Interessante opnamen van Les Goüts Réunis BIRD LIVES! Natuurlijk gaat aan: NIEUWE GRAMMOFOONPLATEN Schoolschrift oec/e doorstroming VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN ZONDAG TE ZIEN ZONDAG TE HOREN Charlie Parker en de bop I ZATERDAG 9 MAART 19di de collectie „Les Goüts Réunis" zijn bij Erato be- latgwekkende opnamen ver dat enen. Opmerkelijk is een ïzienlijke prijsverlaging, stereo-platen, die voor in 18,50 of meer kostten, nu voor 13,90 verkrijg- dal,e naam Erato staat borg ei ir hoge kwaliteit. Zo ook weer. Alle platen bieden fecte stereo-opnamen en volkomen ruis vrij. als hel pe- terwijl ook de cembalo-klank steeds goed door komt. Een heerlijke romantische ka- mermuziekplaat is die van Schu- manns derde en mooiste kwartet (op. 41) in A met de vermaar de. hier en daar opvallend mo dern aandoende variatiereeks met als aanvulling de Italiaanse Serenade van Hugo Wolf, gespeeld door het Barchet-kwar- tet: de bekende Reinhold Bar- chet, primarius, Will Beh, tweede viool, Hermann Hirschfelder, alt viool en Helmut Reimann, cello (EGR 4006). p nr. EGR 4012 spelen de Ita- nse violiste Gabrielia Armuz- omei en haar ook in Neder- d bekende (o.a. vanwege zijn certen in de Rotterdamse ,a* irenskerk) landgenoot Luigi dinando Tagliavini, die haar orgel en cembalo begeleidt, laanse vioolsonates. lil et is een ook uit muzi- iok[l-historisch oogpunt gezien ressante opname, waarin de teraar de ontwikkeling van eeuw vioolmuziek uit de be- in periode kan volgen met wer- van de onbekende Viviani zonder edele muziek), Fresco- di (2 Canzona's), vader Vitali (van de laatste de be de Ciacona in g, voor het de oorspronkelijke iie) en grootmeester Corelli. Stijlvol Ie stukken worden stijlvol en eerst genuanceerd vertolkt de twee fijnzinnige musici, Een xeer oude foto van Brahms met d« jeugdige violiste Marie Soldot, die vaak het Vioolconcert speelde. De lyriek van Schumann wordt al direct in het eerste deel raak getroffen; de spanning is steeds zeer sterk, maar toch beheerst. Het samenspel is van hoge klas se. Het „Un poco Adagio" wordt uitermate expressief voorgedra gen, terwijl Wolfs Serenade een zeldzaam geladen vertolking meekrijgt. Hoge piek Een heel hoge piek in deze se rie wordt gevormd door de ver klanking van de twee cello-sona ten van Brahms in een uitvoe ring door de Hongaarse (in de VS woonachtige) cellist Janos Star ker en zijn landgenoot, de pianist György Sebök. (EGR 4005) Deze sonates waren door Star ker al eerder opgenomen, met de pianist Bogin. Onderhavige plaat is echter in alle opzichten beter, niet in het minst door de voor treffelijke opname-kwaliteiten: de solisten zitten als het ware écht bij u in de huiskamer en er is daarbij een ongehoord fraaie ba lans tussen de twee instrumenten bereikt. Last but not least is beider spel van een ongewone ge voelsuitdrukking. Men luistere in dit verband slechts naar het be- ginthema van de eerste, het diep-gepeilde Adagio en het Trio uit het Allegro passionato van de tweede sonate. De meestercellist is ten onzent bepaald geen onbekende, maar zijn partner doet in geen enkel opzicht voor hem onder en dat wil wat zeggen, aangezien de pia nopartijen in vrijwel alle kamer muziekwerken van Brahms tot het moeilijkste op hun gebied be horen. Alles komt er bij Sebök echter schijnbaar moeiteloos uit. 0 Allure Een solo-opname van dezelfde