Probeer het te begrijpen Jeugd wordt opgeleid tot mondige leken Hervorming Romeinse curie Onderwijzer Riemersma ten onrechte ontslagen KYP-adres Zendingsactie ANTWOORD heet '68 R Dienstbetoon in plaats van „droge" theorie Een woord voor vandaag De Bijbel heeft nogal eens kritiek, op menselijke wijsheden. Zo blijkt op menige bladzij tot onze verbazing dat niet de weg naar de hel maar juist de weg naar de hemel geplaveid is met goede voornemens. Wij zullen de Here dienen„Ik zal de Here loven". „Ik zal uw naam verkondigen", allemaal beloften die in de psalmen bijvoorbeeld voor het oprapen liggen. Ja. op de hoogtepunten van het leven, zegt u, in een dichter lijke jubelToch, ook in de diepte, in de crisis. Jezus schijnt door de herhaling in zijn gelijkenis van de verloren zoon het goede voornemen zelfs een zekere nadruk te geven: „Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan en tot hem zeggen Op de hoogte, in de diepte, ook op de vlakte van het gewone leven (zo in deze weken na de vakanties, met een nieuw werk- seizoen in school en bedrijf in het vooruitzicht): geen minachting voor goede voornemens s.v.p.! We lezen vandaag: Romeinen 12 1-8. MAANDAG 14 AUGUSTUS 19671 1AUW De Friese onderwij zer-auteur Trinus Riemersma, schrijver van het boek Minsk - rotten-rotminsken, die per 1 augustus was ontslagen als onderwijzer aan de christe lijke lagere school, is door de Provinciale commissie voor de bijzondere scholen in Friesland in het gelijk ge steld. Het ontslag dat het schoolbestuur hem had verleend is nietig ver klaard. Vanmorgen is Riemersma weer met zijn werk begonnen. Aanleiding tot het ontslag was de roman, waarin zeer vrijmoedig over seksuele en goddienstige za ken wordt geschreven. Riemers- sma beschrijft in het boek het overlijden van een van zijn leer lingen ten gevolge van een ver keersongeluk. In gesprekken, die de onder wijzer daarna met het schoolbe stuur over de affaire had gaf hij eveneens blijk van zeer vrijmoe dige denkbeelden. Daarop is het (Vervolg van pag. 1) VERWANT De initiatiefnemers voélen zich verwant aan de groep christen- radicaleft voornamelijk leden van de KVP, CHU en ARP die het beleid van hun partijen in radicaal- vooruitstrevende zin willen ombui gen. Allereerst moet worden onder zocht of binnen de progresiseve con centratie rooms-katholieken en pro testanten gezamenlijk kunnen op trekken. Het mag niet blijven bij samen- I werking van mensen die r.k. of protestant zijn georganiseerd. Ook partijen als PvdA en D'66 moeten er bij worden betrokken. De kans na melijk, dat r.k. en protestanten al léén een meerderheid zouden beha len is gering. Daarbij komt het gevaar dat een exclusief-christelijke samenv/erking in het midden van het politieke krachtenveld zou vervallen tot vaagheid of zelfs behoudzucht. CHRISTENDOM Wij vinden niet, dat wij het alleen recht hebben om de preciesc bete kenis vast te stellen van het chris tendom voor de moderne politiek. Wel weten wij wat de christelijke inspiratie voor onszelf betekent: het christendom wil, met onstuimigheid, de vrede en de rechtvaardigheid. Omdat de wereld vol is van onvrede en onrechtvaardigheid, eist het christendom dus van ons een radi caal-hervormende politiek. In deze opvatting past geen over dreven eerbied voor gevestigde machten, voor verouderde eigen domsverhoudingen, voor tradities, taboes en andere remmen op ver nieuwing. maar wel een grote eer bied voor de democratie en de vrije meningsuiting, die immers voor het zoeken naar waarheid onmisbaar Volgens de groep wil het christen dom het geluk van alle mensen. De nood van de arme landen moet dan ook de Nederlandse politiek beheer sen. Discriminaties op grond van ras, geloof of maatschappelijke sta tus maken de mens ongelukkig. Bij het uitwerken van een radicaal- vooruitstrevende politiek in christe lijke zin zal hopelijk blijken, dat an deren, die zich niet of niet alleen willen