Hartstochtelijk blijven zoeken rente-girorekening Meer geld nodig voor kruiswerk Balarichine's Valse: dramatische kracht Publiek verdeeld bij „Soldaten" Maakt u al rente op uw girorekening*? Neen? Open dan nü een met 31/2% rente bij de Algemene Bank Nederland DINSDAG 10 OKTOBER 1967 VOORZITTER GROENE KRUIS: Bijna niemand herkende koningin Elizabeth in het meisjesachtige fi guurtje, dat stond te praten met Douglas Walker, die pas in Schot land een wisselbeker had gewonnen na een enerverende jachtpartij. Geen pracht en praal, maar een simpele regenjas met- capuchon, lichte sokjes en stevige sportschoe nen zorgden Poor dit incognito. MIDDELBURG Het Groe ne Kruis hoopt en verwacht dat bij de behandeling van de Rijks begroting in de Tweede Kamer wat meer financiële armslag zal worden gegeven aan het werk van de provinciale kruisorga nisaties. Het kruiswerk kampt nog steeds met ernstige finan ciële zorgen, aldus mr. J. W. van Gelder, voorzitter van het Groene Kruis, vandaag op de Groene Kruisdag in Middelburg. Volgens mr. Van Gelder wordt er in ons land nog te veel gepraat over de toeneming van de kosten van de gezondheidszorg (zoals verpleging en opleiding), maar te weinig over het belangrijke economische voordeel dat een goede preventie en voorlichting mede kunnen opleveren. Wat betreft de gezondheidszorg, voorlichting en opvoeding, waarvoor de heer Van Gelder voor de toekomst een belangrijke taak voor de kruisverenigingen ziet weggelegd, krijgt men wel eens de indruk dat deze voorlichting yrijwel uitsluitend zou bestaan uit seksuele voorlichting. Het ledental van het Groene Kruis overschreed vorig jaar de anderhalf Het Nationale Ballet ROTTERDAM Met La Valse, dat Het Nationale Ballet na de verleden week woensdag in Amsterdam gege ven première maandagavond voor de eerste maal vertoonde in de Rotter damse Schouwburg, heeft George Ba- lanchine een ballet gecreëerd van gro te dramatische kracht. Wat betreft de danstechniek heeft hij dit ballet strak academisch gehouden. Hij is uit gegaan van de acht Valses Nobles et Sentimentales van Ravel en van La Valse van dezelfde componist. Ravel zelf heeft van zijn Valses Nobles et Sentimentales gezegd: „Dansen op de rand van een vulkaan". Die acht korte walsen heeft Balan- chine gebruikt als introductie op La Valse. Hij bepaalde er de sfeer van zijn ballet mee, in zijn choreografie de spanning opvoerend ter inleiding van een naderende catastrofe. Hij dolt dit scherp en duidelijk: als in de ac/itste van de Valses Nobles et Senti mentales Maria Koppers optreedt, weet de toeschouwer meteen dat het om haar zal gaan. Welnu, in het tweede gedeelte, als de introductie is overgegaan in La Valse, komt de Dood /in de balzaal om haar op te eisen. Verlokkend maar ook onontkoombaar, onverbidde lijk. Men zegt wel eens. dat George Ba- lanchine met dit ballet een weerspie geling heeft willen geven van de on zekerheid, de dreiging die deze wel- vaartstijd begeleidt. Zoals te verwachten van een groot meester als Balanchine kenmerkt de choreografie zich door een prachtig evenwicht en een heel mooie composi tie. De figuren zijn wervelend, maar de dans is zeer beheerst, hoofs, zonder virtuose schitteringen die hier ook niet op hun plaats zouden zijn. De geladenheid komt tot uiting in ge baar en choreografische figuratie, niet in de danspassen. Alleen aan het eind, als de Dood als partner op treedt, neetnt de dans zelf in een zeer snelle solo de spanning over. Met de costuums van Karinka en het décor en de belichting van Jean Rosenthal is de onwezenlijke sfeer van de droom mooi versterkt. Costuums en décor zijn sober, maar rijk, niet met harde effecten en in dat opzicht