Rooms-katholiek zuiden vraagt voorlichting
Strijd om processieverbod
niet geruisloos ten einde
Petitie vraagt volledige
godsdienstvrijheid
HOOGELAND
INRICHTING
KRIJGT
ERBIJ
KANS VOOR ANDERE
POLITIEKE PARTIJEN
AKTIE IN TSJECHOSLOWAKIJE
Een noord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze....
Studiedag CJVF
op 2 april
Hullenoord voor
bejaarden
Pinksterconferentie
evangelisatie
Wanneer kwamen we over de brujp
Minister Udink spra
r.kmissen
tijdens
Driestar houdt
DAK-IJS-actie
V/eest blijde met de blijden, weent met de wenenden" (Ro
meinen 1215). Paulus schrijft hoe de verhouding tussen
mensen onderling hoort te zijn. En dit is een van zijn verma
ningen.
Het is een woord dat ons wel aanspreekt. Het betekent dat
we ons moeten verheugen in de vreugde van een ander. Zo'n
opwekking is echter niet overbodig; het is de jaloersheid, die
ons vaak verhindert deze vermaning toe te passen. We kennen
de uitdrukking: Hij wél. en we denken erachter: Ik niet.
Vertolkt Paulus alleen maar de ideale toestand in de mense
lijke verhoudingen? Nee, het is meer. Het geheel wordt ge
dragen door de liefde van Christus. Zo lief heeft Hij gehad,
dat Hij bereid was voor zondaars te sterven. Zo lief moeten
wij elkander hebben, dat eikaars vreugde en eikaars leed ons
wat „doet."
Er is dat bekende verhaal van die vrouw, die van streek was
omdat haar buurvrouw ongeneeslijk ziek was. Men zei haar:
Natuurlijk, het is erg, maar denk aan jezelf. Ze antwoordde:
Het is alsof ik er zelf aan lijd.
Blij zijn met de blijden en wenen met de wenenden: dat bete
kent de liefde van Christus, geopenbaard aan het kruis, diep
in het hart met zich meedragen.
We lezen vandaag Lucas 16 19-31.
(Van onze speciale verslaggever
Link van Bruggen)
PRAAG Met een weinig op
vallende, maar niettemin van de
grootste betekenis zjjnde hand-
tekeningenaktie, heeft de Rooms-
Katholieke Kerk van Tsjecho
slowakije gisteren een petitie
van het episcopaat ondersteund,
die aandringt op het verlenen
van grotere godsdienstvrijheid.
Ook in vele protestantse ker
ken werden van de kansel af toe
spelingen gedaan op de val van
Novotny, en op de hoop opnieuw
de religieuze vrijheid te verkrij
gen, die men twintig jaar gele
den voor het laatst heeft gekend.
De Rooms-Katholieke Kerk ver
tegenwoordigt officieel zeventig pro
cent van het Tsjechoslowaakse volk.
j Tot de protestantse kerken moet on
geveer acht procent van de bevol
king worden gerekend.
De handtekeningenaktie van het
episcopaat verliep kalm en gediscipli
neerd. Voor het oog althans had zy
niets in zich van de stille revolutie,
die op vele fronten wordt gevoerd.
Niet mannen, maar vrouwen ston
den met een lijst in het voorportaal
1 der bedehuizen. In de kerk van het
I Heilig Hart, die aan het Koning
Georgplein gelegen is, hebben we
1 kunnen constateren, dat bijna nie
mand, die naar de mis ging, verstek
liet gaan. Een doorslag van de pe
titie was beschikbaar, maar ik heb
j er geen enkele kerkganger naar zien
vragen.
Voorlezen
In de kathedraal van St. Vitus, die
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet in
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding ls verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Ik heb de eremedaille in
goud van de orde van Oranje-Nas-
sau ontvangen. Welke rechten en
plichten zijn eraan verbonden?
Antwoord: Wij vestigen de aan
dacht op de morele verplichting om
voor de decoratie dank te betuigen
via de burgemeester. Dit kan
geschieden op een daarvoor bestem
de model-dankbetuiging. In de regel
draagt men de medaille op een rok-
kostuum bij officiële aangelegenhe
den. Miniatuur-onderscheidingste
kenen kan u op een gewoon kos
tuum dragen.
