ENQUETE OYER DE CHRISTELIJKE DAGBLADPERS ,Nieuwe Vertaling produkt van geest des ti Evangelisatie-opdracht niet uit oog verliezen Een woord voor vandaag Nationaal instituut voor vrede in 1968 TOOGDAG STATENVERTALING Order voor stafleden van Wereldraad Gesprekken met rechtse groepen Molukse christenjeugd viert derde lustrum MAANDAG 28 AUGUSTUS 1967 De klacht is de eeuwen door te beluisteren geweest: Ach, hij (zij) kan het zo aardig vertellen, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Het leven heeft geleerd, dat de mens bui tengewoon sterk is in het gescheiden houden van theorie en praktijk. Spreekt het niet duidelijk uit het smalende: Let wel op mijn woorden, maar niet op mijn daden? Het is van toepassing helaas ook op hen, die zich christenen noemen. Er is eens verbitterd gezegd: Dat ik geen christen ben, hebben de christenen op hun geweten. Zij zijn soms zo anders dan zij zeggen te zijn. Jezus heeft over deze mensen een streng oordeel uitgespro ken: „Wat noemt gij Mij Here, Here, en doet niet wat ik zeg?" (Lucas 646). Dit verwijt raakt allen, die zich Zijn volgelin gen noemen ten diepste. Niet alleen vroom zeggen: Here, Here, maar ook doen wat Hij ons heeft geleerd. Wij lezen vanavond 1 Samuel 17 vers 31 tot 44. Middel tegen versnippering Actie van gereformeerde vrouwen (Van een onzer verslaggeefsters) BAARN De Bond van Ge reformeerde Vrouwenvereni gingen in Nederland, die 10 no vember 30 jaar bestaat, zal als onderdeel van haar lustrum activiteiten een enquête hollen over de christelijke dagblad pers. Daarmee worden het Friesch Dagblad, de bladen van het (Rotterdammer) Kwar tet, Trouw en het Gerefor meerd Gezinsblad bedoeld. Het is de bedoeling dat deden ook aan niet-leden een formulier toespe len dat moet worden ingevuld. En kele vragen zijn bijvoorbeeld: Leest u'een christelijk dagblad? Daarnaast nog andere dag- en nieuwsbladen? Behoort een christelijk dagblad zich uitsluitend te richten tot het Chris telijk publiek? Zondagsport Vindt u dat een christelijk dagblad gebonden moet zijn aan één be paalde kerkelijke gezindte, aan één politieke partij, voorlichting moet geven vanuit één gezichtspunt, ruim te moet bieden aan uiteenlopende meningen, op het gebied van cultuur ook nieuws moet geven over ver schijnselen die u afkeurt, verslagen moet geven van wedstrijdsport op zondag? Naar de reacties op deze en vele andere interessante vragen zijn van zelfsprekend niet alleen de gerefor meerde vrouwenverenigingen be nieuwd, maar ook de christelijke dagbladpers zelf. De lustrumactiviteiten van de bond die een jaar bestrijken en, zoals be kend, begonnen zijn op de bondsdag eind mei in Amersfoort zijn gegroe peerd rond het thema: „Dienst in het midden van de gemeente". Vanuit het bondsbureau in Baarn zullen via het blad De Gereformeer de Vrouw zoveel mogelijk suggesties (hiervoor worden gegeven. De dag bladenquête wordt gezien als een speciale dienst. AMERSFOORT Ons verslag van de generale synode der Gereformeer de Kerken (vrijgemaakt) bevatte zaterdag een hoorfout. Ds. K. D. van Dijk uit Terneuzen zei niet, dat hij achter de bewering van ds. Schoep stond, maar achter de wering van deze predikant. (Van een onzer medewerkers) DRIEBERGEN Volgend jaar zal een Nationaal Vredes- instituut worden opgericht. De ze organisatie (niet goeverne- menteel, maar wel door de overheid gesubsidieerd) zal onder meer de documentatie verzorgen over alles, wat door de bestaande instellingen op het gebied van de vredesbevorde- ring wordt gedaan. Dit hoorden 70 deelnemers aan de Kirchentag en andere belangstel lenden, die zaterdag bij Kerk en Wereld waren, om zich te laten in formeren over het werk ter bevor dering van de vrede in ons land. Dr. N. A. C. Slotemaker, secreta ris