In 1968 nieuwe opzet Openbaar Kunstbezit De Kreukels dromen van succes Radio houdt speels karakter TROS KOMT MET EERSTE HELE TELEVISIE-AVOND HET PAARD ZATERDAG T OKTOBER 1967 Interland-quiz Burengerucht 1 (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM In het to- j taai-programma dat ook de NRU moet verzorgen, past een quiz op „ontmoetingsniveau". Goed. Die gaat van start op donderdag 12 i oktober a.s. en zal heten „Buren- I gerucht". Daarmee wordt aange- I geven, dat het een „interland" is met de BRT. Elk land levert ook I iemand voor de presentatie: Bel- gië quizmiss Hélène Ballings en i Nederland quizmaster Dick Bik- i De ploegen komen wekelijks te- I gen elkaar uit en vertegenwoordi gen telkens met drie personen di- verse steden. Het wordt een com- r petitie in 13 afleveringen, met 1 een finale op 22 maart 1968. I Donderdag dus voor het eerst: Delft tegen Gent. Te horen op het gemakkelijke uur van 5.10 tot 5,30 uur, Hilversum II. (Van onze radio- cn tv-redactie) HILVERSUM Het is altijd goed, eens te veranderen. Deze gedachte brengt de Stichting Open baar Kunstbezit in praktijk door haar uitzendingen te garanderen. Radio en televisie zullen niet lan ger parallel-lopende onderwer pen bieden, maar gaan elk een eigen programma met aparte re- produkties voeren. j De secundaire weg, door P. I Keuss, Uitgave Em. Querido. Amsterdam. De secundaire weg is het de- j buut van P. Keuss, die een reeks merkwaardige gebeurtenissen beschrijft tijdens een vakantie I diep in Spanje. Het reisverslag, want daarmee is het boekje het .best getypeerd, treft door zijn mi nutieuze verteltrant. I De hoofdfiguur van het ver- I haal wil een dorp bezoeken, waar de oudste christelijke' kerk van Spanje staat. De dorpsbewoners I maken zich op een religieus feest te vieren. De traditie wil dat ie mand. die aan de vooravond van het feest het dorp bezoekt de plechtigheden moet bijwonen. De vreemdeling wordt daarom ge dwongen te blijven en zelfs de hoofdrol van de kerkelijke plech- tigheid op zich te nemen, j Zakelijk en helder geschreven. (63 blz., 3,50). Loudi Nijhoff als tegenspeel ster van Coen Flink in het nieu we satirische cabaret van de VARA HadimassaEen num mertje raak (of mis?) over de Marine. Het jaar-album zal daarvoor speciaal worden ingericht met een radio- en een televisiegedeel te en 50 pet. meer aan reproduk- ties verschijnt nu in kleuren, zo dat men per jaar 40 gekleurde radio- en 20 idem tv-platen ont vangt. De bijbehorende teksten worden op de gebruikelijke wijze nagezonden. Een hele vooruit gang dus, want tot nu toe ontving men slechte 40 platen in kleur. De radiocursus behoudt het speelse karakter van onbezorgd heen en weer springen door de kunstgeschiedenis en het telkens bestuderen van één werk. Dat heeft de charme van de verras sing en de afwisseling. Het tv-gedeelte zal er anders uitzien. De 20 uitzendingen (U weet, ze blijven ook in het nieu we cursusjaar op donderdag avond, Ned. 2 geplaatst) worden onderverdeeld in vijf series en staan los van de radio-uitzendin gen. Gepland zijn al reeksen van vier, over het interieur in de 17e-eeuwse schilderkunst en over „het gat in de beeldhouwkunst". Bij elke serie behoort een gedruk te toelichting van 8 bladzijden, een viertal kleurenreprodukties plus enkele zwart-wit-platen met tekst. Men stelt zich er veel van voor, de tv-uitzendingen in series onder te brengen, omdat er dan meer aandacht aan een onder werp kan worden geschonken. De 17e-eeuwse interieurschil derijen lenen zich bijv. voor het behandelen van diverse vragen, zoals: „Hoe zijn de mensen er in geplaatst? Hoe hanteerde