Spanje is er alleen maar bijgehaald Jr GE JO iü* kom er eens kijken Bij ST. NICOLAAS £0 KLANKEN iMf STEFFELAAR'S DRANKEN Een „ONDER DE BOOMPJES" Fa. C. T. STEFFELAAR E(V 1LV1 GA MORGEN NAAR EEN GARANT-ZAAK 3 I i96l juejncQ aspja"] SMnai^ Nieuwe Leidse Courant Prijsvraagkrant 1967 ALS OP DE AVOND van de vyfde december nu eens niet Sint-Nicolaas hy u zou binnenstappen, maar een Germaans dus heidens Pr'cs" ter, dan zou l«y met genoegen constateren dat de opvattingen die hy meer dan 2000 jaar geleden verspreidde nog steeds niet zijn vergeten. U schrikt van die Germaan, die ei overigens keurig uitziet? Hy is im mers niet gekleed in het berenvel, maar draagt een keurig geweven kleed. U schrikt van het feit, dat u met uw gezinnetje lekker een heidens feestje zit te vieren. Kom aan, trekt het u niet te veel aan! Die Germaan wist ook niet be ter, want in zijn tijd bestond het christendom nog niet. En bovendien: als u eens precies zou nagaan, hoe veel gewoonten en gebruiken, speci aal tijdens de feestdagen, nog Ger maanse elementen in zich hebben, zou u raar staan te kijken. Degenen die het christendom een kleine 2000 jaar geleden in onze stre ken verbreiden, hadden het handig bekeken om de christelijke feestda gen min of meer te laten samenvallen met de heidense feesten die al een traditie van eeuwen hadden. Dat zou de nieuwe leer gemakkelijker ingang doen vinden. Laten wij er blij om zijn dat de predikers dit trucje heb ben toegepast. Het doet in ieder geval veel sympathieker aan dan de maatre gelen die bekeerde vorsten ten opzich te van hun onderdanen namen: je laten dopen of je kop er aft Twee klazen Natuurlijk, het woordje Sint voor de naam van de bisschop geeft vol doende aan dat wij hier te doen heb ben met een christenmens. Rondom het Sint-Nicolaasfeest echter zijn heel wat gebruiken van Germaanse oorsprong aan te wijzen. Daarvoor be hoeven wij ons overigens niet te gene ren, want onze Germaanse voorou ders waren stoere kerels, die het toch maar hebben gepresteerd dat de Ro meinse legioenen onze streken maar ten dele konden veroveren. Het verhaal van bisschop Nicolaas eigenlijk waren er twee roepen wij even in uw herinnering terug. In Klein-Azië leefde de bisschop van My- ra (overleden in 345) en de bisschop van Pinora (overleden in 564). Uit de belevenissen en weldaden van beiden 'en misschien nog andere brave man nen is Sint-Nicolaas ontstaan zoals wij hem kennen. Sint-Nicolaas werd reeds in vroege eeuwen beschouwd als de beschermheilige van de zeelie den, het huwelijk en de kinderen. Drie legenden herinneren aan goede daden ten behoeve van deze groepen. Zeelieden die bij Myra in moeilijk heden verkeerden, riepen Sint-Nico laas aan. Niet tevergeefs, want de beschermheilige vertoonde zich en leidde het schip veilig de haven bin nen. Voor degenen die de Noorman nen uitsluitend zien als rovende zeesoldaten is het misschien een ont goocheling te horen dat het deze Vi kings zijn geweest die de verering van Sint Nicolaas als patroon der zee lieden naar Noord-Europa hebben ge bracht. Hij werd de schutspatroon van de stad Amsterdam en in tiental len dorpen en steden langs dc Noord-Europese kusten en de voorma lige Zuiderzee vindt men kerken die hem zijn gewijd. De legende met betrekking tot het patronaat van het huwelijk en de huwbare maagden handelt over een arm edelman die zijn drie dochters geen bruidsschat kon geven en de meisjes daarom voorstelde die zelf te verdienen op een wijze die wel winst gevend maar niet eerbaar is. De brave zusters voelden hier niets voor en begonnen luid te wenen, hetgeen door Sint Nicolaas werd ge hoord. Op drie achtereenvolgende avonden wierp hij een beurs met goudstukken naar binnen, zodat de meisjes een bruidsschat kregen en als kuise maagden konden huwen. De laatste functie tegenwoordig de belangrijkste - van Sint-Nicolaas is die van kindervriend. De legende verhaalt dat de „heilige" eens drie ingezouten jongens tot leven terug riep. Zy waren om hun geld ver moord door een