Verkeerscode in brailleschrift
Links-vrijzinnig antwoord
op dooperkenning
Nyborg V
gisteren
begonnen
Een iword voor vandaag
Patriarch ook
naar Schotland
„Scheuring in Rusland
is niet definitief'
Uw probleem
is het
onze....
PIT-collecte
Ongerustheid en hoop
bij advoeatenstand
DE PAUS OPENDE
SYNODE IN ROME
W erkge\ ersv oorzitter
Wemmers 70 jaar
ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1967
En ofschoon de koning zeer bedroefd werd, wilde hij het haar
om zijn eden en om hen. die aanlagen, niet weigeren....
Johannes de Doper wordt onthoofd, het verzoek van zijn
dochter, met haar moeder op de achtergrond, ingewilligd.
Maar Herodus is bedroefd. Zover kan het met de mens komen.
Een zonde begaan, en er alleen maar bedroefd over zijn. Zich
zo gebonden voelend aan het oordeel van zijn omgeving, dat
hij alle kracht mist zich te verzetten.
We kennen het uit eigen beleving, zij het dan ookdat er voor
ons geen onthoofding aan te pas komt. Kijk, liever zou ïk het
niet doen, maar ja, zie je Ach, het excuus is snel gevonden.
De mens is bedroefd om zijn zonden. God neemt daar geen
genoegen mee.
De vergeving is slechts voor hem, die zich bekeert, dat wil
zeggen: die zich met gruwel afwendt van het kwaad, hoe zijn
omgeving daarover ook oordeelt, en Zijn lichtend Aangezicht
zoekt.
Wij lezen vanavond: Psalm 81 vers 1 tot 17.
Wij lezen zondagavond: Psalm 82 vers 1 tot 8.
Moskou uitgesteld
Synode miste
gesprekskansen
Extra opstopper
voor vrijzinnigen
Baptistenleider Karef:
(Van onze kerkrcdactie)
NOVI SAD De scheuring
onder de Russische baptisten is
niet definitief. De dissidenten
zullen op de duur weer tot de
baptisten unie terugkeren.
Deze verwachting sprak de secreta
ris-generaal van de Russische bap
tistenunie. ds. Alexander Karef. uit
in aijn rapport op de vergadering van
het uitvoerend comité van de Euro
pese baptistenfederatie.
Hij zei ook. dat zich maar 16.000
hebben losgemaakt van de unie. die
in totaal 550.000 baptisten en andere
evangelische christenen in Rusland
omvat. Voor het eerst werd uit het
betoog van Karef bekend, dat de af
gescheidenen hun getal zelf op 30.000
schatten. Tot nu toe was men in het
westen aangewezen op een schatting
van de Russische autoriteiten (25.0001.
Karef deelde verder mee. dat dit
laar 30.000 gezangboeken zullen wor
den gedrukt en begin volgend jaar
20.000 bijbels.
Brieven die niet zUu voor
sten van naam en adres kunnen
niet In behandeling worden ge
nomen. Gebeimbouding is ver
zekerd. Vragen die niet onder
ling met elkaar in verband
staan moeten In afzonderlijke
brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan post-
tegela te worden Ingesloten.
Vraag: Wat zijn siliconen?
Antwoord: Siliconen zijn hoog-po-
lymere stoffen, d.w.z. stoffen met
zeer grote moleculen, die in de
lsatste tijd zowel uit technisch als
uit wetenschappelijk oogpunt van
groot belang geworden zijn, omdat
ze materiaal leveren voor kunstmati
ge vezelstoffen. kunsthoorn,
kunstrubber, lakken, isolatiemateri
aal, onbreekbaar glas. enz.
De siliconen zijn vooral tijdens de
laatste wereldoorlog in Amerika
bestudeerd. Er zijn bijvoorbeeld
mengsels van siliconen, die ais
smeermiddel dienen, welk middel
niet van eigenschappen verandert
bij temperaturen tussen -40 grar'en
en-1-200 graden Celsius. Andere heb
ben rubberachtige eigenschappen en
nog andere zijn bruikbaar als ver
nis. dat ook weer tegen vele tempe
raturen bestand is. Het materiaal
wordt onder meer gebruikt als pak
king voor explosiemotoren.
