KAREL1 Oostjavaanse kerk rekent op vloedgolf van leden Zendingsdag handhaven NYBORG-PLAN VOOR VREDE Uw probleem is het onze.... Ernest Cassutto gepromoveerd Nieuw Bres in stilzwijgen van de bisschoppensynode VRIJDAG 6 OKTOBER 1967 Een woord voor We lezen dat Christus herhaaldelijk de onreine geesten ver' hood Hem bekend te maken. De zin is bij Marcus de inleiding om te vertellen hoe de Heer Zijn eigen apostelen roept. Hij riep tot Zich „wie Hij zelf wilde." Het evangelie kan maar niet door iedereen gepredikt worden. Christus zelf wil beslissen wie dat doet. Daaróm spreken wij van roeping. Dat is geen innerlijke drang, geen kwestie van gevoel maar iets wat van buiten komt, van God. Christus Zelf roept Zijn discipelen tot Zich. Die roeping heeft altijd twee kanten: opdat zij met Hem zou den zijn" en „opdat Hij hen zou uitzenden". Het één kan niet zonder het ander. Wie niet met Hem is geweest, kan niet uit gezonden worden. Maar ook: Wie met Hem is, wordt uitge zonden. Hij roept ons niet om zelf te kunnen genieten van het heil, maar om anderen het heil te verkondigen. Het Leger des Heils zegt: „Gered om te redden". Maar hoe weten we dat we geroepen zijn? De twaalf aposte len neemt Christus mee „de berg op". Dat doet Hij nog. Hij brengt ons naar Golgotha, naar het kruis. Daar zien wij onze eigen nood. Maar daar zien wij hoe Hij onze plaats inneemt. Hij neemt onze dood op Zich om ons Zijn leven te geven. Bij het kruis roept Hij ons om met Hem te zijn. opdat Hij ons kan uitzenden. We lezen vandaag: Jeremia 3 11-25. Hervormde vrouwen in Utrecht hijeen (Van onze kerkredactie) UTRECHT De kerk van Oost-Java is in 1966 met 16.000 leden gegroeid. Maar nog altfjd vragen duizenden mensen om toe te mogen treden. Dit vertelde ds. Ardi Sujatno, de praeses van de synode van die kerk gistermiddag op de jaarlijkse hervormde zendingsdag. Op het ogenblik vragen weer groepen van twee- tot vijfhonderd en soms hele dorpen om dooponderricht. Deze Indonesiche predikant is en kele dagen geleden in ons land aangekomen. Hij zei een nieuwe vloedgolf van leden te verwachten in de komende maanden. Eind 1964 telde deze kerk ruim 62.000 leden. Eind 1966 werden er 82.337 geteld. Ds. Sujatno schreef deze opmerke lijke groei in dat mohammedaanse gebied toe aan drie factoren: De verschrikkelijke gebeurtenis sen, nadat Soekarno uit zijn macht werd ontzet, waarbij vele duizenden omkwamen, brachten de mensen tot vertwijfeling. Hun vertrouwen in de mensen werd diep geschokt. Bovendien stonden velen als mo hammedanen geregistreerd maar de- Brieven die niet zijn voor zien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden ge nomen. Geheimhouding is ver zekerd. Vragen die niet onder ling niet elkaar in verband staan moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post- segeis te worden ingesloten. Vraag: De meerderjarige zoon van een gepensioneerde studeert aan de HTS te Delft met rijkstoelage. Hij is gehuwd en zijn vrouw werkt nele dagen op een kantoor om in net onderhoud te voorzien. De zoon komt elk jaar het inkomstenbe lastingbiljet van zijn vader halen, daar hij dit nodig heeft bij zijn aan vrage van studietoelage. Is dit nu hij gehuwd is, nog wel nodig? Antwoord: Inderdaad; het huwe lijk van de zoon brengt hierin geen verandering. Vraag: Iemand heeft een zwaar gouden armbandhorloge al een jaar of vijftig gedragen. Nooit had er iets aan gehaperd, maar nu staat het telkens stil. De horlogemaker zegt dat het versleten is. Zou het nog wat waard zijn? Antwoord: Men zou het nog altijd kunnen verkopen voor de goudwaar- de (aangenomen dat het geen waar de als antiek bezit). Informeer eens bij verschillende zaken. Vraag: Hoeveel inkomstenbe lasting is over 1966 verschuldigd over ƒ4512,84 AOW, ƒ780 pensioen en ƒ400 bijverdienste? Antwoord: U mag ƒ240 verwer vingskosten van pensioen- en bijver diensten aftrekken. Aangenomen dat u gehuwd is en geen recht heeft op kinderaftrek, is u over het resteren de inkomen 