Litanie van de zelfkweller
heeft demon als priester
1
Vliegramp
GOMBROWICZ' „HUWELIJK" BIJ NRT
„Dag voor iedereen"
in Baarn
Mogelijkheid van een
Christelijke kunst
VOLKSOPROER
IN BRABANT
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
Paus Paulus:
Ongeduld der
armen groeit
MAANDAG 22 APRIL 1968
Man kruipt in
leeuwekooi
AMSTERDAM Een patiënt
van de psychiatrische inrichting
in Santpoort heeft zaterdag nog
al wat ontsteltenis in de dieren
tuin Artis in Amsterdam verwekt
doordat hij over het hek klom,
door de gracht waadde en het
leeuwenterras beklom.
Toeschouwers waarschuwden
Ijlings oppassers die in de buurt
van de kooi werkzaam waren.
Deze slaagden erin door de
schuiven van de nachthokken
open te zetten de leeuwen van
het terras te verwijderen.
De man werd opgepakt en aan
de politie overgeleverd. Het
bleek dat hij vroeger in Artis
had gewerkt en de heilige over
tuiging had dat de leeuwen bang
voor hem waren. Zijn avontuur
heeft hem niet meer schade dan
een nat pak opgeleverd. De man
werd later naar de inrichting in
Santpoort teruggebracht.
RAARN Hét gereformeerd evan-
gelisatiecentruhn belegt op zaterdag
w juni een „dag voor iedereen".
Deze dag is niet bedoeld voor
•vangelisatiemedewerkers alleen,
maar voor ieder gemeentelid. dat
graag eens wil praten over getuige
zijn in het gewone leven. Ds. H. H.
Grosheide heeft de leiding, terwijl
drs. Jac. van der Waals medewerking
verleent.
De deelnemersprijs van deze dag
van 10.30 tot 18.00 uur, komt op 8,50.
Opgave bij het bureau, postbus 71 te
Baarn.
ROTTERDAM Na lezing van de
moeilijk doordringbare en in vele j
herhalingen vaak stupide aandoende
tekst, hadden wij niet veel verwach- I
ting van het opvoeren van Witold
Gombrowicz' duistere satire „Het
Huwelijk". Echter, de zaterdagavond
in de Rotterdamse Schouwburg gege
ven première bleek in zoverre een
verrassing, dat regisseur Rob de
Vries kans had gezien, althans met
het uiterlijke toneelbeeld de geïnte
resseerde toeschouwer te blijven
boeien.
Een niet geringe prestatie van het
Nieuw Rotterdams Toneel, maar
spelleider en spelers hebben daarmee
niet bewezen dat het werk van de nu
63-jarige Poolse schrijver ook naar de
inhoud een belangwekkend of zelfs
waardevol stuk zou zijn. Reeds het
feit dat Gombrowicz het spel al in
1945 zou hebben geschreven en dat
het pas in 1964 (in Parijs) voor de
eerste keer werd opgevoerd, maakt al
enigszins wantrouwend.
Er zijn zo kan de redenering
luiden nu zoveel waarden in de
westerse beschaving van hun ankers
geslagen, er is in het christelijk den
ken al zoveel op drift geraakt, dat de
tijd wel „rijp" is om de „Zwarte Mis"
te celebreren als een middeleeuwse
met duivels bevolkte nachtmerrie.
Groteske facade
Gombrowicz vertoont overeen
komst met de heidense magiër die
een macaber ritueel gebruikt om de
zinnen te begoochelen, zodat hij, als
Stichting Chr. Cultureel Centrum
(Van onze kunstredactie)
HILVERSUM De Stichting
Christelijk Cultureel Centrum heeft
zaterdag in een der zalen van de
N.C.R.V. te Hilversum een zeer gea
nimeerde conferentie gehouden die
gewijd was aan de literatuur. Daar
mede is weer een seizoen volgemaakt
waarin deze winter weer vele cul
turele aspecten zijn bestudeerd en
contacten zijn gelegd tussen kunste
naar en publiek.
