I
Prof.
aan
Dijk gaf ruggegraat
gereformeerd leven
Gelovigen in vervoering
tijdens paasliturgie
Forensen
tot lang
bereid
reizen
Em ivoord voor vandaag
HIJ STOND VOOR DE GOEDE BELIJDENIS
Uw probleem
is het
onze....
RUG NAAR
ÏRKDIENST
N
EST
Prof. Hendrix:
Geestelijk
hoogtepunt
Ton van der
Hammen
Vaker steekproef
noodzakelijk
VRIJDAG 29 MAART
„Toen kwam Hij bij de discipelen en zeide tot hen: Slaapt nu
maar en rust (Mattheüs 26 45).
In die opmerking zit iets van berusting. Het komt er niet meer
op aan. Het is gebeurd. De strijd is gestreden. Er kan komen,
wat God wil dat komen moet.
De houding van de discipelen is onbegrijpelijk. Terwijl Hij
hun vraagt: „Mijn ziel is zeer bedroefd tot stervens toe:
blijft hier en waakt met Mij", vallen zij in slaap. Het is
onvoorstelbaar.
Ach, onvoorstelbaarEen uur te waken met Jezus! Kan de
mens van vandaag het opbrengen? We hebben overal een uur
voor over, al is het voor het wassen van onze auto, maar een
uur voor de Here? Er is eens verzucht: Al zouden we maar
dagelijks vijf minuten met onze gedachten bij God kunnen
zijn een bewijs hoe zwaar ons dat kan vallen.
We willen het wel, de geest is gewillig, maar er zijn zovele
tastbare dingen om ons heen die ons bezighouden, dat het ons
niet lukt. We willen best. maar de verzoeking is zo groot. En
daarom houdt de Here ons dat voor: Waakt en bidt, dat gij
niet in verzoeking komt. Dat niets ons afbrengt van Hem,
Wiens dood ons heeft gered.
We lezen vandaag Lucas 18 18-30.
IWV COMMENTAAR
Kom over de Brug
is nauwelijks
ontwikkelingshulp
UTRECHT De beleidsadviseur
van het Sederlands Verbond voor
Vakverenigingen (NVV), drs. P. A.
Gille vindt de actie „Kom over de
Brug" nauwelijks ontwikkelingshulp.
Volgens hem is werkelijke ontwikke
lingshulp het aanbrengen van struc
turele veranderingen in de ontwikke
lingslanden. Hij zei wel aan de actie
te hebben bijgedragen.
Deze NVV-man sprak tot de NVV
Vrouwenbond in Utrecht. Volgens
hem kan de actie op één lijn geplaatst
worden met de kerkbouwactie van
1964 en de actie „Open het Dorp".
Voor werkelijke ontwikkelingshulp,
zei drs. Gille zijn ook structurele
veranderingen nodig in de westerse
landen. „Wij zullen bereid moeten
zyn onze bietenindustrie en een deel
van onze textielindustrie over te he
velen naar de ontwikkelingslanden'
Maar dat is alleen mogelijk als de
Nederlandse oveitieid de omscholing
van de werkers in die industrieën in
de puntjes regelt, voegde hij eraan
toe.
Met prof. dr. K. Dijk. wiens plotseling overlijden door velen
met ontroering zal zijn vernomen, is een zeer markante figuur
heengegaan. Gedurende een lange reeks van jaren is hij een der
meest op de voorgrond tredende en belangrijke personen ge
weest in het gereformeerde kerkelijk leven en dit moet er
terstond bij gezegd worden in het gereformeerde leven in de
brede zin van het woord.
Reeds als jong predikant deed hij. tot zijn aftreden als hoogleraar in
na vier jaar in Rijswijk (Z.H.) 1955 geen synode ooit gemist, of het
gestaan te hebben zijn intrede in de 1u" J
kerk van 's Gravenhage. Daar heeft
hij meer dan 20 jaar met grote ijver,
nauwgezetheid en bekwaamheid ge
arbeid. Daar is hij geworden tot een
van de centrale figuren van het gere
formeerde kerkelijk leven.
Reeds in 1917, nog voor zijn der
tigste jaar. werd hij afgevaardigd
naar de generale synode. En hij heeft
Blieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet ln
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar ln
verband staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Iemand werkt een middag
in de week in een zaak. Indien de
loonbelasting meer dan 25 per
jaar bedraagt, kan teruggave ge
vraagd worden bij de belasting
dienst. Kan dit ook van de sociale
lasten en AOW?
