EIGEN SYNODALE STIJL Herdenkingsfeest Molukse Kerk Kleine Dogmatiekin de dessa's Uw probleem is het onze.... Hervormde woorden Intercommunie mag nooit goedkope oplossing zijn Francis Ibiam geen sir meer Zeven stellingen van Belij denisbe weging ZATERDAG 23 NOVEMBER 1967 Een woord voor vandaag Jezus heeft gesproken over het loon van het volgen. Als we om Christus wil iets of iemand prijs geven, ontvangen we het honderdvoudig terug, maar met vervolgingen. Dan sluit Marcus daarbij aan en schrijft: ,(Zij waren onder weg, opgaande naar Jeruzalem, en Jezus ging vóór hen uit." Op iedere andere plaats in #e bijbel zouden deze woorden op gevat kunnen worden als een niet bijzonder merkwaardig feit. Maar nu wordt het anders. Jezus gaat niet alleen op naar Jeruzalem, Hij gaat op naar het kruis, naar de vervolging. Hij gaat zelf ontvangen wat Hij Zijn discipelen voorspeld heeft. Geen wonder dat Marcus erbij schrijft: „en zij waren ver baasd en zij die volgden waren bevreesd." Moedig, rustig treedt Jezus de komende vervolging tegemoet. De discipelen echter zijn verbaasd en bevreesd. Dan neemt de Heiland de Zijnen terzijde voor een rustig ge sprek. Voor de derde maal spreekt Hij over zijn komend lij den en sterven. Ze zullen Mem bespotten, bespuwen, geselen en doden' zegt Hij. Maar Hij zal opstaan. De Heer ziet door de vervolging heen het loon en aarzelt niet. De discipelen zien door de beloften heen de vervolgingen en aarzelen wel. En ineens zien we wat geloven is. Voor ons zien we Gods grote daden en Satans intense macht. Geloven is het oog ge richt houden op de daden Gods, het juiste accent leggen. We lezen vandaag: Prediker 9 7-18. We lezen morgen: Prediker 111-10. Brief NCSi Kerken moeten radicaler vrede dienen (Van onze kerkredactie DRIEBERGEN „Gaat het hier altijd zo?,*' vroeg een jonge journalist uit het oosten van het land me tijdens een korte pauze van de hervormde synode. Met „het" bedoelde hij het grote aantal sprekers; de veelvuldige herhaling van wat al door anderen gezegd was; het feit dat een afgevaardigde van een classis die voor de vrouw in het ambt was, tegenstemde toen de laatste belemmeringen werden weggenomen (en omgekeerd: classis tegen en afgevaar digde voor); en misschien ook wel de bewogen discussie over problemen, waarvan hij nog nooit het problematische had aangevoeld. UTRECHT De Nederlandse christen studenten vereniging heeft een brief aan de kerken geschreven, waarin rij vraagt meer concreet en radicaal de vrede te dienen. De NCSV betreurt het. dat de taal van de kanselboodschap van de Vre- desweek weinig overtuigend en klemmend was en een mt behandeling worden genomen. Ge- helmboudlnc I» verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In Vraag: Ik wil een afgezaagde stam van wat grillige vorm gebruiken als katheder. Hoek kan ik deze conser veren. omdat na verloop van tijd de schors loslaat? Antwoord: Voor duurzaam ge bruik kunt u beter de boomschors verwijderen. Dompel daarna de stam zo mogelijk acht tot veertien dagen onder zoet water om moge lijke zoutdeeltjes eruit te laten trek ken. Doet u dit niet, dan zal dit zout de stam steeds weer vochtig maken en de stof waarmee u de stam pre pareert. beschadigen, zodat verwe ring te vrezen valt. Na de stam goed door en door gedroogd te hebben, moet u alle rot te en vermolmde delen eruit halen, bijvoorbeeld met een beitel e.d. en dan de gehel boomstronk met een staalborstel goed schoon maken. Daarna moet u deze een- of twee maal met blanke lak insmeren. Vraag: Als men 65 jaar is. hoeveel geld mag men dan op hel spaar bankboekje hebben? Krijgt men met meer dan f2000 spaargeld minder AOW? Antwoord: Men mag zoveel geld op zijn