Sunil „Israël moet afzien van gebiedsuitbreiding" Ik breng liever water uit het Suezkanaal mee" Studenten uit Indonesië op De Horst Slag om kunstleer Dertienjarige eerste bij halve finale Advies oecumenische Raad van Kerken: „Arabieren moeten Israël erkennen99 Fusie Enthoven en Spoorijzer „De paus is door en door conservatief" Uw probleem is het onze.... Een ivoord voor vandaag „En Paulus, voor de Areopagus staande, zeide: Mannen van Athene, ik zie voor mijn ogen, dat gij in elk opzicht buiten gewoon ontzag voor de godheden hebt; want toen ik door uw stad liep en de voorwerpen uwer verering aanschouwde, heb ik ook een altaar gevonden met het opschrift: Aan een onbe kende God" (Handelingen 1722 en 23). De Atheners zijn wat aan de voorzichtige kant, ze kennen hun goden en ze bewijzen hun de eer, die zij menen te moeten bewijzen: op pleinen en op de wegen staan de beelden te hunner ere opgesteld, maar je kunt nooit weten misschien is er een god, die zij nog niet kennen en daarom ook voor hem een plaats ingeruimd. Ze nemen dus het zekere voor het onzekere. Alsjeblieft geen moeilijkheden, geen risico némen. De Atheners zijn nooit uit de wereld verdwenen, vandaag de dag zijn ze er nog, en ver spreid over de gehele wereld: de mensen die zo hun eigen god hebben en hem aanbidden, en voor alle zekerheid er ook nog een onbekende god op na houden. De god van het geld, de god van het plezier, de god van de welvaart, en wat voor god ook nog. En ze aanbidden hem en geven hem alle eer. En het tragische in hun leven is, dat zij door al die goden God niet zien. Dat hun ogen blijven gesloten voor de enige God, Die alleen hun kan schenken wat zij van de door hen aanbeden goden verlangen, maar in wie zij altijd teleurgesteld zullen worden. De onbekende God en de levende God, Heer van hemel en aarde en van alles wat daarin is. God open onze ogen opdat wij door de goden van deze tijd heen U in Uw heer lijk licht mogen aanschouwen! Wij lezen vandaag Romeinen 111-12. VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1967 HILVERSUM Honderdvijftig In donesische studenten van verscheide ne Europese universiteiten vergade ren van 14 tot 21 augustus op De Horst van Kerk en Wereld te Drieber gen. Ze zijn bijeengeroepen door een beweging van Indonesische christenstudenten in Europa, de Pani- tia Penjelengara Pertemuan Kristen Indonesia. Het thema van de conferentie, „Zie. Ik maak alle dingen nieuw", is gelijk aan dat van de assemblee van de Wereldraad van Kerken, die vol gend jaar in Uppsala zal worden ge houden. De kosten worden mede ver goed door de protestantse kerken in Nederland. Sprekers Sprekers zijn: de Indonesische stu dentenpredikant uit Hamburg ds. S. M. Siahaan, prof. dr. D. C. Mulder, prof. dr. J. Tinbergen, de Indone sische econoom dr. A. Hafid, prof. dr. J. Verkuyl en dr. Tiong San-ong. Het sluitstuk van de conferentie is een kerkdienst in De Waag op het terrein van Kerk en Wereld, waarin veertien studenten na hun geloofsbe lijdenis zullen worden gedoopt. De bijbelstudies tijdens de conferentie staan onder leiding van prof. dr. Christopher Barth, een zoon van de theoloog Karl Barth. (Vervolg van pag. 1) De schoenenindustrie toont bijzon der veel belangstelling. De grote moeilijkheid met natuurleer is name lijk dat de fabriek huid voor huid moet bewerken en bovendien dat er zeer veel materiaalverlirs voorkomt. Bij synthetisch leer bestelt men pla ten per meter. Een onvermijdelijk ge volg van een en ander zal zijn dat de