Ds. L. Kievit hangt niemand op
aan het gezang
Weekagenda
Ds. Kievit
betadine
WEINIG VERANDERING
OP LEIDSCHE VEEMARKT
NIEUWE LEIDSE COURANT
S
ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1%7
Zaterdag (5 aug.) Corsodag
Corso Rijnsburg-Leiden: 1.30 uur ver
trek van veiling Flora RIJNSBUItG, 2.30
in OEGSTGEEST (Rijnzichtweg),
uur in LEIDEN (Stationsplein), 5.15
(na pauze in Doelenkazerne) voort
zetting in Leiden (Noordeinde). Avond
route door RIJNSBURG.
DEN HAAG Lutherse kerk, 8.15
uur: orgelconcert René Rakier, met vio-
DÈN HAAG Nieuwe Kerk, Spui, 8
ar: orgelconcert Jan J. van den Berg,
met Otto Sterman, declamatie.
ig.)
nel".
NOORDWIJK-BINNEN Herv. kerk,
uur: orgelconcert Feike Asma (verzoek
nummers)
DEN HAAG Zuiderpark, 2 uur: kin
dercabaret.
SCHEVENINGEN Kurzaal, 8.15 uur:
dansgroep Djoliba uit Guinee.
Dinsdag (8 aug.)
Luxor, 10 uur: commissie jeugdvakan-
tiebezigheden, film „Gevangen in de tun
nel".
Breestraat 19, 7 tot 8 uur; spreekuur
Chr. Emigratiecent.-ale.
Stadhuis, 7 tot 8 uur: zitting Bouwfonds
Ned. Gemeenten.
KATWIJK AAN ZEE Nieuwe Kerk.
uur: orgelconcert Wim van der Panne.
DEN HAAG Lutherse kerk, 8.15 uur:
orgelconcert Bernard Bartelink.
DEN HAAG Zuiderpark. 2 uur: to
neelgroep Den Haag met „De verborgen
schat van kapitein Kid".
SCHEVENINGEN Kurzaal, 8.15 uur:
'Residentie-Orkest, met violist.
Woensdag (9 aug.)
Luxor,' 10 uur: commissie jeugdvakan-
tiebezigheden, film „Gevangen in de tun
nel".
DEN HAAG Zuiderpark, 2 uur: ge-
1 zeischap Carla Flink.
SCHEVENINGEN Kurzaal, 8.15 uur:
dansgroep Djoliba uit Güinee.
SCHEVENINGEN Oude kerk, 8 uur:
orgelbespeling Sander van Marion, met
Joke Hartzheim, viool.
SCHEVENINGEN Pier, Haags Ma
rionettentheater met „De gouden schelp"
(doorlopend).
Donderdag (10 aug.)
Jeugddorp Voorschoterweg, 2
jmmissie jeugdvakantiebezigheden,
étéprogramma.
DEN HAAG Lutherse kerk, 8 uur
orgelconcert Feike Asma.
DEN HAAG Goede-Vrijdagkerk, Be
zuidenhoutseweg 361, 8.15 uur: halve fi
nale interpretatie vierde nationaal orgel
mcours voor amateurs.
DEN HAAG Zuiderpark, 2
Limburgs jeugdtoneel.
SCHEVENINGEN Kurzaal, 8.15
dansgroep Djoliba uit Guinee.
DELFT Oude Kerk, 8 uur: orgel
concert.
Vrijdag (11 aug.)
DEN HAAG Kloosterkerk, Lange
Voorhout, 1 uur: orgelbespeling Bernard
Renooy.
DEN HAAG Zuiderpark. 2 uur:
Limburgs jeugdtoneel; 8 uur: Die Haghe
Operettespelers.
SCHEVENINGEN Kurzaal, 8.15 uur:
Residentie-Orkest met violist.
Zaterdag (12 aug.)
Hotel De Witte Singel, Witte Singel 93,
uur: herdenking 500-jarig bestaan Je-
ruzalemhofje Kaiserstraat. Na afloop be
zichtiging van het hofje.
DEN HAAG Goede-Vrijdagkerk, Be-
zuidenhoutseweg 361, 2.30 uur: finales
interpretatie en improvisatie vierde na
tionale orgelconcoïirs voor amateurs.
