.Duitse enquête onthult onzekerheid Ds. Ploeger: feestdagen saneren Commentaar roven en Dajaks doden op Borneo MAAR 27 PROCENT BIDT ELKE DAG 46 PROCENT GELOOFT „IN DE STERREN" Ruim 10.000 emigranten vertrokken dit jaar Werkgroep voor ontwikkelings samenwerking Australië gaat Kerk helpen op Midden-Java BEROEPWGSWERK Centrale kerkeraad in Amsterdam wijst anti-kerstactie af WERELDRAAD VRAAGT HULP en ZATERDAG 23 DECEMBER 196 Breuk in classis Alkmaar-Zaandam voor Met Kerstfeest wordt er veel gezongen en gepreekt over het Kindje Jezus. Dat is natuurlijk, want we gedenken de ge boorte van de Heiland. Maar we gedenken Zijn geboorte pas goed als we beseffen dat het gaat om de Mens Jezus Chris tus. Kerstfeest in een verjaardagsfeest. Want uiteindelijk gaat hel niet om een Kindje dat eens gebo ren werd, lang geleden, maar om de Heer die nu leeft. Het kerstverhaal begint met de woorden „En het geschiede zoals een sprookje begint met: „Er was eens Maar het kerstverhaal begint met de woorden „En het geschiedde lukkig." Integendeel, het kerstverhaal is nog niet afgelopen ivant Hij leeft. Wij zitten midden in het kerstverhaal. Dat spreekt niet alleen van herders en wijzen, van Jozef en Maria, van Herodes en de schriftgeleerden, maar ook van u en mij: Ons is geboren" zegt de Bijbel. En Hij leeft nu voor ons. Hij ging naar het kruis voor ons. Hij stond uit de doden op voor ons. Hij voer ten hemel voor ons. Hij zit aan de rechterhand van God voor ons, Hij komt terug voor ons. Duizenden trekken morgen naar Bethlehem om 'de plaats te zien waar Hij geboren werd. Wij mogen direct naar Hem toe gaan om Hem in gebed persoonlijk te spreken. We lezen vandaag: Ruth 4 1-22. We lezen morgen: Mattheus 1 18-23. We lezen Eerste Kerstdag: Mattheus 2 1-12. We lezen Tweede Kerstdag: Mattheus 2 :13-23 (Vai p kerkredactie) BROEK OP LANGEDIJK Er zijn thans twee classes Alk maar-Zaandam van gereformeerde kerken (vrijgemaakt). Alkmaar, Enk huizen en een van de twee Zaandamse kerken hebben gehoor gegeven aan de oproep van Broek op Langedijk en zijn in een eigen classi- cale vergadering bijeengekomen. Eerder hadden deze kerken gepro testeerd tegen het toelaten van een ondertekenaar van de Open Brief op de classis en tegen het toelaten van afgevaardigden van kerken, die de wettigheid van de generale synode na het niet-aanvaarden van ds. B. J. F. Schoep in twijfel trokken. De classis Alkmaar-Zaandam telde tot dusver 13 kerken met ruim 2700 zielen. De vier kerken, die nu een eigen classis hebben gevormd, heb ben circa 450 zielen. Dat zij althans enkele zusterkerken hebben af geschreven, blijkt uit hun besluit, dat leden van Koog-Oostzaan en Wor- merveer zich bij Zaandam mogen voegen en dat Zaandam erop toe moet zien, dat in deze plaatsen „zo dra dit mogelijk zal zijn, de kerk weerd geïnstitueerd zal worden." De „oude" classis telt zes predikan ten, de nieuwe geen enkele, maar ds. S. S. Cnossen uit Groningen heeft een broep naar Alkmaar aangeno- (Van onze kerkredactie HAMBURG Voor iedere derde Duitser in de Bondsrepubliek is God dood. De helft van de bondsburgers gelooft maar in een leven na de dood. De meeste rooms-katholieken houden de paus niet voor onfeilbaar. Zo begint het Duitse weekblad Der Spiegel zijn omslagverhaal van deze week. Het publiceert de resultaten van een onderzoek, waarbij meer dan tweeduizend Duitsers tussen 18 en 70 jaar geëncjueteerd werden. Wereldwijd (Van onze soc.