GRATIS
STERCOCOS CATALOGUS
„Vrouwen" van Ank
van der Moer, een
overbodig experiment
Wilson terug
in
gevangenis
Overkoepeling
muziekkorpsen
Vier mannen in
speelhol «epakt
Vrolijke
van Guy
collectie
Laroche
PflPfl'En wordt u op tv' gepresenteerd.
uUlfU UO Stuur een briefkaart aan:
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
Rit met man
op motorkap
10
MAANDAG 29 JANUARI 19j 1
DEN HAAG Ank van der
Moer is een groot actrice, maar
zij wil wel eens wat anders en
ging daarom toneelspelen,
maar dan in haar eentje. Solo
toneel zogeheten. Een altijd grie
zelige bezigheid, want daar loert
altijd het gevaar van de misvat
ting dat een acteur een tekst
speelt, maar dit is geenszins
het geval.
Een acteur speelt een mens en die
mens doet, denkt, spreekt, lijdt, lacht,
kortom bevindt zich in een situatie
en dat moet gespeeld worden. De
tekst is slechts de basis voor het dra
matische en daarom is een tekst zo
belangrijk omdat iets dat op een
slappe of verkeerde basis staat een
uiterst gammel bouwsel is. Het ge
vaar bij het solotoneel is nu dat men
een literaire tekst neemt die zelfstan
dig bestaat, los van het dramatische,
en dat men deze tekst gaat spelen en
dan krijgt men de meest monsterach
tige creaties op de planken.
On-creatuur
De grote actrice Ank van der Moer.
lerares aan de Amsterdamse to
neelschool is met open ogen in dexe
val gevallen. Met name in het ver
haal na de pauze: een typisch voor
leesverhaal van Andreas Burnier
over een erotisch gefrustreerd meisje,
vol nare kronkels en gedeformeerde
aberraties. Zolang het literatuur is
blijft het voor rekening van de
schrijver, maar zodra het in spel
vlees en bloed gaat krijgen wordt het
een on-creatuur.
Begonnen werd met een gespeeld
verhaal in alexandrijnen van Jan
Staal over een oudere dichteres die
haar jonge minnaar op het boekenbal
verliest aan „Meiden in het leer". Dit
had zeker dramatische kwaliteiten,
maar daarom hoeft het nog niet
gespeeld te worden.
Van Jacques Firmin Vogelaar wa9
er een navrante, naturalistische
voorstelling van een gekgeworden
oude vrouw. Ook hier loerde de on-
natuur in het toespreken van mensen
die er niet zijn. maar verondersteld
worden er te zijn. Zoiets kan op pa
pier.
Het beste voor de pauze was Blon
de Greet van Albert Mol die met „Zij
van boven" naar Virginia Woolf was
geweest en daar nu in een monoloog
verslag van deed. Heel geestig en
leuk en ook goed gebracht, maar al
weer niet nodig als solotoneel, want
als Albert Mol voor de t.v. dit ver
haal voorleest doet hij dat zeker zo
leuk....
Walgelijk
Walgelijk was voor de pauze een
verhaal van een zekere Alain Teister,
achter welk pseudoniem een
ex-Haags journalist schuilgaat, over
een boerenvrouw op de Veluwe die
uit godsdienstige overwegingen inen
ting voor haar kinderen weigert, zo
dat haar zoontje dood gaat en het
andere kind ook wel dood zal gaan.
Deze vrouw echter laat wel de koeien
inenten en koopt zolang de koeien
van de buurman die ook tegen inen
ten van koeien is om ze als haar
koeien te laten inenten en daarna
aan de buurman terug te verkopen.
Zie zo huichelachtig zijn de vromen.
Het valt me altijd op. dat er
mensen zijn die ln geen God geloven
en voor wie God dus niet eens dood
is, maar stomweg er niet is; mensen
o C
LONDEN Treinrover Charles
Wilson is gisteren per lijnvliegtuig in
Engeland teruggekeerd, waar hij in
de Parkhurst-gevangenis op het ei
land Wight, de rest van de 30 jaar
gaat uitzitten waartoe hij in 1963 is
veroordeeld wegens zijn aandeel in
de treinroof die de bende tweeëneen
half miljoen pond sterling oplever
de.