Vraag: Is het mogeliik een studie
MO-Duits. behaald aan een insti
tuut. met als vooropleiding ..artikel
2 examenbevoegdheid voor MO-ak-
ten. Kon. Besluit 27-12-'34" af te
ronden met een universitair examen
en kan men daarna een andere stu
dierichting kiezen en verder stude-
Ant woord: Volgens de algemene
richtlijnen voor de toelating tot een
universiteit zonder middelbare
schoolopleiding moet men de leeftijd
van 30 jaar .bereikt hebben en vol
doen aan een universitair onderzoek
naar de algemene ontwikkeldheid
en geschiktheid voor het volgen van
wetenschappelijk onderwijs in de ge
kozen studierichting.
Men dient daartoe een ver
zoekschrift te richten tot de mi
nister. onder overlegging van een
uitreksel uit het bevolkingsregister
fleeftijdeen levensbeschrijving c-n
gewaarmerkte afschriften of fotoko
pieën van diploma's e.d. Ieder geval
wordt afzonderlijk bekeken er. wij
kunnen hieraan dus niets toevoegen
dan de raad eerst nog eens uw licht
op te steken bij het inschrijvingsbu
reau van de door u beoogde universi
teit.
Vraag: Ik werk voor een klein-le-
derwarenbedrijf Kan ik als
thuisnaaister aanspraak maken op
een vakantie-uitkering? Zo ja. ook
nog over de jaren, waarin nooit va-
kantiege'.dultkering is gegeven1
Antwoord: De collectieve arbeidso
vereenkomst voor de lederwarenin-
dustrie is niet van toepassing op de
thuiswerk(st)er« Wij adviseren eer.
van de grote vakborden te raadple
gen
Vraag: Wat i.s het adres van
Auschwitz-com.té1
Antwoord: Van Walbeekstraat
kuis, Amsterdam.
Het was voor het eerst, dat het
uitvoerend comité van de Europese
Baptistenfederatie in Oost-Europa
vergaderde, namelijk in Novi Sad
(Joegoslavië.) Daardoor waren gedele
geerden aanwezig van baptistenunies,
die gewoonlijk niet vertegenwoordigd
Ommekeer
Stanislav Svec, secretaris-generaal
van de zeer kleine baptistenge
meenschap in Tsjechoslowakije, ver
telde. dat de unieconferentie in het
voorjaar in Bratislava een ommekeer
in het leven van de Tsjechische bap
tisten is geworden naar een mter
missionaire aanpak.
De 23.000 baptisten in Hongarije
hebben twee bejaardentehuizen en
twee conferentieoorden, rapporteerde
Janos Laczkovszki. de nieuwe presi-
dent van de Hongaarse unie
President Horak van de Joegosla
vische baptisten maakte melding van
60 gemeenten en 50 zendingsstations
met in totaal 3700 leden. Het afgelo
pen jaar werden 150 mensen gedoopt.
In de Joegoslavische gemeenten wor
den zes verschillende talen gebruikt.
Joachim Tunea, secretaris-generaal
van de Roemeense unie, gaf een
verslag van de duizend gemeenten in
zijn land. Alleen in Boekarest zijn er
al zeven. Eind december zal een drie
mansdelegatie uit West-Europa de
Roemeense baptisten bezoeken.
Het eerstvolgende Europese bap
tistencongres wordt van 23 tot 27 juli
1969 in Wenen gehouden. Bij de voor
bereiding zal de kleine Oostenrijkse
baptistengemeenschap geholpen wor
den door de Duitse baptisten.
ISTANBOEL Patriarch Athena
goras, het hoofd van de oosterse or
thodoxie. bezoekt op zijn eerste bui
tenlandse reis Rome. Genève en
verscheidene kerken in Midden- en
W'est-Europa. Zijn reis zal eindigen
in Schotland. Moskou is echter uit
het reisschema geschrapt.
Athenagoras verlaat Konstantino-
pel midden oktober. Eerst bezoekt hij
de orthodoxe kerken van Boelgarije.
Roemenië en Joegoslavië. Vandaar
gaat hij naar Rome. om de paus een
tegenbezoek te brengen.
De patriarch begeeft zich dan naar
Genève, waar hij minstens vier da
gen de gast zal zijn van de Wereld
raad van Kerken. Vervolgens gaat hij
naar Londen en Schotland, om
besprekingen te voeren met de
aartsbisschop van Canterbury en ver
tegenwoordigers van de Kerk van
Schotland.
