God roept mensen op tot
bewuste gezinsvorming
Zendingsdag van
Pinkstergroepen
„Grandioze reprise
negentiende eeuw"
Prof. Van Riessen voor
Waarheid en Eenheid
Metliodistendominees
willen gaan roken
Literatuur rekent inet
te weinig feiten
Een woord voor vandaag
Open gesprek na Nunspeet
Uw probleem
is het
onze....
IN EXPOHAL 4000 MENSEN
Ellcy Ney (85)
overleden
Drs. Ter Scliegget op reach-out
Oorlogsvraag is ook
persoonlijke vraag
Gereformeerde
predikanten
vergaderen
MAANDAG 1 APRIL 194»
Christus vertelde de gelijkenis van de ponden, zoals Lucas
zegt, toen Hij „dicht bij Jeruzalem was", dicht hij Zijn veroor
deling, dicht hij Gethsemané, hij Golgotha. Dat verhaal sluit
met de woorden: „Doch die vijanden van mij, die niet wilden
dat ik over hen Koning werd, brengt hen hier en slacht ze
voor mijn ogen."
We hebben niet veel moeite om in deze „man van hoge ge
boorte", zoals Christus hem noemde, de Heer zelf te ontdek
ken. Hij, die kwam om liefde te openbarenwerd met vijand
schap en haat begroet.
Maar denk niet al te haastig aan de Farizeeën, Sadduceeën
en Schriftgeleerden als u het woord vijandenziet staan. En
denk al evenmin aan Pilatus en de Romeinse soldaten. Chris
tus legt duidelijk uit wie Zijn vijanden zijn: degenen „die niet
wilden dat ik over hen koning werd."
Het kruis is slechts de vrucht, of zo u wilt de consequentie,
van de onwil om Hem als Koning te erkennen. Daarom zijn
vijanden van de Heer niet slechts degenen die groot onrecht
deden, de erkende zondaren, maar allen die Zijn Koning
schap niet erkennen.
Daarom is het ook goed onszelf af te vragen, waar wij staan.
Is Hij werkelijk Koning in ons leven? Heeft Hij het werke
lijk over ons te zeggenSlechts dan hebben we deel aan Zijn
heil.
We lezen vandaag: Lucas 19 11-27.
(Van een onzer verslaggevers)
uit de vele (schriftelijke) vragen, die
het trio ds. Poort, dr. B. Rietveld en
dokter P. J. F. Dupuis moest verwer
ken.
-ii i In zijn openingswoord stelde dr.
van gedachten gewisseld over RietveId' hoezeer het eT de pSVG aan
vragen aangaande de sexualiteit I gelegen is niet voor een bepèald
GOUDA In alle openheid
en rust is zaterdagmiddag in het
Hervormde centrum Het Anker
en vooral ook over: hoe christe
nen het sexuele leven in het licht
van de bijbel mogen bezien.
Het was een PSVG-samenkomst
voor diegenen, die in positieve dan
we) in negatieve zin hadden gerea
geerd op een rede van ds. J. J. Poort
voor de PSVG in Nunspeet, waar het
speciaal zijn uitspraak „dat geboor-
tenregelende middelen als een stuk
voorzieningheid Gods mogen worden
beschouwd" was, die reacties uitlok
te.
In totaal meer dan tweeduizend,
zowel brieven als telefoontjes. Een
volle zaal mensen, uit alle delen van
ons land naar Gouda gekomen, be-
weest dat velen verder willen denken
over dit onderwerp. Dit bleek temeer wuste en verantwoorde gezinsvor
ming. Over dat onderwerp dient men
niet direct zijn oordeel klaar te heb
ben, maar moet men geduld en open
heid tegenover elkaar betrachten.
Openheid om elkaar serieus te nemen
en naar elkaar te luisteren. Openheid
ook tegenover onze kinderen die wat
dit betreft zo boordevol vragen zit
ten.
Dr. W. Aalders over apostolaat
groepje christenen, maar voor het ge
hele protestantse volksdeel bezig te
kunnen zijn. Vandaar ook deze mid
dag, speciaal voor verontrusten be
doeld.
