Het onuitsprekelijke gestameld moeizaam Jezus maakt los uit de ellende van scheiding C. J. Kingmans overleden VEEL GEMEENTEN GEVEN TE WEINIG Prof. Smits beantwoord Bea wil bisschoppen meer vrijheid geven PASTOOR GAAT NIET HEEN ZATERDAG 21 OKTOBER 1967 Een ivoord voor vandaag De twaalf discipelen trekken er op uit om te prediken. We lezen in Marcus 6: „En zij dreven vele boze geesten uit en zalfden vele zieken met olie en genazen hen." Maar de eerste zin van de volgende pericoop biedt, een ver rassing: „En koning Herodes hoorde van Hem." We zouden verwachtenhoorde van hen", van de prediking van de disci pelen. Die moet grote aandacht getrokken hebben. Maar hij hoorde van Hem, van Christus, en zijn geweten begint te De discipelen hebben Christus verkondigd. Niet zij zelf pre senteerden zich, maar de Heer. Zij genazen niet, maar de Heer. Zij verlosten niet maar de Heer. En de mensen die hen hoor den beseften dat. Het is echt zo'n zin om overheen te lezen. Maar in het verband van dit hoofdstuk kan het niet anders of Marcus%}il daar de nadruk op leggen. Wie van Christus hoort, wordt met zichzelf geconfronteerd. Hij gaat ineens beseffen wat hij heeft gedaan, maar ook dat zijn daden God niet kunnen buitensluiten. Natuurlijk had Herodes ongelijk toen hij dacht dat Christus Johannes was. Maar niet helemaal. Wat hij Johannes aandeed, deed hij Christus aan. Wat wij de mensen aandoen, doen we God aan. We lezen vandaag: Jeremia 19 14—20 6. We lezen morgen. Jeremia 20:718. Reumatische pijnen TOGAL HELPT Griep TOGAL HELPT Migraine TOGAL HELPT Menstruatiepijn TOGAL HELPT Synode over verzoening Interim-geschrift Verkouden Hoofdpijn Spit TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT VOORBURG Deze week is on verwacht overleden de heer C. J. Kingmans, directeur van uitgevers maatschappij H. P. Leopold in Den Haag De heer Kingmans is 52 jaar geworden. De heer Kingmans heeft in 1948 de leiding van Leopold op zich ge nomen. Naast voortzetting van het normale fonds legde hij zich voor al toe op het kinderboek. Miep Diekman en Tonke Dragt zijn auteurs van Leopold. Ook in het algemeen heeft hij 11 zich ingezet voor de verbreiding van i goede jeugdlectuur. Het is dan ook \Rrot. Dit'. V. Cl. HoCVCll geen toeval en tegelijk een tra- gische bijkomstigheid dat hij ko mende woensdag in Amsterdam de Kinderboekenweek zou hebben ge opend. In de Nederlandse uitgeverswe reld en in het Haagse culturele leven heeft hij regelmatig een voor aanstaande rol gespeeld. De begrafenis is maandag om kwart voor twee op de Oosterbe graafplaats in Voorburg. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Eindelek heeft de hervormde synode prof. dr. P. Smits geantwoord. Op Goede Vrijdag 1959 schreef hij een ge ruchtmakend artikel over de vraag „Waarom stierf Jezus?" waarin hü fel en laatdunkend aanschopte tegen de kerkelijke verzoeningsleer. Gisteren publiceerde het Boekencentrum in Den Haag een herderlijke brief van de hervormde synode waarin gepoogd wordt het onuitsprekelijk mysterie voor de mens van vandaag onder woorden te brengen. Nieuw contact met kerk van Roemenië DEN HAAG Een delegatie van de Hervormde Kerk en de Gerefor meerde Kerken van Nederland heeft «en bezoek gebracht aan Roemenië om de eeuwenoude betrekkingen met de calvinistische kerk in dit land te herstellen. Zowel door de beide bis- «choppen van de kerk als door de plaatselijke gemeenten werd de Ne derlandse delegatie bijzonder harte lijk ontvangen. Dit gold niet minder voor de Orthodoxe Kerk waarvan de Nederlanders twee dagen de speciale Een eerste resultaat van het con tact zal hoopt men een uitwisse