Elke morgen bidstond in Korea
Boekhandel
bij de VU
trok
in
Vicaris van bisschop
wil praten met
dominee en pastoor
Uw probleem
is het
onze....
Zet kerken
financiële
onder
druk
Koreaanse kerk
kiest voor
vrijgemaakten
Luther-herdenking
met gemiste kansen
^JNDERDAG 26 OKTOBER 1967
Een woord voor vandaag
Marcus 6 eindigt met de menigte die tot de Heiland komt.
Marcus 7 begint met een nieuwe botsing. Centraal staat het
woord overleveringIn de eerste veertien verzen komt dat
woord niet minder dan zeven maal voor.
In onze tijd spreken we van „traditie", dat wat uit de geschie
denis van de kerk tot ons is gekomen, wat in de loop der jaren
is gegroeid.
egenwoordig zijn er velen die van „traditie" niets willen
weten. Ze zijn zo bezig niet de toekomst dat ze voor het
verleden geen tijd hebben. Er zijn anderen die traditie zo
ongeveer gelijk stellen met de openbaring van God. Zij
vinden het verschrikkelijk als gebroken wordt met de oude
vormen en gewoonten.
Geen van beiden is waar. In traditie zit een groot gevaar.
Dat zien we in Marcus zeven. Christus treedt scherp op tegen
de mensen die de traditie vergoddelijkt hebben. Het is moge
lijk de vorm te handhaven en de inhoud te verliezen, te doen
wat de vaderen dedenmaar de Vader te vergeten. Traditie
kan geboden van mensen worden.
Maar evenmin mogen ive de traditie geheel overboord iver-
pen. Wat de vaderen zeiden was lang niet altijd verkeerd.
Toch, niet: „Wat zegt de kerk?' mag de laatste vraag zijn,
maar: „Wat zegt Gods Woord?", niet, wat de vaderen zeiden
maar wat de Vader zegt. Wie de traditie geheel uit wil scha
kelen loopt gevaar Gods Woord te schrappen. Een christen
is altijd weer geroepen de' traditie te toetsen aan Gods
openbaring.
We lezen vandaag: Jeremia 23 16 - 32.
Eucharistie
samen gevierd
(Van onze kerkredactie)
VENHUIZEN In Noord-
Holland is deining ontstaan om
een gemeenschappelijke kerk
dienst, die pastoor H. Kwakman
en de hervormde ds. J. Lugtig-
heid hebben gehouden op
vredeszondag. Predikant en
pastoor droegen samen de mis
op.
Zij verrichtten samen de
tie en deelden samen de elementen
uit van het avondmaal aan rooms-
katholieken en protestanten. Vicaris
H. Kuipers van het bisdom Haarlem
stelt namens de bisschop een onder
zoek in. Hij heeft beide geestelijken
uitgenodigd voor een gesprek begin
volgende week.
„Tussen pastoor Kwakman en mij
is een intensieve vriendschap ge
groeid", vertelde ds. Lugtigheid (29
jaar, zoon van de bekende Haagse
Brieven «Ile niet rijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding ls verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
tien gulden met een verkeerde
kleur. Heeft dit biljet nog grotere
waarde?
Antwoord: Kleurenafwijkingen ko
men bij bankbiljetten vaak voor en
zijn veelal veroorzaakt door verkleu
ringen tijdens de omloop. Daarom
hebben zij geen speciale verzamel-
waarde, ook al zijn ze uniek.
Verzamelwaarde kan alleen
ontstaan indien bij de vervaardiging
een misdruk of miskleur optreedt en
achteraf bewijsbaar en verklaarbaar
is. IJtm- ijog zal het mopiüjk gjjlL er
een behoorlijke prijs voor te ma'ken
bij verzamelaars of antiquairs. U
zou per advertentie een liefhebber
moeten zoeken.
Een vereniging die zich met merk
waardige bankbiljetten bezighoudt,
kennen wij niet. De Nederlandsche
Bank heeft een verzameling te
Amsterdam.
Vraag: Ik heb een recept naar de
apotheek gebracht voor o.a. een
flesje van 200 gram goulard- of bu-
row-water. Voor dit flesje stond op
de rekening ƒ2.20. Nu haalde mijn
dochter in hetzelfde flesje in dezelf
de apotheek dezelfde hoeveelheid bu-
row- of goulard-water en betaalde
90 cent. Bij navraag zeide men: Dit
is het verschil in prijs tussen het
gewoon afhalen of op doktersrecept.
