KERKEN IN BIRMA
NU ZELF ACTIEF
Prof. P. J. Bouman gaat schrijven
Een noord voor vandaag
Personele ethiek
niet voldoende
is
Thant doet Tempel breekpunt van
beroep op jocJen en christenen
alle partijen
Radio -Bloemendaal
ge reo rga n iseerd
Vormingswerk
bedreigd
GRATIS
ZWARE
REEP i.
>H- t
„Ons onderwijs
loopt achter"
ZATERDAG 18 NOVEMBER 1967
De Here Jezus is moe. En dan komen ook nog allerlei moeders
met kinderen, om Hem te vragen hen te zegenen. De discipelen
zijn het daar helemaal niet mee eens. Ze willen ze wegsturen.
De Heer heeft wel belangrijker dingen aan Zijn hoofd.
Hebben ze de woorden van de Heiland dan helemaal niet
begrepen? Zei de Heer niet dat wie de eerste wil zijnde
allerlaatste moet worden? In het Koninkrijk Gods gaat het
er niet om of we goed de baas kunnen spelen, maar of we
goed kunnen dienen.
Sprak de Heer niet even later (in Marcus 9 42) over: Wie
één van deze kleinen, die geloven, tot zonde verleidt
Christus heeft altijd tijd voor de jongste, de kleinste, de
armste, de zwakste.
Marcus gebruikt een merkwaardig woord. De moeders vragen
de Heer niet hun kinderen te zegenen, maar: ..dat Hij ze zou
aanraken". De moeders willen dat ze even de hand voelen
van de eeuwigheid, even aangeraakt worden door God. even
heel dicht bij het beloofde Koninkrijk zullen zijn.
Maar Jezus doet veel meer: „Hij omarmde hen en hun de
handen opleggende, zegende Hij ze." De kinderen hadden niet
alleen zijn aanraking gevoeld, zij gingen heen onder de blij
vende zorg, de zegen van de Heer.
We lezen vandaag: Prediker 1 19.
We lezen morgen: Prediker 1 1018.
Zendelingen nu
een jaar weg
Grote interesse
voor bijbelstudie
(Van onze kerkredactie
RANGOON De christelijke kerken van Birma zijn niet
als een kaartenhuis in elkaar gestort, toen de zendelingen ander
half jaar geleden het land moesten verlaten. Het aantal theolo
gische studenten is toegenomen met 15 procent en in de eerste
helft van dit jaar werden meer bijbels en bijbelgedeelten ver
spreid dan ooit.
Dr. II. M. Kuitert aanvaardt ambt
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM De sociale
ethiek draagt stenen bij om de
sociale, maatschappelijke en zo
nodig ook de politieke structu
ren te herzien. Dit zei gistermid
dag prof. dr. H. M. Kuitert toen
hij zijn hoogleraarsambt aan
vaardde aan de Vrije Universi
teit te Amsterdam. Hij gaat
ethiek en de inleiding in de dog
matiek doceren.
Prof. Kuitert gebruikte het volgen
de voorbeeld: Als de economische or
de de ontwikkelingshulp in de weg
staat moeten we van die orde af.
Daarvoor zijn mensen nodig met ge
loof, fantasie, liefde en uithou
dingsvermogen.
Prof. Kuitert. die promoveerde op
een studie over de „Mensvormigheid
Gods" en onlangs een boek publiceer-
Hij is geplaatst in een historisch be
paalde situatie; hij sticht instituten,
maar die op hun beurt beïnvloeden
hem weer. Zijn zij van God of van
Satan? Aan die vraag komt de perso
nele ethiek niet toe.
Ook de ethiek moet de wereld iets
te zeggen hebben, die moet zich ook
bezig houden met de structuren van
de samenleving. Die samenleving ver
andert. maar aJs we ons niet op deze
problemen bezinnen, binden onze ge
dragsregels ons aan structuren die op
gelost zijn of een ander karakter ge
kregen hebben.
