DE HIPPIES:
IS MEN VOGELVRIJ
VOOR DE CAMERA?
Bloemen plukkend
op de vlucht
Nog eens eelitpaar Clinge
Drie inzendingen
voor Japan-Prize
Kunstkritiek
Herfst
ZATERDAG 21 OKTOBER 1967
Berend Boudewijn
leidt VARA-quiz
(Van onze radio- en tv-redac-
tie)
HILVERSUM De VARA
heeft, na naarstig zoeken, een
plaatsvervanger gevonden voor
Joop Simons als quizmaster in
het spel „Per seconde wijzer",
(Van onze radio- en tv-redactie) jaarde echtpaar Clinge Dooren-
bos juist hierdoor aan de kaak is
gesteld. Omdat hiermee een soort
„televisie-moderniteit" is aange
raakt, is het nodig, er nog even
op terug te komen.
Mor gen (zondag) avond kunt U
de kennismaking hernieuwen
met „Een zekere Jozefien", in de
aardige VARA-strip van Dimitri
Fr enkel Frank. De eerste afleve
ring. gezellig gemaakt met film
en foto's, ging er best in en al
grijpen de avonturen van de kor
date winkeldame niet zo hoog,
misschien zijn ze ook nu weer
het aankijken en -horen waard.
U ziet hier Els Bouwman als
Jozefien, Lex Goudsmit als
buurman Hyancinth en Martin
Simonis. Concertbezoek is dit
maal het voornaamste onder-
HILVERSUM We zouden
een nieuwe vraag kunnen stellen:
is men vogelvrij tijdens een tele
visie-interview, mag men de
kans lopen dat bij „er even uitra
ken" zowel als bij pijnlijke ver
gissingen. de camera door loopt,
zoals dat het geval was in de
beide uitzendingen van „Hoepla",
VPRO's „taboes-breken
de-programma"?
IVu vermakelijk
inburgererC
(Van onze radio- en tv-redac
tie)
HILVERSUM Donderdag
a.s. (26 oktober) gaat het
NTS-programma „Inburgeren"
zijn derde seizoen in met een uit
zending over „kleding en macht",
waarbij aan de hand van vele
voorbeelden uit verleden en he
den wordt ingegaan op interessan
te en vermakelijke connecties tus
sen deze twee begrippen.
Geen droge kost dus, maar
glimlachen voor de buis. Een van
de verbazingwekkende appella-
ties aan het gezegde „kleren ma
ken de man" zal zijn, dat de
machtigen der aarde vroeger de
machtelozen verboden, zich te sie
ren met opgesmukte gewaden die
zij zelf droegen. Is daar niet iets
van overgebleven?
De uitzending (7.25 uur. Ned.
2), nu gepresenteerd door drs. J.
Roelands, want Han Lammers
doet het niet meer, zal het leren.
Marika en Hans-Jürgen in
tv-ijsshow op Oudejaar
(Van onze radio- en tv-redactie
Marika Kilïus en Hans-Jürgen Baumler kunnen elkaar en hun
partnerschap op de schaats niet vergeten. Zij hebben ZDF (tweede
Duitse tv-programma) beloofd, de sterren te zijn in een grote ijs-
show, die op Oudejaarsavond wordt vertoond.
Marika, die sinds haar huwelijk met de schatrijke vuurwerk-
maker Zahn nog maar een enkele keer in het nieuws is geweest (bij
het zingen van een mislukt plaatjeen na de geboorte van haar
dochter) heeft zich weer op het oefenijs begeven en is hard aan 't.
trainen. Zij moest toegeven, er een beetje „uit" te zijn.
Samen met Hans-Jürgen, die na diverse vergeefse aanzoeken nog
altijd om haar treurt, zwiert ze nu weer als vanouds over de gladde
„Vrij Nederland'' van deze
week vindt het goed, achteraf de
gebeurtenis nog eens flink te ver
dedigen. „Ja, zoiets mag, de heer
Clinge Doorenbos is niet weer
loos omdat hij de 80 is gepas
seerd, hij schrijft nog altijd
versjes in zijn lijfblad en treedt
nog samen met zijn vrouw op.
Dus... kon hij van tevoren weten,
wat hem ev. stond te wachten,
ook al omdat in het vorige pro
gramma van „Hoepla" net zo'n
grap met de door lopende camera
was uitgehaald en dit in andere
programma's niet storend en
niet met opzet ook wel eens
voorkomt".
