Vrouw in het
Jawel, maar
ambt.
hoe?
Rennies
Kerken moeten islam
niet irriteren
Chr. en rk middenstand
gaan in Rijswijk bouwen
Zijn leer is
niet zuiver
genoeg
PREDIKANT HOEF
DIAGNOSE ARTS
NIET TE WETEN
Amerikaan
promoveert
aan de VU
Een ivoord voor vandaag
Gereformeerde synode bleef weer steken
Praten met de
verontrusten
Pastoor Miedema
zal in gehuurde
ruimte voorgaan
VAN TORAPJA-LANP TOT TOBA-MEER
Preekverbod vooiL
vrijgemaakte
predikant
IIEUV
WOENSDAG 6 MAART 1968
„Laten wij de belijdenis onwankelbaar vasthoudenschrijft
de apostel in zijn brief aan de Hebreeën. Het zijn bekende
woorden. We kunnen ze haast wekelijks horen uit de mond
van predikanten, die zich zorgen maken over de ontwikkeling
in de kerk. Zij vrezen dat wij bezig zijn het geloof van de
vaderen te verliezen.
Maar. zoals wel vaker gebeurt in deze brief, de apostel denkt
aan iets anders. Trouwenseen geloofsbelijdenis op schrift
was er toen nog niet.)
Deze apostel spreekt niet over onze vaderen, maar over de
toekomst. We kunnen een belijdenis in ere houden als een
waardevol document, of zelfs als een schriftuurlijke samen
vatting van de daden Gods, zonder innerlijk vernieuwd te
zijn.
Maar deze belijdenis kan alleen uitgesproken worden door
mensen wier ogen door de Heilige Geest geopend zijn. Het
betekent dat wij vooruit zien en door een donkere toekomst
heen God zien handelen. Hier gaat het om de grote dingen die
gebeuren gaan. Hebben we die belijdenis onwankelbaar vast
gehouden? Kunnen we zeggen: God is er morgen ook,
want Hij is de God van de nieuwe, de eeuwige morgen?
We lezen vandaag Lucas 9 28-45
Schoemvinkeliers doen mee
(Van onze soc.-econ. redactie)
B1LTHOVEN Het Neder
lands christelijk ondernemers-
verbond gaat samen met het
Nederlands katholiek onderne-
mersverbond een perceel grond
kopen in de Plaspoelpolder te
Rijswijk, waar de bonden samen
een pand gaan bouwen en zich
eind 1969 hopen te vestigen.
De samenvoeging van de werk
zaamheden van de verbonden start
reeds op 1 juli a.s. het beleidswerk
gaat naar het oude pand van het
NKOV (Laan van Meerdervoort 16 in
Den Haag) en de service-afdelingen
van beide verbonden naar Oranje
laan 30. Rijswijk (NCOV).
In de jaarvergadering van de
Christelijke bond van schoenwinke
liers in Nederland deelde voorzitter
J .van Dalen gisteren mee, dat het
secretariaat van deze bond op 1 janu
ari 1969 ook verhuist naar de kanto
ren van NKOV en NCOV.
De bedoeling is, dat in de toekomst
een groot aantal branche-organisaties
haar domicilie zullen kiezen in het
nieuwe pand te Rijswijk van de sa
menwerkende confessionele mid
denstandsverbonden. NCOV en
NKOV. De bond van christelijke kap
perspatroons bracht op 1 januari jl.
zijn secretariaat reeds in Den Haag
onder.
De voorzitter van de bond van
christelijke detaillisten in de textiel
handel, de heer Moolenaar, legde in
deze vergadering ook nadruk op de
samenwerking van de christelijke
middenstandsorganisaties. Vooral de
niet levensmiddelenorganisaties wilde
hij tot meer onderlinge samenwer
king brengen. Hij dacht daarbij aan
de woninginrichters, de kleermakers,
de schoenwinkeliers, de schoenma
kers en de textieldetaillisten.
De heer Van Dijk treedt per 31
december van dit jaar af als secreta
ris yan de bond van schoenwinke
liers. De heer De Graaf, dje reeds als
secretaris in dienst is van het NCOV,
gaat t.z.t. dit werk doen na overbren
ging van het kantoor naar Rijswijk.
