JEUGDCONFLICT IN HET
SPEL „EEN AVOND UIT"
FIFftX
RADIO
Een tweede Pinter
rinale wedstrijd
CRO-kinderzang
Populaire wijsheden
van schoolradio
Praatwereld
der vrouwen
Landingsrechten
Londens vliegveld
Heathrow verhoogd
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
DONDERDAG 28 MAART 196»
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Een van de aar-
gste tv-programma's in de zomer
landen is telkens weer de finale
n de kinderzangwedstrijd, die de
RO op scholen pleegt te houden. De
cdstrijd draagt nu de trotse naam
KRO-Kinderzangfestival en de
lale is te zien en te horen op zater-
g 1 juni a.s.
Voor de omroep betekent dit festi-
een groot stuk werk. Ruim 450
ïoolkoren hebben meegedaan aan
voorronden en nu is men druk
it de kwartfinales in 8 provincies,
lkens moet de jury, gevormd door
ula van Alphen, broeder Laetanti-
en Harry Bannink, opdraven voor
beoordeling. Tien componisten
bben in opdracht van de KRO me-
iieën voor nieuwe liedjes geschre-
3e kwartfinales zijn telkens te ho-
in het KRO-jeugdprogramma op
ïsdagmiddag. Op 14 mei kan men
isen 4.30 en 6 uur luisteren naar de
finale, rechtstreeks uit het
nsterdamse Tropenmuseum en de
tuitzending, waarin de prijzen val-
komt op 1 juni zowel voor radio
televisie.
HILVERSUM Het valt niet
aan te nemen, dat de AVRO een
honderdtal leden op het spel zet
met de opvoering van een stuk
van de veel-becritiseerde Britse
schrijver Harold Pinter, zoals de
VPRO dit onlangs klaarspeelde
met een tv-opvoering van „De
thuiskomst".
Bij de voorbespreking van
„Een avond uit", een speciaal
voor televisie (BBC) geschreven
tragedie, is het de juiste gelegen
heid, zich af te vragen of het
goed is, rauw modern toneel op
de beeldbuis te vertonen voor een
miljoenenpubliek dat men in al
zijn facetten onmogelijk kan
overzien.
Redenerende van het VPRO-stand-
punt uit, nl. dat de televisie de moge
lijkheid, de macht en de plicht heeft
een zo breed mogelijk publiek te con
fronteren met al, wat zich op cultu
reel gebied openbaart, zou men zon
der meer „ja" moeten zeggen.
De VPRO neigt o.i. daarbij echter
teveel naar het schouwburg-principe.
Wie een theater bezoekt, doet dat uit
vrije keuze, men maakt zich op om
een bepaald stuk te gaan zien, men
zit er ontspannen en geheel toege
wijd aan het mee-beleven van hét
toneelgebeuren, men savoureert geza
menlijk en in éénzelfde ban precies
dat, wat zich aandient.
(Van onze radio-
en tv-redactie)
1ILVERSUM Het is allang ge-
ken, dat de schoolradio-uitzen-
gen van de diverse omroepen
ttige luisterkost vormen voor vele
eders van schoolgaande kinderen,
ar ook voor zieken en bejaarden,
arom stellen wij alvast in het
iruitzicht, wat de samenwerkende
Kruiswonrd-ptizzel
zonder zwart
2 3 S 6 7 |S 19
irizontaal: 1. huisdier - kleding
ei 2. boom - streling - familielid;
toyal licence (afk) - planeet -
instand; 4. steen - godsdienst
k) - soort van antilope; 5. plaats
Drente - lange nekharen van die-
6. levenslucht - dam langs een
Ier - telwoord (Eng); 7. buiten-
én voornaamw. - jongensnaam;
ieneden - stad in Noorwegen; 9.
Idag - sint (afk) - stapel,
wrticaal: 1. eetgerei - bijb. figuur;
'ampzalige toestand - ontkenning
|g); 3. brandverf - plaats in Zee-
li 4. voegwoord - plaats in Over.;
loeiwijze lengtemaat (afk) -
tht; 6. 3cheik. element (afk) -
jicht (afk) - vis - jongensnaam;
J) die tijd - ijverig; 8. plaats in
fieri. - plaats in Gelderland - mu-
Bioot; 9. misprijzen - zoon van
plossing vorige puzzel: 1. kanaal,
inders, 3. tremel, 4. Aalten, 5.
er, 6. letter, 7. sameet, 8. relaas,
jameie.
omroepen AVRO, VARA en VPRO
tussen Paas- en zomervakantie gaan
uitzenden resp. op woensdagochten
den, maandagmiddagen en donder
dagochtenden.