spaarbankboekje hebben als men wi!. want de AOW wordt daar voor niet gekort. De hoeveelheid spaargeld is alleen van belang als men boven de AOW een uitkering krachtens de Algemene bijstandswet wil krijgen. Vraag: Ik ben beiaard en bewoon met mijn vrouw een kamer in een rusthuis. Onze inkomsten zijn gering en wij hebben een beroep gedaan op de Algemene Bijstandswet. Nu ont vangen wij zakgeld, waarvan veel betaald moet worden. Nu hoor ik dat men het kijkgeld wil verhogen tot ƒ75 per jaar. Dat kan er onmo gelijk af. Moet ik mijn tv laten ver zegelen of kan ik vrijstelling krij- Antwoord: Op het postkantoor kan u een formulier krijgen om vrijstelling te vragen. Di» vult u in en dan levert u het af bij het ge meentebestuur Het kan wel eens lang duren eer erover beslist wordt U zult dus misseh'en in die tussen tijd het geld moeten betalen, maar als u vrijstelling krijgt, wordt u dit bedrag terugbetaald. LYLYBET IS IN HET LAND UW AFWASAUTOMAAT voor slechts f398,- met 2 jaar garantie. Financiering mogelijk. Vraagt vrijblijvend folder aan bij Lyly-Nederland, Postbus 5195 Amsterdam, tel. 23 58 68 NAAM: ADRES: WOONPLAATS ..Wij vragen ons ernstig af, of dit vlakke stuk niet alleen maar dient om de indruk te vestigen, dat de ker ken niet achter willen blijven bij de roep, die men allerwege verneemt, om zich in te zetten voor de vrede. Dat de kerken herderlijk voorop gaan, kan men op grond van deze boodschap toch waarlijk niet zeg gen." Volgens de NCSV hadden het lid maatschap van de NAVO en de mo gelijkheid van dienstweigeren minstens genoemd moeten worden, j Ook de vredeskrant wordt mager ge noemd. De kerken hebben verzuimd, de weg des vredes, die daadwerkelijk gezocht en betreden moet worden, ook maar bij benadering aan te ge ven. Het interkerkelijk compromis heeft naar het gevoel van deze stu denten alle stootkracht en scherpte aan deze boodschap ontnomen. Zij wijzen de kerken er tenslotte op, dat instellingen als Kerk en Vre de en Sjaloom, die op dit gebied al ervaring hebben, bij de voorberei ding van volgende vredesactiea be trokken kunnen worden. Ineens besefte ik. hoe geheel an- ïj- ders ik tegenover deze vergaderwijze stond. Zijn enig vergelijkingsmate riaal was hot parlement of de ge meenteraad. Ik vergeleek met de ge reformeerde, de vrijgemaakt gerefor meerde en de christelijk-gere- formeerde synodes en met de bondsvergaderingen van de Vrije Evangelische Gemeenten, waar ik in de afgelopen tien jaar de discussies heb gevolgd. En ook met andere „taaiere", althans theologisch veel minder interessante zittingen van de hervormde synode zelf. mening dat de kerk rekening moet houden met het natuurlijke veschil tussen man en vrouw. ..Een man kan geen kind ter wereld brengen", zei hij. ..en een vrouw geen ambt bekleden Maar lang niet altijd liggen de verschillen zo duidelijk over de mo daliteiten verdeeld. En naarmate meer en nieuwere theologische vra gen opduiken, wordt het moeilijker om vanuit de traditionele modalitei ten te voorspellen, hoe er gereageerd zal worden. Woord-daad Vrij algemeen is de gedachte inge burgerd dat het werelddiakonaat te maken heeft met het dienstbetoon van de kerk en niet met het getuige nis. Het gaat om de helpende hand. Zending daarentegen is de sprekende tong van de kerk. Maar toen de ver- Terwijl hij klaagde: ..Wat duurt j houding van zending en werelddiako- het allemaal lang", zat ik te denken: ..Wat gaat het lekker vlot." Hij er gerde zich er een beetje aan dat op een gegeven moment kennelijk ie dereen zijn zegje wilde zeggen. Ik constateerde met verbazing dat de synode helemaal niet viste om haar zegje te zeggen over de uiteindelijke formulering van de besluiten. De