De heer Van Dalen zei in zijn ope
ningswoord wel naar de winkelslui
ting op maandag te willen, maar hij
begreep anderzijds dat zonder vrije
zaterdagmiddag in de toekomst moei-
Nieuwe Katechismus
is niet ketters
ROME De „Nieuwe Katechismus"
van de Nederlandse Katholieke Kerk
bevat geen ketterijen. Dit zei pater
Jan Visser gisteren in Rome. HU is
een van de drie theologen, die naar
Nederland zyn gestuurd om met de
theologen van gedachten te wisselen
over de inhoud van deze katechismus.
Naar zijn mening moeten er wel
enkele veranderingen worden aange
bracht, ook al gaat het niet om
echte en duidelijke dwalingen. Het
gaat veel meer om de wijze waarop
de stof is behandeld en om een aan
tal noodzakelijke aanvullingen. De
zuivere leer van de Rooms-Katholie-
ke kerkelijke uitspraken zich maar
moeilijk laten verzoenen.
De Nieuwe Katechismus, meent
pater Visser, heeft ruimte gemaakt
voor particuliere theologische opvat
tingen, waarmee bepaalde belangrij
ke kerkelijke uitspraken zich moei
lijk laten verzoenen.
Als men eist dat er geen Romeinse
theologie wordt opgedrongen, zo zei
hij, dan mag men ook eisen dat een
ander soort theologie de ware bete
kenis van het dogma en de traditie
niet aantast of verdraait.
AMSTERDAM Vrijdag zal aan
de Vrije Universiteit reverend Cla
rence J. Vos, afkomstig uit de Vere
nigde Staten, promoveren tot doctor
in de godgeleerdheid op het
proefschrift „Woman in Old Testa
ment Worship" (de vrouw in de ere
dienst in het Oude Testament). Zijn
promotor is prof. dr. Nic. H. Ridder
bos.
Reverend Vos is anderhalf jaar
voorganger geweest van de Pilgrim
Fellowship van Engels sprekende
buitenlanders in Dordrecht, waar hij
tot vogende week woont. Daarna
gaat hij terug naar Amerika om les
te geven aan het Calvin College in
Grand Rapids. Reverend Vos is lid
van de Christian Reformed Church.
Brandend maagzuur,
druk op de maag, opgeblazen gevoel?
helpen direkt!
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Mevrouw W. M. Ridderbos-de Rooy en me
vrouw M. J. van der Veen-Schenke veld keerden gisteren wat ter
neergeslagen van de gereformeerde synode naar huis. Het besluit
dat de vorige synode binnen het bereik van de mogelijkheden had
gebracht om de vrouw tot de ambten toe te laten was nog
steeds niet gevallen.
Opnieuw gingen een groot aantal wensen en amendementen
van de synode terug naar de commissie van pre-advies. En die
kwam er in de middagpauze niet mee klaar, zodat er gisteravond
nog verder vergaderd moest worden.
lijk personeel te krijgen zal zijn. Het
grootwinkelbedrijf beschikt al niet
meer over goede verkoopsters.
Notaris P. L. Dijk uit Amsterdam
hield in de middagvergadering een
referaat over de betekenis van de
eigendom. De mens zal zorg moeten
hebben voor de naaste, maar daar
naast is de eigendom een onmisbare
levensbehoefte.
Zoals bekend adviseerden de stu-
diedeputaten de vrouw niet langer
van de ambtelijke dienst uit te slui
ten. Het diakenambt moest zonder
meer open, vrouwelijke ouderlingen
moesten een pastorale en zielszorge-
lijke taak krijgen en vrouwelijke
predikanten moesten een bijzondere
opdracht krijgen. Zo zouden de speci
fiek vrouwelijke kenmerken het beste
binnen het ambt zich kunnen open
baren.
