Fiolet: ruimte voor profeet van Wittenberg
MOHAMMEDAAN DREIGT
MET „HEILIGE OORLOG"
Een woord voor vandaag
Schooldag in
twee tenten
Veroordelingen
zijn nu zinloos
VOEDSELPROEVER
RIUMT HET VELD
kijk, zuiver
scheerwol
Faculteit van
Aix verdwijnt
doen beroep
op synode
Advies commissie:
hef binding van
Assen 1926
op
fi Als Jezus door Johannes gedoopt wordt, zegt een stem uit de
hemel: Gij zijt Mijn Zoon, de geliefde; in U heb Ik Mijn wel
behagen. Die woorden vinden we in de tweede pericoop van
het Evangelie van Marcus.
Het is de tweede maal dat de hemel open gaat tijdens het le
ven van de Heiland op aarde. De eerste maal hoorden de
herders een stem van een engel die vrede verkondigt „bij
mensen des welbehagen."
Er is veel geschreven over die woorden. Welke mensen mogen
zich zo voor Gods aangezicht noemen? Mensen die van goede
wille zijn? Mensen die hun best doen om vroom te leven?
Mensen die geloviggenoemd worden?
Maar is het evangelie dan niet bestemd voor zondaars? Chris
tus komt toch om zondaars zalig te maken!" Hij komt toch
niet voor de braven, maar voor de behoeftigen!
Het begin van Marcus lost de vragen op die in het begin van
Lucas opkomen. Wie is de mens van het welbehagen? Mar
cus zegt: Dat is Christus. Hij is de enige. Alle anderen schie
ten te kort.
Maar Christus wil Zijn leven aan ons geven. Zo en 20 alleen
worden wij „mensen des welbehagens". De engelen spreken
iniet over een menselijke kwaliteit, maar over een Goddelijke
gave!
We lezen vandaag: 1 Samuel 30 1-15.
DINSDAG 19 SEPTEMBER 1967
Conferentie van
predikanten
KAMPEN Maandag 25 «n dins
dag 26 september zal de jaarlijkse
conferentie worden gehouden
van de vereniging van predikan
ten van de vrijgemaakte Gerefor
meerde Kerken.
Maandag zal ds. J. W. Meijer uit
Eemdijk spreken over: „Het ker
kelijk leven in Korea". Dinsdag
zal, na de bestuursverkiezing dr.
J. Douma uit Rijnsburg het onder
werp „De toekomst der Gerefor
meerde Kerken" behandelen.
Portugese kolonie
verbiedt r.k. blad
MACAO De Portugese koloniale
regering van de provincie Macao in
China heeft een verschijningsverbod
voor tien dagen uitgevaardigd tegen
het rooms-katholieke blad „O Cla-
rim".
Nauw bij de Rooms-katholieke
Kerk in Macao betrokken zegslieden
hebben meegedeeld dat de kerk
rechtstreeks bij de Ptrtugese rege
ring in Lissabon protest zal aanteke
nen en dit bij het Vaticaan zal herha
len als zij geen genoegdoening krijgt.
Het verbod tot verschijnen is het
gevolg van een artikel, waarin werd
verklaard dat het rooms-katholieke
St Joseph's college in Macao niet
aan de communistische eisen zou vol
doen politieke activiteiten op de
school toe te laten. Het artikel was
ondertekend door de bisschop van
Macao, Dom Paulo Joe Tavares.
Boos over overgangen naar kerk
(Van onze kerkredactie)
DJAKARTA De Islam in Indonesië dreigt met een „hei
lige oorlog" tegen de christelijke kerken. Dit staat te lezen in een
open brief die de leider van de Mohammedanen Fachroeddin uit
Bandoeng richtte aan de waarnemend president, generaal Soeharto.
De mohammedanen zijn bijzonder ontstemd over het grote aantal
geloofsgenoten dat het laatste jaar is toegetreden tot de christelijke
kerken.