De firma Wilik, juwelier. Noord
einde 9, Den Haag een der le
veranciers van medailles heeft
het boekje „Nederlandse en buiten
landse ridderorden en onderschei
dingen", geschreven door C. baron
Van Heerd, uitgegeven. Hierin staat
alles wat u weten wilt.
Bij overlijden moet een der na
bestaanden het ordeteken terugzen
den aan de Kanselarij der Neder
landse orden. Javastraat 50. Den
Haag. die deze in bruikleen
verstrekte. Dit kan bij aangetekende
zending geschieden. Dan heeft men
voldoende bewijs.
Vraag: Als iemand bij een testa
ment alles vermaakt aan een broer
behalve een legaat van 1000 aan
een kerk, is die broer dan bij haar
overlijden aansprakelijk voor het
legaat, als alles tijdens haar leven is
opgebruikt?
Antwoord: Inderdaad bestaan er
dan gevaren, als er niet bij het
testament bijzondere waarborgen
zijn getroffen voor dit geval, tenzij
de erfgenaam de erfenis verwerpt of
onder voorrecht van boedelbeschrij
ving aanvaardt. Het is dus nodig de
notaris te raadplegen en zo nodig
het testament te wijzigen.
Ds. F. H. Landsman in Hervormd Nederland
Algemeen heerst het gevoelen dat
de communistische partij inziet dat
het verlenen van godsdienstvrijheid
beter is dan de revisionistische be
knotting van het geloofsleven en
het afwijzen van traditionele kerke
lijke organisatievormen.
Ouders, die nun kinderen gods
dienstonderwijs op school willen
laten geven, waren tot nog toe
verplicht deze wens tussen 1 en 15
september van el'k jaar op papier
te uiten. Velen voelden zidh door
deze procedure in 'hun existentie be
dreigd. of vergaten de voorgeschre
ven termijn in acht te nemen. Plat-
telandsgeesteliiken, die het met de
voorschriften niet al te nauw namen,
of die in hun parochie een te krach
tig geluid lieten horen, werden aan
de lopende band overgeplaatst.
Een moeilijk punt zal ongetwijfeld
AU uc uumuui van 01 vnua u.c blijken te zijn, de teruggave van de
tot het complex behoort van de be- kerkelijke goederen. Véle kloosters
- - i er zijn slechts enkele orden toe
gestaan zijn verbouwd tot zie
kenhuis. of bieden onderdak aan
ministeriële afdelingen. Anderen zijn
weer als cultureel centrum ingericht.
Het is duidelijk dat de kerken
in Tsjechoslowakije een vaste
greep wensen te krijgen op de
loop der verdere gebeurtenissen.
Ze hebben de banier weer opge
nomen. in de hoop dat er ook op
het religieuze vlak een nieuwe
lente aangebroken is.
DEN HAAG „Er is geen
sprake van dat de strijd om het
processieverbod geruisloos naar
het einde gaat", aldus /de secreta
ris-generaal van de Hervormde
Kerk, ds. F. H. Landsman in het
weekblad „Hervormd Neder
land".
In de bladen van Het Kwartet
werd op 2 maart de conclusie ge
trokken, dat dit wel het geval
was. Ds. Landsman gaat daar nu
op in en hjj zegt het volgende.
UTRECHT De studiedag van de
Christen Jonge Vrouwen Federatie
(CJVF) op dinsdag 2 april zal gewijd
zijn aan het onderwerp Arbeid en
Geluk.
Spreker is prof. dr. H. M. M. Fort-
mann. godsdienstpsycholoog aan de
R.K. Universiteit te Nijmegen.
De studiedag wordt gehouden in de
Fliednerzaal van Huize Henriëtte
Swellengrebel, Burg. Fockema An-
dreaelaan 10, Utrecht.
Belangstellenden zijn welkom. In
lichtingen bij de CJVF. F.C. Don-
dersstraat 23, Utrecht.
Weer in Europa
Kopenhagen
Uchtbew.
14
0
Londen
regenbui
15
8
Amsterdam
zw.bew.
0.4
Brussel
geh.bew.