pianist, eveneens met muziek van Brahms: de Walsen op. 39 en dè (Van onze onderwijsredacteur) eleaccursus brugjaar In augustus treedt de langverbeide en door sommi gen met vrees tegemoetgeziene Mammoetwet in wer king. Die wet brengt voor de onderwijswereld belang rijke veranderingen met zich van schoolorganisatori sche, didactische en administratieve aard. Er is geen enkel thans bestaand type van voortgezet onderwijs, of het zal in meer of mindere mate met al die veran deringen geconfronteerd worden. Te midden van al die bedrijvigheid is er één catego rie van mensen van wie straks in de allereerste plaats zal afhangen of de invoering van de Mammoetwet slaagt: de leerkrachten. Meer dan van wettelijke bepa lingen of goed doordachte rapporten, zal het van hun werken in de school afhangen of er ook sprake zal zijn van werkelijke vernieuwing. Omdat de docenten straks in de klas voor situaties kunnen komen te staan, die ze niet uit érvaring kennen ■tart Teleac morgen met een serie van tien uitzendin gen over de „Problemen van het brugjaar". Als het goed is, zal deze cursus de leraren bijbrengen wat ze in feite moeten doen om een goede doorstroming van de kinderen te bevorderen. zullen weliswaar geen pasklare oplossingen wor den aangeboden, maar de lessen, onder leiding van dr. E. Pelosi, moeten toch op weg helpen en mogelijke oplossingen aanstippen. Tijdens een voorvertoning in de Delftse Teleac-studio hebben wij enkele lessen, die op beeldband zijn opgenomen, kunnen bekijken. Ze waren bijzonder duidelijk en gaven een plezierige hoeveelheid demonstratie (klasselessen) van de theorie. ludielessen Na een algemene inleiding over bedoelingen en structuur van de wet beperken de uitzendingen zich tot het eerste leerjaar van de nieuwe schooltypen, het zogenaamde brugjaar en daarin weer hoofdzakelijk tot een zij het belangrijk onderdeel daarvan: de studielessen. Dte zogenaamde studielessen vormen een nieuw ele ment in de toekomstige roosters van het eerste leer jaar van alle schooltypen. Voor vele leraren en lera ressen zijn zij nog tamelijk ondoorzichtig. De vraag is, wat moet in deze lessen gebeuren en hoe moet het gebeuren. In tegenstelling tot de bestaande vakken bestaan voor studielessen nog zo goed als geen hand leidingen. 7.30 uur 8.00 uur 10.45 uur 7.35 uur 8.35 uur 10.00 uur 10.55 uur liet voor ouders De Teleac-cursus is uitdrukkelijk gestemd voor de leerkrachten. Ouders kunnen de cursus volgen, maar ze moeten zich dan ivel op enige teleurstellingen voor bereiden. Zo krijgen ze onder meer het advies zich niet met de schoollessen van hun kinderen te be moeien De praktijk heeft namelijk uitgewezen dat dat niet het gewenste resultaat oplevert. Het is mogelijk dat een kind een les dan gaat leren voor de overhorende ouders, terwijl de spanningsboog te kort is om tot een redelijke reproductie op school te komen. Toezien op het feit dat er gewerkt wordt is htt uiterste wat aan de ouders is toebedeeld; met de techniek van het leren gaat de school zich straks meer dan joit belasten. Nederland 1 KRO 7.66 uur Daktafi: Judy in moeilijkheden (film). 8.20 uur Het gulden schot, een schiet-spel-quiz-show door Kees Schilperoord en Herman Stok. 9.35 uur Actualiteiten in Brandpunt. 10.15 uur Niets dan de waarheid, een filmpje van Hitchcock. Nederland 2 VARA 7.03 uur Bruce Forsyth ontvangt in zijn show de zangeres Julie Rogers en Harry Secombe. 