TV Nell en Wim geknipt als kibbelend tv-echtpaar 1 de stad en dokter Moore NCRV wachtte twee jaar op hen NRT begon klein' en op laag pitje en ZATERDAG 2 SEPTEMBER 1W Twee hoorspelen voor Prix Italia (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De Ned. Radio Unie zal dit jaar twee luisterspelen inzenden voor de Prix Italia, één van de Wereldomroep, één van de NCRV. Nederland wordt in de inter- j nationale jury, die van 11 t/m 15 sep tember a.s. in Ravenna werkt verte- I genwoordigd door D. J. Starink, hoofd I literaire uitzendingen van de KRO: de algemene vergadering op 25 en 26 september waarin de prijzen worden j bekendgemaakt wordt voor ons land bijgewoond door NCRV's directeur mr. A. H. van de Veen. Het Wereldomroep-hoorspel, geti teld „Crossline", geschreven door John van de Steen, komt uit in de i categorie stereofonische werken. In de afdeling dramatische werken zal j het NCRV-hoorspel „Het boek Al- pha" van Ivo Michiels meedingen. I Er worden op dit concours, dat se dert 1948 regelmatige jaarlijks door de Italiaanse omroep RAI wordt geor ganiseerd, voor radio vier prijzen beschikbaar gesteld, en wel voor dra matische werken, muziekwerken, do cumentaires en voor stereoprogram- j ma's op muzikaal, literair of drama- I tisch gebied. Massale uitbraak voorkomen juist CHELMSFOOD Ruim honderd politieagenten en bewakers met hon den en brandslangen hebben gister avond een massale uitbraak uit de gevangenis van Chelmsfood in Enge land voorkomen. Dertig gedetineer den waren bij de ontsnappingspoging betrokken. Ze hadden tijdens het recreatieuur tje vier bewakers aangevallen en ze hun sleutels ontnomen. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM/AMSTERDAM Twee jaar geleden heeft de NCRV rustig gewacht op het ac teursechtpaar Nell Koppen Wim van den Brink, tot zij zich eindelijk konden vrijmaken voor het spelen van de nieuwe zon dagavondversie „Kent U mijn vrouw?", weer een uit het En gels vertaald feuilleton, dat als het een beetje wil, de populari teit van „Dokter Finlay" zal evenaren. Nel en Wim zijn daarin loodgieter Bart en zijn vrouw Phien: „Ze zijn altijd aan het kibbelen", zegt Nell, „niet echt ruzie, meer dat geharrewar van getrouwde mensen. Ik geloof dat het wel leuk is voor het grote pu bliek, je kunt jezelf er soms in her kennen al heeft het spel verder geen enkele pretentie". Merkwaardig, hoe gemakkelijk to neelschrijvers grijpen naar dat menselijke van krakelen en verzoe nen. We hadden dat volop in Stief- been, kregen het wat milder ge doseerd in „Memorandum van een dokter" en zullen er nu weer amuse ment moeten uithalen in „Kent U mijn vrouw?". „Je kunt jezelf er in herkennen", zegt Nell en als je haar vraagt: „U ook?", geeft ze niet dadelijk ant woord. Ze kijkt glimlachend naar haar man en zegt: „Ik heb één keer erg aan jou ge dacht. Toen moest je zeggen: „Je bent precies je moeder'".... en nou, dat zeg je echt ook altijd tegen me. Ja, ja, jij bent af en toe wel te her kennen" Maar dat laat Wim zich niet zeg gen: „Kom nou. Denk jij eens aan die aflevering, waarin we op reis gaan? ROTTERDAM Niet ter officiële opening van het theaterseizoen, maar meer als een gemengd slaatje-vooraf, heeft het Nieuw Rotterdams Toneel vrijdagavond in de serie kleine zaal-producties van hét Piccolo Thea ter drie