Tweede kapsel nu
ook voor heren
Van top
tot teen
KAAL
MET
EEN
KUIFJE
TROUWEN
IN STIJL
jok
Servies van
papier
in opmars
Spuitbus wint
steeds terrein
dialoog
ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1967
KLEDING EN TOOI
In Rusland:
jjFE vroegen het met enige zorg aan hun kapper.
„Is het waar dat ik zo kaal word op de kruin?"
Er volgde een discreet gesprekje zo zijn kappers.
Nu laten zij hun haardos zachtjes groeien, de man
nen voor wie het soms erger is om veertig, dan vijftig
jaar te worden.
Het is in onze tijd moeilijk om oud te worden.
Hebt u uzelf er nooit eens op betrapt (een spreker
op de beeldbuis boog het hoofd en toonde u een
glimmende schedel met knobbels) dat u dacht: wat
zou die man er veel aardiger uitzien met een kuif?
De haardos is een symbool van kracht en jeugd. Deze
beide zaken staan hoog genoteerd.
Daaruit verklaren we de grote vraag naar „liet
tweede kapsel" voor de man. Want de bezorgde die
zijn haar laat groeien, doet dat kunstmatig. Hij neemt
iedere keer een iets groter haarstukje tot het ge
wenste effect bereikt is
AALHEID treedt bij man
nen veel meer op dan bij
vrouwen. Er zijn diverse oorza
ken voor. Het ontbreken van
haa'raanleg, overmatige haaruit
val of gebrekkige haarvorming,
na ziekte of ongeval.
Soms berust haaruitval op een
psychische kwestie. Dat is name
lijk kortgeleden bewezen in de
tweede pruikentijd die we nu be
leven, die overigens niets
uitstaande heeft met die der Lo-
dewijken. Toen droegen de heren
der schepping stijve gekrulde en
gepoederde pruiken. Nu is het al
lemaal so natuurlijk mogelijk.
Veel vraag
De pruikenmode voor manlief
is in ons land nog maar kort in
zwang. Een haarwerker vroeg
aan de kappersbond om adressen
van dameskappers. Nu is die
bond al zover geëmancipeerd dat
,/het niet belangrijk is of het nu
een heren- of een damessalon is.
.Zo 'gingen de folders- over 'haar-
werk naar alle kappers in den
lande. Op die eerste ver-
koopsbrief kwamen zoveel telefo
nische en schriftelijke aanvragen
van herenkappers voor haarstuk
jes dat de NV Pelatti te Rotter-
Voorsprong
Nu heeft de pruik altijd
bestaan. Duitsers en Oostenrij
kers moeten voor hun diploma op
de vakscholen nog altijd een
pruik kunnen maken, haartje
voor haartje. Zij hadden dus een
voorsprong in de techniek van
het vak. Onze Hollandse pruikje»
worden dan ook daar betrokken.
De firma Brehmer in Bremen
TIPS BIJ HET
WINKELEN
Ik kocht bij een lingeriezaak een
piepklein reukkussentje van Zwitser
se makelij heel fijn geborduurd
met mini-kantwerk voor ƒ1,-. Leuk
een verrassing bij een brief liet
lekkere luchtje „houdt" een jaar.
Er i.» een "bijzonder leuk boekje
uitgekomen voor tuinlicfhebbers zon
der tuin „Tuinieren zonder tuin" na
melijk op balkon, bak, langs muren
met bakken en plantenschalen.Met
dit hoekje en een beetje goede wil
kunnen we een persoonlijke en fleu-
gevel- -en balkonbeplanting zijn he
hele jaar door mogelijk. (Uitgave
Helmond-Helmond I
den met het eigen haar. Na een
paar maanden volgt een groter
stukje. De kapper let nauwkeurig
op scheiding, kruin en haarval.
Zoals het haar vroeger nauwe
lijks zichtbaar uitviel, zo groeit
het nu kunstmatig. De hoofdhuid
verstikt er niet van. De pruik
wordt gewerkt op tule of gaas.
Bij het stukje hoort een elegant
klein koffertje, daarin rust -het
haarstukje op een ovaal kussen
tje zodat het precies in vorm
blijft. Daarin is ook plaats voor
het bevestigingsmateriaal.