8.55 uur Snarenspul. Zang- en gitaarspel door vele artiesten. 9.30 uur Uit de Amerikaanse tv-serie Crisis. Even en oneven. Een crisis gaat vaak samen met corruptie en vernietiging. Hilversum 1 KRO Sjook, een programma voor twintigers. Platen in antwoord op uw schrijven. Goal, muzikaal sportprogramma met com mentaren, reportages en gekruide nieuwtjes. Hilversum 2 VARA Actualiteiten in Artistieke staalkaart. Een alledaagse legende, hoorspel van György Sos in de vertaling van Anne Ivitch. Danzi Kwintet (bestaande uit vijf blaasers) speelt twee wereldpremières. Plein en publiek met verplichte en onver plichte pleinfiguren. Nederland 1 NCRV 7.00 uur (CVK/IKOR/RKK). Een bijbelvertelling voor kinderen. 8.30 uur Uit de vervolgserie Kent u mijn vrouw? Deel 5: Tienernichtje te logeren. 9.05 uur DelftWageningen. De studentenquiz Twee kamp. 9.35 uur Vierde en laatste deel over de bloeitijd en ondergang van de Oostenrijkse monarchie. 10.20 uur Discussie over zending door jonge mensen. Nederland 2 VPRO 7.30 uur Jazz-concert uit Leiden door Art Farmer (flügel-horn) en Jimmy Heath (tenof-sax). 8.05 uur Impressies van een maanreiziger door de zangeres Ann Burton, cabaretier Gerard Cox en twee mimespelers. 8.35 uur De Franse zangeres Marie Lafóret (de vrouw met de mooiste ogen), zingt enkele chansons. 9.15 uur Geweld in opdracht, een speelfilm over men sen die van misdaad of spionage een beroep maken. 9.55 uur Een mens is maar een mens, een programma waarin met of zonder reden mensen aan het woord komen. Hilversum 1 NCRV/KRO 7.30 uur Moment-opnamen uit het leven van dr. W. A. Visser 't Hooft, oud-secretaris-generaal van de Wereldraad van kerken. 8.10 uur Geestelijke liederen, ingeleid door dr. O. Jager en gezongen door het NCRV Vocaal Ensemble. 8.30 uur Muzikale en technische tips voor stereo-fans. 10.45 uur Muzikale informatie voor kenners èn lief hebbers in Audio. Hilversum 2 VPRO/AVRO 8.00 uur De kritische beweging op universiteiten en hogescholen in Nederland onder de loup. 8.30 uur Rits, een open programma met gesprekken, jazz en „Priem". 10.20 uur Het Universiteitskoor van Grenoble zingt Franse a capellakoren van deze eeuw. zes Klavierstücke op. 118, doet in kwaliteit nauwelijks voor de vo rige onder. Weliswaar zouden en kele van de walsen dynamisch misschien nog wat meer geprofi leerd gespeeld kunnen zijn, maar het is een weergave die opvalt door fraai genuanceerd spel, rit misch sterk en, waar nodig, met de vereiste allure. De aangrijpende Klavierstücke op. 118 (uit de laatste periode van de meester) werden elk in hun karakter juist getroffen door Sebök, die in deze stukken zijn aansla "variab'litei t wel heel duidelijk weet te demonstreren zoals in de uitstekende weer gave van het Intermezzo no. 4. Eigenaardig, maar zeer wel ver dedigbaar is de tempoversnelling, die de pianist bij het treffende zesde Intermezzo in het midden neemt. (EGR 4007) Franse lied Voor de liefhebbers van het Franse lied is er een in alle op zichten geslaagde opname (EGR 4009) van onze landgenoot, de ba riton (èn diepzeeduiker!) Bernard Kruysen, aan de piano begeleid door Jean-Charles Richard met Mélodies van Francis Poulenc (ten onrechte bij ons niet zo be kend als liederen-componist). In een juiste afwisseling van lioht en donker passeren achter eenvolgens liederen op teksten van Guillaume