21
0
Luxemburg
lichtbew.
19
0
Parijs
zw.bew
22
0
Nice
lichtbew
15
0
Frankfort
lichtbew
20
0
München
onbew.
18
0
Zfirlch
onbew
18
0
Genève
halfbew
16
0
Locarno
onbew.
0
Wenen
onbew
19
0
Innsbrück
onbew.
20
0
Rome
mist
16
0
Madrid
regen
18
0.1
Mallorca
Uchtbew.
22
0
(Van een onzer verslaggeefsters)
BEEKBERGEN Dinsdag
26 maart zal de commissaris
der Koningin in Gelderland,
mr. H. W. Bloemers, de ver
pleeginrichting Huilenoord te j
Beekbergen (gemeente Apel
doorn) openen. De stichting
Hullenoord is een dochter van
de stichting Het Hoogeland.
.Het Hoogeland geeft in christelijke
zin verzorging, opvoeding en reclas
sering aan mannen, die thuisloos
zijn, maatschappelijk onaangepasten
geestelijk minder validen. Het eind
doel is deze - bijvoorbeeld - alcoho
listen, vereenzaamden, veroordeelden
ZEIST In de week van Pinkste
ren wordt van 4 tot 6 juni op
Woudschoten in Zeist de jaarlijkse
conferentie van de gereformeerde
evangelisatie gehouden. Het thema
is: Wie is Hij. Het gaat om het beeld
van God en de inbeelding en de ver
beelding over God.
Inleider is prof. dr. C. A. van
Peursen.
Verder staan er op het programma
filmfragmenten met besprekingen
over de godsbeelden in de film en de
literatuur. Er zijn diverse
groepsdiscussies en een panel over de
praktijk met onder andere prof. dr.
G. C. van Niftrik.
Inlichtingen bij het evangelisatie-
centrum, Amsterdamsestraatweg 37,
en voorwaardelijk invrijheidgestel-
den fn de maatschappij te doen te
rugkeren.
75 jaar
Hét Hoogland bestond verleden
jaar 75 jaar. De dochterstichting Hul
lenoord is opgericht op 2 maart 1965.
De laatste jaren is de behoefte toege
nomen aan een verpleeginrichting
voor geestelijk gestoorde bejaarde
mannen.
Er zijn 180 verpleegplaatsen. De
kosten van de bouw bedragen
7.600.000.
Tot de stichting Het Hoogeland ho
ren nog meer tehuizen, namelijk in
Beekbergen: Ons Thuis, Klein Bouw-
zicht, Vita Nuova en Het Hietveld, in
Voorst: De Beele en in Vries: Fila-
delfia. In totaal Hullenoord mee
gerekend zijn er 495 verpleeg
plaatsen.
Behalve de bouw van het geheel
nieuwe Hullenoord zijn er nog veel
toekomstplannen ten uitvoer te bren
gen. Dank zij een ruime bouwsubsi-
die van het ministerie van justitie
kan een begin worden gemaakt met
een totale vernieuwing van het jon
genshuis De Beel te Voorst,
Uit de Antwoordnota die de pro
testantse kerken hebben opgesteld
over de „Proeve van een nieuwe
Grondwet", is volgens hem niet af te
leiden dat de reformatorische kerken
anders over de rooms-katholieke pro
cessie zouden denken dan tot nu toe
het geval was. Daarom blijven de
reformatorische kerken de voorkeur
geven aan de huidige regeling.
Ds. Landsman voegt eraan toe dat
de kerken in hun antwoordnota wel
hebben uitgesproken, zich niet te zul
len verzetten tegen een andere wette
lijke regeling die. evenzeer als de
huidige, garanties biedt tegen het
kwetsen van de gevoelens van an
dersdenkenden.
Buiten
In artikel 184 van de Grondwet
werd in 1848 onder meer bepaald dat
openbare godsdienstoefeningen bui
ten gebouwen en besloten plaatsen
alleen geoorloofd zijn in die gevallen,
waarin dit volgens de toen bestaande
wetten en reglementen was toegela
ten. Het kwam er op neer dat in die
plaatsen waar in 1848 geen processies
weran toegelaten, dit ook daarna niet
mocht.
