Duitsers gekwetst door Amerikaanse tv-series de stad en dokterMoore RADIO „DOMKOPPEN OF SCHURKEN" Schokkend Juridisch advies over Hoepla „Hogan's helden" boos voorbeeld „EEN ZOT" ALS KOEK WREDE TV VANAVOND TE ZIEN VANAVOND* TE HOREN Emma Peel verdwijnt en Tara King komt Snelle verlichting van pijn in spieren en gewrichten 5 WOENSDAG 10 JANUARI 1 T)E vele kijkers die de publicaties Y van prof. dr. A. de F roe niet kennen, zullen gisteravond schok ken hebben ondervonden door enige uitspraken die hij deed in zijn ge sprek met Joop van Tijn voor de NTS-televisie. Prof. De Froe ontkent niet alleen het scheppingsverhaal uit de bijbel als „niet kloppend met de natuur wetenschappen", maar ook het goddelijk beleid in de schepping zelf. Hij meent dat Nederland op den duur door Ambonezen zal worden bewoond omdat dezen zich het snelste voortplanten. Hij heeft geen bezwaar tegen het uit virussen leven wekken (al zal het moeilijk zijn) maar kei tegen het proeven nemen op mensen die de dood ten gevolge kunnen hebben. Als zodanig be schouwt hij ook de harttransplanta- i tie, die bij dieren nog nooit is ge lukt. Hij zou het interessant trincfen I een mens met twee hoofden te kwe- ken, maar daartegen komt de me- dische ethiek in opstand. Sprekend over het ideale gezin i met vijf kinderen, dat hij voorstaat genschappen, alle anderen zijn of omdat zoveel mensen kinderloos ÈS ..Ji-i, bleven, meent prof. De Froe dat specialisten over een aantal jaren invloed kunnen uitoefenen op het geboren laten worden van een jon gen of een meisje: „Wij kunnen dat nu al een beetje". „Indien men alleen de ongewenste kinderen niet zou laten komen, is het al voldoende om de wereldbe volking op redelijk peil te houden". Prof. De Froe erkende, dat enke le jaren geleden na de Russische atoomproeven een radioactieve wolk over ons land is getrokken en dat deze erfelijkheidsziekten heeft doen toenemen. Slachtoffers zijn echter nooit aanwijsbaar. Hierbij vergeleken was de inte ressante KRO-documentatie over vergiftigingskansen door bespuiting van gewassen een onschuldig ver haal. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM VPRO-directeur ds. N. Immink heeft gisteravond in Echo. de actualitietenrubriek van de KRO-radio. meer losgelaten over de nieuwe Hoepla-kwestie. ..Het pro- iramma begon met een striptease- nummer dat wij al eerder hadden verboden. En dat wilden we ook nu niet accepteren". „Ook hebben wij juridisch advies nodig bij de vraag of we met de film over het maken van pin-up foto's loms reclame vooor De Lach ver to nen en met de flitsen van de receptie in Amsterdam voor Phonogram. Er. was verder een item over Soest- dijk dat we zelf wel een gek nummer vonden, maar daarover moeten we ook advies hebben. En dat document over de bejaarden was wel goed, maar we weten niet hoe dat bij de mensen zelf zal aankomen". „Ik weet niet of het programma nog zal worden uitgezonden", aldus ds. Immink. „als we het bijtijds had den kunnen zien. zouden we er nog een en ander hebben uitgehaald, nu was het te laat. Neen. we hebben officieel nog niets van de samenstel lers gehoord, geen bedankje vooro verdere medewerking en we hebben op het ogenblik slechts enkele reac ties van kijkers ontvangen: daarvoor is het nog te vroeg." Niet verwacht Op de vraag of hij eigenlijk niet blij zou zijn als met dit conflict een einde komt aan het hele Hoepla, dat toch maar een blok aan 't been wordt antwoordde ds. Immink: „We zouden blij zijn een uitzending die wij met ons beleid kunnendekken. Ik weet niet, wat we van Hoepla hadden ver wacht. Geen ledenwinst, maar ook niet zoveel ledenverlies. Nee. ik kan niet met zekerheid zeggen of Hoepla hiermee van de baan is of niet". AMSTERDAM De vroegere beken de pianiste en pianopedagoge Marie Jeanette Walen is dinsdagmorgen, na een langdurige ziekte .op 86-jarige leef tijd te Hilversum overleden. Mevrouw Walen behoorde tot de mede-oprichters (1921) en de vooraan staande pedadogen van het conservato rium De Vereniging Muzieklyceum te Amsterdam. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Eindelijk zijn enige prominente Duitsers dan toch boos geworden over de manier, waarop de bevolking van de Bondsrepubliek gewoonlijk in Amerikaanse tv-series wordt voorge steld. Het Hamburgse zondagsblad „Bild am Sonntag", dat twee miljoen abonnees telt, heeft de strijd aangebonden tegen de networks CBS en ABC, die elk twee van dergelijke reeksen hebben lopen. Een daarvan is het bij ons door de NCRV vertoonde feuilleton „Hogan's helden". in Hamburg verschijnende weekblad: „Sinds de eerste wild-west-film is de eredienst van de krachtpatserij het fundament geweest van het Ameri kaanse amusementsbedrijf." „Een halve eeuw lang hebben de Indianen de rol van de schurken gespeeld. Het publiek werd van deze eentonigheid verlost, toen de oor logsfilms kwamen. Die boden welko me afwisseling. Sindsdien raken de Indianen op de achtergrond: de Duitsers hebben hun plaats ingeno men en zijn nu steevast de schur ken" „Wij worden", zo schrijft het blad, „in deze series afgeschilderd als kwaadaardige idioten. De vier series hebben in één week 60 moorden op de Amerikaanse schermen gebracht en slchts één van de Duitsers die er in voorkomen heeft menselijke waren domkoppen, sadisten of voer voor machinegeweren van hun geal lieerde tegenstanders". Deze informatie komt van de New- Yorkse correspondent van het weekblad. Hij heeft zich een week lang zitten ergeren en schrijft daaro ver: „In één aflevering van „Garris- sons Gorilla's" die een half uur duur de, vielen 39 Duitse lijken. Eén man was gewurgd, een ander werd dood geslagen met een benzinekan, twee vielen onder handgranaten en de rest werd doodgeschoten. Het geval speel de zich af tijdens de tweede wereld oorlog, toen de Amerikanen als be vrijders in Europa verschenen. En deze moedige bevrijders zelf hadden in het gevecht geen enkel schramme tje opgelopen." „De conclusie is", aldus het week blad, „dat Duitsers te dom zijn om ook maar de geringste kans te heb ben tegen de Amerikaanse suner- mensen". Hoe de klachten liggen ten aanzien van „Hogan's helden" weten we ei genlijk wel. In Nederland is danig gelachen om deze serie, maar bij de Duitsers komt de geschiedenis hard aan: „De kolonel Klink en sergeant Schultz worden op het scherm ge bracht als een soort Laurel-en-Har- dy-typen. Klink is een zot en Schultz een halfzachte, met wie de Ameri kaanse krijgsgevangenen konden doen wat ze wilden." Op deze manier worden de Duitsers bij het Amerikaanse kijkpu- bliek vernederd tot een stel dwazen of misdadigers en dat is het loon van de door een vorige generatie uitge dachte en uitgevoerde oorlog. Ook andere bladen komen in het geweer door hun correspondenten in Amerika. Zo schrijft de Washing- tonse redacteur van „Die Welt", het Deze nieuwe vorm van Amerikaans zegevieren over kwaaddoeners gaat er bij de tv-kijkers in als koek. Ge weldpleging op historisch patroon, in komedies verpakt dan wel in spion- nage- of politiefilms is het kostje van de dag. Ook wij zitten dat allang met droge ogen aan te kijken, ook wij draaien onze hand er niet meer voor om als bij wijze van spreken de bloedspatten op de beeldbuis zitten. En wie de zondebokken nu precies zijn... wie geeft zich daarvan re kenschap? Dat dit echter verbittering wekt bij de Duitsers is begrijpelijk. De discussie erover