In de januari-zitting werd reeds
besloten het oordeel af te wachten
van de Gereformeerde Oecumenische
Synode, die in augustus op de Blije
Werelt vergadert. Tevens werd toen
besloten geen verdere consequenties
te verbinden aan de uitspraak van de
Bezwaarden kunnen
met ds. Poot van
gedachten wisselen
GOUDA De Protestantse stich
ting ter bevordering van verant
woorde gezinsvorming zal degenen
die bezwaard zijn door de woorden
van ds. J. J. Poort, hervormd pre
dikant te Kamerik, gelegenheid bie
den met hem van gedachten te wis
selen in het hervormde centrum
Het Anker in Gouda op zaterdag
middag 30 maart.
Ds. Poort heeft voor de PSVG in
Nunspeet in januari een lezing ge
houden, waarin hij onder meer zei
dat geboortenregelende middelen
aanvaard mogen worden als een stuk
voorzienigheid Gods. Na zijn uit
spraak distancieerde de Staatkundig-
Gereformeerde Partij zich van hem,
waarvoor de predikant veel spreek
beurten vervulde.
Ds. Poort ontving duizenden reac
ties van goedkeuring en afkeuring.
BOEDAPEST Een Hongaarse ta-
pijtenfabriek houdt zich bezig met de
fabricage van gebedstapijten volgens
de religieuze voorschriften van de is
lam.
Ze zijn allereerst bestemd voor de
export naar het Nabije Oosten, waar
ze vooral in Jemen en Koeweit in
trek zijn. Maar ook naar Joegoslavië,
vorige synode dat er een differentia
tie moet zijn in de ambtelijke taken
van mannen en vrouwen.
De commissie adviseerde nu om
dus geen differentiatie aan te bren
gen maar op grond van de gebleken
behoefte de ambten voor de vrouw
open te stellen. Wel raadde de com
missie aan nog enige beperkende be
palingen op te stellen waar het de
vrouwelijke predikant betreft.
Twee lijnen
Uit de nogal verwarde discussie
van gistermorgen werden er twee
duidelijke lijnen openbaar. Prof. dr.
Herman Ridderbos staat op die diffe
rentiatie. Alleen zo, meent hij, wordt
recht gedaan aan de Schriftgegevens.
Laat de synode dat principe verval
len en legt het deputaatschap zich
neer bij die beslissing, dan wil hij
zijn naam niet geven onder het depu-
tatenrapport.
Prof. dr. D. Nauta, de rapporteur
van de commissie van preadvies zag
echter geen heil in de weg van prof.
Ridderbos om het ambt te openen
voor de vrouw. Zo komen we er niet
zei hij. Hij wilde niet zozeer probe
ren vanuit de Nieuwtestamentische
gegevens uit te gaan, als wel van de
hedendaagse praktijk. De behoefte
aan vrouwen in het ambt is in onze
tijd duidelijk gebleken, vervolgde hij,
dat moet het uitgangspunt zijn.
Maar er zijn synodeleden die me
nen dat er zo lang niet meer gewacht
kan worden. Namens 22 leden stelde
dr. F. L. Bos uit Vlaardingen voor
om aan de kerken mee te delen dat
het diaken- en het ouderlingenanVbt
opengesteld kunnen worden voor de
vrouw. Alleen moeten vrouwelijke
ouderlingen met name een pastorale
en zielszorgelijke taak krijgen,
waarbij vooral het werk onder vrou
wen, zieken en bejaarden hun aan
dacht moet hebben.
Maar er waren nog veel meer
amandementen, zoveel dat de com
missie er in een uur niet mee klaar
kwam. En zo bleef het besluit op
nieuw steken. Misschien zou de syno
de er vandaag over spreken, maar
zelfs vanmorgen was dat nog niet
zeker. De meerderheid van de synode
schijnt echt wel voor de vrouw in
het ambt te zijn, maar de meningen
gaan uiteen als gevraagd wordt:
Hoe?
Geref. synode besluitL
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN De synode van dd
Gereformeerde Kerken heeft maan-|
dagavond in besloten zitting het mo«
deramen opdracht gegeven om eej
gesprek te arrangeren met de zoge*
naamde verontrusten. Dit werd gister]
ochten meegeeel.
Het besluit werd genomen naai
aanleiding van een nieuwe brief van
deze verontrusten. Daarin werd voor^
gesteld om ook toe te staan dat gere
formeerde predikanten elders worder
opgeleid in plaats van alleen aan
Vrije Universiteit en te Kampen.