Antwoord: Het is in 't algemeen
niet juist al gaat het in dit geval
waarschijnlijk wel op dat loonbe
lasting kan worden teruggevraagd,
indien deze meer dan 25 bedraagt.
Men kan een aanslag inkomsten
belasting vragen, wanneer men
meent daarvan voordeel te hebben.
In dit geval worden de inkomsten
over 52 halve dagen over het hele
jaar uitgesmeerd en ze zullen dan
vermoedelijk een onbelast inkomen
opleveren. Teruggave wordt ver
leend, indien zij 5 pet. van hef be-
i lastingbedrag, doch minstens 25 te
boven gaan.
Sociale lasten kan men niet terug-
vorde/liT én de AOW-premie ook
niet. De eerste niet omdat men in
derdaad verzekerd was, de tweede
niet omdat deze naar een va3t per
centage wordt berekend.
Vraag: Welke kerken of instanties
geven schriftelijke cursussen in het
lezen en verstaan van de Bijbel?
Antwoord: Voor informaties kan u
zich wenden o.m. tot Ned. Bijbelge
nootschap, Herengracht 367, Amster
dam, Centraal secretariaat van het
Vrijzinnig Protestantisme, Nieuwe
Gracht 17, Utrecht, Gereformeerd
Traktaatgenootschap Filippus, Veld
weg 39. Hattem, Hoger Catechetisch
Instituut (R.K.), Arksteenstraat 1.
Nijmegen.
Vraag: Ik heb twee zoons op de
LTS. van 14 en 15 jaar, die willen
reclameblaadjes rondbrengen, waar
mee ze ongeveer 1000 per jaar
kunnen verdienen. Moet ik hiervoor
belasting en AOW-premie betalen?
De blaadjes breneen ze voor een
ander rond, die het wel opgeeft.
Antwoord: Sinds de nieuwe wet
Inkomstenbelasting in 1965 van
kracht werd. worden inkomsten uit
arbeid van kinderen niet meer bij u
belast. Uw kinderen zelf zijn be-
lastingplichtig, maar de bedragen
liggen beneden het belastbare mini
mum.
Wordt er van hen loonbelasting en
premie ingehouden, dan kunnen de
kinderen deze terugkrijgen (althans
wanneer het verschil niet al te klein
is). Ze kunnen dan namelijk een
aanslag vragen.
Vraag: Wat is de Uno. haar bete
kenis. ontstaan. Welke landen doen
hieraan mee. Wie betaalt een en an
der?
Antwoord: De Verenigde Naties.
(Uno. VN. of United Nations Orga
nization) zijn in 1945 opgericht. Het
voornaamste doel is vrede, veilig
heid en samenwerking der landen te
verzekeren. Daarnaast zijn er een
menigte van werkzaamheden door
verschillende Uno-organisaties
(voedsel, opvoeding, enz.). De zetel is
te New York. De voornaamste orga
nen zijn de Algemene Vergadering
en de Veiligheidsraad.
Meer dan 100 landen zijn hierbij
aangesloten (communistisch China
niet. nationalistisch China wel). In
donesië is enkele jaren niet lid ge
weest. De aangesloten landen beho
ren de kosten te dragen.
/POTTER'S
LINIA
en bij zware of
hardnekkige verkoudheid
POTTER'S CATARRH
PASTILLES
Alleen bij apothekers en drogisten
GENÈVE De pauselyke commis
sie „Justitia et Pax"' en de studie
groep voor samenleving, ontwikke
ling en vrede van de Wereldraad van
Kerken zullen van 21 tot 27 april in
Beiroet een conferentie heieggen over
•conomische ontwikkeling en recht
vaardigheid.
DORDRECHT Elk jaar is voor mij een geestelijk hoogtepunt.
Oud moedertje Moskou, hoe vaak heb ik bij jou de Paasvreugde al
niet mogen beleven? Nergens kan ik het Opstandingsfeest zo intens
meevieren als daar, bij mijn Russisch-Orthodoxe vrienden. Gezegend
volk, dat zo'n benijdenswaardige kerk mag hebben.
Dit is prof. P. Hendrix ten voeten
uit. Hij kan niet anders dan er in
lyrische bewoordingen over spreken.
Hij doet dat graag. Net zo graag als
hij erover schrijft in boek en blad.
