Portugal wil aan zending eind in maken Angola KERK HEEFT PLAN ACTIE MANKRACHT (Ex-)vrijgemaakten vragen: wat nu? Vergaderingen verboden Twee kerken trekken zendelingen terug Hanoi Ds. Wesseldijk in Middelburg: Leraar blijft bereid de Mammoet te schragen Een woord voor vandaag winnaressen Vietnamees j es naar ons land? Ds. Poort wijst gesprek af Drs. J. A. de Jonge aan VU gepromoveerd Ds. Van der Stoel naar erel. kerken Drs. De Jong voor chr. vhmo: ZATERDAG 6 APR Dat nooit", zeggen de discipelen als Jezus hen vertelt dat Hij gedood zal worden. Wat antwoordt Hij? ,J)e steendie de bouwlieden afgekeurd haddendeze is tot een hoeksteen ge worden", citeert Hij uit de psalmen. Gods weg is anders dan onze wegen. Hoe spits ook de knapste koppen kunnen redeneren, nooit zijn ze in staat om Gods weg te leren kennen. Waarom niet? Omdat wij een ander inzicht van macht hebben. Wij denken aan legers, machinegeweren, kanonnen en atoombommen. God denkt aan eerlijkheid, geloof, vertrouwen en gehoorzaamheid. Onze tijd is erg gevoelig voor onrecht. Overal wordt gedemon- streerd tegen de oorlog in Vietnam, tegen apartheid, tegen j oorlogsmisdaden. De „macht van het goede" wordt op straat gebracht. Ik heb er geen bijbels bezwaar tegen. De bijbel verbiedt derge lijke demonstraties nergens. Ik heb er wel bezwaar tegen dat sommigen menen dat ze daardoor iets bereikt hebben, een bij drage geleverd hebben voor de vrede. Want ze hebben tegen de legers van de grote machten slechts de macht gesteld van de menigte. Zo wordt mensenmacht met mensenmacht be streden. De bijbel echter leert, dat de vrede niet door machtsvertoon wordt verkregen, maar door verzoening, niet door de houding van „Merk toch hoe sterk", maar door „Ziet, met zulke grote liefde ik u heb lief gehad". Vrede wordt niet verkregen door demonstraties in de straten, maar door uitingen van liefde. W« lezen vandaag: Lucas 21 20-38. We lezen morgen: Lucas 22 1-13. van de week Mej. M. Poiesz, Groen van PrinstererIaanll2,Assen;Mevi\ E. Florie-Plokhaar, Mariastraat 5, Nuth (L); Mevr. M. van Adri- chem, Westenenkerzijweg 4. Apeldoorn; Mevr. H.C. Middel, Rembrandtlaan 42a, Schiedam; Mej. M. van Meerkerk, Corn. SmitBtraat 70, Alblasserdam. Doe óók mee aan het 3 Ster- renspel.Win óókf 100.-. Vraag uw leverancier! HIJ weet er alles van! DEN HAAG De regering heelt e«n verzoek van de stichting Terre des Hommes-Nederland om zoveel zieke en gewonde Vietnamese kinderen in Nederland toe te laten als nodig is om hen hier de nodige medische behandeling te laten ondergaan nog niet ingewilligd. Minister Polak (justitie) heeft mede namens zijn ambtgenoten van sociale zaken en volksgezondheid en van buitenlandse zaken in antwoord op vragen van het Tweede-Kamerlid mejuffrouw mr. A. M. Goudsmit (D'66) gezegd dat de stichting om concrete en gedetailleerde gegevens ia gevraagd. Na ontvangst van deze gegevens zullen de ministers zo spoedig mogelijk een beslissing nemen. Met het ontsluiten van de deur opent ds. H. J. F. Wesseldijk het nieuwe kerkcentrum voor Zeeland. Ds. H. M. Strating, di recteur voor maatschappelijk werk in Zeeland (midden) en ds. B. Zoodsma uit Wemeldinge, voorzitter van de PKV. rechts kijken toe. DEN HAAG Ds. J. J. Poort te Ka- merik heeft een uitnodiging tot gesprek, die het hoofdbestuur van de SGP hem deze week gedaan heeft, afgewezen. Het hoofdbestuur verbond er de voor waarde aan, dat ds. Poort het contact met de protestantse stichting voor ver antwoorde gezinsvorming (PSVG) zou loslaten. Hij heeft het hoofdbestuur la ten weten, een gesprek op deze basis niet zinvol te achten. SCHIPHOL De Franse minister van vervoer Jean Chamant is na een tweedaags bezoek aan ons land gistermiddag naar Parijs teruggekeerd. Zijn gastheer was staatssecretaris Kevzer (verkeer en waterstaat) met wie hij de Europese