Hervormde synode vastbesloten tot integratie binnen de kerk Baptisten in België zestalig Chefarine „4" doet wonderen bij pijn of griep! Een woord voor vandaag Synode moet over oorlog spreken Uw probleem is het onze.. Geloofsgetuigenis in Russisch blad Miljoen voor onderzoek gezinsplanning Zelfde liturgie bidweek Attestenbesluit gehandhaafd Oegstgeest en Utrecht vinden elkaar Synode luistert naar de jeugd Kerk en Wereld wil niet eenzijdig zijn WOENSDAG 22 NOVEMBER 1967 Maar vele eersten zullen de laatsten zijn en de laatsten de eersten. (Marcus 10 31 De laatsten de eersten, de eersten de laatsten. Er lijkt toch wat onbevredigends in te liggen. Is het niet zuur voor de eer sten? Is het bij God nu altijd precies omgekeerd, als bij ons? Na 30 of 40 jaar trouwe dienst kan je bij ons toch rekenen op een beloning. Christus zegt dit tot de discipelen, die Hem net gezegd hebben: „Zie, wij hebben alles prijsgegeven en zijn U gevolgd." Is zo'n woord dan niet juist geschikt, om op hun liefde en ijver de domper te zetten? Maar Christus zegt eerst nog wat anders tegen zijn discipelen: „Voorwaar, Ik zeg u, er is niemand, die huis of broeders of Tusters of moeder of vader of kinderen of akkers heeft prijs gegeven om Mij en om het evangelie, of hij ontvangt honderd voudig terug: nu en in de toekomende eeuw." Honderdvoudig. Hebben de werkers van het eerste uur dan reden tot klagen? Zou de grootste beloning voor de eersten niet juist zijn, dat zij de éérsten waren? Dat zij zoveel langer mochten werken in Gods Koninkrijk? Wij lezen vandaag Prediker 4 17-5 18. HILVERSUM De kerkeraad van de gereformeerde kerk heeft de ge nerale synode verzocht, er bij de plaatselijke kerken op aan te dringen door prediking, catechisatie en huisbezoek een mentaliteit te bevor deren, die de huidige oorlogsvoering niet langer aanvaardt. Ook zou de gereformeerde synode er bij de regering op aan moeten dringen, dat zij de bescherming van haar onderdanen uitsluitend vervult met middelen, die de toets van het evangelie kunnen doorstaan. Daarom dient de regering te ijveren voor een beëindiging van de aanwezigheid van ABC-wapens op eigen grondgebied en in versterkte mate haar invloed aan te wenden tot beëindiging van die aanwezigheid bij andere naties. Tenslotte vraagt gereformeerd Hil versum. dat de synode er bij de bui tenlandse zusterkerken op aandringt, dat deze dergelijke stappen onderne- Dr Harry Milton Shuman (88), oud president van de Christian and Missiona ry Alliance, is in Deland (Florida) over- Coördinatie zending en werelddiakonaat Meer inspraak jeugd in kerkelijk beleid die niet onderUni Jn vooralen nnen niet In •nomen. Ge- fel» t Vraag: Wij bezitten een vierka- mer- en een vijfkamerwoning. Toen wij deze kochten, hadden we geen kinderen en betrokken de leegstaan de vierkamerwoning. De vijfkamer woning is verhuurd aan mensen, die daarin een pensionbedrijf uitoefe nen. Inmiddels hebben wij drie kin deren gekregen en we zouden gaar ne de vijfkamerwoning betrekken. Hoe moeten wij dit gedaan krijgen? Antwoord: Aangezien u de woning dringend nodig heeft voor eigen ge bruik en kennelijk al langer dan drie jaar eigenaar is, kan u de huur opzeggen en zo nodig tot uitzetting procederen. De kantonrechter zal dan de belangen van u en .de pensionhouder tegen elkaar afwe gen. Het beste is de gehele behande ling te doen geschieden door een deurwaarder of advocaat. Vraag: Zou iemand mij het adres kunnen geven van dr. X, homeopa- tisch arts, gewoond hebbende- Antwoord: In het algemeen kan men voor een kleine vergoeding bij het bevolkingsregister