zeker niet „modern", nu immers hardheid zo „in" is. Francia Russell heeft La Valse met Het Nationale Ballet ingestudeerd en Balanchine's werk ten volle recht ge daan. Het programma bevatte een tweede Balanchine-ballet: de pas de dix uit Raymonda op muziek van Glazounov. De avond werd daarmee geopend, en deze pas de dix had een geheel ander karakter: fleurig en virtuoos. Verder waren er twee Poolse bij dragen: Labyrinth van Henryk To- maszewsky en Variaties 4:4 van Con rad Drzewiecki. Als verrassing was aan het pro gramma toegevoegd de Pas de Deux Romantique van Jack Carter door 01- ga de Haas en Sylvester Campbell, waarin vooral Sylvester Campbell een weergaloze springtechniek te zien gaf. Woensdagavond treedt Het Natio nale Ballet met hetzelfde programma op in het Circustheater in Schevenin- gen. HANS. W. LEDEBOER Want Doublemint kauwen bevor dert de spijsvertering, 't Is heerlijk en zo gezond. Doublemint reinigt uw tanden en verfrist mond en adem. Koop vandaag nog een pakje - plezier voor twee - merk zelf hoe goed Doublemint u doet. Waarom geen prijs kinderboek? AMSTERDAM Ret bestuur van de vereniging van letterkundigen be treurt het niet-toekennen van de kinderboekenprijs 1967. Al meer is door auteurs kritiek ge weest op de jury, die geen boek geschikt achtte om bekroond te wor den in de leeftijdsklasse tot tien jaar en van tien jaar en ouder. De vereniging noemt het onge wenst, dat de jury in het rapport enkele schrijvers noemt, die als laatsten zijn beoordeeld en te licht bevonden werden. miljoen. Er waren eind Vorig jaar ruim 1750 gediplomeerde wijkver pleegsters werkzaam. In 1966 kwa men achttien wijkgebouwen tot stand (totaal nu 980). BERLIJN Het nog vóór publika- tie en opvoering al omstreden to neelstuk „Dc soldaten" van Rolf Hochhuth schrijver van het al even geruchtmakende spel „De plaatsbekleder" heeft maandag in West-Berlijn zijn wereldpremière ge kregen. De spelers van het Berlijnse Volkstheater oogstten veel applaus, maar Ide reacties van het publiek over de auteur en de inhoud van zijn stuk waren zeer verdeeld. Kenneth Tynan, artistiek leider van het Britse Nationale Theater, vond het stuk „buitengewoon verve lend". Zoals bekend heeft de toneel censor in Londen de openbare opvoe ring van „De soldaten" verboden. Op een persconferentie kreeg Hoch huth veel aanvallen op zijn jongste toneelwerk te verduren. Een paar keer sprong hij geïrriteerd op en zei dan dat men hem dingen in de mond legde, die hij niet had bedoeld. Hochhuth weigerde rechtstreeks antwoord te geven op de vraag of hij dacht dat Churchill opdracht zou heb ben gegeven om de Poolse generaal Sikorski (die in 1943 bij Gibraltar met een vliegtuig verongelukte) uit de weg te ruimen. Iemand had Hoch huth „getipt" dat het geen ongeluk was geweest. Overigens noemde Hochhuth de Si- korski-episode een bijkomstigheid. Hoofdthema van zijn stuk is het be toog, dat bombarderen van burgerdoe len moord is. Ook in dit verband voert de Duitse schrijver Churchill ten tonele als de verantwoordelijke man voor dergelijke bombardemen ten op Duitse steden. Churchills hou ding, zo zei Hochhuth, moet echter worden gezien in het licht van die tijd. „Als de Engelsen mijn stuk hebben gelezen en gezien, zullen ze niet meer aan laster geloven", aldus Hochhuth. Van de oorspronkelijke tekst, die on geveer zes en een half uur in beslag zou nemen, heeft de 72-jarige regisseur Hans Schwei- kart, ruim de helft laten val len, zodat de voorstelling nu circa drie uur duurt. Nog altijd is niet na te gaan in hoeverre de enscenering een verzwak king of een wijziging is van Hoch- huth's oorspronkelijke opzet, want er is veel geheimzinnigheid rondom