Waarom? Omdat zijn hart er vol van
is.
Hij is een pelgrimerende „westerse
orthodox", die voor het hoogtepunt
van het kerkelijk jaar naar het
oosten reist, omdat hij hier al tiental
len jaren geleden de geest van het
eerste christendom heeft ontdekt.
Niets liever zou hij willen, dan dat
ook het „Avondland" weer door deze
geest werd geïnspireerd. Want daar
ligt naar zijn mening in beginsel het
antwoord op de crisissituatie, waar
in het westerse christendom zich be
vindt.
Zullen de langzaam intensiever wor
dende contacten tussen de oosterse
orthodoxie enerzijds en respectieve
lijk Rome en Genève anderzijds (op
de Assemblee van de Wereldraad van
Kerken in Uppsala is de Oosterse Or
thodoxie straks ruimschoots verte
genwoordigd: ze omvat een derde
deel van alle deelnemers), zullen deze
contacten voor het westen tot een
zich verdiepen in de geestelijke rijk
dommen van deze oude orthodoxie
gaan leiden? Hij hoopt het zo van
harte!
ERVARINGEN
Zijn ervaringen, samengevat, "s Za
terdags voor het Orthodoxe Paasfeest
is hij al in de Russische hoofdstad
present. Sinds februari is er dan al
de grote vasten, die de gelovigen
doorbrengen in een stemming van
verlangen naar het komende Paasge-
beuren.
Op de zondag voor deze vasten, „de
dag der vergeving" werd het Evange
lie gelezen, waarin alle gelovigen
werden aangespoord elkaar alles te
vergeven (Matth. 6 vers 14 tot 21).
Aan familieleden en vrienden is om
vergeving gevraagd voor alles wat
men de zijnen in de loop van het
jaar mocht hebben aangedaan.
In de diensten klinken nu ernstig
en gedragen de vastengezangen. Een
stemming van ernst en bezonnen
voorbereiding op iets heel groots en
heiligs heerst onder de gelovigen.
Na de voorlaatste zondag (de zon
dag der palmen, 's Heren ingang in
Jeruzalem) komt de heiligste van alle
weken van het jaar. Uit gezangen en
liturgische plechtigheden klinkt een
aangrijpende droefenis door.
Priesters in zwarte rouwgewaden en
vromen hebben intens verdriet om
hun geliefde Meester, Die aan het
kruis is genageld en met een lans
wordt doorstoken.
Midden in het kerkgebouw is een
op zijde geborduurde afbeelding van
de graflegging neergelegd op een bed
van groen en bloemen. Allen komen,
velen tot tranen bewogen, het graf
van hun Heer vereren. Zij brengen
een takje groen of een bloem mee en
nemen er ook een weg van de doden-
baar.
AANGRIJPEND
Een aangrijpende, oeroude plech
tigheid van de Goede Vrijdag, waar
bij allen ontroerd met het koor mee
zingen: ..Uw graf vereren wij, de
bron onzer opstanding". Zo klinkt op
dat ogenblik van diepste rouw al een
eerste klank van vreugde: de komen
de triomf van het leven over de
dood.
Die hoopvolle klanken volgen el-
OOOR
kaar met steeds kortere tussenpozen
op. Hoe dichter het Pascha naderbij
komt, des te intenser wordt de span
ning van de verwachtende vromen.
Telkens en telkens klinkt het haast
dwingend van het koor: „Sta op, o
Heer, richt de aarde, want heersen
zult Gij over alle volkeren". Het is
een roepen, een bidden, een schreien
van de met haar Heer „mede lijden
de" gemeente. Het wordt als een
worstelen met de nog in het graf
rustende Heiland: „Sta op, o Heer,
richt de aarde...". De Heer kan niet
langer toeven in het graf. Hij moet
ten leven opstaan!
In de late namiddag van zaterdag
wordt dan de geborduurde afbeelding
van de graflegging van het bloemen-
bed naar de altaarruimte gedragen
endaar neergelegd. Tot Hemelvaart
zal het kleed daar blijven liggen.
DUISTERNIS
Als het donker wordt, blijft de
kerk in het duister gehuld. Velen
verwijlen er om te waken tot het
ogenblik der opstanding is aangebro
ken. Dat is tegen het middernachte
lijk uur. wanneer de mensen ln het
1 bedehuis mannetje aan mannetje
staan. Alleen staan. ja. zoals altijd,
i Slechts voor ouderen zijn tegen de
i muur enkele banken aanwezig.