laten leiden door christelijke inspiratie, tot soortgelijke conclusies komen, zodat een gemeenschappe lijke basis voor een vooruitstreven de concentratie kan worden gelegd. In de huidige politieke situatie is dit geen reden om af te zien van een Christelijke politieke organisatie. De een vindt loyaliteit aan „eigen huis" en eigen tradities belangrijk, de andere weet niet precies wat de directe vorming van één grote pro gressieve partij zou opleveren. Weer anderen willen het gemeen schappelijk beleven van christelijke bewogenheid niet missen. De initia tiefnemers zijn het er echter wel over eens dat de weg zoals hierboven aan gegeven is voorlopig de beste is. REACTIE Het KVP-bestuur zegt in zijn re actie nog, dat de partijen waarmee de groep contact wil opnemen, de PvdA en D'66, steeds fel de bestaans grond van christelijke partijen heb ben bestreden. De besprekingen met CHU en ARP zijn voorts niet slechts organisatorisch maar gaan over we- I zenlijke programmatische zaken. Wij weten ook wel dat er binnen de KVP verschillend wordt gedacht over de toekomst van het partijwe zen in ons land. De meningsverschil len dienen echter binnen de organi satiebanden van de partij te worden besproken, aldus het KVP-bestuur. Wel heeft de commissie ver klaard dat het beter is als de heer Riemersma elders solliciteert. De onderwijzer heeft dat inmiddels gedaan, maar zonder succes. Het schoolbestuur en het hoofd van de lagere school, de heer S. Boersma, waren voorlopig niet be reid commentaar op de uitslag van het beroep te geven. De heer Riemersma, wiens werk als onderwijzer zeer werd gewaar deerd heeft direct na het ont slag gezegd dat hij bij voorkeur naar openbare scholen zou solli citeren. Voor het bestuur van de christe- telijke lagere school in Gauw is de zaak hiermee juridisch afgedaan. Er is geen hogere beroepsinstantie meer, waarbij het de zaak nog eens aan hangig kan maken. ROME Paus Paulus heeft zaterdag een belangrijke her vorming van de curie aange kondigd. Voortaan zullen aan elk van de twaalf curiecongre gaties (departementen) zeven bisschoppen, die een eigen bis- I dom besturen, worden toege voegd. Velen in de Rooms-Katholieke kerk zien de curie (het pauselijke hof) als j het grote struikelblok op de weg naar! een hervorming van de kerk in de zin van het Tweede Vaticaanse concilie. Op het concilie zelf werd veel kritiek geleverd op het Italiaanse overwicht; T7Ilnm nnnrtn eVolrbSUCSef vCaU„riCde paus OUD-VERPLEEGDE wordt de inspraak van de bisschoppen uit de gehele wereld op het werk de curie groter. Het is niet de bedoeling, dat reside rende bisschoppen, die benoemd wor den in een curiecongregatie, naar Ro me verhuizen. Zij houden hun gewone werk in hun bisdom. Slechts af en toe (naar verwacht wordt een keer per jaar) zullen ze naar Rome worden ge roepen. Dat betreft dan vergaderingen, waarin principiële beleidslijm den uitgestippeld. Residerende bisschoppen zullen ech ter volwaardig lid zijn met dezelfde rechten als de curiebisschoppen die dagelijks in Rome verblijven. De tijd zal uiteraard moeten leren, hoe zij van hun rechten gebruik zullen (kunnen) maken. De grootte van de congregaties is verschillend. De congregatie voor de geloofsleer van kardinaal Ottaviani (het voormalige Heilig Office) telt veertien leden. De benoeming geschiedt door de paus. De prefecten van de congrega ties zullen daartoe lijsten opstellen van bisschoppen, die op hun gebied als specialisten gelden. Daartoe zullen de prefecten de nationale bisschoppen conferenties raadplegen. Om een nieuwe verstarring en tevens een te grote belasting voor resideren de bisschoppen te vermijden, gelden de benoemingen voor vijf jaar. DEN HAAG Eenenvijftig mensen hebben het vorig jaar bij brand het leven verloren. In 1965 wa ren er 56 slachtoffers. Het aantal ge wonden was in 1966 615 (1965: 597) onder wie 181 brandweerlieden (179). In het jaarverslag van de