is op gang ge bracht door de bladen en dient ook bij de televisie-functionarissen. Zij zullen de gelaakte series, die ook bij het in het export-pakket binnenko men. hun kijkers niet voorzetten. Joseph Viehover. programmaleider van ZDF. heeft er al een mening over gegeven: „Ik ben tegenstander van alle ste reotypering. Series als deze hebben niets te maken met een beoordeling van het nazi-despotisme. Ik ben van oordeel, dat dit een misdadig regime was, maar ik maak bezwaar tegen de zwart-wit-afschilderingen van alle Duitsers als slecht en alle Amerika nen als goed, of omgekeerd." Een reële reactie. Het is de vraag, of en hoe de Amerikaanse filmstripschrijvers op deze ontke tende actie zullen reageren. Wij hebben hier te maken met de zakelijke hardheid, de wreedheid van de televisie, die, commercieel als zij in Amerika is, alles en alles moet doen om kijkers aan het scherm te binden. Onverzadigbaar met zoveel netten naast elkaar, waarvan de meeste 20 22 uur per etmaal door lopen. De kost is niet aan te sjouwen, maar móét er eenvoudig zijn. Wie met een nieuw thema aankomt, ziet de concurrenten al aan de horizon: er zullen direct variaties op worden ge maakt. Vandaar, dat er op het ogen blik bij twee networks diverse reeksen met het thema „glorieuze overwinning op de Duitsers" kunnen lopen. Weet het Amerikaanse volk veel? Dat slikt het wel in, als er maar gelachen of gegriezeld kan worden. Inderdaad hebben eindelijk de In dianen als kwaadstichters afgedaan, want onlangs kwam een vindingrijke üdeeënman op de gedachte nu eens een feuilleton te maken ten gunste van „goede" Indianen, die door de oude voortrekkers In hun rust wer den gestoord. Het voorbeeld is allang nagevolgd, het wordt nu zelfs een beetje mode om dat vreemde berg- volkje in de hooete te steken. Niet als gerechtvaardigde rehabilitatie, maar als nieuwe sensatie. Als de televisie maar voedsel krijgt. Hoe dan ook... en dat is wel iets om eens over na te denken bij het gevaar van kritiekloos kijken. In 1844 schudde de grote schrijver Alexandre Dumas in een paar maanden tijd een historisch avonturenverhaal uit zijn mouw, dat hij „De drie musketiers" noemde. Een romantische toestand met liefde en humor, trots en hartstocht, hofintriges en vooral veel wapengekletter, zich afspelend in het Frankrijk van omstreeks 1625, dat, bedreigd door vijanden van buitenaf, innerlijk uerd verscheurd door burgeroorlogen en godsdienst- i tu isten. Lodetvijk XIII regeert in naam, maar kardinaal Riche lieu heeft in werkelijkheid de touwtjes in handen. Hier een foto uit de eerste aflevering, helemaal in 17e-eeuwse sfeer ge houden: de schone spionne Mylady de IVinter en Rocheforl, handlangers van de kardinaal, die met „de drie musketiers" krijgen te maken. Ned. I NTS 7.06 uur nieuw jeugdfeuilleton „De drie musketiers". 8.30 uur Inburgeren in nieuwe stijl. De bioskoopwet. 9.00 uur film van en met Peter Lorre „De verlorene". Ned. 2 AVRO 7.03 uur aflevering „Vaders tegen wil en dank". 8.40 uur actualiteiten. 8.45 uur vervolgverhaal „Peyton Place". 9.35 uur Muziekmozaïek: de cello. Hilversum I NRV I 7.50 uur romantische muziek op de plaat. I 9.30 uur meer over de vroegere idealen van het jeugdwerk. 10.40 uur Iks, een sprong in het duister. Hilversum II f'ARA 8.00 uur liedjesprogramma met Annelies Bouma en Tonny van Verre. 8.45 uur Accoord, gevarieerde platen, daarna Tram melant. 