Piet
Kaart en Tom Pauka
saamhorigheid gehuldigd
m
de stad en
dokter Moore
Kritiekprijzen uitgereikt
Bestel niet slecht
Vlaams tv-spel over
het rapport-Warren
DINSDAG 21 NOVEMBER 196?
„Achter het Nieuws" heeft het on
derwerp zelfmoord op dezelfde rusti
ge en a-sensationele wijze aangepakt
als eerder behandelde sociale proble
men waarover meestal wordt gezwe
gen. De samenstellers van de docu
mentaire reportage gingen uit van
schokkende cijfers: Nederland, met
een aantal geregistreerde zelfmoord
pogingen van 900 per jaar staat daar
mee laag genoteerd op de internatio
nale ranglijst.
Uit gesprekken met vijf jongere en
oudere mensen die een of meermalen
tot deze wanhoopsdaad kwamen en
de treffende verklaring van een jon
ge weduwe van een zelfmoordenaar
bleek, zonder dat het commentaar
daarop attent maakte, dat het zich
onbegrepen voelen en de vereenza
ming met het eigen probleem dat
veel minder vaak op sexuele
kwesties is gegrond dan men zou
denken een soort isolement en
verlatenheid scheppen welke tot de
daad leiden. Onbewust kan het rade
loos zoeken naar persoonlijke aan
dacht zulk een slachtoffer ook tot
een opzettelijk onvoldoende poging
brengen.
De schrikwekkende mededelingen
van de weduwe brachten het duide
lijkst onder woorden dat hierin een
scherpe aanklacht jegens de samen
leving schuilt.
De uitzending, die werd gecomple
teerd met beschouwende meningen
van twee hoogleraren, had ook nu
niet de bedoeling om conclusies te
trekken maar om te signaleren en
het kijkpubliek tot nadenken te
stemmen. Dat is nuttig en nodig,
want vooral in een wel
vaartsmaatschappij heeft men de
neiging de onvoorstelbare tragiek
van verlorenheid die geen uitweg
meer schijnt te hebben, voorbij te
zien of te onderschatten.
Wel werd gesproken of de moge
lijkheid, door het verruimen van be
paalde instellingen deze wanhopigen
een vluchthaven te bereiden.
Toon Hermans-show
helemaal op tv
HILVERSUM Een goed bericht
voor de fans van Toon Hermans: zijn
One Man Show van dit jaar wordt op
zaterdag 23 december a.s. in baar ge
heel door de AVRO- televisie uitge
zonden-
Toon is inmiddels naar Amerika
vertrokken om het op Broadway te
gaan proberen en zijn programma
voor Nederland js- „uitgespeeld". De
AVRO heeft de opnamen gemaakt ,in
het Circus Theater in Scheveningen.
De uitzending duurt ruim twee uur.
\VARA heelt pech
met „Midweek"
(Van onze radio- en
tv-redactie)
HILVERSUM De VARA heeft
pech met haar nieuwe kinderpro
gramma „Midweek", dat morgenmid
dag om 5 uur voor het eerst zou
uitgaan. Regisseur Peter van Halm
overkwam een verkeersongeluk,
waarbij hij aan een arni en een been
letsel opliep en in een Amersfoorts
ziekenhuis moest worden opgenomen,
zichtspunt uit. Naar mijn idee kan een neutrale om- Heel ernstig is het gelukkig niet,
roep niet bestaan, omdat die juist dat mist, wat hem tot, maar door dit ongeval kon het start
een zuil maakt. Zo'n omroep is gelijk aan een onge- programma niet op tijd klaar komen,
streepte zebra". Daarom moet de jeugd vier weken
En: „Als men mij de vraagt stelt ot ik in de kravht: maar 2ij
van de radio geloof, zeg ik ja, maar op de vraag of de
HILVERSUM In een bijzonder grote kring van omroep- 'radio als medium een toekomst heeft, is mijn antwoord:
autoriteitèn en andere genodigden hebben radio- en tv-kritici gis- misschien niet, tenzij zij de grote bedreiging van enke,
9. 9. o. neutralisme en objectivisme weerstaat. *n*ei
teren hun jaarlijkse prijzen uitgereikt: de zilveren Nipkowschijf
aan cineast Piet Kaart (KRO) en de zilveren Reissmicrofoon aan
de samensteller van radiodocumentaires Tom Pauka (VARA). Na
afloop was er een druk bezochte receptie, die medewerkers van
alle omroepen in saamhorigheid bijeen bracht.
(Van onze radio- en tv-redactie)
wordt getroost met liedjes uit
zuster, nee zuster", die er altijd wel
in gaan, vooral ook omdat er een
liedje bij is.
