IN HOUAND STAAT EBI HUIS Kerk stond te kijk geloven zonder kerk in Q RAIFFEISENBANK Uw probleem is het onze.. Gezamenlijke uitgave van zendingsboeken Lijst van ketterijen wordt herschreven We slikken Duitse „pil" niet DINSDAG 10 OKTOBER 1967 Een woord voor vandaag In Marcus 4 begint weer een nieuw gedeelte. Drie gelijkenis sen volgen elkaar op de voet. De eerste is wel de bekendste, de gelijkenis van de Zaaier. Maar belangrijker nog dan de gelijkenis is het commentaar dat Jezus zelf er op geeft. ,JDe zaaier zaait het Woord" en zijn doel is dat dat Woord vrucht draagt. Maar dan gebeurt er in de uitleg iets merkwaardigs. Dat Woord is niet iets abstracts. Eerst lezen we: Dit zijn degenen, die langs de weg zijn: waar het Woord gezaaid wordt. Het Woord wordt dus in menseiiharten gezaaid. Sommigen zijn hard, anderen tonen interesse, maar het Woord kan geen wor tel schieten. Bij weer anderen wordt het Woord op den duur verstikt door de zorgen van de wereld. Het geloof ontbreekt om tot volle overgave aan God te komen. Maar dan is er al iets met het zaad gebeurd: Het zaad was het Woord, maar we lezen: „Evenzo zijn die op steenachtige plaatsen gezaaid worden", of „En een ander deel zijn degenen die in de dorens gezaaid worden." En nog eens: „Dit zijn de genen die in goede aarde gezaaid zijn." Het gaat niet langer om het Woord alleen, het is het Woord geworden in de men sen. Mensen zijn het zaad geworden. Het Woord staat niet los van de mensen. Het verenigt zich met de ~mensen. Anderen horen het Woord alleen maar door ons heen. U bent de enige bijbel die vele mensen „lezen". We lezen vandaag: Jeremia 7 16-34. R.L katechismus in het Engels LONDEN De Nieuwe Kate chismus van de Rooms katholiek» kerk is in het Engels verschenen. Het boek werd uitgegeven eer éen specia le commissie van kardinalen in Rome toestemming gaf. Deze commissie heeft aangedron gen op enkele wijzigingen in het boek dat in de internationale rooms-katholieke wereld veel aan dacht heeft gekregen en in conserva tieve kringen veel verzet wakker ge roepen heeft. Het boek verschijnt in Engeland zonder Britse imprematur. Het is wel goedgekeurd door de bisschop van Burlington in de Verenigde Staten. TEACH-IN GESLAAGD ONDANKS VEEL ONZIN ER WERD VEEL WIJS EN ONWIJS GEHOORD Brieven die niet zijn van naam en adres kunm behandeling wordei n. Ge- ekerd. Vragen met elkaar ln n ln afzonder- a gesteld. Per Vraag: Het valt me op dat er in Diepenveen behalve het soms zeer drukke militaire vliegverkeer en de gebruikelijke sportvliegerij van Teu- ge soms een vrijwel constante „pro cessie" is van het grote luchtver keer. Houdt dit verband met het aanvliegen op het nieuwe Schiphol? Antwoord: Diepenveen ligt onder de „airlane" Harderwijk-Win- terswijk, die zeer druk gebruikt wordt. Het is zeer wel mogelijk dat dit een vrijwel constante „processie" te weeg brengt. Vraag: Hoe kan ik op karton ge plakte foto's daarvan verwijderen? Antwoord: Men laat -karton met foto in handwarm water onderdom pelen en weken tot de foto vanzelf loslaat. Daarna de foto met een handdoek afbetten en gewoon laten drogen. Wil men de foto glanzen, dan kan men deze met de beeldzijde tegen een zeer goed schoon en vet vrij gemaakt stuk spiegelglas aan drukken. Dit dient dan kletsnat te geschieden en men moet de foto zo aandrukken, 'bij voorkeur met een gummiroller, dat het water er on