VAKOPLEIDING
AAN DE
HUISVROUW
Enquêtr
over Z
P
Duitse
vrouw
BLAD ZIJ
Diamant uit
grafiet
Mevrouw Coppoolse-
Baars geeft
Belangstelling voor
textieletiket groeit
Pas op met alcohol
tijdens feestdagen
dialoog
ZATERDAG 9 DECEMBER
TETS voor iemand willen
"1 doen of iets voor iemand
willen laten, dat zijn de
grondslagen voor goede ma
nieren", zegt mevrouw B. J.
Coppoolse-Baars, lerares bij
de Stichting Huishoudelijke
«n Gezinsvoorlichting in haar
gezellige flat in Vlaardingen.
„Tot goede manieren hoort
netheid. Vriendelijk zijn is
iets anders dan uitsloverig
mijn. Wij moeten ons wel uit
sloven om extra ons best te
doen, ons te beheersen,"
Daar zit ze dan. levendige
vrouw, keurig gekleed en gekapt,
haar dochtertje krijgt en passant
alle aandacht die ze vraagt en
verdwijnt op tijd onder de hoog-
teaon en In bed. Mevrouw Cop-
poolae plaagt haar man. de boe
kenwurm; ze heeft voortreffe
lijke koffie en is een volmaakte
gastvrouw.
Toch is dit vraaggesprek min
of meer onverwacht, ze heeft bo
vendien deze morgen én middag
lessen gegeven aan huisvrouwen
in koken en bakken. „Eén uur les,
daarin moeten de mensen nog
binnenkomen en weggaan dus er
blijven vijftig minuten over. Ik
laat ze allemaal om me heen
staan. Het ging enig en de dames
waren enthousiast. Zoals we
vroeger met de armoe leerden le
ven, leren we nu met welvaart
omgaan.
Fantasie
Velen kennen b.v. het bereiden
van champignons nog niet. Kant
en klaar kopen is makkelijk. Ik
zeg altijd: gebruik uw fantasie in
de keuken! Een goed gesitueerde
huisvrouw leerlinge op onze
cursussen, vertelde me laatst dat
ie van restjes een leuke maaltijd
klaar kan maken. Dét was het
mooiste compliment dat zij me
geven kon!"
Vriendelijk zijn en om de an-
itjer denken zijn bij mevrouw
Coppoolse geen loze woorden.
Vandaar dat haar lessen zo'n
succes hebben bij collega-
huisvrouwen die nog lang niet
uitgeleerd zijn in hun vak.
Gebrek
Ongeveer veertig procent van
de wereldproduktie van diamant
komt tot stand langs synthetische
weg. U behoeft uw kostbare dia
manten sieraad echter niet met
argwaan te bekijken, want de
juwelier kan met „kunst" dia
mant niets beginnen. Syntetische
diamant is uitsluitend voor in
dustriële doeleinden geschikt.
Stoffen veranderen onder zeer
hoge druk. Diamant bestaat uit
chemisch zuivere koolstof,
als grafiet. De atomen zijn echter
op verschillende wijze gerang
schikt: bij grafiet in zeshoeken,
bij diamant in een vierhoekige
structuur. Onder zeer hoge druk
(een hogedrukpers met 60.000 at
mosfeer) verlaten de koolatomen
de zeshoek van grafiet en vormen
een vierhoek-structuur. Zo ver
andert men zacht, donker grafiet
in harde, schitterende diamant,
dankzij hun gelijkluidende oor
sprong. namelijk koolstof.
Door dit procédé kreeg men
plotseling inzicht in de ontstaans
geschiedenis van verschillende
steensoorten in de aardkorst, als
men weet onder welke enorme
druk ze tot stand zijn gekomen.
Kostbare boringen van een inter-
nationaal onderzoek naar de aard
korst zouden overbodig zijn.
