Liedjes van Eduard Jacobs
schokken nog na 50 jaar
Jintan
Minstreel van de mesthoop
Is er wel iets veranderd?
Serie in studie
NCRV: tweede spel van
3' Marie-Louise Doudart
Pil-duscussie
uit Gouda
Verhoging hulp
aan armé landen
Handig
Protest
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
i -w.na 23
VRIJDAG 29 MAART 1968
99
Walter van der Kamp heeft voor
ie AVRO-televisie inderdaad de op
voering van Pinters Een avondje uit
met zachte hand, bijna ingetogen,
geleid. Maar de schrijver zelf heeft
met dit spel bewezen, dat hij voor
televisiepubliek milder te werk gaat
dan voor theaterpubliek, waarmee
onze stelling „niet alles onvoorbereid
de huiskamer in" is onderstreept.
Het was een vrij mooie voorstel
ling, dank zij voortreffelijk emotio
neel spel van de jonge acteur Jaap
Wieringa, die voor zijn „Albert" alle
lof verdient, evenals Annie Leendeis
voor het juiste treffen van de kort
zichtige, onredelijke moederfiguur.
De nare sfeer op het verplichte
feestje kwam. minder goed uit de
verf, dat bleef een wat onsamen
hangend geheel.
Ook al confronteerde Pinter ons
opnieuw met mistoestanden en
scherpe kritiek op het menselijk
karakter, toch zal niemand zich aan
deze uitzending hebben pijn gedaan.
Men kon van de AVRO ook niet an
ders verwachten.
Belangrijk was op Nederland 2 het
portret van de schrijver Riemersma,
gemaakt voor CVK en IKOR, al was
het een bijdrage die men niet in de
eerste plaats bij de kerkelijke zend
gemachtigden zou zoeken. Niettemin
een reportage om dankbaar voor te
zijn, want na alle opgewonden woor
den en gebeurtenissen kregen wij nu
de gelegenheid Riemersma te leren
kennen als een wel zelfingenomen,
maar toch ook niet van zelfkritiek
gespeend mens, die wat veel met het
\woord „literatuur" schermt, maar
een duidelijke argeloosheid ten toon
Ispreidt waar het zijn vrijmoedige
'boeken en de daarin gehanteerde
taal betreft.
I Zijn ontwapenende persoonlijkheid
doet eerlijk aan en het oordeel van
zijn dorpsgenoten blijkt over het ge
heel genomen vrij wat zachter te zijn
dan sommige publikaties suggereer-
[den. Niettemin behoudt ieder het
recht, Riemersma'S ideeën en lite-
[raire filosofieën al dan niet te accep
teren. CVK en IKOR onthielden zich
in deze geest van het uitspreken van
een eigen mening.
Hier is Lou van Burg, (die morgen
avond op Ned. 2 weer zijn tweelin
genshow voor de AVRO presenteert),
zoals hij het liefst wordt gefotogra
feerd: temidden van een heel stel
knappe meisjes die altijd zijn pro
gramma's opluisteren. Bij die meisjes
zHjn, zoals U kunt zien, de zange
resjes Conny Vink, Patricia Paay,
Jeannette van Zutphen en Irene Lar-
denoye.
Tussen zijn lieve medewerksters
troont de quizmaster graag als „Ome
Lou", omvangrijk, blondgepruikt en
er rond voor uitkomend dat hij „toch
pas 50" is.
Morgenavond ontvangt hij als spe
ciale gaste de Franse chansonnière
Lucienne Boyer,
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM We zijn in de laatste jaren wel iets gewend ten
opzichte van vrijmoedige liedjes met onverbloemde taal. Een erge
uitschieter wordt nog betwist, maar niemand schrikt er meer van
wanneer een meisje) van lichte zeden wordt bezongen, en het
schoppen tegen echte of vermeende sociale misstanden heet nu
„protestlied" en daarmee kan je een flinke boterham verdienen. Hoe
gewaagder het liedje, hoe sneller het op de plaat staat en het land
wordt ingestuurd.