de schil der zijn techniek, o.m. ten opzich te van het perspectief? Wat ver tellen deze schilderijen over het dagelijks leven uit die tijd, zowel over gewone als over deftige mensen, en beeldde de schilder de werkelijkheid uit of voegde hij symbolische dingen toe?" Dit worden interessante onder zoekingen, die de uitzendingen boeiend kunnen maken. Bij de uitbreiding van de kleu renreprodukties en de nieuwe in deling van het album wordt deel neming aan dit populair-we- tenschappelijk onderricht, waar door men een mooi album spaart, iets duurder. Zoals in de laatste jaren gebruikelijk is, betaalt men nu ook voor radio- en tv-uitzen dingen tegelijk. De jaarprijs gaat met 2 gulden omhoog en komt dus op 13,75. Vanavond toch een satirisch programma voor de VARA-tv: „een show voor iedereen maar niet voor allemaal", zoals de aankondiging luidt. Dimitri Frenkel Frank is er verantwoor delijk voor. De titel is lang niet slecht gevonden„Hadimassa"; spreekt u dat woord maar eens langzaam uit! Coen Flink is een van de me dewerkers; u ziet hem hier in een bizarre sketch, waarin hij samen met Loudi Nijhoff op treedt. Wim Kan wel geneigd tot optreden bij kleuren-tv (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM „Misschien als het kleurentelevisie is", zei Wim Kan gisteren in een radiogesprek met de AVRO, „dat ik het dan zou wagen op het Nederlandse scherm te komen. En als de camera's zo achter in de zaal zouden staan, dat ze geen breuk scheppen tussen mij en het publiek. Dat bewegen voor mijn ogen leidt me te veel af." Dit allemaal naar aanleiding van het feit dat de Belgen gister avond Wim Kan zagen in een interview^over het Vlaamse cabaret en Corrie Vonk in enkele nummers, die zij ook wel voor de Neder landse televisie heeft gedaan. „Er is", zei Wim Kan verder, „veel te veel drukte gemaakt over deze uitzending. Ik heb voor de Nederlandse televisie bij alle omroepen al gesprekken gevoerd en echt optreden doe ik ook voor de Belgen niet." (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De TROS heeft het moeilijk. Het loon van de ijver is de status van C-om- roep, maar die moet worden geho noreerd met lange radioprogram ma's en hele tv-avonden. Wer kend met een zich wel uitbreiden de, toch nog kleine staf van voor namelijk jonge krachten die nog de nodige ervaring moeten op doen en kampend met me ningsverschillen binnen de lei ding, hetgeen de jonge omroep zijn pas-verworven televisiedirec teur kostte, is dat geen geringe opgave. Nog steeds heeft de TROS zich onthouden van een persconferen tie over de programmaplannen: zij wil in deze omstandigheden (nog) niet voor het kritisch front verschijnen. Toch komt zij van avond met haar eerste volle tv-uitzending op Ned. 2. Deze wordt aangekondigd onder het motto „familiefavorieten" en bestaat bijna geheel uit aankopen op amusementsgebied. Begonnen wordt met een serie voor de kleintjes *uit het atelier van Joop Geesink: „Rick de kik ker". Verder blijkt de TROS een reeks van de „Rin-tin-tin-films", vroeger ook door de REM uitge zonden, te hebben veroverd, „Oom van Mars" gaat door en een nieuwe Amerikaanse misdaadserie, waarin een vrouwe lijke detective de hoofdrol speelt, completeert „het grote werk". Hier tussen in komt ter goede afwisseling 20 minuten concert: een opname van het Brabants or kest dat Tsjaikowski speelt. Aan het eind van de avond 40 minu ten eigen produkties: het vervul len van een kinderwens (andere omroepen hebben dat in kinder programma's gedaan, maar wie weet hoe aantrekkelijk de TROS zoiets opdist!) en de actualiteiten rubriek. Het „eigen gezicht laten zien" is voor