PAS OP JE
VAKANTIE
Commentaar
EN TV
Romantiek en misdaac
onder Elizabeth I
Slechte Vuist
VPRO waagt het weer
HISTORISCHE BBC-SERIE
Schoolschrift
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
ZONDAG TE ZIEN
ZONDAG TE HOREN
Passie
TATERDAO 6 APRIl 1968
„Dit was een slechte Vuist, ik
weet het, ik hoef de kranten
morgen niet af te wachten", be
leed Willem Duys op slag van
twaalven tegen Godfried Bo-
mans, die een soort epiloog
uitsprak alvorens Willem de rad-
dioklokslag van de VARA liet
horen en toen spontaan opstond
om het Wilhelmus mee te zingen,
terwijl Bomans een pijp begon te
stoppen en bij de tweede regel
wat schrikachtig overeind kwam.
Dit was het slot van een veel
te breed opgezet programma in
kleuren, bedoeld om hele reeksen
gasten uit 49 voorgaande Vuisten
te laten weerkeren. Maar Willem
leed aan zijn bekende euvel: hij
liet de tijd uit de hand lopen,
maakte er een rommelig geheel
van en bekende tenslotte op zijn
ontwapenend-kinderlijke wijze,
dat hij de uitzending had ver
knoeid door deze en gene te lang
te laten praten.
Godfried Bomans, die net deed
alsof hij haastig uit Leiden
kwam aanrijden, erkende dat hij
„een glaasje op had" en vergiste
zich telkens door er blijk van te
geven dat hij alle gasten had ge
hoord en gezien. Hij deelde in de
tijdnood, wist er niets van te ma
ken en raakte helemaal in de
knoop bij het onverwachte oude
jaarsavondachtige slot: het eer
biedig wachten op de klokslag
van twaalven.
Die Willem toch. Hij liet zijn
programma beginnen met taar
tjes etend publiek dat „lang zal
hij leven" zong, toonde zich be
dolven onder brieven en cadeau
tjes vanwege de 50ste Vuist en
\-erscheen als aap vermomd ter
ere van de Amerikaanse acteur
Heston, die naast hem zat en
juist een miljoenen-apenfilm
heeft gemaakt. Maar omdat Wil
lem het allemaal zo trouwhartig
voordraagt, kan je niet kwaad op
hem worden: zijn Vuisten zullen
altijd achter de tijd aan blijven
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De VPRO
waagt het er maandagavond
weer eens op met de vertoning
van een film over de jazzmusicus
Han Bennink, gemaakt door
regisseur journalist Trino
Flothuis en cameraman Jan de
Bont, die daarvoor „van de
ruimdenkende chef-jongerenpro-
ma's carte blanche kregen".
„De bezetene" komt om 8.20 op
Ned. 2.
Trino Flothuis vertelt over
deze film in de VPRO-gids en
zegt o.m.: „We zijn bij het maken
van deze film niets uit de weg
gegaan. We zijn Bennink overal
gevolgd waar we iets van zijn
identiteit konden te weten
komen: bij plaatopnamen in de
studio, thuis op zijn woonboot in
Loenen aan de Vecht, ja tot in de
kleedkamer van de TROS-studio
waar de banale verveling van
een commerciële schnabbel
uiterst indringend werd
geregistreerd. Het zal opvallen,
dat in de film enkele „vieze
woorden" worden gebruikt. Dat
kan niet anders, want in het
dagelijkse leven vallen telkens
„vieze woorden", waar dan ook.
Wij meenden deze taal te moeten
vastleggen omdat die hoort bij
bepaalde situaties".
„Misschien", aldus Trinus
Flothuis, „zullen sommigen de
film hierom banaal of vulgair
vinden, maar banaliteit is nu
eenmaal een der aspecten van de
samenleving. Andere aspecten
vindt men in „De bezetene" ook
terug: dramatiek (in het
authentieke verhaal van Bennink
over zijn dienstweigering) en
sentimentele romantiek (in fraaie
beelden van zwanen op de
Vecht)."
Bijzonder veel waardering voor
collega-tv-makers toont Flothuis
niet: „Helaas is het zo, dat de
tv-werèld wordt beheerst door
hollen "en daarmee Willem's ima
ge bestendigen. Heel knap gevon
den.
Vooraf liet de AVRO ds. J.
Buskes spreken in een sfeervolle
herdenking van dr. Martin Lu
ther King. Daarna kwam een
onthullende en uiterst vrijmoedi
ge reportage over de Lou-bewe-
ging: enkele afvalligen die min
of meer onherkenbaar in beeld
werden genomen, noemden Lou
en de zijnen (die men ondertus
sen in extatische vergadering bij
een zag) „een misdadigersbende
die ontucht bedrijft, chantage
pleegt en afvalligen molesteert
onder de dekmantel van
godsdienst". Tal van voorbeelden
hiervan werden gegeven.