Vroeger ging dat heel anders. U
zult daarvan weer kunnen horen in
het programma „Namen die je nooit
vergeet", dat de KRO vanavond op
Ned. 1 laat zien en waarin Wim lbo
de figuur van de liedjeszanger Edu
ard Jacobs presenteert.
Tja, die Jacobs! Ouderen onder ons
zullen nog herinneringen aan hem
hebben. Hij werd juist 100 jaar gele
den, in 1868, geboren en hij overleed
in 1914.
In feite was hij dé voorloper van
de Nederlandse cabaretiers. In zijn
tijd bestond het cabaret nog niet.
Men kende het variété, de revue, de
zangers van het levenslied.
Maar Jacobs doorbrak alles, wat
bestond. Tegenwoordig zou hij ge
vierd zijn als grote protestzanger met
geweldige durf. Rondom de eeuwwis
seling werd hij echter door het
fatsoenlijke publiek verguisd. Vanzelf
sprekend had hij ook vurige bewonde
raars, want de, geest van de mens is
nooit veranderd.
Jacobs trad op in nachtgelegenhe
den en liet zijn protest horen tegen
wat hij als grof onrecht zag.
U zult John Lanting, die verschijnt
in de rol van Jacobs, vanavond hóren
zeggen: ,Jk bezing algemene toestan
den en doe dat op een manier die U
gewaagd zal voorkomen. Ik gebruik
namelijk woorden, die U zelf ook da
gelijks bezigt... dat wil zeggen, als U
onder elkaar bent." En: „Ik wil afre
kenen met het schijnfatsoen, dat ons
verbiedt de dingen bij de ware naam
te noemen."
(Van onze radio- cn tv-redactie)
eni
I HILVERSUM De NCRV zal op
23 april a.s. een tweede oorspronke-
IN lijk televisiespel van mevrouw Ma
rie-Louise Doudart de la Gréc uitzen
den. Het gaal. onder regie van Paul
jCammermans. meteen ook naar de
BRT. De titel is „Spel zonder einde".
Twee jaar geleden had mevrouw
Doudart goed succes met haar eerste-
ling „Verlaat gesprek" en daaruit
vloeide een nieuwe opdracht van de
NCRV voort. In dit nieuwe stuk, dat
zich afspeelt in New York, spelen
(Van onze radio-
en tv-redactie)
HILVERSUM De NRU zal
NCRV-verslaggever Goos Kamphuis
zaterdagmiddag a.s. naar Gouda laten
;aan om indrukken te geven van de
discussiemiddag, welke de Pro
testantse Stichting voor verant
woorde gezinsvorming daar houdt.
Tussen 4.02 en 4.30 uur kunt u op
Hilversum II luisteren naar wat er
zoal wordt betoogd. De NRU noemt
deze uitzending „De pil een gave
Gods?"
De discussie wordt gehouden naar
aanleiding van de duizenden reacties
welke zijn binnengekomen op een
toespraak van ds. J. J. Poort uit Ka-
merik, die de geboortenregeling in
verband bracht met de Goddelijke
'oorzienigheid. Sexualiteit en huwe
lijk zullen in dit licht worden
besproken.
Elisabeth Andersen en Anny de Lan
ge de hoofdrollen. Het gaat over een
vrouw die aan lager wal is geraakt
en er door de andere weer enigszins
bovenop wordt gehaald.
Een wat vage mannenrol wordt
gesree'd door regisseur Paul Cam-
mermans zelf.
Marie-Louise Doudart heeft ook al
een derde stuk geschreven, maar
daarover staat nog niets vast betref
fende evt. uitzending.
Haar ijver leidde ook tot het
schrijven van een serie „Uit het dag
boek van Katrien", dienstbode bij
een rijke familie.
Ze weet al, dat Mary Dresselhuys
daarin graag de hoofdrol zou spelen,
maar zij onderhandelt nog met de
NCRV-dramaturg David Koning over
opvoering ervan. Haar voortvarend
heid kan zich niet best verenigen met
het feit. dat „alles zo lang duurt" bij
de televisie, maar ja, zo is het nu
eenmaal.