Dagelijks in Den Haag
Circus-theater Scheveningen: tot en met
13 Sept., 8.15 uur. musical Anatevka.
Paviljoen-theater, tot en met 31 aug
(maandags geen voorsteling) 8.30 u. show
in Wim Sonneveld
Bezichtiging Huis ten Bosch
Bezichtiging paleis Huis ten Bosch Den
Haag: tot en met 25 aug., op werkdagen
van 10 tot 16 uur, niet op zaterdag en
zondag.
Doktersdienst
Tot zaterdagmiddag 12 uur de eigen
huisarts raadplegen (als deze niet met
vakant: is), daarna de dokterstelefoon
bellen, 5 maal 2.
Welke apotheek
Geopend voor spoedeisende gevallen:
Zuider-apotheek, Lammenschansweg 7,
tel. 23553.
Op zaterdag 5 augustus, 's morgens van
8 tot 12 uur, is voor spoedeisende geval
len bovendien geopend: apotheek Van
Driesum, Mare 110, tel. 20406.
De zaterdag-, zondag-, avond- en nacht
dienst van apotheek R. van Breest Smal-
lenburg te Leiderdorp wordt waargeno
men door de Zuider-apotheek.
De dienst van apotheek Voorschoten
wordt op zondag 6 augustus
gens 8 uur tot 's avonds 22 uur waarge
nomen door de Zuider-apotheek.
De Oegstgcester apotheek is geopend.
Camera (7 en 9-15, zondags ook 4.45
uur): The Professionals (14 jaar); 2.30
uur: Sneeuwitje en de zeven dwergen
(alle leeftijden).
Lido (2.30. 7 en 9.15 uur): Sectie
contra Goldman <14 jaar).
Luxor (2.30, 7 en 9.15, zondags ook 4.45
uur): Stan Laurel en Oliver Hardy als
stierenvechters (alle leeftijden).
Rex (7 en 9.15. zondags ook 4-45 uur)
De rit door de hel (18 jaar); 2.30 uur
Hij deed een typisch calvinistische keuze. Met zijn liturgie zit hij op het minimum. Je kunt het een
„puriteinse versmalling noemen. Maar juist de ruimte en de vrijheid in de kerk betekenen, dat ook deze
keuze volstrekt legitiem is en dat niemand hem op deze instelling hehoeft „aan te zien
LEIDEN Ds. Kievit, binnenkort 25 jaar predi
kant, maalst er geen geheim van, dat hij weieens
gezangen laat zingen. Van een predikant die behoort
tot de modaliteit van de Geref. Bond in de Her
vormde Kerk, vertvacht men dat niet, ofschoon er
tegenwoordig zijn die deze regel hebben laten vallen.
Toch heeft geen kerkganger in ons land ooit mee
gemaakt dat ds. Kievit een lied uil het gezangenboek
opgaf. Dat klopt, want hij houdt zich strikt bij het
psalmboek en dis hij gezangen opgeeft, is dat in
Duitsland wanneer hij voor een bevriend collega de
dienst leidt. En daar hebben zij nu eenmaal een
ander liederenboek dan wij. Nu'zal een spitse lezer
er misschien aan toevoegen: „En daar hebben zij nu
eenmaal geen Geref. Bond die het zijn volgelingen
ontraadt buiten het psalmboek te treden. Als ze eerst
maar de ruimte hebben Maar zo eenvoudig ligt
de zaak niet
Het is ons in het openhartige gesprek
dat wij met de enige „Bondspredi-
kant" (zoals men hem in de kerke
lijke wandeling wel pleegt aan te
duiden) met het oog op zijn nade
rend j ibileum hadden, wel duidelijk
geworden, dat ds Kievit de schat der
vrije liederen niet ongebruikt laat
omdat een instantie hem dat zou ver
bieden. Hij heeft zelf gekozen. Er
waren twee mogelijkheden: de calvi
nistische keuze voor het psalmboek
en de lutherse keuze voor het liede
renboek. Hij koos bewust voor het
eerste, omdat hij meende, dat bij 'n
andere keuze het psalmboek in het
gedrang zou komen. En dat wilde hij
niet voor zijn rekening nemen.
Zijn werken in de gemengde en veel-
tintige grotestadsgemeente heeft zijn
gedachten op dit punt niet veran-
Ik zit op minimum
Wij: „Uw liturgie is strak en sober.
