Eerste boven REÜNISTEN VAN SSR LUNTEREN BIJEEN IN historische vluchten het dorp Moerkapelle- Pleit 'ooi van prof. Rogier Kerk kan reageren op huidige secularisatie Politieke jeugd moet uitoefenen pressie Europa kent traditie van de verzoening MAANDAG 2 OKTOBER 1967 Een woord voor vandaag Want allen zagen zij Hem en werden verbijsterdEen opmerking van Marcus over de geestesgesteldheidwaarin de apostelen verkerenals zij Jezus zien, wandelend over het water. Een merkwaardige geschiedenis. De apostelen hebben al lang ervaren, dat er aan de macht van de Here geen grenzen zijn. Hij kan alles, zelfs het onmogelijke. En toch die verbijste ring. In feite betekent het, dat zij aan Jezus' macht toch nog een beperking geven. Nu ja, zieken genezen, boze geesten uitdrij ven, lammen het gebruik van hun ledematen teruggeven, dat is nog te omvatten, maar wandelen over water. Zij meenden, dat het een spook was. Laten we er de apostelen in dat schip maar niet te hard om vallen. Zijn wij niet precies eender? We zeggen: Here, als Gij wilt, kunt Gij ons helpen. En dan gebeurt waarom ivij hebben gesmeekt, en we staan verbijsterd. Here, toch? Wij lezen vanavond Jeremia 1 vers 1 tot 8 Gereformeerde I hulp voor slachtoffers oorlog Israël Met ruim een kwart miljoen gulden j zal het gereformeerd werelddiakonaat van Nederland deelnemen aan de hulp- verlening aan slachtoffers van de oor- I log in Israël. Het geld is bestemd voor 1 vluchtelingen op de westelijke Jordaan- 1 oever, voor hulp in de Gazastrook en voor de uitbreiding van een technische school in Tel Aviv. zodat deze Arabi sche leerlingen uit de bezette gebieden van Jordanië kan opnemen. De school in Tel Aviv wordt gesteund op verzoek van de Collectieve Israël- Actie. Het gaat om de bouw van prak tijklokalen op korte termijn voor onge- j veer honderd Arabische jongeren uit het Jordaanse oorlogsgebied. In dit ge bied zelf wil het werelddiakonaat de I medische en sociale hulpcentra van de Wereldraad van Kerken steunen. Vluch telingen krijgen daar voedsel en medi- i sche verzorging. De hulp wordt gefinancierd uit de inzameling voor het Nabije Oosten, die in juni in de meeste gereformeerde kerken gehouden werd. Deze bracht in totaal bijna 400.000 gulden op. Voor eerste hulp met voedsel, kleding en medicijnen werd tijdens en kort na de 1 oorlog reeds 122.000 besteed Ds. A. Boertje: „De mensen doen zich tekortdie niet meedoen (Van een onzer verslaggeefsters) ROTTERDAM Zaterdag was het dan zover, de eerste Moer- kapellenaars zijn de lucht in geweest, voor velen een lucht doop. Zoals al werd verwacht is de belangstelling voor de vlieg tochten boven Moerkapelle om de restauratieschuld op de her vormde kerk op te heffen bijzonder groot. De eerste middag was helemaal volgeboekt en in de koffiekamer van de Nationale Luchtvaart School op het Rotterdamse vliegveld Zestienhoven was het een drukte van belang. (Van een onzer verslaggevers) LUNTEREN Graven in het verleden is geen boosheid. Kennis ervan mag niet af schrikken. Slechts primitieven negeren de historie. Wie daar niet bij aanknoopt pleegt revo lutiebouw. die hij nog tijdens zijn leven ziet verkrotten. Met deze uitspraak zette prof. dr. L. J. Rogier, befaamd rooms- katholiek historicus en oud hoogleraar in Nijmegen, kracht bij aan zijn college ov?r histo rische achtergronden van se- r cularisatie dat hij hield voor j reünisten van SSR, die vrijdag en zaterdag