„Deze tijd met zijn mini- en ma
cro-omroepen, zijn Gooise branden
en 35 zendgemachtigden is heel boei
end", zei de heer J. Rubinstein, voor
zitter van de Stichting Prijs van de
Kritiek in zyn welkomstwoord. „Het
valt niet mee, erachter te komen
waarom wij als luisteraars, kijkers
en kritici zo reageren als er eens een
nieuwslezer zonder jasje op het
scherm verschijnt of wanneer de ene
omroep een liedje verbiedt en de an
dere het dan prompt uitzendt, waar
om niet-ingelijst naakt opschudding
veroorzaakt en het pad naar de sa
tire onberekenbaar door Hilversum
blijft kronkelen.
Dit mag een aardig vermaak zijn,
maar pakkender is het beschouwen
van de functie van radio en televisie
als mening-verspreidende bronnen.
Vooral in de laatste twee jaren met
de grote politieke beroeringen en so
ciale verschuivingen is menige twist
in de studio uitgevochten. Anderzijds
echter kan bijvoorbeeld lang niet al
les wat in de zich vernieuwende
radio onder meer op sexueel gebied
wordt uitgesproken, letterlijk in de
200 miljoenste
Amerikaan
WASHINGTON Maandagmid
dag omstreeks vijf uur is de 200 mil
joenste inwoner van de Verenigde
Staten geboren.
De tijd is vastgesteld door com
puters. Om de achteneenhalve secon
de wordt er namelijk een kind ge-
Amerikanen in
te welkom
Egypte
Nederlandse dagbladen worden ge
publiceerd."
„Ergernis zowel als vreugde over
dit alles bestaat er in hoge mate. Het
is echter mede een gevolg van het
veel gekritiseerde omroepbestel,
maar wie pleit voor een neutrale om
roep die elke durf mist, stoot de cri
ticus het brood uit de mond en
maakt de krant een stukje saaier."
Zuilenman
Piet Kaart pleitte in zijn dank
woord voor „minder praten" in re
portages: „Volgens mij mag een film
reportage niet een reeks in beeld ge
brachte interviews zijn, maar zij
moet de feiten, gebeurtenissen en
toestanden dus de werkelijkheid
laten zien. Een gesprek in een re
portage moet een directe functie
hebben. Als er honger in India moet
worden gefilmd, dient de kijker die
honger te zien en niet de minister
van voedselvoorziening."
„Ik ben een zuilenman", verklaar
de de Nederlandse Oostenrijker Tom
Pauka opgewekt, „Ik geloof in dit
bestel omdat onze omroepverenigin
gen een zaak duidelijk kunnen be
lichten, dat wil zeggen van een ge-
„Dallas 22 november 1963
n hotel Groot Kievitsdal te Hilversum is gisteren de
i prijs van de tv- en radio-critici uitgereikt. Tom Pauka,
links, kreeg de zilveren Reiss-microfoon, de cineast
Piet Kaart, rechts, de Nipkowschijf. Onze redactrice
mejuffrouw Phé Wijnbeek las tevoren de motivering
van de jury voor.
Horizontaal - Verticaal: 1 - 1 pu
bliek. 2-2 myth, figuur. 3-3 plaats
in Gelderl. 4-4 ontkenning. 5-5
voorwerp om de gevangen vis levend
te houden. 6-6 spil van een wiel. 7 -
7 inschrijvingsboek. 8-12 soortelijk
gewicht (afk.). 9-11 lopend touw tot
het inkorten der zeilen. 10 - 10
bontjas. 11-9 Spaans rijpaard. 12 -
8 maangodin.
OPLOSSING
Horizontaal: 1.
even - Noren. 3. ne - mei - oele. 4.
ere - eerder. 5. sa - lekkers. 6. s.l. -
eten - rem. 7. egaal - Eire. 8. Lia -
Gieten. 9. al - Lea - pels.
Verticaal: 1. Renesse - la. 2. overal
- gil. 3. Semele - aal. 4. snee - etage.
5. uniek - Elia. 6. moor - kneep. 7.
trede - rite. 8. oele - re - rel. 9. ene -
rs - Mens.
WASHINGTON Bezoeken van
Amerikanen aan Egypte zijn weer
toegestaan, aldus is gisteren in
Washington: door het ministerie van
buitenlandse zaken meegedeeld.
Het ministerie kon evenwel niet
zeggen of de diplomatieke betrekkin
gen met Egypte binnenkort zullen
Telefoonwachtlijst
weer kleiner
DEN HAAG Van juli t.m. september
kwamen 58.554 telefoonaansluitingen ge
reed, d.i. ruim 7500 meer dan in de over
eenkomstige periode van vorig jaar. Het
aantal wachtenden is, mede als gevolg
van een vermindering van het aantal
aanvragen met 2000, teruggelopen tot
137.577. Het aantal rekeninghouders bij de
postcheque- en girodienst nam tussen 1
oktober 1966 en 30 september 3967 toe
met 200.000
De Algemene vergadering van de
V.N heeft gisteren te New York Ar
gentinië. Bulgarije. Ierland. India, Ja
pan, Kongo-Brazzaville, Opper-Volta,
Tsjaad en de Verenigde Staten vo~
drie jaar gekozen in de economische
sociale raad.