Ds. Poort zette nog eens uiteen,
wat hij t.a.v. het sexuele met voor
zienigheid Gods bedoelde: deze werkt
via ons persoonlijk. De beslissing
over het aantal kinderen in een gezin
is geen zaak van een dominee, of een
dokter, of een PSVG. maar een zaak
tussen elk echtpaar en God. Ds.
Poort: als een vader en moeder meer
dan tien kinderen willen, dan zeg ik
van harte: de Here zegene ze!
Elkaar zoeken
Het dodelijke zwijgen moet door
broken worden. Wij moeten elkaar
blijven zoeken, opdat wij samen bij
het licht van Gods Woord en Geest
in de waarheid komen.
Aldus enkele fragmenten uit de re
de van ds. Poort. Nadat zeer vele
vragen waren beantwoord bestond er
tenslotte ruimschoots gelegenheid om
met ds. Poort nader persoonlijk te
spreken.
Hij wil liet! Rantsoenering op Cuba
Brieven die niet zijn voorzien
van naam cn adres kunnen niet in
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten in afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden ingesloten.
Vraag: In welk opzicht staat het
natuurlijk kind volgens de wet ach-
trr bij het wettige kind?
Antwoord: In het huidige Burger
lijk Wetboek verkeert het natuur
kind in een achtergestelde positie.
Het heeft geen wettelijke betrekkin
gen tot de vader, tenzij deze het
erkent
Als een overledene wettige
afstammelingen of een echtgenote
achterlaat, erven de natuurlijke kin
deren een derde van hetgeen zij
zouden erven, indien zij wettig wa
ren geweest. Zijn er geen wettige
afstammelingen en geen echtgenoot,
maar wel afstammelingen van
broers en zusters, dan wordt hun
erfdeel beperkt tot de helft van het
geen zij zouden erven als zij wettig
waren. Zijn er nabestaanden in ver
dere graad, dan erven zij drie vier
den
Zijn er geen wettige erfgenamen,
dan ontvangen de natuurlijke kin
deren de gehele nalatenschap. Een
natuurlijk kind heeft geen recht op
de erfenis van bloedverwanten van
zijn ouders behalve wanneer een
bloedverwant van de moeder over
lijdt, zonder nabestaanden of echt
genoot. Als het kind door de vader
is erkend, heeft het een dergelijk
recht ten aanzien van nabestaanden
van de vader.
Een natuurlijk kind kan een vol
komen wettig huwelijk sluiten. De
echtgenote (echtgenoot) van een na
tuurlijk kind en diens kinderen of
verdere afstammelingen van een na
tuurlijk kind, hebben volledig
aanspraak op de erfenis, wanneer
het natuurlijk kind overlijdt. Zij lij
den dus geen nadeel, tenzij er een
bloedverwant van het natuurlijk
kind sterft.
Wettiging kan geschieden bij of
na huwelijk. Als de vader het kind
reeds heeft erkend vóór huwelijk en
met de moeder trouwt, wordt het
kind gewettigd. Iemand die met de
moeder trouwt, kan reeds tevoren
het kind erkend hebben, of het bij
of na huwelijk wettigen (als het
kind niet reeds door de vader er
kend was), daar er in dit geval niet
gevraagd wordt naar het werkelijke
vaderschap. Wettiging na huwelijk
dient te geschieden door aan de Ko
ningin brieven van wettiging te ver
zoeken. De wettiging geschiedt dan
na onderzoek met terugwer
kende kracht tot de trouwdag.
Zo lang het kind niet erkend of
gewettigd is, draagt het de naam
van de moeder, maar er zijn moge
lijkheden om naamsverandering te
vragen.
Een minderjarig onwettig kind
heeft voor het huwelijk toestem
ming nodig van voogd en toeziende
voogd. Is dit een natuurlijk kind,
dan is in plaats van de toestemming
van de toeziende voogd, die van de
moeder en van de vader (zo deze het
kind erkend heeft) vereist. Is die
niet te krijgen, dan kan het natuur
lijk kind toestemming van de kan
tonrechter vragen. Deze kan dit ver-
lof niet geven als een ouder, die het
gezag over het kind uitoefent, de
toestemming weigert
Een meerderjarig natuurlijk kind
heeft tot zijn 30ste jaar toestemming
nodig voor het huwelijk van zijn
moeder en van zijn vader (zo deze
erkend heeft). Dit kan vervangen
worden door een verlof van de Kan
tonrechter.