in De Blije Werelt 1 congresseerden. Prof. Rogier schelste, hoe het van de oudste christenheid- toL.nu tpe ctotfrtc- If Tf>oo-jr, nrrt WAM Pro/, dr. L. J. Rogier het geestelijke en het natuurlijke. Calvijn met zijn strenge afwijzing van toneel. kermis en andere volksvermaken als kansspelen. Ge- neef se verordeningen. steeds is gegaan om weteldmiiding enerzijds en werelcjvereenzelviging anderzijds. Pregnante, willekeurig gekozen voorbeelden uit zijn eigen kerk in de 17e eeuw: Pier re de Brules, die een zo uiterst stren ge ghetto-leer (absolute scheiding tus sen kerk en wereld) verkondigde, „dat een mens er zijn laatste sprank je zelfrespect en zelfbewustzijn wel bij moest verliezen". De andere pool: eeuwgenoot Francois de Sales, die stelde, dat God op onze gènse wereld neerziet. Even .welgevallig op ons spel als op onze ernst, op ons bidden als óp ons wer ken. Nader geconcretiseerd: het meisje dat zich de hele nacht in de balzaal moe gedanst heeft en zich 's morgens vroeg naar de mis begeeft is voor God niets minder dan de liefde zuster die van de lijdenssponde ter kerke gaat om de mis bij te wonen Wat de reformatorische christenen betreft: zowel Luther als Calvijn wa ren, zij het niet zo extreem, wereld- hiijders. Voorbeelden: Luther mef zijn nadrukkelijke scheiding tussen De vraag of de heden ten dage veranderende mentaliteit bij de .zich naar hem noemende christenen door Mftviguifi Calvijn vanuit de hemel goedkeurend of meer dan wel bestraffend wordt gadegesla gen. wilde professor Rogier maar lie ver niet beantwoorden. ineen. Daar moeten we ons naar ge dragen. Tot beide dienen we onze kinderen op te voeden. De historie overziende kunnen we zeggen, dat de kerk sporadisch de staat onderge schikt wist te maken. Gebeurde het, dan werd het geen theocratie maar clerocratie. Veel meer maakte de staat de kerk aan zichzelf onderge schikt, waarbij de kerk meestal een stuk van de staat werd. De Franse revolutie maakte daar een eind aan: ze werd gevolgd door een vrije kerk en een vrije staat. Daar heeft men zich in de r.k. kerk nog lang tegen verzet. Ze kon niet wennen aan de gedachte, kerkge nootschap te moeten heten. De erkenning tijdens het laatste Va ticaanse concilie van de volledige godsdienstvrijheid is daarom van niet te onderschatten betekenis, ook al is deze zaak nog niet overal gesanctio neerd (Spanje). Achter het IJzeren Gordijn is ook een vrije kerk in een vrije staat no dig. Otn hiertoe te kunnen geraken zal bij de kerk meer verdraagzaam- j heid en bescheidenheid nodig zijn j dan ze in de historie vermocht op te I brengen. De r.k. kerk was vaak opdringerig en had gewoonlijk een mwr grimmig dan moederlijk gezicht. En als ik, I prof. Rogier, naar een portret De enthousiaste initiatiefnemer, ds. I A. Boertje, maakte in gezelschap van burgemeester I. J. P. Keijzer en diens 1 echtgenote, mevrouw E. Keijzer - Nie- borg. de eerste vlucht. „Een histo- rische". zoals hij in zijn korte offi- ciële toespraak zei. Het gaat erom 40.000 weg te wer ken. die dateert van 1956. Nu de kerk dit jaar driehonderd jaar bestaat wil men dit met de Aktie 300, die allerlei activiteiten inhoudt voor elkaar bren gen. De vliegtochten behoren tot het meest opzienbarende onderdeel van de actie en ze hebben Moerkapelle wel in het nieuws gebracht. In een vlucht van ongeveer 25 mi nuten wordt onder andere gecirkeld boven dit dorp ten-westen van Gou da. waar de