gierige herbergier of slager, die de lijken in een vat met pekel verborg. Toen Sint-Nicolaas bij de herbergier binnen stapte, verricht te hij het wonder. Deze legenden duiden op een christelijke oorsprong van het Sint-Nicolaasfeest. Maar nu de hei dense elementen die erin zijn opgeno- Dag te vroeg Hoewel de naamdag van de heilige op 6 december valt, viert men het feest op de avond van de 5e decem ber. Dit houdt verband met de Ger maanse opvatting van de de duur van een dag. Bij de Germanen begon de volgende dag al 's avonds. Als wij dus strooi-avond op de avond van de 5e december houden, zou het voor onze verre voorvaderen al 6 december zijn. De schoorsteen neemt bij het Sint-Nicolaasfeest een belangrijke plaats in. De kinderen zetten er hun schoentjes met wat hooi neer, zingen hun liedjes bij de schoorsteen en ver wachten dat de cadeautjes door het rookkanaal naar beneden komen. Hierin kan men weer voorchriste lijke opvattingen terugvinden. De schoorsteen was voordien de verbin ding tussen het aardse en de godenwe reld. Het hooi in de kinderschoentjes kan duiden op het oogstoffer. Het voedsel dat de kinderen thans bestem men voor het paard van Sinterklaas, was 2000 jaar geleden bestemd voor het achtvoetige paard Sleipnir dat de Germaanse oppergod placht de berij den om zijn tochten over de voortja gende wolken te maken. De halsbrekende toeren die onze Sinterklaas met zijn schimmel op de daken maakt, kan men terugleiden tot de merkwaardige ritten van Wo- dan op zijn wonderpaard. Met Sint-Nicolaas geven wij elkaar vrijers en vrijsters, koeken in de vorm van een man of een vrouw. Dit is omdat de Sint een ..goed heilig man" is. waarbij heilig moet zijn „hij- lik" (is huwelijk). Hij is immers de beschermheilige van het huwelijk en als het nodig is ook huwelijksmake laar. Want de suikerhartjes die wij tegenwoordig zo kwistig uitdelen, had den vroeger voor een meisje de bete kenis van een huwelijksaanzoek. Maar.hoe braaf dit allemaal mag zijn, in de Sinterklaaspoppen zit ook al weer een oud-Germaans element In de winter als de oogst binnen was en men had geslacht, mochten ook de goeden en gestorven familieleden niet worden vergeten. Zij kregen hun deel van de oogst in de vorm van offers. Dit was een verplichting die vrij zwaar drukte op het Germaanse gezin dat in de afgelopen zomer de handen vol had gehad om het winterkostje bij elkaar te halen. Het pleit voor de vindingrijkheid van de Germanen, dat zij de „fijne keuken" die zij van de Romeinen leer den, ten nutte wisten te maken aan hun offergebruiken. Van deeg gingen- zij nabootsingen maken van hetgeen moest worden geofferd. Die goden na men met een koek in de vorm van een mens ook wel genoegen. ONZE OPVATTING, DAT DE Sint uit Spanje komt, is op geen enkel feit gebaseerd. Spanje is er alleen maar bijgehaald, omdat dit subtropische land met zijn zon en zijn sinaasappe len en citroenen een tegenhanger is van de donkere dagen voor Kerstmis. Daar vandaan moet dus wel het her nieuwde leven komen en wij zitten hier al weer aardig dicht bij de Ger maanse midwinterfeesten, waarin de winter zijn langste nacht heeft maar tevens het herboren worden van de natuur wordt gevierd. Omdat onze voorouders Sint Nico laas uit Spanje Heten komen, moest de knecht Piet wel Moriaan van arstamming zijn, omdat eens de Mo ren Spanje in hun bezit hadden. Zwarte Piet is echter allerminst een Moriaan. Evenmin is hij de grap pige figuur zoals hij wordt voor gesteld. Zwarte Piet schrikt u niet! is niemand minder dan.de dui vel in eigen persoon. Hij is zwart van het roet in de hel. Op de naamdag van Sint-Nicolaas echter slaat de hei lige de duivel in ketenen en dwint hem hulp te verlenen bij het verrich ten van goede daden. Hoe sterk moet dit hebben gespro ken tot de mystiek gelovende middel eeuwer, die bovendien nog talrijke andere duvels liet opdraven door zelf in aangstaanjagende vermommingen veel kabaal te gaan maken. In sommige streken van ons land en daarbuiten hebben deze optochten nog