Prof. dr. H. R. Rookmaker toonde
zich een voortreffelijk leider van de
ze conferentie. In zijn korte opening
kon hij de verheugende mededeling
doen dat de stichting voor het nieu
we seizoen over een eigen huis in
Rijswijk zal beschikken.
Aan dit huis moet nog wel het een
en ander gebeuren doch de financiële
zorgen zijn verlicht door een rijks-
subsidie van 15.000 en een bedrag
van 10.000 van het Prins Bemhard
Fonds. Dit betékent dat aanstonds
nieuwe plannen van de grond zullen
komen en dat dit huis nieuwe
perspectieven biedt voor het werk
van de stichting.
Een schaduw was dat de voorzitter
moest mededelen dat dr. Okke Jager
door plotselinge ziekte verhinderd
was het onderwerp voor deze confe
rentie „Hoe kan het christelijk leven
literair gestalte krijgen" in te leiden.
Voor die taak zag zich nu ds. S. J.
Popma gesteld. Een moeilijke taak
omdat de vele aspecten die de beant
woording van die vraag oplevert niet
zomaar in een wat kort tijdsbestek
kunnen worden doorgenomen. Het
werd dan ook een wat pastoraal refe
raat, waarin ds. Popma uiteraard
moest volstaan met bepaalde aspec
ten aan te, wijzen om zich voorts tot
enige hoofdzaken te beperken.
Hij stelde dat literatuur is gestalte
geven aan het leven en hoe zal dit
nu gelden voor het christelijke leven.
Een auteur schept een eigen werke
lijkheid, een levensontwerp, soms
voltooid, ook wel onvoltooid. Hij
licht zijn figuren soms psychologisch,
soms theologisch door. Maar er is
altijd de verzwegen achtergrond. Het
gaat er om hoe hij het leven ziet,
maar altijd werkt hij uit zijn laatste
overtuiging. Het gaat hem om dat
eigen stuk werkelijkheid zonder
adviezen en zonder oplossingen. Elke
auteur is altijd menselijk bezig in
zijn relaties tot de naaste en tot God.
Creativiteit
Creativiteit is gestalte geven, iets
maken. Het' is een uiterst gevoelige
barometer van de tijd, van de mens
met zijn problemen, alles wat le
vensecht op ons aankomt. Een in
tuïtief verstaan van wat er in de
mens leeft, opgenomen in een cultu
reel geheel. Via de kunstenaar neemt,
de lezer deel aan de wereld. Creativi
teit zonder klankbodem zakt ineen.
Het verwerken van creatieve activi
teiten die geen rijping kennen ver
lamt door beperktheid, aan tekort
aan inzicht van de eigen grondge
dachten.
Nadat hij dieper op deze aspecten
was ingegaan bepaalde spreker zich
tot de religieuze grondslagen die door
middel van de kunst aan de orde
komen en onvermijdelijk het christe
lijke leven gestalte moeten geven.
Op de vraag hoe de kunstenaar
christelijk gelovig bezig kan zijn
stelde spreker als antwoord: in het
klimaat van de kerk. Hij pleitte voor
de vrijheid van de kunstenaar, voor
het oproepen van een wereld waarin
op artistieke wijze het christelijke le
ven gestalte krijgt in zijn relatie tot
God. Maar dan ook in alle eerlijk
heid. Kan dat? Terwijl „het geheim"
het laatste woord is. Het werk van
de Heilige Geest is een ondoorgron
delijk geheim, maar het werkt zioh
uit in reële mensen. Christelijk ge
loven is geroepen zijn tot de vrijheid
en de aanvaarding daarvan moet
gestalte krijgen. Dat kan niet zonder
deel te hebben aan dat leven, aan het
leven van vandaag. Hier komen ook
vragen naar stijl, stofbehandeling,
tempo, echtheid, tasten naar symbo
len, eerlijkheid en openheid aan de
orde. Fundamenteel het paneren van
de christelijke wijze van het met el
kaar omgaan etc.
