Scholen op Formosa goed voor oude kijkkasten de stad dl! 611 dokter N loore liii daar jg TWEE UUR GEEN BEELD IN DE VS Russisch spel zondagavond EATEKDAC M APCTSTtB W7 Aanvallig I Gisteravond waren er twee eigen produkties op de beeldbuis, een van de KRO over „Voor 't eerst naar school" en een korte show waarin de jonge Annemarie Pijlman als regis seuse debuteerde bij de VPRO. Als we vergelijkingen trekken was het rijpere werk van Hans Keiler (terug bij de KRO) verreweg het beste. Natuurlijk brachten de impres sies van de heel moeilijke stap over de drempel van ,,de grote school" niets nieuws, maar ze waren zo smaakvol geschikt en zo goed geva rieerd bij summier maar raak com mentaar. dat het een lust was om naar te kijken. Zonder zoetelijkheid was het een aanvallige reportage, helemaal in gesteld op dat hachelijke moment waarin moeders rok letterlijk of fi guurlijk moet worden losgelaten dan wel losgescheurd, beelden waarnaar ledereen met vertedering en wat beschaamde herinnering kijkt. Waarom de titel van de kleine VPRO-show Engels moest zijn zal niemand hebben begrepen. Groots was het niet; de aardig gezongen lied jes over de bekende onderwerpen verband houdende met teleurgestelde, liefde en aanverwante zaken, borgen hier en daar opzettelijk-grove, uitda gende woorden, maar daaraan is de frequente tv-kijker allang gewend. We hebben nu begrepen dat op „de dotten" niets anders rijmt dan „oprot ten", niettegenstaande de tegenhan ger in het taalgebruik. Annemarie Pijlman probeerde het verdienstelijk met regievondsten en daar steekt wel een belofte in. Bij een debuut mag men niet te hoge eisen stellen. Een vleugje originali teit is dan al heel wat. MSV Duisburg heeft vrijdag op eigen terrein met 22 gelijk gespeeld tegen Borussia Dortmund, na bij rust met 21 te hebben voor gestaan. Het was de eerste Bundesli- ga wedstrijd van de beide clubs in de Duitse competitie voor het nieuwe seizoen. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Over de ocea nen waait weer allerlei tele visienieuws naar ons toe. Er zijn in de Ver. Staten verschil lende opmerkelijke besluiten gevallen en zij hebben beroe ring teweeggebracht: de re gering heeft vastgesteld dat er 's nachts tussen 4 en 6 uur geen beeld meer mag worden uitgezonden, er ztfn plannen om een satelliet te lanceren voor onderwijstelevisie in ontwikkelingslanden en een van de grootste beeldbuis industrieën heeft een methode uitgedacht om de lastige oude kijkkasten op te ruimen: zij worden opgepept en naar scholen op Formosa gestuurd, waar ze de leerlingen nog (goede) diensten kunnen be wijzen. Een en ander heeft meer betekenis dan het kale bericht doet vermoeden. Om te beginnen dat besluit van FCC, de overheidscommissie voor radio en televisie. Daarin wordt bepaald, dat geen enkele tv-zender eerder dan 6 uur 's morgens mag beginnen met de programma's voor de nieuwe dag. Maar officieel duurt de nachtelijke zendtijd tot 4 uur. Verscheidene gro te zendmaatschappijen zijn gewend, dan netjes afscheid te nemen vari hun kijkers, de klok te laten slaan en een seconde later „goedenmorgen" te zeggen en: „Hier is het programma voor vandaag." Voor hen houdt deze nieuwe bepa ling in, dat zij inplaats van 24 nog maar 22 uur per etmaal mogen uit zenden en voor het hele land bete kent het dat er 2 uur per nacht geen beeld te zien is en men zich dus voor ev. vermaak met de nooit-versagende