schoenenindustrie meer zal moeten mechaniseren en grotere series zal maken met een grotere uniformiteit van leest. In Nederland werken reeds drie schoenfabrieken onder meer met syn thetisch leer: Timtur in Waalwijk en Aero in Dongen met het Du- ponl-merk Corfam en Anita in Waal wijk met het Japanse Clarino. Tim tur wordt geadviseerd door specia listen van Dupont. In de praktijk is een schoen van synthetisch leer even duur als een natuurleren schoen van betere klasse. TOEKOMST Om een indruk te krijgen van de toekomst van synthetisch leer de vol gende cijfers: de jaarproduktie van natuurleer zal in 1970 880 miljoen vierkante meter bedragen (ongeveer 18 miljard gulden). In Europa gaat' meer dan de helft van het voorname lijk uit Zuid-Amerika geïmporteerde leer naar de schoenenindustrie. Ter vergelijking: de jaaromzet van AKU-Nederland bedraagt ruim 600 miljoen gulden. Natuurleer is een samenstel van ve zels. Het probleem is nu om dezelfde kwaliteiten van leer zoals wateropne- mend vermogen, elasticiteit, hitte bestendigheid weer terug te krijgen. Bij proeven met Corfam is gebleken dat de schoen niet vervormt. Met an dere woorden: duurzaam, maar ook: moeilijk kopen. Een iets te kleine schoen zal nooit gemakkelijk lopen zoals met leer wel het geval kan zijn. De pasvorm moet dus perfect zijn. Een andere moeilijkheid is de kleur. Het produkt is opgebouwd uit lagen. Een kras ls moeilijk met kleurstof weg te werken. AKU gelooft met zijn produkt dat niet van een weefsel is voorzien en daarom elastisch is de verschillende kwaliteiten van natuurleer min of meer te benaderen. Volgens drs. Meij er worden regelmatig patenten aan gevraagd maar uiteindelijk zullen al leen de vezelproducerende in dustrieën de race vol kunnen houden. Dat zou betekenen dat ongeveer vijf of zes synthetische Ieders over blij- AFZET In die groep van vezelproducerende industrieën ziet hij de AKU beslist niet als een kabouter. Integendeel hij voorziet voor het Nederlandse con cern goede afzetmogelijkheden. Hij denkt daarbij aan landen als Italië, Frankrijk, Engeland en Neder land. De Oosteuropese markt wordt moeilijker omdat de Sowjetunie reeds goede kontakten heeft met Ja pan (Toyo-rubber heeft een hele fa briek aan Rusland verkocht). Boven dien denken de Westeuropese in dustrieën er niet aan licentiecontrac ten aan te gaan met een produkt dat nog in researchstadium is. Dat de AKU tot nu toe geen rucht baarheid aan het synthetisch leer wil de geven, moge blijken uit de sum miere en enige mededeling over het produkt in het jaarverslag 1966: „In West-Duitsland en Nederiand werk ten onze researchafdelingen intensief aan de ontwikkeling van synthetisch leer." Hoeveel mensen daarbij be trokken zijn, wilde drs. Meijer niet zeggen. Het eerste resultaat, de Enka-zeem, is dit jaar op de markt. Bijzonder vlug als men bedenkt dat het onderzoek in 1964 startte. Een onderzoek dat de basis werd van waaruit men verder werkte aan het syntheti sche leer, dat de AKU naast f «xtielzaak schoenenzaak moet gratis bij 2 gezinspakken ORGELCONCOURS VOOR AMATEURS DEN HAAG Slechts enkele tientallen bezoekers woonden de halvé finale interpretatie bij van het Vierde Haagse Natio nale Orgelconcours voor Ama teurs in de Goede Vrijdagkerk. De overige orgelliefhebbers zul len wel een plaats gezocht heb ben in de Lutherse Kerk waar Féike Asma een concert gaf. Wederom dus een ontstellend gebrek aan samenwerking en coördinatie! Dit orgelconcours maakt deel uit van de tweede Haagse Orgelweek. Zo