Volgens de laatste statistieken uit
Indonesië zouden in het afgelopen
jaar op Midden- en Oost-Java
minstens 25.000 mensen de Islam de
rug hebben toegekeerd en zich heb
ben laten dopen.
Indonesië was altijd al een van de
weinige zendingsvelden, waar het
christelijke evangelie vrucht droeg in
Leven en welzijn
(Vervolg van pag. 1)
Zo hóórt het ook, dunkt ons. De we
reld is er weinig bij gebaat, indien
wij, om haar te helpen, onszelf in een
situatie zouden werken die ons
onze beurt hulpbehoevend maakt.
Aan de andere kant echter dienen
wij te beseffen dat de gezondheid van
eigen samenleving verplichtingen in
houdt jegens een wereld waarin de
behoeften nog vaak zo ontstellend
groot zijn. Een gezonde samenleving
dus, maar tot welzijn van de wereld.
Wil men het anders uitgedrukt: leven
ILONDENREIZEN OFFSEASONPRIJZEN
Weekendreizen naar LONDEN per nachtboot
vanaf 2 dagen Londen met logies en ontbijt voor T. 11U,"
mogelijkheid tot verlenging tot 5 dagen;
Inlichtingen en folders bij uw reisbureau
Hoek van Holland-Harwich
TYAT het lot van de wereld de rege-
ring niet onbewogen laat, blijkt
uit enkele in de Troonrede gemaakte
opmerkingen over onderwerpen als
Vietnam.
Wat ons betreft mag men bij buiten
landse zaken in deze en andere
kwesties stellig meer nog dan
thans geschiedt eigen initiatieven
ontplooien. Dit zijn trouwens zaken
waarin de burgerij al bezig is, zelf
in het geweer te komen.
Maar het moet worden toegegeven:
dat kost nog geen geld. Wat doet men
echter persoonlijk aan ontwikkelings
hulp?
Het buitenlands beleid vraagt ver
der zo nodig om soepelheid. En dan
denken we aan de opmerkelijke zin
snede ln de Troonrede over het
Navo-beleid. Inderdaad is, nu wat
ontspanning is gekomen tussen Oost
en West, de vraag gerechtvaardigd,
of daarmee bij de waarschijnlijke
verlenging van het Navo-verdrag (in
1969) niet rekening behoort te wor
den gehouden. Wat ééns een noodza
kelijke bescherming was, kan straks
een oorzaak van verstarring zijn.
Het element van het zelf-doen. waar
van wij hierboven gewaagden, vin
den we wèl terug in hetgeen wordt
gezegd over de ontwikkelingshulp.
De rijksbijdrage gaat omhoog, maar
de burgerij behoeft zich niet geremd
te voelen in het ontwikkelen van
eigen werkzaamheid.
ALGEMEEN gesproken draagt de
Troonrede overigens meer het
karakter van algemene beschouwin
gen, al zijn ook die gelukkig niet zel
den positief geladen.
Maar het is alles misschien kon
het ook moeilijk anders, al ware het
te proberen geweest nog tezeer
geschreven onder de beklemming
van het ogenblik. Vandaar de
schroom, die wel door hoop wordt
gekenmerkt, maar waarin tegelijk be
zorgdheid doorklinkt.
Gelukkig overigens een volk dat nog
zulk een Troonrede over zijn hoofd
hoort uitspreken. Een bescheiden
stuk weliswaar over toch altijd be
scheiden problemen.
Maar over wat meer allure zouden
we niet hebben getreurd. Juist om
dat die allure zou hebben kunnen
uitkomen in het opwekken tot bele
ven van meer eigen verantwoorde
lijkheid. Want het is waarlijk niet zó,
dat samenleving en welzijn alleen
door de staat worden bepaald. Voor
ons had dat best duidelijker gezegd
mogen zijn.
Gereformeerden tot
Lutheranen
(Van onz* kerkredactie)
GENEVE De wederzijdse
veroordelingen uit het verleden
hebben hun actuele betekenis ver
loren en een volledige kerkelijke
gemeenschap mogelijk gemaakt,
schrijft de Hervormde Wereld
bond aan de Lutherse Wereldfede
ratie.