ling van theologische studenten zijn. De delegatie bestond uit: prof. dr. J. de Graaf, mejuffrouw H. Kohlbruggè, de heer G. M. A. Laernoes, dr. A. Th. van Leeuwen, ds. I. L. Tüski. Bij de officiële ontvangst in de kerk van Cluj herinnerde bisschop Nagy Guyla er aan dat 40 jaar gele den voor het laatst een Nederlandse delegatie Roemenië bezocht. Dat was toen eveneens een hervormd-gerefor- meerde delegatie. Zowel prof. de Graaf als dr. van Leeuwen preekten onder grote belangstelling in de Roe meense kerk. Opvallend was ook bij de bezoeken aan plaatselijke gemeen ten de goede oecumenische verhou ding van de calvinistische kerk met de orthodoxe kerk. In de dorpen waren bij de ont vangsten steeds beide kerken aanwe zig. Overal toonde men zich samen bijzonder verheugd over het Neder landse bezoek. Van de zijde van de Roemeense regering kreeg de delega tie alle medewerking. De calvi nistische kerk van Roemenië, die sterk geconcentreerd is in Trans Syl- vanië, en die daarom wel Transsyl- vanische kerk heet. telt ongeveer een miljoen l.eden. Tot de orthodoxe kerk behoren 14 miljoen leden. De banden van de cal vinisten met ons land dateren uit de tijd dat de Staten van Nederland het kleine vorstendom Trans Sylvanië steunden. Studenten kwamen naar Leiden en Franeker. Utrecht. Amster dam en Kampen. Alleen al in de kerken van de hoofdstad Cluj dienden 70 predikan ten, die in Nederland hadden gestu deerd. Samen met Lutheranen en Uni tariërs beschikte de kerk over een eigen theologische faculteit in Cluj. Men hoopt, dat binnenkort een dele gatie uit Roemenië een tegenbezoek aan de kerken van Nederland zal brengen. Universiteit als bedrijf zien is gevaarlijk AMSTERDAM Het vergelijken van de universiteit met een bedrijf is j op zich zelf niet ongeoorloofd, maar 1 toch een gevaarlijke zaak, aldus prof. j mr. J. van der. Hoeven, rector magni- I ficus van de universiteit van Amster- I dam, in zijn zaterdagochtend op de 21ste Amsterdamse universiteitsdag in de aula van de Lutherse kerk uit gesproken rede. De rector besprak de vraag „Is de universiteit een be drijf?" en de voorwaarde die er zijn inziens toe kan leiden dat de universi teit „een goed geleid bedrijf" kan worden. Wie stellen dat de universiteit als een bedrijf moet worden bestuurd menen meestal dat de bestuursmetho- den van een onderneming gunstig afsteken bij die van andere lichamen. en in beginsel ook voor deze geschikt zijn. Daarvan moet het bewijs echter i nog worden geleverd. Onjuist is het dat bewijs te leveren door eenvoudig te stellen „de moderne universiteit is De universitaire bestuursproblema- tiek is terug te voeren op twee grond-oorzaken waarvan men moet uitgaan: de grote toeneming van de betekenis die de wetenschap en haar toepassing hebben voor de samenle ving; en anderzijds de enorme en snelle groei van de universiteiten als onderwijsinstellingen. De talrijke vaak bijna onoplosbare vraagstuk ken, waarmee de universiteiten te kampen hebben, waaronder ook de verontrustende stijging der kosten, hangen bijna alle daarmee samen. Ds. A. Schippers in VU-kerkdienst (Van onze onderwijsredactie) AMSTERDAM Ter gele genheid van de 87-ste dies nata- lis van de Vrije. Universiteit hebben de kerkeraden van de hervormde gemeente en van de gereformeerde kerk te Amster dam gisteren een kerkdienst be legd in de Westerkerk waarin de studenten-predikanten ds. A. A. Spijkerboer en A. Schippers voorgingen. Na ingeleid te zijn door de liturg, ds. Spijkerboer, hield ds. Schippers een preek naar aanleiding van Lukas 6. Hij bepaalde zijn gehoor bij de tekst waarin Jezus de discipelen op- Gereformeerde