eenacters voorgezet aan een overwegend jeugdig publiek. Als eerste ging het al eerder in openbare lezing gepresenteerde spel „Solo voor dubbelfluit", waarmee de jonge Rotterdammer Frans Carel de Rover deze zomer een wedstrijd voor toneelstukken won. Het is een wat te wijdlopige dia loog tussen een felle soldaat die meent de hem treiterende luitenant te hebben doodgeschoten een student aan wie hij zijn geschiedenis zo sug gestief schijnt te hebben overge bracht dat deze op zijn beurt door een moord zich „vrijmaakt" uit zijn sleurbestaan. Fred Vaassen en Pim Oskam wa ren met overgave de „voertuigen" van de debuterende schrijver bij wie in beginsel het talent voor het schrij ven van een dialoog aanwezig is. Eveneens onder regie van Pieter van der Meulen speelden Pieter Lutz, Bas ten Batenburg en Mprtine Cref- coeur „De Witters" van Hans An dreus. Een toneelspel mag het eigen lijk niet heten, 't Is meer uitsmijter aan hét eind van een hondenbruiloft, ofwel: onverbloemd chargeren met erotische parlevinkerij. Het langdradige stuk „Allergie" van Cecil Taylor bleek ook al in over dadige mate tegemoet te komen aan de mode van banale openhartighe den. Bas ten Batenburg excelleerde wel in zijn typering van een hevig door jeuk geplaagde „nieuw-socialisti- sche" dweper, maar dat was eigenlijk te veel inspanning verspild aan uitge rekte onbenulligheid. Een krantendecor met de bekende slogans van eenzijdige protestcampa gnes deed met Robert de Vries als regisseur een „boodschap" vermoe den, doch het enige navolgenswaardi ge in dit met sex geklutste gewauwel was de „hobby" van Jim (Pieter Lutz): afspoelen onder de douche. Voor een avondje-uit is humor van meer klasse en beter niveau te prefe reren. Ton Hydra Dan moet ik elke keer terug oi kijken of het gas wel uit is er Nou, daarvan herken ik jou in echte leven ook, hoor." En tegen ons: „Als we op reis gaan zet ze verhuiswagen spullen klaar om mee te nemen, maar ze vergeet de dingen die je nodig hebt." Nell: „Ik moet ook overal aan den- Wim: „Nou, daar is een vrouw toch Nell: „De enige met wie jij zelf wel eens een afspraak maakt, is de tand arts. Voor de rest onthoud ik alles." Wim: „Onthiéld... Nell: „Goed, goed, ik vergeet tegen woordig wel eens wat, maar ik schrijf tenminste alles op." Een stuk dialoog uit „Kent U mijn vrouw?" Weineen, een goedmoedig kibbelarijtje tussen de heer en me vrouw Van den Brink privé. Ze la chen alweer om de gekheid. Intussen: de NCRV had wél gelijk om twee jaar te wachten, want dit is nu net de toon, die Bart en Phien moeten treffen. Eén wel Het echtpaar Van den Brink woont op een Amsterdams bovenhuis met uitzicht op de wijd en zijd beroemde drukke Albert Cuypmarkt. Ze heb ben twee dochters: de oudste (25) stu deert rechten, de jongste (20) is net geslaagd voor het toelatingexamen to neelschool. Eén van de twee heeft het ouder lijk talent geërfd, de ander droomt beslist niet van het theater. Bij dit thuis behoort ook de bejaarde her* dershond, die Lofti heet, omdat Wim bij zijn geboorte juist de rol van die naam speelde in „Meeuwen boven Sorrento". Maar voor Nell is Lofti „ouwe lieverd". We praten verder over de serie, die al in verscheidene afleveringen op de band staat. Wim zegt: „Ik geloof dat regisseur Max Douwes aanvankelijk van mij een soort