Stel u voor: in confectie op een paarderug V Vraag tien mensen naar hun gevoelens over DRIE OKTOBER en u krijgt een variatie van antwoorden die u wellicht niet had vermoed Door warm weer minder aanvoer op veemarkt nieuwe leidse courant s ZATERDAG 30 SEPTEMBER 196T LEIDEN Leiden is klaar om DRIE OKTOBER te gaan vieren. Het houdt de adem in. Straks sluit een stad van meer dan honderd duizend inwoners zich van de buitenwereld af iets wat vreemde lingen zich met geen mogelijkheid kunnen voorstellen om on gehinderd een dag in feestroes kopje-onder te gaan. In welke conditie ze eruit, te voorschijn komen, is voor de meesten geen zorg. Als er iemand- is die. zich nooit hoeft te bekommeren om de vraag of zijn inspanningen wel zullen worden gehonoreerd, dan is het on getwijfeld een bestuurslid van de Drie-October-vereeniging. Er h maar één ding dat kan tegentverkenhet weer. En zelfs dat is niet in staat, het feest plat te leggen, .diet zit propvol mogelijkheden tot actief en passief feestvieren in een vriendelijke massa, die geen rang en stand kent", zegt gemeente-voorlichtingsambtenaar Klarenberg. Nu is die weergaloze eensgezindheid, waarin Leiden dit feest sou vieren, maar schijn. Zeg nou 's met één woord wat jij op 3 oktober het fijnst vindt, vroegen wij vier jongelui. Hun antwoorden waren: slenteren, 't veld. de taptoe en de hutspot. Drie oktober als officiële herdenking van een historisch feit vonden ze „verschrikkelijk gek'. Ze zullen ook nooit overwegen, die dag naar een kerk te gaan. Het is lol en daarmee uit. Geen serieus gedoe. Allemaal bespottelijke franje. Vele ouderen hebben die opvatting ook. Je werkt niet en je haah maar naar je toe wat van je gading is. zonder tegenprestatie. Letter lijk brood en spelen. Toch zijn er ook die de moeite nemen te delven naar een diepere zin van dit jaarlijkse hoogtepunt in de Leidse traditie. Ze hakken de onzin eruit en houden dan toch nog iets over ivaardoor ze kunnen zeggen: ja, laat het maar zo blijven. En dan is er ten slotte nog een categorie mensen, voor wie deze dag pas werkelijke betekenis krijgt om zijn historische en religieuze ach tergronden Het volk van Leiden mag op 3 oktober dan verdubbeld zijn, het is geen willoos voortdeinende. kleurloze rnassa. Ieder doet mee op eigen wijze en naar eigen aard. Of men doet eenvoudig niet mee. „Een aantal ontvlucht de stad', zegt dominee Schoonheim. Vele Leide- naars verfoeien de kermis en het straat gedoe, niet uit principiële overwegingen maar omdat zij niets voelen voor dergelijk verouderd vermaak (en duur, als je kinderen blijven zeuren om geld)". Ter illustratie van dit onderscheid in waardering van het drie oktoberfeest hebben wij een aantal mensen gevraagd wat zij ervan vinden. De vragen betroffen de mogelijke diepere zin van deze dag. de plechtige en vormelijke sfeer waardoor een aantal onderdelen is omgeven, en hei programma zelf. Tank met zuiden wind TIE HEER C. Klarenberg, voorlich- tingsambtenaar van de gemeente Leiden, kwalificeert het drie-oktober feest positief als een gebeurtenis vol mogelijkheden tot actief en passief feestvieren in een vriendelijke mas sa, die geen rang en stand kent. Het geeft de Leidenaar een niet te on derschatten binding met zijn stad. Niemand kan er in redelijkheid aanstoot aan nemen. „De militaire parade is een buitenbeen tje geworden, omdat een toenemend aantal mensen zich hieraan op princi piële gronden stoot en omdat zij de geschiedenis als bestaansbasis mist. Wellicht is het verstandiger de para de te vervangen door het meevoeren in de optocht van een geweldig vat Zoetermeers water en een melk- en olietank vol krachtige zuidenwind. Per slot zijn dit toch de waarschijn lijkste verdrijvers van de Spanjaar den geweest. En dan het krijgsvolk zijn historische taak, namelijk de uit deling van haring en wittebrood, ter hand nemen. Het decorum zoals het bestuur van de vereniging dit ophoudt, moet niet se rieus worden herzien. Anders begint