informeren naar welk adres de betrokkene ver huisd is. Zo hij daar ook niet meer woont, bij het bevolkingsregister van de nieuwe gemeente, enz. In dit geval kan u zich wenden tot de ver eniging van homeopathische ge neesheren in Nederland, Israelslaan 11. Utrecht Vraag: Familieleden van een overledene hebben de nalatenschap verdeeld zonder rekening te houden met een erfgenaam die in een ander werelddeel woont. Mag dat? Antwoord: Neen, het kan zelfs een strafbaar feit opleveren. De familie leden moeten de andere erfgenaam behoorlijk kennis geven en mee la ten beslissen in de verdeling, hoe omslachtig en vertragend dit ook is. Hulp van lezer: Een predikant zond ons naar aanleiding van ons antwoord inzake de liederen van Jo hannes Hazeu (1754-1835) een inte ressant artikel van P. J. Meertens in Signaal, bulletin van de Raad voor de Nederlandse Volkszang, van sep tember jl. Hieruit blijkt dat de liede ren van Hazeu in verschillende de len van ons land nog steeds gezon gen worden, o.a. in Vlnkebuurt on der Ommen door de „Azuuzangers". leden van een gemengd koor, dat 50 60 jaar geleden ontbonden is, mannen van ver boven de 60. De voorzanger is 84. Op Urk zingt de zanggroep Oud Halleluja uitsluitend llazeuliederen. Deze heeft weer contact met een „ziengschool" te Ouddorp, een ken nismaking van omstreeks 1890 bij stormweer, waar men ook liederen van Hazeu zingt. Op verschillende dorpen van Goeree en Overflakkee rijn ziengscholen, die deze liederen zingen. Verder noemt $e schrijver nog Bruinisse en Oosterland en hij is overtuigd, dat de liederen ook nog wel op Beveland gezongen worden. Lagere lonen in o katoenindustrie (Van redactie) AMSTERDAM Het overleg tussen de tcxtielvakbonden en de werkgevers in de katoenindustrie over Pet terug draaien van reeds overeengekomen loonsverhogingen voor 1968 is gisteren Vastgelopen. De vakbonden wijzen openbreking van de cao af; alleen in individuele ge vallen. waarin bepaalde ondernemingen tengevolge van de overeengekomen loonsverhogingen voor 1968 in moeilijk heden dreigen te komen, zouden de vakbonden bereid zijn tot dispensatie op de volgende voorwaarden: inspraak bij overleg ter verbetering van de rentabiliteit, geen aantasting van de koopkracht van de werknemers. kennisneming van de cijfers van de betrokken individuele ondernemingen die dispensatie vragen. Genoemde voorwaarden bleken gis teren voor de werkgevers onaanvaard baar, zodat de partijen onverrichterzake weer uiteengingen. De vakbonden ver klaarden na afloop geen concessies te v 'llen deen, wanneer zij verder buiten spel blijven staan. Vier middelen In één tablet - waaronder het betrouwbare maagmiddel Chefarox - helpen snel en... doen wonderen De vier middelen, verenigd in Chefarine „4" - elk afzonderlijk al beroemd - wer ken tezamen nog beter en helpen vaak ook dan wanneer andere middelen falen. De combinatie is ideaal om pijn of griep snel en doeltreffend te bestrijden. MOSKOU Het Russische partijblad voor de jeugd „Kom- somolskaja Prawda" heeft gis teren een ingezonden stuk ge plaatst van een lezeres, die ge tuigt van haar geloof in God en er voor pleitdat op de scholen godsdienstonderwijs wordt in- De redactie heeft de brief van commentaar voorzien, maar op vallend is. dat deze brief ge plaatst werd en zo onder de ogen is gekomen van miljoenen jon geren. Mejuffrouw Ajazjewa schrijft „De woorden van de atheïsten zijn leeg. Het leven is zinloos zonder God." Ze wijt de tekortkomingen van de Russische jeugd aan het ontbreken van godsdienstles op school. „Wij hebben Christus uit onze gezin nen en scholen