NIEUW DELHI Op de UNC-
TAD-conferentie in Nieuw Delhi is
gisteren een resolutie aangenomen
voor een plan dat voorziet in een
aanzienlijke verhoging van de ont
wikkelingshulp. In de resolutie staat
dat de rijke landen op zich nemen
jaarlijks een bedrag aan de arme
landen ter beschikking te stellen dat
tenminste overeenkomt niet één pro
cent van hun bruto nationaal pro-
dukt, De communistische landen
stemden tegen of onthielden zich van
stemming.
Woedend kon Jacobs opstuiven, als
men zijn liedjes „onzedelijk" noemde.
Hij ging er prat op, toestanden die
men slechts fluisterend besprak of
liever helemaal voorbijging, aan de
kaak te stellen in de meest rea
listische taal, opdat niemand hem zou
misverstaan.
Maar... was Jacobs inderdaad een
zo sociaal-bewogen man? Of kwamen
de liedjes, die hij niet eens zelf
schreef, voort uit weloverwogen za
kelijke handigheid? Want natuurlijk
kreeg hij zijn zalen vol, stampvol. De
mensen scholden op hem, kreten hem
uit, sloegen geshockeerd een hand
voor de mond, maar... wilden hem
toch wel eens „zelf horen". En dat
maakte hem ongehoord populair en
legde hem geen windeieren.
Zijn voorstanders bepleitten mét
hem de schone zaak, waarvoor hij zei
te vechten. Zij voerden aan, dat juist
de kwalijke taal die hij hanteerde,
zijn eerlijke bedoelingen on
derstreepte. En zo bleef Jacobs tij
dens zijn leven en na zijn dood een
omstreden figuur. Niemand kan nu
meer uitmaken, of hij uit de volheid
van zijn naastenliefde dan we! stiHe-
kens uit commerciële berekening zijn
protestliederen zong.
Wim lbo noemt hem in dit pro
gramma „de minstreel van de
mesthoop" en erkent hem daarmee
ten dele toch als kunstenaar. Inder
daad had Jacobs onmiskenbare kwa
liteiten al zal het aanwenden daar
van ook nu nog vele tv-kijkers zacht
gezegd de wenkbrauwen doen
fronsen.
Ad fiers
VRIJDAG 29 MAART
Hilversum I 402 m. NCRV:
18.30 Nws en weerpraatje. 18.46
Act. 19.00 (T(w)iencrama: lich
te gramm. v. d. Jeugd. 19.40
Wereldpanorama. 19.50 Licht
gevar. muzlekprogr. 20.30
Rosa, detektlve-hoorsp. TROS:
22.00 Kunstkron. 22.30 Nws.
22.40 All in: gevar. progr
23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m. VPRO:
18.00 Nws. 18.16 Berichten. 18.20
De Vrije Gedachte: Het sa-
tansgeloof, lezing. 18.30 Voor
onvolwassenen. 19.00 Jazzron-
do. 19.20 West-Duitsland en
zijn Intellectuelen, lezing (II).
19.30 Nws. 19.35 Kunst nader
beschouwd. 20.00 jazzkwart.
VARA: 21.00 Stereo: Planoduo
22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Licht
platenprogramma.
Nws.
23,55-24 00
11 I I VISII
vanavond
19,32 Tellxer. een Jong
tljdschriil. STER: 19-56 Recla-!
me. NTS: 20 00 Journ. STEK::
20.16 Reclame. KRO: 20.20 Inj
kleur: Bonanza, TV-feutlleton.
21.10 Brandpunt. 21.55 Pro-1
gramma rond Eduard Jacobs
NTS: 22.45-22.50 Journaal.
clame. NTS: 19.00 Journ. 19.03
weekiourn. (met titels voor
slechthorenden). 19.25 Tips
voor het vrl.le weekend. 20.00
Journ. en weeroverz. STER:
20.16 Reclame. VARA: 20.20
Achter het nws. 20.45 Corona
tion Street, TV-feuill. 21.10
Mies en scène. 22.15 Uitgere
kend: consumentenrubr. NTS:
22.20 journ. 22.25-23.15 SchriJ-'
versbal 1968.
België. Nederlands progr.
kanalen: 2 en 10. 18.55 n.m.
Zandmannetje. 19.00 Ziet u er
wat In?: programma o.verzlcht.