van de stichting Vredesopbouw, gaf een overzicht van de huidige situatie. Niet minder dan 33 organi saties (twaalf meer dan vier jaar geleden) met in totaal 14.000 leden en begunstigers houden zich in ons land met het vredesvraagstuk bezig. Hun publikaties tellen 48.000 abon nees. In de periode 1966/67 volgden 18.500 de schriftelijke cursussen op dit gebied. Enerzijds achtte dr. Slotemaker het een verheugend verschijnsel dat zoveel instellingen zich op dit gebied bewegen, anderzijds waarschuw hij tegen een te grote versnippering. Aangezien de bestaande organisa ties dikwijls verschillende achter gronden en uitgangspunten hebben, is een samenvoeging op grote schaal niet mogelijk. Wel wordt in bepaal de projecten al nauw samengewerkt. Sjaloom In een korte inleiding over nieuwe mogelijkheden, legde dr. K. Strijd, studiesecretaris van Kerk en Vrede, er de nadruk op dat de kerken zich moeten bezighouden met de sjaloom, de allesomvattende vrede die alle dingen op hun plaats en alle men sen terecht brengt. Het gaat, aldus dr. Strijd, niet om „lief zijn voor elkaar", niet om de innerlijke vrede van ieder individu eel, maar om de totale vrede in de gehele bewoonde wereld. Vandaar uit moeten allen aan on ze houding als christen iets van Je zus Christus en de Heilige Geest kunnen herkennen. Duidelijk moet de sjaloomgedachte blijken in onze persoonlijke houding, ook in het da gelijks leven tegenover de ander. Het is onwaarachtig zich met de verre vrede bezig te houden zonder zelf de nabije vrede te beoefenen: Dr. Strijd waarschuwde voor het gevaar van het stilstaan bij het haal- Straks een eigen bijbelgenootschap? (Van onze kerkredactie) BARNEVELD „Het is niet zo, dat wjj voor de Statenverta ling zijn, omdat ze oud is, en tegen de Nieuwe Vertaling, omdat die nieuws is. Wij noemen de Statenvertaling ook niet onfeibaar. Wel menen wij dat de Statenverdeling op het moment de zui verste, meeste betrouwbare bijbelvertaling in onze taal is". Dat zei ds. J. van Haaren, predikant van de gereformeerde ge meente te Amersfoort, zaterdag op de tweede landelijke toogdag van de Stichting tot handhaving van de Statenvertaling in zijn openingswoord als voorzitter. jectivisme in de SV. Ze werd be- invloed door de strijd tegen de re monstranten. Maar zo is er ook subjectivisme in de NV. Zij heeft de leer van de algemene verzoening op de achtergrond, even als de nieuwe berijming. (Ds. Mallan noemde als voorbeeld de berijming van psalm 87 „Door deze poort zal ieder binnentreden"). Dan houden wij het maar liever bij het subjectivisme van de SV, want de leer van de soevereine ver kiezing wensen wij niet prijs te geven, aldus ds. Mallan. Maar waar die zuivere leer gemist wordt, zal men vroeg of laat ook die zuivere vertaling loslaten. De heer L. van der Sluys, her vormd hulpprediker te Oudwoude, noemde het een droef kenmerk onzer dagen, dat de bijbelkennis zo gering is. Er is geen lust meer om te onderzoeken en de goedgelovige mens is een gewillige prooi. Hij be sprak 1 Korinthe 6 20. De NV is volgens de heer Van der Sluys hier vrijblijvend, zakelijk en kil. Hij liet de grote betekenis zien van Gods Woord voor de kerk bij het planten van het geloof in het hart en het versterken van het ge loof. In de Nieuwe Vertaling zijn de puntjes er af gevijld. Een stomp zwaard kan geen kracht doen. En nog is deze vertaling velen te zwaar en te scherp. Er wordt al weer aan een nog nieuwere gewerkt. Ds. Van Haaren wees op een op merking op een folder, onlangs uit gegeven door het Nederlands Bijbel genootschap, dat de Statenvertaling bestemd zou zijn geweest voor de calvinisten, de Nieuwe Vertaling voor de protestanten en de aanstaan de Oecumenische Vertaling voor alle Nederlanders. Dat kan dan nooit een zuivere