pantoffelheld had willen maken, dat moet in het verhaal, maar dat ligt mij niet en het is zo 1 is het maar goed. dat we echt ge trouwd zijn." Het is dan zo, dat Phien in bed ligt en haar man Bart er voor allerlei t wissewassen uit stuurt. Maar ja, bedscènes behoren bij huwelijken, vinden ze, op de slaapkamer worden de meeste dingen uitgepraat. „Weet je nog," zegt Nell tegen Wim, „toen we een keer dat huisje in Spanje hadden gehuurd voor onze va kantie en op de rand van het bed zaten te praten? Toen zakten we er ineens door en jij moest de eigenaar gaan uitleggen dat we er niks aan konden doen." Ze schateren nog van het lachen bij die herinnering. „En dan had ik," vult Nell aan, „zo'n Kenau moeten zijn. Nee hoor. We hebben de zaak toen goed doorge praat met Max en nu zijn we wel een normaal echtpaar, geloof ik. De meeste scènes hebben te maken met naar bed gaan en opstaan en daarom NIEUWE CURSUSSEN SCHOOLTELEVISIE (Van onze radio- en tv-rr Tactic) HILVERSUM De NTS zal op de avond van woensdag 6 september a.s. vla Ned. 1 tussen 10.45 en 11.15 uur een programma over de bedoeling en betekenis van schooltelevisie, mede in vergelijking tot tv-onderwiis in het buitenland uitzenden. Tevens zul len dan de nieuwe cursussen worden aangeduid. Het trimester begit met vier pro gramma's over Vlaamse schrijvers, zes afleveringen van de Engelse les „Walter en Connie", zes uitzendingen over kinderen in andere landen, even zoveel over meisjesberoepen en twee programma's speciaal voor prot. christelijke scholen over „Hulp aan ontwikkelingsgebieden". tereo: Licht gevarieerd reo: Platenprogramma voor stereo-liefhebbers. 19.20 Ar tistieke staalkaart. 1955 Nieuws. 20.00 Edinburgh Festi val 1967 (In de pauze pim. 20.55 - 21.10 Voordracht) 22.00 Joe goslavische volksmuziek. 22.30 Hilversum II 298 m. KRO: 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei ten. 19.30 Operettemuziek. 20.30 Verzoekplatenprogramma. 22.15 RADIO tlORfilA TELEVISIE tlgheld. 18.45 De Minimoler 18.50 Journaal. STER: 18.55 Re clame. VARA: 19.00 Ja zustei zuster. 19.50 Reactie c 20.16 Reclame. VARA: The Bruce Forsyth (Montreux -Inzending terselzoen. 2120 Rawhide r-"leiding. NTS.- 22.50- 22.55 NEDERLAND II. NTS: 20.00 s Pauling? Fllmdo- a 20.09 Nws. 10.20 Dr. Kil- 20.45 Autorevue, Hilversum I. 402 m. VARA: 8.00 Nieuws. 8.15 Sportmedede- Ungen. 8.18 Voor het platte land, lezing. 8.30 Weer of geen weer. (Om 9,00 Sportmededelln- gen.) 9.40 Wereldkampioen- AVRO: 12.00 Bonte muzikale show. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand ln de wereld, lezing. 13.20 Wereldkampioenschap wielrennen op de wes voor profs ln 18.30 Stereo: Walsoi kest. 19.00 Licht orkest met zangsollst. (opn.) VPRO: 19.30 De rechten van een kleurling. A.B.N. 21.30 Sopot Songfestival 1967. 22.30 Nieuws. 22.40 Actuali teiten. TROS: 22.55 Franse mu ziek. 23.10 Liedjescompetitie. 23.40 Licht pianospel. 10.00 Muziekprogramma voor Buitenlands Hen's.1 18.00 Gewijde (gr.). 19.30 Jeugdkoren 20.00 Bonhoeffer en he Paci- e, lezing. 20.15 oude mu- (gr.). KRO: 21.00 Muzikaal 9.02 Licht muziekpro gramma. KRO: 10.00 Nieuws. 10.02 Film en musical. 11.00 Nieuws. U.02 Chansons. VARA: 12.00 Nieuws. 12.02 NAR: Neder- 13.00 Nieuws. 13.07 Beat- en Popfei ders. 14.32 Brass Band. 15.00 Nieuws. 