19,15 Zoeklicht op ile culturele
actualiteit. 19.35 Politieke tri
bune. 19.50 Meded. en de
weerman. 20.00 Journaal. 20.25
De vrijwillige gevangene,
speelfilm. 22.05 Nws. 2210
radio
horgen
Hilvei
FKKDAG 30 MAART
■sum I. 402 m. NCRV:
Nws. 7.10 Het levendel
woord. 7.15 Pianorecital (gr).|
7 30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo:
Strlld om eeV kroon. 15e en 17.30 Voor de tieners.
Uil,IT 70H
adviezen. 12.20 Lichte gramm.
12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.29 Act. sportnws.
13.00 Nws. 13.11 VARA-Varia
13.15 Tijd voor teenagers. 14.00
Uitlaat: voor twintigers. 14.40
Radio Jazz Magazine. NRU:
15.00 Malam Kenangan: een
programma dat herinnert aan
toen (dl. 3). 15.30 volksmuziek
uit Spanje (III). 16.00 Nws.
16.02 Vragen rond de geboorte
regeling: discussie. VARA;
Cello en plano. 8.00 Nws. 8.11"-M Dperamuz. (gr.). "10 E-
Gew. muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32lektron.sch orgelspel. 17.30 Ra-
Voor de huisvrouw. 9.15 Ge-dioweekjourn.
var. muzlekprogr. en kunst-1 hhv™"
kron. (9.35 Waterstanden). 11.00
Nws. 11.02 Leren leven met de
celcumene. lezing. 11.17 So
listenkamer: muz. vraaggespr.
KRO: 12.00 Stereo: Country
and Western Express (gr). 12.14
Marklber. 12.16 Overheidsvoor
lichting. 12.26 Meded. voor
land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41
Act. 12.50 Rubriek over missie
en zending. NRU:
zoekplaten v. d.
KRO: 14.00 P.M.:
blad met veel plaatji
116.00-16.02 Nws). NRU: 16.30
Franse les. HIRO: 17.00 Progr.
dierenbescherming. KRO:
III. 240
FM-kanalen. KRO: 9.0(
12.03 Chansons. NCRV: 13.00
Nws. 13.03 Licht Instrumentaal
sextet en sol. 13.30 Zuldzee-se-
renade. 14.00 Nws. 14.03 T(w)ie-
nerama: voor tieners. 15.0C
Nws. 15.03 Halte: voor twintl-
gers 15 30 Country en Western
13 00 Ver-1 muziek. 16.00 Nws. 16.03 Act
militairen 16.07 Licht gevar. platenprogr
Een week-
Nederland I. NTS: 18 50 Pion
de clown. STER: 18.56 Recla
me. NTS: 19.00 Journ. STEK"
19.03 Reclame. KRO: 19.00
Waauw: gedanste hitparade
laatste afl.
GRAMMOFOONPLATEN- I
PROGRAMMA
DRAADOMROEP
VANAVOND
VAN 18—20 UUR
Wolfsrng Amadeus Mozart.
12 Menuetten KV 568. II.
.Don Giovanni" KV 527 opera.
(Ie bedrijf).
17.00 Nws. 17.02-18.00
Ujkse sportshow
gramm
Hilversum II. 298 m. VARA:
7.00 Nws en ochtendgym
nastiek. 7 23 Lichte gramm.
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nws. 8.11 Van de voorpag.
persoverz. 8.15 Z.O. 135: gevar.
progr. 10.30 Rubr. over arbeir'
en arbeidsverhoudingen. 10.50
Tips voor trips cn vakanties.
11.00 Nws. 11.02 Stereo: Licht
Instrumentaal ens. 11.25 Afri
kaanse kroniek. 11.45 Stereo:
Salonork. met zangsol. 12.10
Betalen wij teveel belasting?:1
ti.i.i.msm:
hdiibea
Nederland I. NTS: 13.30-15.Ui
eleac (herh. v. zortdag 24
naart .11.) 16.00 Nws in 't kort
ROS: 16 01-17.30 Voor de kln-
Belglë Nederland progr
kan. 2 en 10. 15.30 i'aspoorl
voor Mexico (III) ,18.15-18.05
Volksuniversiteit.
die wereld van de kleinkunst, is veel
dichterbij gekomen.