synode neemt duidelijke princi pebesluiten. maar schuift de formu lering graag af op de secretarissen of het moderamen. En daar kan een ge reformeerde synode soms urenlang mee bezig zijn. Sneller (Van onze kerkredactie) P. van Itterzon op het gebeuren ge reageerd. Het verdient zijns inziens aanbeveling, dat niet alleen de vica ris van de bisschop, maar ook het moderamen van de generale synode spoedig de uitnodiging tot een gesprek verzendt. Hij neemt aan. dat dit binnen korte tijd zal plaats heb- Een hervormde synode leert dat een gereformeerde sneller zou kun nen werken als de afgevaardigden meer vertrouwen toonden in het mo deramen. Een tweede ronde over een bepaald onderwerp is bij de her vormden een zeldzaamheid, bij de gereformeerden vanzelfsprekend, want dan komen de amendementen pas aan de orde. Maar kan een hervormde synode sneller werken door het voorbeeld van het parlement te volgen en het 'spreken over te laten aan deskundige afgvaardigden van fracties? Dat is een prijs die de hervormden beslist niet voor wat tijdwinst willen beta- naat ter sprake kwam. was het de zendingsman dr. G. P. H. LocheT die zei dat er momenten kunnen zijn dat de zending haar taak het beste ver vult door haar mond te houden. Hij herinnerde de synode aan een voorval uit de oorlog met Japan. Een Nederlandse boot was getorpedeerd, de bemanning was in de boten. Een boot was zo vol mensen dat zij dreig de te zinken als er niet iemand uit ging. Toen stond een gereformeerde vlootpredikant op en stapte zonder iets te zeggen overboord. Tijdens een latere discussie over een ander onderwerp zette dr. G. de Ru. de praeses, wel een vraagteken achter de theologische waarde van dit voorbeeld, maar het opmerkelijke was dat juist een zendingsman dit zei en niet iemand uit het diak'onaat. Had iemand uit het diakonaat dit voorbeeld aangehaald, dan zou er waarschijnlijk een felle discussie zijn losgebarsten over de verhouding van woord en daad. Nu werkte het als een brug tussen woord en daad. Confrontatie REISBUREAU „APELDOORN" Apeldoornselaan 175 Til 070- 600B12-8S3500 De vliegreizenspecialist van de Open Brief, maar waren zij tegelijkertijd even verontrust over de brief zelf. En toen stonden ineens het „conservatisme" en de „progressivi teit" samen lijnrecht tegenover de grote meerderheid in de synode, als men uit deze woorden tenminste niet weer een nieuwe scherpomlijnde te genstelling wil creëren. Indonesië Mussertfilm vrij bij geschiedenis onderwijs UTRECHT De film over de leider van de NSB. wijlen ir. A A. Mussert. die door de Universitaire filmdienst te Utrecht is vervaardigd, is vrijdag voor t eerst „in het openbaar" vertoond, zij het alleen voor een groep journalisten. De film. die vorig jaar gereed kwam, mocht aanvankelijk allebn worden gebruikt voor colleges. (Men vreesde herkenning van nog leven- j de ex-NSB-ers). Zij is samengesteld uit materiaal van de vroegere NSB- filmdienst en het Nederlandse Film museum door dis. R. L. Schuursma. wetenschappelijk medewrker van het Instituut voor geschiedenis. Voordien is de film driemaal in besloten kring gedraaid, waarvan twee keer voor eindexamenleerlin gen van lycea (als proef) en eenmaal voor een RVD-vertegenwoordige!. Er komen nogal close-ups in voor. maar er is niemand die daar nu nog kwaad bil kan. aldus de heer Schuursma. die tevens ontkende dat er in de film geknipt zou zijn. Het werk is niet bestemd voor het grote publiek, dat aan de serie van dr. De Jong „De bezetting' veel meer heeft gehad. Drs Schuursma acht het verheu gend dat de film nu voor het on derwijs beschikbaar komt. Hij heeft al drie aanvragen en binnenkort zal de documentaire ook voor het eerst tijdens