TV-spel ontsierd
door reclame
PUZZËLHOËK
Over t geheel goede
kij kprogramma's
Jacques
wil je
een stuk
kaas*
uit het
vuistje
TROS ging boekje te buiten
Geruchtmakende
kunstwerken
M. Hulot
praat met
Hetty
Brand verwoest
café in Laren
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
On
DINSDAG 16 APWl 19*8
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het is niet alleen j
3 In onze tijd zo. dat er af en toe rellen
I m schandalen ontstaan naar aanlei-
ding van kunstwerken. Andere tijden
I kennen dergelijke situaties ook en in
i de vorige eeuw waren ze vrijwel aan j
1 de orde van de dag.
Dit laat de stichting Openbaar
Kunstbezit haar kijkers zien in vier
r vu afleveringen van de lopende cursus,
waarvan de eerste donderdag 18 april
op het scherm komt. Het is de van de
.rSbuis in diverse uitzendingen welbe
kende mr. G. J. P. Cammelbeeck, die
de serie presenteert en zal laten uit
komen, hoe misplaatst de kritiek dik
wijls was. (Later op de avond is hij
weer te zien en te horen bij de VA-
RA-tv als gespreksleider in een
discussie over „Met of zonder kinde
ren op vakantie?")
Openbaar Kunstbezit zegt dat het
iln deze vier uitzendingen niet in de
eerste plaats gaat om kostelijke anec
dotes die er ruimschoots in voorko
men of om aantijgingen tegen be
langrijke lieden, maar om er achter
te komen, waarom een kunstwerk ge
rucht kan veroorzaken: het antwoord
op die vraag kan juist een sleutel
Izijn om de kunst zelf te bereiken.
Zekerheid omtrent „het" antwoord is
er echter niet, daarvoor is het terrein
te uitgebreid en te weinig ontgonnen.
Daarom is het des te aantrekke
lijker. deze uitzendingen op Ned. 2
eens goed te volgen.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. deel v.d. schip; 4.
part, 7. muzieknoot, 8. electrisöh ge
laden atomen, 10. boom, 12. Europe
an, 14. houten vat, 15. bitter yoch'c,
16. voegwoord, 1& de oudste (afk.),
li telwoord, 22. punthoed. 24. land in
Europa, 25. verhindering. 26. niet de
zelfde, 28. bijwoord, 30. lidwoord, 31.
telwoord, 33. bron, 35. water in Z.H.,
37. muzieknoot, 38. vogel, 40.
maanstand, 41. lichaamsdeel, 42.
opschik.
Verticaal: 1. verkeerd. 2. muziek
noot, 3. voorzeïsel, 4. boom, 5. voeg
woord, 6. meisjesnaam. 7. teken, 9.
bijwoord, 11. kruipend dier, 13. plaats
in Limb., 15. schuifbout, 17. in de
richting naar omlaag, 18. rang, 20.
een zekere, 21. keurig, 22. groente, 23.
plaats in Gelderl., 25. landman, 27.
soort van kraai, 29. afgelegen, 32. ei
kenschors, 33. flauw. 34. onderricht,
36. achting, 38. muzieknoot, 39. munt
in China.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. baal, 4. kaal, 7. die
naar, 10. Leeds, 12. arend, 14. tel, 15.
pan, 17. Noë, 18. rem, 20. dar, 21.
ieder, 22. ork, 24. aga, 26. roe, 27. art,
29. ras, 31. Ospel, 33. emelt 35. Enge
len, 36. melk, 37. Esla.
Verticaal: 1. belt, 2. Adèle, 3. lid, 4.
kar, 5. arena, 6. lade. 8. esp, 9. aan,
11. eerloos, 13. normaal, 16. ander, 19.
mik, 20. dra, 23. repel, 25. grens, 26.
room, 27. alg, 28. tel, 30. stoa, 32. enk,
34. mee.
Dodelijke val van trap
ROTTERDAM Maandagnacht is
de heer S. C. F. Langendijk, 67 jaar,
in zijn woning in de Hamelstraat van
de trap gevallen en overleden. Toen
een bovenbuur 's ochtends thuis
kwam. vond hij het stoffelijk
overschot in het portaaltje liggen.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De TROS heeft
zondagavond, alle voorschriften met
voeten tredend, een stevig stuk recla
me verwerkt in de opvoering van het
spel „De lankmoedige minnaar" van
Graham Greene.