de ze affaire geweven en het stuk is nog niet in druk verschenen. Protest tegen afbraak van „De Harmonie" DEN HAAG De dreigende af braak van het Groninger Concertge bouw „De Harmonie" waarvan de grote concertzaal grote bekendheid geniet in de muziekwereld om zijn buitengewone akoestiek, heeft nogal wat beroering gewekt. Een groot aantal dirigenten zoals Henri Arend van het Noord-Hollands filh. orkest, Eduard Flipse, dirigent van de Philharmonie te Antwerpen, Szymon Goldberg van het Neder lands Kamerorkest, Bernard Haitink van het Concertgebouworkest, Hein Jordans van het Brabants orkest en Andre Rieu van het Limburgs Symph. orkest en voorts de orkest commissie van alle symphonieor- kesten hebben zich in een brief tot de minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk en tot de Raad voor de kunst gewend met het drin gende verzoek „alles in het werk te stellen om te voorkomen dat de fataal te noemen beslissing bedoeld concert gebouw af te breken, ten uitvoer v/ordt gebracht." Juist na dit schrijven is bekend geworden dat „De Harmonie" op de voorlopige monumentenlijst van de stad Groningen is geplaatst. Dit houdt nog niet in dat daarmede het gebouw definitief van de afbraak is gered want het stadsbestuur kan te gen deze beslissing nog in verzet ko- Onze kantoren lichten u graag verder in Den HAAG Ze is secretaresse op kantoor en tussen de dertig en veertig. Niet getrouwd nee, wat ze om diverse redenen wel eens betreurt. Maar bepaald niet de zielige alleen staande vrouw, die het huwelijk nodig heeft om volledig mens te kunnen zijn. Ze (heet Warry van Sevenaer. Geen adel, zoals ze er glimlachend aan toevoegt. Haar wieg stond in Vlaanderen en ze is •oms-katholiek opgevoed. Zat van kinds ben af in allerlei jeugdwerk, werd ten slotte catechiste, wij zouden zeggen evan- geliste, lekehulpje van pastoors en kape laans. Ze gaf godsdienstonderricht op openbare scholen en spijkerde jongelui „die er niets meer aan gedaan hadden" bij als ze in de kerk wilden trouwen. Doorgaans luitjes die na hun eerste communie „het hele geloof" waren vergeten. De problemen begonnen toen ze zich een keer de kring van de jeugdleiding had laten ontval len, „dat protestanten toch ook christenen zijn". Dat zou in het huidige Nederlandse r.k. milieu normaal zijn opgenomen en ongetwijfeld zijn be aamd. Niet alzo in België, waar de papieren veel al heel anders liggen. Er kwamen moeilijkheden ik had duidelijk getoond onbetrouwbaar te zijn. Laat ik zwijgen van het verdriet' dat ik ging ondervinden. Ik kreeg boze, vaak anonieme brieven. Het leven werd me in feite onmogelijk gemaakt, ja vergald. Zelfs de bisschop kwam eraan te pas. Het eindig de ermee dat ik werd geëxcommuniceerd. TK kon het eenvoudig niet verwerken. Dit A alles na de onnozele mededeling die ik* plaatste nadat mij het zingen in de Evangelische kerk had getroffen, waar ik vlak naast woonde. De mensen oefenden daar samen het lied „Neem Heer mijn beide handen" en dat deed me wat, het sprak me aan. Waarom die vijandschap toen ik mij spontaan liet ontvallen: zij toch ook? Ik kon niet meer blijven. Ging weg naar Neder land, waar ik al gauw ander werk vond. Het zonder kerkelijk onderdak zijn benauwde me. Op een avond trof een dagsluiter wie laat ik nu maar in 'het midden me bijzonder. Ik schreef hem een brief. Correspondentie ontstond. Zo kwam ik in contact met een dominee in de plaats ik woonde. Iemand, die begréép toen ik vertelde van mijn hartstochtelijk verlangen weer ,in de gemeente" te worden opgenomen. Mijn drijfveer was voornamelijk het Heilig Avondmaal. In België was dit sacrament iets ge weest dat ik niet kon missen. Juist daarvoor was ik ook in