deruit gedrukt wordt, zonder lucht belletjes in te sluiten. Is de ruit niet ze>2r schoon, dan kan de foto na droging op de ruit vastgeplakt blij ven. Dan zou men opnieuw moeten losweken, enz. Vraag: Hoe is het afgelopen met de actie Open Het Dorp? Antwoord: Sinds 1963, dus even nadat de actie gevoerd is, die 25 miljoen opbracht, verschijnt een driemaandelijks tijdschrift De Dorpskoerier. U kan het bestellen bij de Stichting Het Dorp, Heyen- oordseweg, Arnhem, telefoon 08300 - 27951, waar u ook verder alle in lichtingen kan krijgen. Het tweede nummer van juni 1966 vermeldt dat de eerste bewoners zijn aangewezen. In augustus 1966 konden de eerste 25 bewoners, die er in november definitief hun intrek zouden nemen, een kijkje nemen. Mies Bouwman plaatste 28 novem ber 1966 een gedenksteen in het eerste gereedgekomen woonblok. De uiteindelijk oplevering moet in 1969 geschieden. Vraag: Drie jonge vrouwen een Juriste en twee analisten - willen voor een jaar of wat naar de Unie van Zuid-Afrika. Zij willen echter eerst van een betrekking verzekerd zijn. Gedacht wordt aan het plaatsen van advertenties. Zou u na men en adressen kunnen noemen en denkt u overigens dat een dergelijk plan kans van slagen heeft, en dat er goede vooruitzichten besaan? Welke stad acht u het meest ge schikt? Antwoord: Van de ambassade van de Republiek van Zuid-Afrika ont vingen wij bericht, dat u voor de juiste inlichtingen over de mogelijk heid van tijdelijke vestiging aldaar zich gezamenlijk kan wenden tot de aan de ambassade verbonden immi gratie-attaché. U behoeft dan niet zelf pogingen tot plaatsing bij een of ander bedrijf e.d. te doen, daar men u ook daarvoor alle gewenste inlichtingen verstrekt. Het adres is Raamweg 8, Den Haag. tvaar ruim f. 5 miljard wordt gespaard. Ruim 5 miljard gulden, gespaard bij de Raiffeisenbank door meer dan 2 miljoen s spaarbank en alle bankzaken Contact met auteurs gezocht AMSTERDAM De zen dingen van de Nederlandse kerken, aangesloten bij de Ne derlandse Zendingsraad, heb ben besloten hun lectuuruitga- ven boeken en boekjes voor kinderen en volwassenen, een kalender, e.d. niet meer af zonderlijk uit te geven, maar te bundelen via een gezamenlijke interkerkelijke Publikatie-com- missie van de Nederlandse Zen- In deze Raad werken samen de zen dingen van de Nederlandse Hervorm de Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland, de Doopsgezinde Broe derschap, de Unie van Baptisten, de Evangelisch Lutherse Kerk, de Re monstrantse Broederschap, de Gere formeerde Zendingsbond in de Her vormde Kerk, het Zendingsge nootschap der Evangelische Broeder gemeente en nog enkele kleinere ge nootschappen. Voorheen plachten de zendingen af zonderlijk zendingslectuur uit te ge ven. Als eerste rsultaten van de nieuwe samenwerking zijn reeds verschenen een geïllustreerd kinder boekje „Sadjo vertelt" en de Inter kerkelijke Zendingskalender voor 1968. Zeer binnenkort zullen nog een tweetal kinderboekjes worden uitge geven en een boekje voor volwasse nen, getiteld: „Vrouwen in het Afrika van nu". Tevens is o.m. in voorberei ding een vertelboek met zendingsver- halen voor de lagere scholen. De nieuwe Publikatie-commissie van de Nederlandse Zendingsraad zoekt thans kontakt met auteurs voor het schrijven van zendingsboeken voor de jeugd, die aan de eisen van deze tijd voldoen. Inlichtingen hiero ver kunnen worden