De VPRO zal wel blij zijn met
dit pleidooi, maar in wezen raakt
dit de kern van de zaak niet De
zgn. „grap" was nl. in de hand
gewerkt door de interviewer Tri-
no Flothuis en daarom vooral
was de behandeling van het echt
paar onelegant.
De echte geestigheid was voor
de goede verstaander. Toen het
over versjes maken ging, vroeg
Flothuis onverhoeds: „Hqfe vindt
U Claus?" Nu zijn er twee „popu
laire Claus-en" en in dit verband
werd natuurlijk Hugo Claus be
doeld, maar... er was een voor
gesprek gehouden en daarin was
al beslist dat een babbeltje over
prins Claus zou worden gevolgd
door het zingen van de rijm over
de doop én het spelen van het
Wilhelmus, waarbij de heer
Clinge Doorenbos dan argeloos óp
voor de kijkers zo koddige wijze
in de houding ging staan.
Mevrouw Clinge had zich, bij
dc repetitie, al een keertje ver
gist. Dat werd allemaal duidelijk
uit haar opmerkingen: „Och, nu
doe ik het toch weer verkeerd,
mag het nog een keertje over"
En: „zijn een paar regels van het
Wilhelmus ook goed, of wilt u
een heel couplet?" Hiermee werd
duidelijk verraden, dat er van
geen spontane ontwikkeling in
het interview sprake was, maar
de hele zaak uitermate knap en
handig was voorbereid.
Het echtpaar Clinge Doorenbos
is nl. op zichzelf in 't geheel niet
zo interessant voor een moderne
show en bovendien in de laatste
tijd al meer voor de camera's
ondervraagd.
Neen, hier moest uitkomen, hoe
hel paar, volkomen goedgelovig,
een houding demonstreerde die
nogal afweek van het gemak
waarmee de heer Clinge Dooren
bos in de oorlog bleef rijmen in
De Telegraaf. Daarnaar had men
beter ronduit kunnen vragen.
Dat vergissinkje van mevrouw
Clinge en haar huiselijk gepraat
erover, was heus zo erg niet, dat
zullen vele kijkers hebben gezien
als een zgn. „menselijk trekje".
Maar de kennelijke opzet die er
achter school om het paar voor
gek te zetten voor miljoenen kij
kers vinden wij een kwalijke
zaak. Ontwikkelt zich een
gesprek toevallig in een pijnlijke
richting of wil men door harde
vragen iemand in een hoek drij
ven, fiat, wanneer het niet grof
wordt. Breken van taboes kan
heel verfrissend zijn en een beet-
Berend Boudewijn, geen onbe
kende bij de VARA en tegen
woordig directeur en artistiek lei
der van de Toneelgroep Are
na-Nieuwe Comedie in Den
Haag, zal de functie overnemen.
Joop Simons, die verleden
week na de uitzending van het
programma Mies-en-scène waar
bij hij- tegenwoordig was, plotse
ling in elkaar zakte, ligt ernstig
ziek in een van de Hilversumse
ziekenhuizen. Waarschijnlijk is
hij door een hersenbloeding ge
troffen, maar de doktoren zijn
hiervan nog niet zeker.
Maar bij het toepassen van sub
tiele listen en het opzettelijk la
gen leggen wordt men vogelvrij
en raakt men, terecht, het ver
trouwen in een medium kwijt.
(Van
radio- en tv-redac
tie)
HILVERSUM Voor de eerste
maal doet Nederland mee aan de
wedstrijd radiowerken voor de
„Japan-Prize". Hierbij gaat het
om drie categorieën educatieve In
zendingen: kleuter-, schoolradio-
en instructieve programma's
(voor volwassenen).
De Ned. Radio Unie komt
uitsluitend in de afdeling school
radioprogramma's tevoorschijn
en wel met bijdragen van alle
daaraan deelnemende omroepen.
Mooier en breder kan het al
niet. Gekozen werd een KRO-bij-
drage over Rembrandt, een
NCRV-uitzending over „De wij
zen uit het oosten" en een crea
tief programma „Liedjesfeest"
van de stichting Ned. Schoolra
dio. waarin AVRO, VARA en
VPRO samenwerken.
De wedstrijd om de Japan-Pri
ze werd ingesteld bij het 40-jarig
bestaan van de Japanse radio-om
roep Nippon Hoso Kyokai en de
Europese Radio Unie beschermt
en stimuleert dit streven.