Acht aantrekkelijke series, die het
beluisteren best waard zullen zijn,
ook al heeft men er thuis het lesma
teriaal in geschreven woord en foto's
niet bij.
De leerlingen van de 4e klas wor
den onthaald op 4 hoorspelen uit Sel-
ma Lagerlöf's boek „Niels Hol-
gèr son's wonderbare reis". Daarna
vier klankbeelden over het Zeeuws
Vlaamse dorp Retranchement onder
de titel „Maurits bouwde er een ves
ting",
De vijfde-klassers gaan luisteren
naar „Nederland-Waterland" waarin
kinderen improviserend meepraten
en daarna verder vier programma's
over de functie van dieren in onze
maatschappij.
Voor leerlingen van de zesde klas
sen wordt eerst in vier afleveringen
sen Han Rensenhrin'k de „lente in
de natuur" opgezocht en vervolgens
vertelt Gerrït den Braber driemaal
over de Olympische Spelen. De kin
deren krijgen hiervoor een aantal fo
to's om daarmee een plakboek te
maken.
NRU over jeugdige
alcoholisten
HILVERSUM De NRU zal op
maandag 1 april a.s. een klankbeeld
uitzenden, dat Jan Budding en Bob
Uschi hebben gewijd aan jeugdige al
coholisten.
Bekend is, dat verslaving aan
drank een aanlooptijd van 5 jaren
heeft. Desondanks zijn er verslaafden
van omstreeks 20 jaar en hun aantal
neemt zorgwekkend toe. Velen van
hen verkeren aan de rand van de
wanhoop.
In de bekende Amsterdamse kli
niek aan de Valeriusstraat kunnen zij
hulp vragen, maar dikwijls komen zij
daar niet of pas heel laat toe.
Over deze tragische kwestie han
delt het klankbeeld dat die avond
tussen 9.30 en 10.10 uur is te horen
op Hilversum II en waaraan diverse
medici meewerken.
(Van onze radio- en tv-redactie)
In de huiskamer komt zo'n stuk
wel totaal anders aan. Hier bereikt
men wel een groot publiek dat zich
met evenveel zorg op het kijken en
luisteren heeft inges'celd in rustig bij
eenzijn, maar zeker veel en veel
meer kijkers, die nauwelijks weten,
„wat er komt" tussen amusement,
nieuws en misschien nog een lied
jesprogramma.
Hierbij wordt vergeten, dat „het
kijkpubliek" door stromen nonsensi-
kale, handig opgediste spanningsver
haaltjes waarin het inderdaad alleen
maar om dat verhaaltje gaat, aan de
rand of reeds in het slop van de
vervlakking is geraakt.
Illusie
Het is een dwaze illusie, te menen,
dat al die miljoenen kijkers zich heb
ben voorbereid op een televisiespel
dat midden in het avondpakket
wordt opgedist. Evenzeer is het
dwaas, te veronderstellen dat een
hooggestemd stukje in de VPRO-gids
voldoende inleiding vormt voor een
dergelijk televisiegebeuren waarbij
miljoenen worden betrokken.
De dooddoener „dan draaien ze de
knop maar om" geldt hierbij niet:
men weet immers niet of nauwelijks,
wat er op het scherm gaat verschij
nen.
Wij zouden dus de restrictie willen
maken, dat stukken als Pinters
„Thuiskomst" niet dan na grondige
voorlichting via het scherm, dienen
te worden uitgezonden. De VPRO
had, en dat is buiten kijf, gezorgd
voor een technisch en tonelistisch
perfecte voorstelling. Maar hoeveel
kijkers, die hebben geleerd alles wat
de tv met grote zorgeloosheid achter
elkaar voorschotelt in 'te slikken,
kunnen bij het kijken naar een to
neelstuk de spelkwaliteiten, de regie-
kunde, ja zelfs de bedoeling van de
schrijver van „het verhaal", on
derscheiden van de kwalijke taal die
zij horen en de oppervlakkige zede
loosheid of decadentie?