ingewonnen bij de secretaris van de Publikatiecom- missie van de Nederlandse Zen dingsraad, de heer H. J. van Straa- ten, Leidsestraatweg 11, Oegstgeest. AMSTERDAM De VPRO mag terugzien op een min of meer geslaagde teach-in over de brandende vraag: „geloven zonder kerk", waarvan onge twijfeld velen in den lande via het tweede net geboeid hebben kennis genomen. Behoudens de wat kletserige inlei ding met een gedicht van Remco Campert, behoudens uiteraard ook de kennelijk door Lou gezondenen, behoudens ook enkele ondergescho ven sprekers over Vietnam, die me nen de wereld al een stuk beter geschopt te hebben door herrie te trappen, kan men werkelijk wel van een geslaagd debat spreken dank zij (en soms ook ondanks) de wat stroe ve leiding van prof. dr. J. Sperna Weiland, die er nauwlettend op toe zag dat men zich aan zijn afgemeten drie minuten hield. Prof. dr. G. C. van Niftrik beet het spits af en stelde het geheel in een wel poëtisch, maar blijkens het volgende gesprek van de hele avond toch niet doeltreffend beeld: de kerk als een kooi, waarin de vogel het lied moest leren van de komende vrijheid van Gods koninkrijk. De vogel ziet vol heimwee uit naar dit visioen. De kerk is er om de mensen te helpen dit visioen vast te houden. De volgende spreker, dr. R. Koper, viel meteen met de deur in huis: „Ik heb kritiek o^ de kerk, omdat ik van Daar hou". Latei-' door pater Robert iAdolfs geestig opgevangen met het: ,?Wij celibatairen hebben al zo weinig waarvan we mogen houden, laat het dan maar de kerk zijn". Eerste ronde Dr. A. Th. van Leeuwen van Kerk en Wereld wees erop dat de tijd der grote ideologieën voorbij is zelfs in Oost-Europa leeft men in een na-mar - xistisch stadium) in deze derde, in dustriële wereld moet de kerk op nieuw vinden hoe zij haar boodschap spreken moet. Daarmee was de eerste ronde ten einde en mochten de spre kers uit de zaal zich roeren. Veel wijs, maar vooral veel onwijs kwam er toen op de proppen. De drie moties der eerste ronde (niet representatief voor het Neder landse volk) waren als volgt: ook bui ten kerk is christelijk geloof moge lijk. Voor: 289, tegen: 13, blanco: 15. Motie twee: kerk een sta in de weg voor echt geloof. Voor: 76, tegen 171, blanco: 73. Derde motie: Wie nu wil geloven moet met de kerk breken. Voor: 43, tegen: 220, blanco: 53. Tweede ronde De tweede ronde was gewijd aan de eis aan de kerk om te strijden voor de gerechtigheid. De drie sprekers, prof. drs. B. Hemelsoet, dr. K. Strijd en prof. dr. J. Kruithof, legden ongeveer gelijkluidende ver klaringen af, waarbij dr. Strijd drie concrete eisen voor Nederland stelde: 1. Uit de NATO, 2. Iedere christen jongeman moet dienst weigeren, 3. da 3 miljard voor defensie moet wor den uitgegeven voor structuerele ver- deringen in de maatschappij (bijv. allereerst Zuid-Amerika). Prof. Van Niftrik greep hier in en vond dat deze drie heren alles wel heel gauw zo precies weten. Naar zijn mening stelden zij zich exclusief op de horizontale lijn en deden alsof de verticale lijn in het christendom niet meer gold. Dit deed ds. Dieker- hof later uitroepen dat we dat van die verticale lijn en zo nu wel weten. Dromen Van de sprekers uit de zaal liet met name de heer Weeterman een zeer eigen geluid horen. Hij vond dat we die concrete beslissingen van NA TO namen als mens en niet speciaal als christen. In de kerk komt