10.00 uur gesprek met Henry Ross. i 11.15 uur Sophia van Santé zingt. Bioscopen in V.S. •leven journaal op (Van onze radio- en tv-redactie) NEW YORK Sinds 1 januari j.l. hebben de bioscopen geen weekjour- naals meer. Reden: de dagelijkse te levisiejournaals die veelvuldig op de buis komen vormen een te grote con currentie. De weekoverzichten zijn dermate verouderd, dat het publiek pas komt opdagen als ze voorbij zijn. Ze worden meer als last dan als aar digheid beschouwd. De bioscopen kunnen zich deze kosten dus beter besparen. Vandaar dat de journaals verdwenen zijn. De filmers vinden wel emplooi bij de televisie, meent men. VENLO In het Peelplaatsje Ileus- den zijn in de stallen van de landbou wer H. Nijssen 103 varkens waaronder diverse kostbare zeugen en ander stamboekvee bij een brand omgeko men. Slechts tien dieren konden wor den gered. Zes zeugen waren met een ketting vastgebonden in het hok en kwamen door verstikking om. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM —De KRO zal ons nog een poosje vergasten op afleve ringen van de James Bond-parodie „De wrekers" met Diana Rigg als Emma Peel, maar in feite heeft Dia na al gekapt met de serie. Dat zette het network ABC zoals u weet voor een groot probleem, want waar vond men eenzelfde meisje, slank, niet al te groot (vanwege de korte gestalte van haar tegenspeler), lenig en vooral ruim bedeeld met sex? Wij zullen u een geheim verraden: ze was er wel. En precies. Maar ze werd niet goed genoeg geacht. Het ging om Cyd Child, de judo-ster, die twee jaar lang Diana's stand-in is geweest en dé vechtpartijtjes op knapte. zodat Diana niet zou bescha digen. Trouwens... Diana is een pri ma actrice, maar zo heel best in ju do is ze niet. Ook kan ze niet zo ren nen en zo wild paardrijden als Cyd. Heel graag had Cvd de rol gehad, maar zij werd voorbijgezien. Liever liet ABC Emma Peel officieel ver dwijnen van de zijde van haar heer en meester, de beroemde contra-spi on John Steed, gespeeld door Patrick Macnee, die in het gewone leven he lemaal geen sinistere figuur is. Diana keert terug naar het toneel. Zij is een knappe actrice die veel roem heeft behaald in Shakespeare- rollen al zou u dat misschien nooit hebben gedacht. Voor haar rol als Emma Peel kreeg zij dit jaar in Ve netië de Europremio. een tv-on- derscheiding. Niettemin begon het spektakel Diana duchtig te vervelen. Geen gage-verhoging vermocht haar nog te verlokken, noch het succes bij haar kijkers. Hilversum I 402 m: NCRV: 10.30 Nieuws en weerpraatje. 10.45 Actualiteiten. NRU: 19.05 Het museum van het Woord, klankbeeld. 19 50 Seml klassie ke en moderne liederen en or kestwerken (opn.). 21.30 Wat ls er van onze idealen gewor den: discussie. 21.50 Franse chansons. 22.05 Spiegel van België. NVSH: 22.20 Sextant. NRU: 22.30 Nieuws. 22.40 X. een sprong ln het duister. 23.53-24.00 Nieuws. Hilversum II 290 m. VARA: 10.00 Nieuws. 10.15 Actualitei ten- 18.20 Uitzending van de VVD. 10.30 Stereo: Licht ensemble met zangsolist. 10.55 Stereo: Tango rumba orkest met zangsollsten. 1930 Nieuws. 19.35 Klassieke muziek (gr.). 20.00 Liedjesprogramma. 20.25 Bekende Nederlander beant woordt vragen van Jonge mensen. 20.45 Akkoord: een programma om mee ln te stemmen. 21.15 Trammelant ln Loeren aan de Hor. radiofeuil leton. 21.40 Stereo: Lichte erammofoonmuziek. 22.00 Gesprek: uitkomst van vraag en antwoord. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Stcre- o: Planorecital (opn.). 23.15 Mezzo-sopraan en plano. 23 55-24.00 Nieuws. Sportactualiteiten. 18.00 TlJd vrij voor muziek ln vrije tijd: Vocaal ensemble en blokflui ten-ensemble. Hilversum II. 290 m. AVRO: 7.00 Nws. en ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammo- foonmuziek. VPRO: 7.55 Deze dag. praatje AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Radiojournaal. 8.20 Lichte grammofoorimuzlek. (8.30-8.35 Lonely nightingale. It's all 20.00 Journaal. STER: 20.16 Re- right with me Do I love j clame. AVRO: 20.20 AVRO's you Anything goes Too j Televlzler. 