Langzaam worden de deuren van
de tussenwand, die kerk en litur
gische ruimte scheiden, geopend. In
Episi
Ortl
in een Russisch
Orthodoxe kerk.
deze ruimte verschijnt de priester,
die de Paasdienst zal leiden,
omstuwd door in gouden gewaden
geklede andere geestelijken.
Met gedragen, luide stem, roept
hij: „Komt, neemt licht van het
Licht zonder ondergang en verheer
lijkt Christus, opgestaan uit de do
den". (In de Grieks-Orthodoxe Kerk
volgt daarop het volgende ritueel:
van de brandende Paaskaars, die de
priester in de hand houdt wordt aan
allen in de donkere kerk het eerste
Paaslicht doorgegeven.)
Alle priesters gaan nu naar buiten.
Ze trekken om het kerkgebouw heen.
Teruggekomen bij de ingangsdeur
vinden zij deze gesloten. De liturg
klopt tegen de gesloten deur en roept
uit: „Christus is opgestaan uit de do
den, door Zijn dood de dood vertre
dende en aan allen in de graven
bracht Hij het leven".
Tot driemaal toe wordt dit gezang,
eerst door de liturg en dan door de
vele wachtende binnen, herhaald. Pas
daarna gaat de kerkdeur open. Onder
het vreugdegezang „Uw opstanding,
o Heer. bezingen de engelen in de he
mel" treedt de priesterstoet de kerk
binnen, waar plotseling alle lichten
zijn ontstoken.
Alles is één golving van licht.
De klokken luiden. Men zegt tot
elkaar „Christus is opgestaan" en het
koor begint te jubelen van vreugde
moest zijn, toen hij door de Duitsers
in een gijzelaarskamp werd opgeslo
ten.
Die leidende plaats kwam hem ook
onbetwist toe. want hij was een
kerkelijk man in hart en nieren,
kundig in kerkelijke zaken als weini
gen. een geboren organisator en bo
venal: vervuld met een grote liefde
en een ondoofbare ijver voor het ge
reformeerde leven, zoals dat in de
vorige eeuw tot ontplooiing is geko
men en in het begin van onze eeuw
zijn grootste ontwikkeling en bloei
bereikte.
VERTOLKER
Daarvoor heeft hij gearbeid en
gestreden met al de vele gaven die
hij bezat; daarin is hij ook gewaar
deerd en bewonderd door de duizen
den gereformeerden, wier gedachten
en intenties hij belichaamde en op
zulk een welsprekende wijze wist te
vertolken.
Abraham Kuyper en H. Bavinck
waren zijn grote voorbeelden. Bij
Bavinck promoveerde hij aan de
Vrije Universiteit op een histo-
risch-dogmatische dissertatie en hij
is „bavinckiaan" in de theologie ge
bleven tot zijn laatste dag. zij het dat
hij de breedheid en ook de onzeker
heid miste, die bij zijn leermeester
zijn waar te nemen.
Dijk was niet in oorspronkelijk
dogmaticus, die school vormde en
nieuwe wegen insloeg. Maar hij heeft
door talloze publicaties zowel om
vangrijke geschriften als jarenlange
voorlichting in de kerkelijke pers
de gereformeerde theologie op een
moeilijk te overtreffen wijze gepopu
lariseerd en een geslacht gekweekt
dat kerkelijk en geestelijk stevig in
zijn schoenen stond.
Wanneer thans, by alle vernieu
wingen, het gereformeerde leven nog
een zekere geestelijke ruggegraat
vertoont is dit mede te danken aan
figuren als prof. Dijk, die daaraan
hun levenskracht hebben gewijd.
ALLE TERREINEN
Dijk was behalve een kerkelijk
man, ook iemand van alle terreinen
des levens". Daarin was hij goed
kuyperiaans, bereid ook tot brede sa
menwerking. niet enghartig. Hij was
niet alleen de gevierde spreker, hij
was ook de Werker, de organisator.
Op het gebied van het christelijk
onderwijs was hij lange tijd, samen
met zijn fidus Achates, prof. dr. G. P.
van Itterzon, de voorman en pleitbe
zorger. Maar ook op sociaal, diako-
naal en politiek terrein heeft hij
de canon: laten wij stralen van j
vreugde. Laat ons drinken de nieuwe
drank, de bron der onsterfelijkheid,
nu Christus, in wie wij zijn gegrond-
vest. uit het graf is opgestegen..."