Sommigen vinden het maar armoe
dig, anderen voelen zich er wel bij.
Is dat louter traditie, zonder hechte
grondslag, of streeft u daar steeds
weer bewust naar?"
Ds. Kievit: „Ik geef toedat mijn
liturgie een sober karakter draagt.
Dat wil niet zeggen, dat er geen vrij
heid en geen ruimte zou zijn om het
anders te doen. Maar het moet je
ook liggen. Ik zit wel op het mini
mum. En toch valt niemand bij mij
„ernaast." Ik bedoel: als- iemand het
anders doet, denk ik beslist niet, dat
hij het minder goed doet dan ik. Ik
wil ook niemand aan het gezang op
hangen. Maar ik behoud mij wel het
récht voor, den typische calvi
nistische keuze te mogen dóén.
Je kunt het een puriteinse versmalling
noemen, maar juist de ruimte in on
ze kerk impliceert dat ook deze keu
ze volstrekt legitiem is en dat de
predikant die deze keus doet even
veel vrijheid daarvoor heeft als de
anderen.
Men moet er ook niet zo heel veel
gewicht aan toekennen. De dingen
staan of vallen er niet mee. En toch
wil ik eraan vasthouden.
Ik heb een zwak voor geschiedenis.
Dat is een hobby van me. Nu, de
geschiedenis van de kerk toont hier
en daar wel aan, dat liturgische wij
zigingen ook symptomen kunnen zijn
van heel wezenlijke veranderingen.
Zo onbelangrijk is het dus ook weer
niet.Maar om er nu een „gezangen
kwestie" van te maken, dat gaat mij
toch wel te ver."
Voorzichtig met schat
Tickle me (14 jaar).
Studio (2.30, 7 en 9.15, zondags ook
4.45 uur): Naakte onschuld (18 jaar);
10.30 uur: Flipper de dolfijn (alle leef
tijden).
Trianon (2 en 8, zondags 2, 5 en 8 uur)
The sound of music (alle leeftijden).
Badinrichtingen
De gemeentelijke badinrichtingen zijd
,p de volgende tijder geopend
Lindestraat 1b' maandag geslotei
linsdag 0—11.15 u en 1330—17.15 u.
woensdag gesloten, donderdag 13.30-
8.15 u - rpdag 9—11.15 u en 13 30—18.4.1
j zaterdag 8—11.15 u. en '3.30—16.30
Van der Werfstraat 39: maandag en
linsdag gesloten, woensdag 811.15 en
,3.3017.15 u„ donderdag 8.30—11.15 ?r
3 30—18 15 u., vrijdag 8.30—11.15 a it,
,,-.3ü18.45 u„ zaterdag 7.3011.15 en
13.30—16 30 u
MUSEA EN HORTUS
Museum Volkenkunde. Steenstraat: od
werkdagen van 10 tot 5 u.. ook zaterdag
zondag van 1 tot 5 uur.
Museum Oudheden. Rapenburg: od
erkdagen van 10 tot 5 u.. ook zaterdag,
zondag van 1 tot 5 uur
Taveerne Taslevin, Beestenmarkt: fo
to's van Leen Manneke, tot 31 augustus.
Sted. museum De Lakenhal, oude
Singel: op werkdagen van 10 tot 5 u.
zondags van 1 tot 5 uur.
Hortus Botanicus (Rapenburg): cd
werkdagen van 9 tot 12 en van 2 tot 6
uur, kassen zaterdags en zondags ee-
Rijdend ANWB-kantoor
Beestenmarkt: standplaats rijdend
ANWB-kantoor op 3. 17 en 31 aug.,
van 104 uur (doorlopend).
Mnlenmuseum
Molen De Valk: geopend dinsdag tot
en met zaterdag van 10 tot 5 uur zon
dags van 1 tot 5 uur. Maandags geslo-
ten.
TENTOONSTELLINGEN
Rijksmuseum voor Volkenkunde: ten
toonstelling Bali, beeld en droombeeld
tot 1 oktober
KATWIJK Kleuterschool Voorstraat
33, dagelijks behalve op zondag, van 11
tot 12. van 3 tot 5 en van balf 8 tot 10 uur:
tentoonstelling Genootschap Oud-Kat
wijk (tot 9 augustus).