mijn nieuwe woonplaats trouw elke morgen om zeven uur naar de mis blijven gaan. Illegaal, zeker, maar het betekent voor mij de concrete ontmoeting met Christus. En daarvoor wil ik formeel wel „zondigen". Mijn verlangen In elk geval belijdenis te doen, zodat ik het legaal mee kon vieren. Dat is ook gebeurd. Maar wat me allengs duidelijker begon te worden was dat voor de gelovigen in de kerk waar ik nu toe behoorde het avondmaal helemaal niet zo functioneerde als voor mij, die het steeds heel ongecompliceerd en blij als een duidelijke tegen woordigheid van Christus had ervaren. "VJENSPREEKT er over gedenken van het lijden en zo, over doemwaardigheid, maar dan zit je volgens mij op een heel ander spoor. Dat kun je ook wel aan de mensen zien. ondanks het feit dat ze er soms hun feestpak voor hebben aangetrok ken. Ze zitten er nogal onaandoenlijk bij, kijken vreemd op als je zegt hoe graag je elke week het avondmaal zou willen vieren. Beweren zelfs: dat zou ik niet op kunnen brengen. Maar hoe kan dat nu als je dicht bij God leeft? Maar goed, in die eerste protestantse kerk van de grote stad kon ik me toch wel thuisvoëlen, verder. Maar toen bracht mijn werkkring me in een totaal ander deel van Nederland. In de kerk daar, behorende tot hetzelfde kerkgenootschap, bleef ik totaal onaangepast. Wat een verschil met de stad waar ik vandaan kwam. Om te beginnen zes weken vervolgpreken over Daniël en 's avonds zware referaten over de catechismus, nee daar was ik nog niet aan toe. En ik kwam er ook niet aan toe. Die presentatie van het Evangelie, dat overwegend er óver praten, waarbij je je dan nog vaak afvraagt: is dat nu zo wat hij zegt? Waar kan ik dat terugvinden? Je zou willen interrumperen, althans napraten. Dat heb ik ook wel geprobeerd. Maar de ene dommee begreep het niet, vond me maar een buitenbeentje en verwees me naar zijn vrouw in de huiskamer. Hij dacht kennelijk dat ik als eenzaam meisje met een gezellig praatje, wat contact en thee met koekjes opgefleurd moest worden. De andere dominee had geen tijd, want hij moest hard werken voor zijn promotie. Bovendien had hij een groot gezin. Ik wil niet zeggen dat ze onwelwillend waren, maar ik kreeg het gevoel dat ik overlast bezorg de. Er zijn zo weinig dominees, althans: ik heb er zo weinig ontmoet, bij wie je onverdroten kunt aankloppen, die luisteren. Ze hebben het altijd zo druk met vergaderen, ziekenbezoek, gezinsmoei lijkheden, overlijdensgevallen en in mijn geval: met een laaiende ruzie tussen twee kerkge nootschappen. Daar kon je van meegenieten. Er is trouwens ook nooit veel aanloop op pastorieën, dacht ik. Ook niet bij ouderlingen, die je als je vertrouwde zou kunnen beschouwen. Ik dacht dat die ambtsdragers dat voor een groot deel aan zichzelf te danken hebban. Wereld vreemd, ja dat is het woord. Ik denk wel eens: je zou haast liever aan de hand lopen van Vrij Nederland, die veel menselijker is dan aan die van de preek of de kerkbode. Ik heb bewondering voor al die trouwe mensen die dat elke week opnieuw maar weer komen beluisteren. ALS je er bovendien niet in bent opgegroeid kom je er in de kerken van het Nederlandse reformatorische christendom ook niet in. Die diensten met hun vaste plaatsen, hun pepermun tjes, rode lichtjes, veelal onbewogen karakter. Al doe je nog zo je best, het gaat niet. Je hebt het gevoel dat je jezelf voortdurend zit te forceren want je wilt er zo graag bij, maar je krijgt geen hand. Ga maar trouw naar de kerk en voldoe maar op tijd je vrijwillige bijdrage, dan zit het wel goed. Maar daar verkommer ik bij. Negen maan den ben ik ziek geweest en ik heb de kerk behoorlijk op de hoogte gebracht. Maar ik heb