-econ. redactie) TAE Christelijke Emigratie Centrale bestond gisteren precies veertig jaar. Voorzitter Elfferich wijdde in de ledenvergadering hieraan terecht bijzoderne aandacht. Terugblikkend op veertig jaar mag AMERSFOORT Het aantal men zeggen, dat door bemiddeling emigranten heeft het afgelopen van het christelijk emigratiewerk jaar meer dan 10.000 enorm veel is bijgedragen tol het Landen van bestemming vvj slagen van tienduizenden Neder- - - landse emigranten, maar in niet min dere mate is hiermee gewerkt aan een geestelijk-zedelijke beïnvloe ding door de emigranten van het leven in de nieuwe wereld. Het oude Europa ging de jonge we reld bevolken, maar de wijze waar op dit geschiedde was van niet te onderschatten betekenis. Tot op vandaag zijn de invloeden en gelukkig vele goede invloeden merkbaar in de nieuwe landen, die in hun economische en politieke be tekenis Europa in vele gevallen al voorbij gestreefd zijn. Het baanbrekende werk, dat pioniers op dit gebied hebben verricht, is ii dubbele zin van wereldwijde beteke nis geweest. Chr. emigratie: ook ontheemden UTRECHT Ten dienste van de oecumenische raad en in het bijzon- der van de commissie voor sociale zaken van deze raad is een werk- groep Kerk en Ontwikkelingssa menwerking opgericht. Deze werkgroep wil vanuit de ker- i ken de samenleving bewust maken I van de prioriteit, die verleend zou moeten worden aan de samenwerking met de ontwikkelingslanden. In verband daarmee beoogt de werkgroep tevens binnen de kerken j een verantwoorde meningsvorming 1 ten aanzien van het vraagstuk van de ontwikkelingssamenwerking te be vorderen. Voorzitter is prof. dr. H. Linne- mann en secretaris drs. J. P. Pronk te Krimpen aan de lek. Verder maken van de werkgroep j deel uit ds. H. J. Evkelboom, dr. A. Hoogerwerf, drs. A. W. M. Keune, dr. H. M. de Lange. P. Reckman. drs. R. G. van Rossum. prof. dr. J. W. Schoorl, drs. Th. B. J ter Veer mei. j drs. M. A. Thung en drs. J. G. Veld kamp. voornamelijk Canada en Zuid- Afrika. De heer P. C. Elfferich, voorzitter van de Christelijke Emigratie Centrale, deed hier van gisteren mededeling in de algemene ledenvergadering. Hij zag hierin het bewijs, dat de emigratie in ons samenlevingspatroon is ingebed en de emigratie-activi teiten geen hobby zijn van een hand jevol mensen. Kritiek op de emigra tie is verstomd. Degenen, die een be leid op lange termijn voor het emi gratiewerk voorstonden, hebben ge lijk gekregen. Het is geen zaak van impulsen, die men willekeurig kan tegenhouden of oproepen. De C.E.C. bestaat thans veertig jaar. De voorzitter memoreerde na men als T. Cnossen, A. Warnaar, mr. Bouma en prof. Van Schelven. Destijds is juist aangevoeld wat het wereldwijde probleem van de 20ste eeuw zou worden. Bij alle verande ring. meende voorzitter Elfferich. dat goede voorlichting thans nog de kern van het werk uitmaakt. Het totaal aantal meldingen was dit jaar 14.383 (v.j. 12.123), waarvan het aandeel van de C.E.C. 1171 (v.j. 937). Dit betekent een algemene stij ging met 18% pet. en voor de C.E.C. met 20% pet. De ledenvergadering keurde een statutenwijziging goed, volgens welke de taakstelling van de centrale zich niet beperkt tot Nederlandse emi granten, maar ook tot ontheemde buitenlandsen in Nederland (refu gees). De interne organisatie gaat veran deren. Er komen provinciale/regi onale bureaus met commissies van bijstand. Uit deze commissies kunnen leden in het hoofdbestuur worden ge kozen, zodat een democratische doorstroming mogelijk is. De lande lijke organisaties, die lid zijn van de C.E.C., wijzen alle één lid vqn het hoofdbestuur aan; voor het CNV met zijn aangesloten