15.02 Ankara-Madrid: platenprogramma voor de bui tenlandse arbeiders. 15.32 Coun- ma. (pim. 16.30 Voetbaltoto-ult- slagen.) 17.00 Nieuws. 17.02—18 00 Verzoekplatenpro- MORGEIN keer. uit Zweden. nu, religieuze film. CVK/I- KOR/RKK: 19.05 Bljbelvertel- 19.10 Thierry, TV-fllm'. (afL 32). 19.35 Sport. 20.25 Journaal. KRO: 20.30 Boccaccio, operet te. 22.20 Epiloog. NTS: 22.25—22.30 Journaal. Nederland II. NTS: 20.00 20.05 Expo '67. repor- Wereldtentoonstelllng, n.m. Eurovisie - NTS: Rechtstr. rep. v. h. wereldkam pioenschap wielrennen. 15.00 Eurovisie - NTS: Wereldkamp. wielrennen (doortocht). 15.30 Tlenerklanken: 16.00 Eurovisie NTS: Wereldkampioenschap wielrennen. 16.30-17.00 Een ge- jonden schooldag. 18.45 Klein, klein kleutertje. 19.05 Avontu ren onder zee. tv-feuill. v. d. 12.301 Jeugd. 20.15 Sportakt. 20.40 len- Frank en Nancy Sinatra. Uw I ontspanningsprogr. 21.30 Ster- RADIO MAANDAG Actualiteiten ding. 9.00 Amsterdams ka merorkest (opn.) (9.35-9.40 Wa terstanden). 10.00 Voor de kleu ters. 10.01 Arbeidsvitaminen. (11.00-11.02 Nieuws). 11.55 Beursberichten. 12.00 Metropole orkest. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Modern platteland. praatje. 12.35 Licht orkest. 13-00 Nws. 13.10 Actualiteiten 13.30 Stere- Altviool en plano. II. Festi val van Bergen (Noorwegen) 1967. 14.35 Het ticket op de laatste dag van een avontu rier. blijspel. 15.00 voor de vrouw. 16.OO Nieuws. 16.0W Ste reo: Licht ensemble. 16.13 Volksmuziek uit Spanje. 16.45 Stereo: I. Radlophllharmo- Lichte >epkoor. 8.15 Gewu- 8.30 8 45 solist voor de^ vrouw. 10.M Klassieke foglsche etherleergang. 11.00 Stereo: Volksmuziek uit Schot- (Gr.) 11.20 Moderne gram- tuinder. 12.27 Mededelingen 14.30 Stereo: Eigentijdse plano- werken (opn). 15.00 Stereo: Klassieke grammofoonmuzlek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Stereo: Lichte grammofoonmu zlek. 17.00 Overheidsvoorlich ting. 17.10 voor de Jeugd. 17.25 Nederlandse liederen en lied jes (opn.) 17.40 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. 18.00 Koor- danpspri8 30 Ti Ultzcnding van yM-kan alen. KRO:™' 9JW Nieuws, m aansluitend: Actu- gramma. (10.00 en 11.00 Nieuws, met aanlsultend: Actu aliteiten). 12.00 Nieuws. 12.02 Actualiteiten. 12.05 TNT: Knal- muziek. (13 00 Nieuws. 13.02 Ac tualiteiten). 14.00 Nieuws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Muziek en sport. 15.00 Nieuws. 15.02 Actua liteiten. 15.05 Swlngtime. 16.00 '92 Actualiteiten. jow voor tieners. 17.02 Actualitel- xzoekplat. 17.05-18.00 Vei Samen ttaitr Afjaihtt Yaunfj Ze zijn al 28 jaar getrouwd, Wim en Nell en ze hebben een fijn huwe lijk. Ze leerden elkaar kennen in 1939, toen ze allebei terechtkwamen in een losse troep, die voor militairen optrad: een blijspel waarin Rika Hop per de hoofdrol had. Zij was getuige bij het huwelijk. Toen ze eenmaal getrouwd waren, zijn ze altijd samen bij gezelschap pen gebleven: eerst bij Cor Ruys,- toen bij het Rotterdams Toneel, bij Ensemble en bij Studio. En ze maak ten jarenlang deel uit van de hoorspelkern. Nu gaan ze hun vierde seizoen in bij de Nederlandse Comedie. Voor Nell was het wel eens te druk, vooral toen de dochters klein waren: „Ik heb wel eens gedacht: dat hou ik niet vol. Ik moet ermee stoppen. Maar als er eens geen rol voor me was, kreeg ik na een paar weken al zo'n onrustig