GALOP Wetenschap schept een nieuwe wereld IS VOOR KENNERS W CHRISTENEN IN BIAFRA VRAGEN OM HULP Lanser brede voorstander van samenwerking RITMEESTER rq Nieuwe Katechismw V.S. bestseller in të:\hi:ëa\u haste is even #v o.xs lams MAANDAG 20 NOVEMBER MtrlE Een woord voor vandaag ..Wal moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?" vraagt de rijke jongeling aan Jezus. Komt er nu een preek over het gevaar van goede werken? Allerminst. Jezus zegt: „Gij kent de geboden." Als protestanten zijn we geneigd te vragen: Is dat antwoord wel juist? We vergeten dan dat het een heel schriftuurlijk antwoord is. Zegt het Oude Testament niet: „Doe dat en gij zult leven!" Wij zijn geneigd zo sterk uit te gaan van de gedachte dat de mens onmogelijk de geboden van God kan houden, dat we 11a een dergelijk antwoord verwachten dat de mensen schrikken. Nu moet de erkenning komen, dat wij dat niet gedaan hebben. Maar de rijke jongeling plaatst ons voor een verrassing. Hij zegt: Alles heb ik in acht genomen van mijn jeugd af." Wat is nu de reactie van de Heer'' Zegt Hij: Je liegt! Of vraagt Hij pastoraal vriendelijk: „Weet je dat wel zeker?" Neen. Jezus kreeg hem lief. Hij zag dat deze jonge man de waarheid sprak. Zijn leven was een lange poging om God te zijn. En deze geestelijke godsvrucht had naar Oudtestamen tische belofte hem kennelijk materiële voorspoed gebracht. Maar met Salomo ontdekte hij toch: Alles is ijdelheid, vandaar zijn vraag naar het eeuwige leven, naar heilszekerheid. Dan zegt Jezus: Geef alles wat je bezit weg. Geef het weg, bedoelt Hij. omdat je er geen recht op hebt. Stap af van alles wat je meent bereikt en ontvangen te hebben. Word weer arm voor Gods aangezicht en Hij zal Zich over je ontfermen. Zekerheid van geloof is geen verdienste, maar alleen genade. We lezen vandaag: Prediker 2 1-17. Kerk en Wereld bezint zich op de toekomst (k an onze kerkredactie) DRIEBERGEN De 22ste dies van Kerk en Wereld stond zaterdag in het teken van een zowel fascinerende als angstaan jagende toekomst. Niet echter de toekomst die theologen pre diken. maar de toekomst die de mensen van de wetenschap bezig zijn te creëren. wa6 het onderwerp van bezinning. De theoloog, dr. A. Th. van Leeuwen, werd er wel bij betrokken, maar alleen om kanttekeningen te maken bij wat filosoof C. A. van Peursen en de medicus P. J. Thung te zeggen hadden. Zo werd geactuali seerd dat de vroegere ..Koningin der wetenschap", de theologie, de gestalte van een dienstmaagd heeft aangenomen. bezocht was, voor een al te groot toekomstoptimisme en voor een al te diepe toekomstvrees. Trouwens daar werkten de beide sprekers in hun sprankelende referaten zelf ook aan Maar helemaal zonder terugblik was deze dus niet. Het was de eerste verjaardag van Kerk en Wereld waar bij ds. F. J. Pop onlangs overleden niet aanwezig was. Op één ei genschap van deze bezielde leider is niet gewezen in de talrijke „in me- moriams". zei ds. J. M. van Veen: zijn nuchterheid, zijn puriteinse le venshouding. zijn plichtsbetrachting en bezonnenheid, waaraan juist onze tijd behoefte heeft. Deze roep om nuchterheid behoed de de bijeenkomst, die bijzonder goed Futurologie OMWIKKELING IN DE KERKEN BELANGRIJK VOOR RE VAKBEWEGING (Van onze 9oc.-econ. redactie) UTRECHT Jan Lanser. de nieuw gekozen bestuurder van het CNV en de waarschijnlijke opvolger over anderhalf jaar van Jan van Eibergen als voorzitter van het CNV, is voorstander van een zo breed mogelijke samen werking met andere organisa ties. In de eerste plaats denkt hij aan de christelijke maatschappe lijke organisaties van midden stand. werkgevers en boeren en tuinders in het Convent. Hij zou een christelijk-sociaal congres over de grote sociaal-económi- sche vraagstukken in de toe komst van harte toejuichen. Lanser gelooft, dat er van het christelijk-sociaal denken uit een gro te mate van overeenstemming moge lijk moet zijn over actuele vraagstuk ken. Belangrijkste punt is het stre ven naar