Studiegroepen
Uit de rapporten van de
groepsbesprekingen hierna, bleek nog
eens duidelijk dat er nog vele vragen
waren overgebleven. De omschrijving
van de kunstenaar en zijn vrijheid
was voor velen en hoe kan het
anders? nog een probleem. Hoe
ver mag die gaan? En is de kerk hier
juist geen belemmerende factor?
Aan het eind van de middag werd
nog eens op de vragen ingegaan door
een forum bestaande uit de inleider,
Marianne Coüjn, Inge Lievaart, Jaap
Zijlstra en drs. M. J. G. Teerink. De
plenaire discussie kwam door de
moeilijke materie en mede onder de
druk van de tijd niet meer op gang.
In de pauze na de lunch droegen
Inge Lievaart en Jaap Zijlstra eigen
gedichten voor en las Marianne Co-
lijn een surrealistische novelle uit
haar werk.
H. Steggerda
achter een rookgordijn, de mens in
zijn geest kan aantasten en be
heersen. Voor dat ritueel ontleende
Gombrowiz zeer veel aan de theater
literatuur van eeuwen. De essentiële
thema's van de grote Griekse schrij
vers zijn herkenbaar, hij imiteerde
Hamlet in zijn Henrik (doorgevoerd
tot in de beginletter en het aantal
van zes letters), hij leende absur
disme van Ionesco en zwartheid van
Genet.
Het verschil is, dat de grote den
kers zoveel duidelijker, eerlijker en
dramatisch overtuigender zijn en dat
de Poolse schrijver slechts een gro
teske facade heeft opgetrokken ter
verberging van die typisch heden
daagse geestelijke gebrokenheid van
de zelfkweller met zijn innerlijke
leegte die niet zonder gevaar is.
Gombrowicz' hoofdfiguur is een
negatieve „Hamlet". Samen met zijn
vriend Wladzio keert Henrik uit een
(onbestemde) oorlog naar huis. Maar
wat hij daar aantreft, stemt niet
meer overeen met de door hem ge
dachte werkelijkheid. Zijn ouders be
heren nu een verdachte kroeg en zijn
geliefde Mania is een allemans-ge-
dienstige.
In zijn verlangen naar de „onrijp
heid" (een hoofdthema van de schrij
ver) roept Henrik in een droom de
toverwereld van zijn kinderjaren te
rug. De in lompen vergrauwde vader
en moeder gaan nu in koninklijk
purper, een deerne wordt weer
maagd en bruid en Hendrik zelf is
prins.
Boosaardig
Deze Hamletachtige opvoering van
een spel-in-een-spel krijgt, anders
dan bij Shakespeare, een duivelse
wending. In het sprookje infiltreren
„Zuipers" moderne symbolisten
voor drieste duivels, maar even mid
deleeuws in hun optreden en intrige
ren.
Boosaardig misleidend als Moenen
in het mirakelspel „Marieken van
Nieumeghen". krijgen de „Zuipers"
Henrik zover dat hij zijn vader
verstoot en zich ontpopt als een over
heerser, die vrijwel al zijn onderda
nen tot gevangenen maakt.
Dan is ook aan het licht gekomen
wat is genoemd Gombrowicz'
„godsdienst van de toekomst". De op-
per-'zuiper (moderne Lucifer) heeft
Henrik tot de bekentenis gebracht
dat er geen God is en zegt: Zonder
God kan er ook geen koning zijn (die
immers regeert bij de gratie Gods).
Waarom zou je je dan laten trouwen
door iets dat niet bestaat?
Henrik, die dan (inconsequent toch
koning) zichzelf in de echt wil ver
binden, komt te laat tot de ontdek-
(Vervolg van pag. 1)
Opnieuw
Zondagmorgen pleegde burge
meester Alberts overleg met de offi
cier van justitie in Breda, mr. J.