Het nieuwe Burgerlijk Wetboek
zal grote verbeteringen brengen in
de positie van het natuurlijke kind
(Van een onzer medewerkers)
HILVERSUM In de Hilver-
sumse Expohal hebben onge
veer 4000 pinkstermensen zater
dag enthousiast hun zendings
dag gehouden. Nadat de eensge
zindheid tussen de vele groepen
binnen de pinksterbeweging
blijkbaar nogal had gewankeld,
waren nu representanten van
vrijwel al die groepen broeder
lijk bijeen om zich te bezinnen
op Christus' zendingsopdracht
aan Zijn gemeente.
De heer Karei Hoekendijk (lei
der van „Stromen van Kracht") rea
geerde 's morgens op de aktie „Kom
over de brug" van de gezamenlijke
protestantse kerken (de pinkstergroe
pen deden niet mee). Hij wilde geen
kritiek leveren op de aktie („ik heb
de organisatoren hartelijk gecompli
menteerd met het succes"), maar
plaatste wel énkele vraagtekens ach
ter de opzet
Hoekendijk vreesde- dat de nadruk
teveel op „sociale en humanitaire
doelstellingen" is gevallen. De aan
pak van sociale problemen vond hij
wel belangrijk, maar, vroeg hij, „is
het niet hoogst belangrijk dat het
evangelie voor de ziel van de volke
ren wordt gepredikt?".
Hij zei verder: „Moeten wij niet de
zielen genezen, voordat wij de buiken
genezen? De bijbel zegt: zoekt eerst
het koninkrijk Gods en Zijn gerech
tigheid en al het andere dat overi
gens important is zal u worden
toegeworpen. Eerst moet de bevrij
dende boodschap worden gepredikt
dat God raad weet met de volken in
nood. Waarom door een achterdeur
met sociale voorzieningen komen,
terwijl wij Christus hadden kunnen
brengen?"
W oordverkondiging
Anderen die het sprekerspodium
beklommen waren het roerend met
Hoekendijk eens. De Vlissinger
pinkstervoorganger en ex-iheilsoffi-
cier W. J. Lentink zei 's middags:
„Zending is geen ontwikkelingshulp
maar Woord-verkondiging, begeleid
met wonderen en tekenen."
In alle toespraken werd er bij de
aanwezigen op aangedrongen meer
„zendingsminded" (dat woord kwam
van de heer Lentink) te worden. En
de bekende evangeliste Corrie ten
Boom, juist terug uit Israël, zei: „Ie
dereen in deze zaal is zendingsveld of
zendeling. Wie Jezus niet ként als
zijn Verlosser is zendingsveld. Als hij
zich vanmiddag bekeert, wordt hij
onmiddellijk zendeling."
Nederland is, betoogden enkele
sprekers, zendingsland bij uitstek. Zij
voegden er veelal aan toe dat God
aan sommige pinkstermensen duide
lijk heeft gemaakt dat uit dit land
velen naar het zendingsveld zullen
trekken en daar met vrucht werken
in de komende jaren. Volgens jhr. J.
W. P. M. van Panhuys, burgemeester
van Hummelo, die het openingswoord
uitsprak, hebben enkelen visioenen
daaromtrent gehad.
Betvijs
Karei Hoekendijk: „Niet voor niets
gaf de Heer zo'n acht miljoen gulden
meer dan was verwacht aan de aktie
„Kom over de brug". Dat is een aan
wijzing dat Hij elke aktie van de
zending wil zegenen. Het is een be
wijs dat God Zijn profetieën be
vestigd."
Aan het einde van zijn toespraak
vroeg hij voorgangers en predikan
ten, die meer dan ooit ernst willen
maken met de zendingsopdilacht,
naar voren te komen en elkaar de
hand te geven, terwijl hij voor hen
bad. Dergelijke invitaties waren er
ook enkele malen met betrekking tot
degenen die hun leven aan Jezus wil
den overgeven of die verlangden dat
er met hen werd gebeden in verband
met geestelijke of lichamelijke nood.