plaats. Maar.deze gebruiken kunnen ook weer worden herleid tot de Germaanse Wodan die met zijn wilde jagers en huilende honden door de luchten rende. Het onmisbare attribuut van Zwar te Piet, de gard of de roe, bestaat uit een bundeltje jonge takjes. Nu krij gen stoute kinderen er een tuchtiging Edoch.van oorsprong was het bosje van berken- of hazelaartakjes een vruchtbaarheidsteken, ook al weer van Germaanse oorsprong. Vergeefs protest Het spreekt wel vanzelf, dat in de loop der tijden vrome mannen pro testeerden tegen het Sint-Nico laasfeest, dat zo'n merkwaardige men geling is van de levensgeschiedenis van een Rooms geestelijke, legenden en Germaanse gebruiken. Het is tot dusverre niet gelukt dit kinder feest in ons Calvinistische land uit te roeien. Integendeel, de omvang van de viering neemt hand over hand toe. Sint-Nicolaas wordt de laatste jaren officieel ontvangen door de burge meesters. zijn intocht in de steden en dorpen is een evenement dat tiendui zenden op de been brengt. De Neder landse wijze van Sint-Nicolaasvieren wordt door onze emigranten in verre landen geïmporteerd. Sint-Nicolaas is een belangrijke bondgenoot van de winkeliers gewor den. De kleine kinderen en laten wij eerlijk zijn ook de groten we ten de rol van Sint Nicolaas in het volksleven best te waarderen. Een ge luk maar, dat" er nooit gehoor is gege ven aan de puriteinen die alle kinde ren en huwbare maagden hun „wel doener" wilden ontnemen. f.961 4wcJ^6eejA9fidd 4uejncQ 9spja~] aMnsijsj Nieuwe Leidse Courant Prijsvraagkrarvt 1967 Oh, Sint wat een verrassing (A wat een prachtige nylons natuurlijk LI3W van SINDS 1658 Z$if altijd DISTILLEERDERIJ jflKpÉ welkome surprise MIDDELWEG 3-9 NIEUWSTRAAT 38 LEIDEN - TELEF. 25745* KOUSENHUIS j&Sk Haarlemmerstraat 8 - Telef. 20422 Philips Beauty Set. In prachtige uitvoering en verzorgde vormgeving. Te gebruiken voor ont haring, voor aanbrengen en inmasseren van crème en voor massage. Com pleet met diverse acces soires en boekje over schoonheidsverzorging. Compleetin luxe 95 Philips handhaardroger met ingebouwde ther mostaat. 24 95 Met drooghoes en stan daard 39.95 Compleet in luxe ^bergtolletta8^^a95^ Met de Philips koffie filter kunt u In de kamer blijven terwijl u koffie zet. Gezelligl Tot 10 kopjes geurige koffie. Na het zetten blijft de koffie automa tisch op serveertempe- ratuur. Inclusief snoer .tijdelijk 79.50 Philips luxe mixer-set. Met de groentesnijder snijdt u vliegensvlug harde groenten in reep jes of schijfjes. De pu- reerschijf helpt u bij het pureren van aardappe len en groenten. En na tuurlijk: de garden en kneedhaken zijn onmis baar bij het „gewone" mlxerwerk. Inclusief receptenboek 71,25 T - Philips wandkoffiemolen met regelbaar (9 stan den) maalwerksysteem. Doorzichtig reservoir voor 400 gram bonen (laat geen ultra-violet licht door, dus bonen behouden hun aroma). Handig bekertje voor gemalen koffie kan ver ticaal worden afgeno men. Direct gebruiks klaar. 5995 Philishave 2000 S. Ve rende 6cheerhoofden met scheer-ult-cirkels. Ingebouwde tondeuse, handig spiraalsnoer. In luxe cassette 81.- Philips ventilatorkachel. Meenemen, neerzetten en In een oogwenk Is de kamer warm door ver snelde warmelucht-cir- culatie 51 Philips automatische broodrooster. Zeer chique uitvoering. Sterke en degelijke constructie. Roostert prachtig gelijk matig zonder dat u er omkijken ^naar hebt 69.» Philips thermo8taatpan: voor het béter koken, bakken, braden, stoven en warmhouden. Door thermostaat automati sche en nauwkeurige temperatuurregeling. Geen aanbranden meer 79.95 Tijdelijk 15.- r Origineel cadeau"' Philips scharen messenslijper geen botte messen of onbruikbare scharen meer. Slijpt vliegens vlug, vlijmscherp eilig 21.» A Rijnsburg KROMHOUT Oegstgeest NOUWENS Geverstraat25 Tel. 50904 Leiden Leiderdorp KRET RADIO-HERTOG Nieuwe Rijn41 Hoofdstraat 56 Tel. 26415 I Tel. 30643 Vliet N.Z. 32 Tel. 3710 Warmond NOUWENS Dorpsstraat78 Tel. 353

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 33