men het feest uit te kleden. Stel u voor: een lid van het bestuur in con fectie op een paarderug! Reveille en kóraalmuziek trekken nog steeds veel mensen. Voor beat op het stad huisbordes komt niemand om 7 uur z'n bed uit. Bovendien bepalen ze mee de sfeer van het feest. Wat is een rechter zonder toga, een academi cus zonder drs. De uitdeling van haring en brood is voor zeer velen de ziel van het feest. De kerkdienst is de enige echte tradi tie. Hij staat of valt als programma punt met de inspiratie van de voor ganger. De taptoe maakt, lijkt mij, dankbaar gebruik van de bedoeling hulde te brengen aan wijlen Van der Werf en de zijnen om een aardig eindpunt te hebben. Drie oktober geeft gelegenheid tot be zinning op het begrip vrijheid, waar aan men doorgaans pas denkt als die in gevaar komt. Overigens zullen maar weinig feestvierders over zin en functie van het feest nadenken maar zich veeleer in de onbekom merdheid van de feeststad storten. Vooral nuttig in een tijd waarin men, door vele oorzaken, zo intens leeft met wereldproble- men-naast-het-ontbijt. De Leidenaars genieten van dit feest, voor een behoorlijk deel ook van de franje en de opsmuk, van de soms potsierlijke vorm waarin het wordt opgediend. Een essentieel onderdeel van de sfeer. Men kan lachen om die franje, zelfs roepen: „De keizer loopt naakt", maar men zal er dan eerder zelf mee in het hemd staan dan het feest en zijn organisatoren. Zolang niemand er zich principieel aan stoot, moet het maar blijven. Onder dank aan de organisatoren. Mèt hoge tijde, jacquet en kokarde." Niet serieus VOOR DE HEER G. J. de Bruijn, lid van de gemeenteraad voor de P.S.P., ligt de voornaamste betekenis van het feest in het brengen van wat meer levendigheid in de stad, niet i de laatste plaats ten voordele van d neringdoenden. Het behoort een echt gezellig Leids feest te zijn de hele bevolking zonder reserve kan deelnemen. Daarom geen militaire pa- .Jk krijg de indruk, dat de betrekke lijk onverschillige houding van he grootste deel der Leidenaars tegeno ver dit evenement de laatste jaren overgaat in groeiend onbehagen, het geen zich bij een steeds groter wor dende minderheid uit in allerlei vor men van protest. Ik hoop. dat de instanties tijdig de wijsheid zullen opbrengen, het programma op dit punt te herzien. Zou het niet moge lijk zijn om de toch niet typisch Leidse moderne legereenheden te ver vangen door een groepje Leidenaars, gestoken in uniformen uit de tachtig jarige oorlog? Het serieus herdenken van beleg en ontzet in 1574 is natuurlijk dwaasheid, zeker als vanwege de overheid steeds minder wordt gedaan om de viering van 5 mei tot een zinvol volksfeest te maken. Wat meer aandacht voor de jongste geschiedenis zou ook Leiden niet mis- Het decorum van het bestuur Drie-Oktober-vereeniging is dermate lachwekkend, dat het jammer zoi zijn als dit werd herzien. Het is eer waardevolle bijdrage aan de potsier lijke carnavalsviering die 3 oktober nu eenmaal is. Voorzover de serieuze punten in het l«pst werkelijk serieus bedoeld zijn tgeestelijke muziek, kerkdienst enz.), lljkoa ze mij op 3 oktober niet op hun plaats. De uitdeling van haring en brood echter is een ritueel dat ik niet graag zou willen missen. Daar voel ik de juiste verhouding tussen ernst en scherts, die bij dit feest past. De optocht is dé manifestatie waarmee het hele feest staat of valt. De taptoe is een waardevol gebeuren, waarbij de ene helft van de grote Leidse familie langs de weg staat te kijken naar de voorbijtrekkende an dere helft. Met ene Van der Werf heeft dit alles natuurlijk niets te ma ken. Maar dat hoeft ook niet. Het zoeken op dit feest naar een bete kenis in de wereld van nu lijkt mij een hachelijke zaak, die gemakkelijk zou kunnen ontaarden in manifesta ties, die de voor dit feest zo essen tiële eenheid van de Leidse bevol king kunnen verstoren. Moeten we bij voorbeeld de tachtigjarige oorlog vergelijken met de Hongaarse opstand of met de