Chirurg-jazzmusicus Boy Edgar
slaagde erin, op 19 augustus jl.
de grote Amerikaanse jazz-zangeres
Nina Simone in de Scheveningse
Kurzaal te doen optreden, 's Mid
dags maakte hij opnamen met haar
zij is de zangkunst voiKomen toe
gewijd. In dit programma zingt
zij afwisselend bij het grote or
kest en een combo, al naar het
lied dat verlangt.
HILVERSUM Een uur lang kan
men morgen op de late avond kijken
naar een produktie van de Vlaamse
televisie: het door de Belgische jour-
li nalist-auteur Jean Francis geschre-
ven documentaire toneelstuk „Dallas
22 november 1963". Het is een
soort proces in het zoeken naar wat
er op die dag, precies vier jaar gele
den, tijdens de moord op president
Kennedy werkelijk is gebeurd.
De schrijver gaat er van uit, dat er
terecht twijfel bestaat over de juist
heid van het destijds uitgebrachte
rapport-Warren en als zodanig ko
men er voor de kijkers die alle pu-
blikaties voor en tegen, via krant en
televisie gedaan, geen nieuwe zaken
aan de orde.
De opzet van het stuk is wel fan
tasie, maar het materiaal dat in de
dialogen wordt gehanteerd, is au
thentiek. In deze „rechtspraak" zijn
de rollen omgekeerd: de president
van de rechtbank en de officier van
justitie zitten in de beklaagdenbank
en hun ondervragers zijn journa
listen. De getuigen dienen hen en
zijn werkelijk getuigen.
Tijdens de verhoren, waaraan Earl
Warren president van het opperste
gerechtshof in Amerika, samen met
Henry Wade. advrcaat- generaal van
de staat Texas, mede worden ont
worpen. windt men zich op over het
feit dat er onvolledigheden en te
genspraak in het rapport zijn ont
dekt.
Als zodanig boeit en intrigeert het
stuk wel.
Dat is ook bewezen, toen in ons
land de Toi eelgroep Ensemble er
voorstellinger van gaf.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 AVRO
7.07 uur Danny Kaye Show.
8.20 uur tweede documentaire over Indonesië en
9.05 uur optreden van de Amerikaanse zangeres Nina
Simone.
9.55 uur actualiteiten.
10.35 uur discussie over „De bezetting".
Ned. 2 NTS
7.03 uur „Dag dinsdag" met Kees Brusse en de bekende
filmseries: 21ste eeuw met diepzeeonderzoek,
Dubbelspion en Tweeduuster.
9.10 uur schakelprogramma met Bonn en Londen:
internationale journalisten spreken over de
positie van Duitsland in West-Europa.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum 1 AVRO
7.40 uur spel „Kop en staart".
8.05 uur amusementsprogramma in legerplaats Nun-
speet.
9.20 uur jazzrubriek en 10 uur Gonk met satire.
10.55 uur eigentijdse muziek.
Hilversum II KRO
8.00 uur optreden van het Omroeporkest; o.a. de
soliste Damièle Dechenne in het 26ste piano
concert van Mozart.
9.15 uur moderne kamermuziek.
10.00 uur kunstprogramma.
11.00 uur Context, discussies.
r/«»r
Afjathu Ytutnff
109
„Het. is alleen maar stew."
„Heerlijk! Daarna werd het onderzoek ingewikkelder en
de uitrusting kostbaarder, tot nu... Weet u niet, dokter Bar
low. dat de staat nu vijfenzeventig procent van de medisch»
researchkosten betaalt?"
„Ik wist niet dat het zo veel was."
„Nou, dat is het." Hij propte een aardappeltje in zijn
mond en rolde het zodanig door zijn mond dat Davld moest
denken aan een hamster die hij eens in een kooi had gezien
op de pathologische afdeling. „En hebt u er wel eens van
gehoord dat de onderzoekers gecontroleerd of gedirigeerd
worden?"
„Daar kan ik geen antwoord op geven. Ik weet het niet.
Davld zei: „Ik heb er geloof ik nooit bij stil gestaan, het is
belangwekkend." En Emily zei: „Mijn man is ouderwets en
een uitgesproken individualist, meneer Whitall. U krijgt hem
er nooit onder."
De donkere rand van Emily's bril deed de punt van haar
neus en de mooie welving van haar lippen beter uitkomen.
Het was in haar voordeel dat zij tussenbeide was gekomen.