In de brief wordt met name dd
Theologische Hogeschool van dd
Christelijke Greformeerde Kerken iii
Apeldoorn genoemd. De brief is eed
duidelijke uiting van wantrouwen V
gen de theologische opleiding zo£
die nu in Amsterdam en Kampt
geschiedt.
Kerkorde
Tevens kon pas de volgende syno
de, naar het inzicht van prof. Nauta,
de uiteindelijke beslissing nemen na
eerst de classicale vergaderingen ge
raadpleegd te hebben. Zo worden
wijzigingen in de Kerkorde aange
bracht. Zelfs als er niets in de Kerk
orde gewijzigd behoefde te worden
waarvan hij niet zo zeker was als
sommige leden van de synode dan
nog zou die weg gevolgd moeten
worden, want het gaat om een be
langrijke wijziging voor het kerkelijk
leven. Stemmen de classicale verga
deringen voor, dan moet de volgende
synode het besluit nemen met
twee-derde meerderheid.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Mag de arts in
het belang van de patiënt zijn
zwijgplicht tegenover de predi
kant vergeten? Hoeveel dient
een predikant van de ziekte van
de patiënt te weten, als hij aan
het ziekbed verschijnt?
Deze vragen zijn onder het motto
„De (ziekcnhuis)prcdikant en het
ambtsgeheim van de arts" aan de or
de gesteld in Soteria, het orgaan van
de protestants-christelijke artsenor
ganisatie.
Dr. R. J. Mooi, algemeen secretaris
van de hervormde synode, schreef
een inleidend stuk naar aanleiding
van een stelling, die hij in 1965 bij
zijn promotie verdedigde: „Bij de
pastorale zorg aan zieken biedt het
geen voordeel aan de zielszorger, om
kennis te hebben van het klinische
onderzoek van de patiënt."
Volgens dr. Mooi moet de pastor
helemaal vrij blijven staan. Voor
hem mag geen sprake zijn van weten
van wat onder het medische be
roepsgeheim valt.
Nuttig
Vooral van de kant van de zieken
huispredikanten kwamen weerstan-
KVP-.tRP-CHiy (4)
Graag zou ik een wat meer objectie
ve instelling toewensen aan een com
mentator. Radicaal is maar tien pro
cent van de KVP-fractie, maar toch
moet dit kleine groepje door hem ge
kraakt terwyl ons blad toch partij
politiek onafhankelijk is ul althans
behoort te zijn.
Waer het om gaat is de aanwezig
heid van de bereidheid en de gezind
heid bij de KVP. Tezamen moeten de
ze waarden de basis vormen voor vol
doende vertrouwen. Op de radicale
schaal gewogen werd het te licht be
vonden, zodat er heel gewoon uittre
ding moest volgen.
Onbegrijpelijk is het om daar zo'n
drama van te maken, alsof Nederland
nu verloren is... Wat dat betreft kan
men zeer gerust zijn. Er zitten nog
altijd zo'n kleine honderd liberalen
van allerlei schakering in de Tweede
Kamer van Jongeling tot Tox
Als oud-CDU-er ben ik natuurlijk
bijzonder blij! Juist ook, omdat het
uit de katholieke hoek komt. Onze
r.-k. broeders laten ons in Nederland
wel smullen! De vooruitstrevendheid
van Biesheuvel c.s. is gelijk aan de
trekschuit in het tijdperk van de
atoomonderzeeër. Immers, men wil
met de ch en die willen weer (in
meerdere mate dan de ar) liever met
de liberalen dan met de socialisten in
zee. De radicalen hebben aan bij
pleisteren en aan gevelversiering vast
geen behoefte. Geen verandering in
het ornamentele, maar wel in het fun
damentele!
Leien J v Reijen
KVP-IRP-CBl) (5)
Erg goed kan ik niet verwerken dat
de uitgetreden KVP-radicalen als
Tweede-Kamerleden blijven zitten.
Wettelijk zal het zeker in orde zijn,
maar m.i. is het moreel geen goede
zaak, vooral niet voor een radikaal
christen.