De patriarch gaat niet naar
Moskou. Volgend jaar mei wordt ge
vierd. dat vijftig jaar geleden het
patriarchaat van Moskou hersteld
werd. Patriarch Alexius van Moskou
heeft Athenagoras laten weten, dat
het tijdstip voor een bezoek dan
gunstiger zou zijn, omdat dan ook de
andere patriarchen in de Russische
hoofdstad zullen zijn.
RIJSWIJK (Z.H.) Van 9 tot en
met 14 oktober wordt de jaarlijkse
landelijke openbare collecte gehou
den van het Protestants Interkerke
lijk Thuisfront.
PIT gebruikt de opbrengst onder
andere voor de protestants christe
lijke militaire clubhuizen die overi
gens door Pro Rege worden geëxploi
teerd voor het werk van de
krijgsmachtpredikanten en voor de
kerstpakketten voor de militairen
overzee.
Het gironummer is: 5163, ten name
van PIT. Rijswijk (Z.H.).
over de
Evangelische
Omroep!
vindt u in Vizier
de gratis aktie-krant van
Even 'n kaartje naar
POSTBUS 5186 ROTTERDAM
(Van onze kerkredactie)
ASSEN De vrijzinnig hervormden zijn niet onverdeeld
gelukkig met de afspraak over de dooperkenning, die gemaakt is
tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de Nederlandse Hervormde
Kerk. Hoewel zij dankbaar zijn voor de dooperkenning als zodanig,
hebben zij vrij ernstige kritiek op de wijze, waarop de „links
vrijzinnigen" in deze zaak betrokken zijn. Ook menen zij een aan
passing van de hervormde synode aan onaanvaardbare roomse
gedachten te bespeuren.
In het orgaan van de vereniging
van vrijzinnige hervormden „Kerk en
Wereld" schrijft dr. A. de Wilde een
artikel van ruim vier pagina's, geti
teld ..De bisschoppen, de synode en
de vrijzinnigen", waarin hij zijn be
zwaren formuleert.
De briefwisseling tussen kardinaal
Alfrink en het hervormd moderamen.
die voorafging aan de consensus, is
gepubliceerd. Kardinaal Alfrink stelt
daarin de voorwaarde, dat „in het
gemeenschappelijk geloven en belij
den van de kerkelijke gemeenschap,
waartoe de bedienaar behoort", het
trinitair geloof aanwezig moet zijn.
Hij schrijft verder: „Inzake de aan
wezigheid van het als noodzakelijke
voorwaarde vereiste geloof van de
kerkelijke gemeenschap inde Drie-
ene God rijzen bij het Nederlandse
episkopaat ernstige vragen ten aan
zien van de links- vrijzinnige gemeen
ten binnen de Nederlandse Hervorm
de Kerk."
De kardinaal stelt dan ook de voor
waarde voor dooperkenning. dat de
Nederlandse Hervormde Kerk „haar
belijden ook ten aanzien van zodani
ge gemeenten krachtig zoekt te urge-
Jammer. dat de Hervormde Kerk
deze blunder gemaakt heeft en. al
weer. de kans voorbij heeft laten
gaan in het gesprek met de rooms-
katholieken hierover tot klaarheid te
komen. Daar zit er meer achter, wan
neer men van „trinitarische formule"
zou spreken, namelijk de gedachte,
dat de dogmengeschiedenis eigenlijk
de ontplooiing is van de „geloofswaar
heden". die God als het ware ineenge
vouwen van meet af geopenbaard
heeft.
sympatie voor het dogma hebben,
dan meer rechts staanden als de
rechts-modernen) en concludeert, dat
het niet bepaald zakelijk is geweest
van de bisschoppen, om speciaal ten
aanzien van de links-vrijzinnigen
ernstige vragen te voelen opkomen.
„Zij zijn blijkbaar niet voldoende
op de hoogte van het feit. dat in
brede kring in het protestantisme het
trinitaire dogma niet tot het eigenlijk
belijden wordt gerekend, maar dat
het wordt gezien als een gebrekkige
beschutting van de Christusbelijde
nis.
Er zijn versohillende interpretaties
van de kernwoorden Vader. Zoon en
Geest in omloop, die zich distantiëren
van het dogma en die stellig niet als
onbijbels kunnen worden veroor
deeld."