bonden bedraagt dit aantal drie. DS. H. PLOEGER Minder bijbels dan kookboeken Niet nieuw was de conclusie, dat het aantal werkelijk ge lovigen beduidend minder is, dan het aantal kerkleden. (De enquête gaf aan, dat 97 pro cent van de Duitsers gedoopt is, 94 procent lid is van een van de twee grote kerken en 86 procent kerkelijk is ge trouwd.) Maar wel geeft deze enquête nuch tere cijfers, die duidelijk maken, dat het zowel onder protestanten, als on der rooms-katholieken een onzekere zaak is geworden, waar het geloof ophoudt, waar het ongeloof begint en wat eigenlijk geloof is. „Der Spiegel" citeert de 22e vraag van de Heidelberger Catechismus: „Wat is dan een christen nodig te geloven? Al wat ons in het evangelie beloofd wordt, hetwelk ons de artike len van ons algemeen en ongetwijfeld christelijk geloof in een hoofdsom le ren." Die zekerheid is thans, zo schrijft het blad, verdwenen. Achtenzestig procent van de onder vraagden gelooft in God. Verder is er dan 22 procent, dat nog in „een hoger wezen" gelooft. Daarmee komt over een, dat 86 procent op zijn minst af en toe bidt. Maar 64 procent heeft slechts de overtuiging, dat de gebeden der God bereiken. Slechts 48 procent gelooft in een leven na de dood. In het bestaan van de hel gelooft men nog minder (34 procent). Dat verschilt maar weinig (Vai f kerkredactie) NED. HERV. KERK Bedankt voor Goudswaard J Arend- se n te Bunschoten-Spakenburg: voor Rotterdam-Delfshavcn twijkgem Tus sendijken' J W L Koppenhol te Haaften: voor Huizen NH 'vac. J. H Cirkel): N. Kleermaker te Rotterdam. Emeritaat: Ds. J. J. Poot te Woel den heeft om gezondheidsredenen ver vroegd emeritaat aangevraagd. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Gouda 'vac J Hengevelde J G. Kunst te Langley. British Columbia. Canada GEREF. KERKEN (Vrügem.) Bedankt voor Zuidwolde Gr: C. J Breen te Katwijk aan Zee. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Woerden en voor Op- heusden: A. Hoogerland te Werkendam HET Ui;i K li\ I I KOI'A DANDENONG, Australië De ge reformeerden in Australië willen de kerk van Midden-Java gaan helpen. Zij zullen proberen een zendeling te vinden die in het bijzonder ingescha keld kan worden bij het werk onder de studenten. Deze hulp betekent te vens een kleine verlichting voor de gereformeerde hulp uit Nederland aan deze kerk. De Reformed Churches of Austra lia willen al jaren meer actief deel nemen aan het zendingswerk. Een poging om in Australisch Nieuw-Gui- nea te helpen is mislukt, en een po ging om iets te doen voor de Austra- loïden (oorspronkelijke bevolking van dit continent) heeft ook geen blijven de verantwoordelijkheid opgeleverd. In een rapport aan de synode schrijft de eigen zendingsraad dat er al voldoende gedaan wordt op zen- dingsgebied. Wel is er nog behoefte aan onderwijzers en maatschappe lijke werkers voor de/e mensen maar dat is een taak die ook door plaatse lijke gemeenten kan worden aan vaard. In overleg met de zending van de Gereformeerde Kerken werd toen ge dacht aan het zenden van een werker naar Toegoemiljo, 250 kilometer ten zuiden van Palembang op Sumatra. Gebleken is evenwel dat de Kerk van - Midden-Java daar liever een eigen zendeling heen zou willen zenden, om dan zelf iemand te ontvangen die kan helpen rnet liet studentenwerk. Op dit voorstel is de zendingsraad van de Australische gereformeerde ker- 26 pro- Zoals velen geen verwachting heb ben over een leven na dit leven, ge loven ook velen in God, zonder in de goddelijkheid van Christus te gelo ven. In zijn maagdelijke