De brief werd opgesteld door de
conferentie te Torre Pellice in
Noord-Italië, waar de Europese ker
ken van gereformeerde signatuur on
langs vergaderden. De brief is speci
aal gericht tot de Lutherse kerken in
Europa.
,,Over een paar weken herdenken
we samen dat 450 jaar geleden de
Hervorming plaatsvond. Als kerken
van gereformeerde signatuur worden
wij eraan herinnerd dat wij uit die
zelfde vernieuwingsbeweging geboren
•zijn", begint de brief.
loof aan de gekruisigde en opgesta
ne Here Jezus Christus de ge
meenschappelijke grondslag van bei
de kerkformaties blijft.
Maar dan wordt erkend dat reeds
spoedig na de Hervorming de beide
kerkformaties uit elkaar gegroeid
zijn en van elkaar vervreemdden. De
ze wetenschap rust als een last op
ons, zo wordt geschreven.
Blijdschap
Maar met blijdschap wordt ge
constateerd dat een oplossing is ge
vonden voor de theologische, politie
ke en sociale verschillen die de Lu
therse en gereformeerde kerken uit
een dreven.
De Europese gereformeerde kerken
scharen zich geheel achter de resulta
ten van de gespreksgroep van Lu
therse en gereformeerde theologen,
die tot de conclusie is gekomen dat
de wederzijdse veroordelingen uit het
verleden hun zin hebben verloren.
De conclusie van de brief is, dat de
toenemende secularisatie van de Euro
pese samenleving de beide kerken op
roept om gemeenschappelijk van hun
geloof te getuigen in een taal die de
mensen van onze tijd kunnen begrij
pen. „Slechts als we samen pogen op
reformatorische wijze de grote daden
Gods opnieuw onder woorden te bren
gen. zal de wereld ons geloven."
KAMPEN In twee gTOte tenten
kan de theologische hogeschool van
de vrijgemaakte Gereformeerde ker- I slagen "de macht ïn handen te krij
een mohammedaanse wereld. De
laatste maanden is het aantal bekeer
lingen echter groter dan ooit te vo-
BEZORGDHEID
Het dreigement om een „heilige oor
log" tegen de christelijke kerken te
beginnen, heeft grote bezorgdheid
verwekt onder de christenen van In
donesië en van Java in het bijzonder.
Zij vrezen dat de Islam een nieuwe
poging zal ondernemen om Indonesië
tot een mohammedaanse staat te ma
ken.
Deze bezorgdheid bleek uit een
brief die de Duitse Protestantse Zen
dingsraad in Hamburg ontving. Daar
in wordt de angst uitgesproken, dat
als de mohammedanen werkelijk erin
ken volgende week woensdag in Kam
pen doorgaan .Het gemeentebestuur
heeft gisteren medewerking toege
zegd.
De tenten kunnen drie- tot vijfdui
zend mensen bevatten, aanzienlijk
meer dan de Nieuwe kerk, die door
de vrijgemaakte kerkeraad te Kam
pen niet onvoorwaardelijk ter
beschikking was gesteld. De school
dagcommissie had hierop geconclu
deerd dat de organisatie van de
schooldag onmogelijk was geworden.
Er is wel even sprake van geweest
de jaarlijkse bijeenkomst te ver
plaatsen naar Groningen, maar een
groep „vrienden van de hogeschool"
zoals ze zich noemen is met het ten
tenplan voor de dag gekomen.
Men zegt de extra-ruimte goed te
kunnen gebruiken omdat de indruk
bestaat dat er een record-aantal be
zoekers zal komen.
gen, de christenen tot tweederangs
burgers zullen worden van de Indone
sische staat.