Solidair
Verschoven
Conclusie: de hervormde synode is
in haar terminologie „verschoven"
naar de roomskatholieke kant. En zij
schijnt dit niet eens gemerkt te heb
ben."
De Zaandijkse predikant bespreekt
dan het huidige denken ten aanzien
van het trinitaire dogma aan de hand
van Brunner en Barth (en wijst er in
het voorbijgaan op, dat de links- vrij
zinnigen in het algemeen nog méér
De hervormde synode had volgens
dr. De Wilde niet moeten toestaan,
dat de passage betreffende de
links-vrijzinnige gemeenten gepubli
ceerd werd. De onaangename indruk
blijft volgens hem achter, dat de sy
node de solidariteit met haar vrijzin
nige leden niet bewaard heeft.
„Alles wekt de indruk, dat de syno
de braaf verklaart eens wat meer
orde op zaken te zullen gaan stellen
en „het belijden van de Drie-enige
God" in de plaatselijke gemeenten te
zullen gaan „urgéren", om het fraaie
woord van het episkopaat maar eens
te gebruiken.
In plaats van een diepergaand theo
logisch gesprek tussen Rome en Re
formatie over de leer van de doop en
de betekenis van het dogma hebben
de „links- vrijzinnigen" weer eens
een extra opstopper gehad van beide
partijen, aldus dr. De Wilde.
In de
weg
Balie en administratief recht
DEN HAAG Ongerustheid
maar ook hoop en aandrang op
nieuw initiatief kenmerkten de
jaarvergadering van de Neder
landse Orde van Advocaten te
Alkmaar.
In zijn jaarrede herinnerde de
deken mr. F. baron van der
Feltz die voor het laatst als
voorzitter sprak eraan, dat
slechts 45 procent van de advo
caten tot de balie is toegetreden
in de 15 jaar van het bestaan
van de orde.
Rotterdam is jong met 54 pet., Al
melo daarentegen heeft 27,5 pet.
Voorts is het aantal advocaten in Ne
derland sinds 1 oktober 1966 vrij
scherp gedaald van 2024 tot 1943. Me
de door de bevolkingsaanwas is er
thans slechts 1 advocaat op 6000 inwo
ners tegen 1 op 5700 in 1960.
De behoefte aan juridische bijstand
neemt echter toe. in verband met de
groeiende bevolking, industrialise
ring. internationale contacten en nieu
we sociale wetgeving, het ingewikkel
der wordende leven.
en salarissen en het duurder worden
van het levensonderhoud.
Ongerustheid kwam naar voren bij
het debat over de preadviezen inzake
de taak van de balie in administratie
ve rechtspraak en beroep. Mr. F. Salo-
monson herinnerde aan de uitspraak
dat over een paar jaar ons civiele
recht dezelfde positie zal hebben als
het Romeinse recht
Hij releveerde dat er onder de 650
leden van de vereniging er voor ad
ministratief recht slechts 19 advoca
ten zijn. dat in slechts 20 pet van de
processen voor het college van be
roep voor het bedrijfsleven een der
partijen een advocaat heeft. Op de
grote economische en sociale regelin
gen. die de overgang naar de planeco
nomie begeleiden, is de invloed van
de jurist gering.
Het moderamen verwijst in zijn
antwoord naar artikel 10 van de ker
korde. waarin de Drie-enige God na
drukkelijk beleden wordt. Alle her
vormde gemeenten zijn gebonden aan
de algemene belijdenis van de kerk.
Persoonlijke opvattingen doen niet
ter zake. De kerk weet zich geroepen
in al haar plaatselijke gemeenten,
zich te bewegen in de weg van het
belijden van de Drie-enige God.
Dr. De Wilde „vertaalt" dit her
vormde antwoord aldus: straks is
die vrijzinnige ketterij bij ons wel
gladgestreken en denken Wij er
egaal net zo bijbels over als jullie.
Hij stelt dan eerst de vraag: zijn
de rooms-katholieken en de hervorm
den het werkelijk wel zo met elkaar
eens over de betekenis van de doop.
zoals de gepubliceerde stukken sugge
reren? Hij rr.eent, dat de oude
rooms- katholieke doopleer nog ge
heel gehandhaafd is.