249 verschuldigd. Daar bij is dan al rekening gehouden .net de ouderdomsaftrek. Mocht er loon belasting zijn ingehouden, dan komt deze hierop nog in minderihg. Verzoek van lezer: Ik ben naar Canada gereisd en vond daar uw krant. In mijn jonge tijd in 1914 had ik een schriftelijke cursus Engels, uitgegeven door I^eideritsch en Schenk, hoofdonderwijzers in Lei den. Door voortdurende over plaatsing heb ik die cursus niet kun nen afmaken, maar ik heb er nog wat aan. Na verloop van tijd is die cursus weggeraakt. Zou een lezer misschien weten waar ik een exem plaar krijgen kan? Ik kon ook niet weten dat ik (nu bijna 79 jaar oud) ^og^een^ouj^migreren^^^^^^^ (Van onze kerkredactie) PASSAIC (VS) Ds. Ernest H. Cassutto, voormalig predi kant in de Nederlandse Her vormde Kerk, die in. 1952 naar de Verenigde Staten emigreer de. is dezer dagen gepromo veerd tot doctor in de theologie aan het Faith Bible College and Theological Seminary te Fort Lauderdale (Florida). Zijn proefschrift was getiteld „De joodse achtergrond van het Nieuwe Testament". Ds. Cassutto werkte in Amerika dertien jaar als predikant in alge mene dienst van de Reformed Church met als opdacht het gesprek Kerk en Israël. Eind 1965 hief de Reformed Church de afde ling „Kerk en Israël" op. Nij zijn werk enige tijd in het kader van de Christian and Missio nary Alliance te hebben voortgezet, stichtte ds. Cassutto de New Jer sey Metropolitan Mission. een onafhankelijke geloofszending. die zich ten doel stelt internationaal en interraciaal het Volle Evangelie te brengen. Veelbewogen Ernst Hendrik Cassutto heeft een veelbewogen leven achter de rug. Hij werd 1 december 1919 in Indië geboren. Toen zijn vader hoogle raar werd in Utrecht, kwam de fa milie naar Nederland. Hij bezocht in Den Haag het g3rmnasium, waar hij in 1941 eindexamen deed. Tij dens zijn onderduikperiode ging hij over van jodendom naar Christen- Na de oorlog studeerde hij theolo gie in LTtrecht. In 1950 werd hij hervormd predi- HET WEER l\ EUROPA Generaal in ruste wordt priester FINALE LIGURE (Italië) Mario Bcncdicti, een 67-jarige generaal in ruate zal tot priester worden gewijd. In 1963 werd hij gepensioneerd, waarop hij in een benedictijner klooster ging. Dr. E. H. CASSUTTO kant te Hurwenën in de Bommeler- waard. Twee jaar later werd hij door de Reformed Church in Ameri ka benoemd voor het gesprek Kerk en Israël. Hij heeft in de Neder landse Hervormde Kerk de be voegdheid van een emeritus-predi kant behouden. Wegenwacht Dr, Cassutto schrijft ons. dat hij thans om zijn zendingspost te kun nen financieren en zijn gezin te onderhouden (hij heeft vijf kinde ren) abonnementen voor de Ameri kaanse wegenwacht aan de man brengt, terwijl zijn vrouw schoon heidsmiddelen verkoopt. Hij laat ons dan ook weten, dat hij weer graag predikant in Nederland zou willen zijn. Liederenbundel van ds. Jan C. Koppert MADE (N.-B.) Vele lezers vra gen ons, waar zij de bundel „Liede ren der Eucumene" van ds. Jan C. Koppert. aan wie wij in het afgelopen zondagsblad een artikel wijdden, kun nen krijgen. De uitgaaf van deze bundel is nog in voorbereiding. Ds. Koppert heeft een kleine voorraad in gestencilde vorm ter beschikking. Hij is graag bereid koren, dirigenten, predikanten en gemeenteleden te helpen. Het tele foonnummer van de Madese pastorie is 01626 - 626. den zij in hun dagelijks leven niets aan deze godsdienst. Maar diep in hun hart leefde een verlangen naar het echte geloof. De christelijke kerken, groepen, organisaties, maar ook de individuele gelovigen waren in deze tijd „bran dende kaarsen". Zij wezen de weg naar de gemeenschap der heiligen. Bijdrage Uw bijdrage, door te zenden, zei ds. Sujatno, heeft onze kerk in staat gesteld om vormings cursussen te, organiseren. Gewone ge lovigen warden „opgebouwd tot dienstbetoon aan de naaste". De Indonesische praeses erkende dat sommige „kaarsen" niet altijd even helder brandden. En sommigen zijn door verzoekingen ook wel uit