Uiteraard onthield de AVRO
zich, zoals altijd, van enig stand
punt innemen.
.Vieze woorden'* in filin
over Han Bennink
T rinus Flothuis
zegt 't maar
gemiddelde tv-maker" uitkrijt
rechtvaardigt de eis, namen te
Dokter Balten in
laatste ronde
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM In de
uitstekende VARA-quiz „Per
seconde wijzer", die hoog in de
gunst staat bij het kijkpubliek,
zal dokter J. Balten uit Lelystad
maandagavond zijn laatste ronde
maken.
Evenals enkele weken geleden
middelmaat uitgaan... maar neen,
dat doet hij niet: de tv-wereld
wordt immers, naar zijn
middclmatigen. De realiteit komt mening, beheerst door middelma-
er zeer bekaaid af. Omtrent tigen?
publieke figuren die ons Flothuis laat duidelijk
1 CLlllv ddl ULg L UC CIO, lldillCll l,C ,1
noemen van hen, die boven de v0Pr ™vrouw "bgott zullen nu
ook vele duizenden kijkers
hartelijk voor hem duimen.
Dokter Balten zet door, omdat
zijn dochters hem geen keus
laten.
De heer N. Looi j aard uit
keer
omringen komt men praktisch doorschemeren, dat hij niet tot Amsterdam, die
geen bal aan de weet. Nee, ik die middelmaat behoort. Hij zal, strandde, mag terugkomen. Er is
vond andere tv-portretten van samen met cameraman De Bont twijfel gerezen over de juistheid
Jongerenreizen te kust en
persoonlijkheden niet
bekende
goed."
En waarom niet?
Nederlandse
uit
„De gemiddelde
tv-maker blinkt
oppervlakkigheid, luiheid,
desinteresse en minachting van
het publiek. De meesten zijn
trouwens meer geïnteresseerd in
hun eigen tweede
rangs-meninkjes dan in hun
onderwerpen. In hun
geborneerdheid minachten ze de
hen omringende realiteit en
verkopen van de buis af flauwe
bedenksels of vermeende
spitsvondigheden. Nergens ter
wereld is ook het aantal
chansonniers en cabaretiers die
ons hun „satische onzin" (Van
het Reve) willen opdringen zo
(die hij „schier geniaal" noemt)
eens laten zien, hoe het eigenlijk
moet.
Dat maakt het voor de
door belangstellende tv-kijker zwaar,
nog te moeten wachten tot
maandagavond 8.20 uur, als de
film gaat draaien. Zij duurt tot 9
uur.
van de vastgestelde antwoorden
en daarom mag hij weer
beginnen bij de tweede vraag in
de tweede ronde, op hetzelfde
punt waarover hij struikelde.
Hcpelijk heeft hij nu meer
succes.
Han Bennink
is
Ilckenprijs 1967. In de film, die
voor met steun van het Prins Bernhard
degenen die dit niet mochten Fonds werd gemaakt, treden
weten een jazzmusicus met mede o.a. op Willy Alberti, Jan
internationale bekendheid, en de Troye, Jan Wolkers, Piet
winnaar van de Wessel Noordijk en Michiel de Ruyter.
juist bij ons
groot als
Nederland".
Dat zijn wel rake klappen, die
Trinus Flothuis daar uitdeelt en
dit doet vermoeden, dat hij dan
wel met uitermate opvallend
werk tevoorschijn zal komen, ook
al zegt hij de banaliteit niet te
schuwen als die zich voordoet.
De manier, waarop hij „de (Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM m De VARA
kondigt de vertoning van nog zo'n
romantisch BBC-televisieserie,
gebaseerd op historische
gegevens, aan. „Kenüwortfh" is de
titel van een driedelige reeks
over macht en corruptie onder
het bewind van koningin
Elizabeth I, gemaakt naar de
gelijknamige roman van de
Schotse schrijver Sir Walter
Scott (1771 -1832).
High Chaparral:
veel kijhers
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De AVRO is
erg tevreden over de grote
kijkdichtheid welke, zoals uit
Intomart-onderzoek is gebleken,
ten deel valt aan de Amerikaanse
filmserie „High Chaparral",
waarin het wilde westen
geromantiseerd terugkeert.
Telkens zitten er 2, 3 tot 4
miljoen kijkers aan de buis en
het waarderingscijfer haalt 7,5.
„High Chaparral"* werd
verleden jaar in Amerika gestart
om een ev. dumping van
„Bonanza" te kunnen opvangen.
Ook in de V.S. wordt de serie
goed en graag bekeken.
De eerste aflevering is te zien
op vrijdag 12 april a.s. cp Ned. 1.