Wat vroeger „wereldse zaken"
heette komt nu dagelijks door di
verse kanalen gewoon elke huiska
mer binnen. Er is geen drempel
meer. Men heeft en dat is een
pluspunt geleerd naar elkaar te
luisteren, elkaar recht van leven en
meningsuiting te gunnen. Maar alsje
blieft wél met gezonde kritiek. Ieder
een is vrij naar eigen inzicht te be
oordelen.
Niemand behoeft vanavond uit vol
le borst Jacobs' liedjes van een halve
eeuw geleden noch zijn ruwe taal toe
te juichen. Protest mag protest uit
lokken, daarvoor wordt het gegeven.
Maar laten we ons wél verblijden,
dat v/,e niet meer blindelings behoe
ven te véroordelen: béoordeling na
kennisneming is menselijker en eer
lijker.
Er is toch wel een heleboel ver an- I
derd sinds de eerste wereldoorlog^
uitbrak. Toen zou het eenvoudig on-
mogélijk zijn geweest dat een r.k.
organisatie ook msar de naam van
Eduard Jacobs anders dan hogelijk
afkeurend had genoemd: nu wijdt de
KRO een programma aan hem.
Gelukkig: er zijn taboes doorbro
ken en we durven nu de dingen in
het gezicht te zien. Dat is op zichzelf
een heel gezonde ontwikkeling. Zo
iets moet wel kunnen. Alleen al om
dat het redelijk is, elke tijd het zijne
te geven.
Elke tijd heeft zijn durfallen, die
balanceerden op de rand van het er
kende fatsoen, gekend. Niet elke tijd
heeft naar hen geluisterd en hun een
zekere status 'gegeven, zoals de onze
dat onverdroten doet. Er zijn door de
eeuwen heen tijden geweest waarin
het meest gewaagde werd verheven
tot de beste kunst (denk maar eens
aan de Franse Lodewijkentijd) en dan
weer tijden, waarin alleen net hoog
gestemde zuivere woord werd erkend
en elke onvertogen uitdrukking als
onfatsoen, ja zonde werd uitgekreten.
Wat dat betreft verandert er eigen
lijk niets dan het algemeen
maatschappelijk inzicht, de algemene
levenshouding. Op het ogenblik is het
taboe om oude taboes nog te tolere
ren: ook dit zal zijn kentering berei
ken.
K rii i<iro»rd.|MK:el
zonder zwart
IA
parels
95 ct.
h. ten herkel n.v. hilversum
Ned. 1 KRO
7.06 uur Waauw, jongerenprogramma, gevolgd door Teli-
xer.
8.20 uur Bonanza
9.10 uur Brandpunt en
9.55 uur Wim lbo met zijn programma over Eduard
Jacobs.
Ned. 2 VARA
8.20 uur Achter het Nieuws.
8.45 uur Coronation Street,
j 9.10 uur Mies-en-scène.
10.25 uur (NTS) indrukken va
het Schrijversbal.
Het merkwaardige feit doet zich
voor, dat vanavond oudere kijkers
geïnteresseerd zullen afstemmen op
het KRO-programma, terwijl zij zich
nog herinneren dat zij ooit Eduard
Jacobs en zijn optreden naar het rijk
van grote zonden hebben verwezen.
Zijn wereld betrad men niet, zijn
naam noemde men slechts 'met
afschuw:
Er zal wellicht nog protest rijzen
tegen het oprakelen van zijn liedjes.
En toch... men zal het wel kunnen
verteren, 't Is allemaal voorbije tijd.
Maar er is meer. Het cabaret, heel
Horizontaal: 1. plaats in Gelderl. -
wilde haver. 2. lengtemaat (afk.) -
eenmaal - afkorting van dona. 3.
plaats in N. Brab. - boom - smalle
opening. 4. wijze - kloof. 5. verdik
king der opperhuid - volk uit de oud
heid. 6. muzieknoot - viervoetig dier
- meisjesnaam. 7. inhoudsmaat (afk.)