Apollinaire, Louise de Vilmorin, Louis Ara- gon en Paul Eluard de revue. Kruysen bewijst met deze plaat eens te meer, dat hij tot de beste baritons van het ogenblik gere kend kan worden. Om slechts enkele hoogtepun ten te vermelden: „Sanglots" uit Les Banalités en „Montpar- nasse" (beide van Apollinaire), „C'est ainsi que tu es" (Louise de Vilmorin) en de cycles „Le Frai- cheur et le feu" (Eluard). ilÉIl RADIO VANAVOND Hilversum I <02 m. KRO: 18.30 NWS. 18.46 Act. 19 OS Lichte gramm.muz 19.10 Overw 19.30 V twintigers. 20.00 Verzoekplatenprogr. 21.50 Wegen door de wildernis, le zing. 22.00 Liedjesprogr. 22.30 NWS. 22.40 Overw. 22.45 MUZ. sportprogr. m. comm. en rep. 23.55-24,00 NWS. Hilversum II 298 m. VARA: 18.00 Nws en comm. op h. nws. 18.20 Oude gramm.muz. 18.45 Verzoekprogr. v. mod. muz. 19.30 Nws. 19.35 Artistie ke Staalkaart. 20.15 Lichte gramm.muz. 20.35 Een alle daagse legende, hoorspel. 22.00 Instrumentaal kwintet. 22.30 Nws. 22.40 Franse chansons. 22.55 Plein en publiek: licht progr. 23.55-24.00 Nws. TELEVISIE VANAVOND Nederland I. NTS: 18.50 Plpo de clown. STER: 18.56 Recla me. NTS: 19.00 Journ. STER: 19.03 Reclame. KRO: 19.06 In kleur: Daktarl: Judy in moei lijkheden, TV-feuilleton. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Recla me. KRO: 20.20 Het gulden Schot: schiet - spel - quiz show. 21.35 Brandpunt. 22 15 Nies dan de waarheid Hltch- cock-fllm. 22.40 Evangelie. NTS: 22.45-22.50 Journ. Nederland II. NTS: 18.50 Plpo de clown. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journ. VARA: 19.03 Bruce Forsyth, showprogr. 19.53 Reaktle op reakties. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reclame. VARA: 20.20 Aohter het nws. 20.45 Bij Dorus op schoot. 20.55 Liedjes en gitaarmuz. 21.30 In kleur: Even of oneven, TV-feuill. uit de serie Crisis. NTS: 22.20-22.25 Journ. RADIO MORGEN Hilversum I. 402 m. KRO: 8.00 Nws. 8.15 Stereo: Klass. gramm.muz. 8.55 Inl, hoogmis. 9.00 Eucharistieviering. 10.00 Nws en waterst. 10.15 Stereo: Gew. mui. (gr.). 11.00 Lim burgs symf. ork. 11.50 Buitenl. comm. NCRV: 12.00 Stereo: Kerkorgelconc. (gr.). 12.40 Klass. platenprogr. 13.00 Nws. 13.07 Voor de jeugd. 13.30 Stereo: Pianoduo. 13.55 Lultre- cital (gr.). 14.10 Voordr. NRU: 14.30 Sportrep. en -uitslagen. CVK: 17.00 Kerkdienst Baptls- tengem. 18.00 Gew. muz. IKOR. 18.30 Kom over de Brug: progr. in samenwerking met CVK. 18.35 Muz. lezing. 18.50 Kerk veraf en dichtbij. NCRV: 19.00 Nws. 19.07 Stereo: Klass. gew. muz. 19.30 Leren leven met de oekumene, le zing. 19.45 Stereo: Klass. gramm.muz. 20.15 NCRV-vo- caal ens. KRO: 20.30 Stereo- club. 21.00 De openbaring des Heren: bijbels klankb. 21.30 Licht muz.progr. 22.00 Pop. progr. over act. godsd. vraag stukken. 22.30 Nws. 22.40 Over- w. 22.45 Muz. Informatie voor kenners en liefhebbers. 23.55- 24.00 Nws. Hilversum II. 298 m. VARA: 8.00 Nws. 8.18 Voor het platte land, lezing. 8.30 Weer of geen weer. (Om 9.00 Sportmeded.). 9.45 Humanistisch Verbond. Rekenschap afleggen. Toespr. IKOR: 10.00 Klnderdlenst. 10.30 Herv. kerkdienst. 11.30 Vraag en antw. 11.40 Vragen over De Kinderdoop. AVRO: 12.00 Bon te muz. show. 13.00 Nws. 13.07 Radlojourn waarin: De toe stand in de wereld, lezing. 13.25 Voor alle weggebruikers, 14.00 Stereo: Licht lnstr. ens. NRU: 14.15 Stereo: Concertge- bouwork. en sol. (In de pauze: Plm. 15.00-15-20 Tot beter be grip, cursus muzleklulsteren). VARA: 16.30 Stereo: Strljkork 16.55 Lichte gramm.muz. 17.15 Klankbeeld over ontwikkelin gen ln maatschappij en we tenschap. 