KLAAGT RADIO TERECHT
OVER DISCRIMINATIE?
de stad en
dokter Moore
Gerrit en opa samen
op de foto, dat kan
Afschuwelijke
grap via ORTF
Wilde Ganzen '67:
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
Auto in 21ste eeuw
rijdt op railbaan
"li
DINSDAG 23 JANUARI 1 i
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De Franse omroep
ORFT is slachtoffer geworden van
een afschuwelijke „grap", welke zij
echter had kunnen voorkomen. De
omroep werd opgebeld door iemand
die zich voorstelde als een dokter
van de kliniek in La Rochefoucault
en meedeelde, dat de voetballer Ar-
telésa. na in Nice te hebben gespeeld,
op weg naar huis een auto-ongeluk
had gekregen en in de 'kliniek was
overleden.
Zonder ook maar iets te controle
ren zond de ORFT dit bericht in het
tvrjournaal uit. Mevrouw Artelésa
hoorde het op deze manier.
Terwijl zij helemaal van streek
was en familie alarmeerde, belde
haar man op. Het bleek dat hem
niets was overkomen en dat de ge
noemde kliniek, laat staan de dokter,
niet eens bestaat.
De ORFT heeft er wél iets over
moeten horen, dat zij zulk een onge
controleerd bericht heeft durven uit-
tenden.
(Van onxe radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Op 52 oproepen
van de Wilde Ganzen (IKOR-radio) is
In het jaar 1967 in totaal een som
van 949.404.95 binnengekomen voor
allerlei doeleinden.
In 1966 lag dit bedrag ƒ30.000 ho
ger, maar toen was erbij inbegrepen
de spectaculaire „rampenvlucht" voor
hongerend India, die alleen al
280.000 opbracht. Geconstateerd
mag dus worden, dat het aantal goe
de gevers gestadig toeneemt.
Zondag j.l. vlogen de Wilde Ganzen
voor hulpverlening aan de slachtof
fers van de aardbevingen op Sicilië.
Hiermee werd gehoor gegeven aan
een oproep van de Wereldraad van
Kerken.
Kruiswoord-puzzel
Hor. 1. jongensnaam. 4. opschik, 7.
lidwoord (Fr.). 8. vertrouwelijk, 10.
voorzetsel. 12. voegwoord, 14.
bosgod, 15. lopend touw tot het in
korten der zeilen, 16. van elk even
veel (afk. op recepten), 18 water in
Friesl. 19. rivier in Rusland, 22. de
gezamenlijke hoeveelheid, 24. plaats
in Gelderl., 25. hoofddeksel, 28. plaats
in N. Brab., 28. vervoeging van een
hulpwerkw., 30. deel van een ontken
ning (Fr.), 31. figuur in het kaartspel,
33. kookvat, 35. doorweekt, 37. beken
de afkorting, 38. plaats in Gelderland,
40. deel v. d. mast, 41. dwang, 42.
opgegeven werk.
Vert. 1. duinvallei, 2. muzieknoot, 3.
hoenderachtige vogel, 4. vreemde
munt, 5. voorzetsel, 6. stok, 7. half-
warm. 9. opening, 11. meisjesnaam,
13. loon, 15. gunstig gezind, 17.
meisjesnaam, 18, plaats ln Gelderl.,
20. familielid. 21. voorvoegsel, 22. li
chaamsdeel, 23. een zekere, 25. aange
legde weg, 27. rekening, 29. wiel, 32.
bergweide, 33. hoofddeksel, 34. keu
rig. 36. vaartuig, 38. uitroep, 39. mu
zieknoot.
Oplossing vorige puzzel:
Hor. 1. Weert - Emma. 2. An - eer
- ei - al. 3. 8tr - Dallas. 4. pedel -
Dora 5. Irene - eend. 6. klare - Oslo.
7. mal - op - rt - An. 8. end - e.o. -
demi. 9. Edam - se - ras.
Vert. 1. Waspik - mee. 2. enter -
land. 3. Eerde - Alda. 4 reden -
roem. 5. tra - Lee - pas. 6. Eelde -
orde. 7. mil - oester. 8. Maarn - lama.
0. als - adonis.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Er gaat een
nieuw gemurmureer door om-
roepstad: de radio wordt door de
kranten gediscrimineerd. Mr. A.
