T(x) .5ommentaar \l ZUID AFRIKA SCHRIKT VAN HOEPLA-AFFAIRE de stad en dokter Moore t ,,Tv vernietigt de zieF' Met „Pinksterdag" toeh op klassieke toer flBEH "WOENSDAG 20 DECEMBER 1967 Discussies yerleden en toekomst kwamen bod in diverse discusies gister- ind op de televisie. De NTS was ■►^iJgoed voor: op Nederland 1 kwam aspect van de concentratiekam- zoals dr. L. de Jong dat v«r- ^^rkte in zijn documentaire De petting ter sprake en op Neder- jd 2 ging het eerst over compu- jonderwijs in de volgende eeuw, daarna over het opzienbarende [JT1 fek van Servan-Schreiber aangaan- 'de Amerikaanse economie, die (ropa dreigt te overvleugelen. J irie interessante gesprekken, elk 1 eigen wijze. Dr. De Jong kreeg ritiek te verduren van de schrijver Hoornik over zijn interpretatie n de Nederlandse tragieken in de rlogskampen, de jongere gespreks- UU^tners wilden de feiten van toen een nieuw licht zien en de schuld- ^tiag spreiden; overal ter wereld ""Hnen immers doden in oorlogen or en bij het beoordelen van de Afitse oorlogsmisdaden vergeet men veel het aandeel dat bepaalde oepen inwoners van de bezette pden daarin hadden. JAMMER Het is jammer, dat deze discussies I zulk een ongunstig uur worden fgezonden: na een lange televisie- ond met reeds andere druk be- poken onderwerpen is het te laat 1 te veel om zich rustig mee te jrdiepen in deze ernstige onder- Ierpen. Levendig, maar niet fel ging het 6 in het schakelprogramma Eido- or, waarbij de auteur Servan (hreiber zich moest verdedigen te- )n een drietal journalisten over in waarschuwingen in het boek Le défi américain". uiteraard zette men hem als Frans- an vast op de houding van De Bulle, dié niet bepaald vlot mee- (erkt aan integratie van goede uropese economie. Wel was men pt eens over het feit dat West- firopa economisch en technisch faahtiger in de verdediging moet )men, hoewel het zich moeilijk- prwoestbare cultuurschatten heeft Broverd. in een groot verleden: karop mag men niet langer teren. BEKLEMMEND Men kon zich bij het luisteren Ut losmaken van de beklemmende ïdachte, dat de geldmacht het be- Jngrijkste doel wordt van de we- Bdsamenleving en dat hiertegen liijnbaar alle ethische en cultu re verworvenheden "'het in een traks volledig technisoh-ingerichte laatsohappij zullen moeten afleg- pn. Een onbehaaglijk toekomst- eeld. 'Intussen vondt de AVRO volop voor uitzending van het met ildoende emoties gespeelde Ame- :aanse stuk „Muiterij op de Caine". in van Duinhoven droeg de voor- :lling in de belangrijke rol van r êrdediger Greenwald en zorgde tij- ens de rechtzitting voor de juiste limax naar het dramatisch hoogte- Unt: de vernietiging van de bejaar- commandant. 1 ,De ware ontknoping daarna kwam lukken minder tot zijn recht en jerd in plaats van een verplette nde apotheose niet meer dan een hthullend aanhangsel van het niet geweldig aansprekende spel. "he Shepherds bij Jiet van Egmond [Piet van Egmond speelt en The nepherds zingen op een HMV- ingspeelplaat, stereo/mono (SCLPH Dat is een geweldige Zo smakeloos, zo sentimenteel iben we nog zelden geestelijke luziek gehoord. Een bewerking van ach-Gounods „Ave Maria". „Jeru- ilem", ..Door de wereld gaat een oord" en enkele opwekkingsliede- n close harmony-stijl: niet om te horen. Toch kunnen The ïepherds zo aardig zingen, de landvaarders en zo. Ir "t k£ Lp 15 (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM ..De jongste storm die in Nederland losbarst te over het verschijnen van een fotomodel op het televisiescherm, slechts gehuld in de karige be dekking van de krant Trouw, be hoort ons hier in Zuid-Afrika an dermaal tot ernstig nadenken te „De Zuid-Afrikaanse regering staat I heden op het standpunt, dat wij er nog niet aan kunnen denken televisie in te voeren. Er zijn nog zoveel be langrijke taken voorhanden, dat wij ons nog niet de weelde van televisie kunnen veroorloven". „Als wij echter uiteindelijk tele visie zullen krijgen, dan duidt het voorval in Nederland ontegenzegge lijk er op, hoe noodzakelijk het is dat stemmen. Laten wij in dit ver- deze hier onder het strengste beheer band gerust de woor4 4"~~ Duitse denker dr. (J. 1?'