17.50 Nws. NRU: 18.05 Sportrep. en - beschou wingen. VARA: 18.30 Vrij tree: cabaretprogr NRU: 18.50 BIJ nader Inzien, journalisten- forum. VPRO: 19.30 Nws. 19 35 Chansons. 20.00 Kritische Uni versiteit, 1-U'ïkb. AVRO: 20.30 Rits: voor de jeugd. 21.30 Stereo: Omroepork. en solist 22.20 Stereo: Koorzang (gr.) 22.30 Nws. 22.40 Radlojourn. 22.50 Licht platenprogr. 23.55- 24.00 Nws. TELEVISIE MORGEN Nederland I. NTS: 14.00-15.30 Teleac: 14.00 Problemen v. h brugjaar (1): De Mammoetwet 14.30 Mens ln de ruimte (4). ïa.OO Russische les (23). 15.30 Nws in het kort. 15.31 Monitor (Plm. 15.35 In kleur: Paulus de Boskabouter; Plm. 16.00 In kleur: Skippy; Plm 16.30 Voet baluitslagen.) 17.00 Einde. 18.55 Plpo de clown CVK/IKORJ RKK: 19 00 Bijbelvertelling voor de kinderen. CVK/IKOR: 19.05 Zingend geloven. NTS: 19.30 Sport. 20.25 Journ. NCRV: 20.30 Kent umtjn vrouw?, TV- spel. Deel 5. 21.05 Tweekamp: quiz tussen studententeams. 21.35 Radetzky-Mars, duits to neelstuk naar Joseph Roth. (Vierde, tevens laatste deel.) 22.20 Discussie over de zen ding. NTS: 22.50-22.55 Journ. Nederland II. NTS: 18.55 Plpo de clown. 19.00 In kleur: Nieuwe avonturen van Sebas- tlaan, TV-feullI. voor de leugd. (dl. 8). VPRO: 19.30 Jazz uit Lelden. NTS: 20.00 Journ. 20.05 VPRO: Kleurenprogr. met Impressies van een maan reiziger. 20.35 Marle Lafóret zingt franse chansons. 21.15 Geweld in >pUr., speelfilm met docum. Inslag. 21.55 Een mens is maar een mens: Interview. NTS: 22.20-22.25 Journ. RADIO MAANDAG Hilversum I. 402 m. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klass. gramm.muz. (7.30 Nws; 7.32 Act.; 7.50 Over- w.; 8.00 Nws). 8.30 Nws. 8.32 Voor de hulsvrouw. NRU: 10.00 Het muziekleven In Ned. var voor 1940. KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.30 Bejaardenprogr. NCRV: 12.00 Lichte gramm.muz. 12.21 Voor boer en tuinder. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Act. 12.50 Radio- snelbuffet. 13.30 Stereo: lichte gramm.muz. 13.50 Schoolradio. 14.15 Grote sopranen v. d. tijd (gr.) 15.00 Geref. middagdienst. NRU: 15.30 Muz. en informatie over de provincie Noord-Bra bant. (16.00-16.02 Nws.) 17.20 17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor de kinderen. 18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht instru mentaal sextet. 18.19 Uitzen ding van D'66. Hilversum II. 298 m. VARA: 7.00 Nws en ochtendgym. 7.23 Lichte gramm.muz en rep (7.30-7.35 Van de voorpag.. persoverz.). VPRO: 7.45 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.20 Uitgeslapen (vervolg). 9.00 Stereo: Engels kamerork, (gr). 10.00 Voor de vrouw. NRU: 11.00 Nws. 11.02 Premières dooi de Nederlandse Radlo-ork. (opn.). VPRO: 12.00 Blauwe maandag, gevar. progr. 12.27 Meded. voor land- en tuin bouw. 12.30 Stereo: Muzikale aanwinsten. 12.50 Tien voor één, praatje. 13.00 Nws. 13.11 Informatie: Ontwikkelings hulp. 13.20 Pro memorie. 13.25 Klass. gramm.muz. 14.25 Schoolradio. NRU: 14.45 Caba- retprogr. AVRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Llbhte orkestmuz. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Be schouwing over de opera Lat Traviata v. Verdt. 