vertaling zijn. Hij vroeg aller steun, opdat wel licht in verre toekomst een eigen bijbelgenootschap gesticht zou kun nen worden. Twee bezwaren tegen de Nieuwe Vertaling noemde ds. S. de Jong, hervormd predikant te Houten. De Statenvertalers trachtten in hun vertaling eerbied en diep ontzag voor het wezen Gods tot uitdrukking te brengen. Die eerbied miste hij op vele plaatsen in de Nieuwe Verta ling. Verder geeft de SV alles scherp en omlijnd weer, zodat geen misver stand mogelijk is, maar de NV is vaak vaag en voor allerlei uitleg vat baar. Daarin is zij een produkt van de geest des tijds en zij werkt op haar beurt weer verdere vervlakking in de hand. Subjectivisme Men verwijt ons subjectivisme, al dus ds. F. Mallan, predikant van de gereformeerde gemeente in Neder land te Veenendaal. Zeker is er sub- Kleine kracht Ds. J. G. van Minnen te Hoofddorp ging uit van Openbaring 3 8: „Gij hebt kleine kracht en gij hebt mijn Woord bewaard en hebt mijn Naam niet verloochend". God geve, dat wij zijn Woord zo zuiver mogelijk mogen bewareh. Daartoe is kleine kracht geen bezwaar, want Gods kracht wordt in zwakheid volbracht. Ds. J. C. van Ravenswaay, chris telijk gereformeerd predikant te Arnhem, bestreed de acccommódatie- theorie. volgens welke Christus Zich in zijn Schriftbeschouwing zou heb ben aangepast aan de gangbare op vattingen van zijn tijd. Zijn discipe len waren nog niet rijp voor de Schriftkritiek. Hij was Zelf wel wij zer, maar wilde de mensen winnen door niet tegen ze in te gaan, aldus deze opvatting. Wat hebben we aan een Jezus, die mee probeert te gaan met de ziens- bare. „Het aanknopen daarbij is dikwijls aanpassen. Wij lopen ge vaar dat daarbij de evangelische vi sie wordt opgeknoopt." Mogelijkheden Concrete mogelijkheden voor de bevordering van de vrede zag dr. Strijd in het zich bezighouden met de kwestie Vietnam (het meeleven met het andere Amerika), het Duit se vredesvraagstuk, de NAVO, de noord-zuid-verhouding, China, het Nabije Oosten, het wereldfederalis- me en het probleem van de militai re middelen. Ten aanzien van de methoden merkte dr. Strijd op dat wij niet moeten spreken vanuit de partij politiek: „Daar past iedereen voor en terecht. Alleen wanneer wij spreken vanuit de sjaloom, zullen wij echt iets bereiken." (Van onze kerkredactie) HERAKLION, Kreta Het Centraal Comité van de Wereld raad van Kerken wil meer contact met de „conservatieve evan gelisch en" en andere kerken di^ niet zijn aangesloten. Hij is zelfs bereid een verandering in de organisatorische opzet te aan vaarden om dit mogelijk te maken. Het gesprek moet zich vooral richten op de gemeenschappelijke roeping om te evangeliseren en te getuigen. Dit werd besloten toen de afgevaardigden de rede van Philip Potter bespraken die het thema „Evangelisatie" van de conferentie inleidde. wijzen van mensen? aldus ds. Van Ravenswaay. 's Mensen woord wil Gods Woord voorspreken, wat het zeggen mag. Onleesbaar Hij vreesde, dat als het zo door gaat, we op de duur een theologische Bijbel krijgen, die voor de gewone mensen onleesbaar is. „De leiders van ons volk maken grote fouten en de kleine discipeltjes moeten maar mee. Die weten immers niets." Ds. J. van der Poel, oud-gerefor meerd predikant te Ede, liet zien, hoe het Hooglied in de NV behan deld is. Zo laat Christus, de Bruide gom, Zich in de NV „betoveren" (4 9). In zijn slotwoord wees ds. A. W. Verhoef van de gereformeerde ge meente te Barneveld, op de gevaren van de NV voor de jeugd en zei nog eens: „Als er mensen zouden ko men, met meer licht bedeeld als de Statenvertalers, dan zouden wij hun bijbelvertaling zeker aanvaarden. Maar aan deze Nieuwe Vertaling hebben wij geen behoefte. Duide lijker dan de SV is ze ook beslist De circa 2400 