20.45 Peyton Place, darn hot I love you Saman- TV-feullleton. 21.35 Muzlekpro- tha You do something to gramma rond de cello. NTS: me Almost there. As time j 22.20-22.25 Journaal, goes by. More. Java. Now you has Jazz You're sensational belgie who wants to be a millio- Nederlands progr. Kanalen: naire I get a kick out of en 10. 18.25 School-tv. 18.55 you Night and day. Red Zandmannetje. 19.00 Jeugd roses for a blue lady. Never I zonder grenzen. 1915 Horizon, on Sunday. Wives and lovers, magazine van wetenschappen Three o'clock In the morning, en techniek. 19 52 Meded en Whoopln' the blues. He's the De weerman. 20.00 Nws. 20.25 Illy of the valley. Eagle rock j De wet van Parkinsons teken- rag. Lulu's mood. Bill Bailey film. 20.50 Volksconcert: Slmf. won't you come home. Cajun Ork v. d BRT. 21.30 De love song. Runnln' wild. A I afstammelingen. reeks (3). dixie jam session. Trombone j filmmontages van Victor Vlcas, 12.30 Modern platteland, praat man blues. That da da strain, i over de afstammelingen. 22.20' je. 12.35 Grammofoonmuzlek Tailgate ramble. High Society. I Nws. grammofoonmuzlek. Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen. (11.00 - 11.02 Nws.) 11.55 Beursberichten. 12.00 Stereo: Pianorecital. 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. TEl.EVISIE VAWVOMI Nederland I: NTS 18 50 Plpo de clown STER 18.36 Recla me. NTS: 19 00 Journaal. STER: 19.03 Reclame. NTS: 19.06 De drie Musketiers (1). TV-film, (prod BBC). 19-32 Panorama van het wereldge beuren. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal en weer- overzlcht. STER: 20.16 Recla me. NTS: 20.20 Uitzending van de CHU. 20.30 Inburge- De Hilversum I. 402 m. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassiek platen- programma. (7.30 Nieuws: 7.32 Act.: 7.55 Overweging; 8.U0 Nws.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de hulsvrouw. <9.35 Waterstanden) 9.58 Marktberichten voor schippers. NRU: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (gr). KRO: 11.001 Nws. 11.02 Voor de zieken. 1 NCRV: 12.00 Stereo: Liche Ie CHU. 20.30 Inburge- grammofoonmuzlek. 12.27 Mc-1 Informatie-rubriek. 21.00 dedellngen voor land- en tuin- Verlorene. speelfilm. bouw. 12.30 Nws. 12.40 Act. (Rijkskeuring: 18 Jaan. 22.50 112.50 Radlo-snelbuffet grammofoon PLATEN'PR I MM^lO Journaal S0CUtera' I zieprogramma ^(opnj. 14.30 ogra.mma DRAADOMROEP 23.05-23.10 Journaal. Klassieke kamermuziek (opn). vanavond Nederland II: NTS. 18.50 Pl- £00 10-20 uur Hofball-Tanze The po de clown STER: 18.56 Re- ™{-eden klankbeeld 1545 last rose of summer Ideale Le- clame: NTS: 19.00 Journaal. SpeI: kroniek voor kreatleve gende Perpetuum mobile Ho- AVRO: 19-03 Vaders tegen wil vrijetijdsbesteding. 16.00 Nws. me sweet home. Malt nata en dank. TV-fUm. 19.30 In J6 02 over film en filmers Die Schönbrunner Free as a kleur: In het hooggebergte. 1 ]6 50 spelen met taal. 17.00 bird Days of wine and roses ftlmreportage. 19.40 In kleur: stereo: Moderne Theme from A Summer Place. oudere luisteraars. 1 Nieuws. 13.10 Radiojournaal 1 13.30 Blennale Musicale 1967 te I Zagreb: moderne kamermu ziek (opn.). 14.25 Programma over Richard Tauber. 15.00 Voor de zieken. 19.00 Nws. 16.02 Klassieke kamermuziek (opn 16.35 Stereo: Mannenkoor. 17.00 Amateurs musiceren: Harmo nie-orkest. 17.30 Stereo: Voor de Jeugd- HUvcrsum III. 240 m. en FM-kanalen. NCRV: 9.00 Nws 9.02 Onder de hoogtezon. 9.30 Lichte Instrumentale muziek. 10.G0 Nws. 10.02 Muziek bij de koffie. (11.00 Nws.). NRU: 12.00 Nws. 12.02 Platenkeus. KRO: 13.00 Nws. 13,02 Act. 13.07 Knalmuzlek. 14.00 Nws. 14.02 Netty Roscnfeld. 