In 1964 ontsnapte de nu 37-jarige
Wilson uit de gevangenis van Bir
mingham. Een inspecteur van Scot
land Yard, die weigerde met
pensioen te gaan alvorens hij Wilson
had gepakt, spoorde de treinrover in
Canada op. Hij woonde daar in een
luxueux landhuis in de omgeving
van Montreal samen met zijn vrouw
en drie dochtertjes.
Zijn vrouw en kinderen zullen hem
over enkele dagen naar Londen vol
gen. Mevrouw Wilson heeft toe
gestemd in een vrijwillige deportatie
uit Canada.
ook die dientengevolge lak hebben
aan Gods wet en aan allerlei overwe
gingen die uit gehoorzaamheid aan
die wet voortvloeien eveneens de
dood hebben gezien, het valt me
altijd op, dat uitgerekend zulke
mensen zich geroepen voelen een
portret van deze mensen van de Ve
luwe te tekenen. Zij geven dan blijk
niets, maar dan ook niets van die
mensen te begrijpen, en dat kan ook
niet anders, want ze begrijpen niets
van de beginselen van waaruit deze
vromen leven en zij vinden het ook
niet nodig zich in deze beginselen te
verdiepen. Zo schrijft dan zó'n jour
nalist weer eens over een zaak waar
van hij geen snars verstand heeft.
Tekent een vernietigend karikatuur
en zegt: „Zo zijn ze".
Ank van der Moer speelde dit ver
haal op de houterige manier die erbij
hoort, opdat het karikatuur des te
beter zou uitvallen. Voor mij deed de
keuze van dit stuk de deur dicht;
met de rest erbij was het voor mij
een avondje dat echt niet hoefde. Een
overbodig experiment.
Ev. Grolle
ARNHEM De Kon. Ned. Federa
tie van Harmonie- en Fanfarege
zelschappen, de Ned. Federatie voor
Christelijke Muziekbonden, de R.K.
Federatie van Diocesane Muziekbon
den in Nederland en de Alg. Unie
van Muziekverenigingen gaan nauw
samenwerken.
Na jaren van onderhandelen is de
overkoepeling gevonden in de Stich
ting Nederlandse Muziekorganisatie
(SONMO), die rond 2500 verenigingen
omvat.
De overkoepeling beoogt het ver
wezenlijken van uniforme con
coursreglementen, steun bij opleiding
of herscholing van dirigenten en
drumbandinstructeurs, het instellen
van leerlingenopleidingen en het voe
ren van een gemeenschappelijke be
leidslijn ten aanzien van juryleden.
BREDA Bij een inval in een
speelhol in Breda zijn vier mannen
gearresteerd, die ervan worden
besdhuldigd gelegenheid te hebben
gegeven voor het spelen met een rou
lette.
De vier aangehoudenen zijn de
36-jarige A. S., de 42-jarige H.V., bei
den uit Rotterdam, de 54-jarige C. B.
uit Amsterdam en de 67-jarige J. L.
uit Breda.
De Bredase recherche wist al enke
le maanden dat er in de stad een
speelhol was. Bij de inval zaterdag
avond werden behalve de vier orga
nisatoren 23 mensen aangehouden.
Na een verhoor zijn zij vrijgelaten.
Het zijn meest zakenlieden.
PRINCESS RISBOROUGH En
geland De Britse filmactrice Vir
ginia Maskell is op 31-jarige leeftijd
overleden, zo is vandaag bekend ge
maakt. Mevrouw Maskell is vooral
bekend geworden als tegenspeelster
van Peter Sellers in „Drie is teveel".
De actrice laat een man en twee
zoons achter. Over de doodsoorzaak
is niets bekend.
(Van onze moderedactrice)
PARIJS Guy Laroche heeft
een vrolijke, mooie collectie ge
maakt, die echt gemaakt ljjkt
voor vrouwtjes, die met rappe,
gedecideerde stappen door het
leven gaan. Voor de mannelijke
klanten is alle aanstellerij be
waard. Ook Laroche ontwerpt
nu herenkleding, want de man
is minstens zo mode-minded ge
worden als de vrouw.