wel de opzet van deze orgelweek als de praktijk van het concours gaven vorig jaar aanleiding tot kritiek mij nerzijds. Het toenmalige bestuur be greep niet, dat aanmerkingen op de organisatie direct verband houden met de muzikale opzet. Het huidige bestuur daarentegen heeft meerdere van onze suggesties overgenomen, t.w. beperking van het overladen concerten-programma, het uitbreiden van de jury met twee Ha genaars, het met name noemen van het bestuur en het drastisch beper ken van de voorbereidingstijd bij het onderdeel improvisatie. Aan de halve finale namen gister avond acht amateurs deel. Een jury bestaande uit Bernard Bartelink, Wim Daim, Nico van den Hooven, Wim van der Panne, Piet Rippen, Jan Welmers en Jean Wolfs moest de deelnemers beoordelen aan de hand van de vertolking van de Kleine Par tita over „Halleluja, de blijde toon'' van Piet Post en het koraalvoorspel „Alles ist an Gottes Segen" van Max Reger. Wonderlijke keuze. Posts com positie is zwak en weinig representa tief voor de Nederlandse orgellitera tuur. Regers compositie is te kort om goed te kunnen in-spelen en door de pedaalpassages bijzonder moeilijk. Be ter overleg en meer zorg was hier op z'n plaats geweest. Daarnaast zijn de opgaven nogal eenzijdig. Op de halve finale Reger, op de finale Bach. Met het feit dat ve le organisten Frans georiënteerd zijn en voorliefde hebben voor roman tische composities is weer geen reke ning gehouden. Voor de pauze waren het de deelne mers 3 en 4 die bijzonder wisten te boeien, vooral 3 speelde levendig en muzikaal en een fraaie registratie. Vier overtuigde minner. In Regers ko- Bruiloftsgasten naar ziekenhuis TILBURG Het eten van bedor ven slaatjes is er waarschijnlijk de oorzaak van dat een gouden bruiloft een ontijdig en pijnlijk einde kreeg. Het echtpaar De Cock vierde het feest met vele vrienden en bekenden in een parochiehuis. Plotseling werd een vrouw onwel en viel flauw. Vele andere gasten kregen kort daarop ook last van hun maag. De in allerijl gewaarschuwde arts Roeber liet meteen de GGD en taxi's aanrukken om de meeste gasten naar het ziekenhuis te vervoeren, waar hun maag werd leeggepompt. Daar door knapten allen weer vrij vlug op. Alleen de 76-jarige bruid verblijft nog in het ziekenhuis. Haar toestand is redelijk. De oorzaak van de voedselvergiftiging moet nog worden opgespoord. De artsen vermoeden dat het slaatje bedorven ingrediënten be- raalvoorspel was hij wat zwak. Overi gens zeer muzikaal en beheerst met veel aandacht voor frasering en nuan cering. De eerste deelnemer na de pauze wist de spanning aan het slot van de Partita niet geheel vol te hou den. Hij maakte het echter goed met de voortreffelijke vertolking van Re gers koraalvoorspel. De laatste deelnemer speelde Post wat saai, doch Reger speelde hij uitstekend. Na zeer, zeer langdurig overleg maakte de jury de uitslag bekend. Slechts bij één deelnemer week de uitslag af van onze indeling. In de finale komen 1. Leo van Doeselaar (4de deelnemer) 13 jaar en leerling van Gerard Akkerhuis, 2. Frans Bo- ley (no. 3), 3. Dries van Zomeren (no. 8) en 4. Chris van Bruggen (no. 6). Als vijfde eindigde Theunis Jansë. Met de classificering van Chris van Bruggen kunnen we het zeker eens zijn, al was zijn Post-vertolking aan de zwakke kant. Zaterdagmiddag is de finale in de Goede Vrijdagkerk, zowel Interpreta tie als Improvisatie. Adr. Hager. (Van e verslaggevers) (Van onze kerkredactie DEN HAAG Israël moet grote politieke matiging betrach ten in de