eoui college moderne geschie denis worden vertoond. VENHUIZEN „Nooit mag intercommunie een vlotte oplos sing zijn voor onbevredigde oecumenische gevoelens, waarbij aan zwaar wegende pastoraal- theologische bezwaren te zeer wordt voorbijgegaan." Aldus het slot van een verklaring van het bisdom Haarlem naar aanlei ding van de gemeenschappelijke kerkdienst in Venhuizen (NH). Gelijk wij berichtten hebben pastoor H. G. Kwakman en de her vormde ds. J. Lugtigheid daar op Vredeszondag (15 oktober) gezamen lijk de eucharistie gevierd, de conse cratie verricht en de communie uit- j gedeeld. In opdracht van bisschop Zwartkruis volgde een onderzoek door twee vicarissen. In hun verklaring noemen de vica rissen het begrijpelijk, dat men plaatselijk wegen tot oecumene zoekt. Als er dan. wegen gevonden j worden, die zoals in Venhuizen in strijd zijn met de kerkelijke bepalin- gen. zullen ze niettemin verantwoord 1 moeten kunnen worden. De vicarissen merken op. dat men voor de vraag staat, of een intercom munie en intercelebratie tijdens de parochiële zondagsmis, duidelijk in gaande tegen de kerkelijke bepalin gen. verantwoord kunnen zijn. j Zij tekenen daarbij aan. dat deze intercommunie niet tussen twee ker ken tot stand kwam. maar tussen twee plaatselijke ambtsdragers. In het Hervormd Weekblad De Ge reformeerde Kerk heeft prof. dr. G. Tractementen van predikanten achtergebleven DEN HAAG De stijging van de predikantstractementen is dit jaar achtergebleven bij die van de ambte narensalarissen. Een nabetaling over 1967 is daarom op haar plaats, aldus constateert Het Orgaan, het blad van de bond van Nederlandse predikan ten. Het blad berekent, dat het salaris van de ambtenaar met inbegrip van de nabetaling van 1.7 procent per 1 december in een jaar 10.65 procent hoger is geworden. Het traktement van de predikant is hierbij 3.5 pro cent achtergebleven. Aantal huisartsen blijft in studie Niemand zal beweren dat de oude j richtingsverschillen in de Hervormde Kerk geheel overwonnen zijn. Maar de journalisten die de synodezittin- gen van deze week bijwoonden en 1 dat waren er dit keer heel wat i konden constateren dat er beslist geen fracties waren. Rammelen Evenals de vicarissen heeft hij vooral bezwaar tegen deze gedach- tengang van de Venhuizer geestelij ken: „Natuurlijk rammelt het theolo gisch wel hier en daar, maar daar zijn we overheengestapt." Prof. Van Itterzon schrijft: „Men kan dat op een afstand duidelijk ho ren. Want bij de consecratie van de elementen vraagt men: Heeft de pastoor een opvatting van de „eucha ristie". die men progressief zou kun nen noemen en die van de pauselijke encycliek mijlenver afwijkt? Is het dan niet theologisch slordig, om nog van consecratie van de elementen te spreken? Of als de pastoor de consecratie nog opvat in de zin van de officiële kerkleer, kan dan de predikant zon der priesterwijding hieraan mee doen? Ook zonder enig gewetensbe zwaar als protestant?" „Zijn theologische opvattingen vol komen onverschillig? Of oninteres sant? En komt het alleen op de daad aan' Maar wat belet- ons dan om vandaag nog tot de Rooms-Katholie- ke Kerk terug te keren? Wat houdt ons nog gescheiden, als misoffer en consecratie rustig kunnen worden ge accepteerd? Misschien rammelt het wat. maar dan kunnen we gevoeglijk alle andere r k. leerstellingen accep teren Aflaten, vagevuur, Mariavere ring. verdienstelijkheid der goede weTken e.d. kunnen dan door ieder op zijn eigen manier worden opge vat Met alle goede en vrome vre- desbcdoelingen zijn dergelijke pi kante kerkdiensten niet radicaal, maar juist oppervlakkig en het is dc vraag, of men de oecumene er een dienst niee bewijst, aldus prof. Van