Jintan Treedt toch uit ICCC en de GOS Ook onze wereld kan het woord Godniet missen Feestelijke 20e van heel toogdag Zuid-Holland Rabbijn tegen „doordraaien Nieuw boek van Britse bisschop Uw probleem is het onze.... GEREF. VROUWEN IN ROTTERDAM BIJEEN PREDIKAMBT MOET OP DE HELLING VRIJDAG 20 OKTOBER 1%7 Een woord voor vandaag Als Marcus verteld heeft dat de Joden niet in Christus willen geloven, vertelt hij hoe de Heiland Zijn discipelen uitzendt. Ze gaan twee aan twee, zonder proviand, zonder koffer, zon der geld. Ze moeten bestaan van wat de mensen hen geven. Altijd dacht ik dat de Heiland dit deed om henna al Zijn les sen, nu practische ervaring op te doen. Dat zal ook wel zo zijn. Toch vraag ik me af of er geen andere reden is. Ze zijn juist geconfronteerd met h$t feit dat alle mensen Jezus verwerpen. Tenminste zo leek het. Nu moeten ze ontdekken dat er toch nog wel mensen zijn die de boodschap van het evangelie wil len horen en aanvaarden. Ze zullen ook deel krijgen aan teleurstellende ervaringen, maar ze mogen niet bij de pakken neerzitten. Daarom hebben ze geen eens pakken bij zich. Ze moeten verder, tot ze iemand vinden die wel wil luisteren. En plotseling blijkt dat er altijd en overal mensen zijn die hulp nodig hebben, altijd mensen die willen luisteren, altijd mensen- die willen geven. We lazen in de pericoop van gisteren dat Jezus Zich verwon derde over het ongeloof, nu mogen de discipelen zich ver wonderen over het geloof. We lezen vandaag: Jeremia 19 1-13. Vraag: Hoe moet ik rozebotteljam maken en zijn er ook vergiftige roze- bottels? Antwoord: Er zijn geen vergiftige rozebottels. Men moet wel goed uit kijken, dat men alleen van rozestrui- ken oogst. Bottels voor jam moeten flink wat vlezige delen bevatten. U kan de rode vruchten van de wilde roos gebruiken in september/ okto ber. Ze bevatten, zo lang ze nog niet rijp zijn. zeer veel vitamine C en carotine, dus zeer gezond voor kinde ren en ook voor vogels uiterst be langrijk. Verwerk de rozebottels zo vlug mogelijk. Was ze, verwijder steeltjes en kroontjes, zet ze op met zo veel water dat ze half onderstaan en kook ze zachtjes tot ze zacht zijn (ongeveer tien minuten). Gooi ze op een vergiet en roer ze door een zeef. Weeg het moes. Neem op 5Q0 gram moes 500 gram suiker. Breng suiker en een deel sap of water aan de kook en laat het even indampen. Voeg het moes erbij en kook, onder roeren, tot de jam de gewenste dikte heeft. Roer van het vuur af in een theelepel water opgelost benzoëzuur (een kwart theelepel) erdoor gedu rende vijf minuten. Doe ze in schoongemaakte potjes of glazen. Vraag: Over 1964 moest ik over f 10.511 inkomen 732 belasting be talen, in 1965 over 13.419 1282, in 1966 over 14.914 1567 met aftrek voor 4 kinderen. Zijn deze bedragen juist? Het is zo'n groot verschil. Mijn kinderen zijn in de leeftijd van 11 tot 3 jaren nu Antwoord: De aanslagen zijn juist berekend. De oorzaak moet u zoeken in de snelle progressie van het be lastingtarief. Bij een betrekkelijk ge ringe stijging van het inkomen stijgt het percentage aan de top zeer sterk. Eigenlijk is de progressie nog sterker dan uit de cijfers onmiddel lijk is af te lezen, omdat er over 1965 en 1966 nog tariefsverlagingen zijn geweest. Hulp van lezer: Er werd gevraagd naar de Britse zendeling Titus Kloose. Hij was een goddeloos mens, is echter tot bekering gekomen on der prediking van ds. Anniai. toen hij het voornemen had deze het pre diken te verhinderen. Na zijn beke ring is hij als zendeling uitgezonden. Er is een boekje over hem uitgege ven door Wm. den Hertog te Utrecht, getiteld „Gods grote barm hartigheid, medegedeeld in eenige