Haartechniek
Jonge man van 28 jaar die er met
een beseheideit toupet neer als jong
uitzag toegegeven, de glimlach
Door de moderne opvatting
(„het tweede kapsel") is het
haarstukje dan ook praktisch on
zichtbaar.
Slim was het idee van het
„groeiende" haardeel. Nietwaar,
je zult maar een tijd kaal ge
weest zijn en dan van de ene op
de andere dag met een leuk
kapsel verschijnen. Dat gelooft
geen mens en het kunstmatige
ligt er dik bovenop. Heel lang
zaam laten groeien doe er
desnoods een half jaar over en
uw omgeving merkt het niet is
de ervaring.
Klein begin
De kapper begint met een klein
haarstukje in uw eigen kleur,
vanaf de kruin bijvoorbeeld, la
ten we zeggen van vier cm. Het
wordt heel vernuftig op de sche
del geplakt, bijgeknipt en gesne-
Vier vingers boven de
tel begon eens de haargroei. Die
haargrens „klimt" een cm per
tien jaar. De kapper meet het
allemaal keurig na: het haarstuk
je wordt naar maat gemaakt, op
de manier van een kunstgebit.
Doorzichtig plastic wordt op de
schedel gevouwen naar de vorm
van het hoofd, in plooitjes ge-
Haarlijn. plaats van kruin en
scheiding worden haarfijn aange
geven. Staaltjes haar van slaap
en achterkant dienen voor een
natuurgetrouw haarstukje. Is het
stukje eenmaal goed aangebracht
met mastiek of film, dan kan het
gewoon mcegekamd worden met
Het ziet ernaar uit dat onze
dochters en kleindochters nooit
het trotse gevoel om het bezit
van een welgevulde linnenkast
en mooi servies, dat met zorg
werd uitgekozen, zullen smaken.
Niet waar, wij zijn zo rationeel
ingesteld.
Alle bezit behoeft verzorging.
Huishoudelijke zorg is nu niet
iets waar we dol op zijn. Bladen
en tijdschriften roepen ons toe
dat het zo goed is als moeder een
baan erbij heeft en dat je in het
huishouden niet fris kunt blijven.
Een daarom: weg-werp-spullen.
Op een internationale vakbeurs
voor gastronomie in Hamburg
werd onder het Amerikaanse mot
to „after the party you have no
work" een tafeluitzet voor de
vuilnisbak getoond. De uitzet was
met viooltjes versierd en te be
wonderen vielen een tbord, een
schaal, twee bekers voor koude
en een beker voor wanne dran
ken, alles van papier.
We voorzien dat directies van
reinigingsdiensten straks met de
handen in het haar zullen zitten.
Wegwerpjurkjes, wegwerp-jam-
potten, wegwerp-lakens, weg-
werp-serviezen. hoe vernietig je
die kunstoffen allemaal? In ieder
geval hoeft de huisvrouw daar
haar hoofd niet over te breken
het eigen haar. Bij zwemmen en
voetbal kan het stukje gedragen
worden, het kan ook tegen regen
Vergoeding
Onder bepaalde omstandighe
den zijn de ziekenfondsen bereid
indien u in een aanvul
lingsfonds bent gehele of ge
deeltelijke vergoeding van het
haarstukje 'te verstrekken. „Ge
lijke monniken gelijke kappen"
zegt het ziekenfonds. Want ook
bij de verstrekking aan dames
van een stukje of volpruik keert
het ziekenfonds soms uit.
Sommige heren pruikendragers
hebben zelfs twee haarstukjes.
Dit verlengt namelijk de le
vensduur van het tweede kapsel
dat uiteraard lijdt van felle zon
en transpiratie. Zelfs snorren en
baarden kunnen uit het atelier
komen.
Of een wenkbrauw (na een on
geval bijvoorbeeld). Het is te ver
gelijken met plastische chirurgie,
maar dan niet zo pijnlijk...
Verrassend is het resultaat van
een man die gebukt ging onder
kaalheid. Na de aanschaf van een
tweede kapsel ging zijn eigen
haar weer aan het groeien. Nog
sterker is het verhaal van de
man die door nervositeit zijn
haar verloor. Hij bestelt een
pruikje. Bij de idee „de oplossing
is in zicht" gaat zijn haar weer
groeien. ,Is haaruitval in sommige
gevallen een psychische kwestie?