geboorte ge looft 36 procent en in zijn lichame lijke opstanding uit de dood 39 pro cent. Heel merkwaardig, vergeleken met deze percentages, is, dat 49 procent wel gelooft, dat alle mensen van Adam en Eva afstammen, terwijl 51 procent gelooft, dat Jezus op de zee gewandeld heeft. „Der Spiegel" verklaart dit verschil door er op te wijzen, dat veel mensen eerst dan over een dogma nadenken, als het betekenis zou kunnen hebben voor eigen leven, zoals Christus' opstanding. POLITIEK BID' Slechts voor een minderheid is bid den een dagelijkse gewoonte (27 pro cent). Bij protestanten en rooms-ka tholieken is dit percentage respectie velijk 19 en 39, bij meelevende pro testanten en meelevende rooms-ka tholieken respectievelijk 44 en 52. In het algemeen komen trouwens de rooms-katholieken er in deze enquête veel beter af. dan de pro testanten. Dat het christelijk geloof niet beschermt voor bijgeloof, werd dui delijk uit de antwoorden op de vraag, „of ons leven door de stand van de sterren beïnvloed wordt". In alle groepen was het maar iets meer dan de helft (54 procent), die niet in de sterren geloven. KOOKBOEK Een kookboek heeft 81 procent van de Duitsèrs in 'huis. De Bijbel komt met 69 procent op de vierde plaats na atlas en woordenboek. De rooms-katholieken komen hier nau welijks achter 'bij het landelijk ge middelde (63). „Der Spiegel" liet door middel van een computer vaststellen, hoeveel van de ondervraagde protestanten al les geloven, wat de belijdenisbewe ging „Geen ander Evangelie" als mi nimum stelt. Dat bleek maar 1,8 pro cent te zijn. Evenzo bleek maar 9.4 procent van de Duitse rooms-katholieken geheel conform de officiële kerkleer te den ken. Daarmee lijkt dan weer in te genspraak, dat 24 procent zegt, dat de Bijbel Gods Woord en daarom onfeil baar is. Op de vraag, wat men van een ideale kerk verwacht, werden alge meen genoemd: zielszorg en ere dienst, verzorging van armen en be jaarden, doop en huwelijk. Gevraagd, waar de kerk zich niet mee moet bemoeien, antwoordde 85 procent: met de politiek. Niet de geloofscrisis en ook niet de veel gesmade kerkbelasting in Duitsland, maar de politieke activi teiten zijn volgens Der Spiegel de voornaamste reden, waarom de kerk aanhang verliest. De ideale christen ziet men als open, eerlijk, hulpvaardig, barmhar tig, vol naastenliefde. Geloof en kerkgang werden veel minder vaak als zijn eigenschappen genoemd. Als de ideale christen dan voor velen synoniem is met een ,,goed mens", is het dui delijk, dat 69 procent meent, dat men ook zonder kerk een goed christen kan zijn. Deze enquête wijst uit, ongeveer de helft van het Duit-k, se volk dit al in de praktijkL brengt. L (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM De centrale hervormde kerkeraad in Amster dam distantieert zich van een „anti-kerstkapel" die in de hoofdstad is ingericht en waar aan twee hervormde jeugdpredi- kauten meewerken. Tevens wil hij niets weten van een open brief die een groep van Amster damse jongeren wil verspreiden. In die brief wordt aangeraden niet naar de kerstnachtdiensten te gaan, omdat die huichelachtig zouden zijn. De anti-kerstkapel is te vinden op de Oudezijdsvoorburgwal 268 tegen over het Amsterdamse stadhuis. Aan de wanden en op het plafond zijn grote wandschilderingen aangebracht van surrealistische schilders onder leiding van Herman IJsebaert. In (Van kerkredactie) DEN HAAG De Wereld raad van Kei ken heeft zijn leden opgeroepen hulp te bie den aan grote aantallen Chine zen, die bedreigd door de Da- (Van onze