de jonge omroep nog een te zware opgav,e, maar daarvan zal het toch moeten komen, wil zij haar principe om in een be hoefte te voorzien, waar maken. Gekochte amusementsseries kan men bij alle omroepen plus de NTS in onvervloed aantreffen, daarop zit niemand te wachten. Schoolschrift (Van onze onderwijsredacteur) Kinderpoëzie Op een Amsterdamse school vertelde de onder wijzeres over de doortocht door de Rode Zee. Ze vertelt dat Mirjam op een gegeven moment de tam boerijn pakt en dat alle vrouwen achter haar aan gaan in reidansen. Er wordt gezongenzegt de onderwijzeres, maar ze laat de kinderen in het ongewisse wat er gezongen wordt. Aan het eind van de les geeft ze de kinderen- tien minuten de tijd om op te schrijven wat ze zelf gezongen zouden hebben, als ze er bij geweest waren. Hier een prachtig voorbeeld van sterke poëzie: God is machtig, God is krachtig, die de mensen helpen kan. zij die op weg gaan naar Kanaav Duits universiteitsplan De klachten van de Duitse universiteiten verschil len niet van de onze. De studie duurt te lang, een te gering percentage van de studenten komt op tijd klaar, een derde brengt de studie niet tot een goed In de deelstaat Baden-Württemberg is nu een plan ontworpen voor een drietraps-studie: na drie jaar studie een afsluitend baccalaureaatsexamen, na vier en een half jaar een magisterexamen dat een oplei ding afsluit die gericht is op wetenschappelijke arbeidsmethoden en ten slotte een „opbouwstudie", die wordt afgesloten met een dissertatie. Uit de kring van deze studenten zouden de wetenschappelijke staven en onderzoekers gerecruteerd moeten worden. Gastdocent met zorgen Gastdocent aan een buitenlandse universiteit zijn is ook niet alles. Op een enige tijd geleden gehouden congres heeft dr. W. Thijs iets verteld over de be zwaren die aan deze erebaan verbonden zijn. Als de gastdocent zijn opdracht heeft vervuld, zit hij veelal zonder baan. Hij heeft bovendien geen recht qp pensioen, omdat hij de band met zijn uni versiteit vaak heeft verbroken. Daarom is het niet vreemd dat de beste docenten die voor uitzending naar het buitenland in aanmerking komen, zich lang niet altijd beschikbaar stellen. Utrechtse cijfers Om een indruk te krijgen tot welke omvang de universiteiten zijn uitgegroeid een paar cijfers die betrekking hebben on de Utrechtse rijksuniversiteit Het budget is voor 1968 op de gewone diens ƒ111.413.000,Hierbij zijn niet inbegrepen de bij dragen aan de academische ziekenhuizen at f 19.896.000,en de interuniversitaire instituten 155.000.—. De personele uitgaven belopen 90.403.000,De universiteit zal in 1968 werk geven aan 3924 mensen. Veregeleken met het voorgaande jaar een personeels uitbreiding van 230 man. Voor de investeringen in nieuwbouw en andere bouwvoorzieningen ontvangt de universiteit een be drag ƒ50.224.000,— van het rijk. Daarvan zal vooral de enige diergeneeskundige faculteit die ons land kent, profiteren. De huidige behuizing is namelijk wel toepasselijk, maar niet bevorderlijk voor weten schappelijk werk, vaak een beestenstal genoemd. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 VARA r aflevering van Rawhide, r Rudi Carrell-show: in een spookhuis, r nieuwe quiz „Per seconde wijzer", r Hadimassa. satirische cabaret. Ned. 2 TROS Rin-tin-tin-film. 7.32 uur Mijn oom van Mars. 8.40 uur eerste aflevering van een Amerikaanse detective serie „Honey West". 9.25 uur kinderwensen worden vervuld. Hilversum I. 492 m. VARA 8.00 Nieuws. 8.18 Weer of geen weer (Om 9.00: spon mededelin gen). 9.45 Humanistisch Ver bond. IKOR: 10.00 Kinder- dienst. 10.30 Hervormde kerk VANAVOND TE HOREN woord. 