radio moet bezighouden. Bovendien is vastgesteld, dat er in de toegestane zenduren voor zonsop gang slechts op een beperkt vermo gen mag worden uitgezonden, zodat de programma's op de vroege winter ochtenden niet zo rijkelijk verspreid kunnen worden als tot nu toe. Daarvoor behoeft niemand beeld-loos te zijn, wél kan men dan uit minder programma's kiezen. Re den genoeg tot gemopper en ge klaag van vooral de grote networks die hun zenders tot diep in het land verspreid hebben en de gaatjes opvul len door sterke stralingen. Die gaat jes kunnen nu hier en daar open blijven. Er zal echter niet veel aan te doen zijn, want Canada heeft deze regeling ook al met vreugde overge nomen. Nu zal men zeggen: is het zo'n pijn wanneer er 's nachts tussen 4 en 6 uur geen televisie is, en als men in plaats van uit 9 of 10 uit pakweg 7 programma's moet kiezen voordat de zon opkomt? Voor Nederlandse begrippen legt zoiets nauwelijks gewicht, in de schaal: wij plegen over het geheel genomen tussen 4 en 6 uur te slapen. In Amerika liggen de zaken echter heel anders, daar verricht een zeer groot deel van de bevolking avond- of nachtwerk. Wie thuiskomt schiet niet onmiddelijk het bed in, maar gaat eerst rustig eten en wat beko men van de arbeid. Daarbij kijkt men beslist naar de tv. In feite draait het leven in een land als Ame rika 24 uur per etmaal door en daar op is de televisie sinds jaar en dag ingesteld. De uitgebreide arbeidsploegen die ,om 5 of 6 uur moeten opkomen of terugkeren van het werk en nu bij hun ontbijt geen televisie kunnen zien, raken uit hun lievelingspro gramma's en, wat meer zegt: consu meren tezamen met de ochtendboter ham de reclame niet. Dat betekent een strop voor de sponsors en dus veel minder inkomen voor de zend maatschappijen. Thierryheeft het gehaald HILVERSUM Morgenavond ver toont de NTS op Ned. 1 de 30ste aflevering van het Franse tv-feuille- ton „Thierry" en dat wil wat zeggen. De serie heeft het best gehaald bij de Nederlandse kijkers en dat is meer dan de NTS ervan verwachtte. Oorspronkelijk zei de programma- leiding „neen" tegen de aanbieding: het gaat nogal ruw toe in de lange geschiedenis rondom c'-3 historische held en de NTS was bang, de kijkers daarmee geen genoegen te doen om dat naar gewoonte de kinderen dit zondagshalfuur als het hunne beschouwen. Noodgedwongen, omdat er niets an ders voorhanden was, is de serie .tenslotte toch aangekocht. Vijf jaar HILVERSUM ES Onze Nederlandse omroepen kunnen niei genoeg krij gen van de Russische klassieken. Was het een tijdlang alles Tsjechow wat de klok sloeg, we hebben even goed Dostojewski en Tolstoi ook al gezien. Een nieuwe naam is voor mor genavond die van Alexander Ostrowsky, een auteur die bij ons veel minder bekend is. Van hem ziet u middels de AVRO een Duitse op voering van de komedie „Talent en bewonderaars". Deze nietszeggende titel bekroont een stuk, dat dateert uit de bloeiperi ode van de Russische toneelvernieu wing in het begin van de 19e eeuw. Naast Tsjechow en Gogolj was Ostrowsky (hij leefde van 1823 tot 1886) een belangrijke figuur is deze literaire ommezwaai van het ouder wetse toneel. Hij schreef nooit iets anders dan toneelwerken. Een ervan, „Sneeuwwitje", diende als libretto voor Rimski-Korskakowys opera van die naam. Ostrowsky was geen broodschrij ver. Hij bekleedde een eenvoudige functie aan een handelsrechtbank in Moskou, maar