bijzonderheden uit het leven van Ti tus Kloose." H. TEN HERKEL N.V. HILVERSUM Vrijgemaakten tot chr. geref. synode: AMERSFOORT Gisteren publiceerde het Gereformèerd Gezinsblad de brief die de sy node van de vrijgemaakte Ge reformeerde Kerken gericht heeft aan de Christelijke Gere formeerde Kerken. Een struikel blok op weg naar eenheid vindt de vrijgemaakte synode dat de Christelijke Gereformeerde Kerken lid zijn van de ICCC en de Gereformeerde Oecumeni sche Synode. In het slot wordt dan ook geschre ven: „Vandaar dat de synode een dringend beroep op uw vergadering doet, niet alleen zich daarop opnieuw te bezinnen, maar ook uit te spreken dat de Christelijke Gereformeerde Kerken bereid zijn genoemde lid maatschappen te beeindigen." Er staat een stok achter de deur want de synode van Amersfoort voegt aan die woorden toe: „Wanneer uw vergadering onverhoopt mocht besluiten aan genoemd tweeledig ap pel geen gevolg te geven, zou ook samenspreking van wederzijdse depu- taten geen zin meer hebben." ten hadden gezegd dat bepaalde ge beurtenissen in de vrijgemaakte ker ken een nieuwe belemmering vormen in de toenadering. Het antwoord is kort: „Het kan u duidelijk zijn dat „die bepaalde ge beurtenissen" in onze kerken ver band houden met de strijd voor de bewaring van het Woord van God en de handhaving van de belijdenis die dat Woord naspreekt. Tot die strijd roept de Heere Zijn Kerk toch al- Bisschop Robinson tegen God-is-dooci theologen \a „Eerlijk voor God nu een studie over God" tijd?' LONDEN nieuw boek tegi (Van onze kerkredactie) Bisschop John T. Robinson keert zich in een de God-is-dood-theologen, waarvan hij wel eens de voorloper is genoemd. Naar zijn mening weerspiegelt zich in hun geschriften het modern levensgevoel. Maar tegelijkertijd heb ben zij een moeilijk probleem te gemakkelijk opgelost. God kunnen we niet definiëren, schrijft hij, maar wel moeten we over Hem spreken. Deze Werkelijkheid mag niet zonder getuigenis blijven, we kunnen het woord „God" niet missen. Volgens de Britse bisschop van Woolwich, die het geruchtmakende boek „Eerlijk voor God" schreef, is het niet voldoende om met de Ameri kaan Paul van Buren te zeggen dat het woord God niet meer is dan een poëtisch, beeldend spreken over de mens, omdat anders het leven van de mens in de seculaire stad van zijn bestaan ernstig zou verarmen. Volgens dr. Robinson drijft de nieu we geloofscrisis de „theologie eenvou dig terug tot wat zij altijd heeft ge weten en altijd heeft geleerd, name lijk dat God „onuitspreekbaar" is, dat er letterlijk niets over Hem ge zegd kan worden zonder falsificatie, uitgezonderd dan het feit dat er iets gezegd moet worden." DEFINITIE Hij vervolgt: „Alle taal, iedere defi nitie is onmogelijk; toch moet er iets gezegd worden, zoals Augustinus iets (Van i onzer verslaggeefsters) ROTTERDAM Om drie verschillende redenen was de toog dag van afdelingen Zuid-Holland-Noord en Zuid-Holland-Zuid van de Bond van Gereformeerde Vrouwenverenigingen, die gisteren is gehouden, een heel bijzondere. In de Groote Schouwburg aan het Zuidplein te Rotterdam werd name lijk afscheid genomen van de presi dentes van beide afdelingen, me vrouw A. J. de Rooij-Tiemens uit Den Haag van „noord" en mevrouw C. Rousseau-Eerdmans van „zuid". Het tweede bijzondere feit die de dag in de met bloemen versierde zaal tot een feest maakte was dat het de twintigste toogdag was van de afdeling Zuid-Holland. En het derde feit. dat het de laatste maal is ge weest, dat heel de afdeling Zuid-Hol land een gezamenlijke toogdag heeft gehouden. Deze afdeling is namelijk zo groot geworden, dat ze verleden jaar is gesplitst in „noord" en „zuid", zodat in het vervolg aparte provincia le toogdagen worden georganiseerd. Tien jaar HET WEER IN EUROPA Luxemburg ParlJ» Nice Frankfort Namens de landelijke bond kwam de presidente, mevrouw W. M. Rid- derbos-de Rooij afscheid nemen van mevrouw De Rooij, die tien jaar presidente is geweest. Negen jaar heeft zij de hele afdeling Zuid-Hol land en het laatste jaar Zuid-Holland Noord op moederlijke en kordate wij ze geleid. In de wereld van de Gere formeerde Vrouwen Bond is zij een zeer bekend figuur. Allereerst sprak mevrouw Ridder bos een gelukwens uit bij het twintig jarig bestaan. Ook noemde zij het moedig van het provinciaal bestuur om van de splitsing een feit te ma- „Wi.j zijn er samen in gekomen", zei zij tegen mevrouw De Rooij. „Zij heeft een geheel eigen plaats in het bestuur gehad. Ze was bijvoorbeeld erg reglemcntenvast. In een ander op- zich had zij ook een speeiale taak. Zij onderhield het contact met de vrouwenbond van de Lippische Kir- I nomen. Mevrouw Rousseau kon slechts een jaar haar taak vervullen, omdat ze naar Gelderland verhuisde, waar ze inmiddels alweer presidente van de afdeling daar is. Beide presi dentes kregen een cadeau onder enve- 1 Als nieuwe presidentes werden voorgesteld mevrouw C. Boer-van der Perk uit Alphen aan den Rijn voor „noord" en mevrouw N. Rie- mersma-de Gaay Fortman uit Rottér- dam-Alexanderstad. In een overzicht van de afgelopen twintig jaar bleek, dat toen in 1947 de provinciale afdeling werd geïnsti tueerd er 57 aangesloten verenigin gen en 1984 leden waren. Dit jaar zijn er 185 verenigingen en 4450 le den. Er zijn nog nooit zoveel vereni gingen geweest, maar in 1957 waren er meer leden dan nu. namelijk 5150. Er zijn nog 24 kerkelijke gemeenten zonder verenigingen. Juist Spreker was gisteren ds. L. J. Boey- inga uit Rijswijk (Z.H.) over het on derwerp „Blijmoedig christen zijn ook in deze tijd". Zijn eindconclusie was: „juist in deze tijd". Hij zei onder andere: „De conven ties worden omver geschopt, maar dat is geen bezwaar. Nu komt de eerste relatie Jezus en ik. Met de Heer moet je terugkomen tot de ware werkelijkheid, tot de eenvoud. In het Koninkrijk van de Heer gaat het niet in de eerste plaats om de welvaart, maar om de blijdschap. Dat is een geschenk. Dacht u, dat de heer die blijdschap in 1967 terugneemt? Als er een is, die weet wat deze tijd is, is het de Heer. 's Middags werd door leden uit Den Haag het toneelstuk „Zing jong - piep oud" van Eline Verkade gespeeld, dat „deze tijd" voorstelde. T v-catechisatie in Fries dorp (Van een medewerker) LEEUWARDEN In Kootstertille (Fr.) zullen deze winter catechisaties worden gegeven voor de hervormde jeugd door middel van televisie. Be paalde programma-onderdelen van de actualiteitenrubriek Kenmerk zul len ds. J. de Bruin bij zijn catechisa tie van dienst zijn. Het televisie toestel staat in het catechisatielokaal. De predikant zal elke maandagmid dag van de redactie van Kenmerk te horen krijgen wat voor program ma-onderdelen er 's avonds zullen zijn. Op maandag 23 oktober zal worden begonnen met dit in Nederland unie ke experiment. NEW YORK In de haven van Brooklyn zijn gisteren een 800 leden van de vakbond van opzichters in staking gegaan, waardoor 42 kaden en bijna 40 schepen getroffen wor- zegt over de Drieëenheid, ne taceretur opdat door te zwijgen de werke lijkheid niet geloochend en daardoor net zo erg vervalst zal worden." „Vanuit één bepaald gezichtspunt bezien", schrijft de Britse bisschop, „staat het éénlettergrepig woord „God" voor een x, voor een sterretje boven iedere menselijke taal, waar mee gezegd wordt dat we Hem niet in woorden kunnen uitdrukken, maar