vervoerspolitiek besprak met het oog op de vergadering van EEG-ministers van vervoer op 29 en 30 april in Brussel. (Van onze onderwijsredactie) AMSTERDAM a Aan de Vrije Universiteit is gisteren de heer J. A. de Jonge gepromoveerd tot doctor in de economische wetenschappen op het proefschrift De industrialisatie in Nederland tussen 1850 en 1914. Pro motor was prof. dr. W. J. Wieringa. De kern van het onderzoek wordt gevormd door 'n analyse van de ont wikkeling in een tiental belangrijke bedrijfstakken, waarbij gebruik is gemaakt van statistische gegevens die in weinig toegankelijke vorm in allerlei dest/ds verschenen departe mentale verslagen en andere over heidspublicaties zijn geboekstaafd. De structurele veranderingen in de nijverheid zo blijkt uit dit onder zoek waarbij ook aandacht is geschonken aan veranderingen in de productietechniek, in de arbeidsvoor ziening, in de afzet en in de rechtsvorm van de ondernemingen waren pas tegen het einde van de negentiende eeuw zo ingrijpend, dat men van industrialisatie kan spreken. In voorafgaande jaren, met name gedurende de .Greet Depression', die ook aan de Nederlandse volkshuishouding niet voorbijging, hebben blijken van vernieuwingsacti viteit weliswaar niet geheel en al ontbroken doch pas na 1895 vonden deze initiatieven navolging over een breed front. Jan Aart de Jonge werd in 1926 te Delft geboren. Na zijn hbs-opleiding studeerde hij aan de Nederlandse Economische Hogeschool te Rotter dam. Hij werkte van 1951 tot 1954 bij het Centraal Planbureau, waar hij betrokken was bij de opstelling van de economische jaarplannen. Na eni ge jaren als cursusleider gewerkt te hebben op de volkshogeschool Olaertsduyn, trad hij in dienst bij het Centraal Bureau voor de Sta tistiek. Sinds 1965 is de heer De Jon ge als medwerker voor de sociale en economische geschiedenis verbonden aan de Vrije Universiteit. Russisch-ortliodoxe radiokerkdiensten NEW YORK De naar schatting vijftig miljoen orthodoxe christenen in Rusland hebben maar de beschik king over achtduizend kerken, die zich bovendien meest in de grotere steden bevinden. Het gevolg is. dat ongeveer de helft van de orthodoxen in Rusland (25 miljoen) nooit aan de kerkdienst kunnen deelnemen. Om in deze lacune te voorzien heb ben orthodoxe Amerikanen van Rus sische afkomst een comité gevormd, dat zich de wekelijkse uizending van Russisch-orthodoxe radiokerkdiensten ten doel stelt. (Van onze kerkredactie) NEW YORK De Verenigde Kerk van Canada en de Verenigde Kerk van Christus in de Verenigde Staten hebben besloten bijna al hun zendelingen uit Angola terug te roepen. Deze maatregel is genomen, omdat de politiek van Portugal er duidelijk op gericht is, de protestantse zendingsactiviteiten in Angola uit te roeien, zei dr. Alford Carleton, vice-voorzitter van de zendingsraad van de Amerikaanse kerk, toen hq de beslissing bekendmaakte. Alle zendelingen die recht op verlof hebben, is opgedragen voor eind juni terug te keren. Dat zijn er zestien. Het betekent dat er straks van de 45 zen dingsmensen, die in 1960 voor deze kerken in Angola werkten- nog slechts drie over zullen zijn, allen Amerika nen. De dertig scholen, ziekenhuizen en klinieken van deze zending zijn dan op twee na allen verstoken van zen dingsarbeiders. De Amerikaanse en de Canadese kerk zijn beiden ontstaan door ver eniging van oudere kerken, voorna melijk congregationalisten en presby terianen. Overnemen In de gemeenschappelijke verkla ring van de zendingsraden van beide kerken wordt de verwachting uitge sproken, dat Afrikanen in staat zullen zijn de leiding van de jonge Kerk van Centraal-Angola over te nemen. Misschien krijgen ze het nu gemak kelijker, omdat zij niet meer de last hebben te dragen van de verdenking, doordat ze met blanke zendelingen in contact staan. Maar in