dat gaf hem de gele genheid mensen van allerlei soort te ontmoeten en hun perikelen te leren kennen. Ook onderhield hij relaties met acteurs en actrices, door zijn werk als toneelschrijver. Hij bestu deerde mensen en situaties en dat alles gaf hem met zijn fijnzinnige humor stof genoeg voor zijn stukken. Het spel dat u morgenavond krijgt te zien is in de lichte toon gehouden. Het is een komedie welke zich I; afspeelt in de toneelwereld. Hij spot hier wat met jonge, ambitieuze actri ces, die uit de provincie naar de gro te stad komen, dromend van een prachtige carrière en bereid daarvoor alles op te offeren, totdat er iets an ders die plannen doorkruist: de weel de van het leven, dat bewonderaars haar aanbieden. Dan komt het tot een keus: carrière of liefde. De jonge Negina overkomt zo'n warnet van perikelen en het stuk laat zien, hoe zij zich daar uit redt. Uiteraard is ook bij dit Russische stuk, waarvan het Beierse Studio Ge zelschap de tv-opvoering verzorgde, de milieutekening van historische en mede daardoor unieke waarde. Jean-Claude Drouotbeter be kend als Thierry la Fronde van de gelijknamige televisieserie, bracht gisteren een bezoek aan Amster- KAIII» VAVAVOM» 18.oólVN*euws. 'uno AKtualltel 19.30 OperetteklanKe i. 20 30 Verzoekplatenpro ima 22.30 Nieuws. 22.4 Overweging. 22.45 Muziek e 2.40 Jazz ln de Poolse Isch krulboltoerr rekenülm. 19.36 I Zingt het voort iea. 18.45 Kerk veraf e lij. NCRV: 19.00 Nie /eerpraatje. 19.07 Gewl lek. 19.40 Meisjeskot 3.30 Franse chanso dek. 11.45 De 1 NRU: 14.30 de lijn (I): 20.05 Gevarlet 1 jeugd. 21.15 Mam Nieuws. 13.07 ueat-^en ie-Athene: platenprogram- TELEVISIE MOKGEiM 1KOR/CVKEi Kerkdie: Blrmlnghj HÏppique teElOosten- --A0 Ges illscht i.00 Kerkdiens' vöör doven te (BBC) KRO/RKK '30-18.00 Hlpplqu, de. CVK/IKOR: 18.40 Gesprek- 19.05 >r ^d> Nederland~ÏI." NTS f 20.00 Jour- 5 - 22.30 Journt 10: 15.30 Motors SES! klein kleutertje Nationaal jeugdork. 10.00 zangsol. 12.27 leugdork. 10... 5. 10.10 Arbeidsvita minen. (ll.oo - U.02 Ny 12 30 Modern plattel je. 12.35 Licht lnstri zangsol. ^3.00 Nws. mil.h sjot?,0 documdCprogr. KM 16.50 StereoKamerork! Pleter Hellendaal met sol. 17.30 Bra bant Journaal. FM-kanalen.^ KRO: 9.00^ Nws. Nws!'20C15USp'ortfourn20.40^Zo- Evokatie van de Amerlk. stom me film Old San Francisco (1927) 21.50 Joegoslavische fllm- Zevenendertig professoren van de Amerikaanse Stanford University hebben een systeem uitgewerkt, waarbij een ruimtetuig educatieve programma's kan overbrengen naar ontwikkelingslanden. Dit zou een spe ciale vorm van ontwikkelingshulp kunnen betekenen. Er is een satelliet voor ontworpen, welke vijf jaar lang in een vaste baan met de aarde mee kan draaien, en het ongewoon hoge vermogen heeft om op 350 kwt. uit te zenden. Indien men er voldoend grote ter reinen mee kan beslaan, zou de prijs voor de cursussen, met inbegrip van de exploitatie van de satelliet, slechts een paar kwartjes per leer ling 's jaars bedragen. Men denkt dan echter wel in de richting van massa-onderwijs en re kent op miljoenen leerlingen. Er is reeds contact opgenomen met de rege ringen van India, Brazilië en Indo nesië. Pas als het overleg gewenste resultaten heeft, kan het plan verder worden ontwikkeld en tot uitvoering worden gebracht. En verder heeft men dan eindelijk in de Ver. Staten een vonden voor het probleem oude televisietoestellen. Zowel fabri kanten als