Zendelingen uit Thailand. Brazilië,
Polen en vele andere landen vertel
den over hun werk. Informatie over
talrijke zendingsgenootschappen kon
men ook krijgen aan de tientallen
marktkramen, die de zg. „Oswald
Smithstraat" vormden. 's Avonds
werden dia's over het werk van
verscheidene zendingsorganisaties
vertoond.
(Van onze kunstredactie)
MUENCHEN Professor Elley
Ney, de Duitse pianiste die bekend
heid genoot als Beethoven-ver
tolkster, is zondag, 85 jaar oud, over
leden. Uit het eerste huwelijk, met
de Nederlandse dirigent en violist
Willem van Hoogstraten, dat werd
ontbonden, werd haar enige kind,
haar dochter Leonore, geboren.
Elley Ney, die tijdens de eerste we
reldoorlog in de Verenigde Staten
woonde, kreeg in 1928 het erebur
gerschap van Bonn. Vooral de inwo
ners van deze stad hebben haar na
de laatste wereldoorlog verweten, dat
zij een uitgesproken nationaalsocia-
liste was.
Bijbels perspectief is dat wij
een enkele uitzondering daargelaten
ons in het huwelijk niet behoeven te
onthouden. God roept man en vrouw
tezamen (het is niet goed dat de
mens alleen zij) en Hij wil dat zij tot
één vlees zijn, dat is: de totaliteit van
het samen mens zijn. In het samen
bidden, danken, samen hore naar
Zijn Woord, samen denken, samen
sexueel zijn.
Over de middelen: men vrage zich
af of er voor niets in de Heidelbergse
Catechismus staat, dat de almachtige
God ons alle dingen niet bij geval,
maar uit Zijn vaderlijke hand doet
toekomen. Alle dingen, geen enkele
uitvinding uitgezonderd.
Is het niet eigenwaan, aldus ds.
Poort, zo maar te stellen, dat deze
middelen uit de duivel zijn en niet
van Zijn hand? Hoe weet men dat en
van wie? God wil de onthouding
niet; Hij is de God van de ge
meenschap op duizenden manieren,
de God van de liefde, de God van het
geluk, de God die zo zelden meer
gepreekt wordt.
HAVANNA De Cubaanse auto
riteiten hebben zaterdag suiker,
alcohol, eieren en biscuits gerant
soeneerd.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Het zo centraal
stellen van het thema „kerk en
wereld", als de hedendaagse
apostolaatstheologie doet, is niet
enkel een dwaling van de na
oorlogse tijd. In wezen is het voor
de Hervormde Kerk de onaf
gedane erfenis van de negen
tiende eeuw.
Dat zei dr. W. Aalders, Ned. Herv.
predikant in Den Haag. zaterdag op
de conferentie van de Vrienden van
Kohlbrugge. Hij refereerde er over
de Open Brief, waarvan hij de eerste
ondertekenaar is.
Het had hem getroffen, bij Op-
zoomer soms zelfs woordelijke over
eenstemming te vinden met de
apostolaatstheologie: hetzelfde opti
mistische activistische geloof, dezelf
de universele toekomstverwachting
en ook bij Opzoomer vinden we niets
van de diepte van zonde en genade,
kruis, wederkomst en oordeel.
Er is in de vorige eeuw in de Her
vormde Kerk veel strijd geweest,
maar het punt is nooit uitgestreden.
Het is nooit tot een kerkelijk belij
den over deze zaken gekomen en
daarom staan we kerkelijk gesproken
nu zonder wapenrusting.
Hooglied
Zelfs aan tafel slaan vaders bij de
bijbellezing het Hooglied maar over
omdat het zo „ongeschikt" is voor de
kinderen. Zij mochten ook eens ont
dekken wat werkelijke huwelijkslief
de is.
De Heer roept ons tot verant
woordelijkheid en mede-arbeid: be-
Ds. J. J. Poort
NEW YORK Nog altijd geldt voor de predikanten van de Methodistenkerk
in Amerika een alcohol- en rookverbod.