Volgens Laroche moet die man
voortaan gekleed gaan in een gebro
cheerd colbert, waarbij hij dan een
lange ketting draagt met een hanger,
zoiets als het Gulden Vlies. Men dra-
ge er voorts onder een bermuda en
gekleurde kniekousen!
Maar de show, waar het toch voor
namelijk om gaat toont voor de
vrouw pretentieloze modellen, dik
wijls van een geraffineerde eenvoud.
De lengte van de rok reikt juist tot
de knie, de rechte slechts even geren
de rok verving dikwijls de klokken,
die we in andere huizen zagen. De
broekrok echter is klokkend of smal
geplooid.
Geen ceintuur
Hier maar heel weinig van de bre
de ceintuurs. De meeste toiletten
hebben helemaal geen ceintuur. Al
leen de rechte mantels kregen een
niet zo opvallende ceintuur. Heel veel
lange tunieken, gedragen op een nau
we rok of bermuda. Ook al weer in
tegenstelling met andere collecties,
hier weinig omgebiesde jurkjes. Wel,
veelal smalle, schouderstukken en
horizontale naden, die echter niet
door extra stiksels versierd worden.
Chemisiers met geplooide rokken en
veel Kaukasische jurkjes, die aan de
lange Russische kiel herinneren. Ze
sluiten opzij met een geborduurde
band.
Enkele tailleurs met kort of half
lang jasje, maar de meeste hebben
een „saharienne", een driekwart
mantel met ceintuur.
Het Bardotruitje, het blokje van
ongeveer 2 cm breedte en lengte, is
Een voorproefje van de feestelijkheden in verhand met
het huwelijk (op 3 februari) van prinses Benedikte en
prins Richard zu Sayn-Wittgenstein. Zaterdag was er
een ontvangst in Kopenhagen. De uitgeweken koningin
van Griekenland, Anne Marie, was ook van de partij.
We zien haar hier tijdens een officiële ontvangst op
het stadhuis) geheel links op de foto, samen met (van
links naar rechts) koningin Ingrid, prinses Benedikte,
koning Frederik en prinses Margrethe.
Stercocos, Postbus 68, Amsterdam.
favoriet, niet alleen in katoen, maar
ook in wollen stoffen en tafzij. Over
tailleurs wordt dikwijls een leren
koppelriem gedragen, schuin over de
schouder met een ceintuur of bretels
van koperen ringen, die op een cein
tuur aansluiten.
Bij de cocktail jurkjes van kant, af
gezet met smalle strookjes, worden
schoenkousen van kant gedragen. Al
leen teenstuk, zool en hak zijn van
leer. Verder hoge laarzen van ginza,
het nieuwe kunstleer.
De avondtoiletten hebben enorme
mouwen, gevormd uit een enorme
vierkante doek, die met de zijpunten
over de armen vallen. De voor- en
achterpunt valt tegen de schoenen.
Die twee zijn dan door een smalle
band aan elkaar verbonden. Wel een
toilet om 'heel voorzichtig in te schrij
den....
De kleuren van deze collectie wa
ren: donker blauw, zachtgroen,
zwart, geel. beige, wit, mandarijn en
rose. De Bardotruiten in wit met
rood, of lila, rose of oranje. De kno
pen waren bijna alle van kleine
glinsterende stenen. Veel zilver door
weven stoffen en merkwaardig ge
noeg helemaal geen goud.
Castillo
Nooit gebruikt Castillo zijn herto
gelijke titel, hoewel hem dat in het
snobistische wereldje van de haute
couture misschien best te pas zou ko
men. Maar het „papier de presse"
van dit huis was ditmaal in een toon
opgesteld, die deed denken aan de
romantische ridderballaden van wei
eer. Een glinsterende tuinbroek met
opgeknipt voorstukje en banden ge
kruist in de rug wordt genoemd „een
luxe parachutisten overall, met een
ceintuur geschikt om de afgaanse
windhonden tussen één en drie uur
uit te laten"; een badpak krijgt het
commentaar „van elegante naaktheid
te zijn"; een japon, die van voren de
knie laat zien en van achteren lang is
dat: „de robe met luxe luiheid over
de grond sleept"; een japon met
splitten langs de benen en armen is
„als verscheurd door Assepoesterar-
moede".