detaillisten kennen de na righeid: regelmatig moeten de appara ten worden vernieuwd en dan willen de kopers hun oude toestel graag in ruilen ofwel laten weghalen., Een tv-toestel zet men nu eenmaal niet in de vuilnisbak buiten. Handelaren zijn dus wel verplicht, het oude apparaat in te nemen bij de levering van een nieuw en dan kun nen zij twee dingen doen: het als tweede- (soms ook derde-) hands aan prijzen ofwel terugsturen naar de fa- Beide zaken bevallen de in dustrieën niet; ten eerste willeq zij niet dat hun oude merken met ev. kwalen in de running blijven omdat zij dan allerlei klaohten krijgen én ten tweede weten zij geen raad met pakhuizen vol oude toestellen. Sommige fabrieken houden er een kostbare destructie-afdeling op na om de oude apparaten weg te wer ken, maar dat kost extra geld. Ande re huren huisvuilschepen en storten de bejaarde kijkkasten bij massa's in de oceaan. De firma RCA Victor, een zeer gro te electronische fabriek, heeft nu het ei van Columbus uitgebroed. Deze fa briek neemt al haar oude toestellen terug en geeft ze een opkikkertje in de revisie afdeling om ze daarna te verschepen naar Formosa. De scho len worden er tegen een uiterst zacht prijsje mee vereerd, zodat de leerlin gen de onderwijstelevisie kunnen vol gen. De verschepingskosten worden niet in rekening gebracht: die heeft de firma er wel voor over om het euvel te voorkomen waarbij haar verouder de „jaargangen" in de huiskamers blijven hangen. - A ff at ha Yaunf/ Morgenavond weer een klassiek Russisch spel, door de AVRO uit te zenden en in Duitse opvoering: Talent en bewonderaars", geschreven door Alexander Ostrowski. Nu echter geen drama, maar een komedie, waarin met humor de samenleving op het Russische platteland in de 19e eeuw wordt geschilderd. De jonge toneelspeelster Negina raakt verstrikt in allerlei perikelen, die zowel haar beroep als haar persoonlijk leven betreffen en op een ogenblik moet zij kiezen tussen haar kunst en haar vereerders, onder wie zich notabelen uit de provincie bevinden: een vorst en een grootgrondbezitter. Op de foto ziet U Cordula Trantow en Hanne Wieder in de charmante hoofdrollen. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 NCRV 7.00 uur Ilonka Biluska in een muzikale cocktail. 7.25 uur aflevering „De gasten van Felix Hech- 8.45 uur Lucy Ball in Japan. 9.35 uur aflevering „Van nul uur één": De zieke miss Mabel. 10.00 uur documentaire over het voormalig Neder lands Indië en hoe men daar leefde. Ned. 2 VARA 8.05 uur Coronation Street. 8.55 uur reportage folkloristisch bolspel. 9.20 uur Gilbert Bécaud zingt in Antwerpen (BRT- reportage). Handig Andere firma's tonen zich geïnte resseerd in deze handigheid en kij ken eens uit, welke landen ook van zo'n aanbieding zouden kunnen profi teren. RCA Victor is voorlopig onbe kommerd: de oude beestjes houden het niet zo lang uit, en dan kan de onderneming weer voor „nieuwe" zor gen! Intussen heeft Amerika's kleinste network ABC grote zaken gedaan met Egypte. Het verkocht aan dit land ruim 1200 programma's voor een totaal van 600 uren televisie. De levering betreft voornamelijk feuille tons, w.o. de avonturen van dokter Ben Casey en „De vluchteling". Hilversum I KRO verzoekplaten. Goal, muzikaal sportprogramma. Hilversum II VARA Metropoleshow. hoorspel „Een phoenix verrijst te vaak". Ned. Harp-ensemble, concert Holland Fes- Lui luisteren. ZONDAG TE ZIEN Ned. 1 NTS en AVRO 6.40 uur (CVK/IKOR) Opspraak. 