Hij nam zijn bord mee naar May en vroeg of hij op de rand
van het bed mocht zitten. Hier, in de gedeeltelijk afgescho
ten ruimte met het telefoontoestel en het vage licht, kon
David met May fluisteren.
„David, is hij niet vreselijk?"
„Dat is zeker de eerste indruk. Ik geloof niet dat de
mensen het prettig vinden als hij verschijnt, maar als je de
eerste indruk te boven bent, moet je toegeven dat er veel
voor hiem te zeggen valt."
„Ben je het met hem eens?"
„Hij heeft niet bijzonder veel gezegd, maar hij heeft nog
wel gelijk, ook al wekt hij Teds woede op. Het is duidelijk
genoeg dat hij een medisch socialist is of hoe Ted het ook
mag noemen. Ik besef nu pas dat ik nog niet genoeg over
deze staatsbemoeienis heb nagedacht. Ik veronderstel dat ik
niet de enige ben. Ik geloof wel dat de doktoren overal nu
gaan beseffen dat ze zich in een omwenteling bevinden,
maar misschien weten de meesten toch nog niet wat er aan
de hand is."
„Zijn de Barlows niet aardig? O. ik hoop dat ze hier
komen wonen." ,Zij praatten over deze mogelijkheid tot
Emily de borden ging ophalen. Te laat drong het tot David
door, dat hij had moeten helpen. Er volgde nog cake en
toen Whitall zijn bordje aanpakte, vroeg hij: „Hebt u dat
gemaakt, mevrouwtje?"
Emily antwoordde: „Waarom, ja." Zij ging er verder niet
op in en liep naar de keuken, van waar even later gerammel
van borden klonk Zij was kennelijk de vaat aan het wassen.
Whitall schrapte zijn bordje schoon, at de laatste kruimeltjes
glazuur van de cake op. en zette zijn bordje op de grond.
David stond op, raapte het van de grond op en bracht het
naar de keuken.
Toen hij terugkwam bewees de eeuwige pijp met het
brandende lucifertje erboven weer, dat Whitall in een
gesprek gewikkeld was. „Wat ik... niet.-., begrijp... is..."
David mompelde: „Steek dat ding toch aan!"
waarom..zien jullie., allemaal niet in dat Moore's zie
kenhuis beslist niet kan blijven bestaan. Jullie allemaal
de hele stad zelfs Timothy Stoner, de knapste kop
denken dat men kan kiezen tussen Moore's ziekenhuis en
geen ziekenhuis. Maar dat is helemaal geen keus. Het zieken
huis van Moore is dood, dat is geschiedenis. Als iemand er
morgen een miljoen dollar in stopt, zou het nog geschiedenis
zijn, ofschoon het dan wel nog een paar jaar zou blijven
bestaan."
May zei verontwaardigd: „Waarom moet het weg? Dat zou
ik graag weten."
„Dat is de moderne tijd, dat zeg ik. Bent u het met m»
eens. dokter Armstrong?"
„Ik weet het niet. Ik geloof niet in particuliere ziekenhui
zen, ofschoon ik moet toegeven dat er misschien goede zijn,
en het ziekenhuis van Moore, hoe klein het ook is, is er een
van. Ik kan niet inzien dat een ziekenhuis hier werkelijk
nodig is, als er een gezondhedscentrum komt met goede
eersfe-hulp."
„De stad heeft een keuze, maarniet de keus die men denkt.
Er is een keus tussen geen ziekenhuis of een goed, modern
ziekenhuis, gebouwd volgens de nieuwste inzichten en gedeel
telijk van het rijk. Denk nu eens aan het ziekenhuis van
Moore een gevaarlijk oud gebouw dat nooit voor een
ziekenhuis bestemd is geweest, beheerd door een man die al
zo oud is dat hij aan teugtrekken moet denken, een man die
van ziekenhuisadministratie geen kaas heeft gegeten. Zet
daar eens een prachtig modern ziekenhuis tegenover met
veel grond eromheen..."
„Meneer Whitall!"
May liet haar vuistjes op het taankleurige telefoonappa
raat neerkomen, zo hard dat er binnenin iets rinkelde. Da
vid grijnsde.
„Ja, liefje?"
„U bent een buitenstaander, meneer Whitall. U hoort hier
niet. Neem me niet kwalijk, maar dat is waar. U weet niet
hoe de stad erover denkt. Wij houden van oom Ed. Wij
willen het ziekenhuis zoals het is. Wij willen geen modern
ziekennuis met gekleurde tegels en veel glas, waar de pa
tiënten nummers hebben in plaats van namen en waar een
of ander bureau ons vertelt hoe we ziek moeten zijn in
overeenstemming met de voorschriften van het rijk. Wij
willen orze eigen doktoren en ons eigen ziekenhuis, en we
willen geen buitenstaanders. Zo denken wij erover, meneer
Whitall.'(Wordt vervolgd)