Waarschijnlijk zijn de hoge kosten
van een met acteurs van het eerste
plan bezette stuk het budget van de
kleine omroep te boven gegaan en
heeft men die, om op Pasen „goed
voor de dag te kunnen komen", ge
deeld met de directie van een groot
Amsterdams hotel. Maar daaraan had
de TROS helemaal niet mogen begin
nen. Trouwens: van de nood is geen
deugd gemaakt, maar een ontsierd
spel.
Indien de commissie, die moet toe- j
zien op het voeren van verboden re- j
clame in radio- en tv-uitzendingen. i
dit over haar kant zou laten gaan, I
was spoedig het hek van de dam.
Wij kregen in de aangepaste tekst I
van Ellen Vogel niet alleen te horen j
dat het bedoelde hotel „het beste"
was, maar de naam ervan werd nog
vijfmaal met nadruk herhaald, ter
wijl het verder totaal niet in het
spel te pas kwam.
Dat zoiets niet belangeloos gebeurt,
zal niemand betwijfelen. Dit was
openlijke reclamevoering zonder
meer. Het is wel te begrijpen dat de
jonge TROS die natuurlijk in geld
zorgen zit, naar mogelijkheden tot
kostenverlichtingen zoekt, maar
daarmee zijn verboden en volstrekt
ontoelaatbare zaken niet goedgepraat.
Het zou een koud kunstje zijn voor
alle omroepen, op een dergelijke ma
nier aan extra geld te komen: men
kan er alle kanten mee uit. Juist om
deze uitwassen te voorkomen werkt
de commissie, van overheldszijde als
„toeziend" ingesteld.
Iets nieuws is het invlechten van
reclame in voorstellingen niet. in de
theaters kent men het allang, maar
daar gelden andere ncrmer. Het is
overbekend, dat enkele van onze gro
te cabaretiers in hun conferences
rustig merkartikelen e.d. noemen en
demonstreren, maar dat wordt er bij
een ev. radio- of tv-optreder. zorg
vuldig uitgevlooid; dat mag nu een
maal niet. Iedereen weet, dat er zelfs
geen krantekop, geen flessemerk
of herkenbaar pakje sigaretten onder
de tv-requisieten mag voorkomen, al
slipt daar wel eens min of meer per
ongeluk Iets doorheen.
Ook is het streng verboden, in de
radio een merkartikel of firmanaam
te noemen. Verspreekt een leek (bijv.
een geïnterviewde) zich toch, dan is
de commissie er als de kippen bij, de
betrokken omroep op de vingers te
tikken.
Uitsluitend van het reclameverbod
in de ether is de benaming „een lam
penfabriek in het zuiden des lands"
afkomstig. Dit grapje wordt ooglui
kend toegelaten omdat het een we
reldconcern betreft, dat van zo'n aan
duiding geen direct voordeel kan ge
nieten. Maar er is wel degelijk ge
waarschuwd, dat ook dit niet ongeli
miteerd kan worden gelanceerd.
Wat de TROS nu heeft klaar
gespeeld, gaat de normen te buiten.
Bovendien is negatief succes bereikt:
zulke opzettelijkheden irriteren de
kijkers/luisteraars en halen de waar
de van een toneelstuk naar beneden.
Wij stappen beslist niet in de
schoenen van de toeziende commissie,
maar protesteren gewoon als kijker
tegen de ontsiering van een to
neelspel als kunstmanifestatie op de
beeldbuis. De waardering voor de in
houd van het stuk op zichzelf (een
pleidooi voor o.i. afwijsbare „mariage
a trois") staat hier buiten. Het is
voor ons storend, wanneer de
oorspronkelijke tekst wordt omge
vormd terwllle van opvallende recla-
Wat ons betreft kan de TROS het
dan beter wat kalmer aan doen en
minder dure dingen op de buis bren
gen, dan ons een vertoning als dit
voor te schotelen. Daarmee behoeft
de kijker geen genoegen te nemen.
