GENETS TRAVESTIESPEL DE MEIDEN" OP TV de stad i en dokter M loore VPRO toont weer durf Puzzelhoek DONDERDAG 10 AUGUSTUS 1067 Moeilijke opgave voor tv-reclame (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Van 1 januari af zal er via de televisie ook reclame mogen worden gemaakt voor alcohol houdende dranken, maar de Reclame raad heeft daarbij, naar wij verne men, de adverteerders wel voor een moeilijke opgave gesteld door aan de publikaties diverse voorwaarden te .verbinden. De reclame via het scherm, aldus de voorwaarden, mag het alcoholver- bruik lliet stimuleren, noch de ver koop doen toenemen. Ook mag zij niet bevorderen dat degenen die geen alcohol dienen te gebruiken (zoals bijv. kinderen en vrachtautochauf feurs) daartoe zouden komen. De laatste opgave kan de adverteer der glimlachend voorbijgaan: ook in zijn krantenadvertenties zal hij nooit kinderen of chauffeurs opwekken om een glaasje te drinken. Maar hoe middels reclame, die er od is gericht de verkoop te doen toe nemen, het meerverbruik tegen te houden? Dat wordt een lastige zaak. Geen onderneming adverteert uit weelde! tv-reclame is heel Kostbaar en zal dus revenuen voor de zaan moeten opbrengen. Dat kan alleen door de verkoop van de aangeprezen artikelen op te drijven. Aan zulk een gestelde voorwaarde te voldoen, moet dus een onmogelijk heid heten. Avondoverdenking en literatuur (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De NCRV begint een nieuwe reeks avondoverdenkin gen op een bepaald thema en dat zal zijn „Moderne literatuur en Bijbelse boodschap". De titel van deze 7 uit zendingen omvattende serie is „Con frontatie met een confrontatie". Zij loopt van 14 tot en met 30 augustus. Er wordt telkens gesproken naar aan leiding van een bekend werk. Begonnen wordt met de toespraak „Wie is God?" naar aanleiding van het toneelstuk „Korczak en de kinde ren" van E. Sylvanus, daarna volgen o a. „Er is ook een kerk buiten de kerk" in verband met de roman „Bracke" van Klabund en „Is ons leven zinsloos?" n.a.v. de roman van W. F. Hermans „Nooit meer slapen". Andere werken welke bij de uitzen dingen worden betrokken zijn het filmscenario „Tussen de raderen" van Sartre en „Und sagte kein einziges Wort" van H. Böll. Kijken naar onze eigen Flippers (Vanonze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De NCRV-tele- v'sie heeft voor de middag van zater- r'-g IS) augustus een bezoek aan het Dolfinarium in Harderwijk op het programma. Daarom heeft de VARA zaterdag jl. een herhaling van een door haar veel eerder gemaakte reportage uit dit nationale Flippers-huis hoffelijk teruggetrokken. Het Harderwijkse Dolfinarium huisvest vier dolfijnen, of beter ge zegd tuimelaars, die tot de tandwal vissen behoren en de grootste verte genwoordigers van de „Flippers" rijn. Om beurten treden deze intelli gente dieren, die zich graag allerlei capriolen getroosten om hun vurig begeerde vissen te kunnen verschal ken, voor het publiek op en hoe dat toegaat zullen de camera's laten zien. Pipo komt even •)V (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het is fout, te menen dat de VPRO van avond met het omstreden to neelspel „De meiden" van de Franse auteur Jean Genet een stuk zwoele sensatie of perver siteit op het scherm wil bren gen. Wij zullen integendeel ken nis maken met een brok harde realiteit, weliswaar verpakt in opzienbarende entourage, maar in wezen niets anders verbeel dende dan de uitzichtloze machtsstrijd waarin de mens voortdurend jegens zijn naasten is gewikkeld en waarbij de min- der-bedeelden het onderspit moeten delven. Dat de VPRO met deze uitzending opnieuw durf toont, valt niet te ont kennen. Een dergelijk stuk onder di recte aandacht brengen van „ieder een", mensen met en zonder be langstelling voor moderne kunst, met en zonder begrip voor de symbolisch aangetoonde waarden en gebreken van de