gebannen en met Hem is ook de moraal verdwenen. Het bestaan is ondraaglijk zonder de hoop op een leven na de dood." „Wij brengen onze kinderen groot, niet naar het voorbeeld van Christus, die de enige levenswet predikte ROTTERDAM - I »nC. ,-onom ven. Sen:*.Jem: W. K Tojntlnn. «c. D n Haag e J. PluIJmert. Dor- In Pakistan DEN HAAG Nederland zal ruim een miljoen gulden beschikbaar stel len voor een sociologisch onderzoek over de gezinsplanning in Pakistan. Dit is een onderdeel van het Neder landse bilaterale projectenprogram- Nagegaan zal worden op welke manier het Pakistaanse programma voor gezinsplanning een verandering in de gezindheid van de plaatselijke bevolking tot gevolg heeft gehad. Men wil een gefundeerd inzicht krij gen in de juiste methoden van voor lichting, die de bevolking vertrouwd kunnen maken met de gedachte van gezinsplanning. Nederland zal onder meer vier sociologen uitzenden. liefde en mededogen maar naar het voorbeeld van Pawlik Morozof, die niet eens medelijden had met zijn eigen vaderi" (Pawlik Morozof wordt op de Russische scholen ten voorbeeld gesteld. In 1932, toen hij 14 jaar was, werd hij door familie om het leven gebracht, nadat hij zijn vader bij de politie had aangegeven wegens het verschaffen van onderdak aan anti communistische boeren. Red De brief beslaat met het commen taar driekwart pagina. De schrijver van het commentaar. V. Ko- kasjinsky, doet geen persoonlijke aanval op de schrijfster, zoals in der gelijke gevallen meestal gebruikelijk Niemand kan het bestaan van God bewijzen, schrijft hij. Het geloof in God is voor de moraal ook niet no dig. De christelijke moraal is ge baseerd op vrees voor straf. Dat vindt hij waardeloos. Het atheïsme is gegrond op het ge loof in de mens." Een moraal gekozen door de mens, vrij en vrijwillig, dat is ons ideaal, of zo gij wilt ons ge loof." In plaats van te hopen op ?en leven na de dood, moet men zich toeleggen op het helpen van de naaste tijdens het leven, aldus Ko- kasjinsky. Swetlana Hij noemt Swetlana Stalina als voorbeeld van iemand, die de godsdienst stelt boven de menselijke plicht „Zij heeft haar kinderen in de steek gelaten, om God aan de andere kant van de oceaan te zoeken. Naar onze mening is dit ketterij." Twee dagen geleden is het resultaat gepubliceerd van een bevolkingson derzoek in Kazan. Een en twintig pro cent van de bevolking gaf op godsdienstig te zijn. UTRECHT De rooms-katholie- ken en protestanten in ons land zul len volgend jaar voor het eerst offi cieel dezelfde thematieken en voor beden gebruiken in de Week der Ge beden (18-25 januari). Zij zijn opgesteld door de Wereld raad van Kerken en het secretariaat voor de eenheid der christenen van het Vaticaan. Straks hervormde theologen ook van Nijmegen en Kampen? DRIEBERGEN Om elf uur gisteravond besloot de hervormde synode nog om te onderzoeken of het mogelijk is de theologische op leiding van hervormde predikanten ook te laten geschieden aan de Vrije Universiteit, de Theologische Hogeschool te Kampen en de Rooms-katholieke Universiteit te Nijmegen. Dit onderzoek wordt opgedragen aan de Raad voor Zaken van Kerk en Theologie en de Commissie voor Theologisch Onderwijs. De synode nam dit voorstel over, dat was ingediend door de classes Rotterdam-Zuid en Haarlem. Op het ogenblik worden hervorm de predikanten opgeleid aan de rijksuniversiteiten te Leiden, Utrecht en Groningen en aan de Universiteit van Amsterdam. KAMPEN Curatoren van de Theologische Hogeschool der Gere formeerde Kerken (vrijgemaakt) heb ben op hun eerste vergadering in nieuwe formatie een