In de „Proeve van een nieuwe
grondwet" ontbreekt deze bepaling,
maar in de Proeve staat wel, dat „tot
op het ogenblik waarop de wettelijke
regeling van deze materie tot stand is
gekomen, de bepalingen va"n het hui
dige artikel 184 van kracht blijven".
Conclusies dat de strijd om de pro
cessievrijheid geruisloos ten einde
komt en de Hervormde kerk haar
verzet tegen openbare processies heeft
opgegeven, zijn daarom volgens ds.
Landsman te vergaand, omdat het
vraagstuk van het al of niet opheffen
van het processieverbod door de be
palingen in de „proeve van een nieu
we grondwet" naar een later tijdstip
zijn verplaatst en daarover binnen
het kader van een definitieve wette
lijke regeling nog gepraat zal wor
den.
Begrip
De secretaris-generaal van de Her
vormde Kerk concludeert in Her
vormd Nederland dat er inderdaad
over te praten valt. ook over een
regeling waarin de situatie van 1848
niet wordt bevroren, omdat er we
derzijds „begrip" is gegroeid voor el-
kaars standpunt.
Dit begrip betekent volgens ds.
Landsman niet dat men van reforma
torische zijde het in processie langs
de openbare weg. tot meerder glorie
van de Rooms Katholieie Kerk. rond
dragen van het Allerheiligste als een
goede, christelijke, handeling zou zijn
gaan waarderen.
LATIJN UIT MIS
IN ITALIË
ROME Voor het eerst hebben
de Italianen gisteren elk woord kun
nen verstaan en begrijpen, dat door
de priesters gesproken werd tijdens
de mis.
Gisteren werd namelijk het nieu
we voorschrift van de Italiaanse
kende Praagse Burcht, werd het ver
zoek van het begin tot het einde
voorgelezen. Mannen, vrouwen en
kinderen luisterden ernaar in een
aangrijpende stilte.
Onder de petitie, die aan partij
leider Dubcek is gericht en die öhans
ondersteund wordt door honderddui
zenden Tsjedhoslo waken, heeft mgr.
Frantisek Tomase'k, de apostilische
administrateur van het erfbisdom
Praag, als eerste zijn 'handtekening
geplaatst. Aangenomen wordt dat
deze hoogste vertegenwoordiger van
het Vaticaan in Tsjechoslowakije de
organisator van de handtekeningen
actie is.
Het verzoekschrift gaat zeer ver,
zover zelfs dat waarnemers zich af
vragen, of de duidelijk omschreven
doelstellingen ooit op korte termijn
kunnen worden bereikt. In feite
vraagt het Tsjechoslowaakse episco
paat om de totale godsdienstvrijheid,
om de verwijdering dus van de
staatsinstellingen en staatsfunctio-
narissen, die het religieuze leven in
vele opzichten aan banden hebben
gelegd.
Wensen
Men wil van de staatssecretarissen
voor kerkelijke aangelegenheden af.
Men wenst geen controle meer
van communistische bonzen, die
priesters geheel eigenmachtig een
verbod kunnen opleggen, hun ge-
loofstaken uit te voeren.
Men tracht onder de numerus
clausus van de seminaries uit te
komen, waarmee de staat sinds de
communistische putsch in 1948 be
paalt hoeveel geestelijken er jaar
lijks bij mogen komen.
Men snakt naar vrijheid van re
ligieus onderricht op daarvoor in
aanmerking komende scholen.
Men streeft naar het teniet doen
van confiscatie van kerkelijke 'bezit
tingen.
Tenslotte wenst men eerherstel
van alle bisschoppen en priesters,
die, zonder vorm van proces, de ge
vangenis ingingen of een spreek
verbod kregen opgelegd.
(Van een
verslaggeversI
ROTTERDAM Zondagmorgen heeft
de protestantse minister drs. B. Udink
(Ontwikkelingshulp) tijdens twee missen
in de rooms-katholieke Verrijzeniskerk
een toespraak gehouden over onltvikke-
lingshulp. Dit „optreden" was geheim ge
houden, zodat de kerkgangers een verras
sing beleefden.
