KING ZOCHT HET RECHT Woede van negers zoekt uitlaatklep Na middernacht komt de morgen Bruut geweld is Amerika's schande Johnson vraagt om geheel en begrip Vreedzaam verzet King preekte 2 maal in Holland VEG-predikanten vergaderen Oud gebouw NEH wordt na 69 verkocht JONGEREN BEGINNEN TE PLUNDEREN j Direct na de aanslag werden rond om het hotel waar dr. King logeer de, gebouwen in brand gestoken. In de straten renden negerjongens rond met brandbommen in de hand. De politie heeft onmiddellijk een avond klok ingesteld NS willen plan voor de toekomst VRIJDAG 5 APRIL 1968 Mfc WASHINGTON Onmiddellijk na de moordaanslag op dr. Martin Luther King verscheen president Johnson voor de Ame rikaanse televisie. Staande in de deuropening van het Witte Huis sprak hg het Amerikaanse volk toe. Hij deed een beroep op elke burger om het „blinde geweld te vermijden dat dr. King geveld heeft, die mens die leefde voor de geweldloosheid". „Ik weet," zei hij, ,,dat elke Amerikaan van goede wille met mij zal treuren over de dood van deze buitengewone leider en zal bidden voor vrede en begrip in dit land. We kunnen niets berei ken door onwettigheid en ver deeldheid. Slechts door ons aan een te scharen en samen te wer ken kunnen wij blijven voort gaan op weg naar gelijkheid voor een ieder van ons." Hij deelde mede dat hij zijn reisplannen gewijzigd had. Ei genlijk zou hij vanmorgen vroeg vertrekken naar Honoloeloe voor een bespreking over de situatie in Vietnam. Hij heeft zijn reis echter een dag uitgesteld. Onmiddellijk na de aanslag belde hij mevrouw King in At lanta op om zijn meeleven te be tuigen. Johnson was in bespre king met de Amerikaanse ambas sadeur in Moskou, Llewellin Thompson, toen het bericht van Kings dood hem bereikte. Vice-president Humphrey noemde de dood van de negerlei der „tragisch en smartelijk voor zijn familie en het land. Deze misdaad werpt een schande over ons land. Een apostel van de ge weldloosheid is het slachtoffer geworden van geweld." (Van onze kerkredactie) MEMPHIS „Het woeste brute geweld waaronder de negers lijden in bepaalde zuide lijke gebieden is vandaag Amerika's schande geworden". Martin Luther King, de vanmorgen doodgeschoten neger-Mozes, die zijn volk wilde uitleiden naar het beloofde land van de burgerrechten, sprak deze woorden toen hij in 1958 uit de gevangenis ontslagen werd. Deze woorden hebben vandaag een nieuwe betekenis gekregen. De man die ..vreedzaam verzet" in zijn vaandel schreef is door bruut geweld omgekomen. Hij vreesde de dood niet. Toen medewerkers hem gisteren ver telden dat bepaalde blanken met geweld de betoging voor burger rechten wilden verstoren, zei hij: „Die berichten doen mij niets." Even voor het fatale schot hem trof keerde hij zich op het balkon van zijn kamer om tot zijn vriend en medewerker, de zanger Ben Branch, en zei: „Man, zing vanavond in elk geval „Blessed Lord", (Gezegende Heer) en zorg dat je het mooi zingt." gedachte van het vreedzaam verzet. Reeds tijdens zijn studie preekte de jonge King in de baptistenkerk van zijn vader tijdens de vakanties. Zijn vader wilde hem wel als predi kant bij zich hebben, maar King wil de eerst zijn studie afronden na zijn seminariumopleiding en de doctorsti tel halen. (Van onze kerkredactie) Twee belangrijke punten uit de agenda van dr. Martin Luther King, waar de dood nu een streep doorheen gehaald heeft, waren de mars naar Washington op 22 april aanstaande en zijn toespraak tot de vierde assem blee van de Wereldraad van Kerken in Uppsala. Beide agendapunten haddert niet direct te maken met zijn levenswerk, de vreedzame strijd voor gelijke rechten van de negers, te maken. Maar in beide gevallen was hij