ER
- -.--'oorstelbaar ge
brek geleden doir gezin-
de jaren dertig. Steun
de huisvrouwen Voorlichting toen en nu
kwam in 1935 van
regeringswege tot
stand. De grote nood werkte
stimulerend. De voeling was
eenzijdig, kleren- en linnen
kasten waren leeg, soms had
een gezin geen borden en pe-
bruikte in plaats daarvan
deksels van jamblikken'
Bij tientallen kwamen de
huismoeders naar da lessen.
Ze namen hun petroleumstel
len en pannen mee. In '37
werd een matrassencursus in
gevoerd. Op vijf manieren
had men uitgeprobeerd hoe
het kon. Een zak van onge
bleekte katoen gevuld met
hooi in de lengte tweemaal
doorgestikt of: een couran
tendeken op dezelfde manier
vervaardigd maar die ritselde
zo... En plattelandsbewoners
hadden eerder stro dan kran
ten!
Dit werd het: hooi uitplui
zen. los instoppen en de zak
op kleine afstanden doorrijgen
zodat de vulling niet ging
schuiven; warm en licht, deze
deken.
Van de gezinnen „zonder
grond" was slechts 35 pet. vol
doende gevoed.
Nu beweegt de voorlichting
aan de huisvrouw zich op
welvaartsniveau. Velen gaan
naar 't buitenland, krijgen
door de kinderen bezoek uil
een ander milieu, en willen
zich graag aanpassen.
De huisvrouw moet veel
zelf doen. en ook daar helpt
de Huishoudelijke en Ge
zinsvoorlichting een handje
zoals uit bijgaand gesprek met
een der leraressen van het
eerste uur blijkt.
i maken(onna 1937)
als twintigjarige voorlich
ting te geven op het platteland.
,'t Was bitter nodig. Er heerste
zorg en gebrek en de huisvrou
wen hadden nauwelijks s.holing
ontvangen. Huishoudscholen wa
ren er voor rijke boerendochters;
arbeidersmeisjes moesten na de
lagere school al meteen aan de
slag. Er bleek een ontstellend ge
brek aan inzicht en kennis.
Een smakelijke stamppot be
reiden, een ei bakken, beslag of
jus maken, chocolademelk koken
moest zelfs nog geleerd wor
den. Er bestond veel animo voor
het maken van dekens en ma
trassen, en het vermaken van
kleding. We leerden ook wat je
kon doen met de door de rege
ring beschikbaar gestelde marga
rine en vlees in blik; dat rode
kool niet een halve dag behoeft
te koken, het verwerken van de
slacht; zieken- en kindervoeding,
kortom alle voorlichting op tech
nisch-huishoudelijk terrein.
Ik heb het meest geleerd van
de mensen, van hun moeilijkhe
den; we leerden tevreden te zijn
met het beschikbare, en we
maakten er iets van." Na haar
huwelijk in 1950 kwam ze al
gauw weer bij de Huishoudelijke
Voorlichting terecht, nu in de
stad. De lessen van heden zijn op
de verhoogde levensstandaard af
gestemd. Hoe kun je thuis een
diner geven (het kan!) uit de cur
sus Gast en gastvrouw; maar ook
hoe knap ik schoenen op of be
hang de kamer (uit de cursus
Kleine karweitjes).
gasten leggen. Zorg er anderzijds voor het bedankje. Kleding
voor dat kinderen niet tekort aan van veel belang.^ Denk i
aandacht krijgen want dan wor
den ze vervelend.
Klaar staan
Merrouu. B. J C.oppoolse-Boats
goede gast in dat geval? Hoe pro
beert u het een logé zo prettig
mogelijk te maken? Welke ver
plichtingen heeft een gast voor en
na de logeerpartij? Op de eerste
vraag komt altijd wel het prak
tische advies: nog iets lekkers
aanbieden.
Planning
Een goede gastvrouw vraagt
zich af: waarmee doe ik mijn
logé nu eens plezier? Uitstapjes?
