aardfckn aafiMn aató&üen u Kramer met beste film over rassengelijkheid MARIO MET GOUDEN HANDEN HAD GEEN BESEF VAN GELD BDupli-kaaA In Rijksprentenkabinet boeiend „Oud Nieuws" Alle metro's in een boek bijeengebracht Oppositieleider: premier Pengel te veel macht Opvallend debuut van Jennie Veeninga Ieder betaalt per jaar f 136 Systeem aangifte belasting anders? Onderzoek Massificatie van orkesten Gooi er maar EDELMË op Meer krediet aan niet-agrariërs Samenwerking Revu-IIlustratie VRIJDAG 19 APRIL 1968 Voor levensverzekering UTRECHT Elke Nederlander heeft vorig jaar gemiddeld ƒ136 op- tij gelegd in de vorm van premie voor levensverzekering. In totaal werd namelijk 1,7 miljard aan pre mie betaald, zo blijkt uit een commu niqué van het Bureau voorlichting le vensverzekering. Nieuwe polissen, die in 1967 tot stand kwamen, hadden een gezamen lijk verzekerd bedrag van bijna 14 miljard. Hiervan had ruim 45 procent betrekking op verzekeringen, die eén uitkering- ineens garanderen, 52 pro cent op verzekeringen van periodieke uitkeringen en bijna 3 procent op begrafenisverzekeringen. In vergelij king met 1966 is de belangstelling voor verzekeringen met periodieke uitkeringen iets gestegen. De uitkeringen zelf bedroegen vo rig jaar 511 miljoen, zeven procent meer dan in 1966. In bijna 3500 ge vallen kwamen polissen tot uitkering doordat de verzekerden reeds binnen twee jaar na het sluiten van de ver zekeringen kwamen te overlijden. DEN HAAG Indien het huidige systeem voor de aangifte loonbelas ting en premie voor huispersoneel niet voldoet, zal worden overwogen om het oude systeem weer in te voe ren. Dit antwoordt staatssecretaris Grapperhaus aan het Tweede-Ka merlid mr. W. Aantes (a.r.). Voorheen werden de aangiftebil jetten per half jaar verzonden, maar thans per jaar. Dit betekent voor de belastingdienst een flink voordeel. Als zal blijken dat aanzienlijk meer inhoudingsplichtigen dan voorheen moeten worden herinnerd aan de aangifteverplichting, zal terugkeer naar het oude systeem worden over- AMSTERDAM De 27-jarige Amsterdamse dameskapper en mode ontwerper Mario Th. W. hoorde gisteren twaalf maanden gevangenis straf tegen zich eisen, waarvan drie maanden voorwaardelijk en aftrek van het voorarrest. De officier achtte bewezen dat „Mario met de gouden handen" zich heeft schuldig gemaakt aan bedrieglijke bankbreuk, oplich ting en flessetrekkerij. Eind 1965 was Mario privé en als eigenaar van dameskapsalon Chez Mario en zijn dameskledingzaak Trend failliet verklaard. Hij had er toen geen, zoals is verplicht, boek houding op na gehouden. Verdachte zei dat hij zo waanzin nig druk was bezig geweest met al lerlei dingen, dat hij geen aandacht had besteed aan een boekhouding. Toen hij eenmaal een boekhouder had genomen, was het al te laat. zg. „tuerkfoto" van de film „Guess, who's coming to dinner". Tussen de opnamen door over legt regisseur Stanley Kramer met zijn topacteurs over een be paalde scène. Van links naar rechts Sidney Poitier, Stanley Kramer, Spencer Tracy (met de rug naar de lens) en Katherine Hepburn. STEL JE VOOR, DAT JE POCBTER MET EEN NEGER WIL TROLWEN NTB vraagt QTANLEY KRAMER verstaat de kunst hij heejt het in het verleden meermalen bewezen een actueel probleem vanuit vrijblijvend theoretisch gepraat in een praktische, tot directe en persoonlijke beslissingen dwingende vorm uit te beelden. wogen. Beatrix en Claus naar Neiv York SCHIPHOL Gekleed in een mouwloze zomerjapon is prinses Bea trix gistermiddag om vijf uur, verge zeld door haar echtgenoot, in een Su per DC-8 lijnvliegtuig van de KLM van Schiphol naar New York ver trokken. De RVD deelde mee, dat het een particulier bezoek betreft. Gebruik makend van hun aanwe zigheid in New York hopen prins Be atrix en prins Claus zaterdagavond een voorstelling bij te wonen van het Nederlands danstheater, dat deze week in New York optreedt. Na een aansluitend