17.45 Ov- heidsvoorlicht'ng. TELEVISIE MAANDAG (door Bob Tickelman) N 1941 werd er in 52nd street, New York City, een club opgericht, die de geschiedenis zou ingaan als Minton's Playhouse. Wat op zich zelf een vrij onbeduidende mede deling mag lijken, blijkt voor de jazz een historisch feit van het allergrootste belang. In Minton's namelijk werd de bop „uitgevonden". De bop (ook wel rebop of bebop genoemd) was tot nog toe de eni ge echte, opzienbarende ver nieuwing in de jazz. Alle andere vernieuwingen ja, zélfs de new thing waren de lo gische consequenties van het voorafgaande, maakten gebruik van de verworvenheden van het voorafgaande. En de bop had geen enkele binding met de swing of met de Harlem Jump of hoe het! allemaal heten mag. Hoe men aan de benaming ,,bop" komt, is niet helemaal dui delijk. Er bestaan enkele verkla ringen, maar de ene spreekt de andere falikant tegen; 7.0 zou het woord een verbastering zijn van het Spaanse „Arribo!", dat zoveel betekent als „zet 'm up!" of woorden van gelijke strekking. Een ander verhaal zegt unS. dat het een woord is, dat Louis Armstrong eens in een skat-vocal gebezigd zou hebben.... Hoe het ook zij, in Minton's Playhouse was het dus dat de bop ontstond. (Natuurlijk was het er niet ineens; er ging een hele geschiedenis aan vooraf). Ik ga aan die geschiedenis uit prak tische overwegingen voorDij. Om niet in 'het Afrika van de achttien de of de daaraan voorafgaande eeuw te starten, begin ik in het Amerika van deze eeuw. In 1920 We schrijyen 1920. Op 29 au gustus van dat jaar wordt Char les Christopher Parker geboren in een van Amerika's jazz-steden bij uitstek: Kansas City. Gedu rende zijn schooltijd werd de ba sis gelegd voor z'n muzikale op leiding. Hij begon de baritonsax te spe len maar op z'n vijftiende ging hij over op de alt. Zeventien jaar oud startte hij z'n professionele muzikantenloopbaan. Tot 1941 toeterde Parker onopvallend voort; hij maakte deel uit van de bands van o.a. Jap McShann. Met deze band reisde Parker in '41 naar New York, alwaar plaatop namen gemaakt zouden worden. Die zijn inderdaad gemaakt, maar nog voordat de eerste exemplaren uit de persen kwa men, wasParker bij McShann vertrokken. Enig free lance werk volgde. Parkers hang out werd Minton's Playhouse, in de 52nd street in Harlem. Hij kreeg daar de bijnaam Bird (ook wel Yard- bird, vanwege z'n verlegen, on handige manier van optreden). Bird maakte in '43 samen met o.m. de andere hogepriester van de bop, Dizzie Gillespie deel uit van het grote, voorname lijk zich nog van het swing-idi oom bedienende orkest van pia-, nist Earl Hines, de man, die nog steeds trompet probeert te spelen op een piano. Dit orkest, dat Hi nes formeerde nadat hij bij Armstrong was vertrokken, vond in z'n gelederen de eerste mensen, die althans begrèpen dat er iets nieuws op komst was. Ontslag Onder hen waren naast Bird en Dizzie Coleman Hawkins, tenor, trompettist Walter Fuller, slagwerker Alvin Burroughs, de tenorist Bud Johnson en de trompettist Benny Harris, maar vooral de zangeres/pianiste Sarah Vaugihan. Wegens betalingsmoei lijkheden moet Hines een gedeel te van de band ontslaan. Billy Eckstine (de mannelijke zanger yan Hines) formeert met de ontslagenen een band, die de eerste bebop big band zou wor den. In het orkest zitten Parker en Gillespie. In deze band ontwik kelt Bird z'n ideeën over harmo nie en ritmiek; ook z'n techniek en stijl op de alt worden tot een perfectie