Dat de modepers in een lachstuip
heeft gelegen bij al dit fraais, kan
men begrijpen.
Overigens was de collectie grandi
oos met bijzonder veel avondtoilet
ten, waar zelfs filmsterren nog van
kunnen dromen. Ze zijn van een bij
na ouderwetse luxe en erg vrouwe
lijk met wijde mouwen, veel veren,
die waaien en wapperen en eigenlijk
vereisen, dat de draagster een heel
toneel ter beschikking heeft om zich
in volle glorie te vertonen.
Een beeldschone dieprode avond
mantel geheel doorweven met zilve
ren flitsen verborg echter tot ieders
verbazing een bermudapakje van
hetzelfde materiaal, een combinatie
die bijna onthutsend was.
Een andere lange witte japon had
aan de hals één enorme baccaratroos,
die juist tussen de lijnen van de cape
uitkwam.
Voor de dag veel tailleurs met klok-
rokken en lange jasjes. Op menige
japon werd een poncho gedragen met
voor een kleine ceintuur. Ze werden
zowel van wollen materialen als van
kant gemaakt en staan heel chic en
elegant. De kousen zijn dikwijls uit
gevoerd in het dessin van de japon.
Als kleuren: blauw met rood en wit;
geel, rood en beige
Nederland I: CVK-IKOR-RKK/TROS
19.06 uur Kenmerk, actualiteiten uit kerk en samenleving.
19.32 uur Rin-Tin-Tin.
20.45 uur Hengeveld over Hengeveld.
21.35 uur Het verhaal van de zee oorlog onder water.
Nederland II: VARA
19.03 uur Coronation Street.
20.20 uur Achter het nieuws.
20.45 uur The big sleep, speelfilm met Humphrey Bogart.
I Hilversum I: NCRV
j 19.55 uur Marinierskapel (Stereo).
20.20 uur Trouw in oorlogstijd.
21.05 uur A child of our time.
22.15 uur Literair programma Literama.
Hilversum II: RVU/NRU
19.35 uur Immanuel Kant.
20.30 uur Gamma van Alpha en Bèta.
21.30 uur Metropole orkest (stereo).
J 23.25 uur Radiorama. mini-magazine.
AMSTERDAM De 39-jarige
koopman P. M. uit Diemen is gear
resteerd en beschuldigd van een po
ging tot doodslag c.q. zware mishan
deling. Hij had op 18 januari met de
22-jarige F. de Jong op de motorkap
van zijn auto een ware dodenrit ge
maakt,
De mannen kregen een aanrijding,
waarna de heer De Jong het kente
ken van de Mercedes van M. wilde
noteren. Deze werd daar kennelijk
boos om, sprong in zijn auto en gaf
vol gas. Het slachtoffer kwam op de
motorkap terecht, waar het zich ter
nauwernood aan kon vasthouden tij
dens een rit met grote snelheid
dwars door Amsterdam.
Bij Dicmcn stopte de koopman en
sloeg de heer De Jong, die zo
verstijfd was dat hij zelf niet meer
van de motorkap kon komen, van de
auf- Daarna reed hij weg zonder
zich om zijn slachtoffer te bekomme-
up l*
er,
iit M 1
r leek f
I.. h5;
Vader was oneindig mooi en goed. Het was heerlijk op ai;
knie te zitten, slaperig en klein, veilig geborgen tegen c
brede, harde borst, de geur te ruiken van tabak en aarde, e f
die andere reuk, onafscheidbaar één met vader, de reuk va
zijn schilderijen, van verf en terpentijn.
Vader beknorde nooit, verbood nooit, vermaande nooi c
Moeder voedde op, vader 'leerde léven.