B. Roos jen begon met het open
lijk uitspreken van die klacht in
de Nieuwjaarsrede welke hij
voor het NRU-personeei hield en
de NRU zelf nam dat over door
in Radiorama verleden week
eens goed aan te tonen, hoe vrij
wel alle Nederlandse kranten tv-
critici hebben die alle beeldpro
gramma's op de voet volgen met
hun commentaar, maar slechts
een enkel blad er een radiocriti
cus op nahoudt.
Hoe komt dat zo? Wat is daar
van de oorzaak
Verslaggevers van het NRU-maga-
zine Radiorama gingen vragen stellen
aan... de tv-critici en aan de heel
weinige radiocommentatoren die zij
konden vinden. Omdat de uitzending
niet meer dan 25 minuten duurt en er
een hele rij mensen aan 't woord
moest komen, werden de gebruike
lijke happen en snappen uit lange, op
de band vastgelegde gesprekken han
dig gemixed en het resultaat voor de
luisteraar scheen te zijn „dat tv-criti
ci radio niet belangrijk genoeg vin
den". Conclusie van geprikkeld Radi
orama: „Nou, dan hoeft het voor ons
niet".
Er was echter geen tijd gevonden
om de werkelijke kwestie te belich
ten, al was die natuurlijk wel ver
teld.
De zaak is nl., dat Hilversum ooit
„nieuws" is geworden door de komst
van de televisie. Daaraan hebben de
omroepen zelf hartelijk meegewerkt.
Zeker zo'n 25 30 jaar, om juist te
zijn van 1926 tot 1953, bestonden ra
dio en kranten als twee publici
teitsmedia naast elkaar. De een be
moeide zich niet of nauwelijks met
de ander. Door kleine berichten t-* zo
ging het in die tijd waren in de
laatste jaren 20 de oprichtingen van
de vijf omroeporganisaties vermeld
en heel zoetjes aan begonnen de twee
zenders te werken. Was er iets
nieuws, zoals bijv. de bouw van de
Huizer zender, dan werd ooflc dat net
jes in de krant gezet, maar verder
kwam het eigenlijk niet en de om
roep vroeg daar zeker niet naar.
Wie een radiotoestel had kon lid
worden van een omroep of niet, de
luisterkost was gratis uit de lucht te
plukken. Alleen het zakelijke gebeu
ren. zoals invoering van radiodistri
butie (toen een particuliere zaak) of
het wisselen van voorzitters der ver
enigingen werd aangekondigd, maar
ln die jaren was men zeker nog te
veel ingesteld op de „eigen" omroep,
dan dat men „Hilversum" als een ge
heel zou zien.
Over programma's werd weinig of
nooit geschreven: de omroepen lieten
veel muziek horen, gaven lange
verslagen van vergaderingen, het
luisteren naar sportreportages was
bepaald geen algemene zaak en met
de actuele gebeurtenissen in land en
wereld liet de radio zich buiten de
nieuwsberichten vrijwel niet in.
Uit Hilversum zelf kwam bepaald
geen vraag naar kritiek op de pro
gramma's, zelfs niet naar het be
luisteren ervan. Men zond in het be
gin in feite uit voor eigen leden en
die hoorden wel voor zichzelf.
Persconferenties houden over pro
gramma's was een onbekend iets.
Aan de kranten werd wel meege
deeld, als de studiobouw vorderde of
klaar was, maar zeker tot 1940 werk
te ieder vTolijk voor zichzelf en
peinsde geen krant er over, aandacht
te besteden aan radioprogramma's,
evenmin als een omroep zich inliet
met de kranten.
Vanzelfsprekend werd er wel eens
geschreven over opvallende radió-ac-
tlvitelten, zoals kerkdiensten die
werden uitgezonden, de opmerkelijk
heid van de Radio Volksuniversiteit,
de voetbalverslagen van Han Hollan
der of de zondagse pret van Ome
Keesje. Daarmee was al vtel gedaan.
Hilversum was met die stand van
zaken in geen geval ontevreden. De
omroepen hadden hun programma
bladen om de luisteraars te vertellen l
wat ze kwijt wilden en ze schreven
beslist buiten de aankondigingen om
geen letter Over uitzendingen van an
deren.
De omroepen zelf stonden niet on- j
welwillend tegenover elkaar, maar
onderhielden ook geen al te nauw I
contact Op het gebied van samen
werking bestond er weinig of niets.