Ds. Kievit: „In het algemeen wil ik
erover zeggen, dat wij met de „schat
van de kerk" voorzichtig moeten han
delen. Dat geldt voor de Schrift zelf,
voor de belijdenis en ook voor de
liederen. Als je die behoedzaamheid
niet in acht neemt, loop je het ge
vaar dat één generatie te veel veran
deringen te verwerken krijgt. Ik
vind het bezwaarlijk dat, als een
nieuwe berijming wordt aangeboden,
terwijl de gemeente zelf er niet vol
doende op is voorbereid, het oude
psalmboek meteen maar dicht moet.
Het feit dat velen delen van de
Schrift en van het psalmboek uit het
hoofd kennen, noopt al tot omzichtig-
De predikant moet met de gemeente
zelf deze weg naar vernieuwing ivil
len gaan. Het moet haar niet worden
opgelegd. Daarvoor zitten'de dingen
te diep. Het is zeker geen onverschil
lige zaak of de gemeente noch het
lied, noch de Schrift meer kent."
Wij: „Is het met het oog op de jeugd
niet verstandig op de nieuwe berij
ming over te schakelen?- Op school
leren de kinderen de nieuwe psal
men en komen ze bij u in de kerk
dan moeten ze de oude weer zingen.
Ze zullen u dan wel ouderwets vin-
Heb wal vertrouwen
Ds. Kievit: „Ik heb inderdaad al meer
gezegd, dat de school beslist. Je moet
de ogen niet sluiten voor de ontwik
keling van de dingen. Als de jonge
generatie werkelijk vertrouwd raakt
met het nieuwe lied, zal er een mo
ment komen dat je tegen de gemeen
te zegt: beste mensen, koop nu alle
maal eens een nieuw psalmboekje,
heb een beetje vertrouwen in je do
minee die na serieuze overweging tot
de conclusie is gekomen dat dezt
psalm in de nieuwe berijming echt
een stuk beter is dan in de oude. Ik
kan me voorstellen dat zoiets met
psalm 1 bij voorbeeld gauw gebeurt.
Met psalm 42 daarentegen weer niet.
En met psalm 116 ook niet. Als er
Het is een verdrietige zaak als de
mensen meneri aan het al of niet
gebruiken van de nieuwe berijming
liet „gehalte" van de dominee te kun
nen aflezen.
Hetzelfde doet zich voor bij het ge
bruik van de Statenvertaling. De
nieuwe vertaling laat ik zeker niet
ongebruikt. Ik gebruik ze beide. Het
is aki het ware een beweging, een
heeir en weer. In mijn prediking
kom ik nogal eens terug op de tekst.
Dan laat ik zowel het een als het
ander horen. Toch ben ik aan de
Statenvertaling sterk gehecht. Ik
geef toe, dat hier ook een esthetisch
element in meespeelt. Ik vind de
klassieke vertaling vaak prachtig
van taalDe samenstellers hebben
echter niet de pretentie van de enig
juiste vertaling gehad. Bij de kantte
kening geven zij zelf verschillende
mogelijkheden aan. Zij werkten ge
heel in de geest van het of.... of."
Kerk met geweten
Geboren op 17 aug. 1918 in de
pastorie van Benschop: theolo
gische studie aan Utrechtse
universiteit van 1937 tot 1942;
predikant te Schoonrcvvoerd
van 1942 tot 1945, van 1945 tot
1952 te Putten, van 1952 tot 1957
Woerden, van 1957 tot 1964
weer Putten, in 1964 naar
Leiden als opvolger van ds. M.
Ottevanger.
Ds. Kievit was: lid van het prov.
kerkbestuur van Gelderland,
lid van de Gen. Synode, asses
sor van het inoderamen van de
synode, lid van de synodale
commissie voor theologisch ho
ger onderwijs, lid van verschei
dene kerkordelijkc commissies
en lid i an het hoofdbestuur
van de Geref. Bond.
Hij is: lid van de generale com
missie voor opzicht en tucht,
lid van de commissie voor het
bevoepïngswerk en voofzitter
van hel Contactorgaan voor de
Geref. Gezindte.
Op 16 augustus is het 25 jaar
geleden dat ds. Kievit tot pre
dikant werd bevestigd.
Op vrijdagavond 1 september
van half 8 tot 9 uur is er in de
Ko'iingskcrk gelegenheid hem
geluk te wensen.