Den Haag H Sonnevel
SCHAESBERG De parochianen
van het Eikske te Schaesberg zullen
van zondag 10 maart af weer de mis
kunnen bijwonen bij de ontslagen
pastoor E. Miedema. Een werkcomité
heeft een ruimte gehuurd waar
pastoor Miedema zijn missen kan op
dragen.
De ruimte is echter zo klein dat
het comité de parochie in diverse wij
ken wil onderverdelen en voor iedere
wijk een aparte mis wil laten opdra
gen. De parochianen zullen door mid
del van een circulaire op de hoogte
worden gesteld van de nieuwe situa
tie. Pastoor Miedema heeft gezegd
zijn trouwe volgelingen niet te zullen
teleurstellen en de mis te zullen op
éragen.
(Door Jan J. van Capelleveen)
DJOKJAKARTA De moslem-hoofdredacteur van „Pedoman
Rakjat", N. Basir, wond er in Makassar geen doekjes om. De aan
val op de kerken van 1 oktober was naar zjjn mening uitgelokt
door de redacteur van het weekblad „Progressio", die nog altijd
huisarrest heeft.
Hij greep zjjn kans toen een stokoude onderwijzer zich hoogst
ongelukkig uitliet over de profeet Mohammed.
Dit voorval illustreert hoe voorzichtig de kerken moeten zijn
om geen agitatie uit te lokken.
Over het algemeen kreeg ik de
indruk, dat de kerken hun best doen
om geen aanvallen uit te lokken.
Maar door gebrek aan kennis van
de islam beseffen zij niet altijd hoe
bepaalde woorden, liederen en evan
gelisatie-methoden door de moslems,
worden misverstaan.
Daar is bijvoorbeeld het geliefde
In verschillende grote steden
hebben christen-studenten
radiostationnetjes opgericht.
De omroeper van Djokjakarta
zet hier de plaat „Voorwaarts
christen-strijders" op om zijn
uitzending te beginnen.
christelijke lied „Voorwaarts,
christenstrijders". Iedere middag en
avond als de kleine christelijke ama
teurzendertjes van Makassar, Djok
jakarta en Soerabaja in de ether
komen, wordt dat lied als herken
ningsmelodie gespeeld.
Voor iedere christen is het duide
lijk. dat dit lied spreekt van een
„strijd, niet tegen vlees en bloed".
Maar hoe hoort de islamiet het? Hij
is opgegroeid met de „heilige oor
log" als een bruikbare methode om
zijn geloof te verbreiden. Dit lied
roept naar zijn mening de christe
nen op tot een soortgelijke heilige
oorlog. Terecht verzocht daarom een
spreker tijdens de bijeenkomst van
de Indonesische Raad van Kerken in
Makassar om dit lied voorlopig van
pen.
het kerkelijk repertoire te schrap-
Toch, toen diezelfde avond 'de
dagsluiting werd gehouden, werd
dat lied opgegeven en schalde het
door de aula van de Theologische
Hogeschool. En nog altijd wor'dt het
door christenstudenten gebruikt als
herkenningsmelodie voor hun radio
programma's.
Massa-evangelisatie
Veel voorzichtiger zijn de kerken
waar het massa-evangelisatie be
treft. Vooral het vorig jaar hebben
buitenlandse gebedsgenezings
evangelisten grote samenkomsten ge
houden die duizenden trokken in
bijvoorbeeld Semarang en Soeraba
ja. De islam ziet in deze samen
komsten een bewuste agitatie, een
soort christelijke wapenschouw en
machtsvertoon.
Dit was de methode die Soekamo
De Indonesische kerken
zijn beslist niet van plan on
der druk van de Islam hun
evangelisatiewerk op te ge
ven, ontdekte onze kerkre
dacteur Jan J. van Capelle
veen tijdens zijn reis door
Indonesië in het kader van
de Actie Kom over de Brug
(giro 7600, Amsterdam).
Van de 20 miljoen gulden,
die gevroagd wordt voor
140 projecten in de we—!d
is ongeveer 9 miljoen
stemd voor de Indonesische
kerken. Zij zullen daarmee
o.a. het werk uit kunnen
bouwen van de Theologische
Hogeschool in Djokjakarta,
die worstelt met een ont
stellend ruimtetekort. Daar
helpt vooral dr. D. Bakker,
één van de weinige islam-
deskundigen in Indonesië de
nieuwe generatie predikan
ten om de Islam beter te
kennen.