Zij hebben reeds met nadruk ver
klaard dat het grote aantal bekeerlin
gen vanuit de Islam geen direct ge-
Bijbellezen
in straten
van Londen
(Van onze kerkredactie)
LONDEN b Wie ooit eens de
behoefte gevóeld heeft, om op
Trafalgar Square de Londenaren
uit de Bijbel voor te lezen, krijgt
nu zijn kans.
Het Brits en buitenlands bijbel
genootschap heeft overal op stra
ten en pleinen in Londen en ande
re Engelse plaatsen vierzijdige
lessenaars neergezet. Ieder, die
dat wil, mag maximaal vijf minu
ten voorlezen uit e
moderne bijbelvertalingen, die op
de lessenaar liggen.
Bekende personen
kerkelijke en openbare leven zijn
daartoe speciaal uitgenodigd.
Het is een onderdeel van de
actie „Het Woord. Een beweging,
om de Bijbel hardop te lezen in
de taal van het volk". Universitei
ten. scholen en kerkelijke vereni-
Pinksterbeweging:
twaalf miljoen
aanhangers
RIO DE JANEIRO De pinkster
beweging telt op het ogenblik twaalf
miljoen aanhangers over de gehele
wereld, zo Ls meegedeeld op een we
reldconferentie van pinkstergemeen
ten.
De sterkste groei doet zich tegen
woordig in Brazilië voor. Van 1962
tot 1966 zouden de pinkstergroepen
daar gegroeid zijn van 1,1 miljoen tot
2,6 miljoen.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Noord-Oostpolder «wijk-
m. Kraggenburg-Luttelgeest)A.
Sjollema te Vriezenveen, die bedankte
Want Doublemint kauwen bevor
dert de spijsvertering, 't Is heerlijk
en zo gezond. Doublemint reinigt
uw tanden en verfrist mond
adem. Koop vandaag nog een
pakje - plezier voor twee - en
merk zelf hoe goed Doublemint
u doet.
L
voor Nieuw Stadskanaal. Ie Tolbert
(Gr.): J. A. Poelstra te Eext (Dr.); te
Witmarsum (Fr.) - toez.: B. Jager te
Gaast en Ferwoude (Fr.); te Zeven
hoven: H. R. J. Reyenga te Yerseke; te
Nieuw Beijerland: I. Boot te Wijngaar
den.
Aangenomen naar Oud Beijerland
(buitengew. wijkgém. in wording):
W. E. den Hertog te Den Haag-Loos-
duinen; naar Wappenveld (buitengew.
wijkgem. in wording) - toez.: C. de Ru
te Zandvoort; naar Surhuisterveen (2e
pred.pl.): D. Oliemans te Nieuwkoop
1 Dalem: J. F.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Onstwedde: J. M. Vis
ser te Broeksterwoude; voor Benne-
kom: G. J. Buü» te Murmerwoude;
voor Schiedam: W Heerma te En
schede.
GEREF. GEMEENTEN
UNIE VAN BAPT. GEM.
Beroepen te Stadskanaal: R. J. Voor-
haar te Hengelo.
Emeritaat verleend aan ds. G. Visser
te Heerenveen.
HET WEER IN EEROPA
weer max.temp. neer-1
ei ster® o slag i
Innsbruck
Madrid
ROME Paus Paulus heeft een commissie van drie kardinalen ingesteld
om zijn hofhouding te vereenvoudigen. Verwacht wordt, dat aloude ambten, 1
als dat van de pauselijke voedselproever (die de paus tegen vergiftiging moet
beschermen), zullen worden afgeschaft.
Het aantal edellieden met geplooide kragen en kniebroeken, die men
nu nog overal in het pauselijk paleis ziet, zal drastisch worden verminderd
en misschien geheel verdwijnen. Paus Paulus heeft er nooit een geheim
van gemaakt, dat hij de „zwarte adel", een overblijfsel uit de tijd dat de
Kerkelijke Staat een wereldlijke macht was, als verouderd beschouwt.
Ook de rijen van de Zwitserse garde, die nu nog 65 man telt. zullen
worden gedund. Waarschijnlijk zal nog een handvol overblijven, om de wacht
te betrekken bij de toegangen tot het Vaticaan.