verblijf van en kele dagen in Ottawa zullen zij een gedeelte bijwonen van de Bilder- berg-conferentie te Mont Tremblant in de nabijheid van Montreal. Zoals altijd zal prins Bernhard deze confe rentie als voorzitter leiden. Het prinselijk paar wordt zaterdag 27 april in Nederland terug verwacht. Proef 'ns... MMM... Nu al! SCHIPHOL De leider van de Surinaamse in oppositie zijnde Verenigde Hindustaan- se Partij, op een vakantiereis naar Nederland, heeft gister middag bij aankomst op Schip hol ernstige kritiek geleverd op premier Pengel. Een van zijn voornaamste grieven, die hij tegen de premier koestert, is dat deze tegen zijn dringende advie zen in drie portefeuilles blijft behe ren: hij is behalve premier immers minister van algemene zaken, van binnenlandse zaken en van financiën. „Ik laat in het midden of Pengel de capaciteiten heeft voor deze bestuursfuncties, maar ik acht ze onverenigbaar in praktisch en poli tiek opzicht: hij heeft het er te druk mee en het geeft hem te veel macht. Ik zeg niet, dat hij die macht misbruikt, maar hij bezit daartoe ui teraard wel de mogelijkheid en het ware beter geweest dat te voorko men", aldus de heer Lachtnon. Vervroegde verkiezing Als tweede grief voerde de opposi tieleider zijn verschil van inzicht met Pengel aan over de onafhankelijk heid. „Staatkundige onafhankelijk heid is ondenkbaar zonder eerst eco nomische onafhankelijkheid te heb ben bereikt", betoogde Lachmon. „Wij moeten trouwens eens van de mythe af, dat premier Pengel alleen over die onafhankelijkheid kan beslissen. AI heeft hij met zijn PSP een grote partij achter zich, hij ver tegenwoordigt zeker niet het hele volk. Als het hem menens Is met zijn ageren voor onafhankelijkheid, laat hij dan een volksreferendum hou den", betoogde de heer Lachmon, die zinspeelde op vervroegde verkiezin gen in Suriname. Als er vervroegde verkiezingen zouden komen, dan zou de oppositie het kunnen winnen van de partij van Pengel en zij zou ook in staat kunnen zijn een regering te vormen. Het was voor de oppositieleider on- du'delijk waarom de heer Pengel in zijn Paasboodschap gesproken had over „brand in het broederhuis", doe--4 lende op verhoogde spanningen tus- UTRECHT De Nederlandse Toonkunstenaarsbond heeft zich tot de minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk gewend met het verzoek een nieuw onderzoek in te stellen naar de situatie van de Nederlandse symfonie-, radio- en opera-orkesten. Het is intussen al vier jaar geleden dat het vierde rapport van de com- missie-Witteman verscheen dat was ingesteld op de toenmalige situatie. Gevraagd wordt de minister spoe dig een beslissing te nemen over de volgende zaken: Vermindering van het aantal klas sen waarin de orkesten zijn inge deeld. Opheffing van de groepen vier en vijf van de salarisregeling. Verkleining salarisvesschillen tus sen de resterende groepen. Vermindering van het aantal jaren waarin het maximumsalaris wordt bereikt. Invoering van een leerlingenstelsel voor orkestmusi^i en dirigenten en onderzoek naar de mogelijkheid van een landelijke concertenplanning. De heer F. R. van Blommestein ls als vertegenwoordiger van de ban kiersfirma Pierson, Heldring en Pierson in Djakarta aangesneld. De firma zal haar activiteiten inlndo- nesië verder uitbreiden. Half juni wordt een kantoor in Djakarta geo pend. sen de verschillende bevolkingsgroe pen. Hij zelf had van zo'n verhoogde spanning niets gemerkt. „Tussen de bevolkingsgroepen bestaat geen slechte verhouding, alleen is sinds de breuk tussen de PSP (creolen) en VHP (hindustanen) de verbroede- ringspolitiek wat bekoeld. De heer Lachmon is van plan circa 3 weken in ons land te blijven om behalve wat rust te genieten tevens contact op te nemen met politieke fracties en zo mogelijk met minister Bakker. Proef 'ns... MMM... Nu al! (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM In het Rijks