. von Weizsacker onthouden: „De i atoombom maakt het lichaam dood, maar de televisie vernie- tigt onze ziel". grootste angel te ontnemen de vernietiger van de ziel en het indivi duele bestaan in geval van onbehoor lijk beheer kunnen wij slechts ho pen, dat de tv nooit in Afrika zal komen". daar kan je blote meisjes in christe lijke kranten gekleed op het scherm zien". Een vervelende gedachte, omdat het hier allemaal zo'n vaart niet liep, j al stonden de kranten er vol van. Voor publicisten en program- I ma-makers iets om even over na te denken. Je neemt toch wel een stuk verantwoordelijkheid op je. Hier 1 wordt in een land het al dan niet invoeren van televisie bij voorllch- ting opgehangen aan een stunt van jonge ambitieuze makers van een 50-minutenprogramma dat eenmaal per zes weken bij wijze van angstig-omstreden experiment op de buis komt. Deze zeer duidelijke taal lezen we in het Zuidafrikaanse dagblad „Die Vaderland" en dat doet een beetje zeer. Het leert ons in de eerste plaats, hoe scherp er ook in het verre buitenland wordt gereageerd op de Hilversumse spektakels, maar boven dien, hoe beschadigd berichten over landen en zeeën aankomen en hoe voorzichtig wij dus moeten zijn met blindelings critiseren van wat wij van ver vernemen. Wij geloven niet, dat de blote Phil Bloom direct zielen heeft vernietigd met haar onbenullige verschijning op het scherm, waarbij het zelfs nog „onthullender" toeging dan „Die Va derland" ooit heeft vernomen. Tenslotte is de opname met de edi tie van Trouw overgemaakt, maar de nu „anonieme" krant diende slechts als tijdelijke bedekking. Goed, dat men dit in Zuid-Afrika niet heeft gehoord, dan zou het oordeel in de krant nog scherper zijn geweest. Toch heeft deze affaire in Zuid- Afrika een opmerkelijke staart gehad, want „Die Vaderland" trekt er lering uit voor zijn lezers. Het artikel gaat verder: De schrijver van het artikel somt vervolgens een aantal argumenten ten voordele van wat men in Zuid- Afrika ook noemt „de beeldradio", want daarvoor is hij niet blind. Tele visie zou wel fijn zijn, concludeert hij, maarAlleen als wij ervan verzekerd zijn dat de negatieve en af brekende machten, die aan de beeld radio zijn gekoppeld behoorlijk ge- - temd en in bedwang kunnen worden j doorgaan gehouden, kunnen wij beginnen te denken aan het instellen van zo'n communicatiedienst". Dat hebben de abonnees van „Die Vaderland" tc lezen gekregen. Zij hebben onder elkaar gezegd: „Een mooie toestand daar in Nederland, Een onmogelijke zaak, zeggen wij van hier uit dan weer even gemakke lijk als de redacteur die in „Die Va derland" zo'n stelling met zielenver nietiging en al aandurft. Een sensa tieverhaal daar, een sensatieverhaal hier. Een fraaie indruk hebben we in Zuid-Afrika niet gemaakt, maar de al te krasse krantentaal hebben we niet helemaal verdiend. O VPRO, die zo geprononceerd wil „culturele roep", let op Uw saecken nodig eens een paar Zuidafrikaanse jour nalisten uit voor een avondje „We reld op wielen", „Jeugdconcert" of Simon met zijn oude draaidoos! Mis schien slaat Ton Hasebos met