Antwoord: Volgens de officiële
prijscourant kost 200 gram gou
lard-water 1.40. terwijl als het op
recept geleverd wordt, 0,75 mag
berekend worden als afleveringsho
norarium, waarbij het geen verschil
maakt of de medicijnen worden afge
haald of thuisbezorgd. Bovendien
kan de prijs van het flesje 0,25
bedragen, zodat alles maximaal
2,40 kan kosten. Voor het werk
van de apothekersassistente aan me
dicijnen, die niet op recept verkocht
worden, mag men ook iets in reke
ning brengen.
Vraag: Waar kan ik de muziek
vinden van het kinderzangspel:
's Nachts als de grote mensen sla
gen
Kijken of er iets is te doen?
Antwoord: Hoewel het een bekend
vers is, konden we er bij de muziek
handel niet achter komen. Wellicht
zal een van de lezers weten, in wel
ke bundel dit vers opgenomen is.
sinds februari
Rammelde
„Juist op Vredeszondag wilden wij
de eenheid tot uitdrukking brengen.
Ik preekte over de arme en de rijke
landen, de bewapening en zo en wij
meenden, dat wij daar niet over kun
nen praten, als we nog niet eens sa
men de eucharistie kunnen vieren.
Wij hadden daar ook geen theologi
sche bezwaren tegen. Natuurlijk
rammelt het theologisch wel hier-en
daar maar daar zijn we overheen ge-
„Er waren wel duizend mensen,
waarvan ongeveer honderd van mij.
Ze konden kiezen, van wie ze de ele
menten van het avondmaal wilden
ontvangen, maar in de praktijk gin
gen ze toch door elkaar heen."
„Die eucharistieviering was overi
gens helemaal niet het belangrijkste
van de dienst. Wij lanceerden name
lijk ook een project van de Oecume
nische Raad, om 25 Westfriese jonge
ren uit te zenden naar Kythera, Grie
kenland, om daar een waterleiding
aan te leggen."
Gesprek
„Daarbij: het was al de tweede
keer, dat de pastoor en ik zoiets sa
men hebben gedaan. Toen begin sep
tember het bejaardentehuis vijf jaar
bestond hebben wij daar ook geza
menlijk de eucharistie gevierd."
Dat in sommige kranten staat, dat
de pastoor door het bisdom „op net
matje geroepen is", kan ds. Lugtig
heid niet begrijpen. „In het Noord
hollands Dagblad stond, dat pastoor
Kwakman door vicaris Kuipers was
uitgenodigd voor een gesprek. De
vicaris belde de pastoor op en zei:
Henk, weet jij ook niets van dat ge
sprek af? Nu moeten we het toch
maar houden, want het heeft al in de
krant gestaan.
Oratie prof. Mannoury:
Artsenhulp niet
contant betalen
(Van e
r verslaggevers)
ROTTERDAM Met een rede
over de nationale gezondheidsdienst
in Engeland heeft mr. J. Mannoury
vanmiddag, donderdag, in de aula
van de hogeschool zijn buitengewoon
hoogleraarschap aan de NEH aan
vaard. Prof. Mannoury zal aan de
faculteit der economische wetenschap
pen colleges geven in sociaal recht en
sociaal-politieke verhoudingen.
Tijdens zijn inaugurale rede ging
de hoogleraar de mogelijkheid na of
de Engelse organisatievorm in de Ne
derlandse gezondheidszorg kan wor
den toegepast.
Het belangrijkste facet daarvan
noemde hij het verlenen van ge
neeskundige hulp zonder dat daar
voor contant moet worden betaald.
Het idee dat directe betaling aan
de arts in Nederland moet worden
uitgebreid door het invoeren van een
eigen risico voor de ziekenfondspa
tiënten, verwierp prof. Mannoury.
DEN HAAG/GOUDA De
redactie van het maandblad
„Zie" vraagt leden van alle re
formatorische kerken in ons
land, niet alleen te protesteren
tegen de doorgaande verdeeld
heid van de kerken, maar ook
door daden hun eigen kerken
onder druk te zetten.