aanwezigen brach ten 8100 gulden bijeen voor het werk van de stichting. Het werd helaas geen diep- gaande bespreking. De afge vaardigden moesten een wel haast te zware organisatorische last dragen. Een werkelijk nieuw inzicht op het gebied van het evangelisatiewerk is dan ook niet naar voren gekomen. Maar wel is er een klein aan knopingspunt om tot een koers verandering te komen. Hoewel de vergadering nog zeer sterk het accent legde op de (intro verte) bezinning op eigen struc turen, worden nu de kerken ook weer opgeroepen om Christus „in woord en daad uit te dra gen." Nog belangrijker was hel feit dat deze vergadering erkende dat er in het werk van de Wereldraad sprake geweest is van bepaalde eenzijdighe den. Dit wordt wel niet duidelijk uit gesproken, maar wel erkend door een poging om een werkelijk evenwicht te vinden tussen getuigenis en sociale acties, prediking en dienstverlening. Het secretariaat voor evangelisatie kreeg opdracht om er bij alle afdelin gen van de Wereldraad op aan te dringen hun werk zo te doen dat het evangelisatorlsch doel van de Wereld raad tot zijn recht komt. RECHTS Met „conservatieve evangelischen" worden vooral de orthodoxe christe nen bedoeld in de Angelsaksische we reld. Zij vormen geen eigen kerkge meenschap of groep van kerken. Ve len behoren tot kleinere kerken die zich in de vorige of deze eeuw heb ben afgescheiden en nog altijd geen lid zijn van de Wereldraad. Velen vormen ook een rechtse modaliteit binnen kerken die wel aan het ,werk van de Wereldraad deelnemen. Op het punt van evangelisatie wil de Wereldraad bovendien nauwer contact met de Rooms Katholieke Kerk. De gezamenlijke werkgroep Ge- neve-Rome werd verzocht een specia le studie te maken van de huidige mogelijkheden om te komen tot een Dr. Lukis Vischer rechtswaar nemer voor de Wereldraad bij het Vaticaans concilie en pater Hamer (links), Vaticaans waar bij het Centraal Comité et „gemeen- „gemeenschappelijk getuigenis in zen dingssituaties." Er is een fijn onderscheid in formu lering tussen de opdracht ten opzich te van de meer rechtse groepen in het protestantisme en ten opzichte van het Vaticaan. De Wereldraad wil met Rome spreken over het „ge meenschappelijk getuigenis", met de afzijdige protestanten over de „ge meenschappelijke roeping tot getuige nis." Dit geeft de indruk dat de gesprekken met Rome al iets verder gevorderd zijn dan met deze pro testanten. ROEPING Dit is echter vooral een gevolg van een verschil in houding tussen Rome en deze orthodoxe protestanten. Ro me erkent dat haar boodschap in we zen dezelfde is als die van de wereld raad. De orthodoxe protestanten, of velen van hen tenminste, vragen zich af of de Wereldraad wel de zelfde roeping aanvaardt als zij. Zij staan nog vol kritiek en met angstige vra gen tegenover deze oecumenische be weging, terwijl Rome veel meer open is. In deze formulering van de We reldraad ligt eigenlijk een verzeke ring aan het adres van de afzijdigen dat de Wereldraad dezelfde roeping aanvaardt als zij. Maar de uitdrukking „ge-' meenschappelijke getuigenis" ten op zichte van Rome betekent helemaal niet dat Rome en Geneve zeer bin nenkort samen gaan evangeliseren. Deze uitspraak werd opgesteld door de eerste commissie voor preadvies. De tweede commissie ging van die noodzaak ook wel uit, maar voorzag nog heel wat moeilijkheden. besprak het rapport van de gezamenlijke werkgroep Ro me-Geneve en kwam tot de conclusie dat op het gebied van een „ge meenschappelijk getuigenis" nog maar heel weinig is bereikt. Er staan nog levensgrote theologische en prac- tische problemen in de weg. Deze commissie wilde dan ook dat de werkgroep zich er vooral op zal be zinnen, hoe de spanningen tussen zen ding en missie verminderd kunnen