kritiek op praktijk bijstandswet (Van onze kerkredactie) UTRECHT Het gerefor meerde diakonaat heeft kritiek op vele gemeentelijke diensten voor sociale zaken. In vele ge vallen, zo is bij een steekproef gebleken, zjjn de uitkeringen die worden verstrekt op grond van de algemene bijstandswet te klein. Het Algemeen Diakonaal Bureau te Utrecht heeft geïnformeerd bij 190 gereformeerde diakonieën. Ruim 41 procent hiervan geeft aanvullende fi nanciële hulp aan mensen, omdat de uitkeringen onder de algemene bijstandswet naar hun mening te laag zijn. Hetzelfde geldt voor vrij wel alle bejaarden, die uitsluitend moe ten leven van de aow. Ook zij komen niet rond en krijgen extra hulp van de diakonie. Verder is gebleken, dat de sociale diensten in veel plaatsen weigeren om de normen van hun steunverle ning mee te delen. Deze geheimzinnig heid heerst vooral in kleinere ge meenten. Van de diakonieën op het platteland klaagde zelfs 15 procent er over, dal hun gemeentelijke autoritei ten weigerden om inlichtingen te ge ven. In *e steden heeft men daar minder last van. Toch lukte het ook hfv nog 6 proeent van de diaconieën ■let om de nodige informatie te krlj- «en. Veel mensen, die recht hebben op een A.B.W.-uitkering ontvangen deze niet, omdat rij te gauw berusten in een eerste afwijzing van hun ver zoek. De bij de steekproef betrokken diakonieën hadden in 1966 te maken met 382 verzoeken om een uitkering Hiervan werden er 58 afgewezen. Slechts in 7 gevallen werd een be zwaarschrift ingediend, waarvan er 4 een positief resultaat hadden. Voor de 3 negatieve beslissingen ging mer. in hoger beroep, waarvan er reeds 2 tot een gunstig resultaat leidden. Het derde geval is nog in behandeling. Lang niet iedereen weet. dat het mogelijk is een bezwaarschrift in te dtenen en nog verder in hoger beroep te gaan. Velen kennen ook de weg niet. Ook zijn er mensen, die geen bezwaarschrift durven in te dienen, omdat ze bang zijn dat ze de dienst voor sociale zaken tegen zich in het harnas jagen. In het algemeen geldt, zo toonde deze steekproef aan. dat men nog lang riet voldoende op de hoogte is van de mogelijkheden van de algemene bijstandswet. Tengevol- i ge daarvan zitten veel mensen onno- dig in de zorgen. Het Algemeen Diakonaal Bureau I van de Gereformeerde Kerken ad viseert de plaatselijke diakonieën thans om aan de voorlichting over de algemene bijstandswet extra aan dacht te besteden. Iedereen moet we ten dat de diakonie helpen kan bii aanvragen om een uitkering. De noodgevallen moeten zorgvuldig opgespoord worden. Ook denkt men. wekt Zijn woorden te horen en ze te doen. Daarmee bindt Hij de discipe len aan Zichzelf. Hij toont zich een bijzondere Heer, Die de mensen die met Hem in aanraking komen beter maakt. Hij is niet uit op rijkdom en daarom zoekt Hij de armen. Hij is niet uit op overvloed en om die reden zoekt Hij de hongerigen, aldus ds. Schippers. DOEN Wij moeten, aldus de predikant. Zijn woorden horen en zc doen: de andere weg sluit Jezus immers voor ons af, omdat dat de wereld is waar in men slechts goed doet. wie ons eerst goed heeft gedaan. Dat Jezus die weg afsluit, komt omdat Hij ziph niet wil laten schei den van de twaalf discipelen en van de wereld die van Zijn Vader is. De eerste weg begint daarmee, dat we Je7.us' woorden horen en daar voor njoeten we bij de apostelen zijn. Wij mogen de Schriften lezen, aldus ds. Schippers, met het oög op Jezus, j Dan zien we vanzelf waar we uitko men, zo goed is Zijn leiding wel. MEEDOEN Gaan we. die weg. dan hebben we j elkaar ook nodig. Met elkaar mee- 1 doen is volgens de Schriften en wel op zo'n manier dat