Dit jaar zullen 88 omroeporga
nisaties uit 63 landen deelnemen.
In totaal brachten zijn omstreeks
200 programma's bijeen en deze
worden tussen 7 en 20 november
a.s. in de Japanse stad Nagoya
beoordeeld.
De 14 juryleden komen uit Se
negal, de Philippijnen, Libanon,
Nieuw Zeeland, Zweden, Thai
land en Japan zelf.
De Japan-Prize wordt alge
meen op hoge waarde geschat,
dat blijkt wel uit de ruime deel
neming, waarin ook vele Euro
pese landen zijn vertegenwoord
igd.
Schoolschrift
(Van onze onderwijsredacteur)
Hangelbroek-nummer
Mededelingen van de Schoolraad voor de scholen
met den Bijbel, staat er wel erg prozaïsch op de
omslag van een „Hangelbroek-nummer" van de
Schoolraad. In 48 bladzijden wordt de scheidende
secretaris uitgeluid. Zo schrijft voorzitter prof. Van
Itterzon: „De mèester in de rechten bleek spoedig een
meester op de wapenen van het onderwijsrecht te
zijn" en „Als principieel voorstander van christelijk
onderwijs gaf hij de richtlijnen duidelijk aan, maar
in de praktijk bleek meer dan eens dat hij met zijn
tijd meeging en dat hij, waar nodig, ook bereid was
de bakens tijdig te verzetten."
Het keurig uitgevoerde boekje is verlucht met een
aantal foto's van mr. Hangelbroek, de behuizingen
van de Schoolraad en de staf van deze organisatie.
Vaag pamflet
De 25-jarige tweedejaars student politieke weten
schappen J. Osinga jr. te Amsterdam heeft „Een
beter begin" geschreven, handelend over persoon
gebonden studiefinanciering. Het pamflet, geheel uit
eigen middelen betaald, vat de materie in zes stel-
Een daarvan luidt: „Er bestaat geen enkele reden
behalve een historische voor het verschil in per
soongebonden financiering van overheidswege, tussen
universitair en anderszins studerenden". De eerste
stelling munt uit door vaagheid: „Iedereen heeft
recht op de „ruimte" zijn capaciteiten van hoofd,
hart en handen optimaal te kunnen ontwikkelen."
Geschiedenis in strips
Het aantal boekjes met stripverhalen groeit nog
altijd. De kinderen kijken en lezen ze graag. De
Ducken. Peppen en andere kinderbladen worden
gretig verslonden. Waarom, zo vraagt Dutilleul in
Onze Vacatures zich af, hebben wij dit verschijnsel
nooit uitgebuit Waarom is er bijvoorbeeld nog geen
methodist (een methode-schrijver) op het idee ge
komen een geschiedenis-compendium voor de lagere
school te schrijven in de vorm van een aantal boekjes
met geschiedenis-strippen De oplagen kunnen uiter
aard heel groot zijn, weet de schrijver, omdat de
werkjes ook in kiosken verkocht kunnen worden. Dan
hebben die ook eens verantwoorde lectuur aan te
bieden.
Snel identificeren
Ton Regtien, oud-bestuurslid van de Studenten
vakbeweging, op een debatavond over de Kritische
Universiteit: „Achter het geroep om studieduurver
korting en korte specialistische opleidingen schuilt de
behoefte aan snel afgestudeerde vakidioten die de
bestaande machtsstructuur kritiekloos overnemen.
Een lid van de commissie-bedrijfsleven-onderwijs
heeft (om deze stelling te steunen) opgemerkt dat jong
en snel afgestudeerden minder moeite hadden zich te
identificeren met het bedrijfsbelang. Wat is dat be
drijfsbelang eigenlijk? Zou dat op lange termijn niet
de roofbouw van een beperkte belangengroep op de
brede intellectuele vermogens van een volk kunnen
VANAVOND TE ZIEN
Nederland 1 KRO
7.07 uur Diamantsmokkelaars (film in kleur)
8.25 uur Het schiet-spel quiz-show Het gulden schot.
9.35 uur Brandpunt
10.15 uur De brandverzekering, korte film van Hitch
cock.
Nederland 2 VARA
8.50 uur Gebeurtenissen rond een winkeljuffrouw.