komende onderhandelingen. Van Arabische zijde moet men de wensdroom van de vernietiging van Israël volkomen prijsgeven. Er moet een regeling worden getroffen voor de grenzen, die geen gebiedsuitbreiding van betekenis inhoudt en het voortbe staan van Jordanië verzekert. Het bestaan van Israël moet vol kenrechtelijk worden erkend door de buurlanden. De vrije doorvaart van alle vlaggen in de Golf van Akaba en in het Suez- kanaal moet worden veilig gesteld. De nieuwe grenzen moeten door de grote mogendheden worden gegaran- Toezicht kan worden uitgeoefend door de Verenigde Naties. Het ver dient aanbeveling een speciaal inter nationaal regime voor Jeruzalem in het leven te roepen. De Arabische vluchtelingen moeten worden gehol- Deze punten acht de commissie voor internationale zaken van de Oe cumenische Raad van Kerken in Ne derland van groot belang voor een rechtvaardige eindregeling van het geschil in het Nabije Oosten. Mede op verzoek van het modera- men van de Nederlandse Hervormde Kerk heeft deze commissie een ad vies over Israël en de Arabische lan den opgesteld. Dit advies is gisteren gezonden aan de Oecumenische Raad en aan alle bij deze raad aangesloten kerken in ons land. POLITIEK Dit advies beperkt zich tot de poli tieke aspecten van de verhouding tus sen Israël en de Arabische landen. De commissie heeft zich niet bezig gehouden met de theologische vraag omtrent de speciale positie van de staat en het volk Israël in bijbelse Het Joodse volk heeft als volk Gods aanspraak op zeer speciale lief devolle aandacht en steun van de zij de van de kerk, maar dit kan volgens de commissie niet inhouden een opschorten van het christelijk oor deel over geschillen, waarin de staat Israël is betrokken. Ook het volk Gods is onderworpen aan de normen der gerechtigheid, die voor alle volken gelden in hun onder linge betrekkingen. De relaties tussen Israël en zijn buurlanden moeten dus op merites van gewone politieke rechtvaardigheid worden beoordeeld. Het zou de oplossing van het geschil bemoeilijken, als de indruk zou ontstaan, dat christenen en Joden om religieuze redenen ongekwalifi ceerd partij zouden kiezen voor Israël en tegen de Arabieren. HAAT Het staat vast, aldus het rapport, dat de Arabische landen (met name Egypte en Syrië) zich niet kunnen onttrekken aan de verantwoordelijk heid voor de opzweping van haatge voelens onder de massa's tegen Israël, aan een onware campagne te gen dit land en aan een politiek van omsingeling, die de oorlogstoestand sedert 1948 heeft gecontinueerd, die onnoemelijk veel leed heeft veroor zaakt en gevaar opleverde voor het ontstaan van een wereldoorlog. Israël heeft echter, zo wordt in het advies gesteld, ook fouten gemaakt in zijn houding tegenover de Arabieren. Het toonde weinig begrip voor de gevoelens der buurlanden en kan niet worden vrijgepleit van een aantal aanvalsdaden (bij voorbeeld in de Suezcrisis in 1956) en onvoldoende respect voor sommige VN-resoluties. Er is alle aanleiding begrip te to nen voor de gevoelens en noden van de Arabische volkeren en de proble men van hun leiders gedurende het stadium van de sociale en politieke ontwikkeling, waarin deze landen thans verkeren. Men zal echter niet de Arabieren recht mogen verschaf fen ten koste van onrecht aan Israël. Hetzelfde geldt, volgens het advies, voor pogingen, westerse belangen in het Nabije Oosten veilig te stellen door toe te geven aan Arabische senti menten, waarbij levensbelangen van Israël zouden worden opgeofferd. Dit