kerkredactie) kunnen herdenken?" Voor de vijf vrije dagen, die de werknemers zouden SNEEK De Scheveningse baptistenpredikant gaan verliezen, als ds. Ploegers voorstellen weerklank ds. H. Ploeger wil sanering van de christelijke zullen vinden, heeft hij een oplossing: de maandagen Geen onderscheid meer tussen .,0" „V" hervormden P«ri1* Nice ITanKfort München Zürlch Wtn« -i Innsbröc) Homt MadrM DEN HAAG De Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders specifeert de nieuw ingekomen hervormden op haar lijsten niet langer in „orthodox" en „vrijzinnig". Het moderamen van de generale synode had zich over de O's en de V's tot de directeur van de rijksdienst gewend. Deze heeft nu ge antwoord, dat hij maatregelen heeft genomen, waardoor deze aanduiding van vermeende modaliteit niet meer zal worden geplaatst. feestdagen". Hij stelt voor de paas- en pinksterdagen zijn geen vrije, alge meen erkende christelijke feestdagen meer; de hemelvaart wordt gevierd op de vijfde zondag na de paasdag; de geboorte laatste zondag met het einde van het jaar. In „De Christen", het weekblad van de Unie Baptistengemeenten, schrijft hij, dat de feestdagen getwijfeld zin hebben als herinneringsdagen. „We z< den ze niet graag missen. Ze behoeden de predikers de gemeenten er voor al te eenzijdig te worden." „Maar", zo vervolgt hij, „wat kan de zin zijn van vrije paas- en pinkstermaandagen, van de beide kerst- de eerste zondagen in april, mei, augustus, september t oktober verplichte vrije dagen (vooropgesteld, dat de vakanties vallen in juni en juli). WINST Ds. Ploeger is er van overtuigd, dat de vrije „christe- n Christus wordt herdacht op de lijke feestdagen" op de duur zullen verdwijnen. Hij zou december, zo deze niet samenvalt het een winst achten, als de kerken weer hun best moeten doen. de wereld te prediken, dat Christus gebo ren, gestorven, opgestaan en ten hemel gevaren is, zon der dat daaraan een vrije dag met een bepaalde naam ten grondslag ligt. „Een niet te onderschatten winst zou ook zijn, dat het de wel spoedig afgelopen zou zijn met de er.orme reclame allerlei feestelijke zaken, die juist met pasen. dagen en de hemelvaartsdag? Moeten de dagen na pasen pinksteren en kerst noodzakelijk moeten worde naan- en pinksteren persé vrije dagen zijn? Moet de hemel- geschaft, van minkmantels tot koelkasten, en natuurlijk vaartsdag persé op een donderdag herdacht worden (en niet te vergeten de kersteenden, -kippen, -kalkoenen, in hoeveel kerken worden dan diensten gehouden? En -borrels, -diners, enzovoort. Een verdwijnende roman- hoeveel hemelvaartsdagdiensten hebt u bezocht?)? Zou- tiek zou misschien het Kind in de kribbe weer zicht- den we de geboorte van Jezus niet op een zondag baar maken", aldus ds. Ploeger. jaks uit de binnenlanden van Borneo naar de westkust zijn gevlucht. Duizenden Dajaks de binnenlandbewoners, vroe ger koppensnellers wreken zich op de Chinezen en ook wel op de christenen, omdat Chine se communisten sommige van hun leiders hebben vermoord. De Dajaks reageren zich in een haatcampagne af tegen alle Chinezen. Eerst plunderden ze alleen, maar la ter moordden zij ook. Bewoners van hele dorpen werden afgeslacht. Een blanke zendeling schreef, dat de opstand al eind oktober is begonnen, volgens het blad The Christian. Zwaarden Voor de Dajaks op weg gingen om de Chinezen uit het binnenland te verjagen offerden zij hun heiligen beelden, riepen hun goden aan en gingen op weg naar de plaats Seba- du. Allen hadden rode banden om het hoofd en de polsen en zwaaiden