11.40 De Open Deur. AVRO: 12.00 Bonte muzikale show. 13.00 Nieuws. 13.07 Jour naal, waarin o.a. De toestand in de wereld, lezing. 13.25 Voor alle weggebruikers. 14 00 Stereo: Dansorkest en zangso- listen. NRU: 14.30 Omroepor kest en zangsoliste (opn). (In de gauze: 15.20 - 15.40 Tot be luisteren). VARA 16.30 Ste- Llchte grammofoonmuziek. 17.15 Actuele kroniek. 17.50 Nieuws. NRU: 18.05 Sportrepor- tages en -beschouwingen. VA RA: 18.30 Vrij entree: cabaret programma. NRU: 18.50 Ge beurtenissen van de afgelopen 14 dagen. VPRO: 19.30 Nieuws. 19.35 Volksmuziek van verre. 19.55 Verlos ons van den Boze 20.20 Pan. cabaret-achtlge notities. AVRO: 20.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Licht Hilversum I VARA 8.15 uur Promenadeorkest speelt. 8.50 uur hoorspel „Epeios de timmerman". 10.00 uur optreden Ensemble Benedetto Marcello. 10.55 uur gevarieerd programma ..Plein en publiek". Hilversum II KRO 8.00 uur Nordring-concert. 9.00 uur verzoekplaten. 10.00 uur cabaret „Nooduitgang". 10.45 uur miy-ikaal sportprogramma „Goal". ZONDAG TE ZIEN Ned. 1 AVRO r (CVK/IKOR) „Via Uppsala", r eerste aflevering van „De vliegende non t Caterina Valente-show. Kunstgrepen. Ned. 2 NCRV r (NTS) serie Axel Nort. f „Abbott en Costello", nieuwe kolderserie, r „Verdraaid vertrouwen", klassieke Franse zeden- komedie r programma over de Vredesweek. ZONDAG TE HOREN Hilversum I AVRO (NRU) journalistenforum, r Rits. open programma. harprecital door de Spanjaard N. Zabaleta. Theo Strengers in ,.'t Mag geen naam hebb Hilversum 11 NCRV en KRO Het oecumenische lied. r Jules de Corte draait platen, r hoorspel „Het tweede motief" (slot», r Audio, muzikale informatie. 22.55 Plei en publiek, licht Amsterdam. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II 298 m. KRO: 18.30 NWS. 18.45 Act. 19.05 De blssehoppensyn. in Rome. 19.10 Jonge artiesten met ork.begel. 'ntigers. 20.00 19.03 Reclame. VARA: 19.07 Rawhide. TV Wild-West film. STF.R: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Recla me. VARA: 20.20 De Rudl Carré» Show. 21.05 Per secon de wijzer, wedstr.progr. 21.45 In kleur: Ouch, Britse fllm- com. 22.10 Hadimassa, show- progr. NTS: 22.50-22.55 Jour- TV-film. NTS: 20.0 2016 Reclame. TROS: 20.20 Brabants Ork. en de Koninkl. Mi! Kapel. 20.40 Een gevaar lijk pakketje. TV-detec.-fl!m. 21.05 Vrij worstelen met... 21.25 Kleine mensjes hebben kleine wensjes. 21.45 Mensen en dingen om ons heen STER: 22.15 Reclame. NTS 22.20-22.25 Journ. België. Nederlands progr Kanalen: 2 en 10. 18.55 Zand mannetje 19.00 Flipper. 19.25 Aansl.: Hier spreekt sek. 23.10 Nws. PROGRAMMA'S ding Hoogmis, 'li.00 Eucharis tieviering. 10.00 Nieuws, wijde muziek (gr.) 11.00 Lim- zangsolistë. 11.50 Buitenlands comment. NCRV: 12.00 Kerk orgel en koor. 12.40 Klassiek dichtbij. NCRV: 19.00 Nieu\._ en weerpraatje. 19.07 Klassieke gewijde muziek (gr.) 19.3c boortepijnen van de refc 15.02 Athene - Rabat' -NLisst AVRO:VOOI6.00 6 Nleuwsbeld16r( Rhythm and blues. 18.30 Cour try en Western muziek. 17.( Nieuws. 17.02 Actualiteiten e toto-uitslagen. 17.05 - i8.( TELEVISIE .ntlRGEN Nederland Eucharistlevie ring. NTS: 14.00 - 15 3" 14 00 Automatisering (2i>; 14 Polemologie (5): 15 Russische les (5). 1540 - 17 Monitor (ca. 15.35 In klei Paulus de boskabouter: 15.50 In kleur: De eenzai man. film voor de jeugd: 1 16.30 Voetbaluitslagen). 18.55 1 po de Clown. CVK, 22.05 Kunstgrepen. 22.30-22.35 Journaal. Nederland II. NTS: 18.55 Pl- TV-feuilleton' voor de*2 jeugd NCRV: 19.30 Abbot en Castel- lo, film. NTS: 20.00 Journaal night of v.d.'jeugd. 1930 .55 Meded. 20 0" Sportakt. 