Elke omroep had zijn eigen gebou
wen, zijn eigen platenverzameling,
muziekbibliotheek en technische ver
zorging. Men had eigen muziek-
ensembles, kortom, men leefde vrij
rustig naast elkaar, overtuigd als
men was, ieder een bepaald volksdeel
achter zich te hebben en dat goed te
verzorgen met dubbele dagelijkse
programma's, elk tevreden op zijn
beurt aan bod komend.
Tezamen kwam men pas na de oor
log, toen alles veranderd was en uit
de ontredderde gebouwen omroep
„Herrijzend Nederland" tevoorschijn
trad. Dat was de tijd om de handen
ineen te slaan en dat gebeurde
prompt. De omroepen gingen effi
ciënt en voordeliger samenwerken op
technisch gebied: ieder bracht het
zijne aan en er werd een groot deel
gemaakt. Discotheek en muziekbibli
otheek werden gezamenlijk bezit,
men ging de studioruimten poolen.
Wat uit nood werd geboren omdat
men zo verarmd was, bleek weldra
een juiste greep te zijn geweest: de
gezamenlijkheid noemde zich „De
Nederlandse Radio Unie (NRU) en
men bleef alleen in eigen vereniging,
in de exploitatie van het programma
blad en op programmagebied auto
noom. Verder deed men het vele
praktische werk samen.
Om iets van de saamhorigheid te
laten blijken in de programma's,
kwam men af en toe gezamenlijk op
de zender, bijv. in nationale pro
gramma's, de ochtendgymnastiek en
minder belangrijke muziekhalfuren.
Pas veel later, nu enkele jaren ge
leden bij het formeren van de nieu
we omroepwet en de Intreding van
het „overgangsbestel" heeft de wet
gever bepaald, dat de NRU een soort
gezamenlijke omroep-zonder-leden
met 25 pet. van de totale zendtijd
moest worden en daarvoor ook een
beperkte eigen programmastaf heb
ben.
Ook na de oorlog had de omroep
zijn ongecommentarieerd bestaan
kunnen voortzetten, als dat jonge
ding, de televisie, niet een knuppel in
het hoenderhok had gegooid. Ineens
was ze er en ze kwam binnen met
vliegende vaandels en slaande trom.
Daar kwam nog Iets bij. Had men
In het begin van de radio zelf een
kristalletje kunnen bouwen of een
aansluiting nemen op de distributie
voor niet al te gek veel geld, voor
een tv-toestel diende ineens een fikse
poet op tafel te worden gelegd. En
wat zou men krijgen voor zoveel
geld, dat toen schaarser was dan nu?
Geen wonder, dat de industrie de
verkoop van tv-ontvangers krachtig
begeleidde en er van omroepzijde
klinkende beloftes werden gedaan
over programma's die meer dan het
tienvoudige zouden kosten dan radio
uitzendingen!
Nog voor de televisie in eerste ex
perimentele uitzending een feit was,
betekende zij alleen spektakel en
daardoor groot nieuws. Want... wat
haalde men in huis, waren de kostba
re aankoop van het apparaat plus het
neertellen van kijkgeld wel verant
woorde investeringen?
Plotseling waren, samen met de te
levisie, de omroepen in het nieuws.
Men sprak van „Bussum en Hil
versum" en weldra sleepte het kijken
het horen mee: men draaide bij nog
spaarzame tv-uitzendingen driftiger
aan de radio, men zocht actuele com
pensatie op tv-loze avonden...
Hiermee, en dat is voor een vol
gend artikel, deed onverhoeds de tele-»
visiekritiek haar intrede.
Ned. 1 VARA
7.06 uur (kleur) Lucy Show.
7.31 uur Koning Klant, consumentenvoorlichting.
8.45 uur vervolg Forsyte Sage.
9.35 uur tweede documentaire over de Oekraïne.
Ned. 2 NTS
7.15 uur (NTS) gewestelijk nieuws.
7.30 uur „De 21ste eeuw": auto van de toekomst.
8.20 uur Dubbelspion.
9.20 uur schakelgesprek met de Britse publicist Mal
colm Muggaridge.
10.00 uur fantastisch verhaal in Tweeduuster.
Hilversum l KRO
7.08 uur Boertjes van Buuten.
8.00 uur Elly Ameling zingt liederen van Mozart en
Poulenc.
8.35 uur hoorspel „Vergeten wacht", absurd blijspel.