voorstel, terug te komen op de goedkeuring van het attestenbesluit, verworpen. Zij besloten verder de hoogleraars te verzoeken, „het toezicht op de stu denten, dat hun volgens art. 10 van het Reglement voor de Theologische Hogeschool is opgedragen, met alle goede zorg uit te oefenen en met alle studenten over de belijdenis te spre ken'.' De aanwezige hoogleraars hebben de curatoren toegezegd, zo spoedig mogelijk een publikatie te doen over de gang van zaken aan de Theolo gische Hogeschool. ACADEMISCHE EXAMENS Amsterdam VU Kand. Nederlands: mej. N F. Koene. Heemstede: kand. socl- ol.: J. M. O'Breen. Amsterdam; kand. poll- mej. D. I. Dr Rijswijk: kand. psychol.: J. A. Boetjei Nljkerk; - Ketelaars. Tll- (Van onzekerkredactie) DRIEBERGEN Direct of indirect kwamen gisteren op de hervormde synode de drie belang rijkste vragen aan de orde, waarmee de kerk van Christus in onze tijd worstelt. Horen zending en werelddiakonaat niet bij elkaar? Ja, zei de synode, en stelde een coördinatiecommissie in. Dreigt niet het gevaar dat de generaties uiteengroeien? Moe ten de jongeren niet meer betrokken worden bij de studie en de bespreking van allerlei onderwerpen. Opnieuw'zei de synode unaniem „Ja" en besloot de jongeren te betrekken bij de voorbereiding van allerlei kwesties die op de synode be sproken zullen worden. Dreigt niet het gevaar van een kloof tussen hen, die pastoraal en evangelisatorisch bezig willen zijn en hen die gegrepen zijn door de noodzaak van bezinning op de structuren van de samenleving. Het jaarverslag van Kerk en Wereld werd una niem en met applaus aangenomen. Maar het applaus gold te vens het ernstige pleidooi van zowel de zending als Kerk en Wereld om te komen tot nauwer contact, ook al wees de synode nog niet precies de weg hoe dat tot stand kan komen. Niet de directe besluiten maakten gisteren de synodedag tot een uitzon derlijk belangrijke, maar de ernstige wil om binnen de kerk tot integratie te komen. Dat wil niet zeggen dat deze hedendaagse problemen werden opgelost, maar wel dat een begin ge maakt werd om de dreigende ver vreemding een halt toe te roepen, om bewust te pogen bijeen te houden wat niet zonder de ander kan: zen ding en hulpverlening, ouderen en jongeren, evangelisatie en, bij gebrek aan een beter woord, „confrontatie", de bezinning op de structuren van kerk en maatschappij. Gistermorgen begon de synode aan het probleem dat de kerk al het langst bezighoudt, de verhouding van zending en diakonaat. Reeds in 1965 werd door de generale diaconale raad. de raad voor de zending en de gereformeerde zendingsbond een commissie ingesteld om de „verschil lende aspecten van de buitenlandse hulpverlening der Hervormde Kerk nader te bestuderen." Sinds in 1956 het werelddiakonaat zijn werk begon, is gebleken dat er geen klaar onderscheid is te maken tussen dit werk en de zending. Er is wel eens gevreesd dat de hulpverle ning te zeer de kant uitging van lou ter medemenselijke assistentie, .pre ken" met de handen. Maar de bezinning op de bijbelse diakonale opdracht en de praktijk van dit werk toonden dat werelddia konaat en zending wel onderschei den. maar niet gescheiden kunnen worden. Ds. P. J. Mackaay van Oegstgeest zei: „Het zijn twee han den van het ene Lichaam van Christus." AKTIE Niet de komende aktie „Kom over de brug" was de directe aanleiding om tot nauwere samenwerking te ko men, maar de medische zendingscol lecte. Maar „Kom over de brug" is al wel een resultaat van de bezinning Jongeren orden in de toekomst betrokken bij de voorbereiding van allerlei onderwerpen voor behande