ook niet kunnen elimineren. Robinson haalt een aantal derge lijke voorbeelden aan uit andere godsdiensten, en vervolgt dan dat dit in het geheel niet betekent dat we op deze wijze terecht komen bij het athesme of het humanisme. De eer bied van de sprakeloosheid heeft niets te maken met een reduceren van de werkelijkheid. TEGENWICHT Deze sprakeloosheid heeft in de christelijke gemeenschap altijd een tegenwicht gevonden in de we tenschap dat al is het onmogelijk om over God te spreken, het wel moge lijk is om Hem uit te duiden. Terwijl de theologen voortdurend VAN God zeggen: „Dit niet, dat niet" om te zeggen dat God niet geïdentifi ceerd kan worden, zegt de Bijbel voortdurend: „God is... daar... daar., en bovenal DAAR in het gezicht en in het gevolg van Jezus Christus. Dan volgt een gedeelte dat in de kring van orthodoxe gelovigen wel een aantal vraagtekens zal oproepen. Robinson voegt namelijk aan de laatste paragraaf de volgende woor den toe: „Volgens de christelijke theo loog is zelfs in Christus God niet te definiëren in de zin dat Christus God is, of vice versa". Hij vervolgt: „Toch is de gehele volheid van de Godheid daar lichame lijk; Hij was het Woord, de incarna tie van God. God is voor de christe nen niet eenvoudig maar een „x" of een sterretje: Het absolute ontmoeten we hier en van daaruit kunnen we Hem herkennen in al het andere waarmee we Hem niet kunnen verge- GOD - TAAL Mevrouw Ridderbos nam ook de gelegenheid te baat te stellen, dat Nederland in zo'n bevoorrechte posi tie is met een christeliike dagblad pers. Dit naar aanleiding van de enquête met vragen over meningen naar de christelijke kranten in ons land. die zoals bekend uitgaat van de Bond van Gereformeerde Vrouwen verenigingen. Volgend jaar op de bondsdag in mei zal de uitslag wor den bekendgemaakt. „Geef de enquête door. ook bijvoor beeld aan jongeren, die „aantrappen" tegen de christelijke pers", zei ze. Cadeau (Van medewerkers) JERUZALEM Rabbijnen in Israël houden ruim driehonderd lezingen om antwoord te geven op vragen op godsdienstig terrein met betrekking tot de Israëlische bezetting. De militante opperrabijn Jitschak Nissim heeft zich in zijn lezingen bij voorbaat gekeerd tegen een eventuele terugtrekking van de Israëlische troepen uit de bezette Arabische gebieden. Hij heeft uitdrukkelijk te kennen gegeven dat het joden verboden is zelfs maar een meter af te staan van het historische Israël, dat thans „in onze handen is". Hij keerde zich ook tegen het doordraaien van voedsel „zolang op de wereld nog mensen hongeren". Het Israëlische ministerie van landbouw heeft gezegd naar een oplossing te streven. Enige tonnen voor de mestvaalt bestemde vruchten zijn ter beschikking gesteld van sociale instellingen op voorwaarde dat zij zelf voor transport zorgen. Serta Historica 1, voordrachten van leden van het gezelschap van christe lijke historici in Nederland. Uitgave J. H. Kok, Kampen. (98 blz„ 7,90). Gids voor de Nederlandse archie ven, door dr. W. J. Formsma. Fibula reeks 21. Uitgave Van Dishoeck, Bus- sum. (Ill biz. 6,90). Levenskunst van de intellectueel, door Ignace Lepp. Uitgave Lannoo, Tielt/Den Haag (174 blz„ 8.50). Smalle bruggen naar de vrijheid, door Sjoerd Leiker. Tweede druk. Uit gave Leopold, Den Haag. (197 blz„ 6,90). De man zonder uniform, door Willy Corsari. Twaalfde druk. Uitgave Leo pold, Den Haag. (254 blz„ ƒ4,90). Mijn Rosalia, door Johan Fabricius. Vierde druk. Uitgave Leopold, Den Haag (252 blz„ 4,90). Schoten en filtersigaretten, door - - i Hans Melchior Wap. Uitgave De Ar- beiderspers. Amsterdam. (40 blz., 4.50). Het betere land, door A. Wapenaar. Tweede druk. Uitgave