10.00 uur kunstrubriek en 11 uur Context, actuele ge
sprekken.
Hilversum II AVRO
7.35 uur hersengymnastiek, daarna filmmuziek.
8.30 uur cabaret Fiet en Frans Koster.
9.00 uur Duitse balladen van „toen".
10.00 uur Theo Strengers ln „Export van intellect.
10.55 uur eigentijdse muziek (NRU/NCRV).
(Van onze radio- en tv-redactle)
HILVERSUM ln de Ameri
kaanse toekomstserie „De 21ste
eeuw" mag natuurlijk ook de auto
niet ontbreken. De moeilijkheid
daarbij is echter, dat hierover nog zo
bitter weinig valt te voorspellen. De
documentairemakers gaan ervan uit
U zult het vanavond kunnen zien
dat de wegen dan overvol zullen
zijn met eigen wagens. Daarom gelo
ven ze dat er tegen die tijd niet
alleen verbeteringen zullen moeten
zijn aan de auto's zelf, ook aan de
wegen en parkeerruimten.
*t Is echter de vraag, of het ooit tot
een volledig kop-aan-staart rijden
zal komen, want U weet, zulke zaken
lossen zich altijd heel anders op dan
de mens vermoedt. Misschien is tegen
de tijd dat we alleen nog zouden
kunnen voortschuiven in file het
luchtverkeer dermate ontwikkeld, dat
we meer zorgen hebben over het ge
krioel van helicopters, waarmee va
der naar zijn werk en moeder
boodschappen gaat doen.
Als dat niet zo is, zeggen de voor
uitstrevende Amerikanen, zal er au
tomatisch moeten worden gereden,
met gebruikmaking van een railbaan.
Wie van zijn werk of waarvandaan
dan ook komt, kan zich in het railsys
teem voegen met zijn wagen en dan
behoeft men verder niets meer te
doen: zelfs het parkeren gaat auto
matisch.
Sturen, laat staan schakelen, is er
niet meer bij en men kan dus krantje
lezen of tv-kyken, kortom, men kan
zich net zo gedragen als nu in bus of
tram. Alleen hebben al die auto's
veel meer ruimte nodig op de weg en
waarschijnlijk zal men er dan van
gaan dromen, al die autobestuurders
in één comfortabele bus te zetten.
en dat is dan toekomstdroom voor de
22ste eeuw.
In elk geval worden er al toepas
singen gedaan op de auto van nu, om
hem hanteerbaarder te maken. Geen
benzine meer, geen luchtverontreini
ging dus. Electrisch lopende auto's,
met af en toe een batterij voor 130
km. „tanken". Er is al zo'n auto,
maar ja, die kost nu nog §7.000, een
hele som.
In de uitzending demonstreert
verslaggever Walter Cronkite ook
een gasturbine-auto, die op gasoline,
kerosine en zelfs op alcohol kan lo
pen. De wagen is voorzien van aller
lei modieuze en voorlopig onbruikba
re foefjes (alweer vanwege de kosten)
zoals een tv-camera, die als achter
uitkijkspiegel fungeert en een as
bak, die automatisch wordt leeggezo
gen. Allemaal voor de tijd van de
tweedaagse werkweek, opdat we dan
helemaal niets meer hebben te
doen.
Zaterdagavond om kwart voor 8, als er weer een heleboel
narigheid en onrust in een handomdraai is opgelost in het
beroemde rusthuis tan zuster Klivia wordt het glas geheven
op de goede afloop: de ingenieur was s'n pas kwijt toen hij
naar een uitvinderscongres moest, opa had een bromfietsaan-
rijding waar de vervelende meneer Boordevol weer munt uit
slaat.maar tenslotte komt alles in orde. Opa en Gerrit zijn
zelf samen aanwezig, ook op deze foto. En hoe kan dat? Och,
tv en fotografen ueten overal foefjes op. Gerrit's stand-in is er
goed voor om hem te vervangen, want aan pet, achterhoofd
en rug ligt het niet!
Weer in Europa
weer
min. temp neerslag
gisteren
Kopenhagen
h. bew
2
0
Londen
geh. bew.
0
0
Amsterdam
geh. bew.
2
0.1
Brussel
mist
3
0
Luxemburg
mist
—3
0
Parijs
'geh. bew.
—2
0
Nice
1. bew
0
Frankfort
geh. bew.