uitgenodigd om wat hij ook was: Een uitzonderlijk begaafd predi ker met een hartstochtelijk ver langen naar gerechtigheid. Twee maal hebben wij hem zelf kunnen horen spreken in ons land, de eerste keer voor een massaal internationaal publiek in Amster dam, toen de Wereld Baptistenalli antie daar vergaderde in 1964 en de tweede maal in een besloten bijeen komst van studenten van de Vrije Universiteit in 1965. In de Amsterdamse RAI sprak hij over de man die midden in de nacht drie broden komt lenen. King zei: „Er zijn geen normen en geen be ginselen meer: Ieder 'loopt met de ander mee. Op de kerkdeuren en op de harten van de mensen wordt echter geklopt, geklopt om brood van de liefde, het geloof en de hoop." En 'hij vervolgde: „Maar de kerk slaapt, ze kan zo moeilijk wakker King was een groot prediker. Hij miste het zwelgen in de senti mentaliteit dat zoveel negerpre- dikanten uit het verleden ken merkte. Hij was zakelijk, recht op de man af, maar tegelijkertijd wonderlijk poëtisch. Op deze foto staat hij voor het grootste gehoor dat hij ooit heeft toege sproken tijdens een massabijeen komst in Washington. worden. Ze zwijgt ook als de Afri kanen op zoek zijn naar het brood van de sociale gerechtigheid. En als de miljoenen Amerikaanse negers smadh'ten naar het brood der vrij heid, krijgen ze slechts een ant woord vol koude onverschilligheid en huichelarij. Er is echter hoop en na middernacht is er een morgen voor u." Bij die woorden straalde uit King's ogen de hoop, uit zijn hele houding was die te zien. Sprekend tot de studenten van de VU gaf hij antwoord op de kritiek die zo vaak van blanke zijde ge klonken heeft. Men zei dat de negers geduld moesten hebben, moesten wachten. King antwoordde: „Men zegi dat wij te veel haast maken. De tijd moet het probleem oplossen. Maar de tijd is niet neu traal. De tijd staat meestal aan de 'kant van het kwade en niet van het goede. We moeten de tijd helpen en 'beseffen, dat de tijd altijd rijp is om het goede te doen." Testament In die rede zat ook een soort testament. Zo klinken althans nu zijn woorden. Hij waarschuwde toen tegen het opnemen van de wapens. Hét is een waarschuwing zowel aan zijn volk als aan de blanken: „Wij zullen aan het principe van het vreedzaam verzet moeten vast houden. Ik geef toe dat een revolu tie wel een tijdelijke overwinning kan brengen, maar zij kan geen vrede scheppen. Revolutie schept meer sociale problemen dan zij op lost. Door vreedzaam verzet moeten we ons donkere verleden in een lichte toekomst herscheppen." NIJVERDAL Op 23 en 24 april wordt in Nijverdaj de jaarlijkse pre dikanten vergadering gehouden van de Vrije Evangelische Gemeenten. Onderwerpen, die aan de orde ko ftien zijn: vormingswerk door ds. L. van der Molen jr. en het rapport van de commissie, die de problematiek van de toelating van de vrouw tot de ambten heeft bestudeerd. In dat lied zingt dé oude neger zijn verlangen naar rust uit. ..Blessed Lord, take me home," zingt hij, „zali ge Heer, breng mij thuis". Maar het lied was voor King geen vlucht uit deze aardse strijd naar de heftiel. Het „thuis" van King was „het land van gerechtigheid en rust," de hemel die op aarde reeds begint als de mensen zich buigen voor de Heer der gerech tigheid. Michael King is wel eens de Mozes van de negers genoemd, maar zelf heeft hij altijd meer nog een voorbeeld gezien in de grote kerkhervormer Maarten Luther. Oorspronkelijk droeg hij die volledige naam niet. King heet naar zijn vader en werd ingeschreven als Michael Luther King,. Grootvader King had zijn oudste zoon al Maarten Luther willen noe men. Maar zijn vrouw was er op tegen. Het kind moest en zou Michael heten. En