Wel erger
Inderdaad, en ook dit moeten wij
de uitzendende omroep nageven,
krijgt het kijkpubliek wel ergere
dingen te zien bij martelingen, moord
en doodslag plus zedenverwildering
in allerlei gewelddadige voorname
lijk Amerikaanse films en feuilletons.
Op de keper beschouwd: ja. Maar
men consumeert dat als „fantastisch"
in de ware zin van het woord, terwijl
men een toneelstuk, met mensen van
alledag, gesitueerd in het heden, veel
meer als werkelijkheid ondergaat.
En juist daarom kan men niet 'te
kust en te keur alles in de huiska
mers werpen zonder tijdige en gede
gen voorlichting. Met een paar regels
aanduiding doet men totaal niets,
met 40 regels hooggestemde toelich
ting in een programmablad dat zo'n
Turkije goedkoper
voor toeristen
ISTANBOEL Turkije gaat ter
bevordering van het toerisme een
speciale wisselkoers instellen. Toe
risten zullen vcor een dollar twaalf
Turkse ponden krijgen. De gewone
wisselkoers is negen ponden.
Turkije wordt, nu een van de goed
koopste toeristenlanden in de wereld,
zegt minister Kurshat van voorlich
ting.
MARUM Op de rijksweg Gro-
ningen-Drachten ter hoogte van Ma-
rum is gisteren een huurauto uit
Alkmaar bij een inhaalpoging in de
Berm geraakt, geslipt, over de kop
geslagen en aan de linker zijde in
een sloot térechtgekomen.
Eén van de twee inzittenden, de
46-jarige Duitse coasterkapitein H. S.
Gerdes uit Harum-Ems, kwam daar
bij om het leven. Zijn zoon, die de
auto bestuurde, raakte licht gewond.
Zij waren op weg van Alkmaar, waar
hun Coaster ligt, naar Duitsland.
urslot
indeiv
»ij:
30
RADIO
VAVVVOM)
Hilversum I. 402 m. NCRV.
.30 Nieuws en weerpraatje.
,46 Actualiteiten. 19.00 Mu
sk van Het Leger des Heils.
.15 Spektrum: nieuws uit de
otestants christelijke orga-
saties. 19.30 Kerkorgelcon-
t. Internationale oriëntatie
kerkelijk, oekumenisch en
ndingsterrein. 20.10 Pianore-
:al (gr.). 20.30 Steravondpro-
amma. 22.25 Boekbespreking.
Nieuws. 22.40 Meditatie.
Stereo: Salontrio. 23.00
udlo 2300: gevarieerd pro-
amma. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. AVRO:
00 Nieuws. 18.15 Radiojour-
18.20 Uitzending van de
1U. 18.30 De tafel van (half)
ven: gevarieerd programma.
.30 Nieuws. IKOR: 1935 Kerk
iraf en dichtbij. 19.40 Avond-
!bed. AVRO: 20.05 Land der
kunstkroniek. 20.28
Hgotha, oratorium van Frank
artin. In de pauze
23—21.38 Uitgevers en boek-
irkopers in Nederland,
sprek. 22.30 Nieuws. 22.40
idio journaal. 22.55 Venster op
hedendaagse muziek: muzl-
le lezing. 23.35 Vioolduo.
55-24.00 Nieuws.
n:i.i:visit:
VWWOM»
Nederland I. NTS: 18.50 Pipo
de clown. STER: 18.56 Recla
me. NTS: 19.00 journaal.
STER: 19.03 Reclame. AVRO:
19 06 De Danny Kaye show.
STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. AVRO: 20.20 AVRO'S
Televizier. 20.50 Een avond uit,
TV-spel van Harold Pinter.
21.55 Muziek-Moz ïïek. NTS:
22.40-22 45 Journaal.
Nederland II. NTS: 18.50 Pi-
po de clown. STER: 18.56 Re
clame. NTS: 19.00 Journaal.
19.03 Van gewest tot gewest.
19.25 Internationaal agrarisch
nieuws. 19.45 In kleur: Open
baar Kunstbezit. 20.00 Jour
naal. STER: 20.16 Reclame.
NCRV: 20.20 De Tom Jones
Show. 21.00 Ik en gij, praatje.