Freek was klein als kind, en tenger. Onder het hojJ
voorhoofd, waarboven het blonde haar grappig krul'de, stoi
den de blauwe denk-ogen. verwonderd en peinzend, begeri
naar leven; in hun donkeren het gezichtje blanker tonenj
dan het, door zon en buitenlucht, was. i
Freek wist alles van zijn vader. Hij vond het prettig oij j
stil vanuit een hoekje toe te kijken als vader schilderdt
Urenlang kon hij dan zo zitten: in elkaar gekropen, zij»
handjes op zijn knietjes, in onkinderlijk geduld elke bewd 1
ging van vader, elke lijning van diens werk met de blikke 1
volgend. Bij vader zijn gaf blijdschap en tevredenheid. Va
der had een klein bruin vlekje op zijn rechterwang en aa
zijn linkerhand een vinger met een lelijke nagel, daarme^
was eens iets ergs gebeurd. Vader had haar op zijn hande
en moest dikwijls zijn baard bijknippen, moeder hoefde da 1
nooit te doen. Vader droeg grote hoeden, zwart, met bred
randen, en waaidassen, en soms een fluwelen kiel, die lekke
zacht en zwaar aanvoelde. Vader lachte, en zong, en schil
derde, en vertelde. Oei, oei, oei, vader vertelde en dan wa»
het er. Freek kende de kabouters uit vaders verhalen;
elfen en zeemeerminnen had hij zélf gezien; en oude Miekej
die aan de zandweg woonde, was de heks, die reed op d» j
bezemsteel. Ze waren allen even werkelijk als moeder,
Leentje. het meisje, als oma, die weieens over kwam uit
deftig Den Haag, en oom Jan, die een beetje op vader
maar toch weer heel anders was, en Joep van Bom,
bruine paard, en Lobbes, de hond en de poes Minetje.
En dan was dat nog maar alleen de wereld! Boven d( j
wereld stond nog gans die grote hemel met zijn zon, maaij
en sterren en nog hoger was de Lieve Heere God, Die alia
gemaakt had, en de Lieve Heere Jezus, Die zoveel vat
kindertjes hield. Dat alles was het rijk van Freek, daarvar
voelde hij zich de veroveraar, dat was het leven, dat lang-:
zaam openbloeide, als een bonte bloem.
Onze prins, zei vader weieens als hij nog meer dai
anders tevreden over de kleine jongen was. Dat was ea
beloning, een eer, die Freek erkende als zodanig en waar
deerde. Woordjes als schat, lieveling, Freekie, zoals zij
moeder hem wel noemde als zij niets op hem aan te merke:
had, liet hij lijdelijk over zich heen gaan, net als haa
kussen en omhelzingen en verzekeringen van haar liefde, di
hij aannam als nu eenmaal bij moeder behorend evenals d
wetten hem door haar gesteld.
Netjes eten, met twee woorden spreken, beleefd zijt
tegen de mensen, niet jokken en nog oneindig veel meer, da
hij niet eens onlthouden kon. Vader daarentegen gaf voor
beelden en beloonde met een enkel woord of een lach ads di(
goed werden gevolgd; hij vertroetelde noch strafte.
Over het verbod om te jokken kon Freek nooit met zich-1
zelf klaarkomen. Moeder zei, dat jokken hetzelfde was als
dingen vertellen, die niet waar waren. Maar het gebeurde
soms wel, dat Freek, die van zijn eerste gedachten af altijd
pijnlijk eerlijk in de wereld stond, de dingen zo vertelde dal
moeder zei, dat hij jokte, terwijl hij zeker wist van niet.
Vader zei dan: Hij fantaseert, daar moet je blij om zijn,
onze prins wordt artiest, vast en zeker.
Artiest.... Vader was artiest: hij schilderde, oom Jan wai
artiest: hij schreef boeken, Freek wilde ook artiest worden, 3
natuurlijk, en vader wist daarvan, al trok moeder ook nog
zo'n rimpelig neusje wanneer zoiets ter sprake kwam. 11
Hij is nog klein, zal ik maar denken, zei moeder, -> I
weet hij veel. C
Maar dan sloeg vader zijn armen om moeder heen en tilde 1
haar boven zijn hoofd.