de Heer domi neert. Jezus verbindt dan mensen, voor welk werk ook. met elkaar, om dat Hij zeer vindingrijk is. Hij maakt ons zo los uit alle ellende van de gescheidenheid. We mogen verder gaan in gezelschap van mensen die we zelf niet hebben uitgezocht. Met dat gezelschap wordt het de moeite waard te leven. Des middags werd er in dezelfde Westerkerk een openbare zitting van de Senaat gehouden, waarin prof. dr. G. Kuiper, hoogleraar in de Neder landse taal- en letterkunde de diesre de uitsprak. Zijn onderwerp luidde: Eva in bal lingschap, aller treurspelen treurspel, door Hugo de Groot naar Seneca ge dramatiseerd. In deze rede behandelde prof. Kui per de Latijnse tragedie Adamus Exul (1601) van de achttienjarige Hu- go de Groot. Haar plaats in de zestiende en zeventiende eeuw werd aangewezen en de Senecaanse achter grond ervan gedemonstreerd. De nadruk werd gelegd op de persoon van Eva, die, hoewel in het stuk een persoon op het tweede plan, een indrukwekkende verschijning wordt als steun en troost voor Adam. Prof. Kuiper hield een pleidooi voor de bestudering van de Neo-Latijnse letterkunde, als onmisbaar voor een juist begrip van de nationale literatu ren tijdens renaissance en klassicis- Prof. Smits schreef in zijn blad „Kerk en Wereld": „Het is mijn eer te na dat iemand voor mijn schuld zou boeten. Ik wens te staan voor de gevolgen van mijn eigen daden en geef dan wat Paulus betreft mijn por tie maar aan Fikkie.." Toch wordt de naam van deze. nu Leidse, hoogleraar in het kerkelijk geschrift niet genoemd. Dat is tege lijkertijd de zwakte en de kracht van dit boekje van 72 pagina's. De zwakte omdat het betwijfeld moet worden of prof. Smits er door overtuigd zal wor den: de kracht omdat het nu. ook in kan gaan op andere vragen en proble men die sindsdien en ook al eerder naar voren zijn gekomen. Reeds direct na de oorlog vroegen sommigen om een nieuw belijden van het evangelie der verzoening, omdat zij meenden dat bepaalde uitdrukkin gen in de belijdenisgeschriften tot misverstanden aanleiding kunnen ge- Overeenstemming Hoewel erkend wordt dat de verzoe ning „nu eenmaal het midden van evangelie en theologie is" (pag 29), wordt het tegelijkertijd omschreven als een onuitsprekelijk geheimenis. Er bestaat veel meer overeenstem ming „over wat de weldaden van de verzoening zijn, die ons door Christus' leven en sterven geschon ken "rijn. dan over de weg waarin deze weldaden tot ons gekomen zijn" (pag. 32). Bijzonder duidelijk komen de pro blemen naar voren die het heden daagse spreken over dit onderwerp belemmeren. In de eerste plaats is daar het feit dat de kerk altijd al geworsteld heeft met de VTaag hoe dit feit onder woorden gebracht moet worden. „Ook van verzoening geldt dat zij geen verstandelijk te berede neren theologische opvatting is" (pag 8). Er kan alleen „op verhoogde toon over de verzoening tussen God en mens" (pag 7) gesproken worden. Daarbij komt dat de „beelden en beeldenreeksen door het Nieuwe Testament gebruikt voor dit ene ge beuren zeer uiteenlopend zijn." (pag. 9). Bovendien zijn het beelden die vaak uil een andere wereld en een andere cultuur stammen en ons niet meer zo aanspreken. „Men kan ze niet bij gebrek aan betere beelden zonder meer blijven prediken" (pag 25). Maar ook het loslaten ervan is gevaarlijk. Het werkt een voorstel ling van de verzoening in de hand „waaruit het plaatsvervangend lijden gemakkelijk verdwijnt" (pag. 25). Wel is geprobeerd naar nieuwe beel den te zoeken, maar het gevaar is dan weer dat zij „wezenlijke zaken ongezegd laten" (pag. 26). Maar er is nog een geheel ander probleem dat onder ogen