Het volgend artikel in
deze serie hopen we vrijdag
te publiceren. Het schenkt
in het bijzonder aandacht
aan de groei van de kerk
in de kampong.
toepaste, als hij de wereld wilde la
ten zien hoe eensgezind zijn volk
achter hem stond om ten strijde te
trekken tegen vreemde overheersing
en buitenlandse interventie. De
massa-bijeenkomst was in ziin da
gen geen middel om duizenden te
bereiken met een bepaalde
boodschap, maar om martiaal de
wereld een eensgezind front te to
nen om zo druk uit te oefenen op
regeringen en politieke partijen.
Daarom ging er een zucht van
verlichting door de Indonesische
Sommige jonge gemeenten
hebben unieke evangelisatie
methoden ontdekt. Ngalen, op
Midden-Java, is een kunst
zinnig dorp met een be
roemde gamelan-groep. De
eeuwen oude melodieën wor
den nu gebruikt om de
bijbelse verhalen te vertolken.
kerken, toen bekend werd dat de
Amerikaanse evangelist. Billy Gra
ham, niet naar Indonesië zou ko
men. Zij verzetten zich niet tegen
zijn prediking en evangelisatie-me
thode. In het verleden is die metho
de voor duizenden tot zegen toege
past door de Chinese evangelist
John Sung. Hun vrees was dat de
islam die samenkomsten volkomen
verkeerd zou opvatten als een uitda
ging.
Evangeliseren
Dit betekent in het geheel niet dat
de kerken alle evangelisatie-werk
willen stopzetten. Juist jn hun
gesprekken met de islam hebben zo
wel protestanten als rooms-katholie-
ken steeds weer er op gehamerd dat
de evangelieverkondiging voor de
kerk een levensnoodzaak is. Iedere
poging van de islam om een halt toe
te roepen aan kerkelijk evangelisa
tie-werk werd steeds krachtig
bestreden.
In de huidige situatie behoeft de
kerk geen massale evangelisatie-sa
menkomsten te beleggen. De mensen
komen toch wel. Zovelen hebben de
doop aangevraagd, dat slechts met
de uiterste krachtsinspanning van
alle ambtsdragers en gemeenteleden
deze mensen opgevangen kunnen
worden. Maar dat juist verleidt
sommigen toch weer tot onvoorzich
tige uitspraken. In Midden-Java zei
een predikant me dat binnen 25 jaar
de kerk daar de meerderheid zal
hebben. Toen ik dit aan zijn colle
ga's vertelde, wezen zij deze gedach
te als uiterst dom af. Eén van hen
zei: „Een dergelijke uitspraak be
wijst dat die predikant in hetzelfde
machtsdenken verstrikt is als de is
lam".
Minderheid
He-t is waar, duizenden klopoen op
de deuren van de kerken om bin
nengelaten te worden. Dat kan nie
mand ontkennen. Maar toch, on
danks de sterke groei van het afge
lopen jaar (sommige gemeenten na
men met 50 procent toe) wonen er
in Midden-Java nog geen 150.000
christenen, een uiterst kleine min
derheid op een bevolking van 22
miljoen.
Het gevolg is dat kerken in ty
pische islam-gebieden alle kenmer
ken in zich dragen van minder
heidsgroepen. Ze hebben zich altijd
moeten verzetten tegen de over
macht van de islam. Ze leven daar
door vaak al te zeer uit de reactie.
Sommige predikanten vrezen iede
re vorm van publiciteit. Het liefst
zouden zij hebben dat er totaal niets
over Indonesië in de buitenlandse
kranten verschijnt. Anderen verze
kerden mij met nadruk dat een der
gelijke vrees beslist niet nodig is.