HEIMWEE
Alles is licht en heerlijkheid. Men
omhelst elkander, wenst elkaar ge
luk: één grenzeloze vreugde. Men
moet dat meegemaakt hebben om bij
de nadering van elk Paasfeest weer
met heimwee aan die uitbundige
vreugde te kunnen denken. Het licht
van dit Paasfeest zal doorstralen in
elke liturgie, die in de loop van het
jaar nog gevierd zal worden.
Hier wordt niet herdacht, neen: de
opstandig IS hier werkelijkheid, zij
wordt beleefd. Tijd en ruimte zijn
opgeheven. Er was niet eens, heel
lang geleden, opstanding, neen: die Is
er. Hier, nu. Alles is anders gewor
den, de zonde is vernietigd, de dood
is overwonnen, het Paradijs hersteld,
de hemel aangebroken, het nieuwe
Jeruzalem verschenen!
Een verrukkelijke, haast uitzin-
nig-blijde, in het begin onbegrijpe
lijke Paasvreugcte, die verder stroomt
in een langdurige triomfantelijke li
turgie, welke beëindigd wordt met
het Heilig Avondmaal, waartoe de
priester de gelovigen met de grote
kelk in de hand uitnodigt onder de
uitroep: „Met angst en vreze, treedt
nader".
Belangrijk is, dat de oude ortho
doxie hierbij refereert aan Johannes
21 vers 12, waar sprake is van de
verschijning van Christus na zijn
opstanding aan het meer van Tiberi
as en waar Hij tot zijn discipelen
zegt: „Kinderkens, komt herwaarts
en houdt de maaltijd", En niemand
van de discipelen (aldus de tekst ver
der) durfde Hem vragen: Wie zijt
Gij? Want ze wisten dat het de Here
was.
NAAR HUIS
Tenslotte gaan allen heen uit de
lichtende kerk, de zachte voor
jaarsnacht in. naar hun huizen, het
Paaslicht en de Paasvreugde in hun
harten.
Thuis staat de Paasdis klaar. Da
gen tevoren zijn uitgezochte spijzen
ervoor gereedgemaakt. Feestelijk
pralen de rood- en blauwgekleurde,
met figuurtjes versierde, eieren tus
sen het geel van het torenvormig
Paasgebak met een in rozijnen aan
gebrachte X en B (Christus Op
gestaan). Een hele week zal de tafel
blijven staan en worden aangevuld.
De kinderen juichen bij het zien
van al dit lekkers na de lange en
strenge vastenweken. De vreugde
van de Kerk zet zich in de huisgezin
nen voort.
Hoe heeft de oude orthodoxie op
wonderlijke wijze de oer-christelijke
vreugde weten te bewaren. Die moe
ten ook wij herontdekken! Want
vreugde is het diepste wezen van het
christendom.
waar hij kon gestimuleerd, adviezen
gegeven, en geestdrift gewekt. Hij
was groot in de vertolking van het
gereformeerde „beginsel" en de
mensen, niet het minst ook de
jongeren, begrepen hem.
Daarom was hij altijd weer de ge
vierde en begeerde woordvoerder die
dan pas helemaal tot zijn recht
kwam, wanneer hij met zijn heldere
voorstellingen, licht Haags iaccent in
zijn tot onderdelen verzorgde ne-
o-klassieke stijl met grote welspre
kendheid de scharen toesprak.
Er is een tijd geweest, dat zonder
dr. Dijk onder ons een vergadering
nauwelijks kon slagen. Hij wist als
zijn grote voorgangers het klavier te
bespelen en heeft duizenden onder de
bekoring ebracht van het grote ide
aal: Het zoeken van de ere Gods op
alle terreinen van het leven.
HOOGLERAAR
Van 1937 tot 1955 is Dijk hoogle
raar geweest aan de Theologische
Hogeschool te Kampen in de ambte
lijke of practische vakken. Voor alles
heeft hij de studenten preken ge
leerd. Maar hij was ook als catecheet
en als liturg een begaafd leermeester.
IN MEMORIAM
door prof. dr.
Herman Ridderbos
latst
•nlijf J
ndei
Hij heeft bij al zijn vele andere ar
beid de studie niet verwaarloosd en
wist waarover hij het had als hij
achter de katheder stond.