men niet om de concrete eisen te horen, maar om de verhalen te horen die een eeuwig heidsperspectief openen. In deze zin legde hij het beroemde: godsdienst is opium voor het volk uit naar de posi tiever werking van de opium: dro men geven. Dromen die visioenen zijn (denk aan de vogel van Van Niftrik), maar deze visioenen werken op de sociale verbeelding en creëren zo weer werk zame toekomstbeelden. Achter de hoge lange tafel zitten van links naar rechts, prof- dr. J. Kruithof, dr. K. Strijd, prof. Ürs. B. Hemelsoet, prof. dr. J. Sperna Weiland, prof dr. G. C. van Nif trik, dr. L. Koper en dr. A. Th. van Leeuwen. Achter de lage korte tafel zitten van links naar rechts, prof. dr. J. Verkuyl, prof. dr. C. W. Mönnich en pater F. Veelenturf. De motie van de tweede ronde luid de: het christendom moet zich inla ten met de strijd om de gerechtigheid in de samenleving, doet het dat niet dan is het opium voor het volk: Voor: 269, tegen: 15, blanco: 19. Derde ronde De derde ronde hield zich bezig met de toekomst van kerk en geloof. Hier was het prof. dr. J. Verkuyl die een ontroerende persoonlijke getuige nis aflegde: Uit ervaring weet hij welke vreselijke verwijten de volken en rassen elkaar doen. Er is slechts één plaats waar die verwijten, zelf verwijten worden. Aan de voet van het kruis. Dankbaar was hij dat de kerk deze plaats kon aanwijzen en mocht le ren van verzoening en vergeving. Hij hoopte dat de kerk weer kerk werd zoals Christus haar bedoeld had: als het zout der aarde, als een eesbare brief van Christuswege, als een ambassadeur der verzoening. Daarna werd er nog wel door menig een gesproken, maar men kreeg toch de indruk dat het wezenlijke wel was gezegd, want de toekomst der kerk ligt in de roeping der kerk. Prof. Sperna Weiland wilde geen conclusies trekken maar laat uw verslaggever dit dan maar als zijn conclusie aan u bij deze doorgeven: woensdag 25 oktober 5 voor tien brengt de VPRO op het tweede net een korte nabeschouwing op" deze teach-in die ondanks veel onzin toch mag heten. Bisschoppen benoemen commissie ROME De rooms-katholie ke bisschoppen, die in Rome vergaderen over actuele proble men van de kerk, hebben be sloten een commissie in te stel len, die alle kwesties moet be studeren die verband houden met de bedreiging van het ge loof. De paus heeft toestemming gegeven om deze commissie in te stellen. Morgen zal de synode acht leden benoemen, terwijl de paus vier leden aan zal wijzen. Zij zullen de „Catalogus van kette rijen" moeten herschrijven met meer nadruk op de positieve verkondiging van de waarheid. Tevens zal de raad van de Neder landse kardinaal Alfrink worden op- CHRISTELIJK E R EROEPSGOEDERENVERVOERDERS: (Van onze soc,-econ. redactie) De Nederlandse bond van protestants-christelijke beroeps- goederenvervoerders blaast stoom af tegen de lastenverzwa ring, die de Duitse verkeers minister Leber heeft aangekon digd voor het wegvervoer. „Wegvervoer", het vakblad van de PCB, schrijft, dat weliswaar wordt gesteld dat de maatregelen een vlot tere doorstroming van het verkeer op de snelwegen moet bevorderen, maar de redactie vindt het te vee] gevraagd, aan dit argument geloof te hechten. Met het plan wordt al leen een sanering van de exploitatie van de Duitse spoorwegen beoogd. De Duitse minister laat ziph blijk baar niets gelegen liggen, zo oor deelt de PCB, aan een constructief