1 RADIO MAANDAG jorpaglna). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Actualit. 8.20 Actualit. show met verzoekple Waterstanden). 11. NRU: 11.02 Radiopoi het Symfonie-orkest. VPRO: 12.00 Blauwe maandag: gevarl- land- en tulnb< Stereo^ Muzikale 'hhtdp. 13.20 Pro lezin AVRO: 15.C heidsvoorllchtlng. Woord! WS7.1571°Sp?else 18 lTtUZ'7.4gor>'sp'eeiseWS'klass. (gr). 7.55 Overweging. Nws. 8.10 Speelse klass. (gr). 8.30 NWS. 8 32, Voc huisvrouw. (9.25 Cdncllle, bus). NRU: 10.00 Muziekleven in Nederland van voor muzikale lezing. KRO: Nws. 11.02 Voor de zi 11.30 Beiaardenprogr. NCRV: list. 13.50 Schoolradio. Campanello. Donlzettf 15.00 Godsdienstige uitzer NRU: 15.30 Muz. en tenswaardigh. uit de prot Groningen. (16.00-16 02 17.20 Overheldsvoorllcl NCRV: 17.30 Voor de kle Stereo: Meisjeskoor met instru mentaal sextet. 18.20 Uitzen ding van D"66. FM-kanalen. NCRV: 9.00 Nws. 9.02 I.ichte muz. 10.00 Nws. 10 02 Pop-station. (11.00 Nws). TROS: 12 00 Nws. 12.02 Actua lit. 12.10 Verzoekplaten. KRO- 4.02 I MAANDAG België: Nederlands progr. Kan. 2 en 10. 14.05-15.10: School-tv. GEHANDICAPTE JONGENS IN BEAT-BAND (door Bert Jongsma) UTRECHT „De Kreukels, noemen we ons. Waarom zouden we erom heen draaien. We zitten in de kreukels. Als auto's, die bij een botsing total loss zijn verklaarde." Manager Herman Huffels bijt op zijn lip en kijkt de Utrechtse Kanaalstraat in. Het klinkt toch hard, De Kreukels. Herman Huffels, werk zaam bjj „volksgezondheid", staat er niet te lang bü stil. „Je moet geen tijd hebben om aan je handicap te den ken. Dat is nog het beste." Hjj zegt wel: „Ik kan je verzekeren dat het heel wat tijd en tranen kost voordat je je als kneusje aan de we reld durft te presenteren." Als de dag van gisteren kan hij het zich herinneren hoe hij in de vroege lente van 1948 een kaak- en heupfractuur en rugletsel op liep. „Ik viel van de fiets. Maar ja, wat zegt dat? Hoeveel mensen breken niet hun enkel als ze over een steentje struikelen?" Voor hem is De Kreukels een toverwoord. Het brengt hem de afleiding. Hij kikkert er helemaal van op. Dat doet ook Henk Boekestein, een negentienjarige Utrechtse filmmonteur, wiens been is geam puteerd. „De directeur van ons revalidatiecentrum in Leersum, dr. A. Verkuyl, is geweldig en thousiast. Dat is hij altijd als het gaat om een initiatief van gehan dicapten dat geen prijs stelt op medelijden. En ik ben het ook:" Nuchter „Laten we gauw naar het reva lidatiecentrum gaan. Voor de re petitie". J^ET heeft me alleen moeite gekost me door het paard mee te laten voeren. Ik was bang me eraan over te geven mis schien, ik zou in een bo demloos ravijn storten of zo. Het viel geweldig mee. Ook het vernietigen van het voedsel ging me mak kelijker af dan ik dacht; zoveel medemenselijkheid scheen ik toch niet te be zitten. De koning en zijn dochter waren ontvoerd. Door een col lega ergens weggeborgen en bewaakt door een kordon, la ten we zeggen bedoeïnen. Het is eenvoudiger het verhaal oosters te houden. God zei te gen me: Bevrijd ze. Ik weet niet waarom Hij dat uitgere kend tegen mij zei, maar als God je iets opdraagt, kan je er niet zomaar onderuit. Het ging achteraf bezien wel gesmeerd, zonder dat ik het wist was er een paard dat me zou brengen naar de plek waar vader en dochter gevan gen zaten. Er gingen geloof ik wel schermutselingen met eni ge gewapende lieden aan voor af. T)IE dachten vanzelfspre- kend dat ze me zonder veel omhaal konden afmaken en ik dacht eerst dat ze dat ook zouden kunnen doen. maar daar was weer dat paard. Het stond te briesen of te hinneken, dat weet ik niet meer precies, en zonder