gezien moet worden. De tijd dat de mens zich met groot enthousiasme verdiepte in pro blemen als supra- of infralapsaria- nisme is voorbij. „Dogmatisch por- blemen hebben nauwelijks de aan dacht, tenzij ze betekenis krijgen voor de verhouding tussen volken en mensen", (pag. 28). den. Maar het wordt naar ons gevoel moeilijker en vager als het ons wil uitleggen wat verzoening eigenlijk is en hoe verzoening tot stand komt. Het zou de moderne mens moeten aanspreken, maar het grote probleem is dat de kerk zelf het er nauwelijks over eens is, hoe het onderwerp het beste onder woorden gebracht kan worden. Daardoor geeft het wel opduide lijke wijze weer wat de bijbel er in zijn zo heel uiteenlopend spreken over zegt, maar blijft de samenvatting en vooral de uitleg voor de moderne mens vaag. De samenstellers hebben dat gevoeld, want ze zeggen dat ze hopen „dat dit enige dienst zal bewij zen in de verwarring der meningen" (pag. 29). Vrijwel in de gehele kerkgeschiede nis hebben verschillende inzichten te genover elkaar gestaan, de objecti vistische van Anselmus en de subjec tivistische van Abelard. De Reforma- .tie heeft de eenzijdigheden van de eerste wel pogen op te heffen en grote nadruk gelegd op de vraag „hoe de mens betrokken wordt bij de verzoening en persoonlijk daaraan deel krijgt" (pag. 14). maar de te genstellingen doken toch steeds weer op. Naast elkaar Dit boekje probeert dan ook niet het onderwerp vanuit één bepaald ge zichtspunt te behandelen, maar meer om de verschillende manieren waar op de bijbel het behandelt naast el kaar te zetten, zonder echter een syn these te zoeken. Trouwens dat wordt erkend. Het kan „voor ons niet mogelijk zijn vol le rijkdom hiervan in een enkel sche ma te vangen" (pag. 31). Toch moet het onder woorden gebracht worden: „Dit kan niet zonder helder denken en zonder duidelijkheid in de woor den. Maar tegelijkertijd moeten wij ons van het ontoereikende van al ons spreken bewust zijn," wordt gezegd op pagina 31. Twee lijnen moeten echter tot hun. recht komen. „De hoofdlijn is: God keert zich genadig tot de mens... Maar er is ook de andere lijn: de mens van zijn kant keert zich gehoor zaam tot God en verzoent zich met Hem." (pag 33). Zowel Oud- Als Nieuw Testament laa( zien dat verzoening „geheel en al het werk is van Gods liefde en gena de en dat het ook gaat om de gehoor zame mens, de mens die geroepen ia in alle nederigheid Gods verbonds- partner te zijn." (pag 42 en 43). Di« verzoening voltrekt zich „in het le ven, de dood en de opstanding van Je zus Christus (pag 44). Plaatsbekleding In het op één na laatste hoofdstukje wordt dan vooral ge poogd enig light te werpen op de plaatsbekleding, het onderwerp dat indertijd zoveel stof deed opwaaien. Dan blijkt dat het niet onjuist is geweest om zo lang te wachten. In de jaren vijftig werd gezegd dat dat on derwerp de moderne mens niets meer zegt. In deze brief wordt die gedachte bestreden met citaten uit modernere geschriften, vooral het boek van Doro- thee Sölle. Met nadruk wordt er te vens op gewezen dat het nu meer en meer duidelijk wordt dat de indivi duele mens niet alleen lijdt onder de gevolgen van zijn daden. „De eenzaamheid van de schuldige mens vertoont openingen naar de naaste, althans wat betreft de gevol gen varf de verkeerde daad Zonder zulk een gemeenschappelijkheid is de samenleving ondenkbaar. Daarmee is de plaatsbekleding gegeven. De vader handelt in de plaats van de kinderen terwijl hij voor hen werkt, voor hen zorgt, intreedt, strijdt en lijdt" (pag. 58). Hier wordt wel degelijk gepro beerd op een nieuwe manier over de verzoening te spreken, die