J. H. Kok, Kampen. (43 blz., ƒ3,95). Er gebeurt geen wonder, door Jos van Manen - Peters. Tweede druk. Uitgave J. H. Kok, Kampen. (191 blz., 4,90). De badplaats Mont-Oriol, door Guy de Maupassant. Uitgave L. J. Veen, Amsterdam. (287 blz., 3,95). Priesterpraat. Grappen van geeste lijken en andere roomse humor, door Roger Ducouret en Hervé Nègre. Uit gave De Arbeiderspers, Amsterdam. (93 blz., 4,50). ....en zij herkenden hem, door Th. Delleman en L. Zwanenburg. Tweede, herziene en uitgebreide druk. Uitgave De Graafschap, Aalten. (272 blz., 14,75). Eenpitskookkunst, door H. C. van Haaften. Uitgave Kosmos, Amster dam. (103 blz., 4,90). Zee- en zoetwatervissen in kleur, door Hans Hvass. Uitgave Moussault, Amsterdam. (118 blz., ƒ6,90). Spionage-omnibus (Telefoon voor een dode, Spion aan de muur en Speelgoed voor spionnen), door John le Carré. Uitgave Sijthoff, Leiden. (622 blz., ƒ9,90). Derde Agatha Christie vijfling: Het heilzame vergif, Tien klein negertjes, Moord op no. 14. Overal is de duivel Het toevluchtsoord. Uitgave Sijthoff, Leiden. (486 blz., 9,90). Bekentenissen van een gemaskerde, door Yukio Mishima. Uitgave De Be zige Bij, Amsterdam. (221 blz., ƒ8,90). Dialoog van het verzet, door Paul Carter-Harrison. Uitgave De Bezige Bij, Amsterdam (140 blz., 6,50). De Prinses de Clèves, door madame De Lafayette. Uitgave L. J. Veen, Amsterdam. (223 blz., 4,95). Tijdsbeelden, typen en topfiguren, door Gerard J. M. van het Reve. Uit gave L. J. Veen, Amsterdam. (134 blz., ƒ7,90). Sport en spel en het Menselijk li chaam. Deel 9 en 10 van de encyclope die voor jongeren. Deel 10 bevat re gister voor de gehele serie. Uitgave W. de Haan, Hilversum, (per deel 2,75). De mensvormigheid Gods, door dr. H. M. Kuitert. Tweede druk. Uitgave J. H. Kok, Kampen. (320 blz., ƒ16,75). Wolken en aarde, door Hilde Dies- sel. Uitgave La Rivière en Voorhoe ve, Zwolle. (190 blz., 5,90). Nac'htspelen, door Mai Zetterling. Uitgave A. W. Bruna, Utrecht. (190 blz., 6,50). Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (joodse humor), door Frank Arnau. Uitgave A. W. Bruna, Utrecht. (111 blz., 2,50). De Schimmenkaravaan, door Simon Harvester. Uitgave A. W. Bruna, Utrecht. (304 blz., 3,50). Manuela, minnares van Simon Boli var, door V. W. von Hagen. Uitgave A. W. Bruna, Utrecht. (375 blz., ƒ3,50). Vietnam, een protest, door John Bultink, Bruno de Roeck, Jef Turf en Piet Reckman. Uitgave Semper Agen do, Apeldoorn. (64 blz., ƒ3). De Droomgestalte, door Helma Wolf-Catz. Tweede druk. Uitgave L. F. Veen, Amsterdam, (163 blz ƒ8.90). In de Salamanderreeks verscheen: De straat van de vissende kat, Jolan Földes; Vlees en bloed, door Leon- hard Huizinga; De onrustzaaier, door Willem G. van Maanen. Fabian, door Erich Kastner; Het bal van graaf d'Orgel. door Raymond Radiguet. Uit gave Querido, Amsterdam. Per deel 2,25. Open brief no. 5: Amsterdam door de bank genomen. Uitgave De Arbei derspers, Amsterdam. (102 blz., ƒ4,75). Bisschop Robinson zegt er van over tuigd te zijn dat „God-taal, hoe wei nig die ons tegenwoordig ook aanspreekt vergeleken bij vroeger (of bij wat in de toekomst weer mogelijk kan worden), uiteindelijk niet geredu ceerd of vertaald kan worden zonder iets anders over te houden. „Zij weerstaat iedere poging om ons er van te overtuigen dat dit een gesloten universum is, dat het Gindse, het Absolute, het radicaal an dere alles wat Jezus bedoelde als Hij het had over het Koninkrijk der hemelen of over het „eeuwige" leven minder of meer echt zou zijn, dan wij zouden willen geloven. Bisschop Robinson kan niet inzien hoe christenen zonder die dimensie nog christenen kunnen zijn: „We moe ten over God