vrijheidsstrijd in Vietnam? Moeilijkheden zijn alleen te voorkomen als men zich beperkt tot vage algemeenheden zoals: strijd voor vrijheid en menselijke waardig heid. Zonder zich bezig te houden roet: in welk kamp en met welke middelen er dan wel gestreden zal moeten worden." God de eer IK ZIE 3 oktober als een herdenken van het grote feit dat God de stad Leiden heeft verlost van het Spaanse juk." Voor de heer A. van Egmond, voorzitter van de kerkeraad der Leidse Geref. Gemeente (Nieuwe Rijn), is dat de zin van deze dag. .Spanje dacht, door oorlog ons land te overheersen en de zuivere religie der waarheid van ons weg te nemen. En daar een groot deel van ons volk dat niet wenste, heeft het, door Gods ge nade. goed en bloed opgeofferd voor de waarheid, die ons volk lief en dierbaar was." De kern van het feest vormen dan ook, naar de heer Van Egmond meent, de reveille met geestelijke muziek, de zang in het Van der Werfpark, de uitdeling van haring en wittebrood en de kerkdiensten. In de kerk der Geref. Gemeente wordt 's morgens het beleg en 's avonds het ontzet her dacht. „Dan alleen krijgt God de eer, die Hem toekomt voor de grote ver lossing, aan de stad Leiden maar ook aan ons vaderland bewezen. Als u vraagt of wij het in deze veran derde wereld met anders denkende mensen nog zo moeten doen, is mijn antwoord: God is niet veranderd. Daarmee hebben wij rekening te hou- Ik ben 45 jaar gelden in militaire dienst geweest bij het derde regi ment huzaren, toen nog paardenvolk. We waren op oefening geweest op de Veluwe en op de laatste avond was er een militaire taptoe. Daar werd o.a. psalm 42 gespeeld. Wij moesten strak in de houding staan, met de eregroet .Wat was dat plechtig. Daar ging iets van uit. Het ontroerde mij en het is mij altijd bij gebleven, et is mijn hartelijke wens als het feest nog eens zó gevierd wordt. Dan wordt het Soli Deo Gloria. Leiden, ja heel ons vaderland, met overheid en onderdanen, zou er goed mee wezen, want die Mij eren zal Ik eren maar die Mij versmaden zullen licht ge acht worden." Zotternij weren feest gepaard gaat met het stukslaan van zoveel geld. „Elke plaats wil een feestdag. Van bij weet ik hoe moeilijk het is, programma voor de hele stad sa te stellen Daarom oefen ik niet graag kritiek uit en vertrouw erop dat het bestuur al het mogelijke doet de dag zo goed mogelijk te vullen. Het feest is een stuk traditie geworden. Het merendeel van de Leidenaars be grijpt de zin ervan niet meer. H van belang, hun dit via krant, folder enz. zoveel mogelijk duidelijk te Wat de taptoe aangaat, vind ik dat de hossende menigte niet die hulde brengt aan Van der Werf, Van der Does enz. die zij verdienen. De zotte elementen moeten worden geweerd. Of men moet deze gedenktekens met rust laten. De optocht gaat er ooi niet langs. Dat sportverenigingen ei in demonstreren, kan ik me inden ken. Ergerlijk is het dat er politieke elementen in toegelaten worden (paci fisten bijv.). De vrijheid is een zo groot goed. dat ei zeker één dag per jaar bijzondere aandacht aan mag worden besteed. Leer de bevolking dan ook. dat het om de vrijheid gaat." Zoon Rien mengt zich in het gesprek. ..Een volksfeest moet er zijn voor alle categorieën van de bevolking. Hoe meer variatie er is, hoe beter. Vele landen hebben hun speciale feesten en herdenkingen ter herdenking van hun onafhankelijkheid. Het ontzet van Leiden nu heeft veel bijgedragen tot de grondlegging van onze natie. Was Leiden als tweede stad (in groot te en in economisch opzicht) van het toenmalige Holland (de bakermat van de opstand) gevallen, dan zou er, mede gezien de ongunstige situatie waarin Amsterdam verkeerde, van die grondlegging althans toén niets zijn gekomen. Terecht draagt het drie-oktoberfeest dan ook een enigszins nationaal karakter. tractie voor vreemdelingen voor mijn Haring en wittebrood zie ik als een kunstmatig vertoon. Laat dit in mo derne zin worden omgevormd: eten voor hongergebieden