21.03 Vldocq, polttle-feuilleton.
21.28 Aktualiteitenrubriek.
CVK/IKOR: 22.00 Gefilfnd por
tret van de Friese onderwij
zer-auteur: Trinus Riemersma.
NTS: 22.30-22.35 Journaal.
BELGIë
Nederlands progr. kanalen: 2
en 10. 18.25 n.m. Passe-partout:
Franse les - de lessen 23
(herh.) en 24. 18.55 Zandman
netje. 19.00 Dag in. dag uit
met een monnik. 19.35 Politle-
ke-tribune. 19.50 Meded. en
Hier spreekt men Nederl.: taai-
wenken. 20.00 Journaal. 20.25
This way for murder, detecti
veverhaal in S afl. 21.15 De
Fragmenten uit nieuwe films.
23.10 Nieuws.
RAIMO
Hilversum I. 402 m. KRO:
Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klassiek en
dern platenprogramma. (730
Nieuws: 7.32 Actualiteiten; 7.50
Overweging: 8 00 Nieuws). 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de
huif vrouw. 9.» Waterstanden
9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo:
Moderne orkestwerken (gr).
11.00 Voor de zieken. 12.00 Ge
varieerd programma. (plm
12.22 Wij van het land: 12.26
Mededelingen voor 91and- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41
Actualiteiten). 14.05 Schoolra
dio. 14 30 Stereo: Licht geva
rieerd muziekprogramma.
TROS: 15.00 Moderne orkest
muziek (gr.). 15.30 Gesprekken
met jongeren. 16.00 Nieuws.
16.02 Actualiteiten. 16.07 Film
programma. 16.30 Voor de tie
ners, 17.15 Stereo: Lichte
grammofoonmuzlek. 17.30
Sportkompas. 17.50 Actualitei
ten. NCRV: 18.00 Stereo: Lich
te grammofoonmuziek. 18.19
Uitzending van de KVP.
Hilversum II. 298 m. AVRO
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammo
foonmuziek. VPRO: 7.54 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11
Radiojournaal. 8.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuzlek.
(8 30-8.35 De groenteman). 8.50
Woordelijk., vandaag de dag.
NRU: 9.00 Operaconcert (gr.).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen.
(11.00-11.02 Nieuws). 11.55
Beursberichten. NRU: 12.00
Blik op de wereld: informatief
programma. 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw.
12,30 Voor de landbouw. 12.40
Stereo: Lichte grammofoon
muziek. 12.49 Recht en slecht,
praatje. 13.00 Nieuws. 13.10 Ac
tualiteiten. VARA: 13.30 Voor
de middenstand. 13.35 Stereo:
Klassieke kamermuziek, (gr.).
14.20 Wikken en wegen: consu
mentenrubriek. NRU: 14.30 Le
vensbeschouwing: De mens in
het Marxisme, lezing. 15.00 Ne
derlandse volksverhalen en
volksgebruiken. 15.30 Gevari
eerde grammofoonmuziek.
VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02
Voor thuiszittenden. 16.30 Voor
de kinderen. 16.45 Moderne
kamermuziek (opn.). 17.40 In
formatie: Achtergronden en
commentaar.
Hilversum III. 240 m. en
FM-kanalen. VARA: 9.00
Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de
Pep. (10.00 Nieuws.). NRU:
11.00 Nieuws. 11.03 Licht pla
tenprogramma. VPRO: 12.00
Nieuws. 12.03 Agent 000. 13.00
Nieuws. 13.03 Programma met
Hans Kemna. 13.30 Gevarieerd
platenprogramma. TROS: 14.00
Nieuws. 14.02 Actualiteiten.
14.05 Nieuwe platen. AVRO:
15.00 Nieuws. 15.03 Muzlekkan-
tjes. 16.00 Nieuws. 16.03 Ope-
rette-varia. 17.00 Nieuws. 17.02
Sportjournaal. 17.05-18.00 Pla
tenprogramma voor automobi
listen.
THKYISIi:
MOitCEV
150.000 lezers bereikt... in fei'te ook
niet.
En dan vraagt men om reacties,
boosheid, verkeerd begrip.
Wil men op de televisie baanbre
kend werk verrichten voor de moder
ne toneelkunst, dan zou men daaraan
een rubriek moeten wijden met pak
kende, populaire voorlichting. Dat
ontbreekt op onze vaderlandse buis
ten enenmale.