Aan de generale conferentie van deze op een na grootste protestantse kerk
vap de Verenigde Staten is nu voorgesteld ,dit verbod af te schaffen. Men acht
het niet juist, voor predikanten een andere maatstaf te hanteren, dan voor de
andere gemeenteleden.
9?
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT „Wij dweilen,
maar we hebben niet de moed,
om de kraan dicht te draaien.
Het enige, wat ons rest, is bre
ken met dit kerkverband. Wij
zijn in wezen een hervormde
kerk en geen gereformeerde
kerk meer." „De waarheids-
vraag is op drift geraakt. Men
weet niet meer wat waarheid
is." „Duizenden in ons land krij
gen op de dag des Heren meer
ergernis, dan voedsel."
Deze en dergelijke geluiden klon
ken zaterdagmiddag onder telkens
weer opklaterend applaus op de jaar
vergadering van de persvereniging
„Waarheid en Eenheid".
Hoewel voorzitter dr. J. Schelhaas
er telkens de nadruk op legt, dat men
„Waarheid en Eenheid" onrecht doet,
door haar te kwalificeren als de
„verontrusten" in de Gereformeerde
Kerken, blijkt de jaarvergadering
toch elk jaar een podium te zijn voor
die kerkleden, die het met de huidige
gang van zaken niet eens zijn.
Prof. dr. ir. H. van Riessen refereer
de over „Verschuivingen in het gere
formeerde leven". Uit dit referaat,
dat „Waarheid en Eenheid" in druk
zal doen verschijnen, alleen dit: de
wetenschap gaat het menselijk leven
in al zijn facetten steeds meer be
heersen. Dat is op zichzelf nog niet
verkeerd, maar alleen: wat zijn de
normen voor de wetenschap?
Prof. Kuitert
In dit verband signaleerde prof.
Van Riessen bij prof. dr. H. M. Kui
tert. dat de wetenschap zich zelfstan
dig opstelt tegenover de Schrift. Dan
gaat de wetenschap ons vertellen,
hoe we de Bijbel moeten lezen en
waar we Gods Woord erin kunnen
vinden.
Prof. Van Riessen wees op prof.
Kuiterts verhaal over Genesis. ,Het
(Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT Met het houden
van een „reach-out" over „Win
de vrede" is de Werkgroep Ge
meente Onderweg (van her
vormde signatuur), die ver
leden jaar is opgericht, zaterdag
in Utrecht voor het eerst naar
buiten getreden. Voorzitster van
de werkgroep en ook zaterdag
was mejuffrouw dr. W. Timmer
mans. Ongeveer tachtig mensen
waren aanwezig.
„De christelijke gemeente moet
kritisch en gedistantieerd zich opstel
len tegenover de structuren van on
recht en geweld. De politieke onder
nemingen van de staten zijn voorlo
pig en moeten worden gemeten aan
de toekomst van het Rijk Gods", zei
drs. G. H. ter Schegget werkzaam bij
Kerk en Wereld te Driebergen.
Hij vervolgde: „De Leer van de
rechtvaardige oorlog is een typisch
uitvloeisel van een kerk, die haar Lot
te zeer met dat van de staat heeft
verzwagerd. Deze Leer werd de dek-
mantel van veel gewelddadig onrecht.
Onmessiaans
Een principiële aanvaarding van de
oorlog is bij voorbaat onmessiaans.
I Een verwerping bij voorbaat van alle
geweld laat zich christelijk ethisch
j ook niet verdedigen. Wel past klaar
en duidelijk noen tegen alle massa-
verdelgingsmiddelen,
j De oorlogsvraag moet op alle ni-
j veau's ook als persoonlijke vraag
worden gesteld en beantwoord."
Prof. dr. J. M. W. Milatz, hoogle
raar in de kernenergie, beschreef de
oorlog als een sociale ziektetoestand.
Bestrijding heeft slechts kans als on
ze gemeenschap beschikt over kennis,
een werkplan en de wil om een der
gelijk werkplan uit te voeren.
is volstrekt onbegrijpelijk, dat de sy
node, die nadrukkelijk kiest voor de
historiciteit van Genesis 1-3, net
doet, of hier niets aan de hand is.