Het blad raadt kerkmensen aan
om het lidmaatschap van andere
kerken in hun woonplaats aan te
vragen met behoud van het huidige
lidmaatschap. Tevens moeten zij hun
eventueel verhoogde financiële bij
drage naar evenredigheid over de
verschillende plaatselijke kerken
verdelen.
Mensen die dit advies volgen
moeten zich zo mogelijk aaneenslui
ten tot een oecumenische groep.
Mochten er bezwaren zijn tegen een
verdeling van de gehele kerkelijke
bijdrage, maar wel de bereidheid' be
staan om iets met deze bijdrage te
doen, dan kan door een ieder van
de groep een overeengekomen ge
deelte, bijvoorbeeld 50 of 25 procent
naar evenredigheid verdeeld worden
over de andere kerken.
Stil protest
den door maandelijks een symbolisch
bedrag, bijvoorbeeld één of twee
gulden, aan de andere protestantse
kerken in de woonplaats over te
maken.
In een slotélinea wordt gezegd:
„De kans is uiteraard groot, dat de
leiding van de kerk waartoe u thans
behoort, negatief of misschien zelfs
zeer vertoornd op uw actie zal rea
geren. Maar daarop past slechts één
antwoord, namelijk dat deze actie
onder de gegeven omstandigheden de
meest positieve en constructieve
actie is, die u als gelovige kunt
ondernemen om uitdrukking te ge
ven aan uw wil mee te werken aan
een nieuwe Reformatie, die voor de
kerken van levensbelang is."
Geen invloed
De open brief is in de eerste plaats
gericht aan hen die vorig jaar ge
reageerd hebben op het hervor
mingsplan voor meer onderlinge
liefde, samenwerking en eenheid,
maar ook aan anderen. Het blad is
tot de conclusie gekomen dat leken
op dat streven praktisch geen in
vloed kunnen uitoefenen.
Nu komt het blad met deze Doe-
het-zelf-actie om zo financiële druk
uit te oefenen op de plaatselijke
kerkeraden.
Want Doublemint kauwen bevor
dert de spijsvertering, 't Is heerlijk
en zo gezond. Doublemint reinigt
uw tanden en verfrist mond en
adem. Koop vandaag nog een
I pakje - plezier voor twee - en
merk zelf hoe goed Doublemint 1
u doet.
NSR: begroting
blijft achter
LEIDEN De toeneming van het
aantal studenten vormt voor het we
tenschappelijk onderwijs een van de
meest knellende problemen. Al lijkt
een oplossing op korte termijn niet
waarschijnlijk, dit mag geen beletsel
zijn om het probleem in zijn juiste
omvang te onderkennen.
Dat zegt de NSR in een memoran
dum naar aanleiding van de jongste
begroting van het departement van
onderwijs en wetenschappen.
In het memorandum wordt gezegd
dat ook in het nieuwe financiële sche
ma voor het wetenschappelijk onder
wijs onvoldoende maatregelen wor
den getroffen om met de snelle groei
van het aantal studenten (95.000 voor
1970) gelijke tred te houden.
GEZINSWEEKEND
VAN PSVG
DEN HAAG De protestants®
stichting ter bevordering van verant
woorde gezinsvorming (PSVG) orga
niseert in samenwerking met de her
vormde jonge-gezinnenbeweging op 9
en 10 december op Kerk en Wereld
te Driebergen een gezinsweekend.
Het onderwerp zal de godsdienstig®
opvoeding van kinderen onder de
tien jaar zijp.
Hierover zullen spreken ds. S. J.
Popma en de godsdienstpedagoog dra.
A. B. Lam.
Er is mee gerekend, dat men zijn
kinderen meeneemt. Enkele dames
zullen zich met de kinderen bezig
houden.
Mist stuurt
Athenagoras
naar Holland
SCHIPHOL Geheel onver
wachts kwam gisteravond de pa
triarch van de Oosters-Ortho-
doxe Kerken in Nederland aan.
Eigenlijk zou hij met een Boeing
straalvliegtuig van Zurich van
morgen naar Rome vertrokken
zijn, maar door de mist kon het
vliegtuig daar niet landen. Het
week uit naar Nederland.
De KLM redde de geestelijke
leider van de oosterse-ortho-
doxie. Er stond in Zürich nog een
lijnvliegtuig aan de grond, waar
mee de patriarch met zijn begelei
der, de president-directeur van
de Griekse Olympic Airivays, de
multimiljonair Onassis en een
vijftiental bisschoppen nog naar
Amsterdam konden komen.