Niet te zeggen. Klaar staan voor
de ander zou een deel van ons
christenzijn in de praktijk moe
ten zijn. Een goede gast brengt
iets mee voor de gastvrouw. Dat
kan in de loop van de dag gege
ven worden. Het hoeft niet altijd
een snoepje voor de kinderen te
zijn! Een gastheer ontvangt niets,
wel heeft hij de verplichting het
gesprek gaande te houden als de
gastvrouw even weg is. Hij zorgt
voor de dranken. Eerst zelf een
scheutje in zijn glas en proeven
of het goed is. dan de gasten
inschenken.
Het „voorstellen" blijkt nog
een groot probleem. Bloemen ge
kregen? Kaartje eraf doen al
thans op verjaardagen; bij een
receptie is het iets anders. Het
kaartje kan onder de vaas gelegd
worden als geheugensteuntje
wie men op visite komt. De gast
behoort niet chiquer gekleed te
gaan dan de gastvrouw.
Hoe kun je een stralende gast
vrouw zijn als je het huishouden
alleen doet en niet sterk bent?
Een raad uit de praktijk van me
vrouw Coppoolse: jdenk aan ei
gen vermogens! Wees in de
eerste plaats een goede gast
vrouw. Laat dat ramen-zemen
en grote-beurt-geven even rus
ten. Als het maar opgeruimd
en gezellig is. Wees beweeglijk)
Heb een plan in uw hoofd, maar
houdt er niet per se aan vast.
Tenslotte: leer kinderen van
jongsaf aan zich rustig bewegen
en vertrouw erop dat ze veel
kunnen* Het leeuwedeel bij be
zoek komt voor 99 pet op de
gastvrouw. De gastheer is alleen
maar blij met bezoek, dan be
hoeft hij niet af te drogen..."
Met tips van deze doorknede
gastvrouw wensen we u een
prettige feestmaand, want ieder
is wel één keer gast of gastvrouw.
Als het goed is hebt u zo
om en nabij tien goederen in
huis die getooid zijn met het
nuttige textiel-etiket. Ons
land telt namelijk 3^ mil
joen gezinnen en in het afge
lopen jaar werden 35 mil
joen wasetiketten aan de
verwerkende industrie afge
leverd, 40 meer dan het
jaar daarvoor.
Daaronder bevond zich een be
langrijk aantal etiketten van
wevers en vezelfabrikanten.
Naast hun handelsmerk brach
ten zij nu de was-s^r
Lezingen
Over het thema Gast en gast
vrouw houdt mevrouw Coppoolse
lezingen voor vrouwenverenigin
gen. Ze deelt daarna discussie
vragen uit die per groep bespro
ken worden. Ze vraagt: „wat doet
een gastvrouw wanneer een
woordenwisseling tussen gasten
te heftig wordt? Wat doet een
Woordenwisseling? Discussie
over kerk of politiek? Best, maar
geen ruzietoon. De gast moet we
ten, wanneer men met een
discussie moet ophouden. Vraag
een logé of een kruik, dan wel
een kopje thee op bed. gewenst
zijn. Gasten dienen om het gezin
te denken. Ieder moet op tijd
naar school en werk, het gezin
moet doordraaien.
De huisvrouw doet er goed aan
tevoren het menu vast te stellen
en schotels klaar te hebben. Met
planning kom je al een heel
eind", zegt mevrouw Coppoolse.
„Ik heb van de VVV een boekje
aanvraagd, Historische wandelin
gen in en om Vlaardingen.
'k Heb nooit zélf die wandelingen
gemaakt maar gasten stellen het
bijzonder op prijs.
Een goede gast moet zichzelf
bezig kunnen houden. Een hand
werkje meenemen of een boeiend
boek is een goed idee. Laat kin
deren niet teveel beslag op de
Bont om kleren
op te fleuren
Bont is in. Voelt u voor een
combinatie van bontkraag met
bontmuts, of randen langs de
mouwen van uw mantel? In
warenhuizen zijn hoedenvormen
te koop die u kunt bekleden,
zelfs pet-vormen voor de jonge
re vrouw; het klepje met satijn
bekleden staat chic.
U kunt ook twee zelfde bont
kragen kopen, de één heel voor
zichtig aan de achterkant met
een scheermes in de lengte in
tweeën snyden: ziedaar twee bij
passende manchetten.