Het verhaal gaat over de mooie
Amy Robsart, dochter van een
landjonker uit het Engelse
graafschap Cornwall. Graaf
Leicester, kasteelheer van
Kenilworth en gunsteling van
Elizabeth, is hevig verliefd op
haar. Hij trouwt haar in het
geheim maar heeft niet de moed
zijn meesteres dit te vertellen,
want zij eist van haar
gunstelingen onvoorwaardelijke
toewijding.
Er doen zich
liefdescomplicaties voor, want de
jonge edelman Tressilian die ook
zijn hart heeft verloren aan de
schone Amy, gelooft
Leicester's rechterhand, Richard
Varney, haar geliefde
Vanzelfsprekend loopt dit uit op
allerlei leugens en bedrog, ja
zelfs doodslag. Als Leicester er
eindelijk toe komt alles op te
biechten aan Elizabeth, de
Koningin hem genadig vergeeft
en Amy aan het haf ontbiedt,
blijkt zij juist vermoord te zijn
door de leugenachtige Varney.
Walter Scott heeft de historie
niet precies gevolgd, maar er een
dikke schep romantiek aan
toegevoegd. Zoiets zal het op de
beeldbuis best doen.
De volgende afleveringen zijn
te zien op dinsdag 16 en zaterdag
20 april.
4
(Van onxe onderwijsredacteur)
Lezen en leesvaardigheid
DE Stichting Contactcentrum Bedrijfsle
ven-Onderwijs geeft een bescheiden maanblad uit,
dat desondanks vaak interessante zaken aansnijdt. In
het jongste nummer geeft J. v. d. Putten een boeiende
beschouwing over lezen en leesvaardigheid.
Eerste treffende conclusie: de lagere school leert het
kind lezen en als het die kunst na een jaar ongeveer
meester is, laat het onderwijs het lezen aan zijn lot
over. Gedurende het gehele voortgezette onderwijs
stokt de leesopleiding. Daarom blijft het bij een
woord-na-woord-lezen. Gemiddeld komt men tot zo'n
200 250 woorden per minuut.
Dat is heel merkwaardig omdat dit eigenlijk dé pas
afsnijdt naar het spontane lezen van kinderen in
woordengroepen.
Oog leest stotend
IN het bedrijfsleven is lezen een belangrijk commu
nicatiemiddel. Een bedrijfsman die niet leest, raakt
achter, hij weet te weinig van de ervaringen van
andere bedrijven, waarmee hij zijn voordeel zou moe
ten doen. Nu bestaan er in het buitenland, maar ook
in ons land cursussen ter verbetering van de leesvaar
digheid.
Een eerste vraag is: wat doet het oog eigenlijk bij
het lezen. Beslist onwaar is dat het in een continue
voortgang vloeiend over de tekst gaat. De beweging
van het oog is niet vloeiend, maar met stoten. Het oog
rust enige tijd op de tekst om de inhoud in de herse
nen te laten doordringen. Dat is het moment van
lezen. Zo'n fixatie neemt ongeveer 0,24 seconden in
beslag.
Grotere leesbreedte
VELE lezers hebben de gewoonte om ieder woord
geluidloos uit te spreken. Zij horen zichzelf de woor
den zeggen, zij reageren op het woord dat zij zien rnet
alle spieractiviteiten van keel, tong en lippen die nodig
zouden zijn om het woord werkelijk uit te spreken. De
spraakorganen verhinderen zo het voortgaan van het
lezen. Men komt dan niet verder dan het
woord-na-woord-lezen van de lagere school.
De opgave is nu dat men door oefening tracht meer
woorden per fixatie te gaan zien, dus tot een grotere
leesbreedte te komen. Hoe groter die leesbreedte, hoe
sneller we lezen. In Amerika zijn om dat te bereiken
dure instrumenten uitgevonden, die beogen dat men
binnen een regelbare en voortdurend kleiner worden
de tijd een tekstdeel in zich opneemt.
Niet alles lezen
VELEN hébben het zich tot een gewoonte gemaakt
terug te kijken in de reeds gelezen tekst. Dat werkt
remmend op de leessnelheid. Aandachtiger lezen is
hier de remedie. Om de verkeerde gewoonte van het
terugkijken af te leren is hét gelezene bedekken met
een stuk papier een goede methode.
Voorts moet men bedenken dat het zelfs niet nodig
is alle woorden te zien om een tekst te begrijpen. Men
kan gemakkelijk 25 procent „over het hoofd zien"
zonder dat dit de leesbaarheid ook maar in het minst
schaadt.
Natuurlijk komt dan de vraag op of men zo niet
minder van een tekst opsteekt. Dat blijkt niet het
geval. De ervaring leert dat de verhoging van de
leesvaardigheid gepaard gaat met een verbetering van
het begrijpen van wat men gelezen heeft.