samenleving, met en zonder de kunde om dieper te kijken dan het macabere verhaal alleen, blijft een précaire kwestie. Wie over dit stuk heeft gelezen of gehoord en zich naar een schouwburg- voorstelling ervan begeeft, kiest be wust om het te gaan ziep. Wie het thuisbezorgd krijgt wordt onverhoeds ermee geconfronteerd. Het is een bekend feit, dat het werk van Jean Genet lange tijd niet is geaccepteerd. Hij is jaren een pa ria geweest. Kort voor de tweede we reldoorlog was hij een zwerver in de onderste lagen van de samenleving. Daarna heeft hij in gevangenissen ge zeten wegens diefstal, smokkelarij en desertie. Tijdens zijn zwerfjaren is hij homofiel geworden en dat geble- Uit dit alles is Jean Genet niette min tevoorschijn gekomen als een zeer knap schrijver met een eigen allure. Deze beweegt zich op het ter rein van wat hij zelf noemt de maske rade van de mens. Iedereen speelt (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Pipo is terug van vakantie en begint zich voor te berei den op de nieuwe reeks kleuteruitzen dingen, die op maandag 2 oktober ?.s. van start gaan. Tot zo lang behoeven de kleintjes echter niet op hem te wachten, want zondagmiddag a.s. (13 augustus) komt hij even gedagzeggen in een kort Dro- gramma, dat tussen 4 en 4.10 uur te zien is op Ned. 1. Kruiswoord'puzzel zonder zwart 2 3 <S67«9 Horizontaal: 1. bijna - een lastig werk; 2. vette vloeistof - luidruchtig feest; 3. plaats in N.H. - bijwoord - na dato (afk.); 4. gelijkenis r lid woord; 5. bouwland - onderricht - streep; 6. muzieknoot - ik (Lat) - bijwoord; 7. dam langs een water - vreemde munt - land in Europa (afk.); 8. rund - soort onderwijs (afk.) - slaapt men op - lidwoord (Fr.); 9. luitenant (afk.) - meisjesnaam - berei de dierenhuid. Verticaal: 1. reep - heks; 2. meisjesnaam - nevens; 3. tot nader order (afk. Lat.) - plaats in Z.H. - munt in China; 4. zoon van Noach - wiersoort - elektrisch geladen atoom; 5. praalgraf - oude rekening (afk.) - foei; 6. meisjesnaam - bakt men brood van; 7. koning van Basan - rampzalige toestand; 8. slot - trotse; 9. oorzaak - rivier in Duitsland. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. Drimmelen; 2. ion - Eisden; 3. Deen - spade; 4. adelborst; 5. men - oer - els; 6. b.m. - schande; 7. rot - hals - ar; 8. idee - Noë - ma; 9. term - deken. Verticaal: 1. Didam - Brit; 2. roede - mode; 3. ineens - ter; 4. men - Lochem; 5. mis - Be - Hand; 6. es - por - aloë; 7. Ld - aren - sek; 8. eed - s.l. - dame; 99. nn - etser - An. een rol om zijn betekenis en machtspositie zo voordelig mogelijk te doen uitkomen: Genet heeft in zijn milieu van mjsdaad en obsceniteiten w.o. manne lijke prostitutie, een harde, wrede we reld en veel schijnheiligheid leren kennen. Wie de moeite neemt niet te blij ven hangen aan zijn vertellingen, ont dekt echter dat Genet een moralist is, die de hem wel aangewreven naam „dichter van het kwaad" in feite niet verdient, omdat zijn aanto nen van walgelijke wantoestanden in houdt dat hij het opneemt voor de verdrukte. Vervalsing Voordat de VPRO het spel gaat uitzenden, zult u een korte beschou wing horen over het werk van Genet, waarbij ook wordt herinnerd aan zijn toneelstuk „Het balkon", waar van het Nieuw Rotterdams Toneel het vorige seizoen een aantal opvoe ringen heeft gegeven. Hierin komt duidelijker uit wat Ge net ook in „De meiden" wil zeggen, nl. dat hij het hele leven ziet als een vervalsing: de mensen spelen een aan tal rollen tegenover elkaar, zij gedra gen zich immers tegenover de een heel anders dan tegenover de ander? Daarmee willen zij hun belangrijk heid demonstreren. Deze gedachte heeft de schrijver ook ten grondslag gelegd aan het feit dat de drie vrouwenrollen in „De mei den" moeten worden gespeeld door mannen. Hiermee geeft hij aan, dat de maskerade van de mens volkomen is en dat het er niet toe doet, of men dan