9.20 uur Op schoot bij Dorus
9.35 uur Aflevering van Rawhide.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum 1 VARA
6.45 uur Klassieke verzoekplaten.
7.35 uur Artistieke staalkaart.
8.45 uur Hoorspel.
10.00 uur The American Brass Quintet.
Hilversum 2 KRO
7.30 uur Sjook, programma voor twintigers.
8.00 uur Verzoekplaten.
10.45 uur Goal muzikaal sportprogramma.
ZONDAG TE ZIEN
Nederland 1 NCRV
3.31 uur Monitor
8.30 uur Eerste aflevering van „Kent u mij nog."
(t.v. spel).
9.30 uur Quiz tussen studententeams.
9.35 uur Dokumentaire (2) over Europa na 1945.
Nederland 2 AVRO
8.05 uur Het arrangement (film)
9.35 uur Portret van prof. dr. Gesina van der Molen.
ZONDAG TE HOREN
Hilversum I AVRO
6.30 uur (VARA) Vrij entree door Henk Elsink.
9.35 uur Radio Kamerorkest en Spaanse pianiste
vertolken Corelli, Mozart en Van Delden.
10.50 uur Een toertje om met Joop Stokkermans en
Theo Strengers.
Hilversum 2 KRO
8.10 uur (NCRV) Geestelijke liederen (ingeleid door
ds. O. Jager).
9.00 uur Spelbrekers (luisterspel).
10.45 uur Audio: muzikale informatie.
K ADI O
v wvo\n
de ln Rome. 19.10 De Spring
plank: jonge artiesten met or
kestbegeleiding. 19.30 voor
twintigers. 20.00 Verzoekplaten-
programma. 2150 Wegen
22.15 Muzikaal sportprogram
IU I ISII
AAAAVÓND
Nederland L I
mantsmokkelaars TV-film.
STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. KRO: 20.20 Morgen Mis
siezondag. 20.25 Het gulden
STER: 20.16 Reclame.
Hen. TV-feuilleton (dl. 2),
21.20 Bij Dorus op schoot re
portage van een kinder-
voorstelling. 21.35 Rawhide: De
22.25 Reclame' NTS: 22 30-22.35
PROGRAMMA'S
10.30 Hervormde Kerkdienst.
11.30 Vraag en antwoord. 11.«0
De Open Deur. AVRO: 12.0C
de wereld, lezing. 13,25 Voor
alle weggebruikers. 14.00 Stere-
bie. NRU: 14.15 Stereo: Con-
certgeb. orkest en zangsolist.
(Om 15.05 - 15.25 Tot beter be-
zelf weten, wetenschapp.
nader Inzien, journalistenfo
rum. VPRO: 19.30 Nws. 19.31
Volksmuz. en verder. 19.55 Krl
it: verslag var
progr. 23.55 - 24.00 Nw
13.30 Stereo: Klass. strijkkwart
(gr.). 14.00 Stereo: Klass
gltaarmuz. (gr.). 14.05
Heiligen. bijbel?
hoorspel. NRU:
en -uitslagen. CVK:
Klass. gramm. mui. 20.20
Geestel. liederen. KRO: 20.30
Licht platenpr. 21.00 De Spel-
godsdienstige vraagstuk-
Inform;
liefhebbi
1.02 Muz. Mozaïek.
14.02 Rome - Ankara - Madrid:
progr. voor de buitenlandse ar
beiders. 15.00 Nws. 15.03 Athe
ne - Rabat - Lissabon: progr.
voor de bultenl arbeiders
AVRO: 16.00 Nws. 1602
Rhythm and blues. 16.35 Coun
try and Westernmuz. 17.00
17.02 Sport. 17.05 - 18 00
Teleac: 14.00 Aul
matisering (23): U.30 Polemolo.
NCRV: 20.30 Ken'
De geschieden:?
van Europa na 1945. docum.
22.25 Gospelsongs. NTS 22.30
Nederland II. NTS
19.00 AxelNort
or de Jeugd.
TV-feuill.
AVRO: 19.30
en dank, TV-film. NTS:
Journ. AVRO:
tanden). NRU: 1
12.00 Blauwe maandaf
bouw. 12.30 Stereo: Muzikale
aanwinsten. 12.50 Tien voor
èén, lezing.
[klassieke gi
foonmuziek. 14.23 Schoolradio.
NRU: 14.45 Cabaretprogramma.