We zagen ook geverfd konijne-
hont per meter, kleur oranje
daarmee kan een saaie winter-
coat van de teener opgevrolijkt
worden.
Een borreltje tijdens de feest
dagen hoort er voor velen zo echt
bij. Het is ook gezellig, maar
houdt u er rekening mee dat al
cohol en verkeer eikaars
aartsvijanden zijn?
U kunt natuurlijk wel een
glaasje drinken, als u de tijd er
maar voor neemt de alcohol te
laten verbranden. Dit ver narden
houdt in dat de alcohol uiteinde
lijk omgezet wordt in koolzuur en
water, hetgeen veel langer duurt
dan men over het algemeen
denkt.
Per uur kan ongeveer vijftien
gram alcohol verbrand worden.
Dat wil dus zeggen dat na een
glaasje wijn. jenever, sherry of
bier u minstens één uur dient te
wachten voor u achter het stuur
kruipt. Nemen wij nu dat u als
aperitief twee glazen sherry
drinkt en aan de maaltijd twee
glazen wijn, dan houdt dit in dat
er zich vijftig a zestig gram alco
hol in uw bloed bevindt en dei
betekent weer dat pas na vier
uur alle alcohol uit het bloed
verdwenen is. Het verbran
dingsproces kan op geen enkele
manier versneld worden.
Ook het kopje koffie, dat nog
al eens als een remedie wordt
gezien kan het alcoholgehalte
van uw bloed niet verlagen.
Dik
Wiaf tl ook dat alcohol een indi
rect dikmakende werking heeft?
Het neemt de plaats in van ande
re energiebronnen. Dat wil dus
zeggen dat er minder gebruikt
wordt van de energie geleverd
door de koolhydraten en vetten
uit de voeding, wanneer men al
cohol heeft gedronken.
Het overschot aan energie
wordt als reserve in de vorm van
vet in het lichaam vastgelegd. U
weet wel dat alcohol op een lege
maag niet goed „valt". Eiwit- en
vetrijke versnaperingen geven
een gevulde maag. waardoor de
alcohol minder snel in het bloed
wordt opgenomen. Hieruit volgt
dus dat men én extra calorieën
nuttigt in de vorm van alcohol én
in de vorm van versnaperingen
die er rijkelijk bij gepresenteerd
worden. Het resultaat is overbe
kend: in januari nemen veel da
mes zich heilig voor niets maar
dan ook niets meer te snoepen!
Zou daarom die januari-maand zo
saai zijn?
Vruchtensap
We zeiden het al: helemaal
niets gebruiken is tijdens de
feestdagen ook niet gezellig. De
bekende warme bisschopswijn
zou u niet graag missen. Maar
kent u ook de variatie waarbij in
plaats van wijn vruchtesap ge
bruikt wordt? Hiervoor word een
citroenschilletje, kruidnagel en
een stukje pijpkaneel afgetrok
ken in een beetje water, dat later
aangevuld wordt met vruchtesap.
VOALS te voorzien was
krijgt de heer S. te R.
heel wat reacties op zijn me
ning over de huisvrouw.
Mevrouw D. te N. zegt bijv.:
„Die mijnheer S. heeft het
misschien erg getroffen met
zo'n vrouw maar ik kan zo
veel deugden niet opbrengen.
Mijn man verlangt zoveel ook
niet, gelukkig! Ik weet wel
wat er zo voor een huishou
ding komt kijken, ik heb tien
kinderen. Omdat mijn oudste
dochter thuis helpt, kan ik er
eens tussenuit, daar knap je
beslist van op. De heer S. wil
dat de huisvrouw altijd thuis
moet blijven, maar die tijd is
volgens mij voorbij."