inspectie voor het brandweerwezen staat dat de belangrijkste oorzaak van brand in 1966 het spelen met vuur was. De directe brandschade, die in 1966 door 13.800 branden werd veroorzaakt, was 120 miljoen gulden, dat is zestien procent minder dan het jaar daar- DEN HAAG „Antwoord '68" is de naam, die gegeven is aan de grote financiële actie voor zending en werelddiako- naat, die volgend jaar maart zal worden gehouden. Dit is een duidelijke herinnering Jongen in meel gestikt ULICOTEN In Ulicoten gemeen te Baarle-Nassau heeft het 12-jarige zoontje van de familie Theeuwes, graanhandelaar de dood gevonden ten gevolge van een val in een der silo's waarin zich meel bevond. Hulp was spoedig aanwezig, doch toen men de jongen onder het meel vandaan haalde waren de levensgeesten reeds geweken. aan de grote kerkbouwactie „Ant woord '64". De organisatoren hopen dan ook, dat de opbrengst van Ant woord '64 op zijn minst wordt geëven aard. Dat was 22 miljoen. Ook de lijst van deelnemers herin nert aan die van de gezamenlijke kerkbouwactie van drie jaar geleden. Het zijn de meeste protestantse ker ken en de Oud-Katholieke Kerk. Extra OTTERDAM In zijn op het betrekkelijk vroege morgenuur van deze ivarme dag al behoorlijk op temperatuur gekomen kantoortje zit Leo Kersseneigenaar van een gordijnenatelier. Hoewel je ze verwijderd nog hoort is het geluid van snorrende ma chines hier niet hinderlijk. Kerssen heeft wat op zijn hart en hij moet het, desnoods dan maar tussen de drukte dooraan de publiciteit kwijt. Hij praat weloverwogen. De lange pauzes tussen zijn woorden zijn even zovele tekenen van zijn bedachtzaam heid. Toch komt er dit bij hem uit: Als oud-patiënt van een psychia trische inrichting zeg ik, dat de sa menleving daar niks van begrijpt en het er door -haar reacties een steeds grotere janboel van maakt. Voor de doktoren, de medische staf, maar vooral voor de patiënten. I-k heb al eens rondgelopen met plannen zoiets als een bond van oud-verpleegden op te richten, die dan zou moeten spreken, omdat men de deskundigen blijkbaar niet ge looft. Maar nee, dat is het toch ook ZO BEGRIJPELIJK 't Is ook zo verschrikkelijk moei lijk om duidelijk te maken. Want hoe kan je nou, als er pas een argeloos meisje door een gestoorde in Doetin- chem van het leven is beroofd tegen een inderhaast opgericht comité daar gaan zeggen: Jongens jullie zitten er naast? Want het is allemaal zo begrij- En bleef het daar dan nog maar bij." Maar ook een burgemeester neemt onder invloed van het gebeu ren maatregelen. Hij zet politiebewa king bij de Kruisberg. Zelfs de mi nister, die toch zeker beter behoorde te weten, gaat door de knieën als hij besluit dat voortaan zijn toestem ming nodig zal zijn voordat verpleeg den van de Kruisberg op de boerderij bij die inrichting zullen mogen Loui's Kerssen. vader van een gelukkig gezin, eigenaar van een bloeiende zaak in Rotterdam schreef ons naar aanleiding van de gebeurtenissen rondom De Kruisberg een brief. Hij wilde wat kwijt in de krant. Hij moest spreken, ongeacht eventuele consequenties. Hij is oud-verpleegde van een psychiatrische inrichting. Als zo danig praat hij, ofschoon niet verpleegd wegens agressieve of scxuele afwijkingen, waar het in deze ontboezeming hoofd zakelijk over gaat. Graag geven wij het relaas van deze dappere man plaatsruimte, in de hoop dat iets bereikt wordt van wat hem voor ogen staat: een beter begrip voor alle patiënten uit deze in richtingen. die in de samenle ving terugkeren. „Antwoordt '68 wordt een geheel j ken_ Daar heb ik maar één woord extra actie naast de gewone jaar lijkse activiteiten voor zending en we- relddiakonaat. De traditionele pinkstercollecte voor de zending en de februari-collecte voor het wereld- diakonaat zullen dus ook volgend jaar gewoon doorgaan en men hoopt, dat „Antwoord '68" op deze collecten niet van invloed zal zijn. voor: een gelegenheïdsmaatregel, die geen