Indien dit voorbeeld zou worden ge
volgd, zou de commercie snel invloed
krijgen op onze programma's en dat
wenst Nederland immers niet. We
zijn veel te blij, daarvan verschoond
te zijn.
Vanavond bij de NTS (9.50 uur op
Ned. 2) weer eens iets heel anders.
Jacques Tati, schepper van de figuur
„Monsieur Hulot", is in Nederland ge
komen om zijn nieuwe film Play-
i time" te introduceren. In studio Belle-
'J vue ontmoet hij nu een aantal wel-
bekenden van diverse takken van
kunst: de actrice Caro van Eyck. de
zangeres Cora Canne Meijer, de caba
retiers Hetty Blok en Rinus Ferdi-
nandusse, de cineast Bert Haanstra en
de acteur-regisseur Kees Brusse.
-« Dit „panel" gaat Tati in de gedaante
van Monsieur Hulot magen stellen,
die hij mimisch zal beantwoorden. Dat kan heel interessant worden, 't Gaat onder
motto: je hoeft eikaars taal niet meester te zijn om met elkaar te kunnen praten.
U ziet Monsieur Hulot", alias Tati, hier in gesprek met Hetty Blok, die hem letter
lijk en figuurlijk op de voet volgt. Regisseur Loet Steenbergen was tevoren naar Parijs
gegaan om met Tati een opzet voor het programma te maken, maar deze wees dat af:
dat programma maakt zichzelf, zei hij. En terecht, zoals u hopelijk zult zien.
LAREN Het Larense café De
boeren hofstede, een voormalige
boerderij die op de monumentenlijst
staat, is in de nacht van zaterdag op
zondag door brand verwoest. De
schade is nog niet bekend, maar men
vermoedt dat deze ongeveer andér-
half twee ton is.
De brand van dit met riet gedekte
perceel was zo hevig, dat de brand
weer van Laren, assistentie moest
vragen van de brandweer van Hil
versum. De eigenaar, de heer H.
Duurland, kon zelfs zijn kleding niet
meer uit het vuur redden. Oorzaak
van de brand is nog niet bekend.
Over 't geheel genomen waren er
in de afgelopen dagen goede kijkpro-
gramma's op de buis, al kan men in
waardering voor het gebodene van
smaak verschillen. Dat is zo en zal
altijd zo blijven. Menigeen had mis
schien wat meer ernst gewild, dege
nen die op ontspanning uit waren
zijn echter het best aan hun trekken
gekomen.
Zaterdagavond viel er oprecht te
genieten van de eerste aflevering van
BBC's „Oliver Twist", welke de
NCRV ons liet zien. Zeer vele kijkers
zijn gebaat bij de kwalitatief
hoogstaande Britse opvoeringen van
romantische verhalen uit een vrij re
cent verleden.
Het volle pond kregen de knappe
beschrijvingen welke Dickens heeft
gegeven van de ten hemel schreiende
mistoestanden in de exploitatie van
weeskinderen, die ons nu ongelooflijk
voorkomen maar juist om hun- abso
lute waarheid het werk van deze au
teur zo'n grote waarde geven.
In uitstekend contrast met deze
uitzending was de bijzonder mooie
uitvoering van de Lukaspassie, opge
nomen tijdens het Holland Festival
1967 in de Rotterdamse Doelen door
de West-Duitse televisie. Ook hier
mee heeft de NCRV deze avond zeker
vele kijkers een genoegen gedaan.
Open graf
Van zondagavond kan als hoogte-
punt genoemd worden een indrin
gend Paasspel van Charles E. Is
rael, in 1964 in Canada onderschei
den en uitgezonden onder de naam
The Empty Tomb en nu gebracht
onder de titel Het Open Graf. Het
gold het geactualiseerde en gedra
matiseerde opstandingsverhaal, dat
door reporters via de televisie op
sensationele wijze wordt gevolgd.