worden. OPDRACHT Het Centraal Comité sloot zich aan bij de uitspraak van Philip Potter, de directeur van de afdeling voor we reldzending en evangelisatie, dat de Wereldraad zelf geen evangelisatori- sche taak heeft. De stafleden kregen echter de opdracht „om alles te doen wat mogelijk is via studie en consul tatie om de kerken in de hele wereld te doen beseffen wat in hun eigen leven de vernieuwing door Jesus Christus betekent." Deze woorden zijn natuurlijk niet nieuw. Maar zij hebben in het verle den geleid tot een sterke introverte bezinning op de eigen structuren. Het gevolg was dat de kerken vaak meer met zichzelf bezig waren dan met de wereld. Met nadruk wordt nu daarbij uitgesproken dat de studies zich ook moeten richten op de vraag hoe het evangelie in woord en daad kan worden uitgedragen. Er wordt erkend dat evangeliseren in onze tijd geen eenvoudige zaak is. In sommige streken, zo wordt gezegd, zijn de oudere evangelisatieme thoden, zoals de grote samenkomst, de prediking van de bekende evange list en de straatbijeenkomst, niet meer mogelijk. In andere streken Conclusies van centraal comité Na vier dagen hard werken trok het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken zich vori ge week in subcommissies achter gesloten deuren terug om beslui ten en conclusies op te stellen. Pas woensdagavond kwamen de eerste resultaten daarvan weer ter bespreking in de algemene vergadering. Vanaf vandaag publiceert onze kerkredacteur. Jan J. van Capel- leveen enkele artikelen waarin hij de betekenis van de genomen besluiten uiteenzet. schijnt de prediking alleen door dove oren gehoord te worden. „Maar," gaat dit stuk verder, „waar Jezus Christus tegenwoordig is in de kerk door de macht van de Heilige Geest kan geëvangeliseerd worden en wordt ook geëvangeliseerd. LINKS Hoewel Potter in zijn rede, die wij vorige week publiceerden, en ook le den van het Centraal Comité tijdens de debatten in de plenaire zitting aandrongen op een derde dialoog, en wel met de radicale theologen van onze tijd over de inhoud van het evangelie, noemde de commissie van preadvies dit niet in haar voorstel. En niemand uit de vergadering dien de een motie in om deze wens om te zetten in een opdracht voor de stafle- In zijn rapport had secretaris gene- traal Comité veel meer geïnteres- gisch „neen" laten horen tegen deze theologie. Kennelijk was het Cen traal Comité veel meer geïnteres seerd in het gesprek met degenen die rechts van de Wereldraad staan, dan die nu plotseling op de linkerflank opduiken. In dit verband valt het ook op dat alle afdelingen opdracht kregen om bij hun werkzaamheden het evange- lisatorische doel van de Wereldraad niet uit het oog te verliezen. Daarin ligt een verborgen kritiek op het werk van Inter Church Aid en nog meer op de Wereldconferentie voor Kerk en Samenleving, die velen wel boei end en ook waardevol, maar tegelijk ertijd ook eenzijdig vonden. Daarmee heeft het Centraal Comité een poging ondernomen om een groeiende eenzij digheid af te dammen. Het Centraal Comité in de San Marco-hal hard aan het werk, maar door de warmte zijn enkele afgevaardigden in slaap geval- Twee kerken van Indonesië lid van Wereldraad (Van onze kerkredactie) HERAKLION, Kreta Op nieuw heeft het Centraal Comi té van de Wereldraad van Ker ken 11 nieuwe ledenkerken aan vaard. Samen hebben zij ruim één miljoen leden. Met twee kerken onderhouden de Neder landse kerken nauwe betrek kingen. Het zijn de Evangelisch Christelijke Kerk van West- Irian en de Toradja-kerk van Celebes. De Toradja-kerk is ontstaan uit l»2t zendingswerk van de Gerefor meerde Zendingsbond. Hoewel bin nen de Gereformeerde Bond sterke bezwaren leven tegen de Wereldraad, besloot de dochterkerk toch het voor beeld van