Uit niets blijkt, dat de hervormde
gesprekspartners zich grondig bezon
nen hebben over de vragen van zon
de en genade, die zo nauw met de
beschouwing van de doop samenhan
gen. „Hoe .lammer, dat zij deze gele
genheid hebben laten voorbijgaan.
Zij hebben zich blijkbaar laten lei
den door de bisschoppen, die over
deze achtergronden van de doop
maar liever het stilzwijgen hebben
willen bewaren."
Trinitarisch
De bisschoppen hebben de kwestie
op de voorgrond gesteld van de opvat
ting van de formule „In de naam van
de vader, de Zoon en de Heilige
Geest". Dr. De Wilde stelt niet het
minste bezwaar te hebben tegen deze
Nieuwtestamentische doopformule,
maar de vraag is. of deze formule
de in de vierde eeuw geformuleerde
leer der Drie-eenheid.
„En de synode èn de bisschoppen
menen, dat de doopformule de klassie
ke triniteitsleer bevat. De synode
spreekt zelfs van de „trinitarische for
mule". Wonderlijk, dat de theolo
gische adviseurs der synode dit heb
ben laten passeren.
VATICAANSTAD De rede
waarmee paus Paulus VI giste
ren in de Sint Pieter de eerste
bisschoppensynode heeft ge
opend gaf uitdrukking aan zijn
toenemende bezorgdheid over de
stormachtige ontwikkeling in de
kerk sinds het concilie. Ofschoon
de synode is bijeengeroepen als
een uniek experiment om het be
stuur van de kerk te democrati
seren, hield de paus zich meer
bezig met zijn vrees voor eigen
machtige vernieuwingen dan
met de vernieuwingen van de
kerk.
Hoewel de paus nog maar net is
hersteld van zijn ziekte kon hij de
mis opdragen, waarna hij waarschuw
de voor de onmetelijke gevaren van
de moderne wereldlijke mentaliteit
en voor het van binnenuit komende
gevaar van leden van de kerk die
trachten dogma's daaraan aan te pas-
BETEKENIS
De synode beschreef hij als van
grote betekenis, iets nieuws en een
nieuw hulpmiddel in het zichtbare
bestuur van de kerk. Hoewel de syno
de niet de „plechtigheid en macht"
van het concilie bezit, heeft zij niette
min, aldus de paus „zelf enige belang
rijke delen". Als voornaamste noem
de hij het behoul en versteviging
van het katholiek geloof.
De rede van de paus was zeer
conservatief. Een aantal waarnemers
is echter van mening, dat zijn woor
den ook zijn bedoeld orr
tieven in de Romeinse
murwen. Zij verwachten een heftig |H.
achterhoedegevecht tegen de progres
sieve bisschoppen, die willen afreke
nen met de macht van de curie.
Vandaag zijn de werkvergaderin
gen van de synode, die zeker egn
maand zullen duren, begonnen in een
zaal in de Borgia vleugel van het
apostolisch paleis.
NEDERLAND
Bijna tweehonderd bisschoppen zul
len de synode bijwonen. Een van hen
is kardinaal Alfrink, de enige Neder
landse afgevaardigde.
In een adres ondertekend door bij
na 140 Nederlandse rooms-katholie-
ken is hem gevraagd zijn gezag en
invloed te willen aanwenden voor
een open discussie over de binding
van het priesterschap aan het celi
baat.
Tot de zeven initiatiefnemers van
het adres behoren: prof. dr. J. C.
Klemmende vragen
aan kerk gesteld
PöRTSCHAG (Oostenrijk
Gisteravond is de vijfde Europese
Kerkenconferentie. Nyborg V begon
nen, waaraan driehonderd vertegen
woordigers van honderd protestantse
en oosters-orthodoxe kerken uit ge
heel Europa deelnemen. Omdat de
evangelische kerk van het plaatsje
Pörtsc'nach am Wörthersee te klein
was, maakte men gebruik van de
rooms-katholieke kerk.
De conferentie, die tot 5 oktober
onder het thema „dienen en verzoe
nen" wordt gehouden, staat onder lei
ding van dr. E. Emmen, oud-secreta
ris-generaal van de Nederlandse Her
vormde Kerk en een van de presiden
ten van de Europese Kerkenconferen
tie.