enkel effect sorteert. Behal ve dan natuurlijk dat lastige Kamer leden er misschien door tevreden worden gesteld. Toch wil ik spreken. Al zou ik er dan alleen maar mee bereiken dat de mensen er eens dieper over na zou den willen denken. En zich niet (Van onze kerkredactie) WüRTTEMBERG Tegelijk met het begin van het nieuwe schooljaar 1967/1968 krijgen honderd meisjes en jongens van dertien en veertien jaar uit het Duitse Württemberg een zeer praktische opleiding voor zij belijdenis gaan doen. De opleiding is op een gehele nieuwe leest geschoeid, zodat het niet langer al leen een kwestie van theorie is, maar er vier jaar aandacht wordt besteed aan kerkelijk dienstbetoon. Natuurlijk is het in het begin een kwestie van proberen en een weg zoeken in een soort gemeentewerk, waarmee de jeugd te maken krijgt. De voorbereiding tot het belijdenis doen dat in het Duits mét een hele lange naam „Vorkonfirmanden- unterricht" heet heeft verschil lende onderdelen. In het eerste jaar valt speciaal de aandacht op het dienstbetoon, zoals burenhulp, oude mensen bezoeken, op kinderen passen, instuderen van le kenspelen, hand- en spandiensten ixi de gemeente doen. helpen op de han- denarbeidclubs enzovoort. De meisjes en jongens kunnen een keus doen. Oordeel In het vierde jaar wordt de jeugd als jongvolwassenen beschouwd. Ze moeten dan een eigen oordeel leren vormen over vragen betreffende het christelijk geloof en dergelijke. Al met al worden belangrijke pogingen gedaan om van de meisjes en jongens mondige leken te maken. Het volle accent in de tijd voor het belijdenis doen valt dus niet meer op de „theorie", maar allerlei hand en spandiensten moeten deze theorie waarmaken. De theorie wordt echter niet ver waarloosd. maar voor het leren van de catechismusvragen en psalm versjes wordt een bepaalde tijd inge ruimd. Verder worden de meisjes en jongens in groepjes van 25 onderge bracht, door een soort interviews en gesprekken krijgen zij een indruk van diaconaal werk. Excursie Dit werk leren zij in de praktijk kennen op een excursie naar „de gro te stad", in dit geval Stuttgart, waar ze onder andere een revalidatiecen trum bezoeken. Oecumenisch is het bijwonen van i een rooms-katholieke mis. De verschillende godsdiensten worden I besproken en een gemeenschappe- j lijke kerkdienst op papier voorbereid.! Als zeventien- of achttien jarigen j leggen de jongelui na de vier voorbe reidingsjaren hun geloofsbelijdenis I af. Niet alle ouders hebben ingestemd met deze hervorming op belijdenisge- bied. Hun kinderen zijn echter in de j gelegenheid gesteld zich tot het belij- den is doen in een naburige gemeente j voor te bereiden, waar maar een jaar mee is gemoeid. uitsluitend door hun begrijpelijke (ja zeker) emoties zouden willen laten meevoeren. Waardoor bijvoorbeeld in alle ernst geijverd gaat worden voor een duidelijk onderscheidingsteken op de kleding van verpleegden die weer in de maatschappij terugkeren. Terug moeten keren, begrijpt u. Nadat hij wat bonnetjes heeft afge tekend voor binnengebrachte goede ren en een paar dames nieuwe instructies heeft gegeven, vervalt Kerssen weer even in stilzwijgen. Dan: Mag ik m'n hart eens uitstor- Weet u, dat iederéén in onze maatschappij dicht tegen die rode lijn. waar de psychisch gestoorde overheen is gekomen, aanzit? En weet u hoeveel duizenden gestoorden weer volledig normale mensen zijn geworden dank zij al die doktoren en dat verplegend personeel van die in richtingen? Hulde voor alles wat zij dagelijks en meer doen voor hun pa tiënten en oud-patiënten. NOG WIJZER De periode dat door een geestelijke ziekte getroffenen alleen maar wer den opgesloten en zelfs aframmelin gen kregen omdat men geen andere „therapie" kende, is gelukkig lang voorbij. We zijn, mede door de we tenschap, met z'n allen wijzer gewor den. Hoewel nog niet volledig wijs. In elk geval ontdekten we dat na behandeling in de inrichting