Itterzon. Zo blijkt dat twee mensen hetzelf de kunnen zeggen en dat de hoorders er iets totaal anders in beluisteren. Dat bleek ook heel sterk uit het ivoord „confrontatie". Dat woord heeft ineens een geheel eigen kerke lijke klank gekregen. Maar een rooms-katholiek bedoelt er het tegen overgestelde mee wat een hervorm de ermee bedoelt. In rooms-katholieke kring is het j woord afgeleid van het blad „Con frontatie." dat een spreekbuis is van de traditionalistische richting in deze kerk. Maar als iemand van Kerk en Natuurlijk waren er nog momenten wereld het woord gebruikt, bedoelt dat voorspeld kon worden, hoe be- hjj daarmee bezinning op de paalde synodeleden zouden stemmen, i maatschappelijke en sociale structu- Bijvoorbeeld toen de vraag aan de reTÏ< de machten in de wereld. Het is orde kwam of de belemmeringen die dan naast evangelisatie een onderdeel nog tussen de vrouw en de kansel j - - - Even werden op deze synode alle oude en nieuwe problemen terzijde geschoven, toen de praeses van de synode van de Oostjavaanse Kerk, ds. Ardi Sujatno, aan het woord kwam. De synode werd geconfron teerd met totaal andere problemen. „Indonesië leeft zwaar gebukt on der de schuld van hetgeen eind 1965 is gebeurd. Sterke spanningen in ons land zijn daar nog steeds het gevolg van. Alleen al in Oost-Java zijn eind 1965 na de mislukte opstand 250.000 mensen vermoord." Zijn getal is dus veel groter dan ooit is gepubliceerd. De Oostjavaanse synode heeft zich bezonnen op haar kerkelijke verant woordelijkheid ten opzichte van de vele tienduizenden weduwen en we zen, wat een enorm zware taak bete- Juist daarom zei hij zo blij te zijn met de hulp uit Nederland. Maar hij j was niet alleen dankbaar voor de personele en financiële hulp die Ne derland al geboden heeft en volgend jaar in verdubbelde mate zal bieden door de actie „Kom over de brug," maar ook voor totaal andere hulp. Het boek van professor dr. G. C. van Niftrik is in het Indonesisch ver taald. Ds. Sujatno vertelde dat het in vele veraf gelegen dessa's op het ogenblik grondig wordt bestudeerd. De „Kleine Dogmatiek" van prof. Van Niftrik is voor ons al een begrip geworden, zei hij. Wereldraadleider geeft titel terug (van onze kerkredactie) LONDEN Sir Fracis Ibiam uit Biafra. een van de zes presidenten van de Wereldraad van Kerken, is geen ..sir" meer. Hij heeft koningin Elizabeth geschreven, op deze Britse onderscheiding geen prijs meer t* stellen. „Christelijk Engeland en commu nistisch Rusland steunen op schaam teloze wijze het mohammedaanse Ni geria." Dr. Ibiam verwijt de Engelsen met name, dat zij de Nigeriaanse fe derale regering helpen bij de blokka de van Biafra. Dr. Ibiam, een ouderling in de Presbyteriaanse Kerk van Nigeria, i9 in oecumenische kringen een zeer be kende figuur. Ook in de pan-Afri- kaanse conferentie van kerken en in het werk van de bijbelgenootschap pen speelt hij een vooraanstaande rol. Hij was vroeger gouverneur van Oost-Nigeria, maar verloor deze functie bij de militaire staatsgreep in januari 1966. Hij werd toen „ad viseur" van de nieuwe militaire gou verneur Ojoekwoe. Verschillen stonden, uit de weg geruimd konden worden. Leden van de Gereformeerde Bond, en de „hoog-liturg" ds. L. Brink uit Velsen waren natuurlijk tegen. De eersten hielden zich aan Paulus, die zei dat de vrouw in de gemeente moet zwijgen. De laatste was van Lichters van offerblokken laten het wel LIMOGES Lichters van of ferblokken zullen het voortaan wel uit hun hoofd laten om te proberen in de kerk van Sainte Marie in de Franse plaats Limo ges hun slag te slaan. Pater Freyssinet, woedend om dat het offerblok voor aalmoezen herhaaldelijk was leeggehaald, heeft