Dit is zo n sterke, warme meis
je*- en jongenstrui met col uit
de grote keuzecollectie van Dela-
na. Fully fashioned. Zuiver Tas-
manie scheerwol, krimpwerend -
vervilt niet. Maat 116-164, prijs
vanaf ƒ18,50.
kindermode, tricotmode
volg is van een nieuwe agressieve
evangelisatiebeweging.
De mohammedanen die tot de kerk
toetreden doen dit uit persoonlijke
overtuiging. Om politieke en sociale
redenen voelen zij zich niet meer
thuis in de Islam.
VRIJHEID
Fachroeddin verzet zich tegen deze
overgangen in zijn open brief door te
wijzen op de noodzaak van „toleran
tie" en „coëxistentie" die de grondsla
gen moeten vortnen van de Indone
sische maatschappij.
De christenen willen echter vast
houden aan de principes die tijdens
de regering van Soekarno zijn vastge
legd. Daarin wordt gesproken over de
vrijheid van godsdienst, die noodzake
lijkerwijs ook de vrijheid moet inhou
den voor mensen om van het ene
geloof over te gaan naar het andere.
Zij willen dat dit principe ook in de
toekomst gehandhaafd zal blijven.
cVan onze kerkredactie)
ANDUZE (Frankrijk) De theolo
gische faculteit te Aix-en-Provence
gaat verdwijnen. De generale synode
van de Franse Gereformeerde Ker
ken (Eglises Réformées Evangéliques
Indépendantes) heeft besloten „de col
leges voorlopig stop te zetten" door
gebrek aan recrutering van nieuwe
studenten.
Deze kleine kerk (ongeveer 20.000
leden) stichtte in 1939 een eigen theo
logische faculteit, die als tegenwicht
moest dienen tegen de min of meer
vrijzinnige faculteiten van Montpel-
lier, Parijs en Straatsburg.
Sinds jaren had men al moeite om
de faculteit te doen bezetten door het
wettelijk vereiste minimumaantal van
zeven bevoegde hoogleraren. Verschei
dene gasthoogleraren uit het buiten
land stelden zich hiertoe kortere of
langere tijd beschikbaar. Zo doceerde
prof. dr. G. E. Meuleman er van 1954
tot 1959. Een permanente oplossing
kon echter niet worden gevonden.
Ook liep het aantal studenten sterk
terug.
Een poging om de faculteit een bre
dere basis te geven, in 1963 onderno
men, liep op niets uit. Het in 1965
gestarte interkerkelijke „evange-
lisch-gezinde" seminarie te Parijs on
der leiding van dr. René Pache trok
ook nogal wat studenten vn Aix
weg.
Breuk over hele
linie dreigt
(Van onze kerkredactie)
AMERSFOORT Twaalf le
den der Gereformeerde Kerken
(vrijgemaakt) hebben een brief
geschreven aan de generale sy-
node, waarin zij vragen het be
sluit van de curatoren der Theo
logische Hogeschool inzake de
aanvaarding van attesten af te
keuren.
Zij schrijven diep verontrust t*
zijn over de gang van zaken ln het
kerkelijk leven, die als God het niet
verhoedt, zal leiden tot een breuk
over de hele linie. Alleen afwijking
van Schrift en belijdenis moet beslis
send zijn voor de beoordeling van
elkaar.
De „koers der kerken" of haar „ge
reformeerd karakter" mogen daar
voor niet in de plaats worden gesteld,
want dat leidt tot persoonlijke en
groepswillekeur. Ook synode-uitspra
ken dienen niet in plaats van de belij
denis te worden gehanteerd voor >1*
handhaving in of toelating op de weg
naar het ambt
De ondertekenaars tonen zich
voorts verontrust, doordat de kerkor
de als onderling akkoord de laatst*
jaren steeds meer wordt geschonden.
Zij wijzen daarbij op de schorsing
van ds. A. van der Ziel en de „dolean
ties" van de laatste tijd. Als ernstig
feit vermelden zij daarbij, dat prof.