prentenkabinet. onderdeel van het Amsterdamse Rijksmuseum, is onder de titel „Oud Nieuws" een tentoon stelling ingericht die een overzicht geeft van de „geïllustreerde pers" uit de zeventiende en achttiende eeuw. Deze vroege vorm van Neder landse journalistiek is voor _West- Europa uniek, omdat er destijds in geen ander land zo duidelijk werd gereageerd op actuele gebeurtenis sen. De getoonde collectie 140 his torieprenten is slechts een zeer klein deel van de in 1881 aangekoch te achtduizend bladen omvattende verzameling van de Amsterdamse antiquair en bibliograaf Frederik Muller. Naast de met de hand geschreven courant, meestal gevuld met uit koopmansbrieven overgenomen nieuwtjes, het pamflet, dat in de zeventiende eeuw zijn hoogtepunt Nu bijvoorbeeld in zijn film „Guess Who's Coming to- Dinner" dwingt hij de ruimdenkende, altijd voor de rassengelijkheid en gelijke burger rechten opkomende krantenmagnaat Drayton uit San Francisco zijn edele theoriën in de praktijk waar te ma ken: 23-jarige dochter Joey komt vol komen onverwachts met een neger thuis met wie zij op stel en sprong wil trouwen... De mensheid zont zich altijd graag in de lieflijke stralen van edele idea len, maar niets is zo heilzaam als de idealisten op een nuchtere wijze in de kraag te pakken en met hun neus op de praktijk te duwen. Dan pas blijkt, dat vele praatjes geen gaatjes vullen en menigeen het op allerlei slinkse manieren laat afweten. Tal van ruimdenkenden denken zo ruim, dat zij royaal verklaren er geen bezwaar tegen te zullen hebben als hun dochter met een neger zou trouwen. Hun verklaringen klinken luider en overtuigender naarmate ze helemaal geen dochter hebben, al thans niet te vergeven hebben... maar let op hun daden, als het menens wordt! Schoonzoons Nu zal iedere vader het eventjes moeilijk hebben, als zijn dochter plotseling met een huwelijkskandi daat voor hem staat. Er is geen enkel kalf zonder vlek of rimpel, en er blijft altijd wel wat aan te merken de jongen is niet geleerd, niet deftig, niet rijk igenoeg... hij ziet er uit als een varken, of als een modepop... hij ziet er om zo te zien hebbelijk uit, maar als zijn mond open gaat... het is een Jantje Onbenul, of een tyrannie- ke sadist, te dik, te dun, te lang, tc kort, te jong, te oud... en noem maar op: de schoonzoon, die meteen hij Pa in de smaak valt, is even zeld zaam als een lotje uit de loterij. Stanley Kramer heeft in zijn film al deze bij-bezwaren terstond uit de hand geslagen: de kandidaat ziet er keurig uit, netjes in het pak, is niet te oud, zeer beschaafd, medicus van beroep en van internationale bekend heid. Er is niets op hem aan te mer ken. Het probleem spitst zich op maar één omstandigheid toe: hij is een neger. Psychologie De film van Stanley Kramer is er een van reacties. Daar is allereerst het meisje: Katherine Houghton, een in alle opzichten aardige verschij ning. Het is geen wonder dat zij dr. Prentice heeft uitgekozen, want Sid ney Poitier, die deze rol speelt, is in alle opzichten respectabel. Het meisje ziet geen moeilijkheden, maar hij des bereikte, en vervolgens de in 1618 voor het eerst verschenen gedrukte krant, vormde de gravure van de historische prent met de vaak uit voerige „bijschriften" een zeer be langrijk nieuwsmedium. Befaamd zijn vooral de prenten van Broer Jans, die als courantier meetrok met het leger van de stad houder en zo de eerste „oorlogs verslaggever" werd. Het laat zich verstaan, dat voor deze tentoonstelling niet in de eerste plaats de kwaliteit bij de keuze door slaggevend was (al verraden de prenten grote vaardigheid), maar vooral de gebeurtenissen, de aan leiding tot de „nieuwsvoorziening". Tot de in beeld gebrachte actuali teiten behoren oorlogshandelingen, natuurrampen, uitvindingen, het ver schijnen van de eerste olifant in Amsterdam, loterijen, enz. Op de twee en een halve maand durende expositie zijn ook