Zondag 3 september hoopt hij
voor te gaan in een dienst in
de Marekerk, waarin de predi
kant zich voorstelt aan dit feit
enige aandacht te besteden.
maar het is niet exclusivistisch. Men
zou hem vrij strak kunnen
maar er gaat als hij spreekt
men met hem spreekt geen benau
wende groepsgeest van hem uit.
Wij: „Voelt u zich temidden van zoveel
anders-gerichte collega's niet als
eenling?"
Ds. Kievit: „Ik bezet hier een gewone
predikantsplaats. Het feit dat ik lid
ben van de Geref. Bond springt
niet zo uit. Er zijn mensen die r
de trekken worden bewaard. Het is
vandaag nodig, erop té wijzen dat de
belijdenis van de kerk meer spreek-
regel behoort te zijn. De zaak van
zonde en genade moet in de predi
king centraal blijven staan. Dat te
bevorderen zie ik als een eerste taak
van de gereformeerde stroming. Er is
een aantal gemeenten in ons land die
dit karakter de eeuwen door hebben
bewaard. Het is dan ook niet zo, dat
de Geref. Bond hiermee gekomen is.
Het was er al. De bond appelleert de
kerk alleen aan haar oorsprong
En dan is ds. Kievit het er niet mee
eens als in de Geref. Bond zo de
nadruk op allerlei details wordt ge
legd. Bijv. in liturgische aangelegen
heden. Details worden dan zo gauw
tot sjibbolet verheven. En daar wil
hij niet van weten. Hij staat
gebondenheid voor, dienauw inhe
rent is aan de wezenlijke trekken
van de kerk.
Geen apartje van
ingewijden
,De moeilijkheid in deze tijd is, dat de
kerk alles op één kaart zet: wij
ten met onze boodschap uitgaan tot-
de wereld en daarvoor dienen wij
heel wat op te offeren. Maar dat
eenzijdig. Het is ook onze roeping, de
wereld binnen te leiden in het heilig
dom. Het is weer een heen-en-
weer-gaande beweging. Ook de jon
nen dat hervormd-zijn „middenortho
dox" betekent. De anderen, vrijzinni
gen en bonders, zijn vleugelbewo
ners; ze horen er eigenlijk niet hele
maal bij. Nu, met deze opsplitsing
ben ik het niet eens. Het dekt de
werkelijkheid niet en het is ook een
pretentie.
Ik voel mij hier niet aan de rand ge
zet. De gemeente doet dat in ieder
geval niet. De wijkkerkeraad heeft
een gemengde samenstelling, de wijk-
gemeente accepteert mij grotendeels
zoals men ook een andere predikant
zou accepteren. De vraag is: wat
maak je ervan. En de mensen die in
de kerkdiensten komen, zijn even
min van een en hetzelfde gevoelen.
Hun aantal is veel groter dan het
getal leden van de Geref. Bond. Er
kan dus geen twijfel aan bestaan
dat er wel degelijk een klankbodem
is voor een belijdende en zo u wilt
belijnde prediking.
Maar het is ook een kwestie van af
komst en milieu. Mijn hele geslacht
(Zeeuwen en Hollanders) en dat
gaat ver terug voelde zich oprecht
verbonden met de gereformeerde con
fessie.
En ik maak daarop geen uitzondering,
met alle kritische noten die men
daarbij kan zetten. Ik ben ervan
overtuigd, dat de Hervormde Kerk
een wal je zou kunnen noemen „ge
weten" nodig heeft, dat haar eraan
herinnert, van gereformeerde
oorsprong te zijn, Dat zie ik' als een
dienst aan de kerk.
Maar daarbij hecht ik echt niet zo
geweldig aan de Geref. Bond. Dat
wordt weieens overdreven, ofschoon
hij als contact- en bezinningscen
trum zeker zijn nut heeft en nog niet
kan worden gemist. Ik dacht, dat
deze bond de laatste jaren dit be
dachtzaam en positief tracht te doen.