En mevrouw U. te Z. vindt:
„Wat heeft de heer S. een no
ten op zijn zang. Ik weet niet
of hij getrouwd is, zo niet dan
mag hij wel een lantaarntje
nemen om zo'n vrouw te zoe
ken. Nee, geef mij dan dhr. E.
te H. maar! Die weet wat een
huisvrouw te doen heeft. Onze
kinderen zijn nu allemaal ge
trouwd. maar mijn man staat
nog altijd klaar om een hand
je te helpen in de huishou
ding. En dat hoort toch ook
Een vrouw is er wel als
hulpe tegenover de man. maar
niet als een sloofje. Ik heb de
kinderen al vroeg geleerd mee
te helpen, ook de jongens. Nu
doen zij dat ook bij hun eigen
vrouwen, ze zijn daar niet
minder om. nee ik waardeer
dat."
Dus moeders, niet alleen uw
dochters maar ook uw zonen
opvoeden in huishoudelijke
zaken, uw schoondochters zul
len u er dankbaar om zijn!
Egoïstisch
„De heer S. is mijns inziens
erg egoïstisch" zegt mevrouw
B. te S. ..Alles wat hij op
noemt ls in belang van hem
zelf. Heeft hij zijn vrouw uit
liefde getrouwd of alleen om
onder dak te zijn wat zijn
wensen betreft? Ik ben een
werkende vrouw, we hebben
geen kinderen, en het
huishouden loopt zo prima.
Iedere dag om zes uur op en
's zaterdags vijf uur opstaan
Samen ontbijten, daarna gaat
mijn man weg en ik kleed me.
ruim de slaapkamer en de ka
mer op. Tussen de middag
schil ik de aardappelen en
maak de groenten schoon en
zet alles klaar zodat mijn
man, die eerder thuis is, alles
zo op kan zetten.
Samen doen we de afwas,
daarna drinken we koffie en
rusten lekker uit. Onze dagen
zijn nu druk bezet, maar ik
zou me geen raad weten als ik
de hele dag alleen thuis moest
zitten."
Aardiger
„Wat de heer S. schreef dat
is prachtig, maar niet volgens
de werkelijkheid vindt me
vrouw D. te M. „De heer E. te
H. vind ik tenminste een aar
diger man. Huisvrouw zijn
kan gezellig zijn maar je moet
het werk aan kunnen; anders
word je een sloof. Wij hadden
vijf kinderen toen de oudste
op een week na vijf jaar was.
Nu de kinderen wat mee gaan
helpen, krijg ik meer tijd voor
hen.
Ik zorg zoveel mogelijk
thuis te zijn als ze uit school
komen. Gaat het een keer
niet, dan zet ik de thee klaar
en de kopjes met een snoepje
erbij, dan is het niet zo kaal.
Ik vind het heerlijk om eigen
baas te zijn. Ja. vaak zucht ik
ook hoor. alweer hetzelfde, de
boel zo vuil geworden. Dan
zeg ik wel eens: ik werk voor
noppes.
Maar als ik met een gange
tje mijn huis doorwerk, en al
les weer netjes en schoon is,
voel ik me weer tevreden".
Middeleeuws
Tot slot mevrouw P. te d. H.
hierover: „Wat de heer S.
schrijft klinkt g?woon middel
eeuws. Ik kan dan ook niet
aannemen dat hij het in ernst
meent, 'k Geloof veeleer dat
hij een grote grappenmaker is
en de dames eens lékker op
de kast wil jagen. Hoewel...
van dat „oprechte Christen
vrouw zijn" maak je toch
geen grapje. Maar die knielt
niet voor haar man.
Eén ding frappeert mij in
mijn huwelijk. Ik vraag me af
of andere huisvrouwen dat
ook ervaren. Toen wij van
start gingen was het salaris
niet groot. We moesten puzze
len hoe het beste rond te ko
men. Dat deden we altijd sa
men, steeds overleggen wat
dan gekocht kon worden,
w&arop we konden bezuinigen,
als dat nodig was, echt samen
de „zorgen" delen, en samen
blij zijn als alles klopte.
Nu het alles veel royaler
kan, is de eenheid wat dat
betreft weg. Ik krijg mijn
huishoudgeld, daar kan ik
mee doen wat ik wil. Mijn
man houdt een deel, daar
spaart hij van, koopt er wat
van en zo gaan we financieel
onze eigen gang.