Europees vervoersbeleid. Hij door kruist het moeitevol internationaal overleg door maatregelen, die regel recht indruisen tegen de liberalisatie gedachte. De kunstmatige bevoordeling van het railvervoer is een nieuw struikel blok op de weg naar harmonisatie van het vervoersbeleid. De PCB ge looft dat het wel uitgesloten is, dat de partners in het internationaal overleg deze „pil" zullen slikken. Het gezag De NCB (Nederlandse christelijke bond van werknemers in de hout en bouwnijverheid) pleit voor gezon de gezagsverhoudingen. Elke genera tie maakt fouten, maar daarom be hoeven alle gezagsverhoudingen niet overboord; dit geldt vooral voor de jongeren van nu. We hebben wel eens wat heimwee naar de tijd, dat het met de ge zagsverhoudingen beter stond, schrijft secretaris A. de Bloeme. Er was vroeger meer waardering en ontzag voor wat de ouderen presteer den. We hebben nu dikwijls te wei nig voor elkaar over, nemen stel ling tegenover elkaar en bekritise ren elkaar. „De overheid regeert niet goed, de politiek is fout, de politieke partijen treden niet flink genoeg op, de vak beweging is te slap, de kerk spreekt de mens niet meer aan. Verandert het niet snel genoeg, dan zullen we het zelf wel aanpakken, waardoor de chaos vaak nog groter wordt. Het mag waar zijn dat er fouten worden gemaakt, maat dit is nog geen reden om radicaal de gezagsverhoudingen opzij te schuiven." Minder brood Meer welvaart betekent minder bro.odverbruik. In de Christelijke bakkerspatroon schrijft dr. G. H. M. J. Verhaegen, directeur van de Ne derlandse bakkerij stichting, dat het brood de betekenis van eerste le vensbehoefte gaat verliezen. Per jaar daalt het verbruik met IV» tot 2 procent. Zonder bevol kingsaanwas zou de daling 3 procent zijn geweest. Aan deze daling poogt de bakkerijstichting een halt toe te roepen. Een grote sanering van het aantal bakkerijen heeft zich voltrok ken; deze sanering is nu voltooid. Het bedrijf is gezond geworden. Dr. Verhaegen is er blij mee, dat thans allerwegen in de bakkerij ac ties worden ontplooid om het brood- verbruik te stabiliseren en niet ver der te doen teruglopen. De introduc tie van allerlei nieuwe broodsoor ten, broodverpakkingen en broodvor men is hieraan niet vreemd. gevolgd. De synode zal de paus ver zoeken om de theologen van de Rooms Katholieke Kerk aan te moe digen en te leiden bij hun studie om het oude geloof actueel te maken in deze moderne tijd. Dit werd bekend gemaakt op een persconferentie door aartsbisschop Paolo Munoz Vega van Equador. Volgens hem hebben de bisschoppen de paus gevraagd een pontificaal do cument te publiceren om de theo logen aan te moedigen hun weten schappelijk onderzoek voort te zetten- en hun normen te verschaffen, die daarbij in acht genomen moeten wor- Deze formulering schijnt er op te wijzen dat de vrijheid die de theo logen zullen krijgen toch wel enigs zins ingeperkt moet worden door het kerkelijk leergezag. Positief Volgens de aartsbisschop hadden verschillende sprekers met nadruk gezegd dat de kerk de huidige ge loofscrisis niet in een geest van overdreven bezorgdheid tegemoet NED. HERV. KERK Beroepen te Nieuw-Stadskanaal (2e p.p.): J. Visser te Hauler wijk; te Zeg- veld: W. v. Hennekeler te Zwarte- broek, die bedankte voor Nieuw Lek ker] and. Aangenomen naar Woudenberg (2e p.p.): A. J. Timmer te Elspeet. Bedankt voor Workum, c.a. (Fr.): W. A. Soesan te Eijerland (Texel); voor Oosterhout (N.B.) toez.: J. Noordmans te Tjamsweer (Gr.); voor Birdaard-Reitum: I. D. H. Dijk te Vier huizen-Zoutkamp (Gr.); voor VaLburg- Homoet: J. L. W. Koppenhol te Haaf- ten; voor de Noordoostpolder (wijk- gem. Luttelgeest-Kraggenburg) toez.: A. Sjollema te Vriezenveen; voor Twello (vac. J. B. Cats): S. Koolstra te Lisse; voor Nieuw Beijerland: I. Boot te Wijngaarden. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Brussel (evangeli satie pred.): drs. H. Eikelboom te Hei- nekenszand; naar Kampen (dr. D. v. Swigchem): S. S. v. Dijk, laatstel. pred. te Buenos Aires (Brazilië), thans woonacht. te Ermelo, die bedankte voor Bodegraven (vac. C. J. Tissink), voor Groningen-west (3e p.p.) en voor Nijkerk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Oud-Beijerlahd: C. v. d. Poel te Yerseke. Bedankt voor Franklin Lakes (New Jersey V.S.): J. v. Haaren te Amers- CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Alphen a.d. Rijn: kand. D. J Klein Onstenk te De Wilp (Gr.) en kand. W. v. Sorge te Apeldoorn. HET WEER IN EUROPA Brussel Luxemburg Madrid Majorca geh .bew. moet treden,' maar positief. Wel voeg de hij er aan toe dat er voor gezorgd moet worden dat de overdrijving van een beperkt aantal theologen 'het ern stige werk van anderen niet zal compromiteren. Deze aartsbisschop gaf een analyse in zijn persconferentie van wat in de laatste dagen aan de orde is ge weest in de conferentie. Volgens hem waren de bisschoppen tot de con clusie gekomen dat de mensen van wie ontsporingen op geloofsgebied komen maar een klein aantal vor men, maar dat hun ideeën in brede kringen verspreid zijn. Tijdens de synode hebben enkele bisschoppen gevraagd om een geheel nieuwe geloofsbelijdenis, anderen za gen daar echter de noodzaak niet Uit de persverslagen krijgen we de indruk dat er meer belangstelling bestond voor de publicatie van een ajgemene catechismus, op basis waarvan dan nationale catechismus sen, die uitvoeriger zijn, kunnen worden geschreven. Hij vertelde er niet bij of in dit verband ook de Ne derlandse „Nieuwe Katechismus" ter sprake is gekomen. Volgens aartsbisschop 'Vega toon den de bisschoppen niet veel inte resse voor „veroordeling van dwalingen" zoals die in het ver leden vaak heeft plaats gehad. De uiteenzetting van de waarheid moet de eerste taak van de kerk zijn, niet het afzetten tegen valse leer- uitspraken. ROTTERDAM Ds. C. Baas, hervormd predikant van Nieuwerkerk a. d. IJssel wil zich inspannen om ds. A. Boertje van Moerkapelle een handje te helpen bij zijn „vliegactie" om een oude restauratieschuld van f 40.000 op het 300 jaar oude kerkgebouw van Moerkapelle versneld af te lossen. Zoals bekend startte ds. Boertje op zaterdag 30 september met zijn rondvluchten boven Moerkapelle ten bate van de kerk. Alvorens ds. Baas zich ook wilde inzetten werd zaterdagmiddag eerst door hem een proefvlucht gemaakt boven Nieuwerkerk a. d. IJssel. Het was voor de dominee tevens zijn luchtdoop. „In één woord fantastisch" was het commentaar van ds. Baas, die nu bij zijn gemeenteleden ook de vluchten zal trachten te stimuleren, uiteraard boven eigen gemeente, doch ten bate van Moerkapelle. Als de sneeuwbal zo blijft rollen zal de hervorm de gemeente van Moerkapelle spoedig van haar schulden af zijn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2