gedoofd. Maar anderen bleven bran dende kaarsen en zo kwamen hun medemensen tot geloof. Hij dankte de mensen op de zendingsdag voor hun hulp en voor bede en zei „Het was geen hulp van een sterkere aan een zwakkere kerk, maar het ging om die ene tadk, die wij samen Tiebben. Ontmoeten (Van onze kerkredactie) UTRECHT Als de aanwe zigen op de hervormde zen dingsdag het voor het zeggen hebben, wordt deze traditie voortgezet. Slechts een kleine j minderheid bleek te voelen voor een drietal regionale zen- j dingsbij eenkomsten, de over grote meerderheid wilde de landelijke dag gehandhaafd zien, zij het dan dat deze niet altijd in Utrecht gehouden moet worden, maar ook eens in Amersfoort, Zwolle of Arnhem. Maar ook een voorstel om samen met andere zendingen uit de Neder landse Zendingsraad een dag te or ganiseren vond wel instemming, mits de eigen dag er niet geheel door zou verdwijnen. Zo werd de gedachte geopperd om ieder ander jaar een „oecumenische" dag te beleggen en in de tussenliggende jaren een eigen dag. De dag wordt nu georganiseerd in opdracht van de Raad voor de zending van de Nederlandse Her vormde Kerk door zijn commissie vrouwenwerk. Traditiegetrouw kwam men ook gisteren weer bijeen in het Utrechts»? Tivoli. Centraal Als onderdeel van het programma werd dit maal de aanwezigen ge vraagd, wat zij liever wilden, één centrale zendingsdag in het midden van het land of twee a drie regionale dagen. De overgrote meerderheid voelde meer voor één dag. De tweede vraag was of men liever een hervormde zendingsdag wenste of een gezamenlijke. Een betrekkelijk groot aantal aanwezigen (naar het anplaus geoordeeld) voelde wel voor iets samen. Maar zeer velen wilden de eigen dag toch ook weer Weekdag De derde vraag luidde: Moet de zendingsdag op een weekdag of op een zaterdag georganiseerd worden. Een paar huisvrouwen zeiden perti nent niet op zaterdag te kunnen. Iemand stelde voor de dag te organi seren in de herfstvakantie, maar al gauw waarschuwde een ander dat alle scholen verschillende data heb ben voor deze korte vakantie. Een beslissing werd niet genomen. Wel gaven de aanwezigen de organi serende commissie, een indruk van wat zij zouden willen. Blijft voor de commissie de vraag hoe de mensen er over denken, die niet kwamen naar deze zendingsdag. Opnieuw waren honderden vrou wen (sommige met hun mannen) naar deze zendingsdag gekomen. Zij konden,daar traditiegetrouw de zen- delingeri-met-verlof ontmoeten. Maar niet alleen de hervormde, ook zendelingen van andere kerken. Zo zagerj we ook de baptist S. Edens, die uit de Kongo terug is, de vrij- evangelische Hetty Blok uit Israël en Jan Schultz die door de Christian and Missionary Alliance is uitgezon den naar de Wisselmeren op West- In de morgensamenkomst spraken mevrouw C. J. E. Stelma-Loos, die juist terug is uit Ndoungé in Kame roen en jonkvrouwe dr. C. M. de Ranitz die teruggekeerd is uit Vello- re in India om naar Bandoeng te gaan om daar in het Emanuel hospi taal te gaan werken. Beiden vertel den iets over het dagelijks leven in de landen waar zij zo lang gewoond en gewerkt hebben. Ds. A. H. Nijkamp overleden KAMPEN Op 66-jarige leeftijd is overleden de hervormde emeri- fus-predikant ds. A. H. Nijkamp. De begrafenis is in stilte geschied. Ds. Nijkamp werkte eerst bij de PTT. Hij was reeds 48 jaar, toen hij na studie in Utrecht het ambt van predikant aanvaardde. Hij stond van 1949 tot 1954 in Ballum en vervolgens tot zijn emeritaat (1 mei 1966) in Kampen. Daarna aanvaardde hij nog een benoeming tot bijstand in het pastoraat te Heemse. Als u voor één dubbeltje op de eerste rang kunt zitten... Wij willen de man nog zien, die meer van zijn senoritas geniet, dan u van uw kloeke TOPICvan een dubbeltje! Koopt u eens een doosje. Wed den, dat u TOPIC blijft roken? TOPIC 20 senoritas* f.2.