ling op de synode, waarin zij betrok ken of geïnteresseerd zijn. Dat is waarschijnlijk het belangrijkste besluit van de middagvergadering. Het werd genomen nadat de synode aandacht geluisterd had naar jonge ren die zelf allerlei stellingen kwa men verdedigen. Ter sprake kwamen namelijk de 36 stellingen van jongeren opgesteld in het-kader van de aktie Kerk 66-2000, waaraan wij indertijd uitvoerig aan dacht hebben geschonken. De discussie begon wat vlak. Som mige stellingen werden enthousiast aanvaard, andere grondig verworpen. Maar er leefde een beetje de gedach te: „Wat moeten we met dit alles!" De commissie van rapport stelde wel voor dat „de stem van jongeren op de synode regelmatig gehoord dient te worden", maar gaf niet aan hoe dit mogelijk is. Symptomen Maar naarmate er meer synodele den aan het woord waren geweest, (Van onze kerkredactie) BRUSSEL De klei- 11 ne Belgische Unie van efgên poolse 'predikant. De Baptist er gemeenten ->g zes Franssprekende geen 400 leden) zal bin- nenkort zestalig zijn. Daarnaast is er sinds 1928 Duitse grens een Duitsspre- in Glain (Luik) een kende baptistengemeente bleek toch dat het niet alleen ging om bepaalde (lang niet altijd zo erg radikale) stellingen van jongeren, maar dat zij een symptoom waren van een diepergaande verontrusting. Vanaf dat moment ging het de sy node niet meer zozeer om het voor of tegen van deze stellingen zelf, maar om de vraag hoe een blijvende com municatie mogelijk is tussen oud en jong. Weer was het ds. F. H. Landsman die de kern van het debat het best omschreef: „Ik geloof", ze hij, „dat de vragen die'Indertijd zijn gesteld niet volledig de situatie peil den, en dat we daarom nu met ant woorden zitten vdn jongeren die dat ook niet doen" „De grote vraag is", vervolgde hij, „of we met de huidige kerkelijke structuren de toekomst in kunnen. Moet alles niet beter doordacht wor den". Uiteindelijk besloot de synode een continueringscommissie in te stellen, opdat ook in de toekomst de stem van de jongeren op de synode gehoord kan worden. Jongeren is lid van de Nederlandse unie, terwijl de gemeente te ...w. die tot dusver onder de hoe- Gent contacten onderhoudt ^am Ult Schiedam vroeg bezinning op Maar toen hadden al een aantal jongeren, rustig, maar vrijuit hun mening gezegd. De Kok uit Goes zei dat veel jongeren zich afvragen of er niet iets totaal mis is met de avond maalsviering. Vieren we dit feest wel. vroeg hij. En hij vervolgde: jon geren hebben zo vaak het gevoel dat er een enge sfeer heerst. Boas, een student uit Leiden, vroeg de synode zich vooral te bezinnen op de theologische studie, die naar zijn mening veel te weinig rekening houdt met de praktijk. Hans Krabbe- de Op het ogenblik telt deze unie zeven gemeenten, waarvan er zes Franstalig zijn. Volgens Overbeeke's Jaarboek zijn er drie in de provincie Luik met sair=n leden, een in Brussel met meenten hebben maar twee predikanten, waarvan een uit Canada afkomstig is. Dit jaar is in Bergen een Engelstalige baptistenge meente ontstaan als gevolg van het feit, dat daar sinds kort vele Amerikaanse militairen gelegerd zijn. De- gemecr.te krijgt binnen- de Duitse baptisten- met de Amerikaanse men- stond, maar te kennen nonietenzending. HILP 30 leden en twee In de pro- koieen eigen Amerikaanse land zijn heeft gegeven deel te willen gaan uitmaken van de Bel gische unie. Tenslotte belegt de ge meente in Luik regelmatig diensten in de Italiaanse en in de Russische taal. Onder de zes talen van de Belgische baptlstenunic ont breekt het Nederlands. In het Vlaamse deel van het minstens