Feit is dat in ons land 250 de-
positairs worden opgeleid want
pruikenverkoop vereist vak
manschap. Er zijn al 1600 kruin
bedekkingen, kuifjes en toupetjes
voor heren verkocht. We zeiden
het al: de pruikentijd is weer
aangebroken.
Geen goedkoop grapje zegt
zegt u? Wie zal zeggen hoe
veel geld er bij veelbeloven
de kwakzalvers is beland
zonder enig resultaat? Hoe
veel lotions, haarwaters,
massages handenvol geld
kosten en de kaalheid
bleef
VERGELEKEN met andere schepselen hebben wij een
kale en gladde huid. De mens blijkt behoefte te heb
ben iets toe te voegen aan dat natuurlijk gegeven. Zelfs in
een vochtig warm klimaat, versiert hij het naakte lichaam
met verf, tatoeage, sieraden. Soms worden lichaams delen
deerlijk vervormd. Het is dus dikwijls een pijnlijke zaak:
men heeft er 'blijkbaar veel voor over. Waarom?
Dit heeft allemaal een bedoe
ling zo u wilt een kwestie van
status. Het hullen in kleding, het
behangen met sieraden, tatoeage
en beschildering, laten zien wie
wij zijn. De mens beschermt zich
allereerst tegen zijn natuurlijke
omgeving. In het koude klimaat
neemt hij het bont van het dier.
In het hete droge klimaat zien
we wijde loshangende klederen
waartussen zich isolatielagen vor
men tegen de hitte.
In tropische regengebieden
komt het naaktlopen voor, waar
de vrouw overigens vrijwel altijd
een lendendoek, grasschortje e.d.
draagt. Er is een onmerkbare
overgang tussen kleding en
versiering.
De mens laat daarbij niets in
de natuur ongebruikt: haar, ve
zels, bloemen, hout, bamboe,
schelpen, veren, ivoor, been,
steen en metaal worden met
kunstzin en handvaardigheid be-
Herkenning
Ons uiterlijk is namelijk een
herkenningsteken. We weten dat
van onze klederdrachten.
Persoonlijke smaak en rijkdom
treden binnen dit algemeen pa
troon wel op. Verschil in leeftijd
wordt door kleur en tooi aangege
ven. Ook religie plaatst de mens
in een eigen groep.
Grote emoties toont men graag:
de gelegenheid moet duidelijk
kenbaar zijn en de groep moet
zich onderscheiden van de
niet-erbij betrokkenen. Zo zijn
het bij initiatie de jongens of
meisjes van een bepaalde leef
tijdsgroep die ritueel worden in
geleid op hun volwassenheid. Hu
welijk, dood, oorlog, het zijn
evenzovele aanleidingen om zich
van top tot teen te onderscheiden
door kleding en sieraden.
Naar
maatstaven werd
het lichaam daarbij dikwijls ver
vormd. Uit de boeken van Pearl
Buck kennen we de insnoering
van de voetjes: kleine voetjes wa
ren een schoonheidsideaal en te
ken van de hoge status van de
vrouw. De arme Chinese kon zich
moeilijk voortbewegen.
Het uitrekken der oorlellen,
het vervormen van onder- en bo
venlip tot de mond bijna een sna
vel lijkt, ringen in oren en neus,
allemaal pijnlijke schoonheidsbe
handelingen in onze ogen!
Het veranderen van de schedel,
door het kopje van het jonge
kind strak te omwikkelen en ste
vig te masseren kwam in alle
werelddelen voor.
De tentoonstelling „Van top tot
teen" laat u alle kleding en tooi
zien waarvan de mens zich waar
ook ter wereld bedient, om zich
te onderscheiden van de andere.
U vindt dit wetenswaardigs in
het Tropenmuseum in Amster
dam; op werkdagen van 10-17
uur geopend, op zon- en feestda
gen van 12-17 uur. Het hele gezin
zal aan deze zomertentoonstelling
veel genoegen beleven!
INGE mensen in de Sow-
jetunie ontkennen het hef
tig, maar zij zijn net zo bur
gerlijk als de Westerse jonge
lui. Ze trouwen. De nieuwste
trouivpartijen staan mijlenver
af van de vrije liefde die de
staat omstreeks 1920 sanctio
neerde. Ze zijn mooier en ce
remoniëlen dan ooit sinds de
dagen van kerk en tsaar. De
atheïstische staat heeft moe
derlijke vrouwen aangesteld
om jonge paartjes te trouwen.