er een misthoorn aan ver bonden en een elektrische span ning van 25.000 Volt op gezet. Zodra kwaadwilligen hun lan ge vingers naar het blok uitste ken. bepint de hoorn te loeien en regent het vonken. „Het was een onmogelijke zaak geworden, ik moest meer geld uitgeven aan nieuwe sloten dan er aan aal moezen binnenkwamen", zegt pa ter Freyssinet. Sinds zijn drastische maatregel is er geen poging tot diefstal meer ondernomen. het apostolaat. Bij de rooms-ka- tholieken heeft confrontatie een zeer „conservatieve", bij de hervormden een zeer „progressieve" klank. Maar dan gebruiken we alweer woorden waarmee we moeten oppas sen. Het is welhaast vanzelfsprekend geworden om bij de Rooms Katholie ke Kerk te spreken over conservatief of progressief. Die woorden passen echter helemaal niet bij de Hervorm- dezelfde Of-en Massale toogdag te Düsseldorf Tijdens de discussie over de Open Brief kwam een tegenstelling naar voren die juist in onze tijd sterk de aandacht vraagt. Moeten we vanuit de bijvel de wereld benaderen, of vanuit de situatie in de wereld naar de bijbel gaan? Moet de kerk intro vert zijn, of juist extrovert? Moet het „Komen tot Christus" benadrukt worden of het „uitgaan in de we reld"? Moet het zieleheil van de mensen vooropgesteld worden of het aardse geluk? Is wie zingt „Hier beneden is het niet?" conservatief en wie zegt „We mogen de aarde niet inwisselen voor de hemel" progressief? De te genstelling lag op de synode gans an ders. Die lag tussen hen die geneigd waren één van deze beide aspecten te benadrukken en hen die naar een evenwicht, een verband zochten, tus sen degenen die sterk denken in ter men van „of-of' en hen die steeds weer betuigen „en-en". Daarom deelden vele synodeleden de verontrusting van de schrijvers (Van onze kerkredactie) Tijdens e massale toogdag in de congres hal van Düsseldorf heeft de be- lydenisbeweging „Geen ander Evangelie" een verklaring van zeven punten gepubliceerd. „In het jaar waarin de Reformatie herdacht wordt, weten wij ons_ ver plicht, de gemeenten een theologisch woord te zeggen en haar te midden van de kerkelijke verwarring een duidelijke gids te bieden. Wij zien sinds lang de grondslag van de pro testantse leer en verkondiging in toenemende mate bedreigd door theologische meningen, die in strijd zijn met Schrift en belijdenis", zo begint het document, dat de naam „Düsseldorfer Verklaring" heeft ge kregen. De verklaring bestaat uit zeven stelling. In de eerste zes wordt in de vorm van belijden en verwerpen ge sproken over de betekenis van de correspondent) Collectes een poging gedaan komsten te verzamelen ten de Kerken inmiddels samen jaar geleden werd opgericht bate van het kerkelijk werk met de Hervormde Kerk en an deze gemeenschap. In de Christelijke Gerefor- t ten de binding met de kerk HBH DEN HAAG Door de invoering op Ambon vrijwel verloren Capelle is deze week gecol- meerde Kerken ondernam van de anti-conceptiepil verloopt de was gegaan. In het Ambo- lecteerd. De subsidie die de tot steun aan de Evangelisch bevolkingsgroei geheel anders dan nezen woonoord IJsseloord Nederlandse regering aan Molukse Kerk. bracht voor- was voorspeld. Daarom is het inder- te Capelle is de daar ge- deze kerk verleent, wordl lopig reeds vijfduizend gul- vestigde kerkeraad gastheer steeds minder, zodat die enigszins te kunnen den met gevoel voor de In- ichten. dische keuken in de kantine restaurant ingericht j an de baten ook ge-j heel ten goede zullen komen aan het kerkewerk binnen •leze kerkgemeenschap. Het restaurant is van omstreeks half een tot twee uur geo- >end en vóór deze activiteit vordt om tien uur een ont vangst gehouden, waarna de Veel reacties