de andere Indonesische kerken te volgen. Ook de Kerk van Midden-Java, een dochterkerk van de Gereformeerde Kerken, is lid van de Wereldraad, hoewel de moeder kerk dat niet is. De Oud-Katholieke Kerk van Oostenrijk is nu ook toegetreden, evenals een vijftal Lutherse Kerken j in Tanzania, die samen met twee an- j dere Lutherse Kerken diè reeds wel j 1 lid waren nu de Evangelisch-Lu- i therse Kerk van Tanzania hebben ge vormd. In het Britse Wales traden de congregationalistische gemeenten, die vroeger enige tijd lid waren, op- de Wereldraad Volgens verstrekte gegevens poeakerk van West-Irian 175.000 le den. Er zijn 850 gemeenten die ge diend worden door 70 predikanten, 800 goeroe's en 100 evangelisten. De Toradja-kerk telt 300 gemeen ten met 180.000 leden. Zij wordt slechts gediend door 35 predikanten. Het aantal evangelisten en goeroe's werd niet vermeld. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Reeuwijk: J. A. de Brijun te Krimpen a. d. Lek; te Noordhorn, c.a.: C. v. d. Berg te Kesteren; te Kam pen (vac. J. L. Meesters): P. de Rui ter te Steenwij kerwold. Benoemd tot medew. bij „Kerk en wereld" te Driebergen (voorheen stu dentenvormingswerk): N. v. Oosterzee, jeugdpred. te Amsterdam. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Oenkerk (Fr.): A. Groenewesen te Uirum (Gr.). GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Den Haag-zuid: H. Rijk- sen te Gouda. Aangenomen naar Katwijk a. zee: P. v. d. Biil te Rotterdam-zuid. Bedankt voor Rijssen: A. Hoogerland te Werkendam. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Zaterdag heeft de Molukse christenjongeren vereniging (Persekutuan Pemu- da Kristen Maluku; PPKM) haar derde lustrum gevierd. De PPKM werd 22 februari 1952 opgericht, toen het merendeel van de Ambonezen in Nederland was gearri veerd. Aanvankelijk was het een zui ver religieuze jongerenvereniging. Nog steeds is de voornaamste bezig heid het bestuderen, overdenken en in praktijk brengen van wat in Gods Woord geschreven staat. Later ging men zich ook bezig hou den met volksdans, volkszang, volkstaal en het bestuderen van de Ambonese geschiedenis en de Ambo- nese samenleving in den vreemde. Daarnaast staat de PPKM volledig achter de strijd voor een vrije en onafhankelijke republiek der Zuid-Molukken. Kerkdienst Ruim tweeduizend jongeren uit al le delen van het land bezonnen zich zaterdag op het thema „Jezus Christus is de Voleinder des geloofs". 's Morgens sprak ds. H. Supusepa hierover in een kerkdienst, die geleid werd door ds. D. S. Pesulima. Het welkomstwoord sprak de voorzitter ds. S. Metiary. De middag werd gevuld met cause rieën door de heer A. Warnaar over „Niet zien en toch geloven" en de heer J. W. Maris over „Waar is onze toekomst?", respectievelijk secretaris van de ICCC en de ICCC-jeugd. Ook drs. M. F. Mual hield een toespraak. Het geheel werd omlijst door zang van de verschillende onderafdelingen en van de Beth-Cheram Singers. Aan het slot werd het volkslied gezongen en sprak de president van de RMS, ir. J. A. Manusama. Oud-burgemeester van Doorn overleden DEN HAAG De oud-burgemeester van Doorn. mr. dr. M. P. Thomassen a Thuessink van der Hoop van Sloch- teren, -is op 91-jarige leeftijd overleden. Hij is ook burgemeester van Breukelen en Nijenrode geweest (van 1910 tot 1930). De heer Thomassen was lid van de CHU. Hij studeerde in Groningen en pro moveerde daar in 1905 op het proef schrift „Kerk en staat volgens Groen van Prinsteren". Hij is jarenlang in Utrecht lid van de Provinciale Staten voor zijn partij geweest. De begrafenis is morgen om 12 uur op de algemene begraafplaats in Utrecht, na een rouwdienst die een uur eerder begint in het Diakonessenhuis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2