de verklaring wordt ook gezegd, dat vele jonge ker kelijke leiders (ook rooms-katholie- ken) gevlucht zijn uit Angola, liever dan te buigen onder het koloniale re gime. De zendingsraden zeggen in hun verklaring, dat de zending de Ango- lezen plaatselijk sociale en economi sche verantwoordelijkheid leerde dra gen. Deze politiek was de Portugezen niet aangenaam. De zending zou de bevolking verder „denationaliseren", mede doordat vooral in de volkstaal gepreekt wordt. Overigens wordt al het onderwijs op de zendingsscholen in het Portugees gegeven. Dé autoriteiten verwijten de protes tanten een belangrijk deel van de on rust, hoewel het terrein van de Kerk van Centraal-Angola honderden kilo meters verwijderd is van het gebied, waar gevochten wordt, (in het noor den, waar sinds 1961 een opstand woedt, werken voornamelijk Britse baptisten; Red.) Angola te beginnen. De kleine Bap- tisten Conventie van Angola had hier- I om gevraagd. Deze conventie, ont staan door zendingsarbeid van Portu- gese baptisten, richt zich in tegen- 1 stelling tot de andere zendingen in het land op de Europeanen en de Por tugees sprekende Afrikanen in de ste den. AMSTERDAM Ds. J. P. van der Stoel, een van de twee predikanten van de gereformeerde kerk (vrij gemaakt van Amsterdam-Centrum, heeft zich gevoegd bij de gerefor- de kerk van Amsterdam. Ds. Van der Stoel is 53 jaar. Hij werd in 1942 predikant bij de gere formeerde kerk van Overschild, maakte zich daar in oktober 1944 met het grootste deel van zijn gemeente vrij. stond vervolgens in Groningen, Batavia en Grootegast-Gerkeskloos- ter en sinds 1952 in Amsterdam- Centrum. (Vervolg van pag. 1) Roemenië heeft een beroep ge daan op Amerika, nu definitief te stoppen met de bombardementen op Noord-Vietnam. Generaal Westmoreland, opperbe velhebber van de Amerikaanse strijdkrachten, heeft vandaag in Wash ington overleg gepleegd met Johnson, die zoals elders gemeld zijn reis naar Honoloeloe in verband met de spanningen in eigen land heeft af gelast. Kansen Het beleg van Khe Sanh, dat 76 dagen geduurd heeft, is gisteren of ficieel doorbroken verklaard. Mari niers en eenheden van het leger verspreidden zich over de heuvels en achtervolgden de terugtrekkende Noordvietnamezen. Alles wijst erop dat de communis ten de mogelijkheid om de basis weg te vagen via een invasie vanuit Laos, hebben opgegeven. in beslag De predikant, die dit werk onge veer 25 jaar doet, betoogde dat gesproken kan worden van een we reld van wonderen. Uit zijn betoog bleek dat de offervaardigheid van de kerkleden bijzonder groot is. Ge woonlijk wordt de begroting met een tekort aangeboden, maar voor het einde van het jaar is dat tekort meestal weggewerkt. Daarnaast is het mogelijk geweest het afgelopen jaar ongeveer 350 kerken en andere kerkelijke gebouwen te bouwen uit de opbrengst van twee kerkbouwac- ties. Als een van de wonderen noemde ds. Wesseldijk de plannen voor een vormingscentrum voor de jeugd in (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De hervormde kerk in Zeeland heeft giste ren het geheel vernieuwde en uitgebreide provinciaal hervormd kerkcentrum in de Singelstraat in Middelburg officieel in gebruik genomen. Dat gebeurde met een feestelijke bijeenkomst in de Schouwburg waar ds. H. J. F. Wesseldijk, secretaris van de Generale Financiële Raad, iets vertelde over de financiering van de kerk landelijk en provinciaal. Sluipwijk (gemeente Reeuwijk). Hiervoor werd een school aange kocht. Op het moment dat men mid den in de financiële zorgen zat bood een Amerikaan, die hier zijn jeugdja ren had doorgebracht aan iets voor de kerk te willen doen dat wel hon derdduizend gulden mocht kosten. Hij kwam eens kijken in Reeuwijk en heeft nu al ruim twee ton voor zijn rekening genomen. Ieder jaar schenkt hij tienduizend dollar en in