zijn „Kabouter Kandelaar" daarbij ook geen slecht figuur. Heerlijk voor de fans en wie rekent zich daartoe niet? is een nieuwe foto van Toon Hermans, waar mee hij u voor zaterdag a.s. zijn complete show „Tien Tcfon" belooft en daarmee (via de AVRO) kijkgenoe- gens van 9 tot 11.25 uur Behalve nieuwe nummers zult u ook enige oude be kende horen, zoals „Sien laat eens zien", en „Méditer- rannée", „Balonnetjes" en „Die ogen". Misschien is hei meeste voor u niet meer nieuw, maar met Toon kan kan men zich lang en goed amuseren. Als zijn assistente ziet u Sally Side en natuurlijk is zijn pianist Govert van Oest weer in het muziekensem- ble, om bij elke grap van Toon in lachen uit te barsten, als het moet zelfs honderdmaal in één voorstelling: „En een het ook nog steeds", beweert Govert. Kerstfeest in eigen tijd (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het programma van kerstliederen dat de NTS op de middag van Eerste Kerstdag in kleur uitzendt, krijgt een speciaal karakter: men wil de betekenis van "het feest plaatsen in de eigen tijd. De musico loog G. van Ravenzwaay heeft in op dracht van de NTS hiervoor veel ou de liederen opgespoord en daarmee een schat aan cultuur-historisch ma teriaal van blijvende waarde blootge legd. Üit vroege liederen, maar ook uit schilderwerken blijkt, dat het Kerst gebeuren tot voor een eeuw geleden, altijd werd aangepast aan het le ven- van-alledag: eigen tijd en le vensstijl werden erin verwerkt. Het liederenprogramma ..Welkom" wil dit opnieuw doen en het verhaal van de geboorte en de betekenis daarvan voor de mensheid in directe zin aanpassen bij de huidige samen leving. Camera's hebben daarom ge draaid bij de hoogovens, in een olie raffinaderij en een vliegtuigfabriek, maar er is ook illustratie van de zang aangewend door het filmen van wer ken uit de Vlaamse en Nederlandse schildersscholen. Koren en solisten zullen de liede ren ten gehore brengen, zoals wij u reeds meldden. Kleuren-reportage Vietnam-kinderen (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De toestand van gewonde, ontheemde en verweesde kinderen in Vietnam vormt het on derwerp voor een reportage in kleur, die de VARA-televisie vrijdagavond a.s. tussen 8.20 en 8.50 uur in „Achter het nieuws" zal uitzenden. Een team. bestaande uit Koos Postema. Ben Eikerbout en Frans Verhey is enige weken in dit door oorlog verscheurde land geweest en heeft daar tragische dingen ontdekt. Een vrolijke reportage mag men niet verwachten, al zal zij kleurig zijn. Moeders wil onaantastbaar HOOFDPIJN? Wèg pijn... Als u VS WITTE KRUIS poeders kiest! (Van e e radio en tv-redactie) HILVERSUM „Vijf minuten, het I kan niet langer", zegt Mia Smelt, j gauw even tussen twee programma's een kopje koffie pikkend in de canti- ne van de KRO. „er zit iemand op me te wachten voor een bespreking en om half 12 gaat het bejaardenpro gramma er uit.." „Ja hè, we zijn deze weken wél op de klassieke toer! Prachtige muziek vragen die logopedisten aan. Het treft echt in de adventstijd. Die „Pinksterdag"? O ja, die heb ik ook .gedraaid... nee, meneer Van Doorn 1 heeft mij dat nooit verboden, "hoor. Moeders wil is wet en onaantast- j baar." Even na achten reed ze haar gara ge uit, om half negen zat ze aan de microfoon tot 10 uur. „Moederswil" gaat nu al 17 jaar lang „levend" uit. Nooit op de band. Ze heeft dadelijk een bespreking over een komend pro gramma, dan een korte conferentie, om 11.30 uur is ze er bij als Fons Disch haar bejaardenprogramma presenteert, daarna gaat ze „ergens in een van de studio's" gesprekken die ze voor „Moeders wil" hier en daar in