bijvoorbeeld. Leiden zou in verband met 3 oktober zo'n gebied voor een dag kunnen „an nexeren." Geen brood halen, maar brood brengen. De hulde aan Van der Werf enz. door de taptoe zou ik als propaganda voor de inzameling „Honger helpen verdrijven in onze deringen in het programma moeten worden aangebracht, behoort niet aca demisch (om een groot woord te gebrui ken) te worden uitgemaakt maar, juist omdat het een volksfeest is, door de belangstelling en het meefeesten van de Leidenaars te worden uitgewezen". De deken betwist de suggestie dat 3 oktober een loutere herdenking van het ontzet van Leiden in 1574 zou zijn. „Dat zou voor mij ongeveer gelijk staan met een peiling naar de zin van de Sinterklaasviering waarbij men de vraag zou stellen of het nog wel zin heeft, op 5 december de eerster vesper te vieren van de Heilige Nicolaas, die in de vierde eeuw bisschop in Klein-A- zië (Myrha) was .Eenzelfde vergelijking zou men kunnen maken als men naar de zin van de tegenwoordige viering van sommige „christelijke feestdagen" zou vragen". Niet gaan tornen JLTET PROT.-CHR. raadslid B. de Kier pleit sterk voor 't behoud van de ze traditie. Aan de traditionele pun ten in het programma moet niet wor den getornd. Ook de militaire parade mag er blijven. „Per slot van reke ning is Leiden niet door een stelletje kinderjuffrouwen bevrijd en had het ontzet wel degelijk militaire aspec ten. Het aantrekkelijke is ook, dat het programma voor ieder wat geeft In het algemeen zou ik nog willen vra gen: moeten wij dan per se alles overboord zetten wat ons herinnert aan vroeger? Ik meen van niet. Na tuurlijk moeten wij vooruitzien, maar we moeten ook willen leren van wat achter ons ligt. Voor mij behoeft het decorum niet te worden herzien. Als je de traditie wilt handhaven, moet je het zo goed mogelijk doen. Anders breek je de traditie kapot. Juist tegenover al het nieuwe dat ons in deze tijd wordt aangeboden vormt ook dit een goede achtergrond. De geschiedenis heeft een functie in de samenleving van Al is de belangstelling voor de kerk dienst wel minder geworden, dat be hoeft nog geen reden te zijn hem te laten vallen. De Kerk is er om het Evangelie te verkondigen. Waarom zou dat op die dag niet kunnen? Mis schien wel juist op die dag, want er komen dan ook mensen in de kerk die er gewoonlijk niet toe komen. Er hangt veel af van de predikant. De dienst kan staan in het teken van de dankbaarheid voor wat wij van God in dit leven ontvangen". Naar de hel ermee ■jypSSCHIEN weet u het niet maar Leiden herbergt binnen zijn wal len ook 'n „Revolutionair antimilita ristisch Centrum". Dat denkt over één aspect van het feest zó: „Drie oktober wordt het feit herdacht dat bijna vier eeuwen geleden Lei den werd gered uit de poten van het Spaanse imperialistische, milita ristische kolonialisme. Tussen negen en half elf 's morgens zal een militai re parade worden gehouden. Daarna volgt natuurlijk een dienst in een Godshuis, zodat het gemeente bestuur, de zogenaamde militaire au toriteiten enz. het Opperwezen kun nen danken ook voor de uitvinding van geweer en pantserwagen, tevo ren zo trots aan het samengestroom de klootjesvolk getoond. Vriendelijk» verzoeken, redelijke argumenten en nette demonstraties hebben ieder» keer weer geen pest geholpen. Daar om: naar de hel met de parade. La ten alle subversieve elementen zich op deze kluif werpen. Laat Lelden ontzet zijn. Weg met het militarisme Weg met de parade. Rasras. Zonder tierelantijnen "W/IJ HEBBEN ook een niet-Leidenaar gevraagd naar zijn kijk op dit ty pisch Leidse gebeuren. Dit is dan de mening van de heer K. A. Kok. teken leraar Rijnlands lyceum Oegstgeeet Hij woont in Noordwijk aan Zee. „Ik vind, dat ze de derde oktober al» feestdag niet lang genoeg ln ere kun nen houden. Er moesten eigenlijk veel meer feestdagen zijn om d» spanning van het steeds gejaagder wordende levenspatroon te breken Maar dan moet het ook een echt feest zijn zonder tierelantijnen. Tradi