gevaar is niet denkbeeldig en was aanwezig in de weken voorafgaande aan de laatste oorlogshandelingen. VLUCHTELINGEN Over het vluchtelingenprobleem zegt de commissie, dat de Arabische vluchtelingen moeten worden gehol pen door terugkeer naar het thans Kritische reacties op dopers met Jordaanwater (Van kernredactie) ROTTERDAM Mocht ik binnenkort naar Israël gaan, dan brertg ik water uit het Suezkanaal mee. Dat wordt een bij utistek actuele doop. Ik preek dan over Je- saja 19:25 „Gezegend zijn mijn volk Egypte en mijn erfdeel Israël'. Dit is de reactie van dr. J. J. Buskes op be richten over een predi kant, die binnenkort kin deren met water uit de Jordaan gaat dopen en een ander die hiervoor water uit de eikenbossen van Mamre heeft ge- „Je moet maar op de gedachte komen. Heilige- Land-Lopers hebben ve le mogelijkheden. Wil het niet vervelend worden, maar actueel blijven, dan moet je voor wat variatie zorgen. Ik krijg intussen min derwaardigheidsgevoe lens. Ik voel mij een beetje bekocht. Mijndoop- water was maar heel ge woon water uit de kraan van de koster van een intussen verdwenen kerk in Utrecht. Ik ben te vroeg geborenaldus dr. Buskes in het blad De Waagschaal. Ds. IJ. K. Vellenga, ge reformeerd predikant te Meppel schrijft in het Ge reformeerd kerkblad voor Drente en Overijssel uit voeriger over de hele kwestie. Hij zegt onder andere (nogal sarcastisch), dat: „prachtige perspectieven worden geopend voor het op liturgische vernieu- geschikt export-artikel achten en de afname zal zeker niet zó groot zijn dat de bevloeiing met Jor daanwater van de Negev er door bedreigd wordt. Je zou natuurlijk bij de in ontvangstname wel even moeten nagaan of je ge garandeerde waar in handen kreeg. Uit Amsterdam werd onlangs gemeld dat een paar schrandere mannen flessen grachtwater als heel apart souvenir aan de toeristen aanboden. Wanneer deze mannen na afloop van het seizoen hun restanten tussen een zending Jordaanwater we- „Je moet voor wat variatie zorgen wing beluste geslacht on zer dagen. Water uit de Jordaan voor de doop.' Het heeft Nagman eens van melaatsheid genezen als we dat althans nog gelo ven mogen wie weet wat voor bijzondere wer kingen er vandaag nog niet van kunnen uitgaan. Vermoedelijk zullen de Israëli's het met genoegen leveren, men mag het een ten onder te brengen, zou dat in het doopbekken wel niet te onderschei den zijn, maar het weten dat dit zou kunnen plaats vinden zou toch voor de echte-J or daan-water-be- gerigen niet leuk zijn. Mag ik voortgaand in dit spoor hier nog een paar kleine suggesties aan toevoegen? Vandaag groeien er in Israël prach tige druiven. Zou het niet ontroerend zijn avondmaalswijn te ge bruiken, bereid uit drui ven die in het heilige land gewassen zijn? Mo gelijk zouden de Israëli's bereid zijn ook het „oor spronkelijke" brood er bij te leveren. Nog altijd bakken zij overal ter wereld paas- broden, maar ongetwij feld zouden in Israël zelf gebakken broden veel af trek gaan vinden. En dan natuurlijk nog een fraaie tuil Saronrozen voor de preekstoel. De aanvoer ervan moet ge makkelijk te verzorgen zijn. Ze zouden binnen een dag in diepvries over gevlogen kunnen worden en op zondagmorgen tin- telfris op het podium kunnen prijken. Het is mogelijk dat ie mand vindt dat dit ver haal de grens van het on gepaste nadert, zo niet overschrijdt. Ik ben het daar wel mee eens, maar dan waarschijnlijk in wat andere zin dan hij het be doelt. Naar mijn gevoelens raakt het namelijk aan de grens