het land maakte, monteren, dan is er vergadering met de pro grammaleiding... en ja, daarmee is de maandag schoon op. Nee, tijd voor thuis koffiedrinken is er niet en tijd voor een praatje met een journalist eigenlijk evenmin. Mia Smelt, met een ingeworteld programma dat nog altijd de hoogste cijfers van de luisterdichtheid haalt, die het klaarspeelt driemaal per week 's morgens in de meest kwetsbare huishoudelijke uren mil joenen vrouwen (en duizenden in k un auto rijdende mannen) aan de radio te kluisteren, gedraagt zich ten opzichte van „Moeders wil" volko men autonoom en met een ontwape nende oprechte durf. Zij kiest haar befaamde „beroepen- groepen" met charmante variatie en maakt al dat streven naar „be langstelling voor elkaar" nog waar ook. Of zij zich nu met loodgieters, artsen, fruittelers of kinderbescher mers occupeert, zij fixeert haar eigen televisie vanavond Nederland L NTS: 18.55 Plpo cloi Jour Dorus. 21.35 Akkoord (ver- 21.50 Trammelant in en aan de Hor. radlofeult- 22.15 Country en ern muziek. 22.30 Nieuws. Actualiteiten. 22.55 Mo- sP<j derne muziek (gr.) 23.20 Radio Magazine. 23.55-24.00 m. NCRV: /eerpraatje. NRU: 19.00 Lezing over „Doping" voor studenten. 19.45 Pianorecital. 20.00 Tsjechisch Phllharmo- nlsch orkest en solisten (opn.) 21.35 Wat Is er van onze idea len geworden: gesprekken. 21.50 Franse chansons. 22.05 Spiegel van België. NVSH: 22.20 Sextant. 22.30 Nieuws. 22.40 X. een sprong ln het duister. 23.55-24.00 Nieuws. STER: 19.03 Reclame. NTS: 19.07 Schateiland. vervolgver haal voor de Jeugd. 19.32 Pa norama van het wereldgebeu ren. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal en weero- verzlcht. STER: 20.16 Reclame. NTS: 20.20 Uitzending van de VVD. 20.30 Uitzending Stich ting Socutera. 20.35 Elfsteden tocht of geen elfstedentocht, gesprekken. 21.00 (Jongens ln leer), speelfilm. (Rijkskeuring: 18 Jaar). 22.40 Journaal. 22.45-23.00 Openbaar Kunstbe- Nederland II. NTS: 18.55 Pl po de clown. 19.00 Journaal. VARA: 19.03 Coronation Street, TV-feuilleton. NTS: 50 nn Journaal STER: 20.1« Rp. .20 Achtl j Ind hoogvlakten. 21.0 20.45 Indi ten. rei Yin Yar 21.45 De en hun Nederlands progr. kanal 8.55 Zandmannetje. 19.00 Ge- weerber. 20.00 Nws. knipt. 19. ded. en 20.25 Taalquiz. 20.55 Panori 22.05 Gastprogr.: Het vrije woord: Het Vermeylenfonds. (7.30 Nieuws. .dualiteiten; 7.55 Overwe- Nleuws). 8.30 Voor de Marktberlch- tU: 10.00 lezing. Nieuws. 11.02 Voor de zieken. NCRV: 12.00 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 12.27 Me- zending. NRU: 15.30 Banden den. 16.25 Lichte i 7.45 Sport. 18.01 NRU: KRO: 13.00 Nieuws. 13.02 Actu aliteiten 13.07 Knaimuzlek. 14.00 Nieuws. 14,02 Netty Kosenfeld. 15.00 Nieuws. IS 02 Where the action ts. 1600 Nieuws. 16.02 10 Platenshow 17.00 Nieuws. 17 02 Actualitei ten. 17.07-18.00 Verzoekplaten- TELE VISIE morgen interessen in die arbeidsterreinen volledig op haar brede luisterpubliek. Mét het genre van de aangevraagde muziek. Als Mia zegt: „Nu heeft deze luisteraarster toch wel een bijzonder mooie plaat aangevraagd", dan mag dat een stuk klassiek zijn en dan wordt daar even gul van genoten als van de lichte plaatjes, die de huisvrouwen 's morgens wel graag horen. Klachten dat deze weken het pro gramma bijna helemaal „op de klas sieke toer" gaat? „Helemaal niet," zegt Mia. „niet één. We genieten er gewoon allemaal samen van en tegen het einde gaan er best een paar vrolijke plaatjes mee, als ze tenminste zijn aange vraagd. Door de jaren heen respecte ren we eikaars smaak en wensen, dat is de kern en de betekenis van mijn hele programma. Ik ben er wel eens