Vrijheid
Soms zeg Ik wel tegen hem:
„Ik verlang wel eens naar de
begintijd, toen we alles samen
uitknobbelden." Dat kan hij
niet begrijpen: Ik heb toch de
volle vrijheid om het geld te
besteden zoals ik dat wil?
Over grotere aankopen voor
de huishouding spreken en
beslissen we samen.
Och ja, dat „rare" gevoel
ook. Soms zou je de man om
zijn verstandelijk denken be
nijden, maar meestal toch
niet. Want ik geloof dat wij.
juist doordat ons gevoel zo'n
hartig woordje meespreekt,
huisvrouw zijn zo heerlijk
vinden. Ik zou tenminste niet
graag anders willen."
Grote gezinnen
„Vroeger was het vaak de
financiële kant die de
huisvrouw zorgen gaf, maar
nu is ze vaak geestelijk veel
zwaarder belast," vindt me
vrouw S. te Z. „Als ik eens
ridderorden uit mocht delen
dan gingen ze naar moeders
van grote gezinnen die zonder
huishoudelijke hulp nog kans
zien te naaien en te breien en
vaak nog eerder dan een an
der klaar staan om te hei
een hekel aan. Maar de joodse
huisvrouwen hebben een veel
grotere afwas dan wij hebben.
In de bijbel staat de tekst:
„Gij zult het bokje in de melk
van zijn moeder niet braden."
Dit houdt voor hen in dat
vlees en melkprodukten nooit
en te nimmer met elkaar in
aanraking mogen komen. Ze
hebben dan ook een dubbele
keukeninventaris. Want in een
pan waar soepvlees gekookt
is. mag nooit pap worden ge
kookt. En een bord waarop
vlees heeft gelegen, mag nooit
met een melkprodukt in aan
raking komen. Daarom ook
twee afwasbakken, twee
kwasten, enz. enz. Deze
wijsheid heb ik opgedaan op
een lezing voor de bond van
plattelandsvrouwen. We von
den het erg interessant."
Nooit klaar
In veel brieven lazen wij
tussen de regels door dat de
huisvrouwen zich iets tekort
gedaan voelen: geen waarde
ring, geen zakgeld, nooit klaar
zijn. wel altijd klaar moeten
staan. Bekijkt u het alstu
blieft een beetje nuchter en...
komt er ook niet een beetje
zelfmedelijden bij?
Mevrouw V. te G. schrijft
héél zakelijk over de finan
ciële kant: „Het inkomen van
de man komt zowel de man
als de vrouw toe. De man
brengt het in, maar in een ge
zinsgemeenschap brengt de
vrouw haar arbeid in als aan
deel in het gezinsinkomen. Als
zodanig, dus als deel van een
gemeenschap, zullen verdie
nende kinderen ook hun por
tie bij moeten dragen. Dus niet
als kostgangers, maar als deel
van een gemeenschap. Op de
ze manier leren zij ook ver
antwoordelijkheid dragen."
St.
IVERSl
meestei
tavond i
jij was
ien dat
is. MU
qii„k h
1 tmeerd
In Bonn is een boek P" 'J
schenen van 639 bladzijl
die voor ruim de helft'Tgemet
tabellen bestaan. Het is
alle leden van de bond!ple'
toegezonden. Het werk bi
de resultaten van de enqi
over de Duitse vrouw,
werd gehouden nadat \™eer
december 1964 het Du' ge'
parlement daartoe opdrcf1 mo'
had gegeven. her B
»m. hij
Het parlement wilde, dat i/ormet
diepgaand onderzoek werd vor
gesteld naar de situatie vanlgen»
vrouw in Duitsland. Talrr
ambtenaren van vele ministe!Mrs,r,t
doken in de archieven. Zij sherr B
den statistieken samen. Zij laColijn
veel boeken en dicteerden
voerige rapporten.
za de t
Nemen we het feit
king dat een niet onbelangrijke
hoeveelheid textielprodukten
wordt ingevoerd, die ook van het
wasetiket zijn voorzien, dan ligt
het gemiddelde van tien stuks
per gezin zeker hoger.