Gisteravond kort na elf uur ar
riveerden zij op Schiphol, waar
Athenagoras en Onassis hand in
hand even poseerden voor de fo
tografen eer zij naar een hotel
vertrokken om de nacht door te
brengen.
Vanmorgen om acht uur ver
trok de-Boeing 'imetr.de geestelijke
leiders aan boord naar Rome,
waar Athenagoras de pays ont
moette.' Het hoofd van de Oosters
Orthodoxe Kerken brengt een te
genbezoek aan de paus, die hem
ree'ds eerder heeft opgezocht in
zijn residentie, Istanboel.
ISieuive abortuswet
in Engeland
LONDEN Het Britse Lagerhuis
heeft gisteren een wetsvoorstel aange
nomen dat toepassing van abortus on
der bepaalde omstandigheden
toestaat. Het wetsvoorstel wordt mor
gen koninklijk goedgekeurd.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Met een
Luther-symposion en de ope
ning van een Luther-tentoon-
stelling heeft het evangelisch-
Luthers seminarium gistermid
dag een bijdrage geleverd aan
de herdenking van de Reforma
tie. Deze eerste grote landelijke
Luther-herdenking was er een
van behoorlijk academisch ni
veau, maar liet toch een onbe
vredigd gevoel achter.
Voor het symposion waren drie Lu-
ther-kenners van formaat uitgeno
digd: een rooms-katholiek. een luthe
raan en een gereformeerde. Stuk
voor stuk hielden zij een knap we
tenschappelijk referaat over een stuk
je van Luthers theologie, maar wie
gehoopt had op een ontmoeting Ro
me-Reformatie of Luther-Calvijn
werd teleurgesteld.
Tussen de drie betogen was geen
enkel onderling' Vérbartd; tenzij men
dat zou willen zoeken in het feit, dat
in alle drie elke confrontatie van Lu
ther aan de actuele situatie 'in de
kerk en theologie gemist werd,
Kerk
I Prof. dr. j. Vercruysse s.j. uit Leu
ven hield stellig niet de minst interes-
santé oratie. Hij behandelde de ec-
clesiologie in Luthers eerste college
over de Psalmen (1513). Sterk bena
drukte Luther de band tussen
Christus, het geloof en de kerk, doch
zo, dat de gelovigen niet via de kerk
als het lichaam van Christys (toen de
algemene opvatting), maar reoht-
streeks met Christus verbonden zijn
(Van onze onderwijsredacteur)
AMSTERDAM Boekhandelaar
P. R. Rienks (37) is een onder
nemend man, die de bakens
weet te verzetten. Hij had een
bloeiende zaak, niet ver van de
Vrije Universiteit, en vele
studenten behoorden tot zijn
vaste klantenkring. Maar de
universiteit verhuisde naar
Buitenveldert en de studenten
met haar.
De heer Rienks moet gedacht heb
ben: „Waarom ik ook niet?"
Mocht het enige tijd vergen om
een oecumenische kring te vormen,
dan kan een stil protest tegen de
verdeeldheid toch al begonnen wor-
Meer GLO-seholen
(Van onze kerkredactie)
(Van c
kerkredactie)
AMERSFOORT De Presbyteri-
aanse Kerk In Korea heeft haar j
besluit ongedaan gemaakt om afge
vaardigden te zenden naar de Gere
formeerde Oecumenische Synode, die
volgend jaar in ons land bijeenkomt.
Deze kerk (een van de vier presby
teriaanse kerken in Korea) had con
tacten gekregen met de Gereformeer
de Oecumenische Synode, maar ook
met de Gereformeerde Kerken (vrij
gemaakt). Met beide wilde zij de con
tacten intensiveren.
De generale synode van de Gerefor
meerde kerken (vrijgemaakt) zond
evenwel een brief naar Korea, waar
in gesteld wordt, dat van nauwer con
tact geen sprake kan zijn. wanneer
de Koreanen tegelijk via de GOS be
trekkingen zullen onderhouden met
de Gereformeerde Kerken.