Ze dragen keurige wit met
zwarte uniformen voor haar
werk.
Volgens Nina Bashchenko, as
sistent-directrice van het trouw-
paleis in de Shchepkinstraat in
Moskou, zullen deze uniformen
meer stijl geven aan de huwe
lijkssluiting en ze meer officieel
maken.
„Hoe sterker het gezin, hoe
sterker de staat", zei mevrouw
Bashchenko, waarbij ze vrijelijk
Marx en Lenin vertaalde. „Wij
willen dat onze bruidjes en
bruidegoms zeker zijn van wat
ze gaan doen. We willen dat de
ze huwelijken het uithouden.
We geloven dat plechtige huwe
lijkssluitingen grote waarden
hebben."
Het is het antwoord van de
staat op de wens om méér als
herinnering te hebben dan het
invullen en ondertekenen van
formulieren. Slechts twee pro
cent van de huwelijken die met
enig ceremonieel gepaard gaan,
komen tot een scheiding. Plech
tige huwelijkssluitingen zijn in
de Sowjetunie nog slechts zes
jaar in zwang.
Receptie
Omgekrulde hoeken in kleed of
karpet maakt u aan beide kanten
goed nat 'met doek of spons en buigt
de krul naar de onderzijde. Na een
halfuur is de krul weg zonder moei
te of kosten
L.TEBT u ook een batterij spuitbussen in huis? De spuitbus heeft
namelijk toekomst. In de Verenigde Staten spuit men zelfs
kaas op het brood om van boter nog maar te zwijgen. In andere
landen wordt het spuiten van voedingsmiddelen nog weinig toe
gepast. We vinden wel spuitbussen voor insecticiden, meubel-
onderhoud, luchtzuivering, scheerzeep, haarlak, deodorants, parfum,
allerlei geneeskundige en drogisterijprodukten en coatings.
De Britse experts op dit gebied verwachten een grote stijging
in de verkoop van deze produkten in spuitbussen. De schattingen
lopen van vijftig tot honderd procent eenheden meer. Voor oven-
reinigingsmiddelen 150 procent; voor haarlak, parfum en eau de
cologne rekent men met een stijging van het verbruik met niet
minder dan driehonderd procent. Scheerzeep slaat met een stijging
van 225 procent ook geen slecht figuur.
De heer J. v. d. M.
heeft veel reacties opge
roepen met zijn visie die
hij hier op 29 juli gaf. „In
derdaad staat de zevende
Godsdag al te gloren" be
aamt de heer J. L. v. d. K.
te S.
Onze jaartelling klopt niet
geheel met de oude tellingen
zodat we nooit met zekerheid
dag en uur kunnen bepalen.
Vóór het aanbreken daarvan
zal Israël volgens Romeinen,
Efeze en 1 Petrus naar het
vlees bij de Messias gebracht
worden.
Uit de handen van de heide
nen zal de Jood de levende
Messias terugontvangen. Wij
zullen hen als Christenheide
nen tot jaloersheid moeten
wekken; dat verwekt de Heili
ge Geest. Voor de symboliek
van driemaal tweeduizend
jaar wil ik wijzen op Hosea
6:2: na twee dagen herleven
en ten derden dage oprichten.
,,Ten derden dage zal Israël
herrijzen".
Geaarzeld
„Om u de waarheid te zeg
gen heb ik steeds geaarzeld
om op dit onderwerp in te
gaan" zegt mevrouw G. J. G.
te dH. „maar de heer J. v. d.
M. doet me naar de pen grij
pen. Zijn visie is bijbels. De
piramide van Gizeh geeft als
eindpunt een datum
omstreeks het jaar 2000 van
onze jaartelling. Wij mogen
dan een uitzonderlijk belang
rijk gebeuren verwachten.
De tijd waarin wij leven
brengt ons dagelijks de woor
den van onze Heer Jezus
Christus in gedachten over
Zijn wederkomst. Het is dan
ook zeker geen fantasie wan
neer wij Hem omstreeks hel
jaar 2000 verwachten, zoals
voorzegd aan Zijn moeder Ma
ria, om de troon van Zijn va
der David te bestijgen. Heeft
iemand lust daar uitgebreider
over te denken dan zal daar
wel een gelegenheid voor te
vinden zijn. Oorlog, aardbe
ving, waardoor het water van
de oostelijke zee naar de
westelijke zee zal stromen heb
ben we volgens Ezechiel en
Zacharia te wachten".