de maatschappij natuurlijkerwijs de herstellingskuur, zo die voor een pa tiënt mogelijk blijkt, moet afronden. Sterker dat de inrichting tenslotte de patiënt niet kan genezen, maar dat de samenleving dat uit eindelijk mogelijk moet maken. Want de inrichting kan nog zoveel voor je .doen, op een gegeven ogen blik moet je voor definitief herstel, zoals elke herstellende ziekenhuispa tiënt, weer tussen haar beschuttende muren vandaan. Daar nu mist het genezingsproces zijn logische vervolg. Eerder is het omgekeerde het geval: het lijkt vaak of je, terug in de maatschappij, een snelle kuur krijgt om weer even geestelijk kapot te gaan of nog erger als je was toen je naar de inrichting moest. Zo ben je, ook al draag je niet zoiets als dc door sommigen gewenste gele ster, een getekende. Iemand die, ja, laat ik het maar ronduit zeg gen, in het gekkenhuis heeft gezeten. Ook al praat men daar niet in je gezicht over. je voelt dat van alle kanten. Mag ik dat eens met een voorbeeld uit m'n eigen ervaring duidelijk ma ken? Hoewel al lang ontslagen uit de inrichting heb ik nog contact met verscheidene van mijn vroegere me de-patiënten. M'n sociale inslag ze ker, ik weet het niet. Pas wilde ik een van hen thuis opzoeken. Wist ZELFS BROER NIET Een man die sprekend op mijn lot genoot leek, deed open. Vast zijn broer, dacht ik, wat later ook zo bleek te zijn. Maar eerst zei deze man dat hij geen broer hèd. Glashard, omdat hij liever zo min mogelijk te maken wilde hebben met dieenfin, u begrijpt me wel. Daar om wilde hij zelfs zijn broer maar liever niet kennen. Dit is nu maar één voorbeeld. Maar zo gaat het ook in het arbeidsmilieu, ook in het verenigingsmilieu, ja in heel het samenlevingsmilieu waarin je terug bent gekeerd. Terwijl je dus eigenlijk nog herstel lend en zwak bent moet 'je over veel extra incasseringsvermogen beschik ken om de weerzin tegenover jou, getekende, vanuit de samenleving het hoofd te kunnen bieden. Dat is de grote angst van allen die weer terug mogen, neen: moeten ter- wille van hun volledig beter worden. Hun bittere ervaring. Hun bijna ono- verkomenlijke barrière ook, die ze bijna niet kunnen nemeri. Begrijpt u nu misschien iets betèr dat die tegenstand, die weerzin in de samenleving ondanks' alles moet plaatsmaken voor begrip? Herstel lende patiënten èn samenleving wor-1 den alleen maar aan extra gevaren en risico's blootgesteld als men meent het in maatregelen zie boven, te mop ten zoeken. LIEFDE Uit mijn schooltijd herinner ik me een versje. Het stond in ons leesboek, ik meen in de derde klas. Het gaat ongeveer zo. Heb wel een hekel aan het kwaad Maar niet aan hem die het kwade doet Want als ge de kwaadbedrijver haat Maakt gij hem daar geenszins Laat slechts apn al diegenen merken Dat liefde woont in uw gemoed. Het mag dan nogal primitief zijn, de inhoud kunnen we ons allemaal aantrekken. Ik heb de laatste tijd als iemand die zelf door de moeilijkheden is heengegaan nogal wat nagedacht over de begeleiding van patiënten die weer tijdelijk of definitief naar huis gaan. Deze steun kan beter zijn dacht Nu is het zo, dat vele nazorgers je, in het begin meer, later minder, maar altijd te weinig, komen opzoe ken om je te helpen. Bovendien is het soms deze, dan die. Verder kun je natuurlijk altijd om raad terug naar je dokter dié je behandelde. De man, die je als het goed is als je vriend kunt beschouwen. WIJZE STEUN Neem van me aan. dat je mede menselijke steun hard nodig hebt. Ze zou het meest effectief zijn, dacht ik, als die nazorg minder formeel was en aan één persoon kon worden opgedra gen. Laat ik het zo zeggen: iedere herstellende, weer in de maatschap pij teruggekeerde patiënt zou een ei gen, wijze, geestelijke vader in zijn onmiddellijke omgeving moeten heb ben. Het liefst een vrijwilliger(ster). Bijvoorbeeld een oud-patiënt die volledig genezen is. Of een familiplid. Of iemand uit de kerk. Het kan