Gehoorzaamheid
Daarom moet er naast een persone
le ethiek ook een sociale ethiek zijn
die zich bezint op die structuren en
die ze zo nodig verandert, opdat die
instituten en structuren weer hun
dienst vervullen. Daarom is het geen
bijbaantje voor christenen als ze zich
in sociaal en politiek opzicht engage
ren. Dat is een vorm van gehoorzaam
heid aan Christus.
Na de oratie volgde een geanimeer
de receptie, waar we niet alleen hoog
leraren van de Vrije Universiteit en
uit Kampen zagen, maar ook prof. dr.
Van Niftrik van de Universiteit van
Amsterdam en de rooms-katholieke
hoogleraar prof. mag. J. Groot en de
hervormde predikant uit Utrecht, ds.
M. Groenenberg en vele anderen.
Dit ontdekte de Amerikaanse zende
ling Addison J. Eastman, die elf jaar
lang tot 1958 in dat land heeft ge
werkt. Hij is nu directeur van het
Aziatisch bureau van de Ameri
kaanse Nationale Raad van Kerken.
Op doorreis mocht hij 24 uur in de
hoofdstad Rangoon verblijven.
Langere doorreisvisa verstrekt de
Birmaanse regering niet, en als zende
ling kon hij geen toeristenvisum krij
gen. Maar uit het gehele land kwa
men kerkelijke leiders hem opzoeken.
Van zijn bezoek brengt hij verslag
uit in het Amerikaanse zendingsblad
World Vision Magazine.
In 1962 nam het revolutionaire re
gime van generaal Ne Win de macht
over. Onmiddellijk werd het besluit
van een vorige regering herroepen,
dat het boeddhisme verhief tot
staatsgodsdienst.
school tot Eastman: „Uileindelijk zijn
we dankbaar dat wij deze financiële
lasten niet meer behoeven te dragen.
Bovendien zijn de christelijke leiders
nu over het gehele land verspreid en
beter in staat om van hun geloof te
getuigen."
De Birmaanse christenen zijn zelf
actiever geworden, sedert de zendelin
gen moesten vertrekken. In de eerste
zes maanden van dit jaar werden
twintig procent meer bijbels en bijbel
gedeelten verspreid dan in dezelfde
periode vorig jaar.
De belangstelling voor de bijbel en
voor bijbelstudie neemt toe. Een bii-
belcorrespondentiecursus bereikt
10.000 mensen, waarvan de meesten
niet tot een christelijke kerk beho-
braohten de Naga's daar nog mensen
offers. Het is de Birmaanse kerk
niet meer toegestaan zendelingen te
sturen naar Thailand. Ze hebben
daarom nu ook zendelingen uitgezon
den naar de Jahoes, de Was, de Pa-
daoengs en de Tsjings in eigen land.
Theologische studenten en leden
van jeugdverenigingen hebben
„evangelisatie-teams" gevormd. Zij
(rekken er in hun vakanties op uit
om in de ver weg gelegen dorpen.
waar kleine gemeenten bestaan, te
gaan evangeliseren.
Kwestie-Cyprus Oratie prof. Klijn
Pagodes
Birma is vaak beschreven als het
land van de pagodes, omdat het
boeddhisme er een zeer grote invloed
hpeft. Slechts 2,5 procent van de be
volking van 23 miljoen inwoners be
hoort tot een christelijke kerk
Anderhalf jaar geleden eiste de re
gering dat a'le zendelingen het land
moesten verlaten. In het bijzonder
werden door deze maatregel de zen
dingsorganisaties getroffen van de
Amerikaanse baptisten, de Ameri-
kaanse en Britse anglicanen, de Ame-
rikaanse en Britse methodisten en de jf.J, r CTlTllfl gS!