op advertentie hoogleraar (Van onze onderwijsredactie) UTRECHT De advertentie van de faculteit der sociale wetenschap pen van de Utrechtse universiteit, die enige tijd geleden in een aantal dag bladen is opgenomen, heeft vele acties opgeleverd. Talrijke soc hebben zich kandidaat gesteld. Het is opmerkelijk, aldus de facul teit, dat de door velen voorspelde schroom om te solliciteren naar zo'n eerbiedwaardig ambt, tal van sociolo gen niet heeft weerhouden. In enkele gevallen werd de facul teit op een kandidaat opmerkzaam gemaakt. Weg- en waterbouw wenst opleiding afvaardigingen uit de menteel deze betrekkelijk zjch herder uit te breiden. den op en deze hulp schijnt jeugd vanaf elf uur aan di- medische faculteit, heeft naar aan- gezamenlijk het derde fourneren voor de predi- leiding van uitlatingen van prof. lustrum te herdenken. Ook kantssalarissen. predikan- Hornstra laten welen dat zij een in de andere vijf classes van tenopleidingen en dergelijke onderzoek zal instellen naar de be- |de Evangelisch Molukse Dit is een vrijwel ondrage- hoefte a termijn. Van half drie tot ongeveer vier uur wordt een bazaar gehouden, waarna de bij eenkomst om vier uur met Ned. Herv. Kerk Beroepen te Staveren, B. Fokke- a te Heerjansdam. Bedankt voor Hardinxveld DEN HAAG In een rapport over j pred.pl.), C. van Bart te Putten, het lager beroepsonderwijs in de (Van onze onderwijsredactie) weg- en waterbouw wordt de nood zaak aangetoond van een opleiding I op lager technisch niveau voor deze sector van het bedrijfsleven, die een totale omzet heeft van 2.4 miljard gulden. In de weg- en waterbouw zijn meer dan 100.000 arbeiders werk zaam. Daarom zijn op enkele j geschikte plaatsen in het land expe rimentele opleidingen aanbeve lenswaardig. Geen vrees De zevende stelling, tevens slot van de verklaring luidt:Wij belijden, dat Jezus Christus zijn kerk de op dracht gegeven heeft, om de grote daden Gods zonder mensenvrees te verkondigen. Door zo'n getliigenis worden verloren mensen gered voor tijd en eeuwigheid. Wij houden het voor een misvat ting van de opdracht van de kerk, wanneer de gemeente tot experi- menteerveld voor elkaar weerspre kende theologische meningen ge maakt wordt en wanneer in derge lijke veelstemmigheid haar vrijheid en haar rijkdom gezien wordt. De verkondiging van de kerk wordt ongeloofwaardig, wanneer mensen in het predikambt beroepen worden, die zich het evangelie in de zin van de geldende belijdenisgeschriften niet eigen maken en de geloofsbelij denis van de gemeente alleen maar onder voorbehoud kunnen spreken." Handreiking Tijdens de toogdag, die door acht duizend mensen bezocht werd, zei de voorzitter van de belijdenisbewe ging, ds. Rudolf Baumer uit Espel- kamp, dat de Düsseldorfer verkla ring niet gezien moet worden als een aanvulling of vervanging van de bestaande belijdenisgeschriften in de Evangelische Kerk, maar als een handreiking voor de protestantse christenen De verklaring is door veertig per sonen ondertekend, waaronder vier hoogleraars. Een van deze vier, prof. dr. Walter Künneth uit Erlangen, lichtte de stellingen verder toe in een referaat, dat getiteld was „Terug keer tot de Reformatie een theo logisch woord over leer en dwaal leer vandaag." C2e Emeritaat verleend aan G. J. Hintzbergen te Zwijndrecht en L. J. van der Kam te Blija (beiden om ge zondheidsredenen Chr. Geref. Kerken Tweetal te IJmuiden, W. de Joode te Rotterdam-Kralingen en P. N. Ribbers te Enschede-West; te Zaan dam, H. W. Eerland te Amersfoort en J. Plantinga te Rozenburg. Doopsgez. Broederschap Aangenomen naar IJmuiden, E. H. Boer, laatstelijk predikant te Koog.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2