verbaasd over, dat ik nooit in die richting aanmerkingen krijg. Ach ja. er is altijd wel eens iemand ontevre den. Ik ontvang af en toe wel eens een anoniem briefje waarin heel on vriendelijk staat of ik nou eens wil ophouden... maar welk programma ontkomt daaraan? Nee, daarover maak ik me niet naar, hoor." „Maar nu ging vanmorgen die „Mooie Pinksterdag" toch op de draaitafel, en dat na alle toestanden die er over zijn geweest...?" „Ja hoor eens, er wordt 'heel veel naar gevraagd. Dus geef ik het af en toe. Welnee, er is geen verbod voor, bij mij niet tenminste. Na vijf kwar tier klassieke muziek was het een leuke afwisseling. Mijn „moeders" willen het horen, zij vinden het mooi en treffend en ikzelf vind het zo re- eel, dat ik me niet kan voorstellen dat ze er door geschokt zullen wor den". In „Moeders wil" kan alles, 't Is maar, dat U het weet. Daarom mag die rubriek 17 jaar oud zijn, ze blijft springlevend en vol verrassingen. Gevarieerd van muziek, rijk aan in formatie En taboes voor „moeders"? „Nauwelijks", zegt Mia. „ik hoef de wensen bijna nooit geweld aan te doen, de luisteraarsters voelen zelf wel aan, wat in dit programma past en dat is gelukkig heel veel." VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 NTS 7.07 uur Schateiland voor de jeugd, daarna Panoramiek. 8.35 uur Elfstedentocht of niet. 9.00 uur Jongens in leer (film). 10.45 uur De Cobra-groep in Openbaar kunstbezit. Nederland 2 VARA 7.03 uur Gewone mensen in hun gewone doen in Coronation Street. 8.45 uur Indianen van de hoogvlakten (documentaire;. 9.00 uur Yin Yang. 9.45 uur Verkenning in wetenschap. Tweede deel: biologie en samenleving. VANAVOND TE HOREN Hilversum 1 VARA r Metropole Orkest met zang van Audrey Kirby. r Over, door en met schrijfster Margo Minco. r Kabaret van Dorus. r Dingen van de dag. r Han Bennink in Jazz Magazine. Hilversum 2 NRU r Wilhelm Backhaus speelt Brahms, r Salzburger Festspiele '67. r Franse chansons. r Sextant, het programma van de NVSH. </o»r ff at hét Y tutti ff 134 David veronderstelde wel dat zij het zich aantrok, want zij werd mager en gedroeg zich stijver dan ooit. Sinds het onverwachte bezoek van de inspecteurs keek zij alsof zij voortdurend een ramp verwachtte: het was aan haar korte knikjes te zien en het zenuwachtige opkijken bij elk onver wacht gelujd. Als David haar zag opstaan bij haar bureau als er een vreemde de voordeur opende, moest hij altijd denken aan het schilderij van Edith Cavell die haar beulen ontmoet. In een versleten, stervend menselijk lichaam had Davia soms een verbazingwekkende hang naar leven opgemerkt. Met dezelfde koppigheid ging men te werk met mevrouw Hurdock. David was er verbaasd over dat iedereen zo goed wist wat hem te doen stond en nu pas merkte hij over welk fijn mechanisme dokter Moore zijn scepter zwaaide. Mevrouw Hurdock lag nu in de torenkamer, grotendeel» op kosten van Moore. Afvoerbuisjes staken uit aaar lichaam, zij was meer dood dan levend, maar ze kreeg de beste verpleging die mogelijk was. En David wist dat er een kleis hoopje op herstel was. David overdacht dit alles toen hij door de sneeuw stapte. De wind was mild en terwijl hij liep maakte hij de knopen van zijn bontjas los en haalde adem met diepe teugen. Overal smolten de ijskegels die aan de kanten van de daken hingen. D-3 valende druppels maakten zacht nadrukkelijke geluiden die hij prettig vond en hij vond het ook prettig bagger onder zijn schoenen te voelen. Een man in eengeruit jasje, met een heleboel werkemmers in zijn handen riep vrolijk naar hem: „Ha dokter." Toen hij voorbij de ijzerwin kel liep, zag hij dat