ties zijn goed, maar wanneer ze zich zelf hebben overleefd, moet er een punt achter worden gezet. Zo'n kerk dienst bij voorbeeld lijkt me een ana chronisme. Overigens ben ik zelf vóór de oorlog voor het laatst op drie oktober in Leiden geweest. Ik zag twee lui el kaar de tanden uit de mond slaan en ik dacht: zo'n tik had ik ook kunnen krijgen. Sindsdien waardeer ik d« derde oktober louter als een vrij» dag, die, zoals elke vrije dag. een feest op zichzelf voor mij is". Vraag tien mensen naar hun gevoelen» omtrent 3 oktober en u krijgt een variatie van antwoorden die u wel licht niet had vermoed. En toch doen we de stad straks lekker dicht en gaan we met z'n allen een dag beleven waarvan Leiden het absolute alleenrecht heeft. Het decorum van het feest is sterk aristocratisch getint. Het lijkt wel alsof een zekere society gebruik wil maken van de gelegenheid om bijv. in de optocht te worden toegejuicht. Ook de belangrijke plaats die de re presentanten van het Lcidsch Studen ten Corps op die dag innemen, is een verouderd verschijnsel. Immers, het Corps omvat nog slechts een relatief gering gedeelte van de universitaire gemeenschap. De kerkdienst is een van de weinige gelegenheden waarbij men de kans krijgt in het openbaar God te danken voor het feit dat er in die tijd door Zijn leiding mensen waren die er alles voor over hadden om ons volk te verlossen van buitenlandse onder drukking en geestelijke onvrijheid. In het kader van het serieuze gedeel te van het feest moet erop worden gewezen dat elk volk recht heeft op zelfbestuur, op geestelijke vrijheid. En dat wij niet te snel moeten wan hopen aan de ogenschijnlijk wanhopi ge pogingen om de volkeren van An gola, Nieuw-Guinea, Ambon, Tibet enz. in de strijd om hun nationale vrijheid en zelfstandigheid." Brood brengen T)R. P. L. SCHOONHEIM. hervormd predikant, vindt het feest even zin vol en ook even zinloos als alle histo rische herdenkingsfeesten. Zinvol als heden of toekomst door het gedenken wordt beïnvloed, zinloos als louter terugblik in het verleden. „De geestelijke muziek, de kerkdienst en de kóraalmuziek zijn voor de culariseerde Leidenaar museumplech tigheden. Ze zullen waarschijnlijk lang in stand blijven tot de bekende langzame dood zijn sloopwerk heeft gedaan. Ze zijn echt vorige-eeuws. Godsdienst en geschiedenis, godsdienst en officiële plechtigheden kunnen vanwege decorum en traditie gekoppeld worden. De optocht heb ik in de vijftien jaar van mijn burgerschap in Leiden als een van de beste programma punten leren waarderen. Dit evenement vergelijken bij een bloemencorso. Hij zou naar mijn opvatting evengoed op de zaterdag voor of na 3 oktober gehouden kunnen worden. Of als at- adoptiestad" willen gebruiken. Laat de burgemeester van deze tijd dat via luidsprekers in de binnenstad aankondigen. Dat is iets waarvoor Van der Werf, als hij de kans kreeg, op zijn voetstuk in beweging zou ko men. Nu moet hij wel passief blij ven. Déze hulde laat hem koud. Om dat mensen van nu in de kou gelaten worden. Wat Van der Werf in zijn tijd, tegenover de mensen van toen. niét deed. Zo kan 3 oktober een aan grijpingspunt zijn voor een taak van daag. Het drie-oktober-bestuur toont in deco rum en optreden de studentikoze oorsprong en achtergrond van het feest. Als de studenten doorgaan met dit geantikeerde decorum en drie ok tober een pseudo-burgerfeest van stu dentenoorsprong blijft, zal dit niet veranderen. Als het verandert, zakt waarschijnlijk ook het hele traditio nele feest in elkaar." Dr. Schoonheim besluit ietwat ver ontschuldigend: „Mijn stem als niet-Leidenaar telt voor een zo tra ditioneel Leids feest bij voorbaat niet zwaar." 