Waar blijft Kuitert met Genesis 2 4
(Dit is de geschiedenis...)?"
Aan de andere kant zag prof. Van
Riessen bij prof. Kuitert ook de „ge
lukkige inconsequentie", dat hij zijn
methode niet toepast op kruis en
opstanding.
Op de vraag, die steeds weer in de
discussie naar voren kwam: „Wat
moeten we doen?", antwoordde prof.
Van Riessen ronduit: „Ik weet hei
niet. In de dagen van Kuyper was de
toestand duidelijk. Er was een plan.
Men wist. wat men moest doen. Dai
ls nu niet duidelijk.
Gebed
Maar bovendien: ik zie in die nci-
Raad van Studerenden
uit studentenraad
(Van onze onderwijsredactie)
UTRECHT Op het eerstvolgende
congres, 26 en 27 april, zal de Raad
van Studerenden zich losmaken van
de Nederlandse Studentenraad.
In de vorig jaar opgerichte RSV
zijn vertegenwoordigd behalve de
70.000 leden van de NSR de ruim
60.000 studenten van niet-universi-
taire hogere opleidingen, zoals sociale
academies, Nijenrode en School voor
de journalistiek. Deze laatste groep is
ontevreden over de samenwerking
met de Nederlandse Studentenraad.
Verwacht wordt dat de RSV zelfstan
dig zal gaan optreden.
Aan het opstellen van een dergelijk
werkplan behoort vooraf te gaan het
kennisnemen van het huidige beveili
gingsapparaat, dat op de nucleaire
pat-stelling berust, zoals het
machtsevenwicht van de Verenigde
Staten en de USSR wordt genoemd,
dat op symmetrische afschrikking be
rust.
De hoogleraar vervolgde: „Blijkens
de ervaring is hier in de afgelopen
periode inderdaad een stabiliserende
werking vanuit gegaan. Daarnaast
mogen wij echter niet vergeten te
vermelden, dat oorlogen van een an
der beperkter type wel mogelijk zijn,
en dat er daarbij zijn, die een kans
inhouden te kunnen uitgroeien tot
een grote kernoorlog."
„Kunt u verduidelijken hoe een
huisvrouw door middel van inkopen
de vrede kan dienen?" was een van
de 'Sympathiekste vragen, die aan het
forum werd gesteld. Drs. J. G. Waar
denburg, econoom uit Rotterdam,
meende echter wel in zijn beant
woording, dat het effect gering zou
zijn. Als suggestie gaf hij geen oor
logsspeelgoed kopen, stuivers of een
andere munteenheid sparen voor de
Novib, ook kan een procent van het
inkomen worden apart gelegd en in
de winkels vragen naar rietsuiker in
plaats van bietsuiker.
Kinderblad
In de beantwoording van de vele
vragen, die werden gesteld, hield de
onderwijsdeskundige drs. S. C.
Dcrksen uit Meppel een pleidooi voor
een goed kinderblad. De kinderbla
den staan op zeer laag peil. Waarom
werken kerken. sdholen en
maatschappij niet samen om een
goed kinderblad te krijgen, dat niet
tracht een soort heldendom aan te
praten.
Over het onderwijs zei hij: opvoe
den en democratie zijn in wezen het
zelfde. Met het stellen van een aantal
futiele didactische probleempjes
komt men er niet. Ouders zouden een
soort pressuregroep moeten vormen.
De Werkgroep Gemeente Onder
weg is een samenwerkingsverband
van de Hervormde Vrouwendienst,
het Open Deur-werk, het binnen
landse werk van de Raad voor de
Zending, de Hervormde Vrouwen
Groep CJVF, de Vrijzinnig Hervorm
de Vrouwen Federatie en de man-
nenvereniging „In Dienst der Kerk".
Want we beleven nu een grandioze
reprise van de negentiende eeuw. En
dan te bedenken, aldus dr. Aalders.
dat we van die eeuw gescheiden zijn
door twee wereldoorlogen, Ausch
witz, monsterlijke secularisatie (heeft
ons dat allemaal niets gezegd over
wereld, duivel, mens?) en... Karl
Barth?