het werd Michael. Vader King wilde weer dat zijn zoon de naafti Maarten zou krijgen, maar op nieuw werd de naam door een misverstand Michael. Pas in 1934 kreeg vader Michael de kans om zijn naam te wijzigen toen hij een paspoort nodig had. Toen ge bruikte hij die gelegenheid maar met een om ook de naam van zijn zoon van Michael in Maarten te verande ren. In die naamsverandering brak het verlangen door naar een nieuwe tijd voor de verdrukte negerklasse. Maarten Al jong werd hij geconfronteerd met de positie van de negers. Vader was predikant geworden in Atlanta. Op zekere dag moest de jonge Maar ten nieuwe schoenen hebben. De ver kopers waren bezig en ze gingen op een stoel zitten wachten. Toen kwam een van de verkopers bij hen en zei: „Ik wil je best schoenen verkopen maar dan moet je op die achterste rij stoelen gaan zitten." Vader King zei: Ik koop hier op deze stoel schoenen of ik koop ze helemaal niet. De blanke verkoper weigerde hem te helpen. King stond op en liep met zijn zoon weg. Maarten moest in de voetstappen van zijn vader gaan en ook predikant worden. Eerst voelde de jongen daar niets voor. Hij wilde dokter worden of jurist. Ma3r al spoedig besefte hij dat hij als predikant zijn volk het beste kon leiden. Toen hij klaar was wilde hij echter niet naar d-2 gemeente van zijn vader. Hij wilde liever beginnen in een eigen gemeente en nam een 'beroep aan naar de Dexter Avenue baptistenge meente in Montgomery. Die beslis sing braoht hem op de plaats waar de geweldloz-2 revolutie van de zuide lijke staten begon. Montgomery Het begon alleftaaal op 1 december 1955. De stadsbus van Montgomery was vol. Er stapte een blanke in en de chauffeur eiste dat een negerdame zou opstaan opdat hij op haar plaats kon zitten. In Montgomery zaten de blanken voor in de bus en de negers achterin. Aangezien er altijd meer negers dan blanken waren moesten de laatsten meestal staan. broeder is. Dat gebeurde niet." „Wel zeiden de blanke dominees: Dit zijn sociale problemen, waarmee de kerk niets te maken heeft. Maar God zal over zo'n kerk oordelen. De hedendaagse kerk is te vaak de voor naamste aanhanger van de bestaande toestand. Zij zal het stempel van echtheid verliezen en de trouw der miljoenen verspelen, als zij niet te rugkeert naar de opofferingsgezind heid der eerste kerk. Iedere dag ont moet ik jonge mensen, wier te leurstelling over de houding van de kerk is uitgegroeid tot openlijke weerzin". Zijn weg is niet over rozen gegaan. Vele malen werd hij gevangen gezet wegens illegale demonstraties. Werd hij beboet, dan weigerde hij de boe tes te betalen en zat liever onschul dig de gevangenisstraf uit. Twee maal eerder werd een aanslag op hem gepleegd. In 1957 mislukte een bomaanslag. De bom die in het portaal van zijn huis in Montgomery, Alabama, was neergelegd kwam niet tot ontploffing. De lont ging uit vlak voor hij de dynamietpatronen had bereikt. De tweede maal gooide, nu twee jaar geleden, een blanke een mes naar hem in Chicago. Vanmorgen om twee uur stond hij geleund op zijn hotelbalkon toen ccn kogel hem in het gezicht trof. „Had hij rechtop gestaan," zei zijn beste vriend en medewerker, ds. Jesse Jackson, „dan was hij misschien wel gewond maar zeker niet dood ge weest." Verschillende malen zijn aanslagen gepleegd op dr. Martin Luther Kmg. In 1957 werd een bom gelegd in 'de portiek an zijn woning in Mont gomery. Twee jaar geleden werd er een mes naar hem gegooid. En één keer zelfs werd hij verwond door een van zijn eigen mensen. Toen hij boeken verkocht in een negerwinkel in Harlem viel een negervrouw hem met een mes aan en verwondde zijn hand. De vrouw was geestelijk gestoord. ROTTERDAM