Ned. 1 KRO
7.06 uur aflevering van „Daktari".
8.20 uur „Het gulden schot".
10.00 uur (NTS) Eurovisie Songfestival uit Londen, in
kleur.
Ned. 2 TROS
7.08 uur aflevering „Mr Ed".
7.32 uur nieuwe tv-serie „De monsters".
8.20 uur „In", gevarieerd programma.
9.00 uur internationaal kunstprogramma van de Fran
se tv „Théatre des nations 1968.
TV-feullteton. NTS: 20.00 Jour-,Athene
naai. STER: ao.lfl Reclame.
TROS: 20.20 Noviteiten op het
gebied van muziek, toneel en
film. ?.!,00 Théètre <ies Nations
196Bgevar. progr. NTS:
22.30-22.35 Journ.
Hilversum 1 KRO
8.00 uur Gilbert Becaud in „Tour de chant".
8.30 uur verzoekplaten.
9.30 uur jonge talenten op de Springplank.
10.45 uur Goal, muzikaal sportprogramma.
Hilversum II VARA
7.35 uur kunstrubriek.
8.15 uur Promenadeorkest speelt romantische muziek.
9.00 uur hoorspel „Lagobaddi of Kruiswoordraadsel
op zondag".
10.40 uur Franse chansons.
10.55 uur „Plein en publiek", gevarieerd programma.
Ned. 1 NCRV
7.05 uur (CVK/IKOR) „Het proces rondom Jezus".
8.30 uur aflevering „Kent u mijn vrouw?"
9.05 uur studentenquiz „Tweekamp".
9.35 uur reportage over Israël.
Ned. 2 AVRO
7.00 uur aflevering van „Sebastiaan".
7.30 uur feuilleton „Vaders tegen wil en dank".
8.35 uur Franse opvoering van Molière's „De inge
beelde zieke".
Hilversum I NCRV en KRO
7.30 uur serie „Leren leven met de oecumene"
8.10 uur Het oecumenische lied, Vocaal Ensemble.
9.30 uur Jules de Corte in „Het weerhuis".
10.00 uur het boek Judith (apocrief).
10.45 uur Audio, muzikale informatie.
Hilversum II AVRO
8.30 uur herhaling middagprogramma „Muzikaal ont
haal.
9.30 uur operamuziek op de plaat.
10.50 uur Theo Strengers in ,,'t Mag geen naam heb
ben".
Hilversum I 402 m. KRO:
18.30 Nws. 18.46 Act. 19.05 Pia-
nomuz. (gr.). 19.10 Eucharistie
viering. 19.30 Voor twintigers.
20.00 Chansonprogramma. 20.30
Verzoekplatenprogr. 21.30 Ste-
Jonge artiesten met or-
kestbegel. 21.50 Wegen door de
wildernis, lezing. 22.00 Lled-
jesprogr. 22.30 Nws, 22.40 Over
weging. 22.45 Muzikaal sport-
progr. met comm., report, en
llohte muz. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m. Vara:
18.00 Nws. 18.16 Commentaar
op het nieuws. 18.22 Oude
grammpl. 19.30 Nws. 19.35 Ar
tistieke Staalkaart. 20.15 Pro
menade orkest en zangsollste.
21.00 Kruiswoordraadsel op
zondag, hoorspel. 21.30 Lichte
gramm. muz. 22.00 Stereo:
Klass. strijkkwart, (opn.). 22.30
Nws. 22.40 Franse chansons.
22.55 Plein en publiek: licht
progr. 23.55-24.00 Nws.
iiijaisii:
V\\WO.VD
Nederland I. NTS: 18.50 Pipo
de clown: STER: 18.55 Reclame
NTS: 19.00 Journaal. STER:
19.03 Reclame. KRO: 19.06 In
kleur: Daktari: De valse hond.
TV-feullleton. STER: 19.58 Re
clame. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. KRO:
20.20 Het gulden schot. 21.33
Brandpunt. NTS: 22.00 In kleur
Eurovisie Songfestival 1968
(BBC) 23.45 Journ. KRO: 23.50-
23.55 Dagsluiting.
Nederland II. NTS: 18.50 Pi-
po de clown. STER: 18.58 Re
clame. TROS: 19.00 Familie
Favorieten. 19.03 Rick de Kik
ker, TV-feullleton: 19.08 Mr.
Ed: De Wedstrijd, TV-feullle
ton: 19.32 De Monsters.
Hilversum I. 402 m. KRO:
8.00 Nieuws. 8.15 Stereo: Klas
sieke grammofoonmuziek. 9.10
Limburgs Symfonie Orkest.
10.00 Nieuws en waterstanden.
10.15 Inleiding Eucharistievie
ring. 10.20 Palmwijding - Pro
cessie en Eucharistieviering.