zijn testament staat het centrum voor tachtigduizend dollar. De kerk krijgt ook veel legaten en erfenissen. „Wij zijn sinds de tweede wereldoorlog nooit beschaamd ge worden. Het is net als met de Israë lieten op hun tocht door de woestijn. Ook wij krijgen dagelijks genoeg manna om in leven te blijven. Ds. Wesseldijk noemde een indruk wekkende lijst van instellingen en activiteiten die namens de hervormde kerk sinds de tweede wereldoorlog worden verricht. Hij betoogde dat er in ons land weinig lichamen zijn die zoveel achter zich hebben dan de kerk. Bankiers Minder goed te spreken was hij over de bankiers die een nogal hoge rente berekenen als een kerk of kerkelijke instelling geld wil lenen. „De bankiers zijn een beetje schich tig om geld te lenen aan dc kerk. Waarschijnlijk vindt men het gênant om bij het niet nakomen van de ver plichtingen de kerkelijke gemeente te excecuteren". Het vermogen van kerk wordt ge raamd op honderden miljoenen gul dens. en ds. Wesseldijk zei dat nog nooit een kerkelijke gemeente failliet is gegaan. De begroting voor dit jaar van de hervormde kerk bedraagt 35 miljoen gulden, waarvan 4,5 miljoen ten laste van de kerk komt. Voor het overige ontvangt men subsidie terwijl een groot aantal organen zichzelf kunnen bedruipen. In 1954 stelde de her vormde kerk het grootboek in. Kerkelijke gemeenten en instellingen kunnen hier hun geld beleggen, waarmee dan weer andere gemeenten en instellingen worden geholpen. Een winst van een miljoen gulden werd ln 1957 verkregen door een cen trale kasgeldlening tegen drie pro cent rente, terwijl dat voor de afzon derlijke gemeenten maar één procent was. Ds. Wesseldijk verklaarde dat wordt nagegaan of het mogelijk is om te komen tot centralisatie van gronden en beleggingen van de kerkelijke gemeenten. Zijn gedachte ging daarbij uit naar een consortulm voor beleggingen. Werving Een kerkbouwactie wordt nog niet overwogen omdat het verzadi gingspunt van kerkgebouwen bijna is bereikt. De achterstand van enkele jaren geleden is vrijwel ingelopen. Wel wordt overwogen een grote actie te voeren voor het opleiden en aan trekken van voldoende mankracht op het terrein van het vormingswerk, jeugdwerk en maatschappelijk werk. Tevens rou in het kader van een dergelijke actie een wervingscampag ne kunnen worden gehouden. Het gaat echter in de eerste plaats om geld voor opleiding van medewerkers voor dit werk. Ds. Wesseldijk ver klaarde zich voorstander van een ac tie die gezamenlijk met andere kerken wordt gehouden. Of dit moge lijk is zal echter nog moeten worden bezien. Veel lof had hij voor de activitei ten van de hervormde kerk in Zee land. Men heeft daar enkele jaren geleden alle kerkelijke gemeenten een bijdrage van tachtig cent per lid gevraagd voor de financiering van het jeugdwerk, het recreatiewerk en het provinciaal kerkcentrum. Het nieuwe centrum aan de Singelstraat Alle bijeenkomsten van de kerk zijn verboden, behalve de eredienst. Dat betekent dat er geen kerkelijke ver gaderingen kunnen worden gehouden. In sommige gebieden zijn ook kerk diensten niet meer toegestaan. Bijbels en materiaal voor bijbelstudie zijn door de politie in beslag genomen, zelfs wanneer ze door de censuur vrij gegeven waren. Afrikaanse voorgangers worden zon der onderscheid gearresteerd. Velen zijn gedood. Die gevangen zitten, heb ben meestal geen proces gehad. Velen van hen zijn gemarteld tijdens verho ren: sommigen stierven in de gevan genis. De Amerikaanse en Canadese zen dingsmensen zijn in de regel door de Portugezen ontzien, maar wel wordt vanaf 1961 stelselmatig aan nieuwe of van verlof terugkerende zendelin gen een visum geweigerd. De zende lingen hebben hierop geantwoord door vrijwillig in Angola te blijven, als hun normale periode van vijf jaar verstre ken was en zij recht kregen op