Waar is de profetische inzet van
Barth gebleven, vroeg dr. Aalders.
Bij Barth zelf? Bij zijn volgelingen?
Dr. Aalders constateerde bij de latere
Barth zo'n spreken over de genade,
dat ze geen wonder, maar meer tot
principe geworden is.
ACTIVISME
In het zo centraal stellen van het
thema Kerk en wereld zag dr. Aal
ders een vals activisme (alsof wij het
Koninkrijk Gods moeten oprichten)
en een verschuiven van het krui»,
zodat dat zijn centrale plaats verliest
De soteriologie komt in de »chaduw.
Laten wij die wereld niet to be
langrijk zien, alsof die onze zaak i».
We moeten die in Gods hand laten
liggen. Het enige stukje medearbei
derschap in Gods zaak met de wereld
is voor ons geloven en getuigen.
Het is zo verleidelijk, om het Ko
ninkrijk Gods, dat al zo nabij is, nog
even zelf te helpen. Dat trachtten de
discipelen, toen ze Jezus koning wil
den maken. Maar hoe meer drukte,
geweld en vleselijke overmoed, des te
meer trekt Jezus zich terug.
DRAMA
Dr. Aalders herinnerde ook aan
Handelingen 19. Het verhaal van de
zonen van Sceva noemde hij het dra
ma van het huidige apostolaat. Zij
waren zo maar de wereld ingetrok
ken. De boze geest zeide tot hen:
Jezus ken ik en van Paulus weet ik,
maar wie zijt gij? En hij overweldig
de hen.
Barth zei in 1934: het begint met
christendom in de praktijk en het
eindigt met heidendom. En: de
grondzonde is, dat de christenen
zichzelf ernstig gaan nemen.
De Open Brief was voor ons een
cri de coeur. Wij pleiten voor een
confessioneel réveil, een andere pre
diking, een gemeente, die leeft bij
het Woord alleen. Tussen kerk en
wereld staan kruis, verzoening, oor
deel en bekering. De kerk moet zich
tot de wereld richten, maar met het
kruis, aldus dr, Aalders.
Curatoren: Nu geen
hoger inschrijfgeld
(Van onze onderwijsredactie)
AMSTERDAM Curatoren van d«
universiteit van Amsterdam betwijfe
len de wenselijkheid van incidentele
verhoging van de inschrijfgelden, aan
gezien de commissie-studiefinanciering
wetenschappelijk onderwijs pas on
langs haar werk is begonnen.
In een brief aan minister Veringa
zeggen de curatoren dat iedere ver
zw'aring van de op studenten rustende
financiële lasten in het algemeen ern
stig moet worden ontraden.
UTRECHT De Vereniging van
predikanten van de Gereformeerde
Kerken in Nederland houdt op 17 en
18 april in het jaarbeursgebouw in
Utrecht haar algemene ledenvergade
ring.
Op het programma staan onder
meer referaten van prof. dr. G. P.
Hartvelt uit Kampen, dr. M. Boertien
uit Amsterdam en prof. dr. G. den
Otter uit Haarlem.
Er is ook een cabaret, dat wordt
verzorgd door ds. H. Leene uit Scha-
gen en ds. N. Schuman uit Westzaan.
Bestuur vakbeweging
voor studentenraad
gelijkenderwljs kent het calvinisme
in het buitenland een veel sterker
gebedsleven."
Ten aanzien van de VU en Kampr-n
(„kranen dichtdraaien" werd er op
nieuw geroepen) maande prof. Van
Riessen tot vertrouwen, dat de Heere
werkt door Zijn Woord.
Over de Wereldraad zei prof. Van
Riessen: „Ik begrijp niet, dat hier
zoveel over gepraat wordt, terwijl de
moeite zo voor de hand ligt. Deze
raad voert de pretentie, dat van haar
het woord van de kerken uitgaat xot
de wereld. Maar wij mogen met het
getuigenis, dat God in Zijn Woord
geeft, niet uitgaan samen met hen,
die de Christus der Schriften looche-
nen en die zijn erin, ondanks de
I grondslag."
j Tijdens het huishoudelijk gedeelte
I van de vergadering kwam de verhou
ding tot de Landelijke Vereniging
van Verontrusten uitvoerig ter spra
ke. Deze vereniging gaat verder, met
in het hele land plaatselijke afdelin
gen te stichten. „Waarheid en Een
heid" houdt zich daar buiten, (dr.