man of vrouw is. Te ontkennen valt natuurlijk niet, dat Genets homo- filiteit hieraan niet vreemd is, het zou nonsens zijn om dat er buiten te Zo zult u dus vanavond Henk van Ulsen en Hans Culeman zien als de twee „meiden", die een mevrouw die nen. De meiden zijn zusters en dat geeft een nog sterkere emotie aan hun merkwaardige haat-liefde-bin ding met hun mevrouw. Telkens als mevrouw uit is, spelen de gedienstigen om beurten meid en mevrouw en in wrange dialogen en afstotelijke gebeurtenissen loopt het dan steeds uit op het vermoorden van de mevrouw. Dit eindigt in een hoogst emotionele scène met vergif tigde thee. Intussen speelt de mevrouw zelf (ten tonele gevoerd door Eric van der Donk) ook róllen: tegenover de zusters en tegenover haar minnaar die in' de gevangenis zit. De rauwe en dikwijls dubbelzinnige taal, gebruikt om de gevoelens van wraak, haat en opstandigheid tot uiting te brengen, maakt het volgen van het spel er niet eenvoudiger op. Bedoeld wordt te laten zien hoe de instincten van de mens tot destructie leiden, wanneer men ze niet meer kan beteugelen. Een plicht? De VPRO weet heel goed, dat deze tv-voorstelling weer leden zal kun nen kosten, omdat deze manifestatie van modern toneel beslist niet door iedere kijker zal worden geaccep teerd en gewaardeerd. Dit acht de programmaleiding echter niet van di rect belang. De VPRO, zegt zij, re kent het zich tot een plicht de uitin gen van hedendaagse cultuur en kunst te volgen en de kijkers voor te zetten. Natuurlijk niet met de bedoe- FILM STOPT VOOR WERKELIJKHEID (Van onze radio- en tv-redactie) HAMBURG Er heeft zich een merkwaardig incident voorgedaan bij de opnamen voor een nieuw tv-feuil leton dat „Havenziekenhuis" zal he ten en 13 afleveringen telt. Wolfgang Arp, die de rol van dok ter speelt in het verhaal waarvoor de opnamen worden gemaakt in het ech te Havenziekenhuis van de stad, werd plotseling ernstig ziek. Hij werd ter plekke opgenomen en ver toeft nu in de filmdecors, niet als dokter maar als patient. Het gaat hem redelijk wel. De filmopnamen werden direct gestopt. „De meiden is overigens al in Ne derland gespeeld en wel door de stich ting Incidenteel Theater Experiment (waardoor ook deze vorstelling kon worden gerealiseerd). Er ging een aantal opvoeringen in het zeer klei ne Mickery-theater in Loenersloot. 'Het zal niemand verbazen, dat de jonge regisseur John van de Rest de 'televisieregie heeft gevoerd: hij is im mers de man die veel gevoel heeft voor modern experimenteel toneel. Vergeet u vooral niet, dat nie mand u vanavond verplicht Ned. 1 aan te zetten. Indien u meent beter geen notie te kunnen nemen van dit exclusieve toneelspel en zijn schrij ver, dan kunt u op Ned. 2 bij de Avro Wild, wild West zien bij wijze van tegenhanger. Raadselachtige dood van toneelschrijver Joe Orton (34) LONDEN De 34-jarige Britse toneel schrijver Joe Orton is gisteren in zijn kamer in de armoedige Londense wijk Islington dood aangetroffen, samen met een vriend. De politie beschouwt het als een geval van moord en zelfmoord. Orton werd bekend door zijn „Enter taining mr. Sloane" en „Loot", waarvan de filmrechten onlangs zijn gekocht voor een miljoen gulden. De toneelcritici za gen in Orton een van de meest beloven de schrijvers in Engeland. Orton en zijn kamergenoot zijn in 1962 veroordeeld tot een gevangenisstraf van half jaar wegens diefstal van 73 boe- en beschadiging van bibliotheek boeken. Orton is vroeger getrouwd ge weest. Ondanks de ruime inkomsten van de laatste tijd wilde hij zijn huurkamer niet verlaten. Hij stamde uit een arbei dersgezin. Er gaan geruchten, die er op zouden wijzen dat Orton met een hamer is ge dood en dat de kamergenoot, de 41- jarige Kennezh Leith Halliwell, een lance schrijver, is overleden aan verdo vende middelen. De politie heeft een met bloed bevlekte hamer in beslag genomen. Een