De Koreaanse kerk heeft nu terug
geschreven, dat eind september haar
1 DEN HAAG Blijkens een publi-
katie van het Centraal Bureau voor
I de Statistiek bedroeg het aantal scho- i
I len voor GLO op 16 januari 7.991
(vorig schooljaar: 7.923), terwijl het
VOLO op 291 (319) scholen werd gege-
ven. Bovendien was aan 31 (37)
scholen voor GLO een afdeling voor
VGLO verbonden.
SEOEL In elke presbyteriaanse gemeente
in Zuid-Korea wordt elke morgen om vijf uur
of iets later een bidstond gehouden. Daarin ligt
volgens dr. Marcel Pradervand. de secretaris
generaal van de Hervormde Wereldbond, het
geheim van de wonderlijke vitaliteit van het
protestantisme in dit land, dat zich niet be-
He. aantal leerlingen bij he. GLO l P"kt }°j evangelieverkondiging, maar met
bedroeg 1.418.700 (1.409.000) en bij het zijn ziekenhuizen, scholen en radiowerk bij-
vglo 38.500 tegenover het vorig draagt tot het welzijn van het hele land.
schooljaar 39.000. Dg ]£oreanen zjjn zeer ontvankelijk voor het christen-
dom. Confucianisme en boeddhisme hebbpn hun invloed
algemene vergadering bijeengekomen fnd«ls. Daardoor 'a ren geesteli,jk vacuüm
is en het eerder genJmen besluit on- da' de kerken "u, Jr I j
gedaan heeft gemaakt. Ook ral rij j ,sIchriJ",dr; P™d'™"d hat numra" van La
»een waarnemers naar de GOS stu- Vie Protestante.
Van de 30 miljoen Zuidkoreanen zijn er ongeveer 2
miljoen protestant en drie kwart miljoen rooms-katho
liek. Onder de protestanten zijn de presbyterianen (1,4
miljoen) veruit in de meerderheid. Helaas zijn er
verschillende scheuringen in de Presbyteriaanse Kerk
geweest in de laatste vijftien jaar, zodat deze in vier
delen uiteengevallen is.
Diepe dankbaarheid heerste op de i In de Zuidkoreaanse hoofdstad Seoel zijn zeshonderd
vrijgemaakte synode, toen de brief protestantse gemeenten. De grootste en belangrijkste is
uit Korea werd voorgelezen. de Yonk-Nak (eeuwige vreugde) gemeente.
„We willen zeker graag nauwer ge
meenschap met u hebben. We zijn zo
dankbaar voor uw vriendelijke hulp
en voor de opleiding van onze Jonge
aldus de brief.
Zevenentwintig vluchtelingen uit Noord-Korea met
hun dominee, die aan tbc leed, stichtten in 1947 deze
gemeente. Thans telt ze alleen al 7000 volwassen leden.
Elfduizend mensen bezoeken de kerkdiensten van deze
gemeente, die zondags aan de lopende band worden
gehouden.
„De aanblik van 2500 christenen, die de kerk uitstro
men, terwijl 2500 ande/wi al weer staan te wachten, zal
ik niet gauw vergeten", schrijft Pradervand.
Predikantentekort is in Zuid-Korea een onbekend be
grip. De drie presbyteriaanse faculteiten in de hoofdstad
tellen 650 studenten.
Itlartetaars
Tot 1945 was Noord-Korea belangrijk meer ge
kerstend dan het zuiden. Thans is daar onder de 11
miljoen inwoners geen georganiseerde kerk meer over.
Veel christenen (vooral predikaten) zijn onder het com
munistisch regime martelaars geworden. Onder de vier
miljoen Noordkoreaanse vluchtelingen, die nu in het
zuiden leven, zijn relatief veel christenen.
Pradervand wijst nog op de snelle industrialisatie van
Zuid-Korea. dat zijns inziens een ernstige concurrent
van Japan en Hongkong begint te worden. Vijftig pro
cent van de bevolking werkt nog in de agrarische sector
(15 jaar geleden 80 procent).
De arbeidsvoorwaarden zijn echter zeer slecht. In de
meeste fabrieken geldt een zevendaagse werkweek en
hebben de werknemers maar een of twee dagen in de
maand vrij.
Hij zocht in de nieuwe omgeving,
maar kreeg nul op het rekest: alle
grond is er gereserveerd voor kan
toorgebouwen.