LouëttFeisser en enkele politie
autoriteiten. Maar directe maatrege
len werden niet getroffen. Wel werd
besloten de cafés zondagavond niet
extra lang open te laten. Zaterdag
avond was het cafébezoek namelijk
extra groot.
Deze maatregel bleek 's avonds
verre van voldoende. Om tien uur
schoolden groepjes jongeren, van
wie de meesten al dronken waren,
j zich samen op straat voor het poli-
I tiebureau.
Natuurlijk had men hier al reke
ning gehouden met nieuw oproer.
Tientallen mannen van de mobiele
eenheid van de rijkspolitie stonden
klaar met traangaspatronen en gum
miknuppels.
Nog voor elf uur was de Dorps
straat weer geblokkeerd: lantaarns
werden onklaar gemaakt en ook
kwamen er straatstenen aan te pas.
Ook nu bleek alleen traangas te
helpen. Tientallen patronen vlogen
door het centrum van St.-Willebrord.
Rond middernacht was het groot
ste geweld de kop ingedrukt. Een
aantal raddraaiers bleef de politic
nog lastig vallen tot vroeg in de
morgen. Alle toegangswegen naar
het politiebureau waren afgezet.
Om zes uur „sliep" St. Wille-
brord, zij het dat een twintigtal
j inwoners en enkele jongelui van
buiten de nacht in de politiecel
I doorbrachten.
king dat zijn Lucifer hem een smeri
ge kool heeft gestoofd door met sluw
ritueel Menia te koppelen aan zijn
vriend. Om het sprookje en zichzelf
toch te kunnen verwerkelijken,
dwingt hij Wladzio tot zelfmoord.
Wat een huwelijk had moeten wor
den, gaat daarop over in een begrafe
nisplechtigheid. En zo is symbolisch
een stuk van de traditie, van de
beschaving en van christelijk leven
in zijn vorm aangetast.
Gombrowicz stelt er echter niets
voor in de plaats. Wel roert hij klem
mende vragen aan waarmee velen
het moeilijk hebben, maar hij oreert
daarover in duistere taal; in wat hij
zelf noemt „een fabricage van woor
den". In deze aanduiding ligt wat ons
betreft de veroordeling van Gombro
wicz' bedoelingen en van zijn stuk
Als hij met drogredenen zijn pu
bliek waarden en zekerheden heeft
pogen te ontrukken, laat Gombrowicz
eventuele slachtoffers in de steek. En
in de kille leegte dreunen de koude
woorden na van dit „huwelijk met
het niets", van deze nihilistische, tot
anarchisme voerende litanie, waarin
chaos priester is van een
„godsdienst" die afrekent met de
goddelijke essentie in het menszijn.
Ter aanduiding waarvan, in plaats
van drie bedrijven, slechts drie
woorden kunnen volstaan: geloof,
hoop en liefde.
TON HYDRA
(Vervolg van pag. 1)
Volgens ooggetuigen had het vlieg
tuig een hoogte van ongeveer 200 me
ter toen een van de bakboordmotoren
in brand geraakte. Het scheen te
wankelen en vermoedelijk heeft de
vlieger getracht een noodlanding te
maken want de landingsliehten gin
gen branden. De Boeing is
waarschijnlijk vlak boven de grond
geëxplodeerd. Wrakstukken kwamen
acht kilometer verder terecht. De pi
loot, kapitein E. Smith, werd dood in
de cockpit gevonden, maar de twee
de-vlieger. J. Holliday, overleefde de
ramp. Ook de Amerikaanse diploma
tieke koerier, Thomas Taylor, bracht
het er levend af. -
De slachtoffers van de ramp waren
zo verminkt, dat identificatie erg
moeilijk was.
Vijf van de zes overlevenden zijn
geïdentificeerd als de Zuidafrikanen
Jan van der Wath en B. Arentzen, de
Amerikaan Thomas Taylor en de j
Britten A. Derbyshire en W. Rooke.
Op de dag af een jaar geleden, 20 i
april 1967, verongelukte op Cyprus j
een Zwitsers Britannia- vliegtuig, j
waarbij 126 personen het leven ver-
loren.