niemand gezien. Je komt 'zo verschrikkelijk geïsoleerd te staan, want mijn familie heeft zich volledig van me afgetrokken; 'k heb dat bij een begrafenis pas nog duidelijk gemerkt. Mijn moeder heeft er erg veel verdriet van dat ik uit haar kerk ben ge gaan. U weet, hoe oudere mensen kunnen denken. Vaak komen gesprekken bij mij boven die ik had met mijn heeroom in de tijd dat ik op het punt stond mij bij een reformatorische kerk aan te sluiten. Hij had veel begrip, maar zei steeds waarschuwend: Kind, je komt er in een ijskast. Achteraf moet ik hem daar gelijk in geven. Het in religieus opzicht praktisch geheel op jezelf teruggeworpen worden, vooral bij de huidi ge bewegingen die gaande zijn, is heel moeilijk, juist voor iemand als ik, een gemeenschapsmens. Je kunt ook niet terugvallen in een gezin, dat tenslotte het kleinste kerkje van onze samenle ving is. Daar kun je elkaar opladen, samen bid den. Niet dat ik nooit fijne ontmoetingen heb, maar het blijft toch altijd in de sfeer van „ships that pass in the night". Je hebt het gehad en dan is het weer voorbij. TY/'E zitten met de Kerk (welbewust met een grote K) wel heel erg in de versukkeling, vind ik. Mij frappeert vooral de beweging die gaande is binnen het Nederlandse rooms-katholi- cisme. Hier heeft men het te pakken, is evolutie, hebben ze durf, bestaat spiritualiteit. Uit zo'n pastoraal concilie blijkt zelfkennis, de zaken wor den met een zekere humor aangevat. Weer terug naar het rooms-katholicisme? Nou zeg, ik ben geen draaibord. Ik heb daar, hoezeer geestverwant, niet eens veel behoefte aan. De Kerk met die grote K van zoëven, weet u nog wel? Ik denk liever, nu ik me toch geheel vrij voel staan, praktisch mee over de Kerk anno 2000. Een pracht werkplaats daarvoor zijn de experi mentele diensten 's zondagsmorgens in dat hotel bij Bunnik, waar je kunt praten en met elkaar bezig bent. Zeer onorthodox van opzet,maar hartstochtelijk zoekend en van de goede geest bezield. Noem het voor mijn part gewijde koffie- visite, maar daar gaat wat van uit. Voor de toekomst? Ik hoop het. Waar het heen moet, dacht ik, en dat is op zienzelf geen nieuws, is naar de kleine religieuze gemeenschappen. Of dat nu het huidige systeem Bunnik met zijn lopende receptie van negen tot twaalf is of niet. In elk geval is het een ontmoe tingspunt waar je kunt bijtanken. In deze richting wordt nog weinig gedaan. Er moet veel meer gedurfd worden, veel meer indivi duele openheid komen, veel meer realiteit en aansluiting bij de wereld van vandaag. Want het is toch eigenlijk belachelijk dat je honderd kilo meter zou moeten blijven rijden om wezenlijk naar de Kerk te kunnen gaan? ZE VINDEN ER NIKS VAN Zelf .hoor ik de laatste tijd meer preken. Myn grootste bezwaar ertegen is, dat ze zo vervelend zyn. In de kerk wordt niet iets gezegd wat de mensen van week tot week nodig hebben om als christenen te kunnen leven. Ik heb het gevoel dat de rijkdom van de Bijbel er weinig-in tot uiting komt. Een preek moet instemming geven of verzet ondervinden. De beroerdig heid is, dat de mensen er niks van vinden. Dit is geen kritiek op preken van anderen, het is een gevoel van onbehagen bij de prediking in de kerk. Bevreemdend is dat wij, predikan ten, de hoofden bjj elkaar steken en zeggen: jongens, hoe moet dat straks in dat nieuwe stadsdeel of die nieuwe wijk? We kunnen ons niet meer de luxe permitteren langs elkaar heen te lopen. Maar we steken nooit de koppen bij elkaar om te praten over de vraag: wat en hoe gaan we preken? Met het risico, dat de een dit zegt en de ander het tegenovergestelde. (Dr. J. J. Buskes in Trouw)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 9