een verantwoordelijke maatschappij, waarin ieder op zijn eigen plaats in staat gesteld wordt zijn verantwoordelijkheid te dragen. De heer Lanser tekent hierbij nog aan, dat een verantwoordelijke maatschappij niet in de eerste plaats denkt in termen van klassen of belan gengroeperingen, in partijen of blok- ken. Met elkaar zal men bereid moe ten zijn het christelijk-sociaal ideaal te dienen: de begrippen naastenlief de. gerechtigheid, barmhartigheid en solidariteit zijn fundamenteel. Vakbeweging Deie samenwerking wil de heer Lanser ook uitbreiden tot de heide andere vakcentralen: NKV en NVV. Samenwerking moet nooit krampach tig geschieden, maar lij hoort wel bij het christen-zijn zelf. Waar mogelijk zal een christen altijd tot samenwer king bereid moeten zijn: dit houdt ook in: een ander respecteren en de initiatieven van anderen waarderen. Wanneer men open en eerlijk tegen over de ander slaat mag men zelf ook een dergelijke houding verwach ten. Vooruit denken vindt de heer Lanser op dit moment nog moeilijk; zeker geldt dit wanneer hij over an derhalf jaar met het voorzitterschap van het CNV zou worden belast. Als belangrijk voor de ontwikkeling in de toekomst noemt hij het sociolo gisch onderzoek, dat het CNV op het ogenblik onder zijn leden doet instel len naar de opvattingen over de christelijke organisatie. Tot dit onderzoek is op de vorige algemene vergadering besloten op voorstel van de Christelijke be- drijfsbond voor de metaal- en electro- technische industrie, de bond waar van de heer Lanser op dit moment nog voorzitter is. Via dit onderzoek hoopt'het CNV te komen tot een nieu we positie- en beleidsbepaling voor de toekomst. Ook het NKV is op het ogenblik met een dergelijk onderzoek onder zijn leden bezig. De toekomst, zei prof. Van Peursen is bezig een onderwerp van we- tenschappelijke studie te worden, een futurologie. Geprobeerd wordt om re- i gels op te stellen en ook voorspellin- gen te doen. De wetenschap roept werelden op die er voorheen niet wa ren. Zoals Leibnitz eens zei. dat God de best mogelijke wereld geschapen heeft, probeert de wetenschap nu de I best mogelijke wereld te formuleren. De futurologie kan gemakkelijk j valse wegen inslaan, door in de toe- komst te projecteren wat wij nu bij zonder modern vinden. In 1910 is de mode van 1960 voorspeld, maar die doet ons nu gruwelijk ouderwets aan. De werkelijkheid is altijd fan tastischer dan onze fantasie. Eén aspect van de futurologie is te waarderen. Zij dwingt ons tot een waardering van het heden. De vraag is nu of we de nuchterheid kunnen opbrengen die nodig is om toekomst kennis tot toekomstkunde te maken. Het gaat daarbij om beslissingen die voor de toekomst genomen moeten worden, om de logische, en te verwe zenlijken mogelijkheden, maar ook om de zedelijke onmogelijkheden. Niet iedere wereld, die de we tenschap ontwerpt is immers zedelijk aanvaardbaar. In eigen handen de profetische futurologie moet zich protesterend opstellen tegen de huidi ge ontwikkeling hetzij die op ons af komt als noodzakelijk gevolg van de wetenschap of als een soort vrije ver- I kiezing. De toekomst van de Kerk zal daarvan afhangen, of ze bereid en in staat is deze rol te vervullen. Horstcahier 's Middags volgde een boeiende ge- dachtenwisseling tussen de drie spre kers aan de hand van vragen door de aanwezigen schriftelijk gesteld. Maar daarvoor hadden de aanwezigen al rustig de tijd gehad om zich op de hoogte te stellen over het practisch werk van Kerk en Wereld. Deze dies loste de laatste vragen niet op. maar confronteerde wel vele aanwezigen met een problematiek, die ons leven steeds meer zal beïnvloeden. De twee referaten over „Het kennen van de toekomst" en de kantekeningen van dr. Van Leeu wen zijn al in „Horstcahier 32" verschenen. „Schooljeugd kan niet zingen"* (Van c s onderwijsredactie) Prof. Thung, die in Leiden de be trekkingen tussen natuurwetenschap pen en geneeskunde doceert, sprak vooral vanuit de