Rotte begint. De kosten zijn niet hoog voor een dergelijke vlucht, namelijk ƒ27,50. Steeds tien lesbehalve vriendelijk moet zijn ge weest. De huidige problematiek voor de kerk is het vinden van het juiste evenwicht tussen behouden en ver vangen. Behoudzuchtigen manifeste ren zich als negenen die bij het ke ren van elke steen hun stem verhef fen, terwijl de ultra-linksen lijken te slopen om de pret van het slopen. Toch wilde de spreker besluiten met het aandactit vragen voor een ver antwoord slopen. In de hof van de kerk staat veel dood hout. Doen we daar niets aan, dan kon de ontbinding weieens spoe dig beginnen. Kortsluiting tussen kerk en wereld verdraagt de kerk niet. dat is in de historie duidelijk gebleken. Het gaat om de kerk gulden komt in de kas van de kerk terecht Ds. Boertje mikt op een op brengst van ƒ30.000. Alleen de huur van de vliegtuigen moet worden be taald, want de vliegers vragen prak tisch geen geld. Sportiever Zaterdag werd er met twee kleine vliegtuigen gevlogen. De rode was een Cessna en de blauwe een Piper Cherokee. Voortaan wordt er waarschijnlijk een toestel gebruikt. „De eerste heeft meer het model van een auto, je kunt er nogal makkelijk - instappen en de tweede is iets sportie ver. Je moet over de vleugel erin klimmen", '.egt de heer M. C. v. Hoe ven uit. Tussen de bedrijven door schiet hij een paar plaatjes voor onze krant. Hij is verbonden aan het Communi catie Centrum Zoetermeer (CCZ) en maakte in opdra.cht van ds. Boertje een tijdje geleden een luchtfoto van Moerkapelle. Dit bracht de predikant op het idee vliegtochten te organise ren en dat werd via de heer Van Hoeven geregeld. Maar de organisatie berust he'emaal bij ds. Boertje bij wie men zich kan opgeven. Het voordeel van de beide kleine toestellen van de Nationale Lucht vaart School is dat iedereen alles goed kan zien. Behalve de piloot kun nen er drie passagiers in. Iedereen zit voor een raampje. Een groot tr Ntel vliegt meestal te vlug en meestal zit je op een rij. zodat niet iedereen naar buiten kan kijken. Explicatie Uit zijn historisch overzicht tippen we even de 19e eeuw aan. Het tijd vak, waarin de secularisatie het eind punt bereikte met zijn zelfgenoegza- me mensverheerlijking en zijn absolu- j I te vermenselijking van de figuur van Christus. Formeel mocht de onkerke- lijkheid er dan nog niet zijn door traditie en conservatisme, in feite greep deze diep om zich heen. De kerk was blind of wilde blind zijn als een struisvogel door de te- genstelling rijk-arm. Marx werd of- ficieel doodgezwegen. Bemoeienis j met de sociale politiek zou de kerk maar op het vlak van de secularisatie brengen. Met name de arbeiders wer- I eden van de kerk vervreemd, die een religie-reservaat werd in een ont- kerstende wereld. Wat is de belangrijkste conclusie j van het verleden? Kerk en wereld ontmoeten elkaar elke dag en grijpen j Mgr. Bluyssen van Den Bosch: Meer ontwikkelingshulp (Van een redacteuren) (Van een onver verslaggevers) LUNTEREN Het voortge zette reünistencongres SSR stond vooral in het teken van: Hoe is de huidige secularisatie te ver klaren en Wat moet het ant woord van de kerk daarop zijn? Op en hoe ging prof. dr. C. Boe- kestijn (sociaal psycholoog) in. Hij noemde vier factoren. Punt een: godsdienstige ervaringen waren vroeger gebonden aan gevoelens van afhankelijkheid, maar dat is thans veel mir.der het geval. Dat komt om dat we leven onder de