vriend van Orton die gistermid dag voor de lunch bij Orton aanklopte, en geen antwoord kreeg ontdekte de vreemde situatie in het huis en alar meerde onmiddellijk de politie. Een woordvoerder van de politie verklaarde later: „Wij hebben geen idee wat er ig gebeurd." Rob Stolk eist inbeslagname van Het Beste uit Provo AMSTERDAM Ex-provo Rob Stolk, schrijver van een opruiende brief in het blad Provo en daarvoor veroordeeld tot vijf weken gevange nisstraf, heeft bij de justitie inbeslag name geëist van het boek „Het Beste uit Provo", waarin de bewuste brief is opgenomen. Rob Stolk schrijft officier van justi tie Van Renesse onder meer: „De mis selijk makende middenstand, die nog nooit een nummer van Provo heeft willen verkopen, verdient nu on gestoord geld aan iets waarvoor ik vijf weken moest zitten." Reeds eerder heeft de directie van „Het Beste uit Reader's Digest" gepro testeerd tegen titel en omslag van het door De Bezige Bij uitgegeven boek. Minder toeristen naar Span je MADRID In Spanje zijn dit va kantieseizoen de hotelkamers lang niet alle bezet geweest. Hoewci in augustus de meeste toeristen naar dit land gaan, is het nu al duidelijk dat het toerisme een terugslag onder- Uit alle vakantiegebieden in Span je komen berichten dat de inkomsten uit het toerisme aanzienlijk gedaald daar Affatk ka Va an ff Hier een scène uit het toneelstuk ,JDe meiden" van Jean Genet, zoals Hans Culeman (links) en Henk van Ulsen (rechts), die vanavond, voor de VPRO-televisie zullen spelen. U ziet Henk van Ulsen als „de mevrouw" en Hans Culeman als „de meid" die haar moet bedienen: spel in een dubbelspel, dat op verschillende manieren de aandacht zal trekken en waarmee de VPRO opnieuw wil bewijzen dat hij het zijn taak acht, het kijkend publiek ie confronteren met de gehele scala van mo derne toneelexperimenten. Het overgrote deel van de kijkers zou dit spel, dat op het ogenblik in vele landen ten tonele wordt ge voerd, niet zien wanneer de VPRO-televisie hiervoor niet het initiatief had genomen. VANAVOND TE ZIEN NED. 1 VPRO 7.30 uur (NTS) Mensen in de sport. 8.20 uur Mensen met of zonder reden aan het woord. 8.45 uur automagazine. 9.20 uur tv-spel „De meiden" van Jean Genet, met vooraf een korte beschouwing over het werk van de schrijver. Ned. 2 AVRO 8.05 uur tekenfilm The Beatles. 8.25 uur beelden van het folkloristisch festival in het Vlaamse Middelkerke. 8.50 uur actualiteiten. 9.10 uur serie „The wild wild West". 10.30 uur (kerkelijke zendgemachtigden) derde afle vering film over Franciscus van Assisi. VANAVOND TE HOREN Hilversum I NCRV 7.30 uur gevraagde gewijde muziek. 8.30 uur gevarieerd zomeravondprogramma. 10.45 uur Willem Talsma bespeelt het orgel van de Ned. Herv. kerk in Oosthuizen. 11,15 uur Vers in 't gehoor: poëzie van J. Bernlef. I Hilversum II AVRO j 8.05 uur kunstkroniek. I 8.30 uur Radio Filharmonisch Orkest in o.a. het viool concert in D van Tsjaikowski, solist Manough Parikian (stereo). 9.30 uur documentair hoorspel over het vergaan van de Titanic: „Het andere schip". 10.55 uur Theo Strengers in ,,'t Mag geen naam heb ben". NCRV: praatje. 1B.10 Radiokrant. 19.30 Gewijde muziek (gr) 20.00 Stereo: Licht strljkensemble. (gr.) 20.30 2o- meravondmozalek. 22.15 Avon- vondoverdenking. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-berlchten. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Kerkorgelconcert. 23.15 Poëzie en muziek. 23.40 Stereo: Licht vocaal ensemble (gr). 23.55 - 24.00 Nieuws. Hilversum II 298 m. AVRO: 18.00 Nieuws. 18.15 Actualitei ten. 18.30 Licht orkest. 19.00 Stereo: Holland Festival 1967: Internationaal Koorfestival (opn.) IKOR: 19.30 De nieuwe Reformatie?, gesprek. 19.55 Kerk veraf en dichtbij. AVRO: TELEVISIE' VAN H OM) rederland I. NTS: 18.45 De Mintmolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. NTS: Verrekijker: lnterna- jeugdjournaal. 