Velen van zijn leerlingen zullen
hem, in hun ambtelijke praktijk mis
schien nog meer als student, dank- j'
baar geweest zijn voor de practische j
en solide wijze, waarop hij hun ge
leerd had „hoe men in het Huis Gods
moest verkeren."
Dijks karakter en aanleg brachten
met zich mee. dat hij bij het klim-
men van zijn jaren, moeilijk de greep
kon loslaten op het gereformeerde
kerkelijke leven, ook toen de. tijd
daarvoor gekomen was. Daarin was
iets persoonlijks, daarin was bovenal j
iets zeer zakelijks. Want hij had zich
met heel zijn persoon aan deze zaak I de goede belijdenis.
gegeven en was er mee samengi
groeid.
SCHADUW
Daarom heeft Dijk tot de laat
jaren van zijn leven het persoonli
zeer moeilijk gehad, toen het andi
ging worden in de kerk, die hij
lang gediend en geleid had, en
wegen, die hij steeds als de eni|
juiste had aangewezen, soms werdi
verlaten. Dit alles heeft voor zijn e
gen besef een diepe schaduw ovi
het einde van zijn leven geworpe
een gevoel van niet meer verstaan
niet meer gewaardeerd te worden.
Wel wist hij dat zeer velen he
trouw bleven en in die zin gevoelt
hij zich niet eenzaam of verlate
Maar in de ontwikkeling van het g
reformeerde leven in de laatste jan
heeft hij een afglijden gezien van hi_
rechte spoor en dat heeft hem bi
Mie persoonlijke bindingen wa
hij was een zeer hartelijk en gevoel
man, die bij ieder bezoek van zi
vrienden opleefde toch veel moei
en verdriet bezorgd.
Het is niet de plaats, het is we
licht onk te vroegg, om tot een goei
beoordeling te komen van wat mi
misschien iets geforceerd wi
de Dijkiaanse periode van het ger
formeerde leven mag noemen,
periode is in vele opzichten voorb
KRACHT
Maar men moet zich in de krac
ervan niet vergissen. Mensen als d
Dijk hebben aan dit leven een omli
ning en een concentratie rondom i
hoofdzaak gegeven, waarin een b
houdende kracht en een grote zegt
school. En wij mogen hopen, dat d
kracht en die zegen hun uitwerkii
niet zullen missen op het tegei
woordige en komende geslacht.
Daarom gedenken wjj prof. d
Klaas Dijk met eerbied en met gro
sympathie; niet slechts vanwege zi
betekenis voor een vroegere perioi
van ons kerkelijk en christelijk
ven, maar bovenal vanwege het bli
vende en onvergankelijke
woorden en werken: Het nederig wil
len buigen voor het Woord van Goi
en het nimmer willen prijsgeven val
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT Ruim dertig
procent van het snel stijgend
aantal forensen reist in nog
geen half uur per dag naar
werkplaats, kantoor of fa
briek. Stadsmensen, van wie
de helft per fiets naar het
werk gaat, hebben daarvoor
dezelfde tijd nodig.
Niet minder dan 65 procent der
forensen heeft drie kwartier nodig
om de afstand tussen woon- en werk
plaats te overbruggen, terwijl onge
veer 30.000 Nederlanders, dat is vier
procent van alle forensen met een
reisduur van drie uur het lange-af-
stand-forensime vormen.
Dat heeft prof. dr. A. C. de Vooys,
rector magnificus van de Utrechtse
rijksuniversiteit, vandaag in de Dom
kerk gezegd ter gelegenheid van de
332ste stichtingsdag van de univer
siteit.
In zijn rede „Enkele aspecten van
het forensisme in Nederland" zei de
rector dat het beel ongetwijfeld som
ber is wanneer men bij de lange af
standforensen de reistijd als een deel
van de werktijd beziet. Terwijl de
arbeiders tientallen jaren vochten
voor een achturendag, zien we ze
nu zonder tegenstribbelen twaalf uur
van hun tijd opgeven.
Typische lange afstandgebieden
van enige omvang worden in Neder
land gevormd door de Kop van
Noordholland, Noordwest Brabant en
Tholen.
Niet negatief
De lange afstandforensen uit Tho
len reizen in drieëneenhalf uur heen
en weer naar de Rotterdamse haven.
Blijkens een onderzoek oordelen de
pendelaars zelf lang niet zo negatief
als de buitenstaanders automatisch
doen.