Het oude gebouw van de Nederlandse Economische Ho geschool aan de Pieter de Hoochweg. zal wanneer het leeg komt, na de verhuizing naar het nieuwe complex op Woudestein, worden verkocht. Eventuele gegadigden zijn nog niet bekend. De opbrengst van het ge bouw zal de stichting van de NEH gebruiken voor de gedeeltelijke fi nanciering, ongeveer twee procent, van het nieuwe gebouw. Dit vertelde drs. P. W. van Milaan, 1 bibliothecaris van de NEH, tijdens een gesprek over de automatisering van de bibliotheek die in juli van dit jaar verhuist naar Woudestein. Tegelijk met de boeken zal tegen die tijd ook een gedeelte van de ho geschool worden overgeplaatst, want in september zal een gedeelte van de benedenbouw reeds in gebruik zijn genomen. Direct nadat bekend was dat ds. King vermoord was, braken in vele plaatsen i?i de Verenigde Staten ongeregeldheden uit. Hier een brandende wmkel in de ne- gerwijk Harlem. Gdndhi Hij koos Crozer Theological Semi nary waar hij vooral beïnvloed werd door prof. dr.- Mordecai W. Johnson een man die reeds vroeg geïnteres seerd was in de strijd voor de bur gerrechten. Hij geloofde in naasten liefde. maar kwam tot de ontdekking dat met liefde alleen niet veel te bereiken was. Was gerechtigheid dan alleen te verkrijgen door strijd? Maar toen kwam hij in aanraking met boeken van Gandhi. Hij raakte zo geïnteresseerd dat hij zelfs een reis naar India maakte in 1950 waar hij nakomelingen en discipelen van Gandhi sprak. Hij werd zelf een vu rig discipel en op zijn beurt won Martin Luther King anderen voor de Rosa Sparks, de negervrouw, weiger- I de. De chauffeur van de bus liet haar arresteren. De negers kwamen in stille opstand i en begonnen een boycot tegen de maatschappij. Zij wensten geen ge bruik meer te maken van de stadsbussen. In het begin had King niets met deze actie te maken. Maar al spoedig organiseerde hij privé ver voer voor zijn ftiensen. Voor het eerst kreeg hij de kans om zijn idealen te verwezenlijken. Hij was al spoedig de rustige leider die het niet zocht in een emotionele benadering van de problemen. Hij commandeerde zijn mensen niet. maar liet hen in hun menselijke waardigheid. Al spoedig luisterden zij naar hem als naar geen ander. Later zou hij in een indrukwek kende redevoering zijn inzichten ver der uitwerken. In 1963 zei hij: „Ge weldloosheid is een machtig en rechtvaardig wapen. Het is een wa pen dat uniek is in de geschiedenis. Het snijdt zonder te verwonden. Het adelt de man die het gebruikt. Het is een zwaard dat geneest." Het was zowel een practisch als een moreel antwoord op de roep om gerechtig heid van de neger en daarom werd het de overwinning brengende tac tiek voor de neger-revolutie van 1963. Meestal vatten we zijn visie samen met de woorden „vreedzaam verzet". Want verzet moest er zijn. De neger kon. de neger wilde niet langer wachten op de rechten die hem ont houden werden. Vanuit een van zijn gevangeniscel len schreef hij eens een indrukwek kende brief aan blanke predikanten. Daarin zei hij: „Wij weten uit erva ring. dat de vrijheid nooit vrijwillig wordt gegeven door de verdrukker. De verdrukte moet er om vragen. Want helaas geven bevoorrechte groepen zelden vrijwillig hun voor rechten op. Jarenlang heb ik nu al het woord „Wacht" gehoord. Het klinkt iedere neger afschuwelijk in de oren en het heeft bijna altijd de betekenis gehad van „nooit". Tot de blanke geestelijke leiders van de stad Birmingham zei hij: „Ik had gehoopt dat de blanke kerkelijke leiders de rechtvaardigheid van onze zaak zouden inzien. Opnieuw ben ik teleurgesteld. Ik heb er naar ver langd blanke predikanten te horen zeggen: Volg deze wet op want inte gratie is een