In zijn toespraak haakte de minister in
Terugkeer
Kardinaal Beran. die zeventien
jaar gevangen gehouden werd voor
dat hem werd toegestaan naar Rome
te vertrekken, wordt met name ge
noemd. Men wenst' de terugkeer van
de nu ^O-jarige primaat, ook al
zou deze slechts symbolisch zijn.
In deze kerkelijke turbulentie, die
na de aankondiging van de demo
cratisering is gevolgd, hebben de zo
genaamde vredespriesters, die veel
al door de staat waren ingeplant om
verwarring onder de gelovigen te
zaaien, al een nederlaag geleden.
De voorzitter van hun organisa
tie, de geestelijke Plojhar, werd ge
dwongen af te treden. Het verbond
heeft een andere naam gekregen,
namelijk beweging van de post
conciliaire vernieuwing, terwijl 'bis
schop Tomasek de leiding ervan
heeft overgenomen.
In het jongste nummer van het
literair tijdschrift de Li ter ar ni Listy
kwam de laatste onder meer tot de
uitspraak dat Tjechoslowakije niet
slechts het vaderland van de com
munisten is, maar ook van alle men
sen, die trachten het socialisme te
verwezenlijken. „Als het socialisme
aan de mensen meer vrijheid geeft",
aldus de aspostolische administrateur
van het bisdom Praag, „kan het
hun ook niet langer de vrijheid van
godsdienst onthouden".
bisschoppen van kracht, dat alle de
len van de mis in het Italiaans ge
zegd worden. De priesters werd bo
vendien aangeraden „duidelijk, hel
der. nauwkeurig en zonder haast"
te spreken.
(Vervolg van pag. 1)
Duidelijk is dat Tsjechoslowakije
lid zal blijven van het Warschaupact
(tegenhanger van de NAVO) en van
de COMECON (tegenhanger van de
EEG). Nog duidelijker is misschien
dat het voorlopig aan de leiband van
de staten zal moeten lopen, waarmee
het twintig jaar lang nauw verbon
den was.
pit laatste werd reeds lang ge
vreesd in Praag. In de roes van de
democratisering, die is beloofd, zijn
de wildste speculaties gemaakt, maar
de politieke en economische gebon
denheid aan bijvoorbeeld Rusland
is voor vele Tsjechoslowaken aan
leiding geweest de loop der gebeur
tenissen met gematigd optimisme le
volgen.
Verboden
Een van de vragen is nu of Tsjecho
slowakije voor een land als Oost-
Duitsland verboden gebied zal wor
den. Sinds kort waren de visa over
en weer afgeschaft, maar voor een
reis naar Praag hadden de onder
danen van de Duitse Democratische
Republiek nog wel een speciale uit
reisvergunning nodig.
In de hoofdstad van Tsjecho
slowakije wemelt het overigens n'og
van Oostduitsers. Praag ligt ten
slotte slechts 150 kilometer van
Dresden verwijderd, en geldt voor
velen als de enige buitenlandse stad
van formaat, waartoe vrije uitstap
jes kunnen worden gemaakt.
Het orgaan van de communistische
jeugd, Mlada Fronta, heeft gisteren
over een volle pagina de vraag aan
de orde gesteld of het in een socia
listische democratie mogelijk is de
padvindersbeweging nieuw leven in
te blazen. In de communistische lan
den wordt de wereldomvattende or
ganisatie van Baden Powell als een
instrument van het imperialisme be
schouwd.
De publikatie kan daarom als een
merkwaardig fenomeen worden ge
zien, te meer omdat een van de
schrijvers, dr. Karl Prucha, in 1950
tot een gevangenisstraf van zestien
jaar veroordeeld werd vanwege het
simpele feit, dat hij een Tsjecho
slowaakse delegatie naar de in 1947
gehouden jamboree van Warschau
had geleid.
„We zijn inderdaad met 500 deel
nemers naar de Poolse hoofdstad
gegaan", zei een ex-padvinder in dit
verband. „Allen hebben we hier in
de loop van de tijd min of meer
onder geleden. In 1956 sloot men mij
voor drie jaar achter de tralies. Er
was geen tenlastelegging, er was ook
geen proces. Pas later ben ik er
achter gekomen dat men m(j alsnog
heeft willen straffen, omdat ik als
i vijftienjarige jongen aan een Jam-
1 boree had deelgenomen."