J. Kamphuis publiek tot zulke dolean
ties heeft aangespoord. Daardoor
wordt principieel en metterdaad vol
gens hen de kerkelijke samenleving
tot ontbinding gebracht.
Nood
Zij zeggen tot hun schrijven ge
drongen te sijn door de nood der
kerkleden, die zich verbijsterd afvra
gen voor wie ze moeten klesen en
niet willen kiezen voor een persoon
of een partij.
De brief is ondertekend door ds. C.
G. Bos te Zwolle, A. van Dalen t*
's-Hertogenbosch, ds. G. Janssen t*
Amsterdam, ds. F. Mul te Hoogkerk,
ds. Jac. van Nieuwkoop te Schevenin-
gen, ds. Z. G. van Oene te Zwolle, ds.
H. van Tongeren te Maassluis, ds. P,
Veldstra te Leerdam, ds. J. Verkad*
te Groningen, ds. J. J. Verleur te
Lisse, ds. W. Vis te Leerdam en P. C.
van Wijk te Zaltbommel.
Debat geref. synode begonnen
LUNTEREN De gerefor
meerde synode is vandaag be
gonnen met de behandeling van
de kwestie-Assen. De commissie
van preadvies over deze zaak
adviseert in haar rapport met
op een na algemerie stemmen,
om de binding aan de leeruit-
spraken van Assen-1926 op te
heffen.
De commissie (voorzitter dr. C.
Gilhuis te Den Haag en rapporteur
dr. A. Kruyswijk te Enschede) heeft
niet besproken, of er iets gedaan
moet worden met betrekking tot de
slachtoffers van de Asser leeruitspra-
ken. Zij adviseert hiermee een com
missie ad hoe te belasten.
Het rapport stelt nadrukkelijk
voorop, dat er slechts positieve waar
dering kan bestaan voor de zorg van
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN „Kan de ruimte, die wij
nu willen bieden aan de onbegrepen en
niet verstane profeet van Wittenberg de
Reformatie van de Rooms-Katholieke Kerk
worden? En kan gelijktijdig heroriëntering
op de authenthieke Reformatie van Luther
het reformatorisch protest tegen de Rooms-
Katholieke Kerk overbodig maken?"
Deze vragen stelt de rooms-katholiek dr. H. A.
M. Fiolet, secretaris van de Wiliibrordvereniging,
in het speciale nummer, dat het evangelisatieblad
De Open Deur/Onderweg heeft gewijd aan „450
jaar reformatie".
De Lutherherdenking is in onze tijd geen ge
makkelijke zaak. aldus dr. Fiolet. In dit opzicht
hadden de verdeelde christenen l»2t enige jaren
geleden veel gemakkelijker. Maar een hernieuw
de studie over de persoon en het werk van Lu
ther heeft een streep gehaald door de traditionele
rooms-katholieke zwart- en protestantse wit-teke-
ning.
„De ware Luther, die uit deze studie te
voorschijn komt, la weerbarstiger dan alle ge
vestigde kerken en alle beleden geloof. De jonge
Luther van Wittenberg is een nog altijd gevaar
lijke revolutionair, die niet alleen in zijn tijd
storm heeft gelopen tegen een verstarde kerk,
maar nog voortdurend dynamiet blijft leggen on
der elke dreigende christelijke verstarring".
„Deze nieuwe visie op Luther is de reden, waar
om de katholiek opeens op de achterste bank bij
een Luther-herdenking verschijnt en waarom de
reformatorische christen plotseling niet meer zo
rustig op de eerste rij zit.
De Luther-herdenking 1967 gaat een in gewe
ten verplichtende vraag aan alle kerken en alle
LETHERNEMMER
DE OPEN DEER
christenen worden, waaraan geen ontkomen meer
mogelijk is. Bewijzen kunnen wij het niet, maar
als alle tekenen niet bedriegen, staan wij midden
in een tijd waarin wij een even belangrijke,
misschien zelfs veel dieper ingrijpende over
gangsperiode naar een geheel nieuw mens- en
wereldbeeld beleven.