zevende-dagsadventisten. Ook alle
r.k. missionarissen moesten vertrek
ken. Hel zendingswerk in Birma be
gon 154 jaar geleden met de Ameri
kaanse baptist Adoniram Judson. de
eerste Amerikaanse zendeling in
Zending
Nu de zendelingen weg zijn hebben
de kerken meer verantwoordelijkheid
op zich genomen voor zending in ei
gen land. De Baptistenunie in het
gebied van de Karen heeft alleen
naar de Naga-heuvel reeds tien zen
delingen uitgezonden. Een van hen
deelde mede dat hij in een geheel
nieuw gebied in de afeelooen maan
den 102 mensen gedoopt heeft-
Hpt Naga-gebied is bijzonder geïso
leerd. Nog maar 13 jaar geleden
Actiever
Toen enkele jaren geleden de zie
kenhuizen en scholen genationa
liseerd werden, dachten de Bir
maanse kerken dat zij die klap niet
te boven zouden komen. Nu zei het
hoofd van een vroegere christe'ijke
Meer inspraak radiogemeente
de over de radicale theologie
afgelopen jaren. „De realiteit van het
geloof", sprak nu over de ethiek die
in deze radicale theologie naar voren
komt.
Hoewel de Reformatie heel anders
dacht en ook Abraham Kuyper. con
centreerde de ethiek zich sinds de
vorige eeuw op het persoonlijk leven.
Prof. Kuitert sprak van een „persone
le ethiek". Ook de ethiek van de
existentie-theologie van Bultmann,
Gogarten, Fuchs en Ebeling kan zo
omschreven worden. De ethiek be
perkt zich bij hen en bij de pië
tistisch ingestelde orthodoxe christe
nen sterk tot het gedrag van de indi
viduele christenen
Heerschappij
De gereformeerde theologie heelt
echter sterke nadruk gelegd op de
heerschappij van Christus. Naar de
mening van prof. Kuitert is dc pols
stok van dc personele ethiek te kort
om de overkant tr halen van deze
heerschappij in een geseculariseerde
wereld.
Als de ethiek alleen maar te maken
heeft met het persoonlijk gedrag van
de christen, waar is de wereld dan?
Reumatische pijnen TOG AL HELPT
Griep TOGAL HEL PI
Migraine TOGAL HELP 1
Menstruatiepijn TOGAL HELPT
Verkouden TOGAL HELPT
Hoofdpijn TOGAL HELPT
Spit TOGAL HELPT
HET tt EEK IX El l«ll>
Zürlch
Ger.ève
(Van onze kerkredactie)
BLOEMENDAAL De reor
ganisatie van het radio-even-
gelisatiewerk van ds. G. Toorn
vliet is, op papier althans, rond.
Met ingang van het nieuwe jaar
wordt gestart in de nieuwe op
zet. Daarbij zullen de vrien
den/luisteraars een werkelijk
aandeel hebben.
Er komt een „raad voor het radio
pastoraat". die de ambtelijke verant
woordelijkheid zal dragen. Ter behar
tiging van het financieel-organisa-
torische wordt de stichting Kerk zon
der Grenzen opgericht.
1 De raad voor het radiopastoraat
gaat fungeren als de ..wijkkerkeraad
voor het radiowerk. Aan enkele gere
formeerde kerken zal worden ge
vraagd. twee ouderlingen en een dia
ken te benoemen. B:-i voorkeur moe
ten dit leden van de radiogemeente
ziin. Deze ouderlingen en diakenen
uit onderscheiden plaatsen gaan on
der leiding van ds. Toornvliet de
pastorale taak vervullen.
De/.e raad draagt de ambtelijke ver-
antvvoordelijkheid voor de uit te zen-
I den kerkdiensten en samenkomsten,
i voor doop. belijdenis doen. huwe-
I lijksbevestiging en dergelijke en
Nes Ammim vraagt
meer mensen
ROTTERDAM De christelijke ne
derzetting Nes Ammim in Galilea ont
wikkelt zich gestadig en heeft daar
door meer mensen nodig.
