN De heer
Jac. Huijsen, voorzitter van de
Christelijk-historische jongeren
organisatie, heeft op de- voor
jaarsvergadering van de CHJO
vanmorgen een krachtig pleidooi
gehouden voor voortzetting van
het gesprek van de achttien.
„De schepping van een rechtvaar
dige nationale en internationale sa
menleving moet opgevat worden als
een voortgaand proces, waarin een
sterke en welbewuste bedoeling moet
zijn, om met de status quo en met
alle vormen van slavernij en onder
drukking te breken
„Het. revolutionaire proces kan ge
welddadig zijn, maar de uitbuiting is
de meest consequente en ondragelijke
vorm van geweld. De meesten van
ons Zijn niet overtuigd, dat niet-ge-
welddadig verzet effectief kan zijn
tegen een systeem, dat vastbesloten
is, zijn - macht niet op te geven en
geen recht te doen wedervaren."
„Niettemin moet de mening van die
christenen, die van het gebruik van
geweld afzien, terwijl zij toch vast
besloten zijn een rechtvaardige socia
le verandering tot stand te brengen,
ook gerespecteerd worden, in ver
band met hun waardevolle bijdrage
tot het werk der verzoening..
De jeugdgroep, die zich radicaler
uitdrukte, schreef in haar rapport
o.a.:
(Van onze kerkredactie)
PARAMARIBO —du jaar bestaat
de Zendingsfirma C. Kersten en Co.
tweehonderd jaar. Ter gelegenheid
van dit jubileum zal de postadmi
nistratie van Suriname op 29 juni
drie fankeerzegels uitgeven. Zij zijn
ontworpen door de heer N. C. Loning
te Paramaribo.
De zendingsfirma werd in 1768 op
gericht, omdat de zendelingen van de
Evangelische Broedergemeente des
tijds geen salaris kregen. Zij
moesten zelf de kost verdienen en
deden dat meestal als kleermaker of
timmerman.
Ook later was het nog de gewoon
te. dat nieuw aangekomen zendelin
gen eerst een tijd in „de winkel"
moesten werken, om te acclimatise
ren en de taal te leren.
Nu is Kersten en Co een groot wa
renhuis in Paramaribo, eigendom van
de werelduniteit van broedergemeen
ten. De baten komen aan het zen
dingswerk in de hele wereld ten goe
de.
De zegel van tien cent laat de
eerste zendingswinkel zien. die van j
25 cent vertoont de situatie in 1868
en die van 30 cent het huidige pand.
DOORN Zaterdag 4 mei wordt
het F. D. Roosevelthuis, recreatiecen
trum voor gehandicapten vanwege de
Hervormde Kerk officieel geopend.
Het bevindt zich op het landgoed Hy-
depark bij Doom.
UTRECHT De jaarlijkse
reünistendag van de gereformeerde
theologische studentenvereniging
Voetius wordt maandag 6 mei in het
gebouw voor Christelijke Sociale Be
langen (CSB) in Utrecht gehouden.
De vergadering begint om half elf.
Drs. A. Terlouw. industriepredikant,
zal een lezing houden over het on
derwerp: Kerk en toekomst.
Opgave bij de ab actis: J. de
Vreugd, Eikstraat 41, Utrecht.
De heer Huijsen zei te hopen dat
de 'drie christen-democratische jonge
renorganisaties elkaar spoedig kun
nen vinden voor een nauwe vorm
van samenwerking, op basis van een
gemeenschappelijk geformuleerde
koers. Hierdoor zou de samenwerking
van KVP, ARP en CHU geweldig
gestimuleerd worden.
Hij hoopte dat in de periode
1968-1969 de rapporten van de Acht
tien door de betrokken partijen
besproken kunnen worden, maar dat
een viertal gemengde
KVP-, ARP- en CH-congressen de
achtergronden van eikaars beslissin
gen bestudeerd zullen worden.
Hij bepleitte dat omstreeks 1970 de
besprekingen over een organisato
rische vorm van samenwerking op
een internationaal christen-democra
tisch congres in Den Haag zullen
worden afgerond. Hierdoor zou de
samenwerking in een internationaal
perspectief geplaatst kunnen worden.
Concessies
In elk geval is het duidelijk, dat
gelet op cle eerste stukken van de
Achttien, die na de volgende verkie
zingen inzet zullen zijn, de VVD aan
merkelijk meer concessies zal moeten
doen om een volgende christen-de-
mocratische-liberale coalitie te doen
slagen, aldus de heer Huijsen.