wetenschappelijke praktijk. De futurologie is ontstaan vanuit de grootindustrie, die wil we ten wat en hoe er moet worden ge ïnvesteerd voor de toekomst. Grenzen die de wetenschap enkele jaren geleden nog als onoverkoom- baar zag. worden doorbroken. Vooral in de medische en biologische we tenschap zien we dat de mens zijn lol in eigen handen neemt. In dit ver band zei dr. Thung dat de mens op weg is naar „almacht" en „onsterfe lijkheid". Maar zijn dat niet tegelij kertijd absurditeiten? Zal het onderzoek op de huidige lijn rechtstreeks doorgaan? Vaak ver geten we, zei dr. Thung, dat we bij iedere winst ook verlies boeken. Het is niet onmogelijk, dat op een gege ven ogenblik in de toekomst de mens het „verlies" niet meer neemt en daarom van de „winst" afziet. Dan wordt de lijn omgebogen en ziet de toekomst er toch anders uit dan wij die nu vaag zien opdoemen. UTRECHT Nog geen vijftien procent van de kwekelingen wordt in staat geacht de muzikale vorming van de leerlingen van de lagere school ter hand te nemen. Dat zei de heer Charles Delnooz, rijksinspecteur voor het lager onder wijs, zaterdag op een congres van de stichting Centraal beraad amateu ristische muziekbeoefening. Als voornaamste bron van alle el lende noemde hij het rationalisme bij het onderwijs, waardoor van de scholen instituten worden gemaakt waar het intellectualisme hoogtij viert. Er wordt een overdreven aan dacht besteed aan het inpompen van kennis, maar aan expressie wordt weinig of niets gedaan. Het resultaat is dat de scholieren niet kunnen zingen. Ze brengen slechts geluid voort. LONDEN Een zilveren replica van het doopvónt in de historische Groote Kerk van Kaapstad heeft de Nederlandse gemeente in Londen ont vangen van de Zuidafrikaanse rege ring. In een goedbezochte dienst in Austin Friars werd het geschenk overhandigd' door de Zuidafrikaanse ambassadeur dr. H. G. Luttig. Ds. J. E. Tuininga zei. dat de banden tussen deze gemeente en de Zuidafrikaanse r gotneensi stevigd Machteloos De centrale gedachte in het spre ken van de bijbel over de toekomst is. zei dr. A. Th. van Leeuwen, dat de mens schijnbaar machteloos staat te genover de blinde krachten der geschiedenis. Toch mag hij de toe komst des Heren proclameren. Ook de huidige futurologie dient geworteld te zijn in de profetie. Maar griepbestrijder krachtig, direkt! ook in .voordelige gezinsverpakking tv Galopeen Ritmeester van onmiskenbaar ras. Galop - een sigaar voor mannen die zuiver ras tunnen herkennen k'Nftv NEW YORK Ook in Ame rika is de rooms-katholieke Nieuwe Katechismus op weg om een bestseller te worden. Se dert 31 oktober zijn er al 60.000 exemplaren verkocht, hoewel de uitgave verschijnt zonder kerkelijke goedkeuring en ver schillende rooms-katholieke boekwinkels het boek niet .wil len verkopen. De eerste oplage van het boek bedroeg 75.000 exemplaren. De Engelse uitgave is een letter lijke vertaling van de oorspronke lijke Nederlandse tekst, die in Rome nogal weerstand heeft opgeroepen. Op het ogenblik wordt bekeken of de tekst op veertien plaatsen zal veran derd worden. Zolang de veranderingen niet offi- j cieel van Nederlandse zijde zijn aan gebracht, zouden de vertalingen niet j verschijnen. Maar Herder en Herder, 1 de Amerikaanse uitgever, is toch met maatschappelijke ontwikkeling, die politieke partijen voorstaan. Zo is er ook in het verleden steeds commen taar geleverd op de sociaal-econo mische paragrafen van het actie-pro gram van politieke partijen. Hierin kan de vakbeweging zich al of niet herkennen. Op dit punt wilde de heer Lanser er geen onduidelijkheid over laten bestaat, dat hij zich als man van de christelijke vakbeweging duidelijk verwant voelt met de christen-radica len. „Ik voel me ook thuis", aldus de heer Lanser. „in de gedachtengang van Bas de Gaav Fortman in zijn pas verschenen boek." (Van i kerkredactie) Geen (lo"ma kerken Voor de verhoudingen binnen de vakbeweging in toekomst acht de heer Lanser ook van groot belang de