Vanavond
Vanavond zal het ongetwijfeld
minder cru toegaan. Ook „Een avond
uit" is een hard, aangrijpend en
schokkend stuk, maar de AVRO zal
het zeker niet in dat heel grelle licht
plaatsen.
Wij krijgen te maken met een van
de vele jeugdconflicten: een jonge
man, die door de apenliefde van zijn
moeder, een weduwe, is opgegroeid
tot een willoos en bespot moe
derskindje. Als hij eindelijk eens een
avondje uit wil, naar een feest van
zijn kantoor, probeert de moeder
hem op misselijke, maar helaas her
kenbare wijze daarvan af te houden.
Jarenlang is het goed gegaan, heeft
de jongen haar tirannie geslikt, maar
nu gaat het fout. Hij negeert haar
wil, gaat toch, maar komt niet los
van zijn eigen bedorven gesteldheid.
Het feest, dat hem in een pijnlijke
situatie brengt met een meisje in
wier gepraat hij alweer de bedilzucht
van zijn moeder herkent, wordt een
teleurstelling.
Van zijn zekerheden losgeslagen, in
een vertwijfelde poging toch
„zelfstandig mens" te worden, gaat
hij terug naar huis. waar zijn moeder
weer begint te lamenteren. Daar
komt de climax: hij valt zijn moeder
aan en denkt dat hij haar doodslaat.
Hij vlucht het huis uit en komt te
recht bjj een prostituee.ook hier
raakt hij met de almaar pratende
vrouw in hetzelfde conflict. De tra
giek in dit stuk van Pinter is de zich
daarna weer sluitende kringloop der
dingen, want moeder is helemaal niet
dood en alles begint van voren af
aan...
Kan men door dit wrange verhaal
heen zien en ontdekken hoe de span
ningen van de zich losworstelende
jonge mens vergaan in de hope
loosheid van het karakterbederf door
blind egoïsme van de moeder die niet
wil loslaten, dan heeft dit spel grote
waarde voor de aandachtige
toeschouwer.
Wie vanavond liever geamuseerd
wil worden zonder zich in te span
nen, late Pinter en zijn filosofie lo
pen en kijke bij de NCRV naar het
slot van „Vidocq".
LONDEN Met ingang van 1
april worden de landingsrechten op
het grootste Londense vliegveld,
Heathrow, verhoogd. Deze verhoging
16 2/3 procent voor intercontinen
tale vluchten en 12,5 procent voor
kortere vluchten is in de eerste
plaats bedoeld om het v»2rlies aan in
komsten als gevolg van de devaluatie
van het pond sterling in november te
compenseren.
Door deze devaluatie zou de lucht
haven een verlies van een miljoen
pond (ruim 8.6 miljoen gulden) lijden.
Door de verhoging van de lan
dingsrechten moeten de inkomsten
met 1,250.000 pond stijgen.
Volgens de Pan American World
Airways zou ongeveer de helft van
de 56 maatschappijen die het vlieg
veld gebruiken, zijn overeengekomen,
dat zij de luchthavendirectie zullen
laten weten dat zij de verhoging niet
zullen betalen.
Van de zijde van de KLM is verno
men, dat daar niets bekend is van
een gezamenlijke actie tegen de ta
riefsverhoging. Wel heeft men de
zaak voorgelegd aan het Britse bu
reau voor lonen en prijzen. Heath
row, ook wel bekend als Londen air-
port, verwerkt 800 vliegtuigen per
dag en 12 miljoen passagiers per
jaar. 85 procent van het internatio
nale luchtverkeer op Engeland gaat
via deze ludhthaven.f
Een scène uit het tv-spel „Een avond uit" van Harold
Pintervanavond op Ned. 1 te zien. Jaap Wieringa als
Albert, de in het nauw gedreven zoon van de weduwe
Stokes (Annie Leenders) (op foto) heeft met een wek
ker in de hand zijn moeder aangevallen.
Met diezelfde wekker is hij nu verzeild geraakt bij
een meisje van lichte zeden (Pleunie Touw) dat net
zoveel praat als zijn moeder en bij wie Albert zich zo
vreemd gedraagt, dat zij de politie opbelt: „Er was hier
een man die zijn moeder hèeft gedood", zegt zij.