verlof. Sommigen zitten er nu al meer dan tien jaar zonder verlof. De bewegingsvrijheid van de zende lingen is verder zo beperkt, dat zij hun werk niet naar behoren kunnen doen. Zij moeten binnen de vijftien- mijlszone langs de grote Oost-West route blijven. Op reis moeten zij zich in elke plaats bij de politie melden en na terugkeer zijn ze verplicht ver slag uit te brengen aan de autoritei ten in hun woonplaats. De toestand is dc laatste maanden snel slechter geworden en de zendings raden verwachten, dat deze tendens zich zal doorzetten. Volgens een voor zichtige schatting zijn sinds 1961 30.000 Angolezen gedood en minstens 400.000 gevlucht. Recente arrestaties van bekwame Afrikaanse leiders weerspreken dc pretentie van een mul- ti-raciale staat. De zendingsraad van een andere Amerikaanse kerk, de Zuidelijke Bap tisten Conventie, heeft daarentegen juist aangekondigd, zendingswerk in is uitgebreid doordat een tweede pand is aangekooht. Het geheel is ge restaureerd en gemoderniseerd. De kosten bedroegen 250.000. Wanneer een verzoek om verhoging van subsidie van Monumentenzorg wordt gehonoreerd is er nog een te kort van ongeveer vijftigduizend gul den. Uitgerekend werd dat als alle hervormde gemeenten in Zeeland zeshonderd gulden geven het tekort is weggewerkt. Na de symbolische opening door ds. Wesseldijk bezichtigden de genodig den het nieuwe kerkcentrum van de hervormde kerk in Zeeland. (Van onze onderwjjsredactie) UTRECHT Wat velen ont kennen, is de noodzaak van het handhaven en cultiveren van de confessionele organisatie. Een vereniging van christen-docenten is, zo meent men, een anachro nisme. Ik wil in dezen duidelijk stelling nemen. Het is waar dat ons antwoord op vele problemen dikwijls gelijkluidend is met dat van de anderen. Even waar is het echter dat er vele vragen zijn die door ons niet gelijk be handeld worden, omdat wij van uit een andere visie een oplos sing zoeken. Dat zei drs. W. E. de Jong. voorzit ter van de Vereniging van docenten bij het ch. vwo en havo, gisteren op de 51ste jaarvergadering van zijn vereniging. Het is gebleken, zo zei drs. De Jong, „dat de zaak van het christelijk onderwijs niet zo veilig staat als wij wel eens hebben gemeend. Immer» de vrijheid om op onze scholen vol doende aandacht aan de godsdiensti ge vorming te besteden, hoewel theo retisch aanwezig, dreigt op prak tische gronden bepefkl te worden. Sprekende over het bestaansrecht van de christelijke organisatie zei drs. De Jong verder dat het nodig is dat we de verticale banden aanhalen, of, zoals velen het al dan niet bitter bedoelen, de zuilen versterken. Het is onze fundamentele opdracht die dat gebiedt. CRISISJAREN En over het onderwijs: de jaren 68, 69 en hoeveel jaren nog daarna, zul len crisisjaren zijn. De mogelijkheid van een grote verbetering van on« voortgezet onderwijs is daar. Even goed is er echter de mogelijkheid van niets minder dan een ramp, namelijk wanneer de dijken niet bewaakt wor den en het water zich over de landen stort zonder geleid te worden. GEEN VAL De leraar die soms na felle kritiek de onderwijsvernieuwing hekelt zal echter bereid blijken zijn schouders onder dc aan hongeroedeem lijdende Mammoet te zetten, teneinde er voor te zorgen dat het monster niet ten val komt na zijn eerste schreden. Verder zei drs. De Jong over de taakuren dat met kracht van argu menten bewezen is dat drie taakuren per klas nodig zijn om de leraar ge legenheid te geven het nieuwe werk naar behoren uit te voeren. Het resultaat werd twee taakuren per brugklas. De regering die dat besliste zal dan ook de last van de gevolgen moeten dragen. En hetzelfde geldt voor het magere soulaas dat de schoolleiding krijgt. Zoals de zaken nu staan kan ik rectoren en directeuren alleen maar raden voorzichtig te zijn en zich desnoods een zekere