ontwikkeling, die zich in de kerken gaat voltrekken, zowel de r.k. als de prot chr. kerken. Bij de politieke partijen zijn hiervan thans de gevol gen al merkbaar. Ook voor de vakbe weging geldt, dat zij is ingebed in de totale Nederlandse ontwikkeling. Wat betreft de politiek gelooft de heer Lanser. dat de vakbeweging zich ook in de toekomst zal moeten onthouden van' commentaar op de staatkundige ontwikkeling, die politie ke partijen voorstaan Over een even tueel stembusakkoord of over kies stelsels achtte hij in de maatschappe lijke organisaties geen uitspraak ge wenst. Wel zou hij een duidelijk geluid willen laten horen als het gaat om de Gevraagd naar zijn mening over de vrije ondernemingsgewijze produktie met winststreven, reageerde de heer Lanser met de opmerking hiervan geen dogma te willen maken. Bij el ke organisatie van de produktie gaat het hem om de zo menselijk moge lijke verhoudingen. Bij een bepaalde produktievorm wilde hij niet zweren, omdat vormen slechts middelen ziin. De ondernemingsgewijze produktie zag hij niet als een vorm, die heeft afgedaan. Haar voortbestaan zag hij echter afhankelijk van een bewust meewerken van de ondernemers aan een vermaatschappelijking van de on derneming. De heer Lanser verwees hiervoor naar zijn brochure over: On derneming en sociaal beleid. Ook de soriale doelstellingen zullen in de sta tuten van de onderneming dienen te worden opgenomen. Overigens is het niet de bedoeling van de heer Lanser thans reeds als CN V-bestuurder en toekomstig CNV-voorzitter sterk naar buiten op te treden Eerst op 1 juli van het volgend jaar neemt hij afscheid van zijn metaalbond. Daarna hoopt hij nog een jaar lang zich rustig te kun nen voorbereiden op zijn nieuwe, on getwijfeld veeleisende, werkkring bij het christelijk vakverbond. Zijn installatie in juli 1969 als voorzitter zal dan samenvallen met het 60-jarig bestaan van het CNV. UTRECHT De Nigeriaanse burger oorlog heeft de kerken van Biafra wr.kker geschud. De christenen daar zijn ineens gaan beseffen dat ze ook een verantwoor delijkheid hebben voor de toekomst van hun land. Zo zond de Methodistenkerk in Biafra reeds een zendeling naar zijn thuisfront om plannen te beramen voor hulpverlening als de gevechten beëindigd zijn. Zendeling Alfred Hasted was ook enkele dagen in Nederland om contacten te leggen. Hij vertelde ons dat hij in de achttien jaar zendingservaring de Nigeriaanse methodisten nog nimmer zo gewillig had gezien om ook nationale verantwoordelijkheid te dragen. De regionale sy node van de Biafraanse methodisten was totaal van karakter veranderd. Dat was in juli. toen de spanningen tussen de federale regering en het goevernement van Bia fra al zo hoog gestegen waren, dat een burgeroor log onvermijdelijk leek. Op de synode was geen revolutionaire oorlogsstemming merkbaar, maar wel verantwoordelijkheidsbesef. De huidige strijd is een gevolg van culturele, sociale en godsdienstige spanningen tussen de mo hammedaanse Hausa's en de christelijke Ibo's. In januari 1966 werd onder leiding van Agoeyi-Ironsi het corrupte regime van Nigeria afgezet. Daarbij kwam een politieke leider van de Hausa's om het leven, die tevens een godsdienstige leider was van de mohammedanen Ironsi geloofde in samenwerking, maar kon niet voorkomen dat de Hausa's zich massaal begonnen te wreken op de Ibo's. Beide stammen weigeren zich aan elkaar te onderwerpen. Ongeveer 30.000 Ibo-christenen en misschien meer werden door de Hausa's vermoord en anderhalf tot twee mil joen Ibo's vluchtten naar wat nu Biafra heet. Deze mensen, meest christenen, werden door familieleden opgevangen. De Ibo's kennen nog het patriarchale verband en aanvaardden als van zelfsprekend verantwoordelijkheid voor zonen, dochters, neven en nichten. Zonder enige hulp van buiten werd dit vluchtelingenprobleem opge lost, ook al kwamen deze mensen berooid en vaak helemaal naakt aan. Velen, waren zelfs ernstig gewond. Maar de spanningen namen