Hem kan een zekere terughoudend
heid in zijn streven niet worden ont
zegd. Als dat niet het geval was,
zouden er wel meer verenigingen en
evangelisaties naast de bestaande ge
meenten ontstaan. Want onze kerk
kent een brede latente gereformeerd
heid. Ik kan u wel zeggen, blij te
zijn met die terughoudendheid, om
dat verbreking van de samenhang in
een gemeente als het enigszins kan
moet worden voorkomen. Er moet
wel een grote noodzaak achter zitten.
geren zullen wij vertrouwd moeten
maken met bijbelse woorden, begrip
pen, voorstellingen, noties.
De gemeente moet ook een zeken
inspanning kunnen opbrengen. Ik
pleit beslist niet voor een kerk als
een apartje van ingewijden, maat
omgekeerd komt er toch wel een ze
kere inwijding aan te pas. De ge
meente behoeft niet te worden ge
dwongen op haar tenen te gaan
staan, He probeer het dan ook altijd
zo eenvoudig mogelijk te zeggen, al
ga ik er misschien soms wel te veel
van uit dat de kennis in de gemeente
al aanwezig is. Vaak blijkt het tegen
deel waar te zijn'..
Omzien in wrok
Leiden is de eerste grote-stadsgemeen
te van ds. Kievit. Weliswaar heeft
hij in Woerden gestaan maar
was toch wel heel wat anders. Bo
vendien is dat ook alweer jaren
geleden, En wij leven zo snel
de veranderingen zijn zo talrijk
gaan zo diep.
Hij is predikant van de wijkgemeente
Koningskerk, het noordelijke stadsge
deelte.
„Ik heb er geen spijt van, naar Leiden
te zijn gekomen. Nu kan ik wel zeg
gen, bij dergelijke beslissingen altijd
duidelijk een roeping te hebben ge
voeld. Dat klinkt misschien wat
piëtistisch maar het is niet anders.
De wijk kenmerkt zich door een grote
mate van onkerkelijkheid en daar
mee zou elke predikant het moeilijk
hebben. De mogelijkheden zijn be
perkt. Daarmee moet je nuchter reke
ning houden. Ook in die zin dat je
door het grote aantal leden dat geen
enkele binding meer met de kerk
heeft en wil hebben de kern niet
over het hoofd ziet. De bevolking
van de wijk heeft een nogal
zijdige sociologische structuur.
Aan die onkerkelijkheid heeft ook de
kerk schuld. Van sommige verhalen
ben ik echt wel geschrokken. Neem
die geschiedenis met de Armenkerk.
Voor de armen die een uitkering van
de diaconie genoten was de kerk aan
cle Lammermarkt bestemd. Ergens
anders iverden zij eenvoudig niet
tvacht. En als ze zondags niet kwa
men, verspeelden ze hun bijstand.
Je kunt je dat moeilijk meer voorstel-
de echte jodium die niet bijt!
LEIDEN Evenals de juli-markten
gaf ook deze markt een rustige vaste
indruk. Aanvoer en handel bleven vrij
stabiel. behalve de handel in
slachtschapen op de wolvee-afdeling,
die een levendiger beeld te zien gaf.
Het slachtvee runderen was nog
niet zo best; 't is erg gelukkig dat bij
het prachtige zomerweer er deze week
regen is gevallen. Mogelijk zal bij wat
frisser weer de eetlust beter worden,
want bij 30 graden komt die in de
verdrukking.
Handel en prijzen van gebruiksvee
waren nog weinig in beweging. Slacht
vee (runderen): handel lui, prijzen vrij
wel gelijk. Vette kalveren: een vlugge
handel; er is grote uitvoer naar
verschillende landen. Vette lammeren:
vlot; slachtvarkens: staande prijzen;
biggen: stug en lui. Vastgesteld kan
worden dat de gisteren gehouden vee
markt niet veel verandering bracht in
het handelsverloop.
Gebruiksvee. Op de gebruiksvee-af-
deling bleef het aanbod gelijk en voor
de tijd van het jaar niet slecht, maar
het verloop was rustig en kalm. Vooral
bij de vare-koeien speelt de handel in
slachtvee een grote rol. Bij jongvee
ging niet veel om; de aanvoer was zeer
beperkt, de prijzen waren zeker niet
hoger. De weinig aangevoerde nuchte
re kalveren waren duur. -
Notering: melkkoeien f 900 f 1200
f 1500; varekoeien f575, f900 f 1275.
Slachtvee. De aanvoer van runderen
gelijk aan die van de vorige week.