11.50 Buitenlands commentaar.
12.00 Stereo: Kerkorgelconcert
(gr.) 12.40 Klassieke muziek
(opn.) 13.00 Nieuws. 13.07 Voor
de jeugd. 13.30 Stereo: Klas
siek strijkkwintet (gr.) 13.53
Stereo: Klavecimbelrecital (gr)
14.05 Voordracht. NRU: 114,25
Sportberichten en verslag in
terland wedstrijd Nederland -
België. CVK. 17.00 Kerkdienst
Gereformeerde kerk (vrijge
maakt). 18.00 Gewijde muziek.
IKOH: 18.30 Muzikale lezing.
18.45 Kerk veraf en dichtbij.
NCRV: 19.00 Nieuws. 19.07
Klassieke gewijde muziek (gr.)
19.30 Leren leven met de oe-
kumene, lezing .19.45 Stereo:
Seml klassieke muziek (gr).
20.10 NCRV: Vocaal ensemble
met orgelbegeleiding. KRO:
20.30 Opening Tweede zitting
Pastoraal Concilie te Noord-
wijkerhout. 21.15 Klassieke
grammofoonmuziek. 21.30
Licht muziekprogramma. 22.00
De openbaring des Heren: Bij
bels klankbeeld. 22.30 Nieuws.
22.40 Overweging. 22.45 Muzi
kale informatie voor kenners
en liefhebbers. 23.55-24.00
Nieuws.
Hilversum II. 298 ni. VARA:
8.00 Nieuws. 8.18 Voor het
platteland. 8.30 Weer of geen
weer, gevarieerd programma.
(Om 9.00 Sportmededellngen).
9.45 Humanistisch Verbond,
toespraak. IKOR: 10.00 Klnder-
dlenst. 10.25 Oud-Katholieke
Eucharistieviering. 11.40 Vraag
en antwoord. 11.45 Hen tellen
als bij Israël ingelijfd,
cluslef denken over het Heilig
Avondmaal vanuit het Joodse
tractaat Pesachiem. AVRO:
12.00 Stereo: Matthilus Pas
sion, Bach, door het Concert
gebouworkest. Toonkunstkoor
Afdeling Amsterdam e.a. In de
pauze: pl.m. 13.03 Nws, pl.tn.
13.37 Radiojournaal, waarin:
De toestand in de wereld, le
zing, pl.m. 13.55 - 14.10 Het
zelfportret van een evangelist.
16.15 Stereo: Franse 17de
eeuwse luitmuziek (gr.) VA
RA: 16.30 Stereo: Strijkorkest.
1G.55 Stereo: Jazz band. 17.15
Rubriek over veranderingen in
wetenschap en maatschappij.
17.50 Nws. NRU: 18.05 Sport-
reportages en -beschouwin
gen. VARA: 18.30 Cabaretpro
gramma. NRU: 18.50 Bij nader
inzien: journallstenforum.
VPRO: 19.30 Nieuws. 19.35 De
Passie vergelijkenderwijs, mu
zikale lezing. 20.00 Verslag van
de derde Christelijke Vre
desconferentie in Praag.
AVRO: 20.30 Metropole orkest
en solisten. 21.30 Stereo: Seml
klassieke grammofoonmuziek.
22.30 Nieuws. 22.40 Radiojour
naal. 22.50 Licht gevarieerd
platenprogramma. 23.55 - 24.00
Nieuws.
Hilversum III. 240 m. en FM
kanalen. AVRO: 9,00 Nieuws.
9.02 Licht platenprogramma.
10.00 Nieuws. 10.02 Juist op
zondag. 11.00 Nieuws. 11.02 Mu
ziek Mozaïek. VARA: 12.00
Nieuws. 12.02 Verzoekplaten-
programma. 13.00Nieuws. 13.07
Vara's Popshow. 14.45 Lichte
orgelmuziek. NRU: 14.00
Nieuws. 14.02 Rome - Ankara -
Madrid: voor de buitenlandse
arbeiders. 18.00 Nieuws. 15.02
Rabat - Belgrado,
voor ae buitenlandse arbei
ders. AVRO: 16.00 Nieuws.
16.02 Rhythm and blues. 16.35
Country en Western muziek.
17.00 Nieuws. 17.02 Sportjour
naal. 17.05 - 18.00 Muzle(k
Mélange.
TELEVISIE MORGEN
Nederland I: NTS: 14.00-16.30
Teleac: 14.00 Problemen van
het brugjaar (6); 14 30 Mens in
de ruimte (8>; 15.00 Russische
les (27). 15.30 Nieuws in het
kort. 15.31 Monitor. (Plm. 15.35
In kleur: Paulus de boskabou
ter; Plm. 16.00 Sklppy (ir
kleur); Plm 16.30 Voetbal
uitslagen). CVK: 17.00-18.00
Gereformeerde kerkdienst.