De tragedie krijgt daarmee een thriller-achtig effect.
Verstopt?
ELK! DROGIST HgEFT HET 1
Schoonheidskoningin
Hollandse luchtvaart
SCHIPHOL In navolging van vele andere landen
gaat de Nederlandse luchtvaart zijn eigen schoon
heidskoningin zoeken. De organisatie berust bij de Inter
line Club Holland, waarvan iedereen lid kan worden, die
bij een luchtvaar t'maaschappij in ons land wer'kt.
De te bekronen Miss Interline (te kiezen op 19 april in
het Amsterdamse Casino) krijgt als beloning een reis
naar Miami in de Verenigde Staten om daar voor Neder
land deel te nemen aan de verkiezing van de internatio
nale Miss Interline.
Nederland 1 AVRO
7.06 uur Danny Kaye show: Catarina Valente te
gast.
8.20 uur Actualiteiten.
8.50 uur „Een avond uit", toneelspel van Harold
Pinter.
9.55 uur Muziek-mozaïek rpet Willem Duys.
Nederland 2 NCRV
7.03 uur CNTS) Gewestelijk nieuws.
8.20 uur Eerste show met Tom Jones.
9.03 uur Slot van de serie „Vidocq".
9.28 uur Actualiteiten in „Hier en nu".
10.00 uur Tv-portret van de auteur Trinus Riemers
ma (CVK/IKOR).
Hilversum 1 NCRV
Orgelconcert uit de gereformeerde kerk in
's Gravenzande door Sander van Marion.
Stekker, amusementsprogramma met het
spelletje in Assen.
Passiemeditatie.
Studio 2300, gevarieerd programma.
Hilversum 2 AVRO
Kunstrubriek.
„Golgotha", oratorium van Frank Martin,
Utrechtse uitvoering.
Hedendaagse muziek, besproken door Ton
de Leeuw.
7.30
uur
8.30
uur
10.40
uur
11.00
uur
8.05 uur
8.28 uur
53
Hij scheen toch te zijn ingeslapen, werd wakker van
stemmen op de trap.
Moeilijk kwamen zijn gedachten, pas geheel toen hij zich
bewust werd toch geschreid te hebben; zijn ogen waren
gloeiend en dik.
Moeder, dacht hij, moeder is thuisgekomen.
Langzaam keerde hij zich om op zijn rug; hij was stijf en
pijnlyk door de ongemakkelijke houding waarin hij had
geslapen. Zou moeder zich nu werkelijk van mij laten
weghouden, vroeg hij zich af, ik ben toch haar kind en
hij is maar een vreemde. De stemmen gingen door de gang
naar de grote slaapkamer. Freek luisterde gespannen;
meestal als moeder thuiskwam keek zij nog even bij hem
om de hoek. Was hij dan wakker, dan kwam zij hem
goedenacht kussen, dat was zo de gewoonte. Moeder was dan
mooi gekleed, gepoederd en gekapt, ze rook naar een zoet
soort bloemen. Freek vond haar altijd zo bijna een ander,
een vreemde, maar nu verlangde hij zelfs naar deze kus,
waarvan hij anders toch niet zozeer gediend was. 's Mor
gens, dan was moeder altijd nog het meest gewoon.
Hij wachtte. Maar de stemmen in de kamer aan de andere
kant van de gang zwegen. Even nog verschoof er iets. De
stilte woog. Oneindig lang lag Freek op zijn rug star het
donker in te staren, dat flakkerde en deinde. Hij beet op zijn
vingers om niet te schreeuwen van wanhoop en van angst.
Na schooltijd pas, in de middag van de volgende dag,
kwam moeder.
Hij hoorde haar zachte voetstap op de trap, het voorzichtig
omdraaien van de sleutel.
Freek zat in de vensterbank, hij bleef naar buiten kijken
alsof zij niet binnengekomen was. Gisteravond had zij moe
ten komen, maar toen durfde zij niet voor Wegen, nu, wat
had het nu nog voor zin?
Eleonoor was teleurgesteld dat haar zoon niet op haar
toekwam, zij had verwacht dat hij, zoal geen berouw, toch
verdriet zou hebben; de ergste straf moest wel zijn zijn
moeder niet te mogen ontmoeten. Maar misschien had hij
haar niet horen komen.