De lange afstandforensen voelen
zich niet meer zo geïsoleerd, al zjjn
zij, mede door het familieleven, nog
sterk gebonden aan de eigen woon
plaats. Uit een onderzoek van prof.
De Vooys, is gebleken, dat niet min
der dan 84 procent van de lange af
standforensen niet bereid is naar de
werkstad te verhuizen als hun daar
een woning zou worden aangeboden.
Het liefst zou deze categorie in de
eigen woonplaats blyven, maar
meestal zijn daar niet voldoende
bronnen die met het hoge inkomen
elders kunnen wedijveren.
Onvoldoende
De forensenstatistiek van ons land,
die 1947 en 1960 als teldata had, is
uniek in de wereld. Volgens prof.
De Vooys vindt men nergens een
dergelijke gedetailleerde statistiek.
Een telling om de tien jaar is ech
ter onvoldoende. Het forensisme ont
wikkelt zich zo snel dat de statistiek
reeds na enkele jaren verouderd is.
Gezien de grote betekenis van het
forensisme lijkt het mij onaanvaard
baar dat men jarenlang met voor
het beleid zo belangrijke gegeveiVl
moet werken. Een telling om de vide
jaar in de vorm van steekproevi n
is absoluut noodzakelijk. Uit de laa j{*
ste telling blijkt dat er in 1960 bijnr,
750.000 forensen waren, hetgeen ve In
geleken met 1947 een toeneming vage
80 procent betekent, aldus de hoo
leraar.
Statusmotief
Van de vrouwelijke forensen b
hoort ruim de helft tot het adminfn
stratief- of winkelpersoneel of is f )E
brieksarbeidster. Van de mannen 9
tweederde als arbeider en eei,
derde administratief werkzaam.
is opvallend dat niet meer dan tw ie
procent van de werknemers in i'
vrije beroepen en zelfstandigen frg
Bij de allochtone forensen (sted
renst.
lingen die de frisse lucht zoeke lr<
speelt het statusmotief een belan !ij
rijke rol, een niet nieuwe bewee a<
reden, gezien de buitenhuizen uit v n
rige eeuwen.
BEROEPINCSWERK
NED. HERV. KERK
Beroepen te Elim «Dr.i-toez C.
Verbaas te Monnikendam: te Bentiuj
zen; G. v. Estrik te Genemuiden;
Hilversum (vac. G. Wassenaar):
Bouter te Leiden.
Bedankt voor Rijssen (vac. J. Voi
C. Vos te Gouda; voor Arnemuiden:
de Jong te Houten (U.>; voor Liend
(toez.A. Boertje te Moerkapelle; vo
Dordrecht (vac. A. L. v. d. Smit):
C. Graafland te Veenendaal; te Eng»,
rum (Fr.i; Kand. J. G. Barnhoorn
Sassenheim: voor Staveren: C. Zwa
te Ulrum, c.a
>n<
GEREF. KERKEN
Beroepen te Roermond: drs. J. Spoi rs<
stra te Boskoop.
Aangenomen naar Nijmegen (vac.
W. Korvines): J. M. v. d. Brink
IJmuiden, die bedankte voor Nijverd i'
Bernepbaarstelling: drs. R. Bran
Schoutenburgstraat 3 te Oegstgee
voorheen predikant v. d. geref. kei
vrygem. aldaar.
GEREF. KERKEN (vrUgem.)
Beroepen te Hoek (Z.>: kand.
Kruidhof te Hattem.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Den Haag-zuid: u h
kenberg te Dordrecht; te Arnhem:
C. Weststrate te Meliskerke.
GEREF. GEM. IN NED.
Aangenomen naar Gouda
te Veenendaal.
Ha
Mall
DOOPSGEZ. BROEDERSCH
Aangenomen naar Koog a. d. Zaan
Zaan-Zaandijk: B. K. Homan te
werd-Blij a
Weer iii Europa
Londen
Amsterdam
Brusse)
Luxemburg
Parlls
Uranklort
MUnchen
Ztirich
Locarno
Wenen
Innsbrtlck
Madrid
Rome
Mallorca
weer
max. temp.
gisteren
geh. bew.
21
licht bew
20
licht bew.
onbew
20
21
onbew.
20
onbew
20
mist
18
22
onbew!
19
onbew.
23
onbew.
19
regen
20
iw. bew.
21
;a;
ai'
DE
OP
r.
>,l
HtcA
on
Lil
ji
LU