NTS: 18.55 Plpo de clown.
CVK IKOR RKK: 19.00
Bijbelvertelling voor kinderen.
IKOR CVK: 19.05 Het proces
rondom Jezus, film. NTS: 19.30
Sport. 20.25 Journaal. NCRV:
20.30 Kent u mijn vrouw?,
TV-spel 21 05 Tweekamp: quiz
tussen studententeams. 21.35
Hier en Nu: filmreportage
over Israël. 22.10 Gewijde
koorzang. NTS: 22.20-22.25
Journaal.
Nederland II: NTS: 18.55 Pl
po de clown. 19.00 In kleur:
Nieuwe avonturen van Se
bastiaan, TV-feullleton voor
de jeugd. (dl. 12). AVRO: 19.30
Vaders tegen wil en dank,
TV-feullleton. NTS: 20.00 Jour
naal. AVRO: 20.05 Gesprek
met een bekende Nederlander,
20.35 Le malade imaginaire,
spel van Molière. 22.10 Repor
tage herdenking Han Hollan
der. NTS: 22.20-22.25 Journaal.
Hilversum I. 402 m. KRO:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Klassiek en mo
dern platenprogramma. (7.30
Nieuws: 7.32 Actualiteiten; 7.50
Overweging: 8.00 Nieuws). 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de
hulsvrouw. (9.25 Concillepost-
bus: 9.35 Waterstanden). NRU:
10.00 Het muziekleven in Ne
derland van vóór 1940, muzi
kale lezing. KRO: 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
11.30 Bejaardenprogramma.
NCRV: 12.00 Lichte grammo
foonmuziek. 12.21 Voor boer
en tuinder. 12.26 Mededelingen
voor land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.41 Actualiteiten.
12.50 Radio-snelbuffet. 13.30
Stereo: Lichte orkestmuziek.
13.50 Schoolradio. 13.15 Ope
ra-aria's (gr). 15.00 Hervormde
mlddagdlenst. NRU: 15.30 Mu
ziek en informatie over de
provincie Zeeland. (16.00 - 16.02
Nieuws). 17.20 Overheidsvoor
lichting. NCRV: 17.30 Voor de
kleuters. 17.45 Voor de kinde
ren. 18.00 Stereo: Meisjeskoor
en licht instrumentaal sextet.
18.19 Uitzending van D'66.
Hilversum II. 298 m. VARA:
00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Uitgeslapen: lich
te grammofoonmuziek en re
portages. (7.30 - 7.35 Van de
voorpagina, persoverzicht.)
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten.
8.20 Lichte grammofoonmuziek
en reportages. 9,00 Londens
symfonie-orkest (gr,). 10.00
Voor de vrouw. NRU: 11.00
Nieuws. 11.02 Premières door
de Nederlandse radio-orkesten.
VPRO: 12.00 Blauwe maandag,
gevarieerd programma. 12.26
Mededelingen t.fa.v. land- en
tuinbouw. 12.29 Stereo: Muzi
kale aanwinsten. 12.50 Tien
voor één. praatje. 13.00
Nieuws. 13.11 Informatie: Ont
wikkelingswerk. 13.20 Pro me
morie, praatje. 13.25 Moderne
kamermuziek. 14.25 Metropole
orkest en solist. NRU: 14.45
Kleintje cabaret. AVRO: 15.00
Voor de vrouw. 15.40 Stereo:
Licht orkest. 16.00 Nieuws. 16.02
Stereo: Nieuwe grammofoon
platen met operamuziek, met
commentaar. 17.00 Oude mu
ziek en moderne muziek
(opn.). 17.48 Overheidsvoorlich
ting.
te keurmaar
(door Aad Begemann)
1\/fAJORCA, Dubrovnik, Costa Brava, Cattolica, zijn zo
-L*-*- van die aardrijkskundige namen, die je alleen maar
in reisfolders tegenkomt. Nu zullen deze vakantieoorden
en talrijke andere reisfolderplaatsen best een indruk
wekkende geschiedenis hebben, maar de grootste be
kendheid hebben zij toch de laatste jaren gekregen als
trekkers voor het massatoerisme. Waren het eerst nog
exclusieve vakantieoorden, alleen bereikbaar voor de
financieel zeer draagkrachtigen of voor liftende jongeren
die heel veel vakantie hadden, nu komt er het massa
toerisme.
Bij vliegtuigladingen vol wor
den de kleumerige noorderlingen,
waarbij we de Nederlanders voor
deze keer dan ook maar rekenen,
losgelaten op de spiksplinternieu
we hotels en de „gouden stran
den" zoals dat in f older jargon
heet. Wie er naar toe gaan? Ie
dereen omdat de prijzen ook
voor (bijna) iedereen te betalen
zijn.