gevoel. Dan moést ik gewoon weer beginnen." „Kent u mijn vrouw" hebben ze in drie maanden hard werken buiten het seizoen om, in zeven afleveringen gemaakt. „Een fijne tijd was het". Gewend Hoe ze het vinden, spelen voor de televisie? „In het begin doodeng." zegt Nell. „In 1953 stond ik voor de eerste maal ellendig in de rol van een kwebbeljufrfouw voor de camera's. Nu geef ik er niets meer om, 't is helemaal gewend." „Alleen., je hebt te weinig tijd om te repeteren. Je komt niet los van je tekst. Ook is het lastig, dat de echte rekwisieten pas bij de opname ko- „Bart en Phien hebben bijvoor beeld een kleinkind, een baby nog. We repeteerden natuurlijk met een pop, maar bij de opname was het een echte baby. Ik heb het kind in mijn arm, m.oet dan naar de telefoon lopen en het al pratend in de wieg leggen. Maar laat hij nu tegen me lachen... ik was van verrukking ineens mijn tekst kwijt, en wég opname!" „Ja, zegt Wim, „realiteit in een scène, en je bent er zó uit. In een andere aflevering leer ik Phien auto rijden. Je repeteert zonder auto, maar bij de opname zit je ineens in een wagen die je niet kent. Weet ik zo gauw niet, of je de contactsleutel naar rechts of links moet draaien..." „Hè pappa, wat dom! Een sleutel draait toch altijd naar rechts!" roept de oudste dochter uit de andere ka- „Pappa" Wim steekt de handen op: „Tja... gelijk heb je, kind!" Maar dochter is studente en pappa een acteur, die op z'n tekst is gecon centreerd en dan ineens in een vreem de auto zit.... dét is 't verschil! Soivjetunie ook piraten-last (Van onze radio- en tv-redactie) MOSKOU Niemand die dit ooit had verwacht, maar zelfs de Sowjet- unie heeft plotseling last gekregen van drie radiopiraten, die in het zuiden van de Oekraine werken. Zij hebben zich fantastische namen gekozen: „De zwarte kat", „De Parasiet" en „Het vliegende geraamte". Zij zenden voortdurend jazzmuziek 1 popsongs uit, muzieksoorten die in de gewone Sow jet-Radio wel voorko men, maar beslist niet overvloedig. Tja de Sowjetjeugd wil ook wel eens wat! Het acteurs-echtpaar Nell Koppen en Wim van den Brink gaat deze winter de hoofdrollen spelen in het nieuwe zondagavond-feuilleton van de NCRV-televisie, dat „Memorandum van een dokter" opvolgt. Nell en Wim zullen in dit verhaal ook een echtpaar zijn, dat allerlei huiselijke zaken beleeft, zoals die wer den verzonnen en opgetekend door de Britse auteurs Ronald Wolfe en Ronald Chesney voor de BBC. In Engeland heet de serie Meet the Wife", Jaap van de Merwe maakte er in zijn Nederlandse vertaling van „Kent u mijn vrouw?" Op zondag 22 oktober ziet U de eerste aflevering, waaruit deze foto is genomen. Nell en Wim van den Brink-Koppen hebben er zelf veel plezier in en dat be looft altijd iets goeds voor de opvoering. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 VARA 6.15 uur (NTS) samenvatting Doopdienst. 7.00 uur aflevering „Ja zuster, nee zuster". 10.00 uur Vera Lynn zingt. Ned. 2 VPRO 8.05 uur dierenfilm uit de Londense Zoo. 8.30 uur filmrubriek 9.15 uur uitzending over nieuwe Franse chansons. 9.40 uur Amerikaanse documentaire over Nobelprijswin naar dr. Linus Pauling. VANAVOND TE HOREN Hilversum I VARA 8.05 uur Metropoleshow (stereo). 9.00 uur hoorspel „Juffrouw Marohn". 10.00-11.55 uur: amusementsmuziek en nieuws. Hilversum II KRO 8.30 uur verzoekplaten. 