„Je moet niet te bang zijn", zei
een christen-administrateur van een
rubberplantage me. In het afgelopen
jaar zijn al zijn arbeiders tot de
kerk toegetreden. Om hen te helpen
heeft hij zelfs een schattig kerkje op
het terrein van zi.in onderneming la
ten bouwen. „Natuurlijk had ik
eerst moeilijkheden, maar als je ge
woon doorgaat leggen de moslems
zich uiteindelijk toch bij de feiten
neer", was zijn conclusie.
den tegen deze gedachte. Er zijn gej
vallen, waarbij het voor het werB
van de predikant nuttig is, dat hW
van diagnose en prognose weet.
De radioloog dr. F. P. Bol uit De|
Haag stelt in een aanvullend stulJ
dat het feit, dat de predikant geeS
diagnose hoeft te kennen, niet inl
houdt, dat hij geen enkel gegevel
zou mogen hebben. De patiënt ka«
zelf over zijn ziekte mededelingeif
doen. Voor een juiste benadering vaibe
de patiënt kan het van belang worL)t
den geacht, dat de predikant desgef
wenst over enige inlichtingen kaïfj411
beschikken: de ernst van de ziektdKei
(geen diagnose, wel een prognose)]
sociale achtergronden (om pijnlijks-
vragen te voorkomen). Maar,
meent dr. Bol. de juiste benaderiniije
van een patiënt blijft altijd een zaatf
van intuïtie, totdat er contact is ori
verder te praten. Dit zal vaak worj
den vergemakkelijkt, als de predlj
kant iets van de ziekte weet.
De Haagse ziekenhuispredikant dsj
A. T. Stegenga stelt, dat de zieken^
huispredikant inderdaad meestal zee?'
gediend is met enige informatie ovet l
de patiënt, die hem volkomen onbeJ
kend is. Toch heeft hij er In ve'.t
gevallen niets aan. Het werk van eer-
ziekenhuispredikant is zo gevarieeri
dat elke regel zijn uitzonderingei
heeft.
Vertrouwen
■4—
0r__
Hij meent, dat het juist is, dat <J
vaste ziekenhuispredikant, die mei ,et
kent en heeft leren vertrouwen, iet ulc
meer te horen kan krijgen op zijipf.
vragen, dan een andere predikant.
Conclusie (van de werkgroej ieh
zielszorg van de raad voor de herder
lijke zorg van de Nederlandse Hcr^
vormde Kerk): als regel is het nie irei
van belang voor de predikant, om di^e'
diagnose van de arts te weten. Vai ,evi
betekenis kan zijn een aanduiding iia
de geest van „U moet eens naar di
of die gaan. Zijn ziekte ziet er ernstifc|e,
uit." isv
De individualiteit van de patiën
moet worden gerespecteerd. Verbied 4rs
hij, om iets door te geven, dan moei
de arts zich daaraan houden.
lar
VROOMSHOOP Ds. W. Verhoef
predikant van de gereformeerde kei ,tr
vrijgemaakt te Vroomshoop, heeft d r
afgelopen zondag niet mogen preke f';
Ook de twee komende zondagen zal hei fx
dit niet worden toegestaan. De kei i
keraad is van mening, dat ds. Vei R!
hoeff, door zich openlijk voorstandenn
te betonen van de bekende „o;
brief" in strijd komt met de belijde 'j,
nis. nir
Vier predikanten van naburige kei W'
ken hebben de kerkeraad geadviseerd^
ds. Verhoeff drie weken lang h< gie
recht, de kansel te bestijgen, te ont v
nemen om te trachten de predika: jj*
in deze periode tot andere gedachte]?;,,
te brengen.
BEROEfflNfiSWERK
NED. HERV. KEKK
Aangenomen naar Holwierde (toez.):
J. v Leeuwen te Rockanje.
Beroepen te Oldebroek: J. A d»fa'
Bruijn te Krimpen a. d. Lek.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Soestdijk en voor Slie- 1
drecht (Middeldiepstraat): B. Biileveld
te Bussum. Vn
Weer in Europa
weer mm lemp oeersi
gisteren
Kopenhagen
regen
2
regenbui
7
Amsterdam
regenbui
Brussel
regen
Luxemburg
regen
2
3
regen
5
Nice
onbew
frankfort
regen
5
sneeuw
4
Zlirlch
sneeuw
2
Geneve
motregen
1
half bew
-2
zw bew
geh bew
mist
Madrid
or. bew
Majorca
onbew
0