19,10 west tot gewest. 19.30 in de sport. 19.53 Tou- tlps. STER: 19.56 Re- NTS: 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. VPRO: gesprekken. 20.45 I >nd de toneelschrijver Jean enet. 21.35 De Melden, to neelstuk. NTS: 22.50 - 22.55 Journaal. Nederland II. NTS: 20.00 Nieuws ln 't kort. STER: 20.01 Reclame. AVRO: 20.05 The Beatles, tekenfilm. 20.25 Folk loristisch Festival Middelkerke (reportage BRT). 20.50 AVRO's Tele vizier. 21.20 De nacht waar- snijdt, TV-fllm. STER: Recla me. NTS: 22.15 Journaal. Belg. filmers? 22.30 I (9.35 Waterstanden). 10.00 luisteraars."1'lLOo' °VoorU de zieken. 12.00 Stereo: Promena de-orkest. 12.27 Mededelingen j Omroepdubbcl- Muzlkaal mid- 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.23 Lichte grammo- foonmuziek. (7.32 - 7.35 Van de voorpagina, persoverzicht.) VPRO: 7.55 Deze daa. VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte gram mof oonmuziek. 9.00 Stereo: Klassieke en moderne kamer- 'k (gr.) ïo.oo Lichte gram- inmuziek. 11.00 Nieuws. ïw. 12.30 Voor de landbouw. 0 Sportrevue. 13 00 Nieuws. 0 Actualiteiten. 13.30 Kerk- .cht. 14.20 Voor 'de milltal- vpro. 1.V30 Voor^thutszlt- t Nederlands Hoorn- 5. Omroeporkest: C. nerkoor. 17.00 Voor n. 17.10 Stereo: Muzi- FM-kanalen. 9.00 Nieuws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Vrolijk ochtendprogramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Arbeidsvita minen. (11.00 Nieuws) VPRO: 12.00 Nieuws. 12.02 Uit de bui tenlandse pers. 12.05 Een uur tje Frans. 13.00 Nieuws. 13.02 Uit de blnnen- tenlandse pers. 13.05 Gevari eerd, platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.02 Uit de bulten- Licht muziekprogramma. 16.00 Nieuws. 16.02 Showtime. 16.30 Licht platenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. OPGAVE vakantie-adres Dringend verzoek, uw vakantie-adres via de uit de krant geknipte bon die wij regelmatig op de advertentiepagina minstens een week van tevoren rending ernstig worden DIRECTIE 21 Met andere woorden, de schade was geringer dan de vergroting van het hart en de radiogra fisch geconstateerde verstopping van de longslagader deed vermoeden. De linker hartkamer voelt wat gespannen aan als ik erop druk, maar dat is niet zo ernstig. De totale tijd aan de pomp was" Fairchild draaide zioh om en vroeg iets aan iemand buiten het bereik van de camera „dank u, achtendertig minuten. Bloeddruk, hartslag en temperatuur zijn nu allemaal bevredigend. Dat is alles." De lichten gingen aan en Moore voelde zich onthutst in de werkelijkheid, iets wat hem altijd overkwam na een goede voorstelling. Hij stond op, liep het pad in en de stem die over zijn schouder had gesproken zei: „Nauwelijks de moeite van het uitzenden waard, niet waar?" Diep verontwaardigd staarde Moore de eigenaar van de stem aan en 'hij zag een type dat hij herkende, een praktise rend geneesheer, gewoonlijk zonder succes en een beet.ie sjofel, iemand die graag in ziekenhuizen rondhangt en daar kennissen probeert op te doen. Deze knaap droeg een mosterd- kleurig tweed kostuum, had een roodachtig snorretje en topaaskleurige ogen die op Moore een onbetrouwbare indruk maakten. Hij zei: „Ik wil zeggen, een gewone vernauwing tijdverspilling voor ons, vindt u ook niet?" Moore antwoord de hierop slechts door kwaad zijn schouders op te halen. Dokter David Armstrong kwam de Union Club binnen met een zelfverzekerde blik die slechts uiterlijk was. Niet dat de omgeving hem intimideerde, want hij was hier al eens met Adam Fairchild geweest. Hij wilde alleen verbergen dat hij het niet prettig vond hier kennis te maken met mensen die hij nog nooit had ontmoet. Dit was geen gewone verlegen heid, want het interesseerde hem niet wat andere mensen van hem dachten, net zoals hij' zich het hoofd niet brak over anderen. Hij was wat gereserveerd, hij wist het van zichzelf en hij ondervond het als