Schelhaas: „Wij zijn niet allemaal
verontrust"), maar staat er wel sym
pathiek tegenover.
(Van onze onderwijsredactie)
UTRECHT Na een wekenlange
impasse heeft de Nederlandse Studen
tenraad zaterdag in Utrecht een nieuw
bestuur gekozen, dat uitsluitend uit
leden van de Studenten Vakbeweging
bestaat. De SVB diende een motie in
die het ontslag van het bestuur en de
benoeming van zeven SVB-bestuurs-
kandidaten beoogde.
De motie werd gesteund door de
SVB en de Eindhovense Studenten
maatschappij ESM met een stemmen-
tal van 23. Tegen de motie stemden de
Algemeen Nonpolitieke Studentenpar
tij, het Delfts Studentencorps en zeven
leden van het Nederlandse Studenten
akkoord. samen tien stemmen.
De Studentenraad Drienerloo. Stud'
75 en enkele leden van het NSA ont
hielden zich van stemming.
Direct na de stemming zei de nieu
we president van de NSR, de heer E.
Bomhoff. dat het bestuur zal worden
uitgebreid.
LEMSTERLAND De 13-jarige
A. Koopmans is zondagmiddag om
het leven gekomen, toen zij met haar
fiets links afsloeg en door een auto
werd aangereden.
Prof. Tinbergen over arbeidsverdeling
AMSTERDAM In de lite
ratuur over een optimale in
ternationale arbeidsverdeling
wordt te weinig rekening ge
houden met drie elementen die
daarbij van grote betekenis
zijn. Dit zei prof. dr. J. Tin
bergen, expert op het gebied
van de ontwikkelingshulp, tij
dens een rede voor een ver
enigde vergadering van de bei
de afdelingen van de Konink
lijke Academie Van Weten
schappen.
Hij sprak over de volgende vraag:
„Welke bedrijfstakken kunnen het beste
ontwikkeld worden in landen met een
verschillende graad van ontwikkeling
en met verschillende natuurrijkdom-
men? In het bijzonder ging hij in op het
theoretische gedeelte van onderzoek
naar arbeidsverdeling. Volgens zijn
mening moet dit gebaseerd zijn op de
theorie van de internationale handel.
T ransport
Daarbij moet rekening gehouden wor
den met drie belangrijke elementen, die
verwaarloosd worden. In de eerste
plaats wordt te weinig gedacht aan het
bestaan van de transportkosten. Daar
om moeten producten onderscheiden
worden in mobiele en immobiele goe
deren.
In de tweede plaats is het aantal
landen dat men gewoonlijk in de theo
rie onderscheidt te klein. In de derde
plaats wordt gedacht aan een veel te
klein aantal goederen. Uit de ervaring
van de EEG is gebleken dat de arbeids
verdeling. die zich bij vrijere concur
rentie stelt, een zeer fijne is. Dat wil
zeggen, dat zij betrekking heeft op een
groot aantal goederen binnen elke be
drijfstak. Nergens is een gehele indu
strie verdwenen.
Vervolgens moet men de productie
kosten van een zeer groot aantal pro
ducten kennen. Dis is het omvangrijke
empirische onderzoek dat op het theo
retische moet volgen.
Weer in Enropa
weer
max. temp.
gisteren
neer
slag
Kopenhagen
zw. be\v.
1
4
Londen
h. bew.
6
0
Amsterdam
zw. bew.
7
0
Brusse]
geh.bew.
4
0
Luxemburg
1. bew.
1
1
Parijs
1. bew.
1
0
Nice
h. bew
9
0
Frankfort
mist
0
0
München
geh. bew.
7
0
Ziirich
onbew.
0
Genève
onbew.
11
0
Lcrarno
onbew.
3
Innsbrück
ROIT.
onbew.
geh.bew.
2
8
0
8
Madrid
h. bew
7
1
Mallorca
geh.bew.
14