- ER IS MAAR EEN ROME Na enkele dagen de bisschoppensynode volkomen in hun kolommen te hebben ge weerd, hebben de Italiaanse kranten gisteren hun boycot gestaakt. Dit gebeurde echter na in een brief te hebben gepro testeerd tegen de sfeer van ge heimhouding rond de synode die een „sfeer van samenzwe ring" wordt genoemd. De bisschoppen, die aan de synode deelnemen, mogen zonder speciale toestemming geen persconferentie houden. De officiële bulletins van het Vaticaan geven de kern weer van wat op de synode is behandeld, maar noemen de namen van de sprekers niet. En dat wil men nu juitft weten. Het gevolg is, dat de verslaggevers vaak de bureaus van het secretariaat binnensluipen en zich meester maken van de bulletins voor ze voor publika- tic zijn vrijgegeven. RECHT Er zijn ook priesters, die (n de cafés rond de Sint Pieter aan de pers vertellen wat er op een bepaalde bij eenkomst is besproken. Zij menen dat de wereld er recht op heeft te weten wat er op de synode omgaat. Het Vaticaan rechtvaardigt de ge heimhouding met de verklaring dat de synode een binnenkerkelijke aan gelegenheid is. Woordvoerders heb ben de taak gegevens aan de Itali aanse, Britse, Franse, Duitse en Spaanse pers door te geven. Alleen de Italiaanse woordvoerder, bisschop Vallainc, perschef van het Vaticaan, mag in de conferentiezaal komen. De anderen krijgen hun gegevens van BRES Maar het is nu wel duidelijk dat na een week er een bres gekomen is in de muur van stilzwijgen. De verslagen van Vaillainc worden lan ger en hij heeft al aangekondigd dat hij verwacht spoedig op zijn pers conferentie de namen van de bis schoppen die spreken te kunnen bekend maken. Hoewel het verboden is verzamel de één van de prelaten gisteravond al een groep journalisten om zich heen om hun vragen te beantwoor- Zo werd gisteravond bekend dat onder leiding van kardinaal Suenens een groot aantal bisschoppen zich nog al fel hebben gekeerd tegen een document dat vooral de gevaren bespreekt die de kerk in onze tijd bedreigen, NEGATIEF Volgens Suenens is het rapport ie pessimistisch, negatief en in strijd met de meer libi rale opvattingen van het jongste Vaticaanse concilie. Hij PÖRTSCHACH De gedele geerden naar de Conferentie van Europese Kerken zullen hun kerken verzoeken er bij hun regeringen op aan te dringen op een geleidelijke verdwijning Openbare les VU dr. Van Stegeren (Van onze onderwijsredactie) AMSTERDAM Aan de Vrije Universiteit heeft mejuffrouw dr. W. F. van Stegeren vandaag haar open bare les gegeven. Zij is benoemd tot lector in de faculteit der sociale wetenschappen. Dr. Van Stegeren sprak over groepssupervisie. In de moderne vi sie van de groepssupervisie wordt de supervisor studentrelatie ver vangen door de relatie supervisor groep studenten. Dr. Van Stegeren, in 1926 te Alme lo geboren, is onder meer docente geweest aan De Nijenborg te Baam. Sinds 1965 was zij als wetenschappe lijk hoofdmedewerkster verbonden aan de VU. van het NAVO-verdrag en het Warschau-pact. Tevens heeft de conferentie besloten een brief te richten aan de Amerikaanse oecumenische raad, de Britse raad en de Russisch-Orthodoxe Kerk om bjj hun regeringen te bemiddelen dat de vredesonder handelingen over Vietnam wor den hervat. Een eerste stap naar de verdwij ning van het NAVO- verdrag en het Warschau-pact zou een niet aanvals verdrag moeten zijn tussen de Euro pese landen van Oost en West, meent het rapport. De volgende stap zou dan de vestiging moeten zijn van een atoomvrije zone tussen de westelijke grens van Rusland en de Atlantische Oceaan. Wanneer die tot stand ge komen is zullen de Amerikaanse en Russische troepen zich uit deze zone moeten terugtrekken. Dan alleen kan de internationale vrede gegarandeerd worden. Vietnam van de Nederlandse Hervormde Kerk. ds. F. H. Landsman. Hij verzocht de vergadering het voor beeld van de Hervormde Kerk te volgen en de Amerikaanse kerken te wagen hun invloed aan te wenden bij president Johnson om de oorlog te beëindigen. Uiteindelijk werd besloten ook brieven te zenden aan de Britse Raad van Kerken en de Russische Orthodoxe Kerk om hun invloed