0
Milnchen
geh. bew
—4
0
Zürich
geh.bew.
—3
0
Genève
geh. bew.
2
0
Locarno
onbew.
—5
0
Wenen
onbew.
—1
0
Innsbrück
mist
—13
0
Rome
zw. bew.
—0
0
Madrid
onbew.
0
Mallorca
onbew.
—1
0
door
Affatha Young
160
„Ik wil me verbergen."
Hij deed de deur achter hen didht iets wat hij nog
had gedaan. Hij wachtte niet tot zij hem voorging, maar
zelf al hevig stampend de hal door. Bij de studeerkr
bleef hij staan; tot 'haar verbazing ging hij toen de
tegenover die kamer door, de kamer waar zij, voor zov<
het zich kon herinneren, nooit had'den gezeten.
Het was een aardige kamer, met oude meubels, nog
komstig uit de tijd toen het huis pas gebouwd was. Hij
een beetje strijdlustig zitten, op het puntje van een ha fc
sofa naast een mooie marmeren schoorsteen. Hij keek di
gend alsof hij op deze dag had gewacht om wraak te netr
Zij ging naast hem zitten, niet erg op haar gemak.
„Mijn beste Ed is dit werkelijk zo moeilijk voor j®7"
„Hoe zou jij je voelen als de stad zidh gedroeg of Je
was? Ze verwachten van me dat ik naar mijn eigen begri
nis ga."
..Is dat niet een beetje overdreven? Je weet toch dat
daar helemaal niet aan denken."
Hij antwoordde niet, en zat daar maar, ongerust,
gebogen schouders, somber. Zij wachtte, hoopte dat (hij 3
'hart zou uitstorten over de dingen die hem verontrustt
Die plechtigheid was het niet, die was alleen maar
aanleiding het zat diaper. Hij boog zich voorover,
handen (hingen slap tussen zijn knieën, een houding
verlatenheid die haar hart deed Ineenkrimpen. Het leekP
hij haar aanwezigheid vergeten was, misschien vond hij l
wel prettig dat zij er toch was, misschien troostte dat h§
in zijn eenzaamheid. Zij verlichtte misschien zijn pijn 1
maar zij schiep een atmosfeer waarin hij zich volledig 1
zijn verdriet (kon overgeven. Deze rol verontrustte haar ni
Zij was geen vrouw die met alle geweld haar persoonlij
heid wilde doen gelden. Zij was blij als hij enige steun t
haar had, en zij was zelfs tevreden met de bescheiden
van vrouw bij wie men uithuilt.
Hij rfoeg met kracht zijn vuist ln de palm van zijn hang
„Het is todh dwaasheid, dit alles, zij drijven de spot met irh.
Alles zou goed gaan, in zeker opzicht zou het beter gaan jfo
ik hier niet meer zou zijn. Ik kon beter dood zijn. if
nieuwe doktoren in hun beroerde witte jassen en met hij
vormelijke manieren weet je dat er nog niet een gewed
is die ergens mijn raad over gevraagd heeft?"
„Toch kun je ervoor Borgen dat ze geen fouten make
en...."
„David kon ik er ook niet van weerhouden een fout
maken. Ik liet me door hem op sleeptouw nemen."
Zij zuchtte zacht, zij voelde dat zij weer in een van 1
discussies raakte het had geen zin en het verwekte x
herinneringen aan die bittere voorvallen t—die tot nl<|
leidden.
„Je kent de mensen toch wel beter, Ed", zei ze, maar k
merkte dat haar woorden weinig uitrichtten.
„ZIJ denken dat ze de mensen ook kennen. Zij denken i
zij meer van mensen weten omdat zij lessen in psychiatJ
gehad hebben. Volgens mij hebben ze alleen wat fantasiei
men geleerd over mannen en vrouwen voor dingen die go<
doktoren en goede priesters altijd al geweten hebben."
Ed denk eens terug toen je nog jong was en pas
praktijk begon, deed je toen ook niet of je veel zelfvertroi
wen had en probeerde je niet je gevoelens te verbergj
juist omdat je je niet zo zeker voelde? Ik herinner me
flinke jonge man met een erg nieuwe tas en een bijzoi
indrukwekkend gefronst voorhoofd.... Ging die jonge
naar dokter Ladld om raad hoewel Ladd ouder was en
stad kende?"