indruk dat we de dingen allemaal zelf kunnen ma ken (wetenschap techniek). Zelfs in sociaal opzicht stippelen we voor het jaar 2000 onze toekomst uit (futurolo gie). De godsdienst kan nu minder aangrijpen: „we fiksen het immers DEN HAAG Wanneer men. zoals de Stichting Politieke Jongeren Contact Raad. een conferentie van twee dagen or ganiseert over het onderwerp ontwikkelingshulp en men hoort drie hooggeleerden en daarna drie Kamerleden zeg gen: ,,De Nederlandse hulp is eigenlijk onvoldoende", dan is de verzuchting voorstelbaar: ,,Dat' constateert u nu. Maar gebeurt er straks in de Kamer ook iets?" De reactie van het forum van de drie Kamerleden. Berkhouwer (lib.). Mommersteeg (kath.v.) en Ruvgers (soc.) wes in «'fm unan'rm: .Dr koek is to groot. We zitten finatieel In een onmo-riüke r°sitie. De hulp is weliswaer onvoldoende, maar we kun nen ons nu niet meer veroorloven". De politieke jeugd toonde zich be zorgd. Dat uitte zich in de steeds terugkerende vraag, hoe de inle'der of het forumlid over de begroting 1968 dacht. Prof. Tinbergen die een inleiding hield over de econrm'srhe hulp. was ?eer voorzichtig, maar acht te het wel mogelijk dat er noa eens een situat'e zou ontstaan dat een sup- pletoire becrot'n* zou kunnen wor den ingevend. Daarvoor moesten de politieke jtnee-en "zich maar sterk maken. Op dat uitoefenen van pressie sin2 ook prof dr. J Verkuyl in na zijn rede over de motivering. Hij vreesde, hel accent van de Nederlandse hulpverlening te veel in de richting van het bedrijfsleven ging en dat ka pitaaloverdracht en kennis verwaar loosd zouden worden. In dat verband zei hij. dat hij mi nister Udink. die deze conferentie ge opend had. reeds meerdere malen ge waarschuwd had. Verkuyl was overigens sterk gepor teerd voor een stijging tot 5 procent van onze volkshuishouding. Mom mersteeg en ook de andere Kamerle den achtten 1 procent in 1970 het nvnimum, maar dan in principe uit de algemene middden. De jongeren hadden de 'indruk dat 1 prestige de hulpstroom onderbroken werd zo- door. dra de politieke gezindheid van het ontvangende tand éen dubieuze fac- iiici uiij) octIS tor werd. Prof. Ponsioen. die de socio- zingevers, met name de wetenschap logische aspecten behandelde, bleek en jcunsti die door betere media vrije politieke naast Tweede tendens, de desacnalisatie: de scheiding tussen het profane en het heilige valt meer en meer weg. Ook hier is de oorzaak voornamelijk wetenschap en techniek, die de din gen hun verwijzing doet verliezen. Verschijnselen hiervan: velen hebben moeite met doop en avondmaal (het doet me niets) en de zegen van de bisschop die vroeger als een verbin ding met het bovenaardse werd erva ren wordt nu wel ..een merkwaardige groeten" genoemd. Het zieleherders daalt hier- mische ontwikkeling. ..REALIST" Onze consumptiemaatschappij kwam ook steeds weer ter sprake, bijvoorbeeld naar aanleiding van de frisdrankenaccijns van Mom mersteeg, die dit nog wel uitgebreid wilde zien tot alle luxe goederen. De politieke jongeren bleken oprecht be zorgd. in schrille tegenstelling tot het realisme" van Berkhouwer: „Wie dan aan een rietje sappen zuigt, heeft Kopenhagen tenminste de idee dat hij ook nog IVnd,enrf wat voor die arme donders in de rest BnuBeJ1" van de wereld doet". j Luxemburg Dat bleef de enige wanklank op j^1^8 deze eerste conferentie ,-an deze iFrankiort soort van de politieke jongeren, die. Mflnchen ook