twee baptistenge meenten, maar die te Genk zetten. De European Bartist Con vention, een organisatie van Engelstalige ger* renten op het vasteland van Euro pa, heeft tweeduizend dollar beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een rijdende kapel. Deze kapel tal worden gebruikt voor de evangelisatie in Waals België De Duitse baptisten zullen hun hulp aan Eupen voort- de catechese: „Hoe kunnen we de kerkleden aktiveren? Daarop moet de synode zich ook bezinnen". Te Winkel uit Winterswijk vroeg begrip voor de jongeren die echt wel willen geloven, «maar bang zijn om zich aan te sluiten bij een kerkinsti- tuut. Over deze afzonderlijke vragen werden geen besluiten genomen. Maar de jongeren gingen niet naar huis met het gevoel dat ze met een kluitje in het riet waren gestuurd, maar met het gevoel dat voor het eerst de synode echt geluisterd had naar de stem van de jeugd. die er ondertussen geweest is, zei ds. Mackaay nog. In die aktie komt uit. dat de taken van beide organen van Oegstgeest (zending) en Utrecht (ge nerale diakonale raad) niet te schei den xijTl. In een gezamenlijk rapport van de generale diakonale raad en de zen ding aan de synode werd reeds de gedachte geopperd dat in de toe komst er „één buitenlandse dienst van de Hervormde Kerk" moet ko men tot een „orgaan van overleg en samenwerking". Dat werd unaniem aangenomen, maar de synode ging ook nog een stapje verder. STUDIE Enkele synodeleden, maar het werd het scherpst omschreven door secre taris-generaal. ds. F. H. Landsman, zeiden: het gaat bij hulpverlening niet alleen om bepaalde specifieke projecten, maar ook om een bezin ning op de structuren van de maatschappij, om de vraag hoe niet alleen incidenteel, maar blijvend ge holpen kan worden. Moet daarom niet het hele hulp verleningsprogramma op de helling? De suggestie van ds. Landsman werd overgenomen door ds. M. C. Don van Rotterdam om de te vormen commis sie ad hoe een opdracht te verlenen om niet alleen praktisch te coördine ren, maar ook de synode een brok principiële bezinning voor te leggen. Het oorspronkelijke voorstel om de commissie te vormen uit drie verte genwoordigers van Oegstgeest en de gereformeerde zendingsbond, drie le den van de generale diakonale raad en een synodelid, werd aanvaard, maar tevens werd de Raad voor Kerk en Samenleving gevraagd twee deskundigen nog aan de commissie toe te voegen. De bedoeling is dat de principiële bezinning tevens een Nederlandse bijdrage kan vormen voor de vierde assemblee van de Wereldraad van Kerken te Uppsala, waar deze pro blemen ook aan de orde komen. Beroep op synode voor West Papoea DRIEBERGEN Nicolaas Jouwe, voorzitter van het „Vrijheidscomité West-Papoea" heeft de synode der Nederlandse Hervormde Kerk, die in Driebergen wordt gehouden, aan dacht gevraagd voor de juridische en feitelijke status van dit ge biedsdeel. Hij meent dat vaak een onvolledige en daardoor onjuiste voorstelling van zaken wordt gegeven en dat de zen ding zich meer richt naar wat in het belang van zending en kerk als insti tuut schijnt te zijn dan naar wat het geloof zou moeten ingeven. Nieuwe Kateehismus in twaalf talen NIJMEGEN De Nieuwe Kate ehismus van de Nederlandse rooms-katholieke bisschoppen Is thans in vijf talen vertaald: Frans, Duits, Engels, Portugees en Deens. Men is bezig aan vertalingen in het Italiaans, Spaans, Catalaans, Slo- weens, Japans en het Kiswahili. In het Nederlands is de kate ehismus op het ogenblik uitverkocht (400.000 exemplaren). In binnen- en buitenland (behalve in de Verenigde Staten) wachten de uitgevers op de