gebracht, die nog niet op dit instrument ook maar zijn benaderd. In '44 verlaat hij Eckstine en neemt onder eigen naam nummers op als Red Cross en Tiny's Tempo. Het is nog niet helemaal hon derd procent bop, omdat de rit mesectie Parker gewoon niet kan volgen; ze blijven orthodox swin gen. In '45 maakt hij met Gil lespie „Hot House" (op het sche ma van 'What is this thing called love), Salt Peanuts, Shaw Nuff en een van de Lover Man versies. Op dit moment is Parker een levende legende geworden. Talrijk zijn de mensen die hem imitepsn; maar hij duldt geen imi tators hij is gewoon veel te goed. Ontdekking Een nieuwe trompetontdekking wordt gedaan: Miles Davis. Met hem of Gillespie op trompet, Bud Powell aan de piano, Curley Russel bas en Max Roach drums neemt Parker alleen maar meesterwerken op: Billie's Boun ce Warming up a Riff Thri ving on a Riff Meandering Novv's the Time (gaat dat allen horen, a must) (Koko vrij naar Cherokee). Deze muziek is alles, mooi, verschrikkelijk, hels. Hier houdt alle jazz op. Hier begint alle jazz. Waar de „serieuze" muziek de cennia naar loopt te zoeken, tob- berig experimenterend. wordl onder Parkers leiding in een paar opnamesessies schijnbaar moeite loos bereikt: de atonaliteit. 1946: opnamen met Miles. Luc- key Thomson (tenor), Dodo Mari- -norosa (de pianist die in de buurt van Parker zich zelf overtrof, maar overigens een zeer minne muzikant) van Night in Tenesia (van ditmaal componist Gil lespie); Yardbird Suite, Moose and Mooche en Ornithology (How High the Moon). Kort hierna werd Parker enstig ziek. De meeste mensen weten waaraan hij leed. Zij die het niet weten hoeven het niet te weten; Jt is althans voor de luisteraar van geen belang. Juli '46 aan het eind van zn fysie ke kunnen wordt Bird bijna de studio ingedragen voor de opnamen van de tweede Lover Man versie. Hartverscheurend Van verschillende kanten is geprobeerd deze plaat uit de handel te nemen. En terecht. Wat men te horen krijgt is zo'n hart verscheurend getuigenis van el lende dat iemand die er een heel klein beetje van snapt er zelf ernstig ziek van zou worden. Het draaien van deze plaat wordt in jazz-kringen gezien als een bewijs van slechte smaak. In het ziekenhuis van Camarillo wordt Parker gedurende een half jaar verpleegd. Na Parkers genezing komt de erkenning en achter die erken ning holt, met de tong uit de bek, de commercie. Hij maakt nog platen, o.a. met Erroll Gar ner, met Wardell Gray, met de subtiele gitarist Barny Kessel. Het is natuurlijk allemaal erg goed, maar de glans is eraf. Dat is voor Norman Granz (in jazz en aanverwante artikelen) geen bezwaar hem in 1951 te contrac teren voor diens Jazz at the Philharmonic. Dansende beer In Europa laat men hem op treden als een dansende beer, met veel Afro-Cubaanse ritmen en wat dies meer zij. Met strij kers, met het „gevoelige" orkest van Neal Hefti, met big bands. Bird doesn't sing no more. Bij vlagen leeft hij weer op, als hij in een klein ensemble met zelf gekozen musici speelt; maar de man van vóór 1946 is niet meer te herkennen. Na het overladen van z'n dochtertje begint Parker weer aan zqn ziekte te ljjden en op 12 maart 1955 giste ren precies dertien jaar ge leden sterft de allergroot ste musicus, die de jazz heeft opgeleverd; Charlie Parker. Maar een lange blinde muur in Harlem bewjjst dat z'11 geest voortleeft. Met