De CH.TO-voorzitter vroeg met na
me de Arjos om verduidelijking van
haar standpunt. Ze zijn in deze zaak
wel eens wat mistig. Voor de goede
verstandhouding zou het prettig zijn
als men in Arjos-kring wat minder
neerbuigend sprak over de toch wel
gunstige ontwikkeling in de „conser
vatieve" CHU
..Laat* de Arjos zich nu bezig hou
den met de „Schakels" in haar mid
den en het gezien de uitslagen van
sommige enquêtes hoge percentage
anti-socialisten, dan gaan wij het
conservatisme in de CHU wel te lijf",
aldus 'de CHJO-voorzitter.
Overigens had de heer Huijsen de
indruk dat dit conservatisme in de
Unie ook volgens opinie-onderzoe
ken minder is dan in de ARP.
Hij achtte naast hergroepering van
de partijen een wijziging van het
kiesstelsel gewenst. Belangrijker
vindt hij echter dat de partijen dui
delijk stelling nemen. „Wanneer kiest
de PvdA nu eindelijk eens tussen
Nieuw Links en de progressieve con
centratie'* En weten de Radicalen
reeds of zij nu wel of niet een
christelijke partij zijn?" De
CHJO-voorzitter vroeg de AR duide
lijk stelling te nemen als het gaat om
de toekomst van de Achttien. Hij
vreesde dat zij anders wel eens ir
een KVP-situatie zou kunnen gera
ken.
D'66 behoort naar zijn mening
reeds zo tot de establishment dat ook
deze partij nog slechts een ontsteking
nodig heeft om tot ontploffing te ge
raken. Een duidelijke stellingneming
achtte Hij ook gewenst tegen het op
komend rechts-radicalisme.
De heer Huijsen betoogde dat de
strekking van verschillende
hoofdstukken van het program van
de christen-radicalen de CHJO
aanspreken. „Maar wij zijn tegen een
stembusakkoord als vaste verbintenis
van de christen-democratische partij
en met een niet-confessionele partij.
Het zal ons belemmeren de eigen
identiteit van de christelijke partijen
waar te maken. De mogelijkheid om
voor de verkiezingen te komen tot
een uitspraak over de gewenste coali
tie moet onderzocht worden", aldus
de heer Huijsen.
Vitaliteit
Hij stelde dat christelijke politiek
voor de c.h.-jongeren in de toekomst
alleen nog maar aantrekkelijk kan
zijn als er sprake is van een eigen
onmiskenbare vitaliteit. Gezien de
eerste resultaten van de Achttien
was hij niet ontevreden. Hij toonde
zich verheugd dat de CHU ondanks
aanvankelijke kritiek ten slotte be
reid gebleken is veel suggesties
de jongeren over te nemen.
De aanvaarding van het rap
port-Scholten noemde de
CHJO-voorzitter een eerste aanzet
tot daadwerkelijke vernieuwing,
ontwikkelingen komen op gang." Hij
drong er bij de Unie op aan niet te
buigen voor het juk van sommige
conservatieve minderheden.
De jongerenvoorzitter vroeg
een modern herziend program van de
Unie dat zo min mogelijk
bescheiden mogelijk Evangelische be
grippen hanteert. Een program vol
christelijke superlatieven trekt naar
zijn mening barrières rond de partij
vorming en vervreemdt de jonge ge
neratie, alleen al door de woordkeus,
van de Unie. Hij had de indruk dat
sommigen in de Unie „zwellen van
de tale Kanaans en _hier een stuk
jeugdsentimentaliteit uit de jaren
twintig uitvieren op de ruggen van
de jonge generatie".
De heer Huijsen bepleitte een om
buiging van de Nederlandse politiek
waarbij men zich minder met de po
litiek van de Verenigde Stalen con
formeert. Hij betwijfelde of mr. Luns
de man was die deze nieuwe lijn
wilde zoeken. Hij verzette zieh tegeil
een eenzijdig anti-Amerikanisme
maar loonde zieh bezorgd over de
fatale fout van Amerika om uit an
ti-communistische overwegingen
vaak impopulaire en onwaardige re-
trimes te steunen, tegen de wil van
belangrijke democratische stromin
gen onder deze volken.