Men kan natuurlijk (ernstige) be
zwaren tegen een zodanige uitwer
king hebben de auteur dekte zich
daartegen door nadrukkelijk als
kanttekening te plaatsen dat hij al
leen maar „aan een man als Chris
tus gedacht had" maar voor de
goede verstaander kon het spel toch
ook een Boodschap hebben, namelijk
dat, ware Christus in onze tijd ver
rezen, wü Hem waarschijnlijk ook
als een valse profeet zouden hebben
genegeerd.
*De lankmoedige minnaar van Gra
ham Greene, een eigen productie
van de TROS met Ellen Vogel,
Joan Remmelts, Guus Oster en an
deren zou een melodramatische
draak geworden zijn, als het slot er
niet was geweest, dat tot nadenken
stemde.
De VPRO had maandagavond drie
uitstekende programma's met als
tegenhanger een goedkope Engelse
klucht, het aankijken niet waard.
Verrassend en aantrekkelijk was
het royaal opgezette optreden van
Jenny Arean in een nieuw reper
toire, dat zij heel goed baas was en
waarin de liedjes „Kinderen" en
„Oorlog" vooral opvielen. Jenny
toonde haar veelzijdigheid opper
best en onder regie van Rob Touber
ontstond een uniek samenspel met
de Vermeire-marionetten.
Paasprogramma
Het moderne paasprogramma
„Vermoeide opstandeling" bleek met
de grootste zorg te zijn gekozen en
samengesteld. Na een sinistere mo
noloog van Kees Brusse waren di
verse liedjes te horen, soms met
tragische aanklachten, soms cru (de
diplomatie) of navrant (de laatste
bijdrage van Gerard Cox), alles
zeer eigentijds, maar nergens kwet
send of profanerend.
Het liedje van Boudewijn de
Groot op het paasei en de bijdrage
„schemerzone", gespeeld door Kees
Brusse, gingen de diepzinnige kant
uit, maèr heel direct, treffend en
beschamend was de „rondvraag op
straat" gemonteerd.
Tussen dit alles door vertelde Ton
Lensink zeer mooi het Bijbelver
haal. De VPRO had met dit pro
gramma inderdaad iets eigens te
zeggen: een evenwichtig resultaat
na diverse mislukte pogingen, ook
al kunnen we niet elk onderdeel
ervan evenveel prijzen, maar dat
hoeft beslist niet. De uitzending in
haar geheel was moeiend en van
hoge kwaliteit.
Besloten werd met nog een ge
deelte van het „afscheid van Jac
ques Brei", de voortreffelijke Franse
chansonnier, die zich op het punt
van zijn korte carrière plotseling
terugtrok en daarbij de beste her
inneringen achterliet.
De AVRO vulde haar zendtijd op
Nederland 2 na het nieuws geheel
met het tweede deel van het lange
historische verhaal „Wallenstein" in
Duitse opvoering.
NEDERLAND 1 VARA
7.06 uur 2e aflevering Kenilworth.
8.20 uur Achter het nieuws: Vietnam.
9.45 uur Lucy show in kleur.
10.10 uur Koning Klant: incassobureaus.
NEDERLAND 2 NTS
7.15 uur gewestelijk nieuws.
7.35 uur De 21ste eeuw.
8.20 uur Dubbelspion.
9.10 uur Denk-beeld: gesprek met prof. dr. K. Posthu
mus over de betekenis van wetenschappelijk
onderwijs.
9.50 uur „Monsieur Hulot in Holland".
HILVERSUM 1 KRO
8.00 uur kamermuziek.
8.45 uur programma over Artaud le Momo. schepper
van het theater van de wreedheid.
10.00 uur kunstrubriek.
11.00 uur Contekst, discussieprogramma.
HILVERSUM II AVRO
7.35 uur hersengymnastiek.
8.30 uur cabaret met Fiet en Frans Koster.
9.00 uur Alex de Haas over kunst van toen.
10.00 uur documentaire „Uittocht onder de tropenzon".
11.55 uur (NRU/NCRV) Muziek van eigen tijd.
qt voedzaam
gemakkelijk
lekker
67
U blijft van me af, u mag mij niet onderzoeken!
Het was een nauw onderdrukte kreet. Freek klemde het
dek vast of het van hem werd afgetrokken.
Wegen bleef hem vast aankijken. Ik vraag het niet voor
mij, maar voor je moeder; zij is ongerust over je.