Aangezien de omzetten op de grote
slachthuizen nog niet groot is, is het
gelukkig dat er nogal tamelijk
veel „export" is. naar Frankrijk (ach
tervoeten) en Zwitserland (lende en
haas) en ook deels naar Italië. Dit alles
bracht nog enige beweging in het han
delsverloop, zodat alles nog wel werd
verkocht, zij het verdeeld: betere soor
ten vlugger dan de derde kwaliteiten.
len. Die grieven werken nog steeds
door. En dan die kaartjesverkoop in
de kerken voor een zitplaats. Dat is
nog niet zo heel lang geleden af
geschaft. Er gaat 'n generatie over
heen om die wrok kwijt te raken".
Ook in de stad
Als ds. Kievit preekt, is de Ko
ningskerk overvol. Qua afmeting is
de kerk eigenlijk niet meer dan 'n
eenvoudig kapelletje. Op 't minuscu
le orgelgalerijtje zitten 40 mensen
opeengepakt. Het is soms te erg. Ze
komen lang niet allemaal uit Noord.
De predikant van deze modaliteit
trekt nu eenmaal mensen uit de hele
stad. En ook wel van buiten.
Ds. Kievit:
„Daarom zou het wellicht verstandig
zijn geweest, deze predikantsplaats
aan een kerk die meer centraal staat
te verbinden. De afstand dié
len moeten afleggen is wel wat
Voorgaan in een van de oude stadsker
ken vindt ds. Kievit een feest.
„Ik houd van die kerken en van hut
prachtige orgels".
Maar hij is wel van mening, dat de
hervormde, gemeente met dat grote
bezit boven haar stand leeft.
Je ziet ze niet meer
„Aan een herstructurering zal op den
duur niet zijn te ontkomen. Al heb
ik wel gemerkt dat er ook hervorm
den zijn die de oude stadskerk blij
ven verkiezen boven de nieuwe wijk-
kerk. Maar dat hangt ook u
de dominee af. Er zijn hervormden
die heel sterk op een bepaalde predi
kant zijn ingesteld. Als hij preekt, is
de kerk vol. Preekt hij niet, dan i:
ze matig bezet. Gaat hij Lèiden verla
ten, dan laat een aantal verder „ge
woon" verstek gaan. Je ziet ze een
voudig niet meer. We moeten dan
toch kennelijk nog of wéér leren dat
de boodschap centraal staat".
Ds. Kievit, in de kerk klankrijk van
stem, op zijn studeerkamer (intiem,
meditatief van sfeer) soms nauwe
lijks hoorbaar, zei er hartgrondig ja
op toen wij hem vroegen of hij
graag preekt.
„Mijn vader heeft dat veertig jaar met
volle inzet gedaan en ik wil hem
daarin graag volgen. Het is ook niet
het onbelangrijkste van het pastora
le werk, dacht ik zo. Er zijn dan
altijd weer dingen waarover je je
verwondert. Er is een klankbodem.
Ook in de stad. Laatst preekte ik
nog in de Sint Joris van Amersfoort.
Helemaal vol. Dat is bemoedigend.
Ik was er een poos niet geweest. Je
denkt dan onwillekeurig: wat zal
na zoveel jaren nog van over zijn.
En ziedaar. Ik ben niet zo pessi
mistisch in alles. De aanvechting var
deze tijd wil ik vooral serieus ne-
Maar hij gelooft niet dat de terug
gang die het kerkelijke leven te zien
geeft, verklaard moet worden uit de
eenvoud van de liturgie, de blijvende
voorkeur van het „hijgend hert" bo
ven de „moede hinde", de confronta
tie van de gemeente met de tekst
van de Statenvertaling, het zingen
van de psalmen of de preek uit de
catechismus. Dat is wel wat
plistisch geredeneerd. De kerk blijve
trouw haar roeping. Middenin de
selvalligheden. Zij verkondigt de
mensen het leven. Met alles wat
daarin zit.
DE GROOT
Vette kalveren gingen zeer vlug van
de hand, de uitvoer van vet kalfsvlees
steeg tot 2850 ton (Italië 2200,
Duitsland 360 en Frankrijk 80 ton). Op
nieuw bewoog de notering zich in stij
gende lijn en zo langzamerhand gaan
e weer naar een „normaal" prijspeil.