spot- en zinneprenten aanwezig, soms danig gekruid met fantasie of humor. te meer. Daarom geeft hij de voor keur aan een behoedzame voorberei ding van zijn en haar ouders. Het meisje echter forceert de ontmoeting. Hoe reageren nu al deze mensen? Moeder Drayton (Katherine Hepburn) aarzelt even, maar al spoedig ziet zij in, dat echte liefde niet afgewezen kan worden De vader, de laatste rol van Spencer Tracy, is een voorbeeld van secondair reageren. Aanvanke lijk heeft hij niet eëns in de gaten, dat het hier ziin aanstaande schoon zoon geldt. Als het tot hem door dringt, komen ook alle bezwaren naar boven: de society zal hen niet aan vaarden... hun kinderen zullen het moeilijk krijgen... enz. De huisvriend monseigneur Ryan (Cecil Kellaway speelt dit aardige baasje) is terstand in de wulken met het voorgenomen huwelijk) maar de ne ger-huishoudster is het er niet mee eens. Zij stelt zich op het standpunt zoals het altijd is geweest: blank bij blank en zwart bij zwart, juist omdat zij zo enorm veel houdt van dit blan ke meisje voor wie zij zoveel moei lijkheden ziet. Zo reageert ook de vader van de negerdokter. Hij is een gepensioneerde postbode en vindt dat iedereen in zijn stand en op zijn plaats moet blijven, maar de moeder ziet dit anders: waar liefde woont, mag niets daartegen zijn. Het zijn de vrouwen, die het eerst met de situa tie verzoend zijn. De vader komt pas Die slag is aan u. Mijnh. G.J. Fischer uit Den Haag Prijswinnaar van f 100.- fn het boeiende Shell Dupli- kaart spel. Speel mee, win mee op elk Shell-Station. na lang nadenken tot een positieve houding en dan heeft niemand meer bezwaren. Wat Stanley Kramer hier aan de orde stelt, kan zich tegenwoordig overal en hoe langer hoe meer voor doen. De tijd, dat rassengelijkheid al leen maar een edele theoretische zaak was, is voorbij. De praktijk klopt overal en onweerstaanbaar aan de poort. Het is dan ook een uiterst actuele film, die hier wordt gelanceerd uiter mate deskundig van psychologische analyse prachtig van opbouw en uit nemend van dialoog, en er is enorm veel dialoog in deze film, die deson danks nergens een „praatfilm" wordt, juist omdat alles wat er gezegd wordt echt en eerlijk is. Zo is deze film hier en daar ook sentimenteel, maar nergens is dat onoprecht, want er zijn nu eenmaal momenten in het leven, waarin de sentimenten de overhand nemen. Voortreffelijk heeft Stanley Kramer zijn acteurs geregis seerd, want stuk voor stuk zijn het reële mensen geworden. „Guess, Who's Coming to Din ner" steeks ver boven de goede probleemfilms uit, naar opzet, naar psychologie, naar spel, naar strekking uiteraardmaar- bo venal naar authenticiteit, want Stanley Kramer is erin geslaagd de theorie om te zetten in de praktijk, zo echt, zo levenwaar, zo eerlijk, zo zuiver, zo zonder enige pathetiek, dat het is alsof men het zelf heeft beleefd. (Rot terdam, Lumière; Den Haag, Odeon; 14 j.) Ev. Grolle LONDEN Ruim 8,8 miljoen gul den blijkt de prijs te zijn die de Californische oliemaatschappij McCulloch heeft betaald voor de be roemde London Bridge. Het 137 jaar oude bouwwerk zal met zorg worden afgebroken, in ge nummerde stukken per schip naar Long Beach worden overgebracht en dan per auto naar het bijna 500 km landinwaarts gelegen Lake Havasu City in Zuid-Arizona. Daar zal de ruim 300 meter lange overspanning worden aangebracht over een zijarm van de Colorado-rivier, als trek pleister voor een internationaal va kantiecentrum dat daar wordt aange legd. Over de financiële situatie in de zaak van Mario zei rechtbankpresi dent mr. B. van der Waerden: „Als de dag om was, wierp iedereen zich op de kassa om er zijn loon uit te halen". Mario gaf toe dat hij in oktober 1965 ongedekte cheques van de Amsterdamse giro had afgegeven voor een reisje naar Madeira. Ver dachte merkte op dat hij had gezegd dat er geen geld op zijn rekening stond maar dat hij er wel