spreken, we mogen de ze realiteit niet laten vernietigen door te zwijgen." WERKELIJKHEID „Toch wordt er in onze tijd vaak over „God" gesproken en wordt daar mede in het geheel geen werkelijk heid doorgegeven aan de mensen of beter een dode werkelijkheid wordt uitgedragen in plaats van een leven de. Een seculaire manier om over God te spreken kan inhouden dat we het woord in het geheel niet gebrui- „Misschien moeten we van die wer kelijkheid op een indirecte, een zijde lingse, een parabolische, een gebro ken wijze getuigen door acties, in lijden meer dan in woorden...." Voor wie de bijbelse traditie kent is dat niet iets angstaanjagends. Want de bijbel die grote waarde toe kent aan de naam van God, gebruikt die naam maar schoorvoetend. Hij hecht zelfs weinig waarde aan woor- NAMEN „Binnen de traditie van de Penta teuch verandert die naam zelfs verschillende malen en het woord dat door ons met God vertaald wordt, Elohim, is één van de laatste woor den die gebruikt worden. De bijbel zou ons moeten leren dat we vrij zijn in het gebruik van de taal, en die vrijheid heeft altijd de beste traditie in de christelijke theologie geken merkt." Het is heel gemakkelijk, zegt Ro binson in het slot van zijn hoofdstuk, om te zeggen dat het woord „God" zo volkomen identiek is met een versteende gedachtengang dat het dat moet betekenen of in het geheel niets betekent. Een dergelijke uitspraak vindt alleen maar genade bij de tradi tionalistische christen en de atheïsme of het humanisme. De eer- atheïstische humanist. NIET WEGSMIJTEN Het is veel moeilijker om te besef fen dat een woord niet vereenzelvigd mag worden met het beeld dat er aan toegekend wordt en het dus te blij- Op 30 oktober verschijnt in Londen bij de SCM-press een nieuw boek van bisschop John A. T. Robinson, die vooral bekend geworden is door zijn boek „Eer lijk voor God", dat een geweldige oplage bereikte in vele talen en een grote opschudding veroor zaakte. Het nieuwe boek zal tot titel dragen „Exploration into God". Robinson onderneemt daarin een poging om in onze tijd zinvol over God te schrijven. Een hoofdstuk uit dat boek werd gisteren gepubliceerd door het Britse dagblad The Guardi an". In dat hoofdstuk keert hij zich tegen de moderne God-is-dood-theologen, al erkent hij dat zij een modern levensge voel weergeven. Bisschop Robinson, zo blijkt uit dat artikel, wil echter niet zo gemakkelijk afrekenen met het woord „God". Hij vindt de „dood van God" een ongelukkige leus. Wie niet wil spreken over de „on uitsprekelijke" naam van God, loopt gevaar God te verlooche nen, is zijn conclusie. Het boek zal bij Ten Have in Amsterdam verschijnen, de uitge ver die ook zijn vorige boeken op de Nederlandse markt bracht. Dat is zojuist besloten. Eerder zal er echter nog een meer populaire uiteenzetting over dit onderwerp komen. De oorspronkelijke titel ivas „But that I can't believe". De Nederlandse titel wordt „Maar dat kan ik niet geloven," ven gebruiken voor een werkelijk heid waarover het op de een of ande re manier spreekt. De werkelijkheid moet dat is onvermijdelijk on derscheiden worden van een bepaald gedachtenbeeld, dat tot taak heeft te simplificeren om de verbeelding te helpen. Robihson wil die moeilijker weg gaan. Hij wil het woord „God" niet wegsmijten, ook al zijn er dan een heleboel mensen die het niet meer me nen te kunnen gebruiken. Het woord blijft nodig om te spreken over het onderwerp waarbij het altijd de wacht heeft betrokken zelfs als dat onder werp op onze landkaarten alleen maar te vinden is als een witte vlek met de woorden: „Hier is een geheim- DEN HAAG Het ambt van predikant moet op de helling, meent