7.55 Overwe-
bus). NRU: 10.00 Het muzlekle
ven in Nederland van vooi
1940 KRO: 11.00 Nieuws. 11.0:
Voor de zieken. 11.30 Bejaar-
denprogramma. NCRV: 12.01
it: radiosnelbuffet. 13.30 Ste
ling. NRU: Muzlek-
12.02 Actualiteiten,
erzoekplatenprogramma
3.00 Nieuws. 13.02 Actua-
15.02 Sjving-ti
TELEVISIE
MAANDAG
rzang. NTS 19 30 Sport I School-t
(Door Pieter Jan Dekkers)
TA EN rood waarschuwingslicht voor de westerse levens-
"X wijze." „Ze doen denken aan de eerste christenen,
ze hebben iets goeds, iets zachtzinnigs, iets belangstel
lends." Twee uitspraken van oude, dus wijze mannen
over het bloemenvolkje van deze tijd, dat LSD gebrui
kend en bloemen plukkend zijn dagen doorbrengt.
Voor hun diepbezorgde
ouders zijn ze gevaarlijk
misleide ontspoorden, kan
didaten voor een behoorlijk
pak slaag en een snelcursus
burgerfatsoen, als ze ten
minste naar huis willen te
rugkeren om beide in ont
vangst te nemen.
Zijn de hippies maatschappe
lijk ontspoorden, of schuilt er
iets goeds, iets zachtzinnigs ach
ter het hippiedom?
OIVB ERAGE/V
Duidelijk is dat iets van pro
test tegen de overtuiging dat on
ze wereld, onze maatschappij de
enig ware is, in de levensstijl
van de hippies doorklinkt.
Onbehagen over de honger, de
oorlog en het racisme. In het oor
deel over de hippies houd ik me
aan de gulden middenweg. Ener
zijds omdat ik jong ben en oner
varen en dus de oudere, en wijze
re mannen geen waarschuwende
draai om de oren wil geven. An
derzijds omdat ik zelf betoverd
ben door de bloemen en de liefde
en daarom al gauw als bevooroor
deelde zal worden gebrandmerkt.
Even een vluchtige blik in het
leven van de hippies.
Wat ze ook mogen betekenen
en waar ze ook naar toe gaan, de
hippies ontpoppen zich als een
nieuwe subcultuur, een bizarre
mutatie van de burgerlijke zede.
De hippies prediken absolute
eerlijkheid, absolute vreugde en
absolute geweldloosheid. Ze wor
den kinderlijk geboeid door kra
len, bloesems, bellen, lichtjes, oor
verdovende muziek en exotische
kleding.
Hun bedoeling is niets minder
dan het ondermijnen van dc
westerse maatschappij door dc
macht van bloemen en de kracht
van het voorbeeld.
«usvicr/vr,
De onwerkelijke „eredienst"
van de hippies is doortrokken
van een mystiek, verkregen door
het gebruik van verdovende mid
delen. Ze hebben een nieuw
woord populair gemaakt: psyche
delisch, een geestesgesteldheid
die het_ midden zou houden tus
sen de hemel en de aarde.
Ze geloven vurig in de zeifont-
hullende, geestverruimende ver
mogens van krachtige kruiden en
chemicaliën. In tegenstelling tot
de bekende opwekkende midde
len, zoals onze vaders gebruiken
(alcohol en nicotine) beloven de
verdovende middelen de hippies
ontsnapping aan de werkelijk
heid.''
,De gewaarwordingen worden
versterkt, de zintuigelijke indruk
ken vervormd en de verbeelding
begoocheld. Uit deze belofte is de
levensstijl van de hippies voortge
komen. Zij, die deze levensstijl
aanhangen zijn 17 tot 25 jaar oud
en we vinden hen in „centra"
over de hele Verenigde Staten en
Canada, en sinds kort ook in
Amsterdam.
De meeste hippies maken elk
weekeinde een uitstapje naar
zo'n centrum en de indruk is ge
wettigd, dat dit soort „school
reisjes" verder zal toenemen.
Afgezien van een paar pro-
feetjes en de Beatles hebben de
hippies geen leiders. Dat hoeft
ook niet, want iedereen is crea
tief genoeg om zelf lief te zijn.