Freek zweeg, zijn ogen stonden strak en wanhopig; zonder
geluid vormden zijn lippen weer het woord nee.
Wat scheelt je nog meer behalve dat je kou hebt gevat?
Heb je daar zelf enig idee van?
Geen antwoord.
Ben je soms ergens bang voor? Is er een meisje in het
spel?
Freek zweeg, schudde alleen het hoofd toen de ander
aandrong. Die dacht weer aan iets dergelijks.
Dus ik mag niet onderzoeken?
Nee.
Voor het eerst weer een antwoord, koppig en nors.
Dan moet je 't zelf weten.
Wegen rees overeind, zijn strenge ogen peilden. Freek
ontweek de blik, deed demonstratief zijn ogen dicht.
Beneden wachte Eleonoor. haar ogen hunkerden.
Wegen schudde het hoofd. Niets mee te beginnen, Nora,
hij is zo koppig als een ezel, ik mag niet aan hem komen. En
daar ik in dit geval niets forceren wil, moet je je er maar bij
neerleggen. Ik zal even bij Van der Held aanrijden, mis
schien dat een vreemde meer bereiken kan. Ik geloof niet
dat je nu bepaald erg bang hoeft te wezen, die kou lijkt mij
niet ernstig en wat er verder achterzit, hetzij liefdesverdriet
of iets anders, dat moet Van der Held dan maar zien uit te
vinden.
Hij klopte bemoedigend op haar schouder, gaf haar een
kus, die zij lauw beantwoordde, en ging.
XI
De dag ging verder, traag en zwaar. Freek lag in zijn
kamer, waar de gordijnen waren gesloten; het zonlicht lag
goudbruin door de banen gevlied.
Buiten en beneden de gewone daggeluiden; de schel rin
kelde. de telefoon ging, de slagersjongen floot op de stoep
een deuntje.
Freek wilde slapen, maar zijn gedachten joegen koortsig,
cirkelden steeds om dezelfde punten; de slaap kwam nie
Zijn lichaam brandde, zijn armen en benen leken zwaar en
hulpeloos. Soms, net als zijn denken begon te rusten, voer er
een schok van angst door hem heen, alsof Wegen zich over
hem heen boog en hem wilde onderzoeken, zijn zin wilde
doorzetten zoals gewoonlijk. Dan was er ook die niet
verschoten plek op het behang... Die martelende vrees om
toch maar vooral geen liefde meer te voelen voor wat eens
zijn vader was geweest, want dat was een afwijking, een
symptoom van waanzin. Vader... Toch, ondanks alles hun
kerde nu juist alles in Freek naar die steun en ook dat-
was...
Met een schreeuw vloog hij overeind, bang voor zichzelf,
voor de reeds aansluipende schemer door de dichte gordij
nen.
Toen zijn moeder kwam aanlopen, lag hij zonder enige
zelfbeheersing te huilen als een rampzalige.
Eleonoor trachtte hem te sussen, maar hij duwde haar we
toen ze de armen om hem heen sloeg, liet slechts toe dat zij
zijn haar streelde en met zachte druk zijn hand vasthield.
Langzaamaan begon hij tot rust te komen, van moeheid,
omdat hij niet meer kon. Eleonoor keek op hem neer zoals
hij daar lag, als in kramp, zijn mond vertrokken, de gezwol
len ogen toe.
Af en toe schokte nog zijn ganse slanke lichaam, ging er
een krampachtige rilling door de gloeiende hand, die zij in
de hare hield.
Eleonoor beet zich op de lippen. Wat had hij, haar arme
kind? Hoe moest zij hem helpen, hem troosten en opbeuren?
O, als hij toch maar niet hetzelfde .als Arnold had! Die wa»
wel hard ziek geweest, had wel veel koorts gehad en geijld,
maar hij had niet gedaan zoals Feek nu deed, zo als iemand
die diep ongelukkig is. Diep ongelukkig...? Kon het dat zijn?