Nabij
2000?" vraagt Mevrouw J. R.
te dH. Het einde schijnt dicht
nabij: ik ben het met de heer
J. v. d. M. volkomen eens!"
Frans G. te S.: „Ik ben het
voor 2000 pet. met hem eens!
Schepping en rust zijn een
afschaduwing van een groter
geheel. De zevende 1000 jaar
brengt het Vrederijk. Jezus
zal koning zijn over Israël
met de heiligen als rechters.
Maar niet precies zal het dat
jaar 2000 zijn. Vele profetieën
moeten ervoor vervuld wor
den: verdrukking, anti-christ,
een oecumene kerit. De gelovi
gen zijn dan al als bruid opge
nomen. Zorg dus dat u erbij
Dwaalspoor
„Met verbazing las ik in dia
loog de mening van de heer J.
v. d. M. aldus zijn stadgenoot
J. C. „De wijze waarop hij de
bijbel benadert is zeer gevaar
lijk en heeft menigeen al op
een dwaalspoor geleid. De bij
bel is niet gegeven om er
historisch graaf- en spitwerk
in te verrichten, maar daarin
te vinden de weg tot ons be
houd. Zo langzamerhand is al
bewezen dat de mensheid lan
ger bestaat dan 6000 jaar. De
tekst duizend jaar als een
dag wordt door dc heer v.
d. M. te letterlijk gezien. Het
bedoelt het nict-aan-tijd-ge-
bonden-zijn van God.
Wat mevrouw S. te R. zegt
over het geloof is zeer opti
mistisch. Jezus zelf vraagt:
„Zal Ik nog geloof vinden?".
We kunnen met al onze zon
den tot Hem gaan ook in het
jaar 2000. (Rekent u zélf niet?
de deur gaat op Zijn tijd
dicht, vergelijk de wijze en
dwaze maagden)
..Eigenaardig"
„In het jaar 2000 is het
woord zonde verouderd." Ie
der mens wordt geacht eigen
aardig" te zijn. Maakt men
het al te bont dan spreekt
men .van afwijkend. Wordt
men een gevaar voor de
mensen dan gaat men in «en
duur sanatorium. De geleer
den experimenteren met pil
len en spuitjes om de patiënt
weer ingedeeld te krijgen bij
eigenaardig. Hij mag biosco
pen bezoeken waar men hem
met praatjes en plaatjes
tracht het goede bij te bren
gen. Er komen steeds meer
sekten. Om geen lege kerken
te hebben vraagt men aan de
leden waarover gesproken
moet worden en hoe, plus wie.
Na elke dienst is er een attrac
tie: om aan geld te komen ver
koopt men loten, geeft
prijsraadsels e.d. Alleen oma
en opa, de stakkers, nemen de
bijbel als helemaal echt", al
dus de heer G. van DJ te L.
De heer M. F. J. v. d. T. te
S. vindt dat Jeruzalem niet
per se tot een Joodse stad be
hoeft te worden gebombar
deerd. Daar mag ook de paus
een bezoek brengen. Als hij
dan Jeruzalem wil zien als Ro
me of Efeze of Damascus of
Konstantinopel, allemaal
plaatsen die door middel van
het oude bondsvolk tot het wa
re geloof in een drieënig God
mochten komen, dan bloeit
het geloof weer op. De gang
van Abraham is dan nog
steeds niet uit. Wij wetende
weg niet meer mystiek: het
Leven gaat voor ons uit, Bid
den we voor de vrede van Je
ruzalem. Over de God-is-
dood-theologie merkt hij nog
op: „de prediking deed hun
geen nut omdat het niet met
geloof gemengd was".