Romeinse commissie van zes kardi nalen. die bezig zijn enkele „verdui delijkingen" in het boek aan te bren gen. NED. HERV. KERK Beroepen te Rotterdam-Kralingen (toez. 2e pred pl., bij wijkgem. Im- manuël in de Alexanderpolder): W. Janssen te Goes: te Rijssen (toez.): J. Bogaard te Ernst (Gld.). Bedankt voor Huizen (N.H. vac. J. H. Cirkel toez.): J. v. d. Velden te Amersfoort: voor Zalk en Veecaten: M. Ravenhorst te Nes en Wierum; voor Ten Post (toez.): G. A Zuidam te Nieu- weroord. GEREF. KERKEN Beroepen tc Tweede Exloërmond: kand. R. S. Elgersma te Grijpskerk (Gr.!. Emeritaat verleend m.i.v. 1 januari 1968 aan ds. H. Pestman te Klundert. GEREF. KERKEN (vrygem.) Beroepen te Leeuwarden-Huizum: kand. H. Kiezenbrink te Wapenveld. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Den Haag-west 2e maal): J. H. Velema te Apeldoorn: te Deventer: H. W. Eerland te Amers foort. UNIE v. BAPT GEM. Aangenomen naar Stadskanaal: O. Oldenburger te Vroomshoop. HET WEER~7i\ EUROPA synode Vanmiddag heeft gesproken over de recente „Open Brief' van de 24 hervormde predi kanten (daarover morgen meer). Maar gisteren dook dat onderwerp al herhaaldelijk op, toen de synode 's a- vonds het jaarverslag van Kerk en Wereld besprak. Enkele synodeleden vertolkten iets van dc onrust die ook in de brief naar voren komt, dat Kerk en Wereld te zeer bezig Is met de nieuwste theologische Ideeën en te weinig met evangelisatie. Deze beschuldiging werd fel en na drukkelijk van de hand gewezen door de directeuren en het curatori um van Kerk en Wereld. Zo vroeg ds. J. Weernekers uit Wommels of Kerk en Wereld niet te veel prioriteit geeft aan politieke vragen en de verande ring van de moraal. U wordt verweten, zei prof. dr. G. C. van Niftrik, dat u de tak door zaagt waarop u zit. de gemeente. Hij beluisterde te veel kritiek op de ge meente. Hij zou wat meer liefde voor de gemeente willen zien. Maak dui delijk, zo VToeg hij, dat het Kerk en Wereld primair gaat om het Evange lie. Evangelisatie Prof. dr. P. J. Roscam Abbing rad grote waardering voor de creativiteit van de mensen uit Driebergen, maar miste te veel de evangelisatie ver meld in het jaarverslag. Dr. J. M. van Veen reageerde vrij fel. Het is een mythe, een sprookje, zei hij, c'at wij de evangelisatie ach ter stellen. „Ik geef u de verzekering, dat wij de plaatselijke gemeente hartstochtelijk liefhebben". Via tal rijke voorbeelden uit het vor- mingswerkprogramma toonde hij aan dat er heus wel aandacht is voor evangelisatie en vragen die te maken hebben met het persoonlijk - Methoden Maar de svnode moest niet verge ten, dat evangelisatie gecompliceerd is geworden. Er is niet langer een methode. Daar was ds. F. J. Pop mee bezig om daar een studie van te ma ken. Juist zijn overlijden is een slag voor dit werk. Ds. A. Th. van Leeuwen besprak vooral de verhouding tussen Oegst geest en Driebergen. Zijn oorspron kelijke taak was een brug te vormen tussen zending en apostolaat, maar dat Is hem door allerlei omstandighe den niet gelukt. Hij meende dat er een veel nauwere samenwerking moet komen, zelfs dat het voorbeeld van de- Wereldraad van Kerken ge volgd moet worden, die sinds 1960 zending en evangelisatie in een or gaan onderbracht. Dr. G. de Ru, de praeses, consta teerde dat er inderdaad een conmu- nicatiestoring is geweest tussen d i kerk en Kerk en ereld, maar dat „we nu op weg zijn om deze te over winnen". De synode was het daar kennelijk mee een?, wart het jaar verslag van Kerk en Vereld wtrd met een spontaan applaus aangenomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2