geld op verwachtte. Op Madeira had hij ook een che que van de gemeentegiro afgegeven om een speedboot te kunnen huren. Mario was verder ten laète gelegd dat hij zonder betaling allerlei goede ren had gekocht, dineetjes en recep ties gegeven, o.a. in Hilton Amster dam en Rotterdam. Voor een ontvangst in kasteel Oud Wassenaar waren behalve de gehele pers ook alle ministers en prinses Beatrix uitgenodigd. „U pakte alles tegelijk aan zonder de consequenties te overzien," vond de president. MEMOIRES Mario gaf toe dat hij te veel hooi op zijn vork had genomen. Hij is nu bezig met zijn memoires, waarvoor, naar hij zei, al een uitgever is gevon den. De officier van justitie, mr. H. E. van Renesse, merkte op dat verdach te een schuld heeft van 150.000 gul den. Hij was gewaarschuwd dat er een boekhouding moest zijn. De kapsalon van deze niet gebrevetteer de kapper was geen goudmijn, zei de officier. Hij zei nog dat Mario er zich niet op kan beroepen dat hij het niet heeft gesnapt. „Hij is op het paard getild en heeft zich er zelf overheen getild". De raadsman, mr. J. M. B. Rotting huis, zei dat wat Mario ontbroken heeft, een vent is met goede hersens en een zweep om hem tussen de rails te houden. „Uit niets is gebleken dat hij zichzelf in zo kort mogelijke tijd wilde verrijken. Mijn cliënt is aller minst een werkschuwe flierefluiter. Er is een tekort aan zakelijke bezon kenheid". De buitenlandse vriendin van Ma rio, die uit Spanje was gekomen, wil hem. voorzover zij daartoe in staat is, weer financieel in het zadel helpen. ROTTERDAM Nu het orgel in de Doelenzaal in gebruik is gesteld, heeft dirigent Piet Struijk terecht ge meend, het ook te moeten betrekken bij het opera- en bel cantoconcert, dat zijn Rotterdams Opera Koor daar gisteravond heeft gegeven. De moge lijkheden daarvoor waren „II santo nome" uit Verdi's „La forza del destino", „Regina Coeli" uit „Cavalle- ria rusticana" van Mascagni en het slot van ..De dood van Boris" uit „Boris Godoenow" van MoessorgskL Vooral in het eerste en in het laatste stuk heeft het publiek, dat de grote zaal weer geheel vulde, ten vol le van de prachtige orgelklank en van het zeer muzikale spel van Aad van der Hoeven kunnen genieten. Het is te hopen, dat er van deze operaliefhebbers ook verscheidene naar de orgelconcerten in De Doelen zullen komen. Proef 'ns..MMM Nu al! EINDHOVEN De Coöperatieve centrale boerenleenbanken (Eindho ven) hebben vorig jaar voor bijna 300 miljoen kredieten verstrekt aan de agrarische sector. Dat is slechts veertig procent van het totaal 720 miljoen). In 1966 was dat ook ruim 300 miljoen, maar 52 procent van het geheel. Het percentage daalde als gevolg van de geringere uitlenLngen aan de coöperatieve instellingen en de sterke stijging van de kredietvraag in de niet- agrarische sector. Het totale krediet steeg in 1967 met 473 mil joen tot 3.398 miljoen. Van onze correspondent HAARLEM De uitgevers van de familiebladen Illustratie (voorheen Katholieke Illustratie) en Revu, resp. De Spaarnestad te Haarlem en de Geïllustreerde Pers te Amsterdam, hebben besloten tot een nauwe redactionele samenwerking tussen beide bladen per 1 mei a.s Do ^iqden zullen elk onder de eiger m«u. blij ven bestaan. Dat aan het einde van het „Regim Coeli" de soliste, het koor, het orgei en het orkest niet gelijk waren, zal wel voor een groot deel hieraan zijn te wijten, dat een generale repetitie in deze zaal niet mogelijk bleek, zo dat het ongewone klankbeeld de uit voerenden parten heeft gespeeld. Het is te hopen, dat de kwestie van de generale repetitie een volgende keer beter wordt geregeld. VITSTEKEND KOOR Het aandeel van het koor begon uitstekend met het openingskoor uit Verdi's „Nabucco", waarin de man nenstemmen bijzonder opvielen; ook in het gedeelte uit „La forza" waren zij te bewonderen. Een prachtig begin aan het gedeel te na de pauze maakte het koor met „Son