Jij bent toch maar gelukkig met zo'n artiest, zei hij dan
en kuste haar. En moeder was dan zelf net een klein me'iBje
en fluisterde blozend: Malle jongen-
Moeder was geen artiest, dat had Freek al eerder begre
pen. maar wat moeder dan wél was, daarvan had hij gee
begrip. Leentje was werkmeisje, maar dat was moeder ooi
niet. Hij vroeg er zijn vader naar.
Arnold lachte luid en lang. Hij tuurde naar de punt vai
zijn penseel en tipte het voorzichtig in dikke, okergele verf
Moeder is een dame, zei hij toen.
O, zei Freek, moeder is een dame... En oma, is di<
ook een dame?
Ja, oma ook.
Freek knikte, een nieuw begrip was er bijgekomen. Moe
der is een dame, zie zo, dat wist hij weer. Daarom noemde
moeder zeker jokken wat fantaseren was. Maar fantaseren
wat was dat?
Meer zien dan een ander, zei vader, en zachter, als tol
zichzelf, voegde hij erachter: wie zal zeggen waar het zien
begint? -
Hij schilderde toen en Freek keek toe.
Het mooiste sprookje dat vader vertelde was dat
prinses Aljola, een sprookje, dat eigenlijk geen sprookje was]
Dan vertelde vader van zichzelf, dat hij eigenlijk een koning!
was, een koning incognito, en hij legde uit, wat dat beteken-j
de; en Freek was prins Frederik, de opvolger, die eenmaal}
de onzichtbare gouden mantel zou erven en de zware ko-j
ningskroon en die trouwen zou met prinses Aljola. Prinseij
Aljola... zo mooi als zonnestralen en zo ijl als de avondne
vels, met ogen als het blauwe water van de zomerzee.
Wordt vervolgdl
HET eUM TESO-ffP^TlXST 'STSET>S 6A/£L -
i ISl? EM VERLAAT14W l
<3V©£C7Z/<3S5l£ VELE MICXOJEA]
M'ALEN lree&Ef?... 7E&ÜGOPPE
Aoeoe.
Hilversum I. 402 m. NCRV:
11.30 Nws en weerpr. 18.45 Act.
19.00 Op de man af. praatje.
19.0S Geest. lied. (opn.). 19.30
Stereo: Licht Instrum. ena.
19.38 Stereo: Marinierskapel
der Kon. Marine (opn.). 20.20
Trouw in oorlogstijd, doe.
klankb. 31.08 Oratorium van
Tippett (gr.). 22.18 Kroniek
over boeken, schrijvers en to
neel. 22.30 Nws. 22.40 Avond-
overd. 22.80 Alarlusens. uit
Brussel (opn.). 13.30 Voordr. en
muz. 23.55 - 24.00 Nws.
Hilversum II. 288 m. AVRO:
19.00 Nws. 18.15 Radlojourn,
18.30 De tafel van (half) zeven:
govar. progr. (Om 19.08 Paris
vous parle.) 19.30 Nws. 19.35
R.V.U.: Immanuel Kant. het
uitgangspunt en het einddoel
van zijn denken. NRU: 20.05
Toneelkron. 30.30 Progr. uit
recente vorderingen ln de
tens chap. 21.30 Stereo: Metro
pole ork. en sol. 22.30 Nws.
22.40 Act. 22.55 Muzlk. klankb.
rond Carman McRae. 23.25
Veertiend, mlni-magaz. 23 55 -
34.00 Nws.
Nederland I. NTS: 18.50 Plpo
de clown. STER: 18.56 Reel.
NTS: 19.00 Journ. STER: 19.03
Reel. CVK/IKOR/RKK: 19.04
Wekel. act.rubr. over kerk en
samenl. TROS: 19.32
Rin-Tln-Tin. TV-feuill. STER:
19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ.
STER: 20.16 Reel. TROS: 20.20
Vrij worstelen. 20.45 Interv.
met de pianist Gerard Henge
veld. 21.35 Oorlog onder water,
fllmdoc. NTS: 22.15 - 22 21
Journaal.
Nederland H. NTS: 18 50 Pl
po de clown. STER: 18.56 Reel.
NTS: 19 00 Journ. VARA: 19.03
Coronation Street. TV-feuill.
19.52 Weer zien.. maandel.
rubr. mei herh. uit
TV-progr.'s. NTS: 20.00 Journ.