Er is onder meer behoefte aan een
tw- ede arts een landbouwer-traeto-
rist en een rozenkweker. Ook kan
men tiideijke kibboetswerkers, die
ze'f hun reis verzorgen, goed gebrui-
zich
De rozenexport ontwikkelt
goed. Dit wijst er op. dat een le
venskrachtige nederzetting mogelijk
is. Dezer dagen heeft de Rotterdamse
zakenman G. Polet zich met zijn ge
zin als bedrijfsleider gevestigd.
Wie belangstelling heeft voor de
genoemde vacatures of voor Nes Am-
niim in het algemeen kan inlichtin-
?eii krijgen bij het bureau Njordsin-
gel 11. Rotterdam (tel. 010 - 241661,
na 19.00 uur 070 - 555961).
staat ds. Toornvliet bij in de bearbei
ding van de contacten.
Op zijn beurt benoemt deze raad
weer „raadsleden", die met de raad
samenwerken, om zo'n veel omvat-
tende taak enigermate te kunnen ver
vullen.
Voor de financiën, de publiciteit, j
de programmering der uitzendingen
en de zaken van het radiobureau
komt een stichting, di^ statutair ge
bonden is aan de particuliere synode
van Noord-Holland. Maar het is de I
bedoeling, ook niet-gereformeerden
in te schakelen, zowel in het stich- j
tingsbestuur, als in de werkcommis- j
sies.
Bij deze regeling Is primair beoogd
een zo ruim en vrij mogelijke ontwik
keling van het werk. zoals dat door
ds. Toornvliet door middel van radio
diensten. spreekbeurten, cursussen,
gespreksgroepen en persoonlijke be
zoeken wordt verricht.
Zieken
Naast zijn werk en geheel los daar
van behoudt de eigenaresse van ra-
dio-Bloemendaal. de gereformeerde
kerk daar. haar eigen radiowerk
(diensten om half tien en vier uur.
vooral gericht op zieken en bejaar
den).
Vanaf 1 januari zullen beide groe
pen luisteraars naar deze zender een
eigen orgaan ontvangen, afgestemd
op de bijzondere behoeften van elke
groep. „Kerk zonder grenzen" blijft
de naam van het blad van ds.Toorn
vliet. De kerkeraad van Bloemendaal
gaat het contact met ..zijn" luiste
raars onderhouden door het blad „Ra-
dio-Kerk-Bloemendaal".
KERK BLOEIT
IN IJSLAND
REYKJAVÏIK Het kerkelijk lo
ven in IJsland maakt een bijzondere
bloei door. Sinds I960 is het bezoek
aan de kerkdiensten met twaalf pro
cent toegenomen.
Het aantal avondmaalgangers steeg
met vijftig procent en het bezoek aan
de kinderkerk met niet minder dan
zestig procent.
HELVOIRT Met het verdwijnen
van een overspannen arbeidsmarktsi
tuatie is ook de wil van vele werkge
vers verdwenen, om jongeren in de
gelegenheid te stellen aan het vor
mingswerk deel te nemen.
Deelneming aan het vormingswerk,
in een tijd van betrekkelijke wel
vaart als een belangrijk wervingsar
gument gebruikt, is nu in de meeste
gebieden van bet land In de mist
opgelost.
Da', zei de heer W. J. Per,rungs,
landelijk directeur van de „levens
scholen" (rooms-katholieke vor
mingsinstituten voor werkende jon
gens). op een driedaagse bijeenkomst
van directeuren van deze scholen.
Het aantal dee'nemers aan het le
vensschoolwerk bedroeg in oktober
7700. dat i« 1500 minder dan het jaar
daarvoor. De door binnen- en bui
tenstaanders verkondigde mening,
dat het vormingswerk niet meer uit
de samenleving viel weg te denken,
is plotseling verbleekt, aldus de heer
Pennings.
Zelfs de overheid laat in de meeste
gevallen verstek gaan. wanneer ze
wordt benaderd om haar jeugdig
personeel in de gelegenheid te stellen
aan het vormingswerk deel te nemen.