io. la vita" uit „Iris" van Mascagni; het aandeel van het koor in „Boris Godoenow" viel eveneens te loven, evenals dat in „I Puritani" van Bellini. Zoals gezegd liep in „Regina Coeli" de zaak mis en kon het koor de zui verheid niet bewaren, waar het an ders nooit last mee heeft Bij de solisten was er één van de eigen bodem: de sopraan Jennie Vee- ninga, die verbonden is aan de Ko ninklijke Vlaamse Opera te Antwer pen. Zij bleek over een mooie, voor treffelijk gecultiveerde stem te be schikken en zong aria's uit „To3ca", „Cavalleria rusticana" en „Otello" vol temperament. Dit debuut in onze stad zal haar wel meer op de Neder landse podia brengen! Voor het eerst in ons land zong de Italiaanse tenor Dino Mamprin. Hij maakte een intelligent gebruik van zijn fraaie stem in aria's uit „Tosca", „La forza", „Andrea Chenier" en „Ri- goletto". Hij liet een verrukkelijk mezza voce horen, maar aan een niet helemaal helder falset was te mer ken, dat een verkoudheid hem hin derde. PRESTATIE Een oude bekende voor de Rotter damse operaliefhebbers was Boris Carmeli, wiens perfecte zangkunst ook nu weer alle bewondering ver diende in aria's uit „Nabucco", „La forza" en vooral in „De dood van Boris", welke partij tot zijn glansrol len behoort en die hij, dank zij zijn Russische moeder, in de oorspronke lijke taal kon zingen. Daar er geen enkel orkest voor de begeleiding beschikbaar was, heeft Piet Struijk moeten werken met bla zers van de Marinierskapel, waar hij op kon bouwen, cn met strijkers uit alle oorden van ons land, die hij de avond voor de uitvoering pas voor het eerst bij elkaar had. Het is onbe grijpelijk, dat hij het in één keer heeft klaar gespeeld, deze heterogene troep zo te laten spelen. Dat zal heel wat energie hebben gekost! Het publiek heeft door geestdrifti ge bijval laten merken, dat het bij zonder tevreden was over wat het te horen heeft gekregen. G. M. Dersjant Japan heeft Amerika gevraagd de B-52-bommenwerpers van de basis Okinawa terug te trekk n. Washing ton heeft toegestemd, maar nog geen datum genoemd. yooR liefhebbers van trams en metro's is op het ogenblik in Nederland te koop het Duitse boek „Die Untergrundbahnen der Welt", een uitgave van MVG-Mo- derne Veriags GmbH uit München en geschreven door Harold C. P. Havers. Een onmisbaar boek voor ieder een die zich, uit beroep of liefheb berij bezig houdt met openbaar railvervoer, en speciaal met me tro's, ondergrondsen of hoe cjie vervoersnetten ook mogen heten. Alle steden die een metro-net hebben komen er, in alfabetische volgorde in voor. Steeds gaan deze hoofdstukken vergezeld van tal rijke foto's en duidelijke lijn- net-schetsen. Eigenlijk is het een Engelse uit gave. Havers is technisch assistent van de chef-ingenieur van London Transport het overkoepelend li chaam voor bus- en railverbinding in Londen. Een bij uitstek deskun dige dus. In deze Duitse uitgave is bovendien veel aandacht besteed aan de metro's van Berlijn en München (in aanleg). Een apart hoofdstuk wordt ge wijd aan de tussenvorm, namelijk normale trams die ondergrondse baanstukken hebben, zoals dat in diverse Duitse steden wordt toege past, of die in aanleg zijn. In een aanhangsel zijn bron- verwijzingen aangegeven, tijdta- bellen van de ouderdom van di verse metro's (oudste 1890 Londen, jongste 1968 Rotterdam) en de toe komstige ontwikkelingen. Wat Rotterdam betreft, in dat hoofdstuk komen nogal wat on juistheden voor. De eerste (En gelse) uitgave dateert van 1966, de Duitse bewerking van 1967, dus voor de opening van Nederlands eerste metro. Vermoedelijk zullen die fouten bij een herdruk wel worden weggewerkt In ieder geval geeft het boek een schat aan informaties (ook tech nische) over de hele metro-ontwik keling in de hele wereld. 309 pagina's 25,35. Drie portefeuilles in een hand Rotterdams Operakoor in de Doelen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 11