wat de belangstelling betreft. Zürtch zeer geslaagd was en die gekenmerkt j^carno werd door gebrekkige cijferkennls wenen van de jongste begroting ontwikke- J™' lingshulp (Ruygers) en domme cij- 0 terschiKking (Berkhouwer). popularisering de grote massa's voor vragen stelt, waarvan ze zich vroeger het bestaan nooit bewust wa ren. De mondiger wordende mens denkt over alles na en het houdt niet ving van het definitieve naar het voorlopige, typische trek van het mo derne leven, waarmee de hoogleraar de tendens bedoelde, die verzet aante kent tegen het definitieve karakter van de kerk. Er is verzet tegen dogmatiek, er gaat een houding van nederigheid doorwerken in het geloof. Er is in dit verband zelfs wantrouwen ten opzich te van het rationele: een volslagen logische redenering overtuigt niet al tijd meer en kan tot reactie hebben „het zegt me niets". We accepteren pas iets „als hef door ons heen is gegaan". Deze vier tendenzen brengen grote problemen als het gaat om de vraag hoe we het zullen doen inzake het formuleren van de Boodschap. Mgr. J. W. M. Bluyssen. bisschop van Den Bosch, ging op dat laatste nader in. Hij concludeerde dat in elk geval het besef groeiende is dat de secularisatie serieus moet worden ge- In het algemeen kan men zeggen dat de fout daar zit waar God in een onrijp stadium overbodig wordt ver klaard. Hij geloofde overigens niet in een volledige doorwerking hiervan. Godsdienstige lectuur behoort tot de bestsellers. In de vierde plaats een verschuï- HET WEER INI EUROPA Oecumenische doop BLOMBERG Gisteren is in het protestants militair centrum Blomberg in Duitsland een unie ke doopsbediening gebeurd. Dochtertje Marianne van het echtpaar Den Boer, de tehuis leiders van het centrum, werd gedoopt door de hervormde luchtmachtpredikant ds. J. H. Harmeyer. Als ouderling fungeerde de echtgenote van een sergeant, me vrouw Helders, gereformeerd. De aalmoezenier C. Th. H. de Bont droeg het kind binnen en overhandigde het aan mevrouw Den Boer om het te laten dopen. Bij ons weten is het nimmer eerder voorgekomen dat een aalmoezenier een kind ten doop bracht bij een hervormde predi kant in een dienst, die met een handdruk door een vrouwelijke gereformeerde ouderling werd bezegeld. ophouden te bestaan. Het gaat erom het Godsbeeld grondig te vernieuwen zonder God los te laten: nieuwe wijn in nieuwe zakken. Niemand ontkomt aan zijn on macht bij elke stap die hij zet. Al zijn we nog zo machtig in onze labo ratoria, gaan we met het gevondene werken dan zijn we tot machte loosheid gedoemd, (ontdekte atoom kracht betekent meteen bommen). Die onmacht is hèt aangrij pingspunt. Er zijn vier lijnen volgens welke gewerkt kan worden in het pastoraat. In de eerste plaats vanuit de Schrift. De bijbel heeft het altijd uitgehouden. Niet als voer voor theo logen maar als het Boek dat nimmer verstek laat gaan indien men het on der inspiratie van de Geest leest. Verder door het gebed. Men kan hier beginnen met de hand op te houden, via het nederigst denkbare gebed: „Heer, als Ge bestaat, geef men dan geloof". We mogen, en dat is het derde punt, geloven dat we de weg gewezen krijgen als we dat vragen. Vertrou wen en hopen op leiding derhalve. Het vierde punt is de ethiek, die in het verleden tezeer is benaderd en gepresenteerd vanuit theologische achtergronden. Maar mgr Bluyssen wilde ethiek liever zien als ideaal beeld, als opgave, als vaste