Zes weken geleden kwamen 63 pas- 1
sagiers en bemanningsleden om toen l
een Boeing 707 van Air France bij de
landing te Pointe-a-Pitre op Guade
loupe tegen een vulkaan vloog. Een
week later, op 14 maart, is een
Viscount van de Ierse luchtvaart- j
maatschappij Aer Lingus boven de
Ierse Zee verloren gegaan met 57 j
passagiers en 4 bemanningsleden aan I
boord. Hierbij waren geen overleven- I
den.
Op 7 februari van dit jaar ver- j
dween een in de Sowjetunie gebouw- I
de Antonov AN-12 van de Indiase j
luchtmacht in het Himalayagebergte.
De 91 militairen, 6 bemanningsleden
en een burger vonden de dood.
De grootste ramp in de luchtvaart- 1
geschiedenis gebeurde op 16 decem
ber 1960, toen een DC-8 van de Uni
ted Airlines en een superconsiella-
tion van TWA boven New York op
elkaar vlogen. In totaal kwamen j
daarbij 136 mensen om, verscheidene i
Scène uit het bizarre spel „Het Huwelijk" van Gom
browicz, door het Nieuw Rotterdams Toneel in groteske
sfeer uitgebeeld. V.l.n.r. Jules Croiset als de vader/
koning Bas ten Batenburg in de rol van Henrik, een
negatieve Hamlet en Elly van Stekelenburg als moeder
en koningin.
Ned. 1 KRO
7.06 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk.
7.32 uur De Flintstones.
8.20 uur laatste show van Ria Valk: Gonnie en Gijs.
9.00 uur tweede praat-in van Frits van der Poel.
Ned. 2 TROS
7.08 uur Mr. Ed, daarna aflevering „De monsters".
8.20 uur actualiteiten.
8.45 uur Willem Parel (Wim Sonneveld) en de zijnen
terug.
Hilversum I NCRV
7.05 uur Geestelijke liederen.
8.15 uur Radio Filharmonisch orkest concerteert.
10.15 uur Literama.
11.30 uur poëzie, keus van de Belgische dichter Hugues
O. Pemath.
Hilversum II NRU
8.05 uur grote toneelspelers, toen en nu: „De drie-
stuiversopera".
9.00 uur Gamma, vorderingen in de wetenschap.
10.55 uur portret van altsaxofonist Johnny Hodges.
11.25 uur Radiorama, critisch magazin.
BEIROET Paus Paulus VI heeft
vandaag gewaarschuwd dat „het on
geduld der armen groeit" en dat de
rijke landen van de wereld de armen
zonder uitstel te hulp moeten komen.
Hij heeft regeringen en alle „men
sen van goede wille" opgeroepen de
noodzaak van directe actie te zien.
Deze boodschap van de paus is
voorgelezen aan het begin van een
conferentie over de problemen van
de economische ontwikkeling, die in
Beiroet wordt gehouden en is geor
ganiseerd door het Vaticaan en de
Wereldraad van Kerken.
daarvan doorda't de DC-8 op Brook
lyn terecht kwam.
Een reisbureau in Londen heeft
voorlopig cliënten afgeraden met
Boeing 707-toestellen te vliegen. Twee
weken geleden onstond een dergelijk
ongeluk met een andere Boeing boven
London. B(j dit ongeluk kwamen vijf
mensen om het leven.
Fresk trachtte iets van dank te zeggen, maar wist niet
wat of hoe. Stil bleef hij liggen op zijn rug. hoestte even,
keek op zijn klokje. Nu was die vriendelijke oude baas
beneden. Hoe heette hij? Freek had vergeten zijn naam te
vragen, nu de volgende keer dan maar. Tevredensloot
hij zijn ogen. Wat was hij oneindig moe...
XII
Dus u vindt dat werkelijk nodig?