duidelijk te maken voor de moderne mens. Maar ongetwijfeld zal de klacht ko men, dat dit boekje nog te traditio neel spreekt, te voorzichtig. Het laatste woord is er niet mee gezegd. Twintig jaar nadat de eerste stemmen op gingen om een nieuwe belijdenisuitspraak, kwam de her vormde synode met een ,,'nte- rim-geschrift." Of kunnen we over dit onderwerp alleen maar op een „interim-wijze" spreken? Jaeger verwacht vemieuiving ROME Het probleem van. de gemengde huwelijken kan niet worden opgelost door wet ten, maar alleen door grote pas torale zorg, zei kardinaal Bea gisteren tot de bisschoppen die in Rome vergaderd zijn. En op een persconferentie naderhand verklaarde kardinal Jaeger van Paderborn in Duitsland, dat hij grote veranderingen verwacht te in de kerkelijke bepalingen. Jaeger waarschuwde wel dathet heel moeilijk is om tot een bevredi gende oplossing te komen voor allen. voorlopig bij wijze van experiment, aan speciale spreekuren. Deze moeten niet alleen toegankelijk zijn voor de leden van de eigen kerk. maar voor iedereen. Er is namelijk geen enkele reden om te veronderstellen, dat de situatie bij buitenkerkelijken beter is. De spreekuren kunnen eventueel in regionaal verband en samen met anderen worden opgezet. Overigens is de invloed van de alge mene bijstandswet al wel van in vloed op de diakonale uitgaven aan particuliere financiële hulpverlening. In de onderzochte 190 gemeenten, daalden de uitgaven hiervoor van 756.250 in 1964 tot 341.950 in 1966. Bij deze vermindering van diakonale lasten speelt uiteraard ook mee. dat de aow-pensioenen in deze periode verhoogd werden. De vermindering is het sterkste merkbaar in de kleine gemeenten. Er is echter ook nog een aantal plaatsen waar de uitgaven ondanks de A.B.W. niet gedaald zijn. Dit geldt voor 15 van de 190 onderzochte gemeenten. Hier zijn de kosten zelfs gestegen. Bovendien zijn er nog 20 gemeenten waar de uitgaven gelijk bleven HEERLEN De meest progressieve pastoor van het meest rooms-katholieke bis dom (Roermond) is door zijn bischop ontslagen, maar wei gert heen te gaan. En zijn pa rochieraad weigert hem te laten vertrekken. De Heilige Michael parochie in Schaes- berg is in opstand gekomen en heeft gisteren via een perscon ferentie de moeilijkheden aan de grote klok gehangen. Bisschop P. Moors gaf de 55-jari- ge pastoor Ed. Miedema eerst gele genheid ontslag te nemen. Toen hij dat nfet deed ontsloeg hij hem en legde hem tevens zwijgplicht op Zijn kerkbestuur protesteerde bij de bisschop en vroeg voor 19 okto ber antwoord. Toen dit niet kwam werd beslo ter. het hele conflict wereldkundig te maken. Het plaatselijk kerk bestuur eist dat het ontslag wordt •n getrokken. De pastoor werd reeds verscheide ne malen op zijn vingers geikt om dat hij nieuwigheden invoerde Hem worden gebrek aan pastorale wijsheid verweten, gebrek aan colle gialiteit ten opzichte van zijn mede priesters en liturgische afwijkingen Hij voerde de zaterdagmis ir. toen dat nog niet mocht (hoewel die nu algemeen aanvaard is), hij vroeg niet om dispensatie toen hij een gemengd paartje in de echt verbond, hij vergat te collecteren tijdens de mis, bediende de commu nie onder twee gedaanten (brood en wijn) zonder toestemming en ver nieuwde de boetedoening op eigen Om de beschuldiging te weerleg gen dat de pastoor te weinig colle giaal zou zijn, waren gisteren op de persconferentie drie kapelaans uit de omgeving aanwezig. Zij zeiden door hun aanwezig heid te willen getuigen dat zij samen met het merendeel van de geestelijkheid uit de omgeving ach- 'er de pastoor staan- Kapelaam Thissen zei: „Wij vin den de