CEVTRl/JM
Het hippiecentrum van de we
reld is de Hasjisjburg te San
Francisco. Op een roerige vier
kante kilometer viaagt mist langs
de bontgeschilderde huizen en
omhult de gedaanten van harige,
ongeschoeide bloemenkinders, die
in een deuropening hasjisj zitten
te roken, als waren het Indianen
voor de ingang van de wigwam.
Hippie-weldoeners reiken hol-
wangige hippiekindertjes stamp
pot uit. Elke minuut van de dag
wordt benut om marihuana of
LSD of andere ..hiDue" middelen
te gebruiken, en iedereen is dan
ook elke minupt van de dag bo
ven zijn of haar theewater.
Grote mensen noemen het
verschijnsel verontrustend, om
dat ze hun morele waarden voe
len aansetast. „De hippies bieden
geen alternatieven", is het ver-
Een weinig gefundeerd verwijt,
omdat de hippies de wereld niet
willen hervormen, omdat de more
le waarden van die wereld hen
zinloos voorkomen. Ze willen
geen welvaart mèt oorlog, honger
en onrecht.
De hippies hebben hun eigen
code, waarvan het kernpunt de
liefde is:
„realiseer ten volle de eigen
creatieve mogelijkheden, te land,
ter zee of in de lucht, of waar je
je ook.mag bevinden";
„Stap uit deze maatschappij
van verdriet en slavernij": „pro
beer iedere bekrompen, stijve
burger om te schakelen, zoal niet
op verdovende middelen, dan
tooh op z'n minst op schoonheid,
liefde en eerlijkheid."
VRAAGTEKENS
Maar, zonder te moraliseren,
zonder het vingertje op te heffen,
mogen we wel vraagtekens plaat
sen achter deze code.
Is het „stappen uit de
maatschappij", het opgaan in ver
dovende middelen (nog afgezien
van de levensgevaarlijke kanten
van het gebruik van LSD) geen
vlucht?
Is het verdoven, het verslaafd
raken niet een opgaan in het ei
gen ik? Liefde betekent immers
uit de vicieuze cirkel van het ei
gen ik de ander tegemoet treden?
KADER 2 x (2w)
Ondergaande Lijdia;
ontvingen van Alphom
kc is bedoeld als
kaak stellen van du
bonibasterij zichzelf bet aureool
van deskundigheid proberen te ge
ven, maar in feite onvermogen eta
leren cn de lezer geen steek wijzer
„De strak-1 ineaire italieken,
welke de Vijftigers in hun
romantisch-realistische wer
ken situeerden, tekenden hun
prenatale afkeer t.o.v. het
snel opgang makende gebruik
van cursieven door barokke
kranten.
Op de internationale jam
boree in 1963 te Norfolk, waar
met name de dragers van de
Jugendstil en de Jansenisten
regionaal ageerden tegen de
„Renegaten", zoals de Vijfti
gers de courante grafici aan
duidden, kwam het tot een
heftige botsing tussen voor
noemde progressieven en de
meer adequate Groninger
Stijlgroep, waarin zich voor
namelijk Oosteuropese beat
nik-kunstenaars verenigd
hadden en gesteund werden
door de reeds vergrijzende
C-Cormics.
Tijdens zeer heftig gevoer
de bacchanalen kwam men
tot de radicale conclusie, dat
de avantgardistische italieken
de Kollewijniaanse compositie
van de annonces weliswaar
niet verfraaiden, doch dat de
ze zogenaamde pop-stroming
toch als autochtone new-co
mer ad calendas Graecas
diende te worden aanvaard
en dat men surrealistische
repressailles in de kiem dien
de te smoren als niet loyaal
tegenover abstract georiën
teerde mede-grafici."
ALPHONS B. TER BRAKE
Wilde eenden
aan de einder
weifelend
tussen
wolken en
Even onbegrijpelijk
als Zijn komst
is de schreeuw
van een meeuw
boven de rivier
en de golfslag
en de laatste
tram naar
de imker-Maasoever.
De kleine bonte specht
lacht zich rot
in het donkere
herfstbos,
toch is-ie
doodeenzaam.
De droefheid
om de kale
takken
in oktober
wordt teniet gedaan
door de
geheime mededelingen
van de bonte kraai,
ivintergast
uit Polen.
Op een kruispunt
zet aarzelend
de herfst in,
een kastanjeblad
dwarrelt beschaamd neer
voor het rode stoplicht
en iedereen
fietser en automobilist
neemt een
minuut sti
BERT VAN DER ENT