15.00 Nws. 15.02 W.iere the action Is. 18.00 Nws. 16.02 Platenshow. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00 Ver- zoekplatenprogramma. Er is nu een opvolgster gekozen, die nog deze week met nieuwe opna men begint. Dat is Linda Thorson, inderdaad een soort meisje als Diana, maar afkerig van het judogeweld. Zij is ook veel minder lenig dan Diana en daarom treedt zij gewoon op als nieuwe assistente van Steed: Tara King. Tara zal voornamelijk bijzonder slim zijn en over veel spierkracht beschikken. Spierkracht die weer komt van.Cyd Child. Toch is deze verandering voor Cyd een verdrietige aangelegenheid geworden. Tara zal nl. nog langere lokken dragen dan Emma, en hiervoor is Cyd's haar juist te kort Nu wordt er met stand-ins niet zoveel omslag gemaakt als met actrices. Een paar centimeter van Linda's haar afknippen was on denkbaar. Dus moest Cyd zwichten. „Je haar er af en bij de opnamen een pruik op", luidde het consigne. „Tenminste, als je je baan wilt hou- den." Nu is dit een baan, die vanwege het gestunt Cyd maar liefst 240 dol lars per week oplevert en tja.dat laat je zomaar niet lopen. Ze pro beerde het nog met smeekbeden, om dat ze haar haren zo lief had: mocht ze niet korte tijd een langere pruik dragen totdat haar eigen haar zover zou zijn aangegroeid? Neen, dat mocht niet, want dan zou de na- maak-pruik wel eens kunnen afval len. Die houdt beter op een kort kop je. Cyd koos eieren voor haar geld, of liever: een rattenkopje. Achteraf is ze hier diepbedroefd over: „Ik voel me ellendig en kaal, niet meer me zelf", klaagt ze, „ik vertoon me aan niemand met dat geplukte hoofd. Ik heb een pruik voor mezelf gekocht en die zet ik op als ik de deur uitga. Zelfs mijn vrienden mogen niet zien, wat me is overkomen." (Advertentie) Dringt direct door tot aan de haard van de pijn I» eumatiscbo pijnen, «pit, zenuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niet» werkt sneller, niet» werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algcsal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels ln tot aan de veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en «pieren tot In de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt 1 Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. ilattr \4jath1t Youisfj i <L. 149 Doordat hij deze naam niet goed kende, was hij zich bewust dat er een nieuw tijdperk was begonnen. Hij v zich verouderd, de vooruitgang had ongemerkt plaats g zonder hem, nu ineens bevond hij zich in de realitei werd niet geleidelijk ouder, maar bij schokjes, terwil geest het niet kon verwerken. De tussenpozen waarin L plotseling bewust werd van je leeftijd schenen kleinêt* worden: en elke keer hield je je verbaasd en ongelovig Dit kan mij toch niet overkomen. May draaide haar H plotseling om onder Moore's rechterhand die het maskeB vasthield. Zij trok haar hand van onder het laken, wanhopig rond, half verdoofd al. Moore hield het mi istevig vast en Edna nam de hand van May in de Uu Moore keek op de klok en zag dat het kwart voor acht waiji, „Het ls goed, May, het ls goed." Met een hand op het masker, de andere op de bej mingsbal, zag Moore dat Edna voorzichtig Mays hand c het laken terugduwde. Daarna plaatste zij een laag scj over haar borst dat hem van de operatie verwijderd f Hij merkte dat zij vlug en handig te werk ging, en i zich even af hoe oud ze wel zou zijn. Mays arm lag nu tafel en vormde bijna een rechte hoek met haar lichaaa^ hand was half open. Edna wikkelde de grijze bloeddruk)^ chet om de arm en bracht de rubber bal binnen Mo bereik. May was niet langer de baas over haar lichaam, Y haar geest werkte nog. Zij gromde, geluiden verlieten A keel die haar