De heer Pennings vond een partiële
vormingsplicht noodzakelijk (één dag
per week voor alle werkende jonge
ren beneden de 18 jaar).
NEW YORK VN-secretaris-gene-
raal Oe Thant heeft een dringend
beroep gedaan op alle partijen een
herhaling te voorkomen van de «zin
loze en betreurenswaardige inciden
ten" die zidh deze week op Cyprus
hebben voorgedaan. Gevechten als in
Ayios Theod.oros hebben alleen maar
een averechtse uitwerking op de at
mosfeer die de laatste aanzienlijk
was verbeterd, aldus Thant.
In een rapport aan de Veilig
heidsraad schrijft Thant dat de veilig
heid van het VN-personeel op Cyp
rus in gevaar is gebracht. Velen van
hen werden woensdag door de Cy
prische Nationale Garde aangevallen.
Niemand liep evenwel verwondingen
op.
De Turkse minister van buiten
landse zaken heeft de ambassadeur
van Griekenland erop gewezen dat
de houding van zijn regering de
laatste tijd systematisch spanningen
in de betrekkingen tussen hun landen
oproept.
Het Turkse parlement gaf de rege
ring gisteravond volledige volmacht
troepen' te sturen naar het buiten
land, Griekenland inbegrepen, wan
neer zich op Cyprus nog meer inci
denten zouden voordoen. De regering
kreeg in 1964 al toestemming zonodig
troepen naar Cyprus te sturen. Het
besluit van gisteren is een uitbrei
ding van deze volmacht.
Bij Kokkina in het noordwesten
van het eiland hebben Griekse en
Turkse Cyprioten gisteravond een
vuurgevecht geleverd dat enige uren
heeft geduurd. Er is geen melding
gemaakt van doden of gewonden.
NED. HERV. KERK
Beroepen le N O. Polder wijkgem
Lutleigeest-Kraggenburg: K. Schaap le
Tange Alteveer.
Bedankt voor Dordrecht wijkgem. 2:
vac. A. L. v. d. Smit): A Noordegraaf
te Oldebroek; voor Twello (vac. J. B.
Cats): J. C. Plaat te Well en Ammer-
zoden.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Mijdrecht: G. Schipaan-
boord te Apeldoorn.
Bedankt voor Oostkapelle: L. Huis-
te Vlaardingen.
(Van onze kerkredactie)
GRONINGEN Gistermid
dag heeft prof. dr. A. F. J.
Klijn zijn ambt aanvaard als ge
woon hoogleraar in de oud
christelijke letterkunde en de
uitlegging van het Nieuwe Tes
tament aan de rijksuniversiteit.
Zijn oratie was getitelden
in drie dagen weer opbouwen".
Prof. Klijn noemde het merkwaar
dig. dat Jezus uit de joodse ge
meenschap werd gestoten, omdat het
joodse leven in zijn tijd een bonte
wereld was. waarin allerlei groepen
met gelijksoortige en tegengestelde
meningen voorkwamen.
Uit de evangeliën is af te leiden,
dat bij de veroordeling van Jezus
zijn aankondiging van de afbraak en
de wederopbouw van de tempel
doorslaggevend is geweest.
De opperpriesters wilden voor alles
de rust rondom de tempel bewaren
om zo relletjes en daaruit voortvloei
ende acties van de Romeinse bezetter
te voorkomen. Als Hij dan ook over
een afbraak en een wederopbouw
van de tempel spreekt, raakt hij in
conflict met de priesters.
ZUIVEREN
Afbraak en wederopbouw van de
tempel vormden een ideaal, dat bij
vele joden leefde. In een later sta
dium krijgen die joden, die dc tempel
met de wapens wilden zuiveren,
steeds meer inv'oed. Ook hun verlan
gens gingen uit naar een nieuwe tem
pel.
De middelen, die deze militante jo
den wilden gebruiken, waren echter
niet in overéenstemming met de op
vattingen van de pas ontstane christe
lijke gemeenschap in Jeruzalem. Zo
kwam er een conflict en de christe
nen werden als verraders beschouwd.