Notering: slachtstieren f4, f4,20,
f4,35 per kg gesl. gew; vette koeien
f3,35, f4, f4,30 per kg gesl. gew.; vet
te kalveren f3, f3,25, f3,50 per kg
gesl. gew.
Wolvee. Grotere aanvoer dan vorige
week. Hoewel in de marktberichten
van andere markten deze week van
een traag-verloop werd gesproken, kan
gezegd worden dat gisteren vooral bij
de vette lammeren sprake was van een
vlotte handel. De prijzen bleven gelijk
aan die van vorige week of werden
iets hoger.
Notering: vette schapen f75, f95,
f110; vette lammeren f90, f125, f140;
fokschapen f 110, f 120, f 130.
Varkëns. Slachtvarkens (buiten de
markt om) beurshandel. Veel wijzigin
gen zijn er in feite niet opgetreden. Er
is wat meer vraag voor export, maar
daar het aanbod groter was, bleven de
prijzen vrij stagnerend. In doorsnee
werd aan een slachtvarken f2,65 per
g gesl. gew. besteed.
Biggen en lichte varkens. Lichte var
kens ruime aanvoer, biggen iets min
der in getal; de handel was stug en lui
er ging iets van de prijs af.
Notering: zeugen f575, f400, f450;
lichte varkens f90, f 100, f115, biggen
f 60, f 65, f 75.
Kaas. Aanvoer klein, handel rustig.
Notering: Goudse extra kwaliteit tot
f 3,63, Goudse eerste kwaliteit tot
f 3,50.
Superieur
orgelspel van
Jiri Ropek
LEIDEN Hei was voor ons
gisteravond de tweede maal dat het
superieure orgelspel van de Praagse
Jiri Ropek de Pieterskerk met zijn
luister vervulde. Twee aspecten van
dit optreden in K. en O.'s organisten
serie troffen ons in het bijzonder:
Ropeks strakke, virtuoze, maar
steeds beheerste en bezielde spel en
zijn voortreffelijke programmakeuze.
Dat hij een virtuoos is, bewezen al
leen al zijn briljante interpretaties
van op zichzelf niet zo belangrijke
stukken als ihet Scherzo van Leighton
en bet Molto Ostinato van Peter Eben.
Dat naar onze smaak weinig interes
sante werken als Hindemiths tweede
sonate en Flor Peeters" twee koraal-
voorapelen niettemin de aandacht blij
ven vasthouden, levert een ander be
wijs van zijn kunstenaarschap.
Zijn registratie van oude muziek
wordt soms gedurfd geacht, maar zijn
verklanking van Toccata's van Fresco-
baldi vonden we zeer knap en zijn
voordracht van twee stukken van Jos.
Seeger, tijdgenoot van Haydn, wekte
onze bewondering.
Een indrukwekkend sluitstuk vorm
den vier werken van Bach, waarvan
we met name de schitterend gere
gistreerde „Nun 'komm' der Heiden
Heiland" en Praeludium en Fuga in a
vermelden. Ook het zo populaire
„Wachet aur ruft uns die Stimime" 'trof
stellig, in deze registratie. Een bijzon
der knap recital was dit tweede con
cert in deze serie, waarvoor een zeer
redelijke belangstelling bestond-
Dr. J. vgn der Veen
Voorrang voor de
Korevaarstraat
LEIDEN Dezer dagen hebben B.
en W. de volgende verkeérsmaatrege -
len vastgesteld.
1 De kruising van de Korevaarstraat
en het westelijke deel van het Leven
daal is aangewezen als voorrangskrui
sing. Het verkeer op de Korevaar
straat zal daar voortaan voorrang
hebben.
2 De Groene Maredijk mag voortaan
alleen nog maar worden bereden
door fietsen en bromfietsen met uit
geschakelde hulpmotor.
Op dagen dat er sportwedstrijden
zijn in de Kikkerpolder mag er op
het gedeelte van die Groene Maredijk
tussen de Kikkerpolder en de Van
Waverenweg helemaal niet meer ge
fietst worden.
LEIDEN De eerste spruiten zijn
op de groenteveiling door de heer
v^der Ende uit Berkel aange
voerd. De heer M. van Dam en Gebr.
Havenaar hebben deze gekocht De
prjjs^ spruiten A f 1.30, spruiten B