Kon haar jongen zich diep ongelukkig voelen terwijl zij er
toch altijd alles voor over zou hebben en had overgehad om
hem te verwennen en plezier te doen? Of was het werkelijk
een meisje, zoals Meine dacht, een meisje, dat hem niet
wilde bijvoorbeeld...? Eleonoor voelde drift in zich opsprin
gen. Dat bestond niet, een meisje, dat haar zoon niet zou
willen. Zo'n knappe slanken jongen, met zulk een opvallend
uiterlijk als hij. Maar wat dan? Zou hij... met een vrouw...?
Onmiddellijk verwierp zij deze gedachte. Doch wat na alles
in haar post vatte was de vraag of de redding van dat katje
niet een verkapte wanhoopsdaad kon zijn geweest om iets
anders, iets heel anders dat zij niet kon achterhalen.
Zij schrok bijna toen het meisje aantikte en zei dat de
dokter er was.
Eleonoor ontmoette hem beneden in de salon: flinke, reeds
oudere man, geheel grijs van haar, met een klein wit sikje
en vriendelijk lichte ogen achter schitterend brilleglas.
Eleonoor kende hem wel, omdat hij een collega van haar
man was. Van der Held was een eenvoudig mens, te eenvou
dig, vond Eleonoor anders. Hij leidde een stil en bijna sober
bestaan. Maar Eleonoor had vaak genoeg zijn kunde horen
roemen.
(Wordt vervolgd)
Oost-Duitsland:
2e net en kleur
HILVERSUM Uit
Oost-Duitsland wordt gemeld, dat de j
Deutsche Fernsehfunk Ostzone vol
gend jaar een tweede tv-net gaat ex
ploiteren. Tevens zal dan kleurente
levisie worden ingevoerd. De bouw
van het net is al begonnen, maar het
zal waarschijnlijk najaar 1969 wor
den, eer de plannen kunnen worden
gerealiseerd.
Oost-Duitsland zal voor de kleu
rentelevisie het Russische systeem,
een soort tussenfase van het Franse
SECAM en het Duitse PAL, volgen.
Hilversum I, 402 m. KRO:
18.30 Nieuws. 18.46 Actualitei
ten. 19.05 Licht orkest en so
listen. 19.40 Conciliepostbus.
muziek. 20.45 Artaud le oo,
hoorspel. 21.45 Kerkorgelcon
cert (gr.) 22.00 Kunstkroniek.
22.30 Nieuws. 22.40 Overweging.
22.45 De zingende kerk. 23.00
Kontekst: magazine, waarin op
de dingen wordt doorgepraat,
23.30 Liedjesprogramma.
23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. AVRO:
18.00 Nieuws. 1816 Radiojour
naal. 18.25 Liedjesprogramma.
18.50 Licht pianospel. 19.00
Discussierubriek voor actuele
zaken. 19.30 Nieuws. 19.35
Hersengymnastiek. 22.00 A-
musementsmuzlek (gr.) 20.30
Cabaretprogramma. 21.00 Ste
reo liederen (opn.) 21.45 Stere-
o: Licht Instrumentaal ensem
ble. 22.00 Uittocht oneer de
tropenzon, documentaire. 22.30
nieuws 22.40 Radiojournaal.
NRU: 22.55 Signaal - muziek
van eigen tild (opn.) 23.55-24.00
Nieuws.
televisie
vanavond
me. NTS: 19.00 Journaal.
19.06 Kenilworth. TV-film (dl.
STER: 19.03 Reclame. VARA:
2). STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. VARA: 20.20 Achter het
nieuws: speciale uitzending
over Vietnam. 21.45 In kleur:
De Lucy Show. 22.10 Koning
Klant: consumentenrubriek.
NVSH: 22.35 Sextant: Abortus
en de wetgeving. NTS:
22.45-22.50 Journaal.
Nederland II. NTS: 18.50 Pi-
po de Clown. STER: 18.58 Re
clame. NTS: 19.00 Journaal.
19.03 In kleur: Suriname en de
Nederlandse Antillen, filmbe-
rlcht. 19.15 Van gewest tot ge
west. 19.35 In kleur: De 21e
eeuw: dl. 25 - Nooit te Jong om
te lerendocumentaire
TV-film. 20.00 Journaal. STER:
20.16 Reclame. NTS: 20.20 In
kleur: Dubbelspion, TV-film:
Het meisje met de kostbare
Madonna (II). 21.0
Madonna (II). 21.10 Denk-beeld,
gesprek. 21.50 Programma met
de filmacteur en regisseur
Jacques Tati. 22.l5p22.20 Jour
naal.