schreeuwend en dansend me* hun lange scherpe zwaarden boven het hoofd. Zwaarden waarmee hun voor vaders koppen hadden gesneld. Wij hebben nu meer ellende gezien dan „in heel onze zendingstijd schrijft de zendeling, over de gruwelijkste taferelen. De centrale regering heeft parachutisten uit Djakarta over laten brengen om een eind te maken aan de onlusten. Nood De Stichting oecumenische hulp" weet te melden, dat 45.000 tot 50.000 vluchtelingen zijn ondergebracht in Pontianak. De overige 350.000 hebben een toevluchtsoord gevonden in an dere kustplaatsen. Tengevolge van deze situatie dreigt een voedselcrisis. Indonesische organisaties, waaronder het Rode Kruis, helpen in een wan hopige poging om tegemoet te komen .plaa.ts.van kersttaferelen zijn gruwe£ •lijke vöorstéllïngen aangebracht verïninkte kinderen. De kapel is ontstaan uit gesprek-'10 ken van de jeugdpredikant ds. G Prast, die godsdienstonderwijs geef: op een middelbare school. Hij kwaiï tot de ontdekking dat op die schoojj1 alle jonge mensen op twee na kerstj diensten en -wijdingen huichelarij vinden. Ds. A. Dronkers jr. steundr' het initiatief om te komen tot anti-kerstspel. In de kapel wordeit bandopnamen ten gehore gebrachtch van het laatste „Vietnamtribunaal'i Het is de bedoeling dat zondagen avond een tot middernacht doorlojtp pende kerslnachtdienst wordt gehoulev den waarin de beide predikanten era ook pastoor F. W. Veelenturf zullei^t voorgaan. BRIEF De open brief die in Amsterdam Haarlem verspreid zal worden in t oplage van 30.000 exemplaren is dertekend door 23 meest jonger mensen. Ook staan cr dc namen ondly van pater Veelenturf, pastoor Josepli Keet, A. J. Koejemans en de gerefor-F. meerde predikant ds. E. H. Nagel' behalve die van de twee hervormde0* jeu gdpredikanten. Tijdens een gesprek met een01 verslaggever van Trouw zei ds. Prasfy dat hij de brief een aardig initiatief" vond. Hij had echter geen toestemjel mmg gegeven om zijn naam aan de^ brief te verbinden. Doel van dez£* brief is „het kerkvolk te attenderen^ op de schrijnende discrepantie tusseifn gedragspatroon van de christenerjit. de christelijke ethiek enerzijds en hef van vandaag anderzijds. In een persbericht zei de centrale hervormde kerkeraad dat hij verontrusting delend over de internal tionale situatie, zich genoodzaakt ge-j— voelt te verklaren zich geheel tfe. distanciëren van de zogenaamde „an-j ti-kerstactie", zoals die door sommi-j gen werd opgezet en eveneens van de open brief inzake het kerstfeest, zoal^ deze dopr een comité werd gesteld". iv Ook de bekende Amsterdamse pre-f' dikant H. A. Visser heeft zich reeds in scherpe bewoordingen uitgelaten! over de actie. Hij noemde de ti-kerstkapel en wat zich daaromjj heen afspeelt „het werk van een letje kwajongens, die van het i gelie niets afweten en een stunt wil-f len uithalen". VN-mandaat vooi Cyprus verlengd i NEW YORK De Veiligheidsraatjei heeft gisteren besloten, het tnandaaL van de VN-vredesmacht op Cyprus met drie maanden te verlengen tot 2Ir maart. Op de betrokken partijen1 wordt een beroep gedaan, pogingen te doen om tot een permanente rege-j ling te komen. aan de steeds groter wordende noodL De voorraden voedsel en medicamen-j ten raken echter uitgeput en spoedig6® dient van buitenaf hulp te worderf geboden. De Stichting Oecumenische Hulp tek Utrecht stelt ook voor deze ramp zijn} gironummer 5261 beschikbaar giften onder vermelding „Kaliman-I tan" Dat laatste is de'nieuwe naam voor het eiland Borneo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2