Dr. Emmen zei in zijn ope
ningswoord, dat de kerken tegenwoor
dig wel eens als een randverschijnsel
worden aangeduid, maar juist in onze
tijd worden er klemmende vragen
aan hen gesteld. Het gaat om vragen
als: wie is de mens, wat zal hij gelo
ven, hoe dient hij te handelen als
enkeling en in de gemeenschap.
Deze conferentie zal een bijdrage
moeten leveren om die vragen te be
antwoorden. Want in de grote span
ningen van onze wereld heeft juist
de kerk van Christus de opdracht om
de verzoening te prediken en vanuit
de bijbelse boodschap te werken aan
een goede verstandhouding tussen de
volkeren.
REISBUREAU „APELDOORN"
Groot. dr. Marga Klompé en prof. dr.
L. J. Rogier.
Gisteren is in Polen bekendge
maakt waarom het communistische
Poolse regime geweigerd heeft kardi
naal Wyszynski toestemming te verle
nen deel te nemen aan de synode. Hij
wordt beschuldigd van „een gemis
aan loyaliteit, heethoofdigheid en een
zich te veel bemoeien met de buiten
landse politiek".
Wyszynski is de enige van de vijf
synode-gangers uit Polen, die het ver
bod kreeg opgelegd naar het Vati-
caan te reizen. Een Pools blad
beschuldigt hem ervan druk te heb
ben uitgeoefend op de andere gedele
geerden ook niet te gaan.k
DEN HAAG Omdat het verkeer
steeds drukker wordt en iedereen
zich moet aanpassen en dubbel goed
opletten is het zaak ook de blinde
Moedgevend is echter dat thans 270 en slechtziende medemens hierbij te
advocaten minder dan drie jaar gele- betrekken
den tot de balie is toegetreden, tegen Voor hen als weggebruikers is een bro-
190 in 1960. In de jaren 1955-60 kwa- chure samengesteld waarin alle ver
men gemiddeld 380 juridische studen- keersregels z'jn opgenomen, die van
ten aan de universiteit aan. in 1964 belang zijn. Het is wel wat laat dat
echter 1184 en in 1963 1456. aan hen wordt gedacht in dit ver-
band. maar in ieder geval het ge-
Spreker drong aan op uitbreiding beurt
S'.°?e,idlns 'tij'":.'?*''"',.!!!:; D' brochure is hel product ran samen-
"o« mi «r. werking tussen de Vereniging het
bijscholing van de oudere
confrères in verband met de veelvul
dige ontwikkelingen, nationaal en in
ternationaal. Hij merkte op dat de
beloning van de toegevoegde
rechtsbijstand in belangrijke mate
achterblijft bij de stijging van lonen
BEROEPMfiSWERK
BEROIT'INGSWERK
NED. HERV. KERK
Bedankt voo: Benschop: A v d
VI 1st te Andel 'N B
GEREF. KERKEN
Beroepen te Geldermalsen D. v. San
ten te Suawoude
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Eemdijk kand W. v
Sorge te Apeldoorn.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Hendrik Ido Ambacht:
A- Vevgunst te Rotterdam-Centrum
Bedankt voor Kalama7f>o «USA 1 D
Hakkenberg te Dordrecht.
Nederlandse Blindenwezen
Verbond voor Veilig Verkeer
De verkeerscode is een uittreksel uit
de door het verbond voor Veilig
Verkeer en de ANWB gepubliceerde
algemene „verkeerscode'
Er zullen twee edities verschijnen.
Voor de slechtzienden is er een ge
drukte verkeerscode met extra grote
letters verschenen .En voor de on
geveer 1700 blinden in ons land. die
het brailleschrift beheersen is een
editie in braille gedrukt.
De beide edities worden gratis ter be
schikking gesteld. De braille-editie is
inmiddels aan zoveel r.'ogelijk blin
den toegezonden, de editie voor
slechtzienden kan worden aange
vraagd bij het Verbond voor Veilig
Verkeer in Hilversum.
Op de foto is een blinde brailleletter
voor de brochure aan het werk. Met
zijn linkerhand leest hij de kopij
door de brailletekens te voelen. Met
zijn rechterhand bedient hij de toet
sen waarmee de brailleletters in een
metalen plaat worden geponst.