- smalle weg - meisjesnaam. 8. vaar
wel - water in N. Brab. - bloem. 9.
kenteken - soortelijk gewicht (afk) -
voorzetsel.
Verticaal: 1. stad in Nederland. 2.
myth, figuur - plaats in Drente. 3.
meisjesnaam - soort sleutel. 4. plaats
in Italië - vaartuig. 5. droogoven tot
het roosten van graankorrels - rijk
aard. 6. metaalsoort - bar. 7. rund -
elk - voorzetsel. 8. lied - telwoord -
bijb. figuur. 9. zijtak Garonne - ne
vens.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. vee - mantel. 2. olm
- aai - opa. 3. R.L. - aarde - e.k. 4. kei
- R.K. - gnoe. 5. Anlo - manen,
adem - ka - one. 7. ree - me - Leen.
8. onder - Oslo. 9. noen - st - tas.
Verticaal: 1. vork - Aaron, 2. el
lende - no. 3. email - Èede. 4. maar -
Ommen. 5. aar - km - kers. 6. ni -
- aal - Ot. 7. toen - noest. 8. Epe
Oene - la. 9. laken - Enos.
Hilversum I NCRV
7.50 uur lichte muziek.
8.30 uur „Rosa", detectivehoorspel door Jules de Leeuwe.
10.00 uur (TROS) kunstrubriek.
10.40 uur All-in. gevarieerd programma.
Hilversum II VPRO en VARA
7.35 uur kunstrubriek, daarna jazzprogramma.
9.00 uur muziek voor twee piano's
10.55 uur lichte platen in „Prettig weekend".
Toen zij niet antwoordde, kwam Wegen op haar toe en
boog zich naar haar toe om haar een kus te geven, maar zij
sprong op.
Hoe durf je? driftigde zij. Op haar wangen brandden
felle blosjes. f
Freek heeft zich niet beklaagd. En jij hebt het recht
niet ons van elkaar te scheiden. Ik zal naar hem toegaan
wanneer ik dat wil.
Het was de eerste maal dat Wegen haar driftig zag. Zijn
ogen werden groot van een lichtelijk geamuseerde verbazing.
Tut, tut, zei hij, wind je niet zo op. Als je weer wilt
bederven wat ik verbeterd heb, ga dan je gang, ik kan het je
niet verbieden. Als je maar weet, dat Freek ellendig weke-
lijk en zacht is, een overdreven moederskindje. Hij zal er de
last van hebben als jij hem daarin stijft.
Eleonoors ogen vlamden. Je bent een bruut, zei ze ijzig
T met de statigheid van oma Verlaeke, pakte zij haar
borduurwerk en liet hem alleen.
Het was hun eerste openlijke onenigheid.
VII
Na drie dagen was alles weer gewoon. Freek hoorde zijn
kamerdeur ontsluiten. Vooruit maar. Drie dagen was hij nu
buiten de schooluren met zichzelf alleen geweest, maar nog
had het hem moeite gekost zijn huiswerk, dat juist niet
zoveel was geweest, af te krijgen. Hij had veel geslapen,
was laat opgestaan en vroeg naar bed gegaan. Tot tekenen
was hij niet gekomen, hij had alleen zijn schetsboeken
doorgekeken en hier en daar iets verbeterd, dat hij nu
anders zag dan eerst. Maar voor iets nieuws had hij geen
gedachten gekregen, noch voor een tekening, noch voor
.blanke gedachten'. Hij was moe van alles en wilde zich
nergens in verdiepen, de ondergane vernedering was in alle
opzichten een rem.
Voor zijn moeder voelde hij een nieuwe tederheid; voor
het eerst was zij het dus niet alleen niet eens met haar
tweede man, maar zelfs scheen het Freek of zij ten dele naar
zijn kant overhelde. Niet dat zij zijn impulsieve daad goed
keurde, dat wist hij wel beter, maar de reactie van dokter
Wegen vond zij ook niet goed. Dat het viel buiten haar
dame-zijn bedacht Freek niet. Hij sprak met zijn moeder
ook niet meer over het voorgevallene, dat hadden zij zo
afgesproken, maar Freek zag aan haar ogen, dat zij er1
dikwijls aan dacht de eerste tijd daarna. Hij kon nu ook
haar liefkozingen beter verdragen, ze waren toch niet alléén
maar oppervlakkig zoals hij dikwijls had gedacht.