Zo spreekt en schrijft men thans
in Praag. Wat de vrije meningsuiting
sinds twintig jaar van de dam. De
geheime politie laat zich nergens
meer zien. Ook de verklikkers, de
„Spitzl", komen niet meer aan bod.
„Ik zat in een concentratiekamp"
zei een Tsjech van middelbare leef
tijd. „Drie jaar lang omdat ik een
andere politieke overtuiging was
toegedaan dan de orthodoxe macht
hebbers. Als gevangenen spraken we
onder elkaar veel over vluchten. De
zin ervan ontging ons echter. Tsje
choslowakije met zijn betonbarrières
en prikkeldraadversperringen aan
de grens was ten slotte een groot
concentratiekamp."
Het communistische partijorgaan
Rudo Prava, dat de vorige week een
knieval tegenover zijn lezers maakte
door op te biechten dat de redactie
het voorstel van de politieke om
wenteling niet juist had weergege
ven, heeft het kennelijk voorgoed
bij het publiek verbruid. In de
kiosken blijven hele stapels liggen.
De krant Pface daarentegen vliegt
op alle verkooppunten de deur uit.
De organisatie van verzetsstrij
ders 'heeft al drie kandidaten voor
het presidentschap gesteld, 'hoewel
partij en parlement zowel in eerste
als in laatste instantie over de op
volging van Novotny moeten be
slissen. Het zijn Smbkowsky, de hui
dige minister van waterwerken en
woordvoerder van de progressieven,
de Slowaakse dichter Novomeski en
en generaal Zvoboda. die door zijn
strijd tegen de nazi's de eretitel
„held van de Sowjetunie" kreeg.
Terughoudend
Ten aanzien van de politieke
toekomst van Tsjechoslowakije be
speurt men. ook bij dc kranten, enige
terughoudendheid. Niemand weet
wat wel en wat niet wordt toege
staan, en wat straks de wezenlijke
kenmerken worden van de beloofde
socialistische democratie.
Een zaak. die vele decmocratisch
gezinden sterk bezighoudt, is de toe
komstige vorm van het partijwezen.
Zal slechts het Nationale Front
(lees: de communistische partij) aan
de verkiezingen mogen deelnemen,
of zullen er ook andere partijen
worden toegelaten? Wordt er aan
een federale staat gewerkt met
Tsjechen aan de ene en Slowaken
aan de andere kant?
De machtsstrijd in de top is zeker
niet voorbij. Hoeveel kans maken
de sociaal-democraten, die na de
rode putsch van 1948 een fusie aan
gingen met de communisten? Kun
nen de nationaal-socialisten (niet te
verwarren met de nazi's), waarmee
Benesj en de beide Mazaryks sympa
thiseerden, nog aan bod komen?
Een vroegere sociaal-democraat
zei: „Over een eventuele verschei
denheid van partijen behoeft men
overigens niet al te optimistisch te
zijn. De nieuwe machthebbers zijn
op de bijbelteksten van die zondag.
thema teas Gods oproep tot sijn volk
i in beweging te zetten op weg naar
land dat Hij zou wijzen. Drs. Udink
innerde aan Abraham, die vertrok *onn
te weten waar hij komen sou.
Vandaar ook dat vragen over de l-,
stemming en het gebruik van de ga J
geen aanleiding moeten sijn tot een n
tief antwoord op Gods uitnodiging om
weg te gaan. „W'anneer zijn we werkq
over de brug gekomen?"
Daarbij haakte drs. Udink bi
r.k. Vastenactie en de protestantse
over de brug". Met voorbeelden uit e
ervaringen op zijn tocht door het V jr
Oosten in verband met de UNCT
conferentie illustreerde hij voor
boeid gehoor de nood en soms de
zichtloosheid van het leven, dat
daar leven.
De minister besloot met de oproep
te werken aan de bouw van de „Ar
waarvan God de ontwerper en bouwm
ter is". In enkele andere missen van
kerk sprak hei Tweede-Kamerlid
Kleisterlee kathv.) uil Rotterdam
hetzelfde onderwerp. Bedoeling van
parochieleiding teas hiermee kerk en
reld elkaar te doen ontmoeten.