van het ongepaste wanneer wij onze hang naar aandoenlijke versie ring gaan uitbreiden tot de bediening der sacra menten. Daarin gaat het nog steeds om het gelovi ge verstaan van de bete kende zaak." door Israël bezette gebied van Jorda nië of door vestiging elders. Daarbij moet hun een billijke schadevergoe ding worden verzekerd. Hiervoor zul len de leden van de VN zich offers moeten getroosten. Israël zal aan de oplossing van dit probleem een belangrijke bijdrage moeten leveren. Een oplossing van het oude vluchte lingenprobleem is grotendeels af gestuit op de tegenwerking van de Arabische landen. Dit vraagstuk zal volgens de commissie onoplosbaar blijven, zolang die tegenwerking voortduurt. Tenslotte pleit de commissie voor internationale fondsen voor de uitvoe ring van goed gecoördineerde ontwik kelingsplannen in het Nabije Oosten, die tevens bijdragen tot verminde ring van de politieke spanning of de oplossing van het vluchtelingenvraag- ATHENE Twee voormali ge Griekse ministers, die door de Griekse militaire regering drie maan den lang in hun bewegingsvrijheid zijn beperkt, hebben gisteren hun vrijheid herkregen. Het zijn Ioannis Tsoederos en Constantine Stefanakis. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Wijhe (toez.): P. Land weer te Nigtevecht; te Waddinxveen (toez. - vac. J. Verwelius): C. Vos te Gouda. GEREF. GEMEENTEN UNIE v. BAPT. GEM. DELFT Twee grote Delftse be drijven, de NV Spoorjjzer en de NV Pletterij Enthoven, beide gevestigd aan de Schieweg, zouden gaan fuseren. Vanmiddag zou het personeel van beide bedrijven hierover worden ingelicht. Dit zou na de fusie van de Gistfa briek en de NV Brocades de tweede grote fusie deze week in het Delftse bedrijfsleven zijn. De fusie bij deze twee zware-metaal- fabriekën zou niet tot ontslagen leiden en de continuïteit van de werkgelegen heid zou verzekerd zijn. Het nieuwe bedrijf zou nauw gaan samenwerken, met de Goudse aannemingsmaatschap pij Nederhorst. In het jaarverslag van de Delftse Kamer van Koophandel zegt Enthoven dat door verscherpte concurrentie het jaar 1966 niet veel beter was dan 1965. Spoorijzer meldt in hetzelfde jaar verslag een nog bevredigende gang van' zaken in de eerste helft van 1966, maar een duidelijke teruggang in de tweede helft. Laatstgenoemde fabriek heeft in de afgelopen jaren voor ongeveer' vijf miljoen gulden een geheel nieuw fabriekscomplex gebouwd. Rijk geeft 63 gemeenten extra geld DEN HAAG De ministers van binnenlandse zaken en van financiën hebben 63 gemeenten Voor 1967 een aanvullende bijdrage verleend. Bin nenkort zullen nog ongeveer 100 gemeenten een aanvulling krijgen. Het is de eerste maal dat de re gering van deze' mogelijkheid volgens de Financiële verhoudings wet 1960 gebruik maakt. In deze wet staat dat gemeenten, die hun inkomstenheffingen tot een redelijk peil hebben opgevoerd maar waar de algemene middelen te kort schie ten om in de noödzakelijke behoeften te voorzien, aanvullende bijdragen kunnen krijgen. Pater Adolfs uit felle kritiek: T ONl Ei of ONDEN Paus Paulus is een marionet in han den van de curie, of wat waarschijnlijker lijkt, ze\f door en door conservatief. Deze uitspraak zou pater Ro bert Adolfs voor hfj door Rome ter verantwoording is geroepen voor zijn omstreden boek „Het graf van God", hebben gedaan. Dit neemt echter niet weg, dat zfjn standpunt gelfjk is gebleven, ook na de vermaningen van Pater Adolfs, prior van het Augus tijnerklooster in Eindhoven, zegt een en ander in een artikel in