VOORSTEL
De heer Rienks stapte naar direc
teuren van de VU en vroeg: Geef me
ruimte in de gebouwen van de uni
versiteit: een boekhandel in de nabij
heid van de collegezalen is toch geen
overbodige weelde.'
En directeuren stelden In het Pro-
visorium een ruimte van zes bij
twaalf meter beschikbaar, waar veel
boeken die studenten dagelijks nodig
I hebben, voor het kopen liggen. Boven
dien is in de (voorlopig nog beperkte)
ruimte ook het overige assortiment,
j ook bellettrie te koop. De /.aak moet
1 tenslotte ook rendabel blijven.
TWEEDE
Woensdagmiddag was het zover. De
heer Rienks opende zijn tweede zaak
I (de eerste, Het Narrenschyp in de
j Molsteég, blijft bestaan) in het Pro-
j visorium in afwachting van een defi
nitieve behuizing in het VU-hoofdge-
bouw, maar dat kan nog wel een jaar
of zes duren.
De nieuwe zaak geeft in de strakke
omgeving van de VU een beetje fleur
cn zal straks velerlei soort klanten
trekken: hoogleraren en wetenschap
pelijke ^medewerkers, maar ook
zusters van het VU-ziekenhuis. Trou
wens, ook het „gewone" Buitenvel-
dertse publiek, want de zaak mag
dan academische boekwinkel 'zijn, zij
staat open voor iedereen.
VENNOOT
De VU, die zo goedgunstig was de
ambitieuze plannen van de heer
Rienks te steunen, neemt in de nieu
we winkel deel als stille vennoot. Ver
der heeft zij geen bemoeienis met de
zaken van de heer Rienks, die overi
gens al banden met de VU had: hij
heeft er een aantal jaren economie
gestudeerd, maar werd gaandeweg zo
in beslag genomen door wat als een
hobby begon, het antiquariaat, dat
hij de studie eraan moest geven,
Prof. dr. W. J. Kooiman
door het geloof en zo een gemeen
schap van heiligen vormen.
Prof. dr. C. W. Mönnich sprak over
de structuur van de 95 stellingen. Ze
vertonen nog de stijl van de gebruike
lijke academische disputaties. Maar
prof. Mönnich liet zien, hoe Luther in
de loop van de stellingen steeds meer
prediker wordt. De toon wordt on
rustig en op het laatst geven de stel
lingen blijk van een onacademische
bewogenheid.
Ten slotte stelde prof. dr. J. T. Bak
ker Luthers theologia crucis tegen
over theologia gloriae. met name
vanuit de Heidelberger disputatie van
1518. Boven de speculatie over God
stelde Luther de concreetheid van de
Godsontmoeting bij het Kruis.
Expositie
Tevoren had prof. dr. w.' j. Kooi
man in de universiteitsbibliotheek
een kleine Luther-tentoonstelling uit
het bezit van het seminarium ge
opend: oude drukken van geschriften
van Luther, een aantal gedenkpennin
gen. zinneprenten en schilderijen (on
der andere een Luther van Cranach).
Interessant zijn de eerste druk van
de eerste twee afleveringen van Lu
thers psalmencollege van 1519 (het
eerste boek ter wereld, dat in aflever
ingen is verschenen), een exemplaar
van de laatste door Luther zelf her
ziene uitgaaf van zijn bijbelvertaling
(1541) en drie autografen (eigen
handschrift) van de Reformator.
De belangrijkste daarvan is een
briefje van Luther aan zijn vriend
Baumgartner, met het verzoek die en
die een kistje boeken te sturen en de
groeten van Kathe. De expositie
duurt lot en niet 10 november.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Nieuw-Beijerland: C.
Snoei te Langerak: te Gouderak: J. L.
W. Koppenhol te Haaf ten: te Ouddorp:
W. Henneker te Zwartebroek.
Bedankt voor Brakel: A. J. Wijn-
maaien te Maartensdijk: voor Groot-
Ammers: J. A. de Bruijn te Krimpt.,
a. d. Lek, voor Reeuwijk: A. van Eijk
te Bergschenhoek.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Monster: J. Goldschme-
ding te Dussen.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Opheusden: A. Breg-
man te Rijssen, voor Vlissingen: J. C.
Weststrate te Melis kerke.
HET WEER IN EUROPA
half bew.
r.w. bew.
half bew.