10.15 uur reportage teach-in over vergrijzing in het thea terleven. 10.45 uur muzikaal sportprogramma Goal. ZONDAG TE ZIEN Ned. 1 NTS en KRO 6.40 uur (CVK/IKOR) film over theologische studie- en dan? 7.10 uur laatste keer Thierry. 8.30 uur Boccaccio, operette van Franz von Suppé. Ned. 2 NTS 8.05 uur samenvattende reportage Expo '67. 8.50 uur opvoering „School voor vrouwen" van Molière. ZONDAG TE HOREN Hilversum I AVRO en TROS r gevarieerd programma Rits. r hoogtepunten van het Sopot-liedjesfestival. r amusementsmuziek met om 11.10 uur „Een liedje op commando". Hilversum II NCRV en KRO r jeugdkoren zingen, r optreden Collegium Musicum Parijs, r gevarieerd programma Paviljoen, r meningen van en over ambtenaren, r Franse chansons. 41 Terwijl zij het vliegveld afreden begon Moore aan zijn uitleg. Het ongeoefende oog van Armstrong wekte bij de/e de indruk dat zij boven op een berg reden, hij zag een steile, ongeplaveide weg voor zich die bovendien nog versperd werd door allerlei gele monsterachtige machines. Dit moest nu wel slecht aflopen, maar Moore scheen alles anders te bekijken, rakelings scheerde hij langs de machines, terwijl de bestuurders naar hem schreeuwden, maar door het lawaai kon hij nun woorden niet verstaan, tot zijn verwondering schenen het echter opgewekte groeten te zijn- De jeep zwaai de en schokte en zo nu en dan schommelde de rand boven een sloot. Armstrong klemde zich aan zijn plaats vast, ter wijl Moore maar doorpraatte over wat er op die noodlottige dag in Haddon was gebeurd. Toen ze eindelijk beneden waren aangeland en over de vlakke verkeersweg stoven, had Armstrong alleen de onopvallende feiten begrepen dat et een ongeluk was gebeurd, dat er geen dokter bereikt kon worden en dat de man daardoor misschien was gestorven. Nu hij volkomen veilig was, hoewel ze bijzonder hard reden, scheen Moore niets meer te zeggen te hebben. Hij piekerde wat toen ze een brug over reden, een stad door kruisten en weer een verkeersweg opgingen. Eindelijk pro beerde Armstrong zich niet meer te laten beïnvloeden door de wijzer van de snelheidsmeter en na te denken over wat hem verteld was. „Ik begrijp niet dat de boodschappendienst u niet heeft weten te bereiken." „Wij hebben geen boodschappendienst voor dergelijke ge vallen, ook geen speciaal bureau of verpleegsters." „Maar hoe moet het dan als „O, Edna zorgt daarvoor, Edna Judson, mijn hoofdzuster uit het ziekenhuis. Perkins en Ladd houden thuis spreekuur, zodat hun vrouw de boodschap aanneemt als zij er niet zijn. De moeilijkheid is dat wat afgelegen plaatsen geen telefoon hebben, ofschoon dat wel afneemt, en ik ging toevallig naar zo'n plaats toe." „Je hebt een centrale antwoorddienst voor jullie drieën „Ja, dat hebben we, ofschoon ik geloof dat Ladd er niet voor voelt. Hij is tegen de tachtig en hij denkt nog over een plattelandsdokter zoals het vroeger was met weinig pa tiënten. Ze gaan elkaar uit de weg, omdat ze bang zijn dat collega's patiënten zullen afsnoepen. Ik stel me voor dat een centrale antwoorddienst, of iets dergelijks, vanavond op de vergadering ter sprake zal komen. Ik heb je nog niets over de vergadering verteld... Wacht even Achter hen weerklonk een sirene, kort en scherp, de toon eindigde in een laag kwaad