dat ik me er rekenschap van had ge geven, zat ik op het paard. Ik heb nooit op een paard gezeten. Ellen zegt wel altijd* toe joh, ga paardrijden, het is lekker gezond en dan vergeet je Angelique, maar ik heb me er nooit de tijd voor gegund en bovendien is het nogal kost- Het paard vloog, fk was bang en tegelijkertijd blij, dat ik toch op het paard was geko men. Meestal zit ik niet graag op beesten die God voor me klaarzet. Ik hoef ook niet, ik had net zo goed kunnen zeg gen: ik doe het niet en dan zou ik weer terugvallen in de zelfde gang van zaken, in elke dag weer worstelen met een problematiek die ik niet kan of mag oplossen, het is maar hoe je het noemen wilt. In elk geval zat ik op dat paard en het was een nieuwe gewaarwording, een soort sensatie. Ja God, voortaan zal ik alle paarden of andere die ren bestijgen die u op mij afstuurt. Het gaat wel lekker L.TET was een combinatie van Saharawoestijn en Drente of Schots landschap, dat weet ik niet meer hele maal. En bovenop een steile bergrug, of heuvelrug, stond een wachter met een schild en een speer of een mitrailleur, het zal wel een speer geweest zijn. Kort verhaal van Henny Tnrpijn Nu moet ik die vent aanval len en om zeep brengen, dacht ik. Ik kan me niet meer herin neren wat er wel gebeurde, maar er was geen vent meer, alleen maar een schild dat dwaselijk zomaar in de lucht hing, vlak voor een boom. Verderop in de tent moest ik dan handelend optreden. In tent A sliepen de koning-vij and en zijn gezin. Vernietig alle proviand, had God gezegd. Dat was een op gaaf, dacht ik. Maar het ging bijna automatisch. Er was een pan met bonen, die kieperde ik om: het zou toch niet meer eetbaar zijn in het zand. TVTEEM alle kostbaarheden mee, vergeet er geen, had God geïnstrueerd. Er waren geen lepels en vorken, ik ge loof niet dat ik ze gezien heb. Wat sieraden van de dames, een horloge denk ik, en alles wat mij enigszins kostbaar leek, stopte ik in een kus sensloop. Zo dat was dèt, en nu de koning en zijn dochter Die sliepen in een zijtent, ver bonden aan hoofdtent A, zo iets kun je ook kopen voor je kampeertochten. Francoise gaat altijd - met een tent op stap, naar Spanje, Italië of Portugal. Ze schijnt het meest voor Portugal te voelen. Salazar kan haar niets schelen, zei ze. Hélène voelt meer voor een caravan. Ik zei dat het wat omslachtig zou gaan in het verkeer, maar ze vond het niet erg. Ik heb ze wakker gemaakt. Ze gedragen zich alsof het de doodgewoonste zaak van de wereld was. Enfin, ik moest ze dan op het paard laden, het dier was ook in de tent. maar ik dacht dat ik iets was verge ten. Kostbaarheden laten lig gen? O ja, de ringen en hals spul had ik laten zitten. Nog halen of niet? Ik wist het niet. Wacht, God had gezegd dat alles goed was als ik aan de horizon een kruis zag verschijnen. 70 stonden wij dan gevie ren, paard ook meegere kend. te kijken door de tento pening naar de horizon. De lucht was grauw, de morgen zou gauw wel komen, het gaat in die streken veelal plotse ling. Ik kon niets zien. Ik tuur de scherp, de dochter van de koning werd ongeduldig. Het was een lief kind, ze leek een beetje op Ruth, ze had ook iets van een oogstfee of een bloemenprinses. Ik zaa nog niks, misschien toch flauw iets grijs, iets bruins, maar het leek niet op een kruis. Of toch wel? Maar nu werd als het ware de hori zon opengespleten en een vuurrood geval blokkeerde de ingang tussen twee bergke tens. Het was de zon. zeischap, die met beide benen op de grond blijft. Hij zegt zacht: „We zijn door onze handicap een unieke groep. Maar daarmee kom je er als beat- groep niet. Daar mee