Moore lachte zonder vrolijk te zijn, toen keek hij
langstellend en peinzend, en zij zag dit en haar hart sproj
open van vreugde, want hij had getoond eerlijk te zijn,
„Je weet, Iantje, dat je misschien je vinger hebt gelegd it
de wonde. Dit is een van de redenen waarom Ladd en i* hi
nooit erg goed met elkaar hebben kunnen vinden, y>i)
zich terug en hield zijn praktijk voor zichzelf. Ik heb
zaak nog nooit zo bekeken. Nou.... Maar er was geen afsti
medisch gezien, tussen Ladd en mij die zo groot was als
tussen mij en die jongelingen van het gezondheidscent]
Onlangs gebruikte Earlow nog een paar woorden ik m«
hem vragen wat hij bedoelde.... Zij weten niet alleen
van de geneeskunde dan ik zij steunen op een heel andi
opleiding. Ik veronderstel dat Jij nu gaat zeggen dat
ouderen die weinig van de wetenschap af weten, geni
zijn de waarde van de kunst te overschatten. Jonge men.«
pas van de universiteit missen de ervaring en onderschat!
die. Dat is in het algemeen waar, vind Ik. En jij wilt zegi
dat de oudere generatie de jongere moet leiden, omdat
niet meer kunnen doen. Of iets dergelijks. Maar we werk
met tegengestelde doeleinden. Het beste Is voor ons om
jonge mensen te ontlopen. Laat ze hun werk maar doen
hun eigen houtje. Zo denk ik er nu over, ofschoon het
niet gemakkelijker voor me op wordt. Nee, Ianthe, het is ei
feit, dit administrateursbaantje had ik niet moeten aanvaa
den. Ik heb mijn nut overleefd."
„O nee Ed dat is niet waar. Ik wil to;geven dat er v«L
waars zit in wat je zegt maar er is beslist nog een plas
voor jou in het medische leven van Haddon. Je hebt gew<
op dat punt ongelijk."
(Wordt vervolgd
RADIO
VANAVOND
Hilversum I, 402 m. KRO:
18.30 NWS. 18.45 Actualiteiten.
NRU: 19.05 Het 30ste Hoogoven
Schaaktoernooi. KRO: 19.08
Licht ensemble en eollaten.
19.40 Conclllepostbus. 19.45
Zoekend geloven. 20.00 Sopraan
en plano. 20.35 Vergeten
wacht hoorspel. 22.00 Cultu
reel programma. 22.30
Nieuws 22 40 Overweging.
22.45 De zingende kerk. 23.00
Kontekst magazine waarin
op de dingen wordt doorge
praat 23 30 Liedjesprogr.
13 55-24.00 Nieuws.
Hilveraum II, Z9S m. AVRO
ïi.oo nw*. liu journaal. i8.ïs
I.iedjesprogr. 18 50 Licht or-
geiapel 19.00 Dlacuaalerubriek
voor actuele zaken. 19.30
Nieuws. 19.35 Hersengvmn.
20.00 Stereo: Bekende Mmme-
lodleén (gr). 30.30 Cabaret-
progr. 21.00 Meeaterballaden
uit het Duitse cabaret 31.45
Stereo: Licht instrumentaal
ensemble. 22.00 Export van in
tellect: documentaire. 22 30
Nle w«. 22.40 Journaal. NRU:
22.55 Muz'.ek van eigen tijd
(opn.l. 23.55 - 24.00 Nws.
TELEVISIE
vawyom:
Nederland It NTS: 18 90 Plpo
de clown STER: 18-59 Recla
me. NTS: 19.00 Journaal.
STER 19.03 Reclame. VARA:
19.31 Koning Klant: consumen
tenrubriek. STER 19.56 Recla
me. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. VARA:
20.20 Achter het nieuws. 20.45
De Forayte Saga. TV-feulll.
(dl. 14). 1145 De steden Lwow
en Kiev van de Sow)et Unie,
doe. NVSH: 22.30 Sextant
NTS: 32.30 - 23.35 Journaal.
Nederland H: NTS: 18.50 Pi-
po de clown. STER: 18.59 Re
clame. NTS: 19.00 Journaal.
19.03 De Verrekijker, internati
onaal jeugdjournaal. 19.15 Van
gewest tot gewest. 19.30 De 2le
eeuw: Auto 2000 (dl. 13). 20.00
Journaal STER: 20 15 Reclame.