Van der Held keek naar het fijne luxe-vrouwtje op de
sofa tegenover hem. Neen. inderdaad, deze moeder kon voor
haar zoon niets wezen, al hielden zij nog zoveel van elkaar.
Absoluut nodig, mevrouw Wegen; uw zoon maakt een
ernstige zenuwcrisis door, daar mag u niet te licht over
denken. Nee, schrikken hoeft u ook niet, hij is gelukkig
normaal.
Heus dokter, hij is tooh niet...? Eleonoor brak af, zij
kneep de handen samen.
De arts glimlachte. Ach wel nee. wat een gedachte! Uw
zoon heeft voor zichzelf een moeilijke tijd achter zich, hoe
dat zit, kan ik u helaas niet uitleggen. Ik heb hem de weg
mogen wijzen, hem weer op poten mogen zetten en nu is
het beste voor hem dat hij zichzelf terugvindt zonder uw
liefderijke zorgen en zonder de hardhandige hulp van uw
man. Het is ook lichamelijk beter voor hem er eens geheel
uit te komen.
Hij is mijn enig kind...
Des te sterker zal de liefde zijn, die u zal helpen dit
offer te brengen, mevrouw. En bovendien, u kunt hem toch
ontmoeten; wanneer u >lt kunt u hem bezoeken, er liggen
geen zeeën tussen u en ïem. Het is alleen beter dat hij in
de eerste tijd niet thuiskomt.
Er rolde een traan langs Eleonoors wang, die een vochtige
streep trok door de rose poeder. Maar moet hij dan juist
bij mijn zwager? Dan komt hij weer helemaal...
Tot rust, voleindigde Van der Held haar zin. juist
mevrouw, dan is hij buiten èn bij mensen, die hij aardig
vindt en die hem blijkbaar graag mogen.
Maar die hem zullen stijven in zijn... zij zocht naar
een woord irreële gedachten. Komt hij dan niet weer
helemaal buiten het leven te staan?
Daarmee was hij juist nu bezig, mevrouw, ik vrees dat
net gewicht de schaal al te zeer bezwaard heeft.
Eleonoor zweeg; tevergeefs zocht zij naar andere bezwa
ren. De dokter sloeg haar glimlachend gade, toen zij weer
opzag merkte zij dat.
Ik vertrouw erop, dat u Freek niet zult bewerken toch
te blijven, zei hij, en de glimlach verdween van zijn gezicht,
als u aandringt, zal hij wellicht zwichten, te meer als u
zich op zijn liefde voor u beroept.
Er steeg een blosje naar haar wangen omdat zij doorzien
was, maar hij glimlachte alweer. Nu wacht ik nog even
op mijn collega, u zei, dat hij elk ogenblik komen kan.
Meine Wegen hoorde de bedachtzame woorden van zijn
collega aan met verbazing en opkomende wrevel. Dat Freek
weg zou gaan liet hem natuurlijk onverschillig, spaarde hem
de moeite van het opvoeden, maar de-manier-waarop
irriteerde hem en ook, dat hij gaan zou naar de broer van
zijn vader.
Heb je je niet een beetje door Freek in de luren laten
leggen, collega? Die jongen is zo sentimenteel als de pest en
hij kan komediespelen als de beste. Natuurlijk is hij ziek,
dat zie ik ook en ik zal het niet ontkennen, maar hij vindt
het heerlijk om beklaagd te worden en zijn wil door te
zetten, houd daar rekening mee.
In Van der Helds brilleglazen schitterde het lamplicht
toen hij opzag naar Wegen, die breeduit, de handen in de
broekzakken, voor hét haardvuur stond.
Hoe ook, het is beter dat de jongen hier een poos
vandaan gaat. Wegen, neem dat aan van een oudere collega.
Ik kwam hier betrekkelijk vreemd en zag hem eerst
uitsluitend uit hoofde van mijn beroep, jij laat je ook leiden
door je wrevel.