onverschillig heid aan te meten als pantser tegen het gevoel van onbehagen. Wij moeten thans ons voorbereiden op een continue vernieuwing in een veel hoger tempo dan voorheen. Daarom is het ook noodzakelijk dat l de prettige contacten, zoals met het f mavo uitgebreid worden, aldus drs. De Jong. Beroepen te Suawoude, kand. J. G. Barnhoorn te Sasenheim. Aangenomen naar Ammerstol, W. van der Ven te Borculo; naar Oud-Beyer- land (vac. C. van den Bergh; toez.), M. van Rennes te Streefkerk. Bedankt voor Giessendam (vac. A. van Brummelen) en voro Wezep (vac. A. Gooyer), J. H. Vlijm te Krimpen aan den IJsseL GEREF KERKEN Aangenomen naar Den Helder, P. G. den Hengst te Grijpskerke (Zld.), die bedankt voor Castricum, Mildam- Knijpe en voor Winterswijk (vac. F. C. Zwaai). CHR GE7REF KERKEN Aangenomen naar Baarn, Th. Rut- ters te Nijmegen. GEREF CEMEENTEN Bedankt voor Roterdam-Zuid, J, van Haaren te Amersfoort. EVANG LUTHERSE KERK Beroepen te Rotterdam (vac. dr. C. H. Lindijer), H. J. A. Haan te Amster dam. Overstekend meisje door auto gedood BERGUM De zevenjarige Fetje Wagenaar uit Harkema-Opeinde is door een passerende auto gegrepen toen zij achter eeh busje de weg overstak. Het kind werd gedood. (Van onze kerkredactie) GRONINGEN Wat moeten de vrijge- maakten, die door de gebeurtenissen van de laatste jaren buiten hun kerkverband zijn geraakt, nu doen? Deze vraag is in het blad „Contact" aan de orde gesteld door de heer J. Kevelam, lid van de Groningse Tehuis gemeente (ds. A. van der Ziel). Hij stelt met nadruk: geen nieuwe kerk stichten. Maar wat dan wel? Daarover heerst in deze kring bepaald geen eenstemmigheid. In Contact (het vrijgemaakte blad, dat het meest geprononceerde anti-„Doorgaande Refor matie" standpunt inneemt) heeft redacteur mr. W. C. van Zwieten reeds lang gepleit voor het stichten van vrije kerken naar het voorbeeld van Rijsbergen en Wolvega. De heer Kevelam meent, dat het deze weg niet op moet „In feite zal dit toch betekenen, dat er een nieuwe kerk komt naast en tegenover de be staande, want deze „vrije" kerken zullen ,een min of meer los? verband aangaan, waarna de kerkelijke kaart van Nederland met een ker kelijke denominatie meer verrijkt zou zijn. En ik meen, dat we het er als vrijgemaakten-buiten- het-verband over eens zijn, dat alleen de grens- markering tegenover de Rooms-Katholieke Kerk en tegenover de vrijzinnigheid vanuit bijbels standpunt ten volle verantwoord is", schrijft hij. Voor overgang naar de Christelijk Gerefor meerde Kerken is er weinig animo. De heer Kevelam schrijft: „Naar mijn mening terecht, omdat het fundamentalisme, dat in deze kerken gevonden wordt minstens evengrote bezwaren oproept als de vernieuwingsdrang, die velen af schrikt van de Gereformeerde Kerken." Één nieuwe gereformeerde kerk dan, waarin alle gelovigen uit genoemde kerken elkaar kun nen vinden? Wie dat denkt, heeft volgen» de heer Kevelam weinig zin voor de realiteit. Zelfs de „verontrusten" in de Gereformeerde Kerken denken er niet aan, te breken met hun kerk. „Bovendien zouden we blijk geven van weinig zelfkennis, als we de eis zouden stellen, dat die anderen zich maar bij ons moeten voegen." Kanselruil Zolang volledige integratie van genoemde ker ken en van buiten het verband geraakte vrijge- maakten niet mogelijk is, kunnen we toch nog van onze eenheid in Christus blijk geven, aldus de heer Kevelam. Hij denkt daarbij aan gemeen schappelijke taken als zending en evangelisatif en een kanselruil. Naar aanleiding van ons bericht betreffende de overgang van drs. R. Brands naar de Gere- l formeerde Kerken deelde de kerkeraad van de j gereformeerde kerk (vrijgemaakt) ons nog mee, dat het beeld van een vrije kerk „a la Wolvega" deze gemeente nooit voor ogen heeft gestaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2