NTS: 20.20 ln kleur: Dub
belspion: Verliefd in Venetl*.
TV-feulll. 1110 Ontmoeting
met personen en groepen. 22.00
Tweeddliater: Spel of werke
lijkheid, TV-feuiileton. 22.25 -
22.30 Journaal
BELGIC
Nederlands progrg Kanalen 2
en 19. 18.00 School-tv 18.55
Zandmannetje. 19.00 Tiener-
klanken. 19.85 Kwart-Eefje.
19.52 Meded. en Hier spreekt
men Nederlands. 20.00 Nws.
20.23 Blografie (5). Jozef
Schmidt. 21.10 De geweren van
Vrouw Carrar. Eenakter. 21.35
Auteurs te gaat in de atudlo.
22 30 De veearta documentai
re. 23.05 Nws.
RADIO
MORGÉN
levende woord. 7.15 stereo:
Klaasieke grammofoon muziek.
7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten
7.45 Klassieke dansen (gr.).
TROS: 8.00 Nieuws. 8.10 Actua
liteiten. 8.20 Lichte grammo-
foonmuzlek. 9.10 Muziek uit
Het Midden Oosten (I). 9.35
Waterstanden. 9.40 Voor de
kleuters. 9 55 Stereo: Klassieke
grammofoon muziek. 10.30 Voor
de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02
Amusementsprogramma, (plm.
12.23 Wij van het land: 12.27
Mededelingen voor land- en
tuinbouw: 12.30 Nieuws. 12.40
Actualiteiten. 13.15 Onderne
mend). NCRV: 14.00 symfo
nie-orkest van Chicago (opn
15.00 Voor oudere luisteraars.
16.00 Nieuws. 16.02 Voor de
jeugd. 17.00 Stereo: Neder
landse liederen en liedjes. 17. IS
Ca baretprogram ma. 17.30 Ste
reo: Lichte orkestmuziek. 17.50
Overheidsvoorlichting. 19.00
Vee! gevraagde gewijde mu
ziek.
Hilversum II. 298 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Lichte grammo-
foonmuzlek. (7.30-7.35 Van de
voorpagina, persoverzicht).
VPRO: 7.35 Wat ls regel,
praatje. VARA: 8.00 Nleuwa.
8.10 Actualiteiten. 8.20 Lichte
gramm. muziek. (8.30 - 8.38
voor de hulsvrouw). 9.00 Ste
reo: Klassiek vloolooncert
(gr.). 9 40 Schoolradio.
Lichte grammofoonmuzlek.
10.50 Voor de kleuters. 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de vrouw.
11.42 Stereo) Klassiek orgel
concert (gr.). 13.00 Moderne
orkestwerken (gr.). 12.22 Voor
het platteland. 12.27 Medede
lingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Stereo: Walsorkest.
13.00 Nieuws. 13.10 Actualitei
ten. 13.25 Licht orgelspel. 13.45
Gesproken portret. 14.00 Voor
de kinderen. 15.00 Rotterdams
Filharmonisch Orkest en het
Erasmus-kwartet. 18.00 Nieuws.
16.02 Voor boven de zestig.
17.02 Oude liedjes. 17.20 Voor
de Jeugd.
Hilversum lil. 240 m. en
FM-kanaien. NCRV: 9.00
Nieuws. 9.02 Lichte vocale mu
ziekjes. 10.00 Nieuws. 10.02
Nieuwe langspeelplaten NRU:
11.00 Nieuws 11.02 Operette-
klanken. 11.20 Muziek uit alle
windstreken. (12.00-12.02
Nieuws.) 12.30 Operettefrag
menten. AVRO: 13.00 Nieuws.
13.02 Actualiteiten. 13.05 Vro
lijk platen pro gram ma. 14.00
Nieuws. 14.02 Gevarieerd mu
ziekprogramma. 15.00 Nieuws.
15 02 Arbeidsvitaminen. 16.00
Nieuws. 19.02 Verzoekplaten-
programma. 17.00 Nieuws. 17.02
Actualiteiten. 17.05-18.00 Geva
rieerd p laten programma voor
automobilisten.
TELEVISIE
MORGEN.
aaSSHSJSmmmm
Nederland I. VPRO:
17.00-17 18 Voor de kinderen.
BelgleNederlands prog r.
kan. 2 en 10. 17.00-18.00
Jeugd-tv.