In het jaar 70 werd de tempel ver
woest. Ondanks de intense betrokken
heid van joden en christenen op deze
tempel is toch het joden- en
christendom blijven bestaan. Dit was
mogelijk, omdat de christenen de ver
vulling van een nieuwe tempel gin
gen zien in de christelijke gemeente.
De joden schortten hun verlangens
op en richtten zich op een intensieve
wetsbestudering.
GRONINGEN Op vnjdag
24 november houdt professor dr.
Pieter Jan Bouman in de aula
van de Groningse universiteit
zijn afscheidscollege, vijf jaar
eerder dan bij hoogleraren ge
bruikelijk is. Hij wil zich dan
geheel gaan wijden aan de spe
cialiteit, die zijn naam ver bui
ten de universiteit bekend heeft
gemaakt: het schrijven van
boeken.
De rij van zijn schrifturen is bont
en veelzijdig. Van het werk dat hem
een enorme bekendheid bracht, Revo
lutie der eenzamen kan prof. Bonman
de 31-ste druk uit zijn boekenkast
halen. Weinig minder bekend is
Vijfstromenland en In de ban der
geschiedenis.
Die scala van boeken geeft meteen
reeds een aanwijzing omtrent de veel
zijdigheid van prof. Bouman. Mis
schien is zijn afkomst daaraan niet
vreemd.
In 1902 geboren als zoon van een
scheepskapitein en een Rotterdamse
moeder, zag Bouman het levenslicht
in het vroegere Batavia. In zijn jeugd
heeft hij veel gezworven. Dat is wel
licht ook de verklaring voor het feit
dat de socioloog zich nooit een louter
vakspecialist heeft gevoeld. Hij kreeg
bekendheid als socioloog, "maar even
zeer als historicus en als econoom.
EVOLUTIE
Zo heeft hij reeds bij zijn promotie
naam gemaakt. In 15t»l promoveerde
hij bij prof. Sneller aan de NEH te
Groot socioloog
neemt afscheid
onze onderwijsredacteur)
Rotterdam op een studie over Rotter
dam en het Duitse achterland.
Daarna ging de evolutie snel. Nog
voor de tweede wereldoorlog schrijft
Bouman een cultuur-sociologische
studie van Renaissance tot wereldoor
log. En van zijn bekende leet :oek,
„SoeKdogie. begrippen en proble-
me"", verachenen verscheidene her
drukken. Uit die ontw'kkeling blijkt
drt Bouman bewust de v."3g van de
cultuursociologie zoekt, waarop man
nen als Weber en Mannheim waren
voorgegaan.
Dat hield ook in dat de Groningse
hoogleraar er voortdurend op heeft
gewezen dat sociale verschijnselen,
processen, relaties en structuren een
historische inslag hebben. Overigens
is prof. Bouman zijn oorspronkelijke
voorliefde, de geschiedenis, niet on
trouw geworden. Men behoeft slechts
te denken aan zijn uitvoerige studie
over de Zeeuwse landbouw en ook in
Revolutie der eenzamen en Vijfstro
menland krijgt de historie het volle
accent.
Bouman heeft altijd precies gewe
ten waar de grenzen liggen. Hij heeft
zijn eigen werk nimmer willen type
ren als wetenschappelijke ge
schiedschrijving, maar meer als ge-
schieduitbeelding. Hij vond in die wij
ze van schrijven een mogelijkheid het
leven beter te_benaderen.
Prof. Bouman heeft geen school ge
vormd. Dat "is te verklaren door de
merkwaardige voorkeur voor vele ter
reinen van onderzoek die hij niet on
betreden wenste te laten.
Op het ogenblik is hij bezig aan
een boek over het lot van een aantal
vervolgden uit de Hitlertijd: Thomas
Mann. Berthold Brecht, Stefan Zweig
en anderen. Ook dat boek ligt weer
tussen het literaire en het we
tenschappelijke. maar het zal onge
twijfeld de grote lijnen van de
geschiedenis markant aangeven.