'e Deken was getroffen TOEKEN W. P. M. Haring (van de R.K. Kerk) beschouwd 3 oktober als soort volksfeest. ..Toen ik twaalf jaar geleden kennismaakte met de drie-okto berviering, heeft het mij gefrappeerd, dat de inwoners van Leiden 3 oktober werkelijk vieren. Zeer velen namen op of andere wijze hieraan deel, het geen, naar ik meen, nóg het geval is zij het in iets mindere mate. Dit ir tegenstelling tot de viering van Konin ginnedag op 30 april (vroeger was 31 augustus in vele plaatsen een echt feest voor het volk) en, helaas, ook tot de herdenking van de bevrijdingsdag op 5 mei. waar men eigenlijk alles var •erwacht had. Zonder zich erg te ver diepen in de betekenis en de achter gronden van het ontzet in 1574 heeft men enige karakteristieke gebeurtenis sen uit die geschiedenis in de viering opgenomen (uitdeling van haring qn wittebrood, hutspotmaaltijd en derge lijke). Dit feest zij de Leidenaars graag ge gund. Of het feest nog zin heeft te worden gevierd «n in hoeverre vt LEIDEN De gevolgen van een te grote aanvoer van de vorige week en de prachtige nazomer waren gisteren duidelijk zichtbaar voor wat betreft de aanvoer. De wolvee-afdeling telde 700 dieren minder. Gezien het verloop op de markten van de vorige week en de prijsverla ging op de Parijse markt, hadden de handelaren geen moed om met veel dieren te komen. Alleen op de rundvee-afde ling was de aanvoer vrijwel gelijk aan die van vorige week. Het prachtige najaarsweer van de laatste dagen noopt geen mens vee af te zetten en als er dan een markt is, die b.v. bij de schapen een wat stug beeld te zien geeft, is er helemaal een reden om het vee in de weide te laten. De veemarkten in andere plaatsen deze week melden alle het zelfde verloop, te weten minder aan voer. waardoor nog een redelijke han del. Gebruiksvee. De aanvoer van deze diersoort blijft zo ongeveer bij die van de vori ge week. De handel in melkkoeien, was flauw. Er waren weinig vare De slachtveeprijzen zijn van dien aard dat de mesters er tegenop zien vee aan te kopen, omdat de aanloop- prijzen te hoog liggen om een rede- liii-p wins» *e garanderen. De aanvoer van jong vee was zeer gering. Slachtvee: De aanvoer van runderen was ge lijk aan die van vorige week. De handel was stug. Veel verschil in prijs was er niet. Een rol bij de prijsbepaling speelt natuurlijk het goede weer en de nog altijd blijven de invoer van Engels, Deens en Bel- gicch vlees. Ondanks alle concurrentie op de Parijse markt en het zachte weer. brachten de lammeren nog wel een goede prijs op. De grote „uitstoot" moet echter nog beginnen en het blijft dus afwachten. Varkens: De slachtvarkenmarkt onderging een duidelijke, zij het nog lichte, ver betering. Door een krap aanbod werd bij een goede vraag de prijs ver hoogd met circa f 0.06 per kg. Er werden minder biggen aange- DE GROOT 10 TALLEN MOGELIJKHEDEN VOOR HET BEKLEDEN VAN UW TRAP VRIJBLIJVEND PRIJSOPGAAF. Driemaal zilver bij De Sleutels LEIDEN De heren G. J. Boer», F. C. van Looy en H. M. Nijssen vierden gisteren hun zilveren jubi leum bij NV meelfabriek De Sleutels. Zij werden (op de heer Van Looy na, die niet aanwezig kon zijn) gehuldigd in de recreatiezaal, waar directeur F. J. A. Sanders lovende woorden sprak jegens genoemde heren, die elk op eigen terrein zich tot goede vak mensen hebben ontwinkeld- Hij ver blijdde de jubilarissen met het vere rend getuigschrift van de Maatschap pij voor Nijverheid en Handel en een gedenkbord van het bedrijf. Verder spraken onder anderen nog de heren W. F. Neuteboom, N. Beekman en X C. Mattaar. Leids Kamerkoor zong in Delft LEIDEN Op uitnodiging van or ganist J. J. v.d. Berg van de Nieuw» Kerk te Delft heeft het Leids Kamer koor medewerking verleend aan da orgelbespeling van deze week. Don derdag 23 november wordt in de Tri- umfatorkerk te Katwijk een herha ling gegeven. Het gaat om werken van Palestrina, Scheind, Brahms en Distier. GEZELLIG WONEN 1968 Sfeervol!*» MfUBE' EXPO met 10 unieke model- kamers. MODE THEATER 50 opwindende mo- deflitsen in een feeëriek lichtspel NOVITEITEN. Doorlopende KAPDEMONSTRATIES. Echte Haaqse Bakkerij in vol bedrijf. Reserveer een middag of een avond. 165 standhouders verwachten li!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 3