grote witte letters staat er klod- derig en onbeholpen geschre ven: Bird lives. Waar het om gaat is dit: niet iedereen op de wereld heeft het even goed als jij. En natuurlijk kun je zeg gen: pech gehad. Maar terwijl je dan lekker naar je nieuwste elpeetje ligt te luisteren, zul je toch er gens van binnen het gevoel hebben dat je je er zó niet van kunt afmaken. Want terwijl je jezelf 't oude smoesje aanpraat: wat gaat mij dat aan? weet je ook het antwoord al: na tuurlijk gaat het mij aan! Dit is zomaar een stukje uit de jeugdkrant van de eigen tic- neractie Tientjes voor tieners voor de grote actie Kom over de brug. Gehoopt wordt, dat met al 'die tientjes een miljoen gulden bij elkaar komt. Je weet wel er is gevraagd of de Nederlandse tieners de jon gens en meisjes in ontwikke lingslanden willen helpen. Zij hebben het zoveel minder dan wij. Er zijn zeven eigen projecten, Het gaat over kinderen in Hongkong, die op straat zwer ven. omdat ze geen ouders meer hebben, zwakzinnige kinderen in Djakarta, jeugdwerk in Para maribo, de negers in de Missis sippi Delta in Amerika, de arme bevolking van de Gran Ohaco in Zuid-Amerika en een huis voor in de steek gelaten jeugd in Sao Paulo in Brazilië. Van 1 tot 15 maart wordt de actie gehouden, maar dat wil niet zeggen, dat zaterdag 15 maart al het geld binnen zal zijn. Er zijn jongens en meisjes op die dag nog druk bezig met allerlei werkjes. Brughit „Er zijn heel wat leuke ac ties", vertelt Lolke Osinga van Tientjes voor tieners. Tieners kijken graag de kat uit de boom en dat hebben ze dan ook ge daan, maar het resultaat is. dat ze het een comrete zaak vinden. Ze willen meewerken aan een stukje ontwikkelingswerk in de arme landen." In Arnhem is een brughit ge maakt; Naar school gaat niet iedereen even graag. Maar we zijn er toch allemaal wel van over tuigd, dat je niet zonder kunt. Zo is het ook in de ontwikke lingslanden. Op de foto krijgen jongens vakonderwijs. Kom over de brug geeft veel aandacht aan dit onderwijs. „Wat doe je als tiener met je tientje? je gaat er een paar maal van uit. je kunt er ook een ander mee helpen zodat misschien wat leed in de wereld wordt gestuit. het refrein: Er wordt geroepen kom, dus hebben wij te gaan naar Hong-kong, Lambarene en Paramaribo, de Mississippi Delta en de Gran Chaco en Djakarta en Sao Pau lo. Kom geef een keer een tientje, dan heb je goed beschouwd van oost naar west, van zuid naar noord een brug gebouwd. Schoenpoetsen Een hervormde tienerclub in Wormerveer heeft contact ge zocht met de gereformeerde en de vrije evangelische club. Veel ideeën zijn samen uitgewerkt en er is gepraat over ontwikke lingshulp. Nu gaan ze aan de slag met schoenpoetsen, het lo pen als sandwichman. Maar er wordt ook een klnderkermis ge organiseerd voor tien tot twaalf- iarigen, want dat zijn ook tie ners. Voor de ouderen is er dan weer een disco soos, een Ameri kaanse verkoop, dansën en kla verjassen. Een ander voorbeeld is dat van een hoofd van een school, die veertien dagen achter elkaar les geeft over de zeven projec ten. Veel scholen stellen zich achter de actie. Vooruit tieners zet hem op omdat die andere tieners al wo nen ze ver weg jou ook aan gaan. Maar daarvan hoeven we •e niet te overtuigen. Wil je het eigen gironummer nog weten: Amsterdam: 52. 76. 00. RIET DIEMER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 17