willen we er ook niet ko men. De Kreukels moet het doen als beat-groep." „De Kreukels moet je zien te gen de achtergrond van de presta tie. We willen laten zien dat je als gehandicapte wel degelijk iets kunt bereiken." „Nu kom je er als gehandicap ten niet door bij elkaar te krui pen en met een tik op de tafel t« besluiten een beat- groep op te richten. Er is materiaal nodig. Het geld daarvoor is er niet. En wij kunnen dat niet als anderen bij elkaar garen door kranten te bezorgen of auto's te gaan was- „Willen we ons als beat- groep presenteren, dan moet er een baskast komen. Zo'n ding kost toch al gauw een duizend gul- Henk denkt in de richting van een lening. Althans dat laat zich gemakkelijk afleiden uit de bron nen van inkomsten, die hij met zijn groep wil gaan aanboren, zodra zij beat-groep zijn. Trots zegt hij: „Als het instru mentarium van De Kreukels com pleet is, gaan we zo snel mogelijk spelen voor Toni Boltini ,die daar om heeft gevraagd." Geen medelijden Een ding wil Henk zeer beslist niet: een spoortje van medelij den. „We treden pas naar voren als we ervan overtuigd zijn dat we als beat- groep voor de dag kunnen komen." Hij trekt een vies gezicht als hij denkt aan de opmerking, waartoe het publiek bij een groep als de zijne zich zo gemak kelijk laat verleiden: „Voor zo'n groepje jongens aardig gedaan". In het revalidatiecentrum in Leersum wacht manager Herman en bandleider Henk een te leurstelling. De repetitie kan niet doorgaan. De groep is incompleet. Frans Jansen, de negentienjarige zanger uit Harderwijk, heeft juist een operatie achter de rug. Frans kijkt als een voetballer, die door een blessure uitgescha keld is van deelneming aan een interland. Zegt tegen de manager met spijt in zijn stem: „Sorry, Huf" alsof het zijn schuld is dat de repetitie in het honderd loopt. Verklaart tegenover ons over De Kreukels: „Ze hadden me ge zegd dat ik na dat ongeluk van verleden jaar m'n hele leven op bed zou moeten doorbrengen. Mijn armen en benen en gedeel ten van mijn lichaam zijn ver lamd. Maar toch... moet je zien: ik zing weer. Iedere dag merk ik dat ik over meer volume beschik. En nu met die Kreukels. Gewel dig. Je zit weer in een groepjs jongens. Je bent niet meer alleen. Ik kan er niet over uit. Zo fijn is dat." Onze fotograaf maakt een foto van een lachende Frans Jansen. Tegelijkertijd racen drie rolstoe len de kamer op. „Je mag van de hoofdzuster naar beneden, John. Voor de foto van de band." Als paarden Vier, vijf gehandicaolen van wie verscheidenen met gebroken nek, werken als paarden. Om wieltjes onder het bed va» John te krijgen. En dan... in een voor een juist geopereerde patiënt krankzinnige vaart met bed en al de gang over. Naar de lift Jonge verpleegsters en pa tiënten het vaste publiek van De Kreukels juichen als John het gymnastiekzaaltje binnen rijdt Manager Herman Huffels geeft ook al loopt de repetitie niet als anders toch een toelich ting „Je ziet: het is nog niet helemaal een eenheid. Maar stuk voor stuk maken ze het. Eén man hebben we nog nodig, een orga nist Dan is het helemaal voor elkaar." „Wat we dan gaan doen? Hou je vast. We gaan een plaatje ma ken. We hebben al contact rrret een platenmaatschappij in Alk maar." Met elkaar vormen ze De Kreukels. En ze dromen er van een bekende Nederland se beat-band te worden, die dan hier dan daar optreedt. Maar in hun achterhoofd broeden zij eerst plannen uit om aan een organist en aan een baskast te komen. Pas als die zijn verwezenlijkt, zijn ze op weg om als De Kreukels beat-applaus te verwerven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 17