aan te wenden bij hun regeringen initia tieven te nemen om de vredesonder handelingen over Vietnam te hervat ten. Premiers In de slotboodschap wordt tevens gezegd dat deze conferentie zich zal richten tot de ministers- presidenten van de Europese landen om te wagen of zij een conferentie kunnen beleggen om middelen te beramen om te komen tot verzoening en wede tussen de volkeren en hulp in sa menwerking met de ontwikkelings landen. Tevens werd besloten om contact op te nemen met de rooms- katholie ke bisschoppenconferentie om te spreken over mogelijke samenwer king op al deze punten. In enkele seconden probleem opgelost AMSTERDAM Na de Verenigde Staten, Australië, Canada en Enge land is het nu in Nederland ook mogelijk om via de telefoon uw (wiskundige) moeilijkheden op te laten lossen. General Electric heeft namelijk in ons land een nieuwe techniek van dienstverlening met computers geïntroduceerd. Het systeem is voor de gebruiker eenvoudig. Nadat op het telefoontoe stel het nummer van de computer is gedraaid en het registratienummer is doorgegeven, kan via een teletype de opdracht aan het mechanisch brein worden gegeven. Dat geeft via de teletype binnen enkele seconden de oplossing Als mensen zo'n probleem moesten uitzoeken, zpu dit enkele dagen kunnen duren. Converseren De computer kan tegelijkertijd met 40 gebruikers converseren. Zij is in de eerste plaats bedoeld voor het geven van oplossingen van wiskun- gaf toe dat er binnen de kerk fouten zijn gemaakt, maar verklaarde dat de tekst „het stempel draagt van een abstracte catalogus van ketterijen in plaats van een objectieve beschrij ving van de kwalen die werkelijk bestaan." De Indonesische kardinaal Darma- joewana verzette zich tegen het stuk, omdat' dit het kerkelijk leergezag voorstelt alsdf dat autoritair aan de mensen kan worden opgelegd. De kardinalen Heenan (Engeland) en Suenens hebben gisteren gepro beerd om de kerkelijke leertucht los te wrikken uit de handen van de Italiaanse curiekardinalen. Zij stel den voor een internationale commis sie van theologen op te richten die de problemen kan bestuderen die voortvloeien uit de interpretatie van de kerkelijke leer. Deze commissie zou zich dan kunnen bezig houden, met de problemen die in het conser vatieve stuk genoemd worden. BRUSSEL Er zijn thans in de wereld ongeveer tweehonderd steden, waai een instantie is voor telefo nische zielszorg. Men vindt ze in Azië en zelfs in de communistische landen. Op het internationale congres voor telefonische zielszorg, dat in Brussel werd gehouden, is besloten tot oprich ting van een internationale bond. Het volgende congres wordt in 1970 in Uppsala gehouden. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Hoogvliet (vac. J. A. Talma) toezegging: P. Hetebrij te Den Dolder. Bedankt voor Woudenberg, buiten gewone wijkgemeente in wording toe zegging: J. C. Plaat te Well en Ammer- zoden; voor Eist, Utrecht, R. T. Huizin- ga te 's Grevelduin-Capelle. GEREF. KERKEN Beroepen te Utrecht-Oost: R. J, de Jong te Groningen-Zuid. Bedankt voor Nieuwerood: W. B. van der Meulen te Uithuizermeeden. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Kornhorn: J. Kievit te Hoogeveen. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Kalamazoo. Mich. USA. D. Hakkenberg te Dordrecht: voor Patterson N.J.. USA: C. Harinck te Utrecht. GEREF. KERKEN (Vrljgem.) Beroepen te Orangeville (Ont, Ca nada) door de Can. Ref. Church, A. P. van Dijk te Nieuw-Leusen. dige problemen en "niet voox de verwerking van administratieve ge gevens. Er hebben al tientallen bedrijven belangstelling getoond. De gebruiker heeft voor dit systeem tegen een kostenvergoeding de volledige be schikking over deze computer ter waarde van een miljoen dollar. Voorlopig zal nog gebruik worden gemaakt van de time-sharing compu ter in Edgeland. In de loop van het vo gend jaar komt er in ons land een eigen time-sharing centrum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2