STER: 20.16 Reel. VARA: 20.20
Achter het nieuws. 20.45 The
big sleep, speelfilm. (Filmkeu-
-'-g: 18 Ja-
0 Journ.
België. Ned. progr., kan.: 2
en 10. 18.25 Passe-partout.
Herh. van de zesde les; zeven
de les. 18.55 Zandmannetje.
19.00 Stingray. TV-feulll. voor
de Jeugd (5). 19.25 Jonger dan
Je denkt. 19.52 Meded. en
weerber. 20.00 Nws. 20.15 De
Vluchteling. 21.05 Het gevange
niswezen nu, docum. 21.46 Tes
sa. balletfantasle. 22.10 Gast-
progr.: de socialistische ge
dachte en actie. 22.40 Nws.
GRAMM.PLPROGR.
DRAADOMROEP VAN
AVOND
van 18—20 uur
I. Joseph Haydn. Symphonic
nr. 95 in ckl.t.: IT Ludwig
van Beethoven: Concert voor
piano en orkest In Bes gr.t.
op. 1.9 Claudlo Arrau. piano;
III. Anton Bruckner: Sympho
nic nr. 7 ln E gr.t.
Hilversum L 402 m NCRV:
7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Moderne
orkestmuziek (gr). 7.30 Nws.
7.32 Actualiteiten. 7.45
Volksmuziek uit Rusland (gr).
8.00 Nws. 8.10 NCRV-lled. 8.13
Stereo: Gew. muz. (gr). 8.30
Nws. 8.32 voor de hulsvr. 9.15
Stereo: Omroep dubbelkwart.
9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio.
10.00 Theologische etherleer
gang. 1045 Stereo: Pianorec.
11.00 Nws. 11.02 Voor de zie
ken. KRO: 12.00 Gevar. progr.
(plm. 12.23 Voor de landbouw:
12.27 Mededel. voor land- en
tulnb.; 12.30 Nws; 12.40 Act.).
14.05 Schoolrad. 14.30 Muzikaal
middag magazine. (16.00-16.02
Nws). 17.00 OverheidsvoorL
17.10 Voor de kinderen. 18.00
Stereo: Metropoleork. 18.20
Ultz. van de B P.
Hilversum II. 298 m. AVRO:
7.00 Nws. en ochtendgym. 7.20
Lichte gramm. VPRO: Deze
dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10
Rad.Journ. 8.20 Lichte gramm
(8.30-8.35 De groenteman.) 8.50
Morgenwijding. NRU: 9.00 Uit
gebreide rep. 9.40 Koormuz.
uit de Middeleeuwen en Re
naissance. AVRO: 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen. (li.00-U.02 Nws.). 11.55
Beurs. 12.00 Stereo: Mari
nierskapel der Kon. Marine.
12.27 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Voor de landb.
12.40 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.10 Radiojournaal. NRU: 13.30
De Lichte Muze belicht. 14.30
De draad van de spin. cant,
van Tsukahara (opn AVRO:
15.00 De verdwenen koning,
hoorsp. (dl. 5). 15.45 Inleiding
tot muziekbegrip. 16 00 Nws.
16.02 Stereo: Klarinet en pla
no. 16.25 Voor de Jeugd. 17.15
Dixielandmuziek. 17.30 Lichte
gramm. voor de tieners.
Hilversum III. 240 m. en
FM-kanalen. VARA: 9.00 Nws.
9.02 NAR: Onze Nederlandse
Artiesten Revue op de plaat.
10.00 Nws. 10.02 Klink - klaar,
zonder nonsens, (met: Geen
ja. geen nee). (11.00 Nws.).
12.00 Nws. 12.02 Voor tieners.
13.00 Nws. 13.02 Gev. platen-
progr. (14.00 Nws.) 15.00 Nws.
15.02 Er - Jee - Em - Drie.
16 00 NWS. 16 02-18 00 Licht pla-
tenprogr.
TELEVISIE
MORGEN
Nederland I: NTS/NOT:
10.20-12.00 School-tv.
België: Nederlands progr.
Kan. 2 en 10 14.05-15.10
School-tv.