de ski's die heel de winter in de etalage hadden gelegen, vervangen waren door bussen verf en borstels, die meer in overeenstemming met het seizoen wa ren. Op de hoek van de straat ontdekte hij aan de overkant, waar het grasveld begon, de brede rug van een vrouw die hij herkende als Ianthe Norton. Zij zag er omvangrijk uit in haar dikke grijze jas met haar bruine wollen sjaal over het haar geknoopt. Zij stond voor een grote kartonnen thermo meter met rood „kwik" en de woorden Gezondheidscentrum van Haddon erboven. De belangstelling was tot zijn verba zing bijzoner groot. Het oude huis waar het gezondheidscen trum in gevestigd zou worden, was al gekocht, tenminste er ruste een hypotheek op die bijna even groot was als de koopsom, hetgeen een optimistische kijk op de toekomst verried. Dit optimisme greep om zich heen, maar leek nau welijks verantwoord. Waren er dan doktoren voor? Ladd had geweigerd zijn eigen onderzoekruimte die aan zijn hui» vast gebouwd was, te verlaten. En als het ziekenhuis opge heven werd. en daar zag het wel naar uit, dan zouden Perkins, noch hij naar het gezondheidscentrum overstappen. Moore alleen misschien, wellicht wisten ze Ted Barlow te strikken. David vond May nogal rechtop in de kussens. Rekeningen voor het gezondheidscentrum lagen overal om haar heen. Toen zij hem zag, lachte zij stralend naar hem. „O, David", zei ze. „Ik ben zo blij dat je gekomen bent." Ze ging direct de papieren bij elkaar zoeken. Hij keek naar haar terwijl hij zijn jas en laarzen uitdeed. Hij liep op haar toe en zei nors: „Geef me die ellendige papieren!" Op haar mopperend, verzamelde hij ze, legde ze op een stoel die vlakbij stond, en ging op het bed naast haar zitten. Zij schoof een beetje opzij: „David wat is er aan de hand?" „Ik moet met je praten. Dit duurt al lang genoeg.' „Wat is er? Waar heb je het over. Je kijkt zo kwaad." „Kwaad!" Hij greep haar hand en hield die tussen zijn handen geklemd. Haar ogen, eerlijk en ernstig, waren op zijn gezicht gericht. Plotseling trok zij haar hand terug. Zij schudde heftig haar hoofd. „Nee, David, nee." „Je weet niet eens wat ik wil zeggen, May. Ik praat niet als dokter. Ik geloof dat we elkaar heel wat nader zijn gekomen. Is dat waar." „Dan, Mav, lieveling... Mag ik het eerlijk zeggen? Ik houd van je. Ik wil met je tróuwen." „Denk maar niet dat ik niet over ons heb nagedacht... David, maar zulke gevoelens moet je niet voor me koeste ren." „Maar waarom niet?" „Ik wil er niet over praten. Alsjeblieft, David." „Maar het heeft ge zin. We houden van elkaar. Wat je te doen hebt, is simpel. Zorg dat het been behandeldwordt, dan kun je een normaal leven leiden. Is dat zo veel gevraagd als het ons allebei gelukkig maakt?" „David, nee. Vraag het me alsjeblieft niet Ik ben zo bang voor een oeeratie. Ik kan het niet ik kom er niet door.'' „Maar je hoeft nergens bang voor te zijn. Het ishelemaal geen ongebruikelijke operatie meer. Het is zelfs niet moeilijk voor een chirurg die in vaatchirurgie geoefend is.. .Mav, lieveling..." Hij sloeg zijn armen om haar heen en drukte haar tegen ^h ^an^Zij begroef haar gezicht in zijn schouder en hij voelde haar lichaam verstijven. (Wordt vervolgd) Kitty. Straal-kat kat uit d« Franse plaats Pompadour, zit bij het kattebrood neer, zij heeft nergens meer zin in. De katers in de buurt kijken haar niet meer aan, zij is lucht voor hen, terwijl voordat zij vol brandwon den zat Vorige week was zij zo geschrokken van een straaljager die de geluidsbarrière brak, dat zij in een gloeiend hete soepterrien sprong.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 13