Tussen zijn stiefvader en hem bleef het een gespannen
toestand. Zij leefden weer in een periode van zwijgende spot
en stugge teruggetrokkenheid. Eleonoor, die na haar ene
uitval een paar dagen had geboudeerd, was nadien natuur
lijk weer langzamerhand bijgetrokken; ten slotte was Wegen
haar man. Zij had Freek ook weieens gevraagd of het nu
toch niet anders kon wezen tussen zijn stiefvader en hem;
hij mocht niet zo haatdragend zijn.
We hebben immers geen ruzie en ik kan hem toch niet
om zijn hals hangen, had Freek toen een weinig wrevelig
gezegd. Moeder kon maar niet begrijpen, dat zijn bolwerk,
dat hij had opgetrokken om zichzelf, zijn enige beveiliging
was om niet geestelijk te worden doodgeslagen.
Zo verging de tijd van Freeks jongensjaren. De winter
ging, de lente kwam en daarna de zomer en de herfst, weer
een winter... Het ging maar door. Freek vergat weieens dat
hij wachtte, hij begon te verlangen naar zijn verlangen en te
zoeken naar wat hij zoeken moest.
Hij begon in de lente te (roeien; langer schijnend door
zijn tenger figuur dan hij in werkelijkheid was. Boven zijn
hoog voorhoofd lag zijn haar dik en golvend teruggestreken,
zijn wenkbrauwen fijn en hoog over de diep-blauwe ogen
gaven iets zachts aan zijn gezicht, evenals zijn mond, on
danks de koppige trek om de hoeken. Hoewel hij niet veel
buiten kwam, bleef zijn gezicht de licht gebronsde tint
behouden, die het in zijn buitenleven als kind gekregen had
Het was maar o zo weinig, net gehoeg om zijn bleekheid' te'
accentueren, want zelden had hij een kleur. Maar hij .bruin^
de goed, een paar dagen vakantie deden wonderen. Dezé
zomer toen zijn ouders weer op reis waren en hij bij oma
logeerde, reed hij voor het eerst sedert zijn kinderjaren
weer paard. De eerste keer had hij om het geleide van een
pikeur verzocht zeggend dat hij in jaren niet had gereden.
Maar het was hem zelf meegevallen dat hij geheel ver
trouwd was met het paard, het ging zonder moeite. Daarna
reed hij liever alleen.
Zo werd deze vakantie voor het eerst een waarlijke
ontspanning. Oma kon hem maar zelden vangen voor haar
jour en kaartavondjes. 's Morgens ging hij zwemmen, at zijn
brood terwijl hij zonde in het mulle zand en ging vandaar
naar de stallen, waar ze hem al begonnen te kennen en waar
ze hem van lieverlee hoe langer hoe moeilijker paarden
gaven omdat hij niet eens merkte en het een lust was
te zien hoe gemakkelijk die tengere jongen reed. Tegen di-
nertijd kwam hij dan pas thuis en na het eten ging hij soms
nog wat wandelen of huurde ergens een kano. Stil voortglij
dend over het avondlijk duistere water onder laag afhangen
de takken langs tuinen en bos, kon soms een immens geluks
gevoel in hem omhoog stuwen, plotseling neergeslagen door
zijn besef van eenzaamheid. Er waren wel al eens meisjes
die naar hem keken, getrokken door de wonderlijke mijme
ring der donkere ogen in het smalle knappe gezicht Maar
Freek begreep het niet, hij keek verwonderd terug en wan
neer dan iets in hun kijken tot hem doordrong, vond hij het
pijnlijk vervelend en sloeg zijn warme blik in koude stug
heid om. Wordt vervolgd
i c>£ Mi&TB&ick: beseikt
DB 6BUNVGBNE \SU6CHT GEDULDIG AF
EN HOUD BjeiCJC GOED /ADE GATEN- OM B&tOZAF TE LEIPEN
MOOI 2O, DB MIST
KOMT WFEE OPZETTEN
KOMT <SCf=D
UIT!