Zo u ziet, stof tot nadenken
te over deze keer, of u het
eens bent of niet met deze le
zers. Het beklemt ons dikwijls
hoe we met velen op weinig
grond leven. Hoe begraven
wij straks onze doden? We zul
len toch echt enkele jaren on
dergronds moeten doorbren
gen om tot stof te kunnen
weerkeren. Beklemmend door
visie en sterk staccato is het
vers van Bé van Tessel:
Toekomst doden
de zeewolf
heeft scherpe tanden
de bossen wijken
het asflat wint
de stenen stapelen
huizen met donkere nissen
kerken
zonder hoven
vliegwegen
snelwegen
hoofdwegen
zijwegen
ongelukken
allerwegen
straks is er geen grond
voor onze doden
dan bouwen we eilanden
in zee op palen
musea met verlichte nissen
voor de urnen
van geliefden
wij heffen entreegeld
aan het begin van de pier
obool voor Cliaron
of wij schieten hen weg
met raketten
die op de maan uiteenslaan.
IMIEUW ONDERWERP:
De goede oude tijd
In tegenstelling tot het jaar 2000 staat de goede oude t(jd,
u weet wel. Dat is dan ook ons nieuwe onderwerp. Recep
ten die al generaties in uw familie meegaan (wie weet nog
wat krukels zijn en Jan in de zak?), gewoonten, arbeids
voorwaarden, kortom, uw mening, herinnering of ervaring
over die goede oude tijd zijn welkom in dit hoekje van
We doen óók een beroep op onze oudere lezers die an
deren van dienst kunnen zijn met hun pennevrucht. Zo af
en toe schreef u al over „vroeger": nu kunt u volop
pennen.
We zijn benieuwd wat we elkaar te vertellen hebben:
mode, kerk, opvoeding, manieren, we kunnen alle kanten
uit in dialoog. U weet toch dat na plaatsing een belo
ning wacht in de vorm van De dokter zegt 1 of 2, Tip-
parade dan wel een verrassing?
Het zal jaren duren eer
men de plechtigheid op haar
waarde kan schatten. Een maand
voordat de plechtigheid aanvangt
komen de paartjes naar het
trouwpaleis om hun huwelijk
aan te vragen. De meisjes zijn
gewoonlijk tussen 19 en 22, de
jongemannen tussen 23 en 26
jaar. Als ze achttien jaar of
ouder zijn hebben ze geen
ouderlijke toestemming nodig.
De paartjes worden in een gro
te receptiehal ontvangen. Daar
kunnen ze zitten, twee bij twee;
terwijl zij zich over de papieren
buigen murmelt er zacht roman
tische muziek uit de luidspre-
Plechtig
De huwelijkssluiting zelf is
bijzonder plechtig. De ouders
zijn er meestal niet bij, die wach
ten thuis met het feest. Dertig
tot veertig bruidsparen per dag
worden in de grote trouwzaal
van het Shchepkin-paleis ont
vangen. Er zijn trillende bruid
jes, nerveuze bruidegoms en
overal vrienden. Ze vormen een
stoet en horen in de grote hal
op de recorder muziek van
Tchaikovsky.
Boekje
De plechtigheid wordt door de
(vrouwelijke) directeur geleid
of door één van haar assisten
ten, links en rechts zijn ambte
naren die voor de registratie
zorgen, een plechtige rede uit
spreken waarna het paar hun
trouwboekje wordt overhandigd.
Opgewekt zegt mevrouw Bash
chenko: „We vragen altijd of hel)
hun ernstig voornemen is om el*
kander te huwen. Hun antwoorfl
is altijd: ja!" Hun bruidstooi?
Meestal korte witte japonnetjes,
sluier tot op de schouder en wit
te handschoenen.
Koude soepen
TOMATEN ROOMSOEP
Ontvel een pond tomaten. Snyd
ze klein en pureer ze met de mixer.
Voeg een blikje onverdunde uien
soep toe en klop dit alles met
liter slagroom tot een romig geheel
is verkregen. Laat de 6oep een uur
goed koud worden in de koelkast,
serveer in gekoelde koppen bestrooid
met fijngehakte peterselie.
KOMKOMMERSOEP
Maak van 40 g boter, 40 g bloem
en een halve liter kippebouillon (van
1 tablet) een mooie glanzende saus
d.tn.v. een roux. Verwarm iit een
andere pan een halve liter melk met
een geschilde, in blokjes gesneden
groene komkommer. Laat dit 10 mi
nuten trekken. Voeg alles bij elkaar,
zeef de soep of maak er in dc meng
beker een glad geheel van. Op smaak
afmaken met zout, kruiden en een
flinke scheut koffieroom. Zéér koud