De Verrijzeniskerk staal in Schiebn
in welke Rotterdamse wijk de heer Ut
woont.
Foto: minister Udink op het podi e<
Zittend achter hem pastoor Betjt j
aê
I
-w-v -■ n
(Van een medewerker)
betreft, is het hek voor het eerst l en blijven communisten."
GOUDA Het doet er niet I
hoeveel je werkt voor het Konink
God&; het doet er niet toe in w<
mate Christus door jou werkt; he
pas belangrijk als uit je dagel
leven blijkt dat Christus in je we J*
Aldus ds. M. A. Kyriakakis uit Gfec
kenland tijdens een gesprek op
Christelijke kweekschool „De Dl
star" te Gouda. te
Dit naar aanleiding van het feit
er onder de leerlingen een actie
touw zal worden gezet voor Hulpv)n
lening Aan Kerken In Nood (ter e
korting zal de naam HAK IN wor
gebruikt). Giften kunnen wor ri
gestort op postgiro 1565200 t.n.v. P r
ningmeester HAK IN, Gouda. f'.
Ds. Kyriakakis vertelde het een
ander over de situatie van de GrieL
Evangelische Kerk in zijn land. 1 ds
deze kerk is hij moderator van re
synode. De grootste gemeente is
vinden in Katerini (3000 leden). E n
gemeente heeft veel leden dan 'u
het, feit dat veel vluchtelingen
Klein Azië daar zijn komen woi ai
In Athene is een kerk van 200 le#p
Verder zijn er over heel Grieken!
nog tal van gemeenten met ledeiig
van 30 a 40. oc
Slechts een klein gedeelte van 1
Griekse bevolking is evangelisch,
pet. van de totaalbevolking van
miljoen behoort tot de Griekse ëi
thodoxe Kerk. een kerk die slee)-
weinig verschilt van de Rooms
i tholieke Kerk. De Griekse Evan ia
j lische Kerk heeft een ledental )u
15000 Zij is ontstaan in 1858 door;"
j arbeid van een Amerikaanse zenl
ling.
Doordat de 'eden van de evan
lische kerk meestal „kleine luyd cl
I zijn is er groot gebrek aan financ oe
middelen om het werk van de k
goed te doen functioneren. Speci
werd aanbevolen om twee kampenS't'
helpen, waar jaarlijks 800 weeskjn
ren en kinderen uit arme gezin
hun vakantie kunnen doorbrenj Z
De leerlingen van „De Driestar" 'e
gen tenslotte de uitnodiging om
j volgende jaar zelf te komen
naar het werk van deze kerk.
T ekort
Het Hietveld moet worden ont
ruimd. Hier worden meerderjarige
zwakzinnigen verpleegd. In het kader
van uitbreidingsplannen van de ge
meente Apeldoorn zal een geheel
nieuwe inrichting moeten worden ge
bouwd. waarschijnlijk met grotere
capaciteit. Het tekort aan verpleeg
plaatsen voor deze categorie is groot.
En tot slot is men tot de conclusie
gekomen, dat het „oude" Hoogeland
wat de accommodatie betreft wel
verouderd is. Er moet nodig gemo-
(Van een medewerker)
EINDHOVEN De gerefor
meerde predikanten in Brabant
en Limburg ontvangen zoveel
uitnodigingen van rooms-katho
lieke parochies, instellingen en
scholen, om voorlichting te ge
ven over de geloofsschat van de
Reformatie, dat de particuliere
synode van dit ressort een voor
stel in overweging heeft geno
men, om een predikant voor de
helft van zijn tijd vrij te maken,
om aan al die verzoeken te vol
doen.
Hij zal zich dan ook verder met de
verhouding tot het roomakatholicisme
berig-dienen te houden.
Of dit voorstel afkomstig van de
kerkeraad van Eindhoven door de
particuliere synode wordt aanvaard,
hangt mede af van het onderzoek
naar mogelij khedan en consequentie*,
dat een synodecommissie voor de
meizitting zal instellen.