Wegen fronste de wenkbrauwen, stak met een onverschil
lige beweging zijn sigaar aan Kan zijn, gaf hij
nonchalant toe, die jongen haalt je ook het bloed onder
je nagels vandaan met zijn gezemel en dan kan hij je
aankijken met ogen... Tk begrijp zo'n kerel niet. ik was
anders toen ik zeventien jaar was. nou, dat wil ik weten.
Van der Held knikte bedachtzaam, pufte een rookwolkje
omhoog naar de zoldering. Juist, laten wij het daar nu
eens op houden: jij begrijpt hem niet, omdat je zelf heel
anders was en bent. Hij is geen gemakkelijke jongen, dat
geef ik je gewonnen, maar als je altijd iemand systematisch
een bepaalde kant opdrijft, krijg je hetzelfde resultaat als
met een ezel. Weet je niet, mijn waarde, dat j-2 om een ezel
vooruit te krijgen hem aan zijn staart achteruit trekken
moet?
Wegen lachte: een kort donker geluid. Dus... begin jij
nu hem- achteuit te trekken om hem vooruit te krijgen?
Proficiat! Maar ik voor mij geloof, dat hij zich rustig
achteruit trekken laat.
Nu lachte ook dokter Van der Held, klein lachje van
Iemand met korte adem.
Nee, wees daarvoor maar niet bang! Je hebt niet voor
niets zo hard vooruit getrokken dat dit in het geheel geen
uitwerking heeft gehad. Hij is, ondanks zijn tegenspartelen,
al zo ver naar voren, dat hij best iets achteruit mag.
Misschien ben je >2 niet eens bewust hoé ver je hem al had.
verder misschien dan jij, bonk van ijs. ooit zult komen.
(Wordt vervo lg<0
Twee portretten op. 5. 2. Con
cert voor piano en orkest nr.
1. 3. Muziek voor snaarinstru
menten. slagwerk en celesta
Hilversum I. 402 m. NCRV:
18.30 Nws en weerpraatje. 18.46
Act. 19.00 Op de man af.
praatje. 19.05 Geestelijke liede
ren. 19.30 Harmonie-ork. 19.55
Stereo: Lichte gramm. 20.15
Stereo: Het grote podium: A
Radiophllharmonisch orkest;
B. Omroepork. In de pauze
om plm. 20.55 Demokratie in
het bedr. ja of nee?. 22.15
Over boeken, schrijvers en to
neel. 22.30 Nws. 22.40 Avondo
verdenking. 22.50 Lultmuz. uit
de Renaissance, (opn.). 23.30
Voordr. en muz. 23.55-24.00
Nws.
Hilversum II. 298 m. AVRO:
18.00 Nws. 1816 Journ. 18.30 O-
ver en uit eigen werk. NRU:
20 05 Grote spelers uit heden
en verleden. 20.40 Pianorecital
(opn.) 21.00 Progr. over recente
vorderingen in de wetenschap.
22.00 Lichte gramm. 22.30 Nws.
22.40 Act. 22.55 Stereo: Jazz-
muz. 23.25 Radiorama: veer
tiendaags mini-magazine.
23.55-24.00 Nws.
GRAMMOFOON PI.ATEN'P
ROGRAMMA DRAADOM
ROEP
I. Zoltén Kodély 1 Psalmus
Hungaricus op. 13. 2. Hary Ja
nos Suite. II. Bèla Bartók. 1
TELEVISIE
VANAVOND
Nederland I. NTS: 18.50 Plpo
de Clown. STER: 18.56 Recla
me. NTS: 19.00 Journ. STER:
19.03 Reclame. CVK/I-
KOR/4KK: 19.06 Kenmerk: we-
kelijse act.rubr. over kerk en
samenleving KRO: 19.32 In
kleur: De Flintstones. STER:
19.56 Reclame. NTS: 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
KRO: 20.20 De wonderlijke
lotgevallen van Ria Valk. 21.00
Frits van der Poel laat de
mensen praten. 21.50 De her
vorming van de Romeinse Cu
rie. documentaire. NTS:
22.40-22.45 Journ.