De vraag is nu is deze: kan de gezamenlijke
bezinning op het eigenlijke, waarom het Luther
in zijn geloofsopstand tegen de kerk te doen was,
niet leiden tot de Reformatie van de kerk? Van
alle kerken? En kan zij daardoor haar verdeeld
heid niet van binnenuit te bóven komen?
Bij deze oecumenische Luther-herdenking
heeft het weinig zin, stenen te gaan gooien in de
geschiedenis. Beide kerken staan schuldig voor
God, dat de hernieuwingsbeweging van Luther is
uitgelopen op een kerkscheuring. Wij moeten bei
den tegenover God onze schuld hieraan bekennen
en daardoor elkaar bevrijden van dit verleden.
Eén kerk
Wij moeten leven in 1967 met een waarachtig
oecumenisch toekomstperspectief op 2017! De
door de kosmische oecumene: in het jaar 2017 zal
door de kosmische oecumene: in het jaar 2017 zal
er of één kerk dienstbaar staan aan Europa óf er
zal in Europa geen kerk meer zijn", aldus dr.
Fiolet.
Aan dit speciale nummer van De Open
Deur/Onderweg werkten verder mee dr. J. P.
Boendermaker, dr. J. J. Buskes, ds. G. P. Klijn
en dr. K. J. Kraan. Deze editie is in een ver-
hoofde en ongedateerde oplaag verschenen, zo
dat verspreiding op ruimere schaal en langere
termijn mogelijk is. Het zal ook gebruikt wor
den in het godsdienstonderwijs op de scholen
en op de catechisatie.
de Asser synode voor het gezag van
de Bijbel. Het kan echter niet de
exclusieve wyze volgen, waarop d«
Asser synode uitspraken deed over
de betekenis van Genesis 2 en 3.
De commissie heeft ook aandacht
geschonken aan de vele (veelal be
zorgde) opmerkingen, die de kerken
aan de synode deden toekomen. Er
bestaat vrees, dat door opheffing van
de binding aan Assen het hek van
de dam gaat en dat leervrijheid haar
intrede zal doen.
Bij haar advies gaat de commissi*
er van uit, dat de belijdenis duide
lijke uitspraken doet over de oor
sprong van de zonde en de gevolgen
van de val. Een opheffing van de
binding neemt de betekenis hiervan
niet weg. De commissie vindt het
niet nodig, dat de synode de binding
aan de belijdenisgeschriften door een
speciale uitspraak bevestigt.
Het commissielid, dat zich met het
advies van de meerderheid van de
commisie niet kan verenigen, is ou
derling J. van Die uit Den Haag. Hij
vindt, dat de Asser synode een con
fessionele leeruitspraak heeft ge
daan, die naar haar aard bindend is.
Men kan aan deze uitspraak slechts
de bindende kracht ontnemen door
aan te tonen, dat zy strijdig is met
de Bijbel. Dit is niet gebeurd en
daarom mag de binding volgens de
heer Van Die niet opgeheven wor
den.
Gelijk bekend hebben „deputaten
voor advies inzake de leeruitspraak
van de synode van Assen 1928"
eveneens de synode geadviseerd, te
besluiten dat de uitspraken van
Assen niet langer bindend zijn, maar
was er ook daar één (dr. J. Schel
haas), die de binding wil handha-
Bondsdag herv.
vrouwen op g.g.
UTRECHT Op donderdag 28 sep
tember zal de Bond van hervorm
de vrouwenverenigingen op g.g.
haar zestiende bondsdag houden in
het N.V.-huis op de Oude Gracht
245 te Utrecht.
Verschilende sprekers zullen het on
derwerp „Dus gemeente met de
daad" behandelen. Ds C. den Boer
uit Zeist heeft daarvoor dan ge
sproken over: „Gemeente zijn naar
het Woord".