oriëntatie. Juist door zijn onvolmaaktheid kan de moderne mens zich bewust wor den van het ideaal, waaraan hij zich op wil trekken. Met een gedachtenwisseling werd het congres besloten. In de huishoude lijke vergadering werd drs. G. Pu- chinger tot voorzitter voor de komen de vijf jaar herkozen. Ds. J. F. de Gier overleden WESTZAAN In de leeftijd van 67 jaar is zondagmorgen overleden ds. J. F. de Gier, emeritus-predikant van de Gereformeerde Kerk van Westzaah. Ds De Gier werd in 1927 predikant in zijn eerste gemeente, Zuidwolde (Dr.). Sinds 1948 stond hij in West- zaan. waar hij in 1964 met emeritaat De begrafenis zal zijn woensdag 4 oktober om drie uur op de Algemene Begraafplaats te Westzaan na een dienst in de Gereformeerde Kerk. die om twee uur begint. gaf explicatie over de hoogtemeter, het starten via de verkeerstoren enzo voort, zodat dé mensen een indruk kregen wat er zo al te koop is voor je de lucht in bent en daarna. De reacties waren bijzonder goed, al was de vliegende dominee het meest enthousiast: „ik had nog nooit gevlogen". Over Rotterdam ging het. De havens en de Brienenoordbrug wa ren goed te zien. Via Zevenhuizen en Moerkapelle, waar de kerktoren voor het eerst was opengesteld voor diege nen, die dichter bij de luchthelden wilden zijn. Het verlenen van toe gang tot de toren brengt ook geld in het laadje: een gulden voor volwasse nen en vijftig cent voor kinderen. Passagiers Personeel van de machinefabriek D. Ottevanger waren de ongeveer der tig eerste passagiers. De heer D. Otte vanger was zo warm gelopen voor de Aktie 300, dat het personeel samen met een introducé voor minder dan de helft vsn de prijs.moc'ht vliegen. De fabriek- rbefaaide het resterende „Ik was eerst bang, dat men het niet zo leuk zou vinden als de eerste middag door ons volgeboekt zou wor den", bekende hij. Maar die zorgen hoefde hij zich niet te maken. Er zullen nog vele vluchten volgen op zaterdag- en op woensdagmiddag, ten minste als er goed zicht is. „Het aantal liefhebbers stijgt per minuut" vertelt ds. Boertje, $ie eigen lijk geen getallen durft te noemen. De 75 van zaterdagmorgen zullen al lang weer achterhaald zijn. „Druk met de organisatie?" ook voor het vervoer naar het vliegveld wordt door ds. Boertje gezorgd. „Jawel, maar een hele gezellige drukte. De mensen doen zichzelf tekort die niet meedoen." Na de landing van <de eerste vlucht. Ds. Boertje eiïr de bur gemeester en zijn echtgenote ontvangen een aandenken. Voor de heren is het een sigarendoos en voor mevrouw eerQ bonbon doos met een luchljoto van Moerkapelle in een zilveren lijstje erop. NED. HERV. KERK Beroepen te Hillegom (2e pred. pl.): A. Prins te Dokkum. Beroepen te Benthuizen: H. v. Am- stel te Neerlangbroek. Bedankt voor Zwijndrecht (vac. G. J. Hintzbergen toez.): C. A. Korevaar te Rotterdam; voor De Lier (vac. B. Wentsel): M E. v. Heesen te Uden- Grave. GEREF. KERKfiN Beroepen te Hoogeveen vyac. A. Ade- ma): te Ommen en te Emmenlzuid: A. Prins te Dokkum; te flberg: D. v. Santen te Suawoude (Frr); te Ulrum (Gr.): G. Sinia te Ee (Fr/): te Gronin gen-west: S.S. v. Dijk, laaÈiel. pred. te Argentinië, woonachtig te Ermelo; te Apeldoorn (toez. als geestel. verzorger v. d. stichting Groot Schuylenburg): T. Zuidema te Lollum (Fr,.; te Brussel (als evang. pred.: H. F,keiboom te Heinekenszand. Beroepbaarstelling: kant'C. W. Kem penaar te Buitenpost is m-fi ingang van 5 oktober