een hinder. Niet alleen belemmerde het het contact met zijn patiënten, maar het ontnam hem ook veel gewoon levensgeluk. Hij gaf zijn jas in de garderobe af en zette zidh schrap om de vreemdeling te ontmoeten, dokter Moore. Korte trappen, draaiend, leidden naar de grote hal en terwijl hij naar boven ging probeerde hij te lijken wie hij schijnen wilde. Hij wild» een bedachtzame, jonge dokter lijken die zijn roeping bijzon der ernstig nam, hetgeen aan zijn gezicht en houding te zien moest zijn. Toen hij deze pogingen voor het eerst aanwend de, was een stijve schutterigheid slechts het resultaat, totdat hij eraan gewend raakte en zich op zijn gemak ging voelen. De hal was goed verlicht, goed gemeubileerd en verlaten. Opgelicht liep hij over de uitgestrekte zwart-en-grijs gete- gelde vloer met de pilaren aan het e'ind, waar een afgeschei den gedeelte was. Dit scheen hem een uitstekende plaats om verborgen te wachten, waardoor de twee oude vrienden. Fairchild en Moore, gedwongen zouden zijn zich het eerste bloot te geven. Er was een open haard en daarboven hing een groot schilderij, dat Armstrong ging bekijken, niet om dat hij er 'belang in stelde, maar omdat hij op die manier met zijn rug naar de hal kon staan. Hij las de inscriptie op het schilderij. Het toonde George Washington in de slag van Princeton, een kopie van een schilderij van Charles Willson Peale. Washington had een afwezige blik, alsof zijn nobele gedachten boven de felle strijd achter hem hingen. Armstrong had deze blik op portretten van chirurgen in amfitheaters gezien en ze altijd buitengewoon dwaas gevon- In de hal klonken voetstappen en geluiden. Dat moest Moore zijn die daar in een van de rode leren fauteuils naast de pilaren ging zitten. Even later kwam Fairchild en voor zichtig spiedend zag Armstrong dat Moore opstond om hem te begroeten, en hun stemmen weergalmden onder het hoge David draaide zich om, hij ging naar hen toe. Hij zag d» bekende gedistingeerde gestalte van Fairchild, maar zijn geheugen speelde hem een poets en veranderde Fairchild in zijn dochter Maryanne. Even zag hij haar zo duidelijk, alsof zij aanwezig was, lang, met welig gouden haar, blauwe ogen, fijne handen met lange vingers. Haar ogen leken op die van haar vader, dromerig, maar met een zelfbewuste schittering, alsof zij iets verlangde wat het leven haar nog niet had gegeven. Toen David en Mayanne elkaar voor het eerst ontmoetten, was die blik vager geworden, maar in de loop der tijden weer teruggekomen. David wist niet of hij zich verwijten moest maken; hij kon maar niet inzien waar hij gefaald had. Zij had hem proberen uit te leggen wat zij voelde. Zij hadden lange gesprekken gehad die eindigden in tranen, terwijl hij zich te kort gedaan wist, Bij een van die gelegenheden was zij tegen hem uitgevaren: „Je zult nooit een goede dokter worden, of je zult de mensen beter moeten leren begrijpen dan je nu doet." Hij sprak haar tegen, probeerde kalm en redelijk te blij ven. Hij wilde tenslotte wel toegeven dat hij de mensen niet begreep. Hij zag geen aanleiding om zich ervoor in te spannen, want Fairchild, zijn model, deed het ook niet. Wordt vervolgd SUKKELTJE EN BRUUNKE „Hier is hetia, hoor, ze zijn er! Verstop je goed achter de struiken; gaan eerst eens 'kijken, ze uitvoeren!**' fluistert Stikkeltje. ,Ze zetten een teil klaar ze hebben een ketel boven een vuur hangen!" ziet Bruunke. „Wat zijn smerig, Stikkeltje!" Stikkeltje grinnikt zacht jes: „Ze wassen zich maar éénmaal per jaar; laten we ze niet storen, nu ze toevallig iets goeds doen!" De Stoute Rikjes wassen zich mopperend en slaan het grootste deel maar over. Dan slaan ze zuchtend hun handdoek om. „Nu zullen we onze kleren óók moeten wassen, nu we zo vreselijk schoon zijn!" zegt er een. „En we zijn al zo moe!" zuchten de anderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 7