Steeds meer bureaus, steeds
meer verenigingen mikken op dat
massatoerisme en willen er hun
graantje van meepikken. En dat
niet alleen bij ons, maar ook in
de toeristengebieden. Een nieuwe
„trekker" bij het toerisme vor
men de jeugd- of jongerenreizen.
Dat, gevoegd bij het feit dat
steeds meer mensen steeds meer
aan de vakanties van anderen
willen verdienen, brengt het ge
vaar mee dat je als jongere tus
sen „wal en schip" raakt en dat
je voor je zuur verdiende of
moeilijk gespaarde geld niet dat
krijgt wat je ervoor had ver
wacht te krijgen.
Oppassen
Een klein onderzoek heeft ons
namelijk geleerd dat je terdege
moet oppassen met welk bureau
je in zee (of beter de lucht) in
gaat.
'<i Er'zijn bureaus die zich Speci
aal toeleggen op jongerenreizen
(bijvoorbeeld Boy), er zijn er bij
wie de jongerenreizen de juiste
aandacht krijgen (bijvoorbeeld
NCRV) en er zijn er voor wie
deze reizen slechts een goede in
komstenbron vormen en die je
ergens heenbrengen en weer
weghalen na veertien dagen zon
der ook maar een hand, of voet,
te hebben uitgestoken.
Frank Boers, directeur/eige
naar van Roy, je weet wel, met
dat leeuwtje, „doet" negentien
jaar in jeugd- en jongerenreizen.
„Bij ons zijn jongerenreizen, die
voor de leeftijdsgroep 18 tot en
met 32 jaar, hoewel er ook speci
ale reizen zijn voor kinderen van
veertien tot zestien. Een belang
rijk aspect is ook het internatio
naal tintje. De ontmoeting met
anderen vind ik erg belangrijk.
Bovendien houd ik zelf niet van
massatoerisme zodat ook onze
reizen daarop niet zijn gericht".
Hij zegt ook: „De wijze van
aanpak moet het doen. Onze
reisleiders moeten vlotte mensen
zijn die goed kunnen dansen. De
verblijfplaats kiezen we zo dat
dat het voor jongeren er plezierig
is."
Frank Boers geeft toe dat niet
al zijn reizen goedkoper zijn dan
„normale" van andere reisbu
reaus. „Dat ligt ook veel aan het
land. Een tentenkamp in
Zuid-Frankrijk is op het ogen
blik duurder dan een hotelva
kantie aan de Costa Brava".
Jeugd alleen
Dat Roy, niet altijd, maar soms
duurder is, komt omdat Boers er
op uit is zijn groepsreizen ook
helemaal echt voor de jeugd te
houden. Hij streeft er naar, en
het lukt hem dankzij een kort
seizoen en medewerking van de
luchtvaartmaatschappijen om
ook de vliegreizen voor jongeren
echt helemaal alleen voor jonge
ren te houden. Dat kan met iets
kleinere vliegtuigen.
Hij heeft ook een waarschu
wing.
„Soms doen reisbureaus de be
lofte aan jongeren dat ze in twee
en drie persoonskamers worden
ondergebracht. Maar in de hotels
worden er vaak bedden bijgezet.
Dat gaaf dan bulten het medewe
ten van het reisbureau om dat
dan ook geen korting krijgt. De
hotelier houdt de meerdere ver
dienste zelf".
Uiteraard zijn reizen naar Fin
land, Noorwegen en andere nog
niet door de massa bezochte lan
den. niet goedkoop. Dopr er ge
bruik te maken van speciale ac
commodaties lukt het Roy toch
goedkoper te zijn dan anderen.
Hoewel Roy een zuiver com
merciële organisatie is, kiest
Boers zijn reisleiders (meestal
oudere studenten) met zorg uit.
Ze hebben het recht op te treden
in gevallen van misdragingen.
„Om twee redenen, zegt Frank
Boers, om de sfeer in de groep
niet te verknoeien en om onze
naam. Ik heb liever dat de
hele groep gezamenlijk aan de
excursies meedoet die ze samen
vaststellen, maar het hoeft niet.
„Wij zijn geen klnderopassers.
Maar gaat er iets mis dan belt de
reisleider mij op en ik bel de
ouders. Je hebt van hen overi
gens weinig medewerking. Min
derjarigen kunnen we wel eens
terugsturen, meerderjarigen krij
gen hun geld en moeten verder
zelf maar zien."
De opzet van Roy is om leuke
vakanties voor jongeren te bren
gen tegen een aardige prijs.