beroepbaar. GEREF. GEMEEPÖrEN Beroepen te Wageningei': A. Hooger- land te -Werkendam. De 66-jarige mevrouw Bakker- Inkenhaag uit Scherpenzeel is in Amerongen van haar füts gevallen. Haar hoofd kwam tegeh een juist passerende auto terecht. Zij overleed ter plaatse. Het slachtoffer verloor haar evenwicht doordat zij met het voorwiel het achterwiel van haar man raakte. Dr. Visser t Hooft: (Van onze kerkredactie) PÖRTSCHACH De Euro pese kerken moeten de wereld tonen, dat Europa niet alleen een traditie heeft van machts wellust, maar ook een van die nen en verzoenen. Aldus dr. W. A. Visser 't Hooft op de Europese Kerkenconferentie. Hij had tot taak, om het thema van deze conferentie „Dienen en verzoenen" in te leiden, maar kon onmogelijk in Pörtschach aanwezig zijn. omdat zijn vrouw zeer ernstig ziek is. Daarom hoorden de driehonderd afgevaar digden zijn rede door middel van een bandopname. De vroegere secretaris-generaal van de Wereldraad hield een plei dooi voor hervorming van verouder de kerkelijke structuren. Veel vor men van de kerk passen niet in on ze moderne, veelzijdige samenleving. De institutionele vormen moeten alleen instrumenten en wegeji zijn, om de boodschap van het evangelie te brengen. De structuren van de kerk moeten zo beweeglijk worden, dat in deze tijd van sterke ontwikke lingen en spanningen vanuit de ker ken werkelijk dienend en verzoe nend kan worden opgetreden. Kritici menen, dat de kerken hun tijd hebben gehad, omdat de nieuwe ideeën en initiatieven in de wereld uit totaal andere centra, dan de ker ken komen. Dr. Visser 't Hooft ge loofde ook niet, dat de kerken ooit weer hun vroegere posities zullen innemen, maar zo zei hij: „zij heb ben in deze tijd juist wel een gewel dige opgave en tal van nieuwe ta ken, als zij tenminste hun opdracht als dienaren van de mensheid se rieus opvatten. hierin.dat de kerken als een een heid optreden. „Zolang men ons ziet als kerken, die op niet-controver- siële gebieden wel samenwerken, maar de laatste konsekwentie van hun eigen boodschap, namelijk één hechte verzoenende gemeenschap te vormen, niet realiseren, zal de we reld de boodschap van het evangelie weinig overtuigend vinden." Dr. Visser 't Hooft onderstreepte verder met grote nadruk de verant woordelijkheid van de Europese ker ken op het gebied van de ontwikke lingshulp. Europa mag zich niet als een welvaartsgemeenschap isoleren. De kerken moeten de regeringen steeds voorhouden, dat wij in het westen de hoeders van onze broe ders zijn. De Europese kerken moeten bij dragen blijven leveren tot de ver zoening tussen Oost- en West- Eurona. Dr. Visser 't Hooft noemde de situatie vergeleken met vroeger verbeterd, maar men moet bruggen blijven slaan. Deze conferentie zal Europa een enorme dienst kunnen bewijzen, als de kerken daartoe ver dere mogelijkheden bieden. VERZOENING Wat de verhouding oost-west be treft, had de conferentie overigens bij het begin al een teleurstelling te incasseren. Van de twintig verwach te Oostduitse deelnemers verscheen maar de helft. De andere tien had den geen uitreisvisum van de Oost duitse regering gekregen. Onder hen, die thuis moeten blijven, zijn de bekende evangelische bisschop pen Krummaeher, Noth en Fraen- kel. Juist met hpf oog op dp Oostduitsè deelnemers had men een conferentie oord in Oostenrijk gekozen, omdat Denemarken, waar de conferenties

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2