Producent, detailhandel en
consument stellen in binnen- en
buitenland veel belang in het
etiket; (in ons land mede dank
zij de tv-uitzending „Kennis van
textiel" en het leerprogramma
bü het Nijverheidsonderwijs).
Wilt u meer weten over alles
wat met de textieletikettering
samenhangt, dan geven we hier
het adres: VTWS, Schevening-
seweg 62 in Den Haag.
Alles wat tot nog toe r
uit de jaarverslagen van L wij r
Duitse Federale Bureau voor
Statistiek bijeengezocht mo
worden, is thans in deze enqw "an
bijeengebracht. Toch wordt dt krant
velen betwijfeld, of al die cij^p0nis
algemene beschouwing oj,je op
ostel
jrgescl
Wat is trouwens de „waarhi
over de vrouwen"? Er is evern)
geen enkele reden
goede wil van al degenen die a
deze omvangrijke enquête
ben medegewerkt te twijfelf
Een aantal daarin voorkomeifeuill
cijfers noden tot nadenken.
Het aantal vrouwen, dat in l
diverse Duitse openbare lielf
men zit is even gering als
aantal vrouwen, dat hogere fuj
tie in bedrijfsleven
staatsbestuur bekleedt.
Dat is niets nieuws, en
veel over geschreven en gered
twist. In de „situatie van j
vrouw in het beroepsleven"
door de enquête nauwelijks ve
andering komen, ook al koester^—
de voorvechters van vrouwenb
langen in het Duitse parlemei
daaromtrent wel enige hoop. ipQ
Zakgel
de
gii
Het boekwefk bevat vele gegi ne
vens over de „vrouw in het gt e°
zin", die overigens vaak identië
is met de „vrouw in het b« 'u
roepsleven". Het blijkt, dat d Y*
meerderheid der Duitse vrouwé w
gehuwd is. Vaak wordt gezeg
van de vrouwen, die „allee
maar" een huishouden doen, d! l(
zij ontevreden zijn en zich verge
leken bij werkende vrouwen be 'K
nadeeld achten, vooral ore Vi
dat zij niet vrijelijk over gel 1«
kunnen beschikken. w
k
Nu heeft de Duitse huisvrout
al jaren recht op een bepaalTp
zakgeld voor persoonlijke be
hoeften. In de vrouwen-enquêt
wordt het revolutionaire voorste v
gedaan dat man en vrouw ha r
gemeenschappelijk eens moetei j
worden over indeling en gebruil
van het gehele inkomen. I
Men mag wel aannemen, da!
zulks in vele gezinnen ai 1
geschiedt en dat de enquête ter
spijt bij vele andere gezinnet
wel geen verandering zal kornet
in aldaar bestaande verhoudin
gen waarbij de man bepaalt wal
er met het geld gebeurt.
Politiel
In het hoofdstuk „De situatie
van de vrouw in de samenlevingi
wordt vooral de invloed van de
vrouwen op het openbare leven
op de politiek meer. dan op de
samenleving in de ruimere be
tekenis van het woord, Toch gaat
het hierom wel degelijk.
De maatschappelijke positie
van de vrouw is in Duitsland,
evenals in vele andere landen af
hankelijk van die van de echtge
noot. En hoe staat het met de
weduwen wier aantal als gevolg
van de oorlog tot drie miljoen is
gestegen?
Wanneer men hun vragen zou
stellen, zou men te horen krijgen,
dat het met het wedu
wen-pensioen alleen niet is ge
daan. Dit cijfer van drie miljoen i
die alleen achtergebleven en wat
vaak nog erger is. door de
maatschappij vaak ook verder al-
leen worden gelaten zou meer 1
dan tot nog toe in het bewustzijn
van bevolking en overheid moe
ten worden bijgebracht. Of dit 1
met behulp van de enquête zal 1
gelukken?