BELGIë
Nederlands progr. Kanalen 2
en 10. 18.55 Zandmannetje
19.00 Tienerklanken 1935 Kwart
Kwart-efje. 19.52 Mededelingen
en Hier spreekt men Neder
lands. 20.00 Nieuws. 20.25 Bio
grafie (VI) Geschiedenis en re
pertoire van het orkest The
Ramblers. 21.05 Een dame uil
de provincie. Humoristische
eenakter. 22.05 Auteurs te gast
Inde studio. 22 40 Nieuws.
Hilversum I. 402 m. NCRV:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Klassieke
grammofoonmuzlek. 7.30
Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.45
Stereo: Klassieke dansen. 8.00
Nieuws. TROS: 8.11 Lichte
grammofoonmuziek en praat
je. (8.30 Nieuws). 9.10 Muziek
uit Midden-Amerika. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Voor de kleu
ters. 9.55 Semiklassieke gram
mofoonmuziek. 10.30 Voor de
vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 A-
musementsprogramma 11.50
Actualiteiten. KRO: 12.00 Geva
rieerd programma (pl.m. 12 22
Wij van het land: 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nieuws: 12.41 Ac
tualiteiten: 13.15 Onderne
mend.) NCRV: 14.00 Moderne
orkestmuziek (gr.) 15.00 Voor
oudere luisteraars. 16,00
Nieuws. 16.02 Voor de jeugd.
17.00 Stereo: Kinderkoor. 17.15
Recht op en neer: cabaretpro-
eramma. 17.30 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 17.50 O-
verheidsvoorlichting. 18.00 Veel
gevraagde gewijde muziek
(gr.).
Hilversum n. 298 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek- 7.32 Lichte grammo
foonmuziek. (7.30-7.36 Van de
voorpagina: .persoverzicht))
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten
8.20 Lichte grammofoonmuziek
(8.30-8.35 Voor de huisvrouw).
9.00 Stereo: Klassieke orkest
muziek (gr.) 9.40 Lichte gram
mofoonmuziek. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nieuws. 1102
Voor de vrouw. 11.40 Stereo:
Piano-recital (gr.) 12.00 Stereo:
Amusementsmuziek (opn.)
12.22 Voor het platteland. 12.26
Mededelingen voor land- en
tuinbouw. 12.29 Stereo:
Walsorkest. 13 00 Nieuws. 13.11
Actualiteiten. 13.25 Licht or
gelspel. 13.45 Gesproken por
tret. 14.00 Voor de kinderen.
15 00 Stereo: Omroeporkest.
15.40 Stereo: Omroepdubbel-
kwartet. 16.00 Nieuws. 16.02
Voor boven de zestig. 17.02 Ou
de liedjes. 17.20 Voor de jeugd
Hilversum III. 240 m. en
FM-kanalen. NCRV: 9 00
Nieuws. 9.02 Lichte vokale mu
ziekles. 10.00 Nieuws. 10.03
Nieuwe langspeelplaten. 10.30
Ramblers Radio Reprises.
NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Ope
retteklanken. U.30 Muziek uit
alle windstreken. (1200
Nieuws.) 12.30 Fragmenten uit
de musical: Ja ik wil. AVRO:
13.00 Nieuws. 13.03 Actualitei
ten. 13.06 Vrolijk platenpro-
gramma. 14.00 Nieuws. 14.03
Muziek Boetiek. 15.00 Nieuws.
15.03 Arbeidsvitaminen (gr.)
16.00 Nieuws. 16.03 Verzoekpla-
tenprogramma. 17.00 Nieuws.
17.05-18.00 Platenprotramma
voor automobilisten.
Nederland I. NTS/NOT:
s'CRV: 17.00-17.35 Voor de kin
deren.
België: Nederlands progr.
Kan. 2 en 10. 16.00 Het Corsl-
FERDNAND
964-0
T'PIO f
f