Geen ouderen
Adjunct-directeur J. Hooge-
werff van de Ned. Chr. Reis Ver
eniging wijst er op dat de NCRV
verschil maakt tussen jeugdrei
zen (16 tot en met 20 jaar) en
reizen voor jeugdige leden (21 tot
en met 34 jaar). In het
„Reisplan" staat er onder „Oude
re leden doen er goed aan geen
pogingen aan te wenden om toch
aan deze reizen deel te nemen.
Ook bij de NCRV zijn jeugdrei
zen, jeugdreizen. Alleen, en dat ls
in verband met de kosten niet
altijd op een andere manier te
regelen, de reis is weieens, (voor
al bij luchtreizen) gecombineerd.
Toch is er dan wel een eigen
reisleider aan boord.
„Die reisleiders, zegt de heer
Hoogewerff, zijn bij ons erg be
langrijk. Er is bij ons een specia
le commissie die de leiders uit
zoekt. Zij gaan steeds, of het nu
bus, trein of vliegreis is, met de
groep mee."
Bij de NCRV zijn de jeugdrei
zen en de categorie reizen voor
jeugdige leden iets minder, goed
koper dan de gewone reizen. Dat
komt omdat de accommodatie
eenvoudig is. Soms is dat een
slaapzaaltje zoals bij de jeugd
herbergen in Duitsland.
De heer Hoogewerff: ,',De jeugd
zegt meestal: eenvoudig maar
goed. Het mag er echter geen
rommel zijn. Bij de ouderen ligt
dat wat anders, die vragen meer
comfort, en dat kost dan iets
meer". De jongeren hellen daar
meer naar over. Ze zijn tegen
woordig sneller bereid iets meer
te betalen voor meer comfort."
De reizen voor jeugdige leden
hebben meer het karakter van
zelfstandigheid. Men is daar vrij
aan de excursies deel te nemen
of thuis te blijven. Bij de min
derjarige is dat moeilijker om
dat de reisleider de volledige
verantwoordelijkheid heeft. De
heer Hoogewerff geeft toe dat
dat erg moeilijk is.
Ook dansen
Ook bij de NCRV is de reislei
der gerechtigd maatregelen te
nemen als er zich misstappen
voordoen. De kinderen kunnen
naar huis worden gestuurd.
Misschien ten overvloede wijst
de heer Hoogewerff op een
uitspraak van verenigingsvoorzit
ter prof. dr. B. Meulenbeld in
diens jaarrede.... „Het dansen op
een gezellige avond werpt bij de
meeste jongeren geen probleem
op, terwijl vele ouderen hier nog
huiverig of zelfs afwijzend tege
nover staan".
De heer Hoogewerff: „Zoals bij
zoveel dingen: ook dansen kun je
op vele manieren doen".
Er is keus genoeg. Wil je alleen
maar op een prikje naar een
warm strand en met niemand
contact? Vind je het leuk in
groepsverband te gaan? Wil je
veel luxe, of vind je het prettig
wat minder te betalen voor wat
minder comfort? Wil je iets ex
clusiever tegen wat meer geld?
Wil je erg sportief, of wil je lui
eren?
Alles is mogelijk, ook voor de
echte jeugd- en jongerenreizen.
Maar pas op, op de voorwaarden,
op de beloftes of de genoemde
bedragen (zit daar alles wel in, of
komt er nog wat bij). Met andere
woorden, kijk goed uit bij de
keus van je reis en het reisbu
reau of de organisatie. Je hebt
maar een keer vakantie en er
waarschijnlijk ook maar een keer
geld voor. Een gewaarschuwd
man......
KADER 2x (S)
Nadat ze hem geslagen haddên
en spot en speeksel zich met zijn
bloed vermengden,
voerden ze hem door de straat naar
de Waalsdorpervlakte,
die alleen een andere naam droeg.
Om het zichzelf goed in te prenten,
zoals kinderen de tafel van twee
herhalen, schreven ze het vonnis
op een bord:
wat zwart op wit staat is waar,
wat geschreven staat, staat geschreve-
Jerushalem
Nan Dangh
Rockville
Jemen
of letters van gelijke strekking.
Achter soldaten met rode mantels,
groene camouflagepakken,
grijze palm-beach kostuums
zandkleurig khaki
Jesus
Nazarenum
Rex
Judaeorum
woorden van gelijke onzekerheiu
Kruis, kogelregen, strop om de hals.
Achter de centurio en zijn honderd mannen,
Achter een centurio-tank.
Onder de ogen van Simon en Veronika
Onder de ogen van een persfotograaf
Onder de ogen van de hele wereld
Spelman sprak: soldaten Christi
Graham sprak: 't moreel is hoog
Christus sprak: Naaste, Vrede, Liefde
Kinderen De Minste Mijner Broeders
Mijns Broeders Hoeder
en woorden van gelijke inhoud.
Maar die doen het zo beroerd
als Krantekop!
RUTH HUIZER