toe. vooral toen andere officieren de macht van Ironsi overnamen. Biafranen verdenken de huidige politieke leider Gowon er van geheel onder de invloed van de Hausa's te staan. ABO'ERI Ghana heeft aangeboden te bemiddelen. In Aboeri werden besprekingen gevoerd. Er werden overeenkomsten gesloten. Maar volgens Biafra heeft Gowon, onder druk van de Hausa's, zich niet aan de overeenkomst gehouden. Toen besloot Biafra zich onder leiding van kolonel Odemeg- woe-Ojoekwoe af te scheiden. Voor de federatie was dit een economische slag, omdat Biafra het „Westland" is van de federatie en rijke inkomsten heeft uit de palm- en aardolie industrie. Terwijl in andere landen binnenlandse twisten vaak tot gevolg hadden dat de blanke zendelin gen „zondebokken" werden, heeft deze burgeroor log de verhouding tot de zendelingen niet nadelig beïnvloed. Zij bleven ook zo lang het mogelijk was op hun post. Dokters en verpleegsters kregen handenvol werk om de gewonden te verzorgen. Er bevinden zich zeker nog veertig tot vijftig zendelingen in het land. Wel is er groot gebrek aan medicijnen en verbandmiddelen. Het middel tegen me laatsheid is geheel uitgeput, zodat er groot gevaar is dat deze ziekte weer de kop opsteekt. Zover zendeling Hasted kon constateren is geen van de zendelingen omgekomen. Wel is een zende linge vermist, maar vermoed wordt dat zij zich bevindt in het gebied waar de federale troepen heersen. Nigeriaanse christenen betreuren het zeer dat het blanke Westen geen hulp geboden heeft, om de strijd te voorkomen. Nog meer zijn de christe nen van Biafra verontwaardigd dat landen als Tsjechoslowakije en Rusland wapens zenden naar het federale regiem, en vooral dat het vroegere moederland Groot-Britannië haar wapenleveran ties niet heeft stopgezet. BEMIDDELEN Ook Biafra ontvangt nu wapens, maar zende ling Hasted weet niet waar vandaan. Hij ver moedt uit Portugal en Spanje. Toen hij via Kame roen het land verliet werd er gevochten in de hoofdstad Enoegoe. Zelfs als de federale troepen deze oorlog winnen, zullen, vertelde hij oris, de 8 miljoen Ibo's zich niet buigen onder Hausa heerschappij. Naar zijn mening is er alleen een toekomst voor Nigeria mogelijk als Hausa's en Ibo's naast elkaar leren te leven. Om dat te bereiken zal echter van blanke zijde bemiddeld moeten wor den. Nog voor kerstmis hoopt Alfred Hasted naar zijn gebied in Biafra terug te keren. Zijn werk is nog lang niet afgelopen. Hij hoopt vooral nog iets te kunnen betekenen bij de wederopbouw van het land. het boek op de markt gekomei Oorspronkelijk had de Amerikaan! bisschop Robert F. Joyd van Burlini ton zijn toestemming gegeven, ma? deze werd later ingetrokken. Verenigingen Nog voor het werk in het EngejJ uitkwam werd het opgenomen in i Thomas More Book Club, the Amerf ca Press Catholic Boek Club, The tholic Digest Book Club and the Ce tholic Literary Guild. Leden v verenigingen kopen twaalf geseleif teerde boeken per jaar tegen geredqt ceerde prijzen. Maar naast veel' lofi s er ook verzet. De conservatieve kardina^ Mclntyre van Los Angelos heeft 3 eigen boekhandel verboden het bot te verkopen. De „Dochters van Siij Paulus". die over een eigen uitgeveij beschikken en nog een tiental boek winkels hebben in grote steden. 'ne& ben het boek ook op de verbodq lijst geplaatst. Op het ogenglik ontvangen rooms-katholieke bladen brieven i lezers die klagen over déze kerkelijk! NED. HERV. KERK Kooistra te Lisse. GEREF. KERKEN ja Beroepen te Leidschendam (vac. G. l[ R. Riphagen): H. J. Lugtigheid te Hef gelo; te Warffum: J. H. Meijer te Meliti J. Groenevelt te Barneveld. GEREF. KERKEN (vrfoem.) CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Siegerswoude-ri1 Wilp (Gr.): kand. D. J. Klein-Onstei" te De Wilp (Gr.), die bedankte 1 Maassluis. HET WEER IN ELROP' "sssr °i Kopenhagen mist 6 0 P Londen geh. bew. 9 0 Amsterdam mist 7 ot: Zürlch Genève Locarno Wenen Innsbruck Rome Madrid

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2