ook iemand zijn met specifieke gaven hiervoor uit het werkmilieu of ie mand uit een particuliere organisatie als bijvoorbeeld UW, als het vrou wen betreft. Deze mensen zijn er. Daar ben ik van overtuigd. Ze zouden bij goed zoeken zeker kunnen worden gevon den. Ik schets het nu maar even (het zou verder uitgewerkt moeten wor den) en ben maar een leek, dat weet ik wel. Maar op die manier zou het mes van twee kanten snijden: de pa tiënt zou met zo'n raadsman -vrouw zijn gebaat, terwijl tevens kernen konden ontstaan in de samen leving die metterdaad begrip gingen krijgen van de problematiek die hier aan de orde is en dat weer verder zouden gaan uitdragen. EN TOCH Zullen ooit alle risico's kunnen den uitgesloten? Dat zal nooit het geval kunnen zijn. Maar moet het alternatief dan zijn: berg alle pa tiënten maar op, want zeker is zeker? Ik dacht, dat we dit standpunt verla ten hadden. Risico's omringen om overal, ook hier. Niet te voorzien? dingen kunnen altijd gebeuren. He laas. En toch? Ja, ik zeg volmondig en toch! Het merkwaardige is, dat we die risico's op ander gebied in veel ster ker mate wel nemen. Ik denk aan de produktie van een verkeersvliegtuig. Jaren van diepgaande onderzoekin gen en voorbereidingen gaan vooraf. Het eerstgebouwde toestel wordt grondig uitgeprobeerd en eindelijk, ja eindelijk gaat men dan tot produk tie over. Jaren gaan voorbij. De toesteiien vliegen veilig, tot ieders tevreden heid. Dan n ineens* bijvoorbeeld dobr-> materiaalmoeheid of welke tech nische oorzaak dan ook stort zo'n ma chine met 140 .mensen neer. Wie de schuld? De fabriek? De overheid? Of, ondanks al zijn kunnen de onvolko menheid van de mens' Indirect wij. allemaal dus? Zoals gezegd dit risico en bij voorbeeld dat van het verkeer némen we. We aanvaarden wat dat laatste betreft stilzwijgend de tol van elke dag. Maar houden we op met autorij den, met ons. door de lucht te ver plaatsen? Maar als het psychisch gestoorden betreft die beter kunnen worden, waar dus een veel belangrijker .ancle- J re kant" tegenover staat dan je snel-, Ier' verplaatsen, namelijk hét terug kunnen winnen van het volledig mens-zijn, dan willen we ineens niet Nogmaals (ik kan het niet genoeg herhalen): wat gebeurde bij De Kruisberg, wat wel kan gebeuren met kinderen, wordt er niet minder verschrikkelijk door. Je moet dan maar de verloofde van zo'n meisje zijn, of de ouders van een zo aan zijn eind gekomen kindje. Ik weet het, ik weet het. Terecht wordt iedereen daardoor tot in het diepst van zijn gemoed getroffen. Hoe triest ook, het moet ons nooit aansporen tot alleen maar emotionele reacties. Wel, alstublieft ja, tot e?n dieper nadenken om de waarborgen nog meer waterdicht te doen zijn. Waarbij, zoals ik geschetst heb, naar mijn mening de samenleving-zelf een belangrijke bijdrage zou kunnen leve ren. Reageren we zo, dan reageren we goed. Neen, ik heb niet de illusie dat ik iedereen overtuigd heb. Maar toch moest ik het zo eens in liet openbaar zeggen. In de hoop, dat men er eens dieper over na zou willen denken. Dat kost me waarschijnlijk wat extra verdriet omdat ik mezelf zo openlijk met naam en toenaam heb prijsgege ven. Nou ja, dat heb ik er dan graag Congres Jehova's getuigen lianahal van de Jaarbeurs in Utrecht, dat zondag is besloten, is in totaal door 15.051 personen bezocht Tezamen met de twee voorgaande con- essen in Tilburg en Enschede hebben 24.535 personen aan deze congressen nen. Het aantr de afeelonen s 422. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Valburg-Homoet (O).: J G. Abbringh te Arnemuiden (Z.) Aangenomen naar Tiel: G. J. F. Ver- steegh te 'Oudwöude-Westergeest (Fr.), GEREF. KERKEN Beroepen te Oenkerk (Fr.): A Groe- newegen te Ulrum (Gr.) VRIJE EVANG. GEM. Aangenomen naar Amersfoort en het rectoraat van de theologische school te Utrecht P. E. v. Staveren te Oude Bildt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2