De Eindhovense kerkeraad had
overigens al in een richting gewezen,
j door mee te delen, dat hij ds. A. T.
Besselaar half-time studenten- en
j half-time wijkpredikant wel van
j zijn wijkwerk wil ontheffen.
Stimulerend
Uit de toelichting bleek, dat vooral
de laatste jaren de predikanten in
het zuiden bloot staan aan een vlped-
golf van verzoeken om inspraak en
voorlichting. De nadrukkelijke ver
wijzingen naar de Hervorming in de
Nieuwe Katechismus en het betrek
ken van de andere kerken in het
beraad (en soms het beleid) op bis
schoppelijk niveau hebben op deke
naten en parochies, kringen en on
derwijsinstituten stimulerend ge
werkt, ook in Limburg.
De predikanten in het zuiden, die
aan hun vaak zeer verspreide ge
meenten de handen vol hebben, kun
nen al die uitnodigingen haast niet
aan, als ze er nog iets zinnigs wilten
zeggen. Vandaar het Eindhovense
voorstel.
Intussen heeft ds. P. Joziasse de
benoeming tot vormingsleider aan
het rooms-katholieke vormingscen
trum Bouvigne bij Breda aanvaard.
De helft van zijn tijd zal hij werken
voor de door gereformeerden en her
vormden ingestelde stichting voor
vormingswerk onder protestantse
ambtsdragers en gemeenteleden in
Brabant en Limburg. Aanstaande
zondag wordt hij bevestigd als predi
kant van Breda.
Onvoldaan
De synode besloot in haar voortge
zette zitting (mei) haar afgevaardig
den naar de generale synode „nadere
wordt, en de weigering van de gene
rale synode, cm een bepaling omtrent
gemeenschappelijke kerkdiensten
(„bij bijzondere gelegenheden") te
wijzigen. Het lijkt waarschijnlijk, dat
dam nadrukkelijk geïnformeerd zal
worden naar de houding van de Bra
bants-Limburgse afgevaardigden.
Het besluit over de kerkelijke ver
tegenwoordiging bij missen is in
Lunteren gevallen buiten aanwezig
heid van de waarnemend praeses ds.
P. Visser (Tilburg), die later nog ver
geefs getracht heeft, het verzacht te
krijgen.
Kerkblad
De positie van het kerkblad, dat.
namens de particuliere synode wordt
uitgegeven, baart zorgen. Nog steeds
NED. HERV. KERK
Beroepen te Rotterdam-Kralinfr,
(Alexanderstad*: J. Plasman, pred. flge
buitengew. werkzmh. (industriepred
Dieren); te 't Harde (Gld.): G. Brei
te Dinteloord. j°|
Bedankt voor Amsterdam (wiikge.j
Weerenkapel): W. M. v. Aspèren o
Amsterdam (Parkkerkgem.). bij nacpe
beslissing.
GEREF. KERKEN
I. H. C. Voorneveld): T. B. v. Houte
i Aalsmeer: te Hardegarijp fvac. G
Veere): H. Makkinga te Koudekerk f
Rijn: te Emmen-Angelslo: G. Assief»
IJmulden; te Emmen-Angelslo: P.U
i Dijk. te Creil-Espel (NOP). T
Aangenomen naar Breda (vorm
I centrum Bouvigne en vormingswa
zaamheden in herv. en geref kerken
Inlichtingen" !c vr.gcii over enkele blijlt het aantal abonnementen in het !L"®™SSnt ,en Ll"\bur*1:, p Jod
Itiniere» h»ciiiit~n as. I» i-,.;jI ij voormalig legerpred. en laatstel.
Lunterse besluiten, die In het zuiden j land van Heusden en Altena
niet goed zijn gevallen. Westbrabantse plaatsen als Klundert
Het betreft onder meer het afwij- j ver achter bij het aantal gezinnen,
zen van officiële kerkelijke afvaardi- Een commissie ad hoe zal trachten
gingen naar rooms-katholieke plech- in mei met voorstellen omtrent sturc-
tigheden, waarin da mis gevierd tuurwijzigingen te komen.
geref kerk van Giest
GEREF. GEM. in NED.
Bedankt voor Rhenen: J. Panne
te Terneuzen.