Lieverd..., fluisterde zij.
Waarom ben je gekomen?
Zijn stem klonk afwijzend, een beetje schor; hij bleef
onbewegelijk zitten.
Een vluchtig rood steeg naar Eleonoors wangen, het leek
wel of hij haar verweet, dat zij bij hem kwam.
Ik kom even naar je kijken... je... je bent toch mijn
enige lieveling.
Hij snoof even, wat Eleonoor gelukkig niet opmerkte. 't
Mag immers niet, zei hij.
Zij keek hem verwonderd aan, maar hij hield nog steeds
het gezicht van haar afgekeerd, zodat zij alleen zijn profiel
zag. Had het gebeurde zo'n indruk op hem gemaakt, voelde
hij zich schuldig dat hij geen verlichting wilde van zijn
straf? Of was hij koppig, trots, opzettelijk ongenaakbaar?
Eleonoor kon het niet uitmaken. Stil ging zij op hem toe
en legde haar smalle beringde hand op zijn knie. Ik
begrijp je niet..., bekerde zij zacht
Even had hij een lidht gebaar gemaakt van afweer, dan
zuchtte hij. Wij begrijpen elkaar niet, moeder-
Zijn stem was strak, even, nauw merkbaar slechts hape
rend.
Elonoor schrok van zijn antwoord, het klonk zo ouwelijk,
zo vermoeid. Een ogenblik lang deed de liefde voor haar
kind haar alle uiterlijkheid vergeten.
Wat moet ik dan doen? vroeg zij hulpeloos.
Haar toon trof Freek, hij keek haar aan en zag haar
bruine ogen eerlijk en vol tranen. Plotseling medelijdend
legde hij vluchtig zijn hand op de hare. Ik weet het niet...
Ik ook niet, zei zij zacht wanhopig, ik werkelijk ook
niet. Ik houd toch zoveel van je lieverd, dat geloof je toch?
Er kwam iets vorsends in zijn ogen; Elenoor zag, dat hij
even twijfelde, dan met een ernst ver boven zijn jaren., zei
hijJa.
Het klonk als een conclusie. Zij vleide zich tegen hem
aan, zoals hij daar zat op de vensterbank, drukte haar hoofd
tegen zijn schouder. Het was één van de zeldzame ogenblik
ken van vertedering en begrip tussen hen, die Eleonoor op
dat moment voelde en erkende als van de beste van haar
leven. Hij sloeg zijn arm om haar heen en trok haar vaster
tegen zich aan, zij voelde zijn wang tegen haar voorhoofd.
Moeder...
Lieve jongen... Het spijt mij zo, dat ik gisteravond uit
was! Heb je erg op je kop gehad?
Praat er niet meer over, bedong hij zacht, wil je,
moeder?
Als jij dat liever hebt...?
Ja, dat heb ik liever.
Hun stemmen waren eens gedempt. Kom mee naar
beneden, dat is gezelliger, vader is nu toch weg...
Maar beslist en onkreukbaar weigerde hij: Nee moeder,
liever niet.
En, ben je prettig bij je zoontje boven geweest terwijl
ik weg was, heeft hij zich goed bij je beklaagd?
Eleonoor keek niet op toen haar man met deze woorden de
huiskamer binnenkwam, waar zij onder de leeslamp zat te
handwerken.
(Wordt vervolgd)
LATE#:.' \C HO KENT PE
TTZDO&odÓKAL...
HO D06T HET AlLEQg
0ETEJZ... EVEN WAZH-
"TT=N TOT HET VLEE6
va, RAN....
De scKeeps-
r MAR 15 HORMEN OOOH, HÉB JfJ
WEER. EN HIER HESJE fM VJEER flF6EABRf?|
P£ HUIO TERU6.15 ER l NOU, OdRR ZIJN WE I
N06W0T.tE6IRKEN?A NOU NIET MEE
vafl
Bontekoe
FERDNAND
WEEHE6IK00ir..7
DIE VENTHEEETM'N
L PftNfERUEl...
\0P Wf6MMHerH0liMm\
MRweu owTfn een boom.
IK ZSL JÉ «REN MIJN $PutLEN ItSIElfN.'
.OSH HIER OflT MOOIE vet....