7.10 uur 30ste deel van Thierry. 8.30 uur Thérèse Steinmetz zingt. 8.45 uur1 Russisch tv-spel „Talent en bewonderaars" Ned. 2 NTS 8.05 uur reportage Edinburgh Taptoe. 9.35 uur aflevering Wojeck. ZONDAG TE HOREN Hilversum I NCRV en KRO 7.40 uur jeugdkoren zingen. 8.15 uur concert op de plaat door Moskou's Kamer- 9.00 uur Paviljoen, vakantiememorandum. 10.00 uur liedjesprogramma. 11.00 uur impressie van Lelystad. Hilversum II AVRO en TROS 7.30 uur (IKOR/VPRO) opinies en gebeurtenissen bekeken in Balans. 8 05 uur Rits, gevarieerd programma. 9.30 uur Caterina Valente zingt. 10.55 uur operettemuziek. 29 Kwaad dat hij dit vergeten had, haalde hij zijn sleutels te voorschijn die hij aan een lange ketting droeg, maakte de deur open en ging naar binnen. Er lag heel wat post op d« grond achter de gleuf in de deur, hij bukte zich om alles op te rapen. De donkere kamer was vervuld van het geluid van de Little Torrent River die langs de ramen stroomde en ges wollen was van de regen. Hij liep de kamer door, draaide het licht op. De laatste tijd vergat hij vaker van die kleinig heden. Dit viel hem nu op. Het was niet ernstig, maar toch een waarschuwing dat hij ouder werd en zijn hersenen niet zo soepel meer waren, dat de aftakeling begon. Niet alleen het verstand, maar het hele organisme, 's Avonds was hij begonnen te luisteren naar zijn hartslag als hij in het donker lag, scherp oplettend of er van enige onregelmatig heid sprake was, maar in deze ziekelijke belangstelling ont dekte hij een symptoom op zichzelf, hij draaide zich dan om en viel in slaap. Hij was er niet zeker van hoe lang h.ij zichzelf al aan het observeren was, maar hij' wist dat het ongeneeslijk was, dat hij er nooit meer vanaf zou komen. Hij liep de wachtkamer door. Zijn spreekkamer was don ker en somber in de vroeg vallende avond. Hij legde de post op zijn oude cilinderbureau en trok aan de zwanehals van de lamp. Het felle licht maakte de omgeving nog donkerder. Hij liep de kamer door om zijn jas op te hangen, ging in zijn bureaustoel zitten en genoot van zijn vrijheid. De gedachten keerden terug naar David Armstrong. Er zou een kantoor voor hem gezocht moeten worden. Ze zouden de wachtkamer kunnen delen en de spreekkamer... Wel leuk zo'n jonge knaap om zich heen te hebben, 's avonds wat over de gevallen te kunnen praten, een glaasje te drinken bij de haard Er was een drang verder te gaan, te zien hoe de nieuwe generatie zich in de medicijnen ontwikkelde. Maar plotseling dacht hij eraan dat hij een oude dwaas was en dat hij niet eens wist of Armstrong wilde blijven. Toch kwam er een behaaglijk gevoel van rust en tevredenheid over hem. Hij balanceerde zo ver mogelijk met zijn stoel achterover, sloot zijn ogen, zuchtte. Op dat ogenblik rinkelde de tele foon. De lage stem van Ianthe Norton verraste en behaagde hem telkens opnieuw. Ze zei: „O, je bent dus terug. Ed. Ik weet dat je geen spreekuur hebt, maar ik wil met je praten als je tijd hebt, en ik dacht als je misschien naar huis zou gaam..." „Kom nu maar als je me nodig hebt", zei hij. Hij zette zijn gedachten van zich af. De medische genera tie was in opmars. Hij had een gevoel dat hij eens, lang geleden, daaraan had deelgenomen, hij had een eed afgelegd. Hij dacht aan de tweehonderd ijverige jonge mannen di® met één stem als een bulderende zee zeiden: „Ik