F misschien is het meest
typerend voor deze weten
schapsman-auteur de tifel van
zijn aftcheidscollege „Weten-
scnap en werkelijkheid".
Niettemin blijft de tijd rond het
begin van de jaartelling invloed uitoe
fenen op joden en christenen. In de
christelijke kerk blijkt dit uit de
steeds aanwezige venvachting van
een duizendjarig rijk in Jeruzalem en
in het jodendom uit een onstuitbaar
verlangen, om naar Jeruzalem terug
te keren, aldus prof. Klijn.
TIJOalJK
BIJ 4 DIKKE 25CTS REPEN:
KWAIVA 4 m
Meer dan helft pi
van Britse r.k. ,Hl;;
voor één kerk IIs
LONDEN Drieënvijftig procent [B.r(
van de Britse rooms-katholieken '"Jlg
vindt, dat alle kérken (inclusief de j*
rooms-katholieke) positieve maatrege- I
Ien moéten nemen, om tot één kerk I
te komen.
Tweeënzestig procent ziet goede re
denen voor geboortenregeling met of
zonder pil.
Over het priestercelibaat zijn de L""
Britse rooms-katholieken minder pro-
gressief. Dertig procent wil de 3
priesters vrijheid geven, om te kun- I
fcpt
'"3- ^eid
Over het priestercelibaat zijn de
holieken min
gressief. Dertig procent
m te kun-
nen trouwen, terwij] 48 procent voor Gr
handhaving van de celibaatspliéht is. laLf
Aldus het resultaat van een enquête t
van de Sunday Telegraph.
PROF. DR. BÖTTCHER:
AMSTERDAM ,,De reken
sommetjes op de lagere school
zijn nog steeds afgestemd op
de tijd dat wij kooplieden wa
ren en nog niet aan industriali
satie dachten."
Met deze illustratie als voorbeeld I
onderstreepte prof. dr. C. J. F.
Böttcher uit Leiden gisteren op de
algemene vergadering van de Neder-
landse Organisatie van Tijdschriften- I
uitgevers zijn mening dat ons onder
wijs ver achterloopt.
De Leidse hoogleraar vond dat
vooral bij het lager en middelbaar
onderwijs veel meer gebruik zou moe- i
ten worden gemaakt van kranten en
tijdschriften, maar. zo zei hij, dat
wordt nog te veel als een luxe
beschouwd.
Professor Böttcher zei dat
tijdschriften een belangrijke taak
hebben bij het verzamelen, sorteren,
codenseren en reduceren van de toe
nemende overstelpende hoeveelheid
informatie. Radio en televisie kunnen
de positie van het tijdschrift, dat
steeds meer een educatieve rol gaat
spelen in een tijd waarin de school
kennis voor de rest van het leven
onvoldoende is, niet verzwakken of
vervangen.
Over het onderwijs in 'de klassieke
talen had een leraar professor
Böttcher verteld dat dit zeker drie
honderd jaar achterloopt.
Minder onbevoegd
gegeven lessen
DEN HAAG Het CBS publiceert Jz
cijfers over de bevoegdheidssituatie {Li,
bil het dag-vhmo. Op 16 september
werd van alle wekelijkse lessen in de Lur
wettelijk verplichte vakken (321.500)
da?
21.8 procent onbevoegd gegeven, dit
is weer iets minder dan in 1966 (22.0
pet.) en in 1P65 (23,3 pet.) Het percen-
tage onbevoegd gegeven lessen nam
vooral af bij Duits, Frans en de klas- i
sieke talen. Het ging echter iets om- 1
hoog bij aardrijkskunde, kosmogra- pk
fie. handelswetenschappen en staat- tot
huishoudkunde. lot
De bevoegdheidssituatie Is het
meest gunst:* bij de gymnasia (14
pet. .-an de lessen onbevoegd gege
ven). n