het Britse interkerkelijke blad „New Christian," waarin hij felle kritiek levert op de zijns inziens verouderde structuur van de Rooms-Katholieke Kerk. Deze kritiek komt ook uit in zijn boek. Hij zegt, dat de kerk van Rome haar evenwicht kwijt en gedesinte greerd is, maar dat zij door deze fase heen moet komen om tot een nieuwe integratie te komen. Elke keer als de paus spreekt, weerspiegelen zijn woorden de oude sfeer en de oude kerkstructuur. Intuïtie Pater Adolfs uit ook kritiek op de uitsluiting van de vrouw van het - kerkelijke ambt. Vrouwen hebben meer intuïtie en een beter gevoel voor verhoudingen. Maar de kerk heeft een rationalistische aanpak ver kozen boven een intuïtieve, wat on- Volgens hem moeten de priesters zich „met huid en haar verkopen aan de kerk als instituut." Hun wijding en beloften maken vaak, dat zij op een dusdanige morele, emotionele en materiële wijze aan dit instituut zijn gebonden. Doorgaans zijn de aller- moedigsten onder hen in staat zich los te scheuren. Op deze wijze is het celibaat van de priesters alleen maar een machtsmiddel voor de kerk ter versterking, van haar eigen vejlig- hpid. t Naar pater* Adolfs gisteren zelf mee deelde zyn zijn woorden, uitgesproken in oktober verleden jaar en nu pas opgenomen door het blad „New Christian". Brieven die niet zijn voor zien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden ge nomen. Geheimhouding is ver zekerd. Vragen die niet onder ling met elkaar in verband staan moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden Ingesloten. Vraag: Moet iemand, die lid ls van het Gereformeerd politiek a bond tot een bepaald kerkge nootschap behoren of de eventuele afgevaardigde hiervan voor Tweede Kamer? Antwoord: Men deelt ons hiero ver mede dat de bij het GPV aan gesloten plaatselijke verenigingen beslissen over toelating van leden. In den regel laat men leden toe die zich in hun handel en wandel bonden achten aan de Bijbel en de Belijdenisgeschriften van de Gere formeerde Kerken (vrijgemaakt). Dit behoeft niet altijd lidmaatschap van deze kerken in te houden; de Verbondsraad van het GPV deed hierover nog geen uitspraak. De redactie van de tweede vraag is niet geheel juist en beantwoordt bovendien sinds vorig jaar niet lan ger aan de feitelijke toestand. Men moet namelijk onderscheid maken tussen drie organen: 1) Het Gerefor meerd Politiek Verbond (GPV), 2) Het Nationaal Evangelisch Verband (NEV), een interkerkelijke organisa tie met dezelfde 17 richtlijnen van de Nationaal Gereformeerde poli tiek als het GPV, 3) de Contactver gadering GPV/NEV; eveneens met dezelfde praktische politieke richtlij- Het GPV is door middel van de GPV/NEV-contactvergadering in de top federatief verbonden met het NEV en treedt dan ook GPV/NEV naar buiten in de prak tische politiek. Het is niet juist om te spreken van afgevaardigden van het GPV in vertegenwoordigende li chamen, omdat zij als afgevaardig den redelijk gebonden zijn aan de kiezers, die door de contactvergade ring GPV/NEV zijn aangesproken. Voor het kerklidmaatschap van ze afgevaardigden worden g voorwaarden gesteld. De 'voorlopige voorzitter van de GPV/NEV-contactvergadering is de heer W. G. Beef tink, die tevens voorzitter van het GPV is. Voorlo pig eerste secretaris dezer contact vergadering is dr. A. J. Verbrugh, tevens secretaris van het GPV, voor lopig. tweede secretaris de heer B. S. van der Bijl te Eerbeek, tevens secretaris van het NEV.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2