Nederland II. NTS: 18.50 Pi-
po de Clown. STER: 18.56 Re
clame. NTS: 19.00 Journ.
TROS: 19.03 Rick de kikker:
De Platograaf. 19.08 Mr. Ed,
TV-feuilleton. 19.32 The
Munsters: Het monster ln het
park, TV-film. NTS: 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
TROS: 20.20 Moment....: act.
20.45 Het wonderlijke leven
van Willem Parel, film van
Gerard Rutten. NTS: 22.15-22.20
Journ.
België. Nederlands progr.
kanalen: 2 en 10. 18.25 n.m.
Passe-partout. Herh. 30e les en
31e Franse les. 18.55 Zandman
netje. 19.00 Stingray, tv-feulll.
v d. jeugd. (10). 19.25 Jonger
dan je denkt. 19.52 Meded.en
de weerman. 20.00 Nieuws.
20.25 De culturele centra ln
Vlaanderen (2). 21.00 De vluch
teling. 21.50 Aanzoek. Een
„Kalklandje" van Herman
Heijermans. 22.05 Gastprogr
De socialistische gedachte en
actie (5). 22.35 Nieuws.
RADIO
MORGEN
Hilversum I. 402 ra. NCRV
7.00 Nws. 7 10 Het levende
woord. 7 15 Slcreo: Klass. gi
muz 7.30 Nws 7.32 Act. 7.45
Canadese volksl. (opn.). 8.00
Nws. 8.11 Gr. muz. 8.14 Gew.
muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor
de vrouw. 9.15 Stereo: Klass
gr. muz. 9.35 Waterst. 9.40
Sch.radio. 10.00 Theolog.
etherl.gang. 10.35 Planorecital.
11.00 Nws. 11.02 Voor de zie
ken. KRO: 12.00 Gev. progr.
(plm. 12.22 WIJ van het land.
12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Act.)
14.05 Sch. radio. 14.30 Muz.
middag-mag. 17.00 Overh.
voorl. 17.10 Voor de kinderen
18.00 Harm. ork. 18.19 Uitz. van
de Boerenpartij.
Hilversum II. 29* m. AVRO
7.00 Nws. en ochtendgym. 7.20
Lichte gramm.muz. VPRO: 7.54
Deze dag. AVRO: 8.00 Nws.
8.11 Rad. Journ. 8.20 Stereo:
Lichte gramm.muz. (8.30-8.35
De groenteman). 8.50 Mor-
genw. NRU: 9.00 Uitgebr. re
port. 9.40 Muz. uit de Middel
eeuwen en Renaissance (gr.).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arb. vitam. (gr).
(11.00-11.02 Nws). 11.55
Beursber. 12.00 Stereo: Plano
recital. 12.2G Meded. voor land
en tuinb. 12 29 Voor de landb.
12.39 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.11 Rad. journ. NRU: Muz.
uit de Nederl Antillen en Su
riname. 14.30 Stereo: Prix Ita
lia: mod. muz. (opni. AVRO:
15.00 De paarse chevalier,
hoorsp. (dl. 5). 15.40 Inleiding
tot muz. begrip, muz. lezing.
16.00 Nws. 16.02 Stereo: Cello
en piano. 16.25 Voor de jeugd.
17.15 Dixietlme (gr). 17.30 Lich
te gramm. muz. voor de tle-
Hiiversum III. 240 m en
FM-kanalen. VARA: 9.00 Nws.
9.02 NAR: Ned. Art. Revue op
de plaat. 10.00 Nws. 10.03
Klink-Klaar: zonder nonsens.
(11.00 NWS.) 12.00 Nws. 12.03
Tienerprogr. 13.00 Nws. 13.03
Gev. platenprogr. (14.00 Nws>.
15.00 Nws. 15 03 Er - Jee - Em
- Drie. 16.00 Nws. 16.03-18.00
Licht pi.progr. (17.00 Nws).
TELEVISIE
MORGEN