zweer bij Apollo De eed van Hippocrates, en hij wist er bijna niets meer van. Hij ging naar de slordige boekenkast en haalde er boeken uit, bladerde erin tot hij gevonden had wat hij zocht. Hij nam de boeken mee naar zijn stoel en sloeg ze open op zijn knieën. ,,Ik zweer bij Apollo, de medicus en Asklepios, Hygieia en Panakeia en alle goden en godinnen. Ik zweer en ik beloof naar mijn beste weten en kunnen eed en verplichting te zullen vervullen. Ik zal de leermeester van mijn kunsten als mijn ouders eren, met hem het levensonderhoud delen en hem mede verzorgen als hij in moeilijkheden geraken zou..." Verbazingwekkend dat hij eens die verouderde flauwekul had gezworen. Moore begon opnieuw te lezen. Toen, ont hutst, vervolgde hij: „Zijn kinderen zijn mijn broeders. Als zij het willen, wil ik ze zonder enige terughoudendheid en zonder tegenprestatie graag mijn kunst onderwijzen. Zij zullen raad krijgen en onderricht alsof het mijn eigen zoon» waren en als alle leerlingen, die getrouw aan een oud medisch gebruik zich aan mij toevertrouwen en door de eed als leerlingen zich aan mij verplichten. Alleen voor hen wil ik leermeester zijn! Mijn optreden als medicus geschiedt tot heil van de zieken, zo goed ik het kan en weet. Ik zal hen behoeden voor schade en dwaasheid. Niemand zal ik een dodelijk vergif overhandigen of ook maar aanraden, zelfs al zal hij mij daarom vragen. Geen vrouw zal ik helpen bij het afdrijven van haar vrucht! Verheven en rein wil ik mijn kennis en kunst bewaren!" Hij sloeg het boek met een klap dicht. Hij hoorde de voetstappen van Ianthe niet boven het geluid van de rivier uit en hij was verrast toen ze met een verbazingwekkende lichtheid voor een vrouw van haar om vang binnenstapte, hij schrok zelfs. Hij draaide zijn stoel om en zag haar in de deuropening staan. Hij vond het prettig haar te ontmoeten, zij stond rechtop, maar in haar houding was toch niets opzettelijks of zelfverzekerds. Zij ging altijd recht op haar doel af, draaide nergens omheen, zonder zich te laten afleiden door details. Zo was zij altijd en Moore bewonderde haar en sloeg haar zelfs graag gade als zij ergens mee bezig was, al was het maar met koffie zetten. Sommige mensen houden er niet van pottekijkers bij zich te hebben, maar zij trok zich daar niets van aan en dat was weer een punt in haar voordeel. Zij was gezien als voor zitster van comités en bazars, elk werk lag haar, zij zou een goed rechter zijn, ofschoon geen goed advocaat, want zij zou dan aan zoveel kwellingen en onrechtvaardigheden van de maatschappij bloot staan, dat het haar zeker zou bedroeven. Wordt vervolgd SUKKELTJE EN BRUUNKE 31. „Hé! Hier blijven'jul lie; het is nog niet klaar!" roepen ze, opspringend. „Nou, en of: we hebben jullie kleren mooi rood ge verfd, dan kunnen we jul lie beter zien aankomen'" lacht Stikkelje en dan rennen ze weg, zo hard ze kunnen! Daar loopt Jats met zijn karretje. „Denk maar niet meer aan die hoed, Jats, het was de toverhoed niet maar een waardeloze ouwe gewone hoed!" zegt' Slikkeltje. „Hoe weet je dat zo zeker?" vraagt Jats achter dochtig, zyr. karretje neerzettend. „Dat is een ge heim; de tovenaar heeft ons zélf geleerd, hoe je 'n toverhoed kunt herkennen!" vertelt Bruunke „Bah, wat 'n voortrekkerijmoppert Jats, verder gaandNu maar weer op zoek naar de échte toverhoed! FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 13