P. C. Janse, adviseur maatschappelijk opbouwwerk voor de Hervormde Kerk in Zuid-Holland. Ook voor de theo logische opleiding zou een gron dige analyse van de werksitua tie van de gewone gemeente predikant van grote betekenis zijn meent hij. Het ziet er naar uit dat de Her vormde Kerk in de komende jaren zal moeten kampen met een groot aantal vacatures. In het jaarverslag van de commissie voor het beroe- pingswerk wordt de vrees uitgespro ken dat na 1970 het aantal vacatures jaarlijks met zestig a zeventig zal toenemen. Een van de redenen is dat elk jaar een flink aantal predikanten uit het gemeentewerk stappen om een gespe cialiseerde functie te aanvaarden. De schrijver van het artikel, dat gepubliceerd werd in het vierde num mer van de Nieuwsbrief van de raad voor zaken van overheid en samenle ving van de Hervormde Kerk, meent dat een van de oorzaken van het huidige verloop wel eens gelegen zou kunnen zijn in de functie en werksi tuatie van de predikant voor gewone werkzaamheden. Hij schrijft: „De predikant moet leiding kunnen geven, hij moet orga niseren, hij moet kunnen studeren, hij moet kunnen doceren. Hij moet beschikken over een goede uitdruk kingsvaardigheid zowel in woord NEW YORK Slechts een frac tie van de Arabieren die tijdens de oorlog in het Nabije Oosten in juni van de westelijke Jordaanoever weg vluchtte is naar huis en haard kun nen terugkeren. Van de 93.000 die wegvluchtten, zijn er 3.000 naar de westelijke oever van de Jordaan teruggekeerd. De overigen zullen het de komende winter zeer moeilijk krijgen, zo zegt de commissaris-generaal van het VN-bureau voor hulp aan Arabische vluchtelingen (UNRWA) in een rap port aan de VN-assemblee. (preek) als geschrift (kerkblad). Hij moet goed met mensen kunnen om gaan zowel individueel als in groe- „Onze maatschappij houdt het niet voor mogelijk, dat zoveel eigenschap pen en bekwaamheden normaliter verenigd zouden zijn in één persoon. Wanneer men dat toch pretendeert dreigt het gevaar niet au serieux ge nomen te worden. De predikant wordt, vaak gezien als een man, die overal een klein beetje van weet en daardoor nergens verstand van heeft." „Ook het sociale aanzien van zijn beroep is mede daardoor sterk ge daald. Het lijkt mij op grond van al deze overwegingen niet zo on waarschijnlijk dat de oorzaak van het toenemen van het aantal vacatu res voor gewone werkzaamheden ook gezocht moet worden in de functie zelf. Indien dit inderdaad juist zou blijken dan hebben wervingscampag nes geen enkele zin. De enige juiste weg is de functie zelf te wijzigen.' (vac. J. A. Talma): P. Hetebrij te Den Dolder: te Oudewater: G. Biesbroek te Vlaardingen; te Woerden (4e pred.pL - toez.): L. Blok te Ridderkerk: te Wes- terhaar (Vriezenveensewijk - toez.): G. B. Schuurman te Vollehove. Aangenomen naar Leiden (vac. J. M. D. v. d. Berg): A. J. de Jong te Scheve- ningen. Bedankt voor Benthuizen: H. v. Am- stel te Neerlangbroek; voor Brandwijk: A. v. d. Vlist te Andel (N.B.). GEREF KERKEN Beroepen te Oude en Nieuwe Wete ring: J. W. Bats te Marknesse (N.O.P.). Aangenomen naar Hoogeveen (vac. drs. ^.W. Struys): R. Ypma te Amers- Bcdankt voor Rhoon: voor Ter Apel: voor Kampen 'vac. C. Heyerman); voor Veendam: F. de Jonge te Emmcr-Com- pascuum. Benoemd (toez.) tot vlootpred. voor vijf jaar m.i.v. mei 1968: R. v. d. Berg te Zweelo. GEREF. KERKEN (vrügem.) Beroepen te Kornhorn: A. Hordijk te Baflo. GEREF. GENIEENTEN Beroepen te Amsterdam-centrum; te Gorkum; te Leiden en te Nieuw-Beijer- land: J. C Weststrate te Meliskerke; te Sint Annaland: P, Blok te Dirksland, die bedankte voor Scherpenisse.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2