verdriet uitriepen. Het leek op een gebd Moore drukte met wat trillende hand het masker stel aan. Het gebabbel ging in gekreun over, daarna in 1 gehuil. Tenslotte was May rustig. R£ Hij sloot zijn ogen even, besefte dat het hem aangU Daarna vermande hij zich, werkte met zijn narcoseappija en er ontstond een zwakke geur van ether. Hij draaiQeft kraan open tot zijn meters een gelijk mengsel van ethets lachgas aanwezen. Hij keek naar de zwarte beademingec zag dat die ritmisch klopte op Mays ademhaling en keekjv weer naar de klok. Het was drie over achten. Hij kneep bal van de bloeddrukmanchet, knikte instemmend toen l]ee juiste bloeddruk ontwaarde en maakte een aantekenirje de kaart. Hij dacht: ik doe alles even goed als anders. Jij) waarom was hij dan onzeker? Nee, niet onzeker dat w1 was te sterk. Hij voelde zich niet helemaal op zijn get1 Misschien omdat hij dacht dat May nog niet klaar wasrd( deze operatie, of was dat alleen maar een excuus I hemzelf? Is er werkelijk iets anders? De leeftijd? Rawij achterop? Nee nee, dat kan niet waar zijn. Ik doejbfc net als anders. fitl Hij boog zich over Mays hoofd en tilde voorzichtir oogleden op, eerst het ene toen het andere. Geen trillif de hand helemaal niet. De oogleden boden weerstand; de pupillen waren wijd en de ogen die nu een ander mechanisme dan de geest werden beheerst, tfn' gen zacht. De pupillen zouden nauwer worden en a" zover was, zou elk pijngevoel verdwenen zijn; zij was c operatietaai „klaar". Rustig klopte de beademingszaki was erg rustig en Edna was vertrokken om buiten de oj. tiekamer haar werk tijdelijk te vervolgen. Helen was en stond met over elkaar geslagen armen achter haar ine mententafel. Zij leek wel een heilige uit de middeleek zoals zij daar stond, met devote ogen, een groen schort r omlijsting van de grote kap. In de wasruimte ontstond plotseling leven. Arms «luwte de deur open en keek naar binnen. Hij had 11 schort nog niet aan, droeg een wit hemd en een kar kwam Moore voor dat hij zelfs in deze kleding diöge ongunstig deed uitkomen, blijk gaf te weten waafsl verantwoordelijkheid lag. gèi „Hoever zijn we?" Op zijn vlugge, normale manier c< leerden zijn ogen alles. „Goed". „Klaar?" „De buis is erin." Een begrijpend knikje. Hij ging naast de tafel stal keek over het scherm naar May. Hij was als dokter teil over haar toestand, maar nu begon het onpersoonlijkl derzoek en het was duidelijk dat hij Moore's aanwezl helemaal vergeten was. Moore keek op en zag de ver} ring die over David was gekomen, hij benijdde deze j man erom dat deze over de drempel van een nieuw ms tijdperk was, met het leven en zijn liefde nog voor zich. David ging weg en Moore voelde een lichte tocht vl dichtvallende deur. Hij kon geluiden van stromend wat gewas horen. David gaf handen en armen een goede T~~ Hij hoorde ook Perkins' stem, hard en nonchalant die l een gevoel van kracht gaf. „Hoever zijn ze?" Lr Armstrongs antwoord was onhoorbaar door het stroni j, water Ofschoon er niets gebeurde, was de ademhaling sijs geworden. Moore keek naar de zak en Edna die net 1 kwam, ging naast hem staan. c, (Wordt vervol}; RAAE fcOA/VT EEN UJCHT- ALTTO AAN NOU, PIE VOETAF - f PEÜKOCEN MADE VE£2- (3ETEN- WE6WEZEM Drie dagen en nachten heeft dierenoppasser - John Weimann slangenkuil in de Zuid- Weimann in de afrikaanse stad East Londen door gebracht in een slangenkuil met een honderdtal grotendeels giftige reptielen. Hij brak hiermee het wereld record, dat op 55 uur stond, tweemaal gebeten, eenmaal een zeer giftige adder. Weimaij' handelde zichzelf met serum. |e lk te TELEVISIE MORGEN ïelglë: van. 2 ichool-tv.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 6