rechtvaardige zaak en doe het ook, omdat de neger uw MEMPHIS „Dr. Martin Luther King was de vredestichter, die vrede liet heersen onder de militante negers en andere niet-blanken. Nu hij er niet meer is, is de geweldloosheid met hem verdwenen", zei vannacht een van de leiders van de beweging voor rassengelyk- hcid. Het ziet er naar uit dat de negers, zonder de man die hen altijd weer tot zelfbeheersing opriep, uit machteloze woede zich zullen overgeven aan een vloedgolf van geweld. Overal uit Amerika komen berichten binnen van relletjes, opstanden en brandstichting. Kort nadat de aanslag óp dr. King gepleegd was, kwam het in Memphis j al tot gewelddaden. Volgens de poli- tie werd er door scherpschutters j geschoten op politieagenten en een heden van de Nationale Garde. Vol gens de eerste berichten zouden verscheidene personen gewond zijn. In New York heeft de politie van morgen vroeg, toen het daar nog avond was, een wijk van de negerstad Harlem afgesloten. Jongeren waren begonnen winkels te plunderen. De agenten deden geen pogingen cm de jonge negers te arresteren. Zij waren met te weinigen. Winkels in de buurt die laat openblijven werden onmid dellijk gesloien. BOTSING In Boston hebben grote groepen negers, gewapend met stokken en I kettingen een zestal patrouillewagens van de politie met stenen bekogeld, nadat hel nieuws van de moord be nend geworden was. In Raleigh, Nocrd-Carolina kwam de politie in botsing met een groep van naar schatting 30 negers die in de hoofdstraat optrokken naar het parlementsgebouw. Ze gooiden ruiten van winkels in. Drie negers werden gearresteerd. De politie slaagde er in de oproerige menigte terug t<? drijven naar de terreinen van de Shaw uni versiteit die voornamelijk door ne gers wordt bezocht. In Washington hebben grote groe pen negers zich in de winkelstraten verzameld en zijn gaan plunderen. Ruiten gingen aan diggelen en de trottoirs lagen vol glas. Blanken die in auto's voorbijreden werden door de negers uitgescholden. Woordvoer ders van de politie verklaarden dat er echter niet gesproken kan worden van ernstige ongeregeldheden. De plunderaars zijn voornamelijk jeug digen. VERGADERING In de stad Jackson, Mississippi kwamen de jonge negers van de plaatselijke universiteit in opstand. Charles Evers, secretaris van de af deling Mississippi van de Nationale Vereniging voor de Bevordering van de Belangen van de Kleurlingen en negergeestelijken probeerden de ne gers op een vergadering tot rust te brengen. De auto van een journalist werd omvergegooid en in brand gestoken. Verscheidene auto's werden zwaar beschadigd. Evers verklaarde nog di rect na de dood van King een tele foontje te hebben ontvangen waarin hij ook bedreigd werd. Zijn broer Medgar werd vijf jaar geleden in Jackson vermoord. UTRECHT De NS-directie heeft Stimurail (een stuwgroep van top NS'ers) opdracht gegeven en richtlij nen verstrekt voor het ontwerp en voor een „plan voor de toekomst" van het spoorwegbedrijf. Het plan moet in het najaar klaar zijn en dtent een toekomstperspektief te geven van 1970 tot 1975. Stimurail stelde reeds eerder een actieplan voor 1968 op. Bij de Spoor wegen beschouwt men dit plan als „springplank" voor het plan voor de toekomst. Uitgangspunt hiervoor is het gegeven, dat het belang van een goede openbare vervoersvoorziening in Nederland met zich meebrengt, dat aan de Nederlandse Spoorwegen als landelijk railbedrijf in de toekomst kwantitatief en kwalitatief hoge eisen zullen worden gesteld. Daarbij wordt 1970 gezien als het be gin voor een nieuwe Ontwikkeling. In dat jaar eindigen ook de regeringsga ranties.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 5