gebrom. Armstrong had dit wel verwacht en hij ontspande zich voor het eerst tijdens de rit. Toen ontdekte hij dat Moore, die zijn vaart nauwelijks vertraagd had, lachte. Voor hij een verklaring kon vinden poor deze onbegrijpe lijke vrolij-kheid, schoot een wagen als een pijl uit een boog naast hen, bleef naast hen rijden. Twee mannen in politie- uniform bogen zich uit de ramen met brede grijnzen op hun aardige, eenvormige jonge gezichten. Ze schreeuwden: „Hee, dokter!" En de man die het dichtst bij was, schreeuwde: „We komen je een dezer dagen nog eens ophalen, dokter, dat is zeker." Ze schenen er alle drie plezier in te hebben en de politie wagen snorde daarna weer weg met loeiende sirene. Moore zei: „Aardige knapen. Wat zei ik ook al weer?" „Ik geloof over de vergadering." „O ja. De commissieleden het zijn er drie en ze zitten in de gemeenteraad roepen de drie doktoren vanavond op het matje. Jammer dat dit nu net op je eerste avond hier moet gebeuren. Nu, ik heb thuis op je gerekend. Niets bijzonders, ik ben weduwnaar en ik leef eenvoudig, maar je zult je toch wel thuis voelen. Ik heb naar je uitgekeken." Armstrong antwoordde vlug- „Ik heb een hotel gereser veerd het Republic House? Ik dank u voor het aanbod." „Maar £ij mij is het veel prettiger voor je." „O nee, lk kan me beter aan het oorspronkelijke plan houden." „Denk je?" Moore draaide zich naar hem om en Armstrong zag tot zijn verbazing dat hij erg teleurgesteld was. „Hartelijk dank," zei hij en hij voelde iets van spijt en berouw. „Wat verwacht u van de vergadering vanavond?" „O eh... eigenlijk niets. We zullen wel ernstig berispt worden en dat verdienen we. We zullen moeten verzekeren dat iets dergelijks in de toekomst niet meer zal voorkomen, wat kunnen we trouwens anders? Ik zou echter voor een definitievere oplossing zijn." „Dat is de antwoorddienst." „Zeker. Daar zal ik met Perkins en Ladd voor de vergade ring over praten." Wordt vervolgd poor pe kracht van de raket woedt sapie ach te pw/aa ht5 over pe grond voortgestuwd.. de vmaal van pe eaket raakt pe LEEUW VOL in het gezicht. 20cat het wilde pier terugdeinst maar sadie kan de krachtige vak et niet onder contrcfry Een in Austra- in scheermesjes en stukken glas, heeft Mail lië wonende gewed dat hij een auto zal opeten. Griek die zijn De dertigjarige man heeft voor zijn auto op hand niet om- maaltijden een middenklasser van draait voor Australisch fabrikaat uitgekozen. Als de auto na vier jaar in zijn maag zal zijn verdwenen, waar voor hy elke dag een kilo metaal, glas, bekleding en rubber moet doorslikken, wint hij veertigdui zend gulden. SUKKELTJE EN BRUUNKE „Weet je wat?" zegt Stikkeltje, „wy geven het huisje een grote schoon maakbeurt in ruil voor het logeren hier. En dan moe ten we geld zien te verdie nen voor het eten en zo!" Bruunke knikt instemmend. Ze zwoegen urenlang en stapelen dozen en pakken op. „Wat wordt 't nu keurig!" prijst Stik keltje hun werk. „Maar nergens vind ik iets te eten" moppert Bruunke. Als alles klaar is, gaan ze naar de bakker; hjj speelt gitaar achter de toonbank. „We zullen maar beginnen met de grammofoonplaat!" zegt Stikkeltje. de grammofoon opdraaiend. „Ba, wat 'n tijdverlies!" moppert Bruunke, de broodgeur hongerig opsnuivend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 17