houding van pastoor Miede ma bewonderenswaardig. Wij staan als collega's volkomen achter hem. Hij vertelde dat hij met enkele priesters zelf ook naar het huis van bisschop Moors geweest was om te protesteren tegen het ontslag Ze hadden de bisschop echter niet thuis gevonden. Gisteren deelde het kerkbestuur nee de pastoor koste wat het kost te willen behouden. Een plaatsver vanger zal niet worden getolereerd. Zo nodig zal deze zelfs de toegang tot de parochiekerk en de pastorie worden geweigerd. BVD in opspraak Studenten sturen open brief aan Kamercommissie DEN HAAG De redactie van het Leidse universiteitsblad LUB heeft aan de gisteren vergaderd hebbende vaste Kamercommissie voor inlichtin gen- en veiligheidsdiensten een open brief gestuurd. Uitgangspunt is dal het perscommuniaué. dat naar aanlei ding van de BVD-actïviteiten in en om de universiteiten is verstrekt, de studenten allerminst heeft gerust gesteld. In de brief wordt opgemerkt, dat het belangrijkste punt de bezorgd heid is over de rechtvaardigheid, die betracht wordt bij aanstellingen in overheidsdienst. De vraag wordt o.m. gesteld of er ambtenaren zijn. die weten dat de BVD een onderzoek te gen hen heeft ingesteld. De Kamerleden wordt erop gewe zen dat het hun taak, is te onderzoe ken wat in het geval van de Leidse universiteit de feiten zijn geweest. Wat heeft de BVD bijvoorbeeld bij de administratie van de universiteit gedaan? „Het is aan u te bepalen of de aar. de dag komende feiten veront rustend zijn. maar wij vinden van Volgens kardinaal Bea moet de Rooms-Katholieke Kerk de eis laten vallen dat alle eventuele kinderen uit gemengde huwelijken rooms-katho- leik moeten worden opgevoed. Zelfstandig Bovendien moet aan de plaatselijke geestelijken worden toegestaan om in bijzondere gevallen af te stappen van de eis. dat een geldig huwelijk alleen gesloten kan worden in het bijzijn van twee getuigen door een rooms-ka tholieke priester. Deze eis werd inder tijd door het concilie van Trente zo geformuleerd om geheime huwelijken tegen te gaan. Deze van oorsprong Duitse cu rie-kardinaal, die vaak is afgeschil derd als de grote tegenspeler van kar dinaal Ottaviani, raadde de bisschop pen aan om de paus te verzoeken meer besluiten over te laten aan hen zelf in plaats van hen te dwingen voor alles het advies te vragen van het Vaticaan. Pastoraal Volgens kardinaal Jaeger zijn tij dens het debat grote meningsverschil len aan de dag getreden tussen de bisschoppen. Maar toch gaat de grote meerderheid uit van de gedachte dat het probleem eerder pastoraal is voor de bisschoppen dan juridisch voor het Vaticaan. Hij zei dat nog niet voorspeld kan worden wat de synode uiteindelijk zal bsluiten. Wel kon hij veilig zeg gen dat naar zijn mening de hartstocht voor de oecumene en ie eerbied voor de vrijheid van geweten van beide partners belangrijke gevol gen zullen hebben in de toekomst. NKD. HSRV. KERK De studenten vragen voorts welke maatstaven de BVD hanteert voor de samnstelling van de rapporten, welke bepaalde personen voor over heidsfuncties diskwalificeren. Een laatste zaak. die aangesneden wordt, is het bestaansrecht van de BVD „in deze vorm". De studenten vertrouwen dat de parlementaire con trolecommissie diep in deze materie duikt en de resultaten van haar on- derzoek „waar mogelijk" publi- Bedankt voor Wagemngen. ceert I Hoogerland te Werkendam. Beroepen te Dussen-Hank N.B.: C. G. Baart te Nieuwpoort ,te Zuid-Bei- jerland: A. Lam te Zierikzee. Bedankt voor Boven-Hardinxveld, tweede pred. ol.: J. Bogaard te Ernst, Gld. GEREF. GEMEENTEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2