(Van onze sociaal
economische redactie)
DEN HAAG De heer H. H. Wem
mers, tot voor kort voorzitter van het
Verbond van Protestants-Christelijke
Werkgevers in Nederland, thans vi-
^e-voorzitter van de Federatie van de
Katholieke en Protestants-Christelijke
Werkgeversbonden, viert zondag zijn
70ste verjaardag.
De heer Wemmers heeft zich gedu
rende zijn loopbaan op bijzondere
wijze verdienstelijk gemaakt voor de
Nederlandse samenleving en doet dit
nog steeds.
In 1954 trad hij reeds toe tot het
bestuur van het Verbond van Prot.
Chr. Werkgevers, waarin hij tot op
vandaag een belangrijke plaats ver
vult.
Internationale ervaring, die in deze
tijd van groei naar grotere eenheden
zeker binnen het Europa van Zes
zo belangrijk is, is een van de
bijzondere kwaliteiten van de 'neer
Wemmers Zo was hij als presi
dent-directeur van de Staatsmijnen
lid van het Raadgevend Comité van
de Europese Gemeenschap voor Ko
len en Staal.
Toen in 1962, na 40 dienstjaren, het
afscheid van de mijnen kwam. aarzel
de de heer Wemmers niet zich als
voorzitter aan het VPCW te verbin
den. Het was geen eenvoudige zaak
de heer A. Borst Pzn., die een ruime
plaats had veroverd in de harten van
velen, betrokken bij de belangen van
het Nederlandse bedrijfsleven, op te
volgen, maar de afgelopen vijf jaar
heeft de heer Wemmers door zijn bij
zondere. taktische eigenschappen in
niet onbelangrijke mate bijgedragen
tot de goede verhoudingen binnen
het georganiseerde Nederlandse be
drijfsleven.
Met name gold dit zijn werkzaam
heden binnen de Sociaal Economische
Raad. de Stichting van de Arbeid, de
Raad van Nederlandse Werkge
versverbonden en het Convent van
Christelijk-Sociale Organisaties.
Van zijn vele overige functies noe
men we hier nog het voorzitterschap
van de Stichting bevordering christe
lijke dagbladpers in Nederland.
Bij zijn afscheid van de Staatsmij
nen benoemde H.M, de Koningin de
heer Wemmers tot grootofficier in de
Orde van Oranje-Nassau, hij was
toen reeds Ridder in de Orde van de
Ned. Leeuw en Commandeur in de
Orde van Oranje-Nassau. Voorts is
hij Officier in het Legioen van Eer,
Commandeur in de Koninklijke Orde
van Wasa en Commandeur in de
Kroonorde van België.
Ondanks zijn vele maatschappe
lijke functies blijkt de heer Wem
mers nog tijd te kunnen vinden voor
kerkelijke activiteiten. Zo is hij lid
van de generale financiële raad van
de Ned. Herv. Kerk en verzorgt hij
ook het voorzitterschap van de Raad
voor predikantstractementen in de
Ned. Herv. Kerk.
Prof. Lieftinck
65 jaar
(Van onze parlementsredactie)
DEN HAAG Vandaag is prof. dr.
P. Lieftinck 65 jaar geworden. Prof.
Lieftinck is sinds 1952 in dienst van
de Internationale Bank voor Herstel
en Ontwikkeling (Wereldbank). Voor
dien bekleedde hij van 1946 tot 1952
de functie van minister van finan
ciën. De heer Lieftinck was de man
die indertijd het befaamde koffertje
tijdens Prinsjesdag populair maakte.
Zijn betekenis voor de financiële
politiek van na de oorlog is buitenge
woon groot. Onder leiding van Lief
tinck werd in 1946 een begin ge
maakt met de sanering van het geld
wezen in Nederland. Prof. Lieftinck
was in die dagen een door veel carica-
turisten getekend politicus.
Nadat prof. Lieftinck in 1952 de
Nederlandse politiek vaarwel zei om
voor de Wereldbank te gaan werken,
trad hij in 1965 tijdens een verblijf
in ons land eenmaal op als Informa
teur tijdens de langste kabinetsforma
